FREGATTEN tålte ikke "nærkamp"!

Hammers
HAMMER 08.11.2018 kl 15:37 13464

Ja, ja.......så har man opplevd det og!
Et av landets "stoltheter" tålte ikke møte med et tankskip (Sola TS) + en slepebåt.
Går kanskje ned med ammunisjon og hele pakka - mens mannskapet heldigvis er evakuert.

Man får håpe det ikke blir KRIG med det aller første.......nå når store deler av Marinen er slått ut - av et enkelt tankskip....???!
børst
11.11.2018 kl 12:51 3834

Det er en del personer her på hegnar.no som tar seg nær av at man kommer med teorier om at mannskapet på broen kresjet fregatten med vilje. Men det er jo dette alle data tyder på. I dag har VG publisert radarbiler og lydlogger fra radiosambandet. Dette er helt utrolig. Her blir det rettssaker!

"§ 355. Fremkalling av fare for allmennheten
Med fengsel fra 2 år inntil 21 år straffes den som forårsaker brann, oversvømmelse, sprengning, sammenstyrtning, sjøskade, jernbaneulykke, luftfartsulykke eller lignende ulykke, som lett kan medføre tap av menneskeliv."


"Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere."
Redigert 11.11.2018 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:13 3823

Tviler på att dette var gjort med vilje, men det er helt tydelig at vakthavende offiser ikke har skjønt rader bilde.
Først går han så nærme land att han ikke er i stand til å overholde vikeplikten mot styrbord, dernest reduserer den ikke farten slik sjøveis reglene krever når du ikke er i stand til å overholde vikeplikten.
Så, på toppen av dette forandrer den kursen mot babord, amatører fra marinen på båttur, da må det jo bare gå galt.
Ikke første gang og blir ikke siste gang, desverre
børst
11.11.2018 kl 13:21 3816

Det er dypt som bare pokker i hele skipsleden i området, også rett utenfor kaikanten på Sture. Jeg vet ikke hvor dypt Helge Ingstad stikker, men tenk på at det seiler store tankskip helt inntil kaianlegget der. Det virker som om radiooperatøren på Helge Ingstad ikke visste hvor han var.

https://kart.gulesider.no/?c=60.621850,4.859347&z=15&l=nautical&q=%22sture%20terminal%22;yp
Fjordgubben
11.11.2018 kl 13:32 3821

Spørsmålet er hva styrmannen på fregatten mente med at de ikke kunne legge styrbord fordi «de kom for nærme blokkene», hva mente han med det?

At det ble foretatt en kollisjon med vilje er selvsagt totalt absurd.

Men at noen dreit seg ut er ganske klart... det blir stadig kommentert dette med AIS, og at det var slått av, og at skipskontrollen på Fedje var for passiv, men det er også helt klart at ingen av disse to faktorene skulle tilsi at dette på noen måte var en komplisert situasjon å navigere seg gjennom så hverken AIS eller skipskontrollen skulle være nødvendig, de har jo radar det alene burde være mer enn nok. Det var godt vær og alle instrumenter virket tydeligvis så det er ingen unnskyldning.

Tipper styrmannen på fregatten ikke akkurat har sovet godt etter hendelsen, og at kapteinen på fregatten er ferdig er også sikkert.

At folkene på fregatten var «amatører» er også absurd å si da de har minst like god utdannelse som noen som ferdes på sjøen.

Dett år var proffe folk, men det var i dette tilfellet ikke nok, de dreit seg likevel grundig ut. Styrmannen på Sola er vel den som kommer best ut av dette, han gjorde alt rett, og forsøkte det han kunne for å unngå kollisjonen, og forsøkte aktivt å varsle fregatten og skipskontrollen uten at det hjalp.
Redigert 11.11.2018 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:42 3817

Fjordgubben, det er ikke styrmann på Sola TS du hører på lyd loggen, men losen.
Når det gjelder "bloggen" så må det være en grunne styrmann på HI mener.
Når han har etter eget utsagn satt seg selv "sjakk matt" ved ikke å kunne foreta en vike manøver mot styrbord, er dette utrolig amatørmessig.
Hele seilasen fra Helge Ingstad er amatørmessig fra a til å, punktum.
Fjordgubben
11.11.2018 kl 13:46 3818

Stemmer det, dersom det var tilfelle at fregatten ikke kunne gå styrbord burde de selvsagt lagt babord mye tidligere, de så jo kursen til Sola på radaren, og at det dreide seg om et stort tankskip visste de også. Kan tyde på at mannskapet på fregatten var distrahert med noe, de økte også farten til 17 knop? Ser iallefall slik ut på radarbildene.
Redigert 11.11.2018 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
børst
11.11.2018 kl 13:49 3811

Muligens Ådnesflua, et undervannsskjær med kun 2 meter dybde. Men for meg ser det ut til at de hadde minst 500 meters klarning å manøvrere på før det ville ha blitt en trussel.
Kappa3278
11.11.2018 kl 13:59 3807

Kan heller ikke se att en kurs forandring på to til tre grader mot styrbord ville vært ett problem.
Om så var, måtte HI redusert farten det gjør den ikke...
Det mest graverende er imidlertid vike manøveren mot babord, dette er en "døds synd" ifg sjøveisreglene.
Fjordgubben
11.11.2018 kl 14:03 3807

Og at det er en «dødssynd» så vi klart resultatet av.

Om med hensyn til dette skjæret; 500 meter er jo endel da, selv for relativt store skip som dette....
Redigert 11.11.2018 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.11.2018 kl 14:08 3802

Riktig, I det at det ene fartøyet forandrer kursen mot styrbord (slik det skal) og det andre forandrer kursen mot babord, forandrer de kursen mot hverandre...
kokkohill
11.11.2018 kl 14:29 3297

Vil ta det som en selvfølge at en Sort boks som fly er utstyrt med finnes i slike fartøyer , om ikke må dette innføres.

Og i fredstid må marinefartøyer holde seg minimum en sjømil borte fra viktig innfrastruktur ,tankbåter etc. For dette kan ikke gjenta seg og vi bør virkelig få frem hva som kunne skjedd om tankbåten hadde gått til bunn...
Frodon
11.11.2018 kl 14:45 3295

Navigasjonstreningen til militæret har muligens noen forbedringsmuligheter:

"I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM «Helge Ingstad» «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.

– De navigerte med en vaktsjef og en assisterende vaktsjef. En vaktsjef er utdannet navigatør, mens en assisterende vaktsjef ikke er fullverdig opplært, sier Torill Herland, kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, til NRK"
ladaen7,30
11.11.2018 kl 15:10 3290

Det var vel cirka slik det foregikk:-))


https://www.youtube.com/watch?v=sYsdUgEgJrY
John8
11.11.2018 kl 15:30 3287

Alternativt var det slik det foregikk:

https://m.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4&t=7s#fauxfullscreen
Redigert 11.11.2018 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 15:35 3289

Nettopp børst.https://forum.hegnar.no/thread/15152/view/252672/0?page=1
Grunnen eller blokken heter Ådnesflua. Og den ligger rett øst for Ådneset. Dette sees lett på videoen VG gjengir.
En hører svarer fra Helge Ingstad svarer veldig kort. Bare i dette agerende hører man at her er noe planlagt. Han følger en plan de har lagt. Ådnesflua var langt vest for der fregatten seilte. Det var ingen fare for at den 16,8 meter brede og 7,8 meter dype fregatten skulle havne der. Den ble bare brukt som påskudd, og et element som inngikk i planen. Det ser ut som fregatten lå stille først, og ventet på at tankbåten skulle komme i riktig posisjon.
Den uvanlige langt utstikkende ankerfestenesen med anker ytterst, på tankbåten, har inngått i planen her. Det var ankeret fregatten skulle kjøre på.

børst
11.11.2018 kl 15:48 3272

Det kan vel ikke være tvil om at vaktlaget på KNM Helge Ingstad utviste grov uaktsomhet og at dette kommer til å ende med siktelser og rettssak. Og jeg vil tro at det også pågår en etterforskning med tanke på at det kan ha vært en overlagt handling. Det har jo vært mange problemer med disse fregattene fra Spania, blant annet rust, og et motiv kan være å tvinge gjennom kjøp av nye fregatter fra USA. Og da må de jo sørge for at fregattene havner i så alvorlige ulykker at de må kondemneres.
Mythos
11.11.2018 kl 19:12 3240

Merkelig at de tross flere advarsler på radio ikke endret kurs. Kan lure på kompetansen til de på brua.
børst
11.11.2018 kl 19:58 3229

Jeg leser at fregatter av denne typen kan gå fra full fart forover til full revers i løpet av sekunder. Når de fikk første beskjeden om kollisjonskurs over radio, burde de straks ha stoppet skipet for å vurdere situasjonen nøye. Å bare kjøre på til tross for advarsler om kollisjonskurs med et annet skip, kan ses på som at de har handlet med overlegg. For vi kan jo ikke gå ut fra at det sitter totalt inkompetente folk oppe på broen, som ikke vet hvordan de skal håndtere motorkraften.
Redigert 11.11.2018 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 20:21 3222

Skipene lå 1 km utenfor Ådnesflua. Fregatten er 16,8 meter bred. All verdens plass. Blokksene er et oppkonstruert påfunn. Fregatten lå stille først og ventet.
Krasjen i ankeret skjedde med overlegg. Få båter som har så utstikkende anker. Dette har vært planlagt. Tid, sted, alt sammen.
CS_invest
11.11.2018 kl 20:38 3211

Glemt tablettene idag?? Hvem har noe at tjene på dette;-)

En fregatt 17->0 mil på «et par sekunder»???!

Nope: dette var typisk tilfelle av kontrollert «flight into terrain». Feiloppfattelse av situasjon, feiloppfattelse av oversikt i situasjon og manglende åpenhet for inputt som kunne korrigere dette.
Odeven
11.11.2018 kl 22:16 3193

Bare tull å komme med konspirasjonsteorier om viljestyrt handling etc. Sånt ville kreve så mye hysj, hysj at det vil være umulig å gjennomføre.
Tankbåten var på vei ut fra terminalen og følgelig vil avstanden til land nødvendigvis ikke være optimal for passering på babord side, - som jo er hovedregelen.
Men her kan man gjøre valg, så lenge det er klart kommunisert og kvittert fra alle parter.
På styrbord side har man "hele fjorden" å ta av.
For å presisere, - snakker om styrbord/babord sett fra tankbåtens bro.

O.
Slettet bruker
11.11.2018 kl 22:24 3635

"hele fjorden" å ta av.

Det var annen trafikk der også.
Slettet bruker
11.11.2018 kl 22:31 3626

Motiv fins i massevis om dette letes frem. Kanskje man var misfornøyd med disse fregattene ? De var svindyre. Og synes å gi lite ?
Noen er sulte på militære investeringer. Men dette skal vi ikke etterkomme.
Det er rett og slett ikke sannsynlig eller troverdig at dette var en ulykke. Det er gjort med overlegg av en eller annen grunn. Antagelig for å forsøke å få Norge til å bruke mer på forsvar. Men dette falske tullet skal vi ikke bite på. Se den russiske hangarskipet i sammenheng. Som liksom ikke tålte snø. Dette er et spill. Vi skal ikke bite på dette falske spillet. Gode nordmenn må nå påse at ting gjøres riktig her. Vi lar oss ikke lure eller true. Vi må stå imot. Whar ever it takes. Gir vi
etter har vi tapt. Og er noen bløtfiser alle ler av. Vi må stå imot. Med fasthet og bestemthet. Ingen angriper oss.
balder72
11.11.2018 kl 22:31 3624

Tyder på at ledelsen i forsvaret ikke har tatt innover seg denne katastrofen. Her burde det kanskje ende med fengselsstraff for noen. Men så langt får det ingen konsekvenser og mannskapet for forsetter på andre båter som om ingenting har skjedd. Skandale og viser forsvaret arroganse. Håper noen får seg en kraftig smekk på fingrene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ddEdxB/Snart-skal-mannskapet-seile-igjen-pa-andre-fregatter-Ingen-er-hittil-suspendert
Fjordgubben
11.11.2018 kl 22:41 3618

Det var nok plass selv om det var et par andre båter der. Det forutsatte selvsagt at de planla litt bedre og la om til babord ti minutter før de gjorde det...

At det var planlagt å kollidere er selvsagt absurd. At det var «problemer» med fregattene er uungåelig for slike avanserte skip, alle avanserte skip opplever samme problemer, vi hører bare ikke om det.

Det er vel helikoptrene som har vært mest forsinket men har ikke noe med selve fregattene å gjøre.

Om noen tror det vil bli færre problemer neste gang man skal kjøpe fregatter blir dere nok skuffet.

Det var mye frem og tilbake med Oslo-klassen også som ble bygget på 60-tallet i Horten.
Redigert 11.11.2018 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.11.2018 kl 00:06 3597

Det sies fra høyere hold at 20% av fregattflåten nå er slått ut.

Vel, jeg er ikke SÅ sikker på akkurat DET - for man vet at kannibalisering har vært utbredt for å kraftsamle om få fregatter.
Rett og slett fordi man ikke klarer å skaffe reservedeler til disse skipene.

Hvis det f.eks kun TRE VAR operative og ett nå ligger der det ligger......ja da har vi TO igjen. Da er 60% slått ut.
Joda, det KAN være et ønske om å få disse fartøyene dit pepper'n gror! I så fall et spill på SVÆRT høyt nivå!
I verste fall var kun TO (evt ETT) operative før ulykken - og situasjonen er 20 eller 40% verre enn 60%.

https://www.nrk.no/norge/riksrevisjonen-kritiserer-norske-fregatter-1.13364749
Redigert 12.11.2018 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Odeven
12.11.2018 kl 00:51 3581

Hammers!
Helt enig.
Å si at 20% av fregattflåten er helt slått ut, - er jo bare en vits.
Tror dine tall er mye mer riktig.
Håper ikke russerne får vite dette, men det jo selvfølgelig en vel bevart militær hemmelighet :-), - så da så.

O.
Fjordgubben
12.11.2018 kl 08:51 3544

Grunnen til at de ikke bruker alle har ikke spesifikt med at det «er vanskelig å få tak i deler», men et generelt ønske om å spare penger da det rett og slett ikke finnes hverken mannskap eller ressurser til å drive alle på en gang. Tviler meget sterkt på at Marinen på noe tidspunkt hadde planer om å drive alle skipene 100% på samme tid, hverken før de bestilte disse skipene eller nå. Husker da jeg var menig på Oslo-klassen på begynnelsen av 80-tallet, mener å huske at kun 3 av de 5 skipene var drift, av samme årsaker. Det med kannibalisering av reserveskipene drev man med den gang og.

Så dette er ikke noe dramatisk, ikke før 2-3 skip til faller ut for å si det slik....!

Slik marinen har operert gjennom de siste 50 årene har de vel kjørt som regel kun tre av fem skip i tjeneste. Nå var det vel kun Helge Ingstad som var topp oppdatert på alt, og et skip man tradisjonelt sendte til Stanaforlant; del av den stående Atlanterhavsstyrken til Nato. Så nå må de snu seg rundt å sette et av de andre i fullt operativ tilstand, greit det vil ta litt tid men burde vel klare det i løpet av 6 mnd eller så, tror ikke det uansett er fare for krig etc så det er bare å slappe av.

Å si at 20% av styrken er ute er uansett totalt feil å si så lenge to av de fem skipene som regel er helt ute av drift!
Redigert 12.11.2018 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 10:49 3525

Stemmer dette , Fjordgubben. Da jeg tjenestegjorde i marinen var jeg mest på KNM 'Trondheim' og den var operativ omtrent hele min tid. Bortsett fra da vi kolliderte i Kanalen. Det tok vel ca 1.5 måned å reparere den. Og den tiden var jeg på KNM 'Bergen'. Ikke på noe tidspunk var alle i operativ drift
Slettet bruker
12.11.2018 kl 10:55 3521

Hverdag vs kampdag. I en krigssituasjon ville vel alle vært operative ved behov.
Fjordgubben
12.11.2018 kl 11:17 3513

Ja, i en situasjon der man mobiliserer til krig vil man selvsagt mobilisere reservepersonell, og ta i bruk alt man har av materiell, selv om dette materiellet har feil, mangle siste oppdatering på teknisk utstyr etc.

Men en slik mobilisering har vi jo omtrent aldri sett. Selv ikke i ukene før april 1940 da man skulle tro at full mobilisering absolutt burde ha funnet sted mobiliserte man ikke.

Så nå i 2018 er ikke dette noe tema. Uansett, det Forsvaret vi har er jo heller ikke brukbart til annet enn oppdrag i fredstid, da en «full krig» med f.eks Russland ville medført bruk av atomvåpen slik at 99% av det norske Forsvaret ville vært ubrukelig uansett annet enn muligens å bistå amerikanere og andre med hvor de skal sende sine atomvåpen.

Slik vestlige land organiserer sitt forsvar med konvensjonelle våpen er det for å invadere/forsvare seg mot andre land, land som ikke har atomvåpen. Til det bruk er det selvsagt helt ok.

Å true f.eks Russland med disse fregattene er egentlig latterlig.
Redigert 12.11.2018 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Blå
12.11.2018 kl 11:28 3502

Nå kommer medier etter med kritikk mot sjøtrafikksentralen, slik det er blitt tatt opp på denne tråden:

https://www.aksjetips.no/threads/mye-gikk-galt-for-knm-helge-ingstad-kolliderte-med-sola-ts.360/
Kappa3278
12.11.2018 kl 12:03 3479

Eilertsen, som har over 40 års erfaring på sjøen, mener KNM «Helge Ingstad» helt klart tidlig skulle ha gjort en «markant manøver» for å vise at de skulle vike for den store tankskipet, og han mener at enhver sjømann som er usikker på situasjonen bør senke farten, og forsøke å få overblikk over situasjonen.

– Hvis dette er hvordan sjøforsvaret trener opp sine navigasjonsoffiserer er det rystende. De viser overhodet ingen disiplin eller forståelse for sjøveisreglene, eller hvordan man kommuniserer eller navigerer til sjøs, sier Eilertsen til VG.
Helge Ingstad» skulle og burde ha sendt ut offisiell «mayday»-melding når de visste hvor alvorlig situasjonen var. Dette ble ikke gjort, og man kan høre panikken på broen. Dette fikk kommunikasjonen mellom de impliserte parter til å bli kaotisk og uoversiktlig. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men dette må få store konsekvenser. Jeg må si jeg er sjokkert over mangel på sjømannskap og profesjonalisme fra både «Helge Ingstad» og Fedje VTS."
Redigert 12.11.2018 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
12.11.2018 kl 12:11 3475

Ser at man kritiserer Fedje, og med rette.

Men selv uten inngripen fra Fedje så skulle de skipene som var involvert selvsagt unngått kollisjonen uansett, så kritikken mot Fedje treffer ikke helt etter mitt syn selv om det kan tenkes at det nå blir endring i rutinene og at trafikksentralen på Fedje og andre steder vil ta mer tak i situasjoner som dette og beordre skip som er i kollisjonskurs til å endre kurs, mer slik rutinene er for fly.

Vet ikke, men har inntrykk av at sjøtrafikksentralen egentlig ikke har noen faste rutiner på hvordan dette skal foregå, men bistår de ulike skipene til å selv vurdere fart, kurs og ruter de velger å følge?

Det er jo ikke slik som med fly at flyene får tildelt en rute som de må følge, og at de hele tiden rapporterer inn høyde og kurs, det er jo et enormt antall skip ute til enhver tid og det skal noe til å kontrollere dette på samme måte som fly.

Mulig trafikksentralen hadde kontakt med Fregatten på andre kanaler, det vil vise seg.
Redigert 12.11.2018 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
12.11.2018 kl 12:15 3470

Fjordgubben, helt riktig.
Selv om Fedje vts må ta sin del av skylden så SKAL sjøveisreglene følges.., det ble desverre ikke gjort, og vi ser nå resultate.
Slettet bruker
12.11.2018 kl 12:38 3459

Det sier seg vel egentlig selv at fregatten burde senket farten til 'Slow' eller 'Dead slow' , da ville kollisjonen trolig vært unngått. Men gjort er gjort...
Fjordgubben
12.11.2018 kl 12:45 3454

Sant, da jeg var i Marinen kan jeg aldri huske at man kommuniserte med en trafikksentral, men at man stolte på radar og manuelle observasjoner når man planla ruten man tok, for å identifisere skip ble det brukt vanlig kikkert og det ble også kommunisert direkte med andre skip om det trengtes. Så sjøtrafikksentralen er vel noe de har organisert senere.

Sjørtrafikksentralen skal «overvåke og regulere» trafikkken, men når man hører på hva som blir sagt på sambandet er det null regulering, og muligens lite overvåkning også.

Den eneste kommunikasjonen de kommer med er at fartøyet er den militære fregatten Helge Ingstad, noe som tankskipet da tolket det som at det var fregatten som skulle vike og ikke de selv.

At Fedje var totalt fra fraværende i kommunikasjonen i minuttene rett før kollisjonen er oppsiktsvekkende....

Redigert 12.11.2018 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
kokkohill
12.11.2018 kl 16:34 3419

Ett militært fartøy med alt av stealth ,utstyr på øverste hylle,kan ta seg rundt uregelmentert utfra vanlig sjøfartsregler. Dette er tålt avik som vi alle ser nødvendigheten av
Men når dette går galt er det ingen tvil hvor ansvaret ligger og selvsagt må det få konsekvenser umiddelbart . Ansvarlige på broen må settes i land for godt ,mannskapet må komme seg ut i tjeneste så fort som mulig.
Fjordgubben
12.11.2018 kl 16:44 3414

Klart, og når man leser at ingen av de er tatt ut av tjeneste men at de skal «over på andre skip» !! blir iallefall jeg sjokkert.

Iallefall de som var innblandet, sammen med kaptein selv om han muligens sov, bør selvsagt suspenderes inntil det er avklart hva som skjedde, trodde dette var standard prosedyre på alle slike uhell?
Redigert 12.11.2018 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
12.11.2018 kl 21:27 3394

Nå har "takstmannen" vært på befaring.
Ingen lystig lesing Aftenposten i kveld kommer med:

https://www.aftenposten.no/norge/i/m6l1yg/Har-35-ars-erfaring-med-skader-pa-skip--Jeg-tviler-pa-at-dette-blir-bat-igjen