FREGATTEN tålte ikke "nærkamp"!


Ja, ja.......så har man opplevd det og!
Et av landets "stoltheter" tålte ikke møte med et tankskip (Sola TS) + en slepebåt.
Går kanskje ned med ammunisjon og hele pakka - mens mannskapet heldigvis er evakuert.

Man får håpe det ikke blir KRIG med det aller første.......nå når store deler av Marinen er slått ut - av et enkelt tankskip....???!

Nei nå kan vi leie ut 16 foteren og bestykke denne med Carl Gustav til forsvar av Vestlandet

Ingen moderne krigsskip er bygget med sterk pansring, hverken norske eller utenlandske, at skipet fikk store skader er da helt som forventet.
Hammers
08.11.2018 kl 16:10 2924

Godt mulig det (pansring), men ALLE moderne krigsskip er utrustet med FUNGERENDE elektronikk som skal hindre at slikt skjer.
At nattens sammenstøt fant sted er 100% ufattelig å skjønne - hvis det ikke var resultat av teknisk svikt i manøvreringssystemet.
Sov de både i lugarene og på broen? Man kan jo begynne å lure!
Redigert 08.11.2018 kl 16:10 Du må logge inn for å svare

Nå ligger det en Tysk ubåt med mye kvikksølv litt lenger ut i fjorden. Denne fregatten ligger nesten over oljeledningen i området, og myndighetene har ingen vilje til å ordne opp.

Når ett av marinens fartøyer unntaksvis er ute å seiler så greier de altså å knuse fartøyet til flere milliarder i en av de best overvåkede og merkede leiene lags kysten. I flott vær med god sikt. Ikke langt fra hovedbasen. Til tross for å ha blitt advart flere ganger. Som vi sier her ombord «fucking unbelievable».
John8
09.11.2018 kl 17:55 2831

På vei tilbake til basen eter å ha deltatt i en stor NATO-øvelse som dels hadde til hensikt å avskrekke Russland.
Flott avskrekking effekt!

Eh, ha ha som om ikke russerne har hatt sin del av slike ulykker, og amerikanerne....

Siste Russland var at de mistet en flytende tørrdokk oppe i nord, den sank som en stein.

Saken er at som en marinemann sa det: dette er Murphy’s lov, dersom noe i det hele tatt kan gå galt vil det før eller senere nettopp gjøre akkurat det.

Dersom mans skal unngå slike ulykker må man nok sette skipene i tørrdokk og la de ligge.
consept
09.11.2018 kl 18:18 2814

Helt utrolig. Var det bare 18 år gamle jenter på broa som surfet på facebook?
09.11.2018 kl 18:28 2810

Det e r klart dette ikke skal skje, men en har hatt mange rare forlis gjennom tidene. Mest trolig var dette sløvhet eller teknisk svikt.
Ikke lenge siden 'Kursk' -forliset, og det ble en 118 manns tragedie. Da lå Putin tynt an.
Regner med at vi får en sjøforklaring snart?

Mulig de klarer å skjule årsaken «rikets sikkerhet» vet dere....

Skipet tilhører «Den Kongelige Norske Marine», KNM og alt det der, Kongen må nok gå av.
Redigert 09.11.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
børst
09.11.2018 kl 19:37 2794

Dette skal og må ende med at noen får sparken! Ellers kommer folk bare til å le av Sjøforsvaret i framtiden.

1. ) Alle 137 som var ombord på KNM Helge Ingstad sparkes og får aldri mer sette sine ben ombord i et norsk forsvarsfartøy.
2. ) Muligens må hele ledelsen ved Håkonsvern sparkes også.
Redigert 09.11.2018 kl 19:42 Du må logge inn for å svare

Marinefartøyene ligger jo stort sett til kais eller i dokk. Gudskjelov.
Redigert 09.11.2018 kl 19:39 Du må logge inn for å svare

Blitt varslet fler ganger. Litt for mye cowboy-mentalitet??

Uten gasturbinen igang er denne båt sløvere end en ferge...

Husker da vi var ferdige med øvelser på KNM Bergen (fregatt Oslo-klassen) i 1981, etter flere uker med krigsvakter 4 timer på og 4 timer av hele døgnet var vi rimelig slitne, sloknet etter bare EN øl, det er nok det som har skjedd her. Shit happens.

Episoden er så oppsiktsvekkende at det må være lov å spørre om dette var en villet kollisjon ?
Tankbåtens ankerkjettingsnese med anker på var jo som en bestilt boksåpner. Og så var det bare å sette fregatten i "usynlig" modus. Har dette vært så enkelt dere ?

Har sett litt mer på på kurs på disse skipene, det virker som tankbåten la om kursen kraftig mot styrbord rett før ulykken? Mulig det er feil men det kan se ut som det skjedde,og at det var grunnen til kollisjonen. Men likevel burde fregatten være i stand til å styre unna så det blir spennende å se fasiten, om den noengang blir offentliggjort...

Når det først gikk galt så kunne det ikke gått bedre. Om tankeren hadde blitt revet opp og gått ned hadde hele fiske industrien opp til Lofoten gått konkurs.

Det finnes ikke lenser og seriøs vilje til å kunne handtere slike mengder olje vi her snakker om. Dobbelt så mye som exon valdes skandalen .
Er redd disse oljelensene er ett ledd i symbolpolitikk og ikke stort mere.

Tja, «alt under kontroll», så lenge oljetankeren ikke endret kurs rett etterpå? Uansett veldig rart.
sus1
09.11.2018 kl 22:17 2737

Tror de så etter missiler å glemte å se på radar. Noen sekunder før det smeller legger de fult babord ror i panikk. Derfor bare skader aktenfor tvers. Formen på skrogene gjør at flengen går nedover siden de møtes. Tror også fregatten gikk i godt over 20 knop. Gir du ror på en båt så går akter ut. Ikke som en bil som svinger med fronten.
Redigert 10.11.2018 kl 02:57 Du må logge inn for å svare

Stod selv som rormann på en norske fregatt ved et par tilfeller, opplevde aldri noen dramatisk situasjon som dette, kom et skip i kollisjonskurs var man alltid forberedt lenge før det ble dramatisk så dette er snodig. Opplevde rutinene (tidlig 80-tall) som meget skuddsikre, mulig det har endret seg....
Redigert 09.11.2018 kl 22:29 Du må logge inn for å svare

Tankbåten holder knappe syv knopp, har los ombord.
Om denne legger hardt over tar det lang tid før båten begynner å dreie.
Fregatten kalles opp flere ganger av losen og får beskjed om å dreie styrbord over straks, som kjent skal en vike manøver alltid være mot styrbord.
Fregatten sier de har kontroll, det har de ikke.
Ingen tvil om hvem som får skylden, amatører fra marinen.
Blir rævkjørt I sjøretten, garantert.
Amatører på broen med en båt til fire milliarder, måtte gå galt før eller siden.
Ikke første gang disse dårlig utdannet amatørene setter en fregatt på grunn.
Redigert 10.11.2018 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Ja det ble dyrt ,men media kom ut av krf psykosen for en stund....
Weteran
10.11.2018 kl 23:59 2707

40/43-44 min: rambukk kjøres inn i siden på hekken slik at baugen vrikker seg av skjæret og velter.
https://www.youtube.com/watch?v=z8P2x8617m8

Ja, det er feil, men til orientering så skal en vike manøver ALLTID være styrbord over...
Helge Ingstad, slik det ser ut til svingte babord over, derfor skaden akterut på styrbord side.
HI var på Sola TS sin babord side da den ble kalt opp av losen, og har skaden på styrbord akterut, og må derfor ha svingt babord istedenfor styrbord under vike manøvrere.



Ser ut som det stemmer, fregatten sier de ikke kunne legge styrbord for at de da kom for nærme blokkene, noe som muligens stemmer da Sola gikk relativt nærme land. Fregatten burde selvsagt lagt seg lagt om til babord lenge før de møttes, virker som styrmannen på fregatten muligens var distrahert av et eller annet og at han derfor rotet det til og det var for sent.

Det stemmer at en skal vike mot styrbord, men her var tankbåten ganske nære land på sin babord side, slik at dersom fregatten skulle gått styrbord ville den måttet gått veldig nære land, vet ikke hvordan bunnforholdene er akkurat der men siden lastebåten gav melding om at fregatten måtte gå styrbord skulle man tro at det var nok rom og dypt nok, styrmannen på fregatten var tydeligvis uenig??

Det var også to andre båter på Sola’s styrbord side uten at noen har sagt noe om hvordan tilstedeværelsen av disse påvirket avgjørelsene.

Uansett ikke noe stort problem for som sagt når man er på kollisjonskurs skal man selvsagt legge om kursen så tidlig som mulig, slik det ser ut nå virker det som fregatten må ta helt og fullt ansvar for hva som skjedde.
Redigert 11.11.2018 kl 00:30 Du må logge inn for å svare

Var det meningen at fregatten skulle krasje ? Høres og sees sånn ut.

Et designet event ?

TS Sola seiler vel vanligvis akkurat sånn på dette stedet ?
Hammers
11.11.2018 kl 01:50 2677

Jeg har ingen maritim erfaring (bortsett fra "krabbemating"), men har ikke denne type skip noen form for alarm (a la fly) dersom de er på direkte kollisjonskurs? Ellers biter jeg merke i tre ting ved lydloggen + radarplottene:

- Hadde ikke HI på radaren og så det samme radarplottet som det vi ser sammen med lydloggen?
- ALLE ser da på forhånd at dette går galt!
- Hvorfor ble ikke farten senket hvis man ikke hadde 100% kontroll og hørte "bønnen" fra møtende los?
- Merkelig stemmebruk av losen.
- Kunne han ikke har skreket ut at de var på kollisjonskurs og at det straks ville smelle u/dreining?
- I stedet rolig og avbalanser - og to "pusekattmeldinger": "Drei" - "Det blir en kollisjon her, da".....LIKE før det smeller!
Redigert 11.11.2018 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
oppturen
11.11.2018 kl 02:00 2675

Sindige vestlendingar skrik ikkje over seg.
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6865G/Tankskipet-ba-KNM-Helge-Ingstad-svinge-unna-gjentatte-ganger-for-kollisjonen

Summasummarum tyder ting her på, at dette var planlagt. Det var meningen at fregatten skulle krasje. Den var uten fart, før den plutselig økte til 17,5 knop i rett planlagt øyeblikk. "Blokken" måtte komme riktig. (Men den var ikke nærme. Bare brukt på lissom).
Fregatten har krysset over tankskipets kurs. Fregatten styrbord side treffer tankbåtens styrbord side. Skipene skulle begge viket fra hverandre om dette hadde vært et normalt skipstrafikk event. Og fregatten hadde vikeplikt attpåtil. Den har lettere for å manøvrere enn det saktegående tankskipet.
oppturen
11.11.2018 kl 08:35 2663

Sindige vestlendingar skrik ikkje over seg.
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?
Change14
11.11.2018 kl 09:10 2647

Er det ikke litt rart at kommunikasjonen er offentliggjort? Jeg ville trodd at slike ting ble holdt tilbake til etterforskningen var ferdig.

"merkelig stemmebruk av losen", har du hørt hele loggen hammers?
Losen spør HI er det du som kommer der?, når denne bekrefter, så sier losen, "sving styrbord MED EN GANG.."
Når vakthavende offiser ikke vet forskjellen på styrbord og babord må det jo gå galt.
Frodon
11.11.2018 kl 09:19 2643

Det er mye utrolig i denne saken, og alt dette skal vi (les skatteytere i Norge) betale for. Det begynner med avgjørelsen om å bygge skipene i Spania. Hvorfor bygger vi ikke slike militære hemmeligheter i Norge, så ikke alle andre land vet hva vi har fylt opp båten med?

Videre skullebåtene bli utstyrt med helikopter, slik den gamle Nordkapp-klassen har. Dette ble bestilt i 2001.

"I 2001 vedtok Stortinget å inngå kontrakt om kjøp av enhetshelikoptret NH90. Man vedtok å anskaffe 14 NH90-helikoptre"

"Første helikopter var forutsatt av Forsvaret og Stortinget å komme i 2005 og hele leveransen på 14 helikoptre skulle være fullført i 2008. Først i 2011 kom første NH90 til Norge, men dette hadde en såpass med feil og mangler at det var ute av stand til å være i operativ drift. Ved utgangen av 2017 var seks NH90 levert til det norske Forsvaret. Disse brukes i hovedsak til testing og utbedring av feil og noe operativ tjeneste".

Siden leveransen er forsinket, regner jeg med at forsvaret har sikret dette i kontraktene at de får prisavslag og at alt blir fikset asap? Neida, dette betaler vi skatteytere 3 milliarder MER for :(

"Derfor antas Forsvaret å ha helikopterberedskap på fregatt og kystvaktfartøy først i 2021. Investeringskostnaden er nå beregnet til 7,2 milliarder kroner, som er en økning på over 3 milliarder kroner fra opprinnelig budsjett"

https://no.m.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
Odeven
11.11.2018 kl 11:10 2600

Å si at tankbåten endret kurs like før kollisjonen, er bare tøys.
En fullastet tankbåt ut fra Sture vil jeg tro like etter avgang holder maks 5-6 knops fart. En rask kursendring vil aldri kunne skje i den farten. Selv med full fart skjer alle kursendringer i langsomt tempo.
Her er det fregatten som er manøvreringsdyktig og må styre unna. Den kommer vel med rundt 20 knop og vet godt at det er den som må tilpasse seg, uansett vikeplikt eller ikke.
Tankbåten må nærmest være å betrakte som et stykke land, - klosset og ubehjelpelig.

O.

Odeven, helt riktig.
Når en hører på lydloggen så har HI etter egne utsagn gått så nært land på styrbord side at den ikke er i stand til å foreta en vike manøver mot styrbord...
Dette er jo helt utrolig, og på tross av dette reduserer den ikke farten, men forandrer kursen mot babord,det er nesten ikke til å tro.
Å kalle disse folkene for amatører og inkompetente er et understatement..

Selv om tankbåten er tung og endrer kurs sakte betyr ikke det at den ikke endret kurs, det kan se ut som at tankbåten endret kurs mot styrbord før ulykken, noe den gjorde i desperasjon da det som sagt er fregatten som skal vike her. Når fregatten da ikke la om til styrbord slik tankbåten forventet, men faktisk babord, var ulykken et faktum.
Yess
11.11.2018 kl 12:21 2584

Jeg tror hele hendelsesforløpet blir tåkelagt.

Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?