FREGATTEN tålte ikke "nærkamp"!
Ja, ja.......så har man opplevd det og!
Et av landets "stoltheter" tålte ikke møte med et tankskip (Sola TS) + en slepebåt.
Går kanskje ned med ammunisjon og hele pakka - mens mannskapet heldigvis er evakuert.
Man får håpe det ikke blir KRIG med det aller første.......nå når store deler av Marinen er slått ut - av et enkelt tankskip....???!
Et av landets "stoltheter" tålte ikke møte med et tankskip (Sola TS) + en slepebåt.
Går kanskje ned med ammunisjon og hele pakka - mens mannskapet heldigvis er evakuert.
Man får håpe det ikke blir KRIG med det aller første.......nå når store deler av Marinen er slått ut - av et enkelt tankskip....???!
Odeven
11.11.2018 kl 22:16
3323
Bare tull å komme med konspirasjonsteorier om viljestyrt handling etc. Sånt ville kreve så mye hysj, hysj at det vil være umulig å gjennomføre.
Tankbåten var på vei ut fra terminalen og følgelig vil avstanden til land nødvendigvis ikke være optimal for passering på babord side, - som jo er hovedregelen.
Men her kan man gjøre valg, så lenge det er klart kommunisert og kvittert fra alle parter.
På styrbord side har man "hele fjorden" å ta av.
For å presisere, - snakker om styrbord/babord sett fra tankbåtens bro.
O.
Tankbåten var på vei ut fra terminalen og følgelig vil avstanden til land nødvendigvis ikke være optimal for passering på babord side, - som jo er hovedregelen.
Men her kan man gjøre valg, så lenge det er klart kommunisert og kvittert fra alle parter.
På styrbord side har man "hele fjorden" å ta av.
For å presisere, - snakker om styrbord/babord sett fra tankbåtens bro.
O.
CS_invest
11.11.2018 kl 20:38
3341
Glemt tablettene idag?? Hvem har noe at tjene på dette;-)
En fregatt 17->0 mil på «et par sekunder»???!
Nope: dette var typisk tilfelle av kontrollert «flight into terrain». Feiloppfattelse av situasjon, feiloppfattelse av oversikt i situasjon og manglende åpenhet for inputt som kunne korrigere dette.
En fregatt 17->0 mil på «et par sekunder»???!
Nope: dette var typisk tilfelle av kontrollert «flight into terrain». Feiloppfattelse av situasjon, feiloppfattelse av oversikt i situasjon og manglende åpenhet for inputt som kunne korrigere dette.
Skipene lå 1 km utenfor Ådnesflua. Fregatten er 16,8 meter bred. All verdens plass. Blokksene er et oppkonstruert påfunn. Fregatten lå stille først og ventet.
Krasjen i ankeret skjedde med overlegg. Få båter som har så utstikkende anker. Dette har vært planlagt. Tid, sted, alt sammen.
Krasjen i ankeret skjedde med overlegg. Få båter som har så utstikkende anker. Dette har vært planlagt. Tid, sted, alt sammen.
børst
11.11.2018 kl 19:58
3359
Jeg leser at fregatter av denne typen kan gå fra full fart forover til full revers i løpet av sekunder. Når de fikk første beskjeden om kollisjonskurs over radio, burde de straks ha stoppet skipet for å vurdere situasjonen nøye. Å bare kjøre på til tross for advarsler om kollisjonskurs med et annet skip, kan ses på som at de har handlet med overlegg. For vi kan jo ikke gå ut fra at det sitter totalt inkompetente folk oppe på broen, som ikke vet hvordan de skal håndtere motorkraften.
Redigert 11.11.2018 kl 20:04
Du må logge inn for å svare
Mythos
11.11.2018 kl 19:12
3370
Merkelig at de tross flere advarsler på radio ikke endret kurs. Kan lure på kompetansen til de på brua.
børst
11.11.2018 kl 15:48
3402
Det kan vel ikke være tvil om at vaktlaget på KNM Helge Ingstad utviste grov uaktsomhet og at dette kommer til å ende med siktelser og rettssak. Og jeg vil tro at det også pågår en etterforskning med tanke på at det kan ha vært en overlagt handling. Det har jo vært mange problemer med disse fregattene fra Spania, blant annet rust, og et motiv kan være å tvinge gjennom kjøp av nye fregatter fra USA. Og da må de jo sørge for at fregattene havner i så alvorlige ulykker at de må kondemneres.
Nettopp børst.https://forum.hegnar.no/thread/15152/view/252672/0?page=1
Grunnen eller blokken heter Ådnesflua. Og den ligger rett øst for Ådneset. Dette sees lett på videoen VG gjengir.
En hører svarer fra Helge Ingstad svarer veldig kort. Bare i dette agerende hører man at her er noe planlagt. Han følger en plan de har lagt. Ådnesflua var langt vest for der fregatten seilte. Det var ingen fare for at den 16,8 meter brede og 7,8 meter dype fregatten skulle havne der. Den ble bare brukt som påskudd, og et element som inngikk i planen. Det ser ut som fregatten lå stille først, og ventet på at tankbåten skulle komme i riktig posisjon.
Den uvanlige langt utstikkende ankerfestenesen med anker ytterst, på tankbåten, har inngått i planen her. Det var ankeret fregatten skulle kjøre på.
Grunnen eller blokken heter Ådnesflua. Og den ligger rett øst for Ådneset. Dette sees lett på videoen VG gjengir.
En hører svarer fra Helge Ingstad svarer veldig kort. Bare i dette agerende hører man at her er noe planlagt. Han følger en plan de har lagt. Ådnesflua var langt vest for der fregatten seilte. Det var ingen fare for at den 16,8 meter brede og 7,8 meter dype fregatten skulle havne der. Den ble bare brukt som påskudd, og et element som inngikk i planen. Det ser ut som fregatten lå stille først, og ventet på at tankbåten skulle komme i riktig posisjon.
Den uvanlige langt utstikkende ankerfestenesen med anker ytterst, på tankbåten, har inngått i planen her. Det var ankeret fregatten skulle kjøre på.
John8
11.11.2018 kl 15:30
3417
Alternativt var det slik det foregikk:
https://m.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4&t=7s#fauxfullscreen
https://m.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4&t=7s#fauxfullscreen
Redigert 11.11.2018 kl 15:40
Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
11.11.2018 kl 15:10
3420
Frodon
11.11.2018 kl 14:45
3425
Navigasjonstreningen til militæret har muligens noen forbedringsmuligheter:
"I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM «Helge Ingstad» «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.
– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK"
"I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM «Helge Ingstad» «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.
– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK"
kokkohill
11.11.2018 kl 14:29
3427
Vil ta det som en selvfølge at en Sort boks som fly er utstyrt med finnes i slike fartøyer , om ikke må dette innføres.
Og i fredstid må marinefartøyer holde seg minimum en sjømil borte fra viktig innfrastruktur ,tankbåter etc. For dette kan ikke gjenta seg og vi bør virkelig få frem hva som kunne skjedd om tankbåten hadde gått til bunn...
Og i fredstid må marinefartøyer holde seg minimum en sjømil borte fra viktig innfrastruktur ,tankbåter etc. For dette kan ikke gjenta seg og vi bør virkelig få frem hva som kunne skjedd om tankbåten hadde gått til bunn...
Kappa3278
11.11.2018 kl 14:08
3932
Riktig, I det at det ene fartøyet forandrer kursen mot styrbord (slik det skal) og det andre forandrer kursen mot babord, forandrer de kursen mot hverandre...
Fjordgubben
11.11.2018 kl 14:03
3937
Og at det er en «dødssynd» så vi klart resultatet av.
Om med hensyn til dette skjæret; 500 meter er jo endel da, selv for relativt store skip som dette....
Om med hensyn til dette skjæret; 500 meter er jo endel da, selv for relativt store skip som dette....
Redigert 11.11.2018 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:59
3937
Kan heller ikke se att en kurs forandring på to til tre grader mot styrbord ville vært ett problem.
Om så var, måtte HI redusert farten det gjør den ikke...
Det mest graverende er imidlertid vike manøveren mot babord, dette er en "døds synd" ifg sjøveisreglene.
Om så var, måtte HI redusert farten det gjør den ikke...
Det mest graverende er imidlertid vike manøveren mot babord, dette er en "døds synd" ifg sjøveisreglene.
børst
11.11.2018 kl 13:49
3941
Muligens Ådnesflua, et undervannsskjær med kun 2 meter dybde. Men for meg ser det ut til at de hadde minst 500 meters klarning å manøvrere på før det ville ha blitt en trussel.
Fjordgubben
11.11.2018 kl 13:46
3948
Stemmer det, dersom det var tilfelle at fregatten ikke kunne gå styrbord burde de selvsagt lagt babord mye tidligere, de så jo kursen til Sola på radaren, og at det dreide seg om et stort tankskip visste de også. Kan tyde på at mannskapet på fregatten var distrahert med noe, de økte også farten til 17 knop? Ser iallefall slik ut på radarbildene.
Redigert 11.11.2018 kl 13:47
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:42
3947
Fjordgubben, det er ikke styrmann på Sola TS du hører på lyd loggen, men losen.
Når det gjelder "bloggen" så må det være en grunne styrmann på HI mener.
Når han har etter eget utsagn satt seg selv "sjakk matt" ved ikke å kunne foreta en vike manøver mot styrbord, er dette utrolig amatørmessig.
Hele seilasen fra Helge Ingstad er amatørmessig fra a til å, punktum.
Når det gjelder "bloggen" så må det være en grunne styrmann på HI mener.
Når han har etter eget utsagn satt seg selv "sjakk matt" ved ikke å kunne foreta en vike manøver mot styrbord, er dette utrolig amatørmessig.
Hele seilasen fra Helge Ingstad er amatørmessig fra a til å, punktum.
Fjordgubben
11.11.2018 kl 13:32
3951
Spørsmålet er hva styrmannen på fregatten mente med at de ikke kunne legge styrbord fordi «de kom for nærme blokkene», hva mente han med det?
At det ble foretatt en kollisjon med vilje er selvsagt totalt absurd.
Men at noen dreit seg ut er ganske klart... det blir stadig kommentert dette med AIS, og at det var slått av, og at skipskontrollen på Fedje var for passiv, men det er også helt klart at ingen av disse to faktorene skulle tilsi at dette på noen måte var en komplisert situasjon å navigere seg gjennom så hverken AIS eller skipskontrollen skulle være nødvendig, de har jo radar det alene burde være mer enn nok. Det var godt vær og alle instrumenter virket tydeligvis så det er ingen unnskyldning.
Tipper styrmannen på fregatten ikke akkurat har sovet godt etter hendelsen, og at kapteinen på fregatten er ferdig er også sikkert.
At folkene på fregatten var «amatører» er også absurd å si da de har minst like god utdannelse som noen som ferdes på sjøen.
Dett år var proffe folk, men det var i dette tilfellet ikke nok, de dreit seg likevel grundig ut. Styrmannen på Sola er vel den som kommer best ut av dette, han gjorde alt rett, og forsøkte det han kunne for å unngå kollisjonen, og forsøkte aktivt å varsle fregatten og skipskontrollen uten at det hjalp.
At det ble foretatt en kollisjon med vilje er selvsagt totalt absurd.
Men at noen dreit seg ut er ganske klart... det blir stadig kommentert dette med AIS, og at det var slått av, og at skipskontrollen på Fedje var for passiv, men det er også helt klart at ingen av disse to faktorene skulle tilsi at dette på noen måte var en komplisert situasjon å navigere seg gjennom så hverken AIS eller skipskontrollen skulle være nødvendig, de har jo radar det alene burde være mer enn nok. Det var godt vær og alle instrumenter virket tydeligvis så det er ingen unnskyldning.
Tipper styrmannen på fregatten ikke akkurat har sovet godt etter hendelsen, og at kapteinen på fregatten er ferdig er også sikkert.
At folkene på fregatten var «amatører» er også absurd å si da de har minst like god utdannelse som noen som ferdes på sjøen.
Dett år var proffe folk, men det var i dette tilfellet ikke nok, de dreit seg likevel grundig ut. Styrmannen på Sola er vel den som kommer best ut av dette, han gjorde alt rett, og forsøkte det han kunne for å unngå kollisjonen, og forsøkte aktivt å varsle fregatten og skipskontrollen uten at det hjalp.
Redigert 11.11.2018 kl 13:34
Du må logge inn for å svare
børst
11.11.2018 kl 13:21
3946
Det er dypt som bare pokker i hele skipsleden i området, også rett utenfor kaikanten på Sture. Jeg vet ikke hvor dypt Helge Ingstad stikker, men tenk på at det seiler store tankskip helt inntil kaianlegget der. Det virker som om radiooperatøren på Helge Ingstad ikke visste hvor han var.
https://kart.gulesider.no/?c=60.621850,4.859347&z=15&l=nautical&q=%22sture%20terminal%22;yp
https://kart.gulesider.no/?c=60.621850,4.859347&z=15&l=nautical&q=%22sture%20terminal%22;yp
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:13
3953
Tviler på att dette var gjort med vilje, men det er helt tydelig at vakthavende offiser ikke har skjønt rader bilde.
Først går han så nærme land att han ikke er i stand til å overholde vikeplikten mot styrbord, dernest reduserer den ikke farten slik sjøveis reglene krever når du ikke er i stand til å overholde vikeplikten.
Så, på toppen av dette forandrer den kursen mot babord, amatører fra marinen på båttur, da må det jo bare gå galt.
Ikke første gang og blir ikke siste gang, desverre
Først går han så nærme land att han ikke er i stand til å overholde vikeplikten mot styrbord, dernest reduserer den ikke farten slik sjøveis reglene krever når du ikke er i stand til å overholde vikeplikten.
Så, på toppen av dette forandrer den kursen mot babord, amatører fra marinen på båttur, da må det jo bare gå galt.
Ikke første gang og blir ikke siste gang, desverre
børst
11.11.2018 kl 12:51
3964
Det er en del personer her på hegnar.no som tar seg nær av at man kommer med teorier om at mannskapet på broen kresjet fregatten med vilje. Men det er jo dette alle data tyder på. I dag har VG publisert radarbiler og lydlogger fra radiosambandet. Dette er helt utrolig. Her blir det rettssaker!
"§ 355. Fremkalling av fare for allmennheten
Med fengsel fra 2 år inntil 21 år straffes den som forårsaker brann, oversvømmelse, sprengning, sammenstyrtning, sjøskade, jernbaneulykke, luftfartsulykke eller lignende ulykke, som lett kan medføre tap av menneskeliv."
"Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere."
"§ 355. Fremkalling av fare for allmennheten
Med fengsel fra 2 år inntil 21 år straffes den som forårsaker brann, oversvømmelse, sprengning, sammenstyrtning, sjøskade, jernbaneulykke, luftfartsulykke eller lignende ulykke, som lett kan medføre tap av menneskeliv."
"Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere."
Redigert 11.11.2018 kl 13:11
Du må logge inn for å svare
Jeg tror hele hendelsesforløpet blir tåkelagt.
Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?
Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?
Fjordgubben
11.11.2018 kl 11:33
3912
Selv om tankbåten er tung og endrer kurs sakte betyr ikke det at den ikke endret kurs, det kan se ut som at tankbåten endret kurs mot styrbord før ulykken, noe den gjorde i desperasjon da det som sagt er fregatten som skal vike her. Når fregatten da ikke la om til styrbord slik tankbåten forventet, men faktisk babord, var ulykken et faktum.
Kappa3278
11.11.2018 kl 11:21
3904
Odeven, helt riktig.
Når en hører på lydloggen så har HI etter egne utsagn gått så nært land på styrbord side at den ikke er i stand til å foreta en vike manøver mot styrbord...
Dette er jo helt utrolig, og på tross av dette reduserer den ikke farten, men forandrer kursen mot babord,det er nesten ikke til å tro.
Å kalle disse folkene for amatører og inkompetente er et understatement..
Når en hører på lydloggen så har HI etter egne utsagn gått så nært land på styrbord side at den ikke er i stand til å foreta en vike manøver mot styrbord...
Dette er jo helt utrolig, og på tross av dette reduserer den ikke farten, men forandrer kursen mot babord,det er nesten ikke til å tro.
Å kalle disse folkene for amatører og inkompetente er et understatement..
Odeven
11.11.2018 kl 11:10
3911
Å si at tankbåten endret kurs like før kollisjonen, er bare tøys.
En fullastet tankbåt ut fra Sture vil jeg tro like etter avgang holder maks 5-6 knops fart. En rask kursendring vil aldri kunne skje i den farten. Selv med full fart skjer alle kursendringer i langsomt tempo.
Her er det fregatten som er manøvreringsdyktig og må styre unna. Den kommer vel med rundt 20 knop og vet godt at det er den som må tilpasse seg, uansett vikeplikt eller ikke.
Tankbåten må nærmest være å betrakte som et stykke land, - klosset og ubehjelpelig.
O.
En fullastet tankbåt ut fra Sture vil jeg tro like etter avgang holder maks 5-6 knops fart. En rask kursendring vil aldri kunne skje i den farten. Selv med full fart skjer alle kursendringer i langsomt tempo.
Her er det fregatten som er manøvreringsdyktig og må styre unna. Den kommer vel med rundt 20 knop og vet godt at det er den som må tilpasse seg, uansett vikeplikt eller ikke.
Tankbåten må nærmest være å betrakte som et stykke land, - klosset og ubehjelpelig.
O.
Frodon
11.11.2018 kl 09:19
3954
Det er mye utrolig i denne saken, og alt dette skal vi (les skatteytere i Norge) betale for. Det begynner med avgjørelsen om å bygge skipene i Spania. Hvorfor bygger vi ikke slike militære hemmeligheter i Norge, så ikke alle andre land vet hva vi har fylt opp båten med?
Videre skullebåtene bli utstyrt med helikopter, slik den gamle Nordkapp-klassen har. Dette ble bestilt i 2001.
"I 2001 vedtok Stortinget å inngå kontrakt om kjøp av enhetshelikoptret NH90. Man vedtok å anskaffe 14 NH90-helikoptre"
"Første helikopter var forutsatt av Forsvaret og Stortinget å komme i 2005 og hele leveransen på 14 helikoptre skulle være fullført i 2008. Først i 2011 kom første NH90 til Norge, men dette hadde en såpass med feil og mangler at det var ute av stand til å være i operativ drift. Ved utgangen av 2017 var seks NH90 levert til det norske Forsvaret. Disse brukes i hovedsak til testing og utbedring av feil og noe operativ tjeneste".
Siden leveransen er forsinket, regner jeg med at forsvaret har sikret dette i kontraktene at de får prisavslag og at alt blir fikset asap? Neida, dette betaler vi skatteytere 3 milliarder MER for :(
"Derfor antas Forsvaret å ha helikopterberedskap på fregatt og kystvaktfartøy først i 2021. Investeringskostnaden er nå beregnet til 7,2 milliarder kroner, som er en økning på over 3 milliarder kroner fra opprinnelig budsjett"
https://no.m.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
Videre skullebåtene bli utstyrt med helikopter, slik den gamle Nordkapp-klassen har. Dette ble bestilt i 2001.
"I 2001 vedtok Stortinget å inngå kontrakt om kjøp av enhetshelikoptret NH90. Man vedtok å anskaffe 14 NH90-helikoptre"
"Første helikopter var forutsatt av Forsvaret og Stortinget å komme i 2005 og hele leveransen på 14 helikoptre skulle være fullført i 2008. Først i 2011 kom første NH90 til Norge, men dette hadde en såpass med feil og mangler at det var ute av stand til å være i operativ drift. Ved utgangen av 2017 var seks NH90 levert til det norske Forsvaret. Disse brukes i hovedsak til testing og utbedring av feil og noe operativ tjeneste".
Siden leveransen er forsinket, regner jeg med at forsvaret har sikret dette i kontraktene at de får prisavslag og at alt blir fikset asap? Neida, dette betaler vi skatteytere 3 milliarder MER for :(
"Derfor antas Forsvaret å ha helikopterberedskap på fregatt og kystvaktfartøy først i 2021. Investeringskostnaden er nå beregnet til 7,2 milliarder kroner, som er en økning på over 3 milliarder kroner fra opprinnelig budsjett"
https://no.m.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
Kappa3278
11.11.2018 kl 09:16
3955
"merkelig stemmebruk av losen", har du hørt hele loggen hammers?
Losen spør HI er det du som kommer der?, når denne bekrefter, så sier losen, "sving styrbord MED EN GANG.."
Når vakthavende offiser ikke vet forskjellen på styrbord og babord må det jo gå galt.
Losen spør HI er det du som kommer der?, når denne bekrefter, så sier losen, "sving styrbord MED EN GANG.."
Når vakthavende offiser ikke vet forskjellen på styrbord og babord må det jo gå galt.
Er det ikke litt rart at kommunikasjonen er offentliggjort? Jeg ville trodd at slike ting ble holdt tilbake til etterforskningen var ferdig.
oppturen
11.11.2018 kl 08:35
3975
Sindige vestlendingar skrik ikkje over seg.
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6865G/Tankskipet-ba-KNM-Helge-Ingstad-svinge-unna-gjentatte-ganger-for-kollisjonen
Summasummarum tyder ting her på, at dette var planlagt. Det var meningen at fregatten skulle krasje. Den var uten fart, før den plutselig økte til 17,5 knop i rett planlagt øyeblikk. "Blokken" måtte komme riktig. (Men den var ikke nærme. Bare brukt på lissom).
Fregatten har krysset over tankskipets kurs. Fregatten styrbord side treffer tankbåtens styrbord side. Skipene skulle begge viket fra hverandre om dette hadde vært et normalt skipstrafikk event. Og fregatten hadde vikeplikt attpåtil. Den har lettere for å manøvrere enn det saktegående tankskipet.
Summasummarum tyder ting her på, at dette var planlagt. Det var meningen at fregatten skulle krasje. Den var uten fart, før den plutselig økte til 17,5 knop i rett planlagt øyeblikk. "Blokken" måtte komme riktig. (Men den var ikke nærme. Bare brukt på lissom).
Fregatten har krysset over tankskipets kurs. Fregatten styrbord side treffer tankbåtens styrbord side. Skipene skulle begge viket fra hverandre om dette hadde vært et normalt skipstrafikk event. Og fregatten hadde vikeplikt attpåtil. Den har lettere for å manøvrere enn det saktegående tankskipet.
oppturen
11.11.2018 kl 02:00
3987
Sindige vestlendingar skrik ikkje over seg.
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?
Må no sette større spørsmålstegn med austleningen på HI. Snakker om blokker og kan dreie litt styrbord etter å ha passert styrbord...?
Hammers
11.11.2018 kl 01:50
3989
Jeg har ingen maritim erfaring (bortsett fra "krabbemating"), men har ikke denne type skip noen form for alarm (a la fly) dersom de er på direkte kollisjonskurs? Ellers biter jeg merke i tre ting ved lydloggen + radarplottene:
- Hadde ikke HI på radaren og så det samme radarplottet som det vi ser sammen med lydloggen?
- ALLE ser da på forhånd at dette går galt!
- Hvorfor ble ikke farten senket hvis man ikke hadde 100% kontroll og hørte "bønnen" fra møtende los?
- Merkelig stemmebruk av losen.
- Kunne han ikke har skreket ut at de var på kollisjonskurs og at det straks ville smelle u/dreining?
- I stedet rolig og avbalanser - og to "pusekattmeldinger": "Drei" - "Det blir en kollisjon her, da".....LIKE før det smeller!
- Hadde ikke HI på radaren og så det samme radarplottet som det vi ser sammen med lydloggen?
- ALLE ser da på forhånd at dette går galt!
- Hvorfor ble ikke farten senket hvis man ikke hadde 100% kontroll og hørte "bønnen" fra møtende los?
- Merkelig stemmebruk av losen.
- Kunne han ikke har skreket ut at de var på kollisjonskurs og at det straks ville smelle u/dreining?
- I stedet rolig og avbalanser - og to "pusekattmeldinger": "Drei" - "Det blir en kollisjon her, da".....LIKE før det smeller!
Redigert 11.11.2018 kl 01:51
Du må logge inn for å svare
Var det meningen at fregatten skulle krasje ? Høres og sees sånn ut.
Et designet event ?
TS Sola seiler vel vanligvis akkurat sånn på dette stedet ?
Et designet event ?
TS Sola seiler vel vanligvis akkurat sånn på dette stedet ?
Fjordgubben
11.11.2018 kl 00:09
4013
Ser ut som det stemmer, fregatten sier de ikke kunne legge styrbord for at de da kom for nærme blokkene, noe som muligens stemmer da Sola gikk relativt nærme land. Fregatten burde selvsagt lagt seg lagt om til babord lenge før de møttes, virker som styrmannen på fregatten muligens var distrahert av et eller annet og at han derfor rotet det til og det var for sent.
Det stemmer at en skal vike mot styrbord, men her var tankbåten ganske nære land på sin babord side, slik at dersom fregatten skulle gått styrbord ville den måttet gått veldig nære land, vet ikke hvordan bunnforholdene er akkurat der men siden lastebåten gav melding om at fregatten måtte gå styrbord skulle man tro at det var nok rom og dypt nok, styrmannen på fregatten var tydeligvis uenig??
Det var også to andre båter på Sola’s styrbord side uten at noen har sagt noe om hvordan tilstedeværelsen av disse påvirket avgjørelsene.
Uansett ikke noe stort problem for som sagt når man er på kollisjonskurs skal man selvsagt legge om kursen så tidlig som mulig, slik det ser ut nå virker det som fregatten må ta helt og fullt ansvar for hva som skjedde.
Redigert 11.11.2018 kl 00:30
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
10.11.2018 kl 23:59
4019
Ja, det er feil, men til orientering så skal en vike manøver ALLTID være styrbord over...
Helge Ingstad, slik det ser ut til svingte babord over, derfor skaden akterut på styrbord side.
HI var på Sola TS sin babord side da den ble kalt opp av losen, og har skaden på styrbord akterut, og må derfor ha svingt babord istedenfor styrbord under vike manøvrere.
Helge Ingstad, slik det ser ut til svingte babord over, derfor skaden akterut på styrbord side.
HI var på Sola TS sin babord side da den ble kalt opp av losen, og har skaden på styrbord akterut, og må derfor ha svingt babord istedenfor styrbord under vike manøvrere.
40/43-44 min: rambukk kjøres inn i siden på hekken slik at baugen vrikker seg av skjæret og velter.
https://www.youtube.com/watch?v=z8P2x8617m8
https://www.youtube.com/watch?v=z8P2x8617m8
kokkohill
10.11.2018 kl 23:45
4023
Ja det ble dyrt ,men media kom ut av krf psykosen for en stund....
Kappa3278
10.11.2018 kl 23:28
4025
Tankbåten holder knappe syv knopp, har los ombord.
Om denne legger hardt over tar det lang tid før båten begynner å dreie.
Fregatten kalles opp flere ganger av losen og får beskjed om å dreie styrbord over straks, som kjent skal en vike manøver alltid være mot styrbord.
Fregatten sier de har kontroll, det har de ikke.
Ingen tvil om hvem som får skylden, amatører fra marinen.
Blir rævkjørt I sjøretten, garantert.
Amatører på broen med en båt til fire milliarder, måtte gå galt før eller siden.
Ikke første gang disse dårlig utdannet amatørene setter en fregatt på grunn.
Om denne legger hardt over tar det lang tid før båten begynner å dreie.
Fregatten kalles opp flere ganger av losen og får beskjed om å dreie styrbord over straks, som kjent skal en vike manøver alltid være mot styrbord.
Fregatten sier de har kontroll, det har de ikke.
Ingen tvil om hvem som får skylden, amatører fra marinen.
Blir rævkjørt I sjøretten, garantert.
Amatører på broen med en båt til fire milliarder, måtte gå galt før eller siden.
Ikke første gang disse dårlig utdannet amatørene setter en fregatt på grunn.
Redigert 10.11.2018 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
https://www.aftenposten.no/verden/i/qnagRg/Omfattende-utenlandsk-mediedekning-av-militarovelse-i-Norge-Strikkegenser_-ull-longs_-en-skjeggete-fotomodell-og-russiske-raketter
Ulykke produsert med vilje. Regjeringskrise. Statsministeren må snarest forklare oss hvorfor de gjorde dette med vilje.
Ulykke produsert med vilje. Regjeringskrise. Statsministeren må snarest forklare oss hvorfor de gjorde dette med vilje.
Fjordgubben
09.11.2018 kl 22:28
4088
Stod selv som rormann på en norske fregatt ved et par tilfeller, opplevde aldri noen dramatisk situasjon som dette, kom et skip i kollisjonskurs var man alltid forberedt lenge før det ble dramatisk så dette er snodig. Opplevde rutinene (tidlig 80-tall) som meget skuddsikre, mulig det har endret seg....
Redigert 09.11.2018 kl 22:29
Du må logge inn for å svare