DET STORE KRAKKET er enda ikke BEGYNT.

Villmannen
STB 05.07.2022 kl 16:14 2813


Jeg sier igjen at OSE har falt ned gjennom støtte nivåer som gjør at vi nå kommer til å få et dypdykk. OSE har ikke fått merket noe særlig til dette enda pga olje/gass smurt børs. Men det kommer.

Mitt tips er at vi må alle være mye mer forsiktig enn før. Selv våger jeg ikke sitte med aksjer over natta - ei heller sikre kort som STB (ref alle meglerhusene "Strong bay". etc. STB er et godt selskap, men wow - vi vil alle kjenne smerten i dette børsklima.

Mitt tips er : Selg deg ut - uansett hva du sitter i, og vent til det bedrer seg litt.
nhydro
05.07.2022 kl 16:16 2807

Ja, selg nå!! La oss få et skikkelig krakk med nesten gratis aksjer
Villmannen
05.07.2022 kl 16:31 2762

Har du sett hvor høy P/E det går i på mange av selskapene på OSE? Tror vi må beregne et krakk .
nhydro
05.07.2022 kl 18:17 2664

En del enkeltaksjer vil nok falle en del, men jeg tviler på noe generelt krakk fra nivået i dag
gepard1
07.07.2022 kl 04:20 2179

Markedet er saa sikker paa at seddelpressene vil startes igjen hvis det blir litt for vanskelig, at det ikke vil krakke. For med dagens oekonomiske betingelser og geopolitiske miljoe, burde aksjemarkedet ha stor krakket for lenge siden.

Vi faar se etter neste renteheving. Kanskje markedet blir for nervoest, Men kanskje ikke for finansaviser over hele verden legger ett stort press paa politikere og sentralbanskjefer om og snu og begynne og trykke penger igjen alllerede naa. Og blir presset for stort, saa kanskje de gjoer det.

Men naar markedet ikke engang taaler 2% rente, hva forteller det oss om verdensoekonomien? Thats the big question. Tror ikke engang det hjelper og sette ned renten til 0 igjen,

For det er pengetrykking som er det eneste som kan skape positiv vekst igjen for verdens oekonomien. Markedet trenger nye og stoerre doser med penge heroin for aa klare seg. For det har ingen sjangse til og klarer seg uten. Noe som betyr at verdensoekonomien basickly is fucked.

Det er ett stort problem som kanskje kan velte lasset, og det er en ny Covid epidemi med flere smittede enn noensinne. Mulig BA5 er i stand til dette, for antall smittede stiger hver eneste dag rundt omkring i hele verden. Hvis den kommer paa toppen av hoeye renter og hoey inflasjon, samtidig som det innfoeres mange nye Covid restriksjoner, kan det bli veldig stygt.
Redigert 07.07.2022 kl 04:32 Du må logge inn for å svare
Tradinator
07.07.2022 kl 08:17 1982

En liten dommedagsprofeti der altså....
EnAksjeTil
07.07.2022 kl 11:01 1780

Rentene er fortsatt historisk lave. Covid lever vi helt fint med nå. Krigen i Ukraina har ikke samme fokuset lenger. Doblet beholdningen min i Storebrand i går på 68 tallet. Blir fett utbytte neste år
Triggy72
07.07.2022 kl 15:00 1622

Shorter du STB nå har du jaggu mage av stål. Ønsker lykke til på den ferden. Prisstigningen roer seg og proxykrigen i Ukraina skjønner alle parter er veldig ødeleggende. Ingen er tjent med annet enn at de har fått vist frem tissefantene sine...stoooore og fine er de, men brura er ikke bra nok å kjempevidere om.
STB har kjøpsprogrammet sitt som ennå ikke er iverksatt, har falt altfor mye uten annen grunn enn resesjonsfrykt. Tipper vi står i 80 kroner 15 juli og i 110 før september. Pansersolid selskap og bra utbytte er det folk vil trakte etter når oljeprisen synker.
Jensenpirken
08.07.2022 kl 12:16 1317

SP 500 kan få sin femte handelsdag på rad om den skulle slutte i grønt i kveld norsk tid. Så shorterne må være våkne nå.
Mr Å
08.07.2022 kl 15:24 1199

Selskapet sitter med 10 Mrd på bok som skal utb i utbytte eller tilbake kjøp av aksjer de neste 8 til 10 årene ca 2.- pr aksje mens resterende drift vil levere mellom 3 og 4 Mrd i overskudd.

Det kommer inn ca 25 Mrd i år i pensjon sparing, i tillegg kommer ordinær sparing i fond,.
Har man 8/10 års perspektiv så bør Stb være oppe i 2000 Mrd i forvaltning.
Da de leverte 4, 5 Mrd i overskudd for 2021, hva kan vi da forvente i 2030 ?