AKH - Kr 14,60 er ATL, dagens kurs 14,96. Opp eller ned?

Frodon
AKH 13.07.2022 kl 15:40 42189

AKH er handlet til kr 14,60 og kr 14,71 på det laveste intradag noen gang. Nå står aksjen i kr 14,96.

Hva tror dere? Bryter aksjen ned eller er dette bunnen for denne gang?
Bamse
16.07.2022 kl 11:24 3285

Verdien på Mainstream må jo være høyere en dagens kurs. Er vel det jeg skal frem til.
Bearwizard
16.07.2022 kl 11:53 3254

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Da synes jeg at du skal oppdatere deg på DSRT. Utrolig spennende selskap der kursen kan gå mange ganger, men det kan selvsagt gå galt. Risk/reward synes jeg ser svært bra ut. Når det gjelder prisen på lnc så vil den gå ned når volumene går opp. Følg selskapet på tek investor. Beklager forøvrig å skrive dette på AKH tråd. Lykke til dere som sitter i dette selskapet
Sirius1
16.07.2022 kl 12:19 3311

Er inne langsiktig i denne fordi jeg har tro på selskapet og det de driver med. Folk investerer med ulike tidshorisonter og begrunnelser. Noen bruker TA, andre mer fundamentalistiske data. Andre ikke noen av disse, men av andre årsaker. Og det er helt greit. Jeg tror at AKH kan være blant de som vil lykkes og at tidspunktet for å gå inn hvis man tenker å bli sittende i flere år kan være bra. Men, ingen garantier selvfølgelig. Å garantere noe og villede andre med å være skråsikker er ikke klokt. Ingen vet med sikkerhet. Jeg har allikevel tatt et valg om å satse og gå inn langsiktig i AKH. Jeg snakker egentlig på ubegrenset tid slik det ser ut nå. 10 år+. Men det kan endre seg. Slikt som også aksjemarkedet og selskaper endrer seg.

Kan vi se AKH i over 100kr innen 2027? Hva tror dere? Hvorfor eller hvorfor ikke?

God helg til alle! 👍
Frodon
16.07.2022 kl 12:29 3308

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hmm, ikke de selskapene jeg har aksjer i. Europris var fin, Kid stiger jevnt og trutt, VSSAB stiger hele tiden, Magseis tok et kjempe hopp osv 💪
Frodon
16.07.2022 kl 12:40 3336

Få kursen til kr 100 er veldig enkelt, bare å spleis aksjen 😜 Men hvis du tenker på å få mcap opp til kr 70 milliarder et sted, må AKH få langt flere kunder og tjene penger på dem. Jeg tviler på at de klarer det innen 2027, kun fordi det er veldig kort tid for et selskap å øke ca 700% i verdi. Absolutt ikke umulig, men lite sannsynlig tror jeg. Hvis ACH skal begynne å tjene penger i 2027 et sted, Aker Narvik er på plass i 2027-2028 og AOW i 2030 et sted, så kanskje mellom 2030 og 2035 et sted? Aker pleier å klare ca 24% årlig avkastning på sikt. Hvor stor sannsynlighet tror du det er for suksess i flere av selskapene? Hvem av underselskapene har du mest tro på?
Slettet bruker
16.07.2022 kl 12:46 3373

Av underselskaper i AKH som ligger først i rekker til å generere store inntekter, var Rec Silicon, men det solgte de. Mest sannsynligvis fordi kapitalbehovet var stort i andre deler av AKH.
Frodon
16.07.2022 kl 12:59 3365

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Bare følge mine skriverier på HO det, hvis du ønsker investeringer du selv kan vurdere. Ser du eks på WWI, er de priset ca likt som AKH…bare WWI tjener mye penger…til og med grønt satsingen går med overskudd…og de er priset til under halvparten av verdiene. Det er jo der du ønsker AKH skulle vært? 😜
Yostock
16.07.2022 kl 13:18 3334

Jeg tror de kan klare å få kunder, fordi Aker er en av de større industrikonsernene som har et godt rykte, god kompetanse og teknologi. Aka gjennomføringsevne.

Mest fordi det grønne skiftet etter regjeringens mål krever enormt mye. Og at de da trenger Akh for å klare det er ikke utenkelig.
Frodon
16.07.2022 kl 15:07 3248

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvis du ikke evner å gjøre vurderingene selv, burde du holde deg langt unna aksjemarkedet. Har du vurdert fond?
Bullinvestor
16.07.2022 kl 16:30 3174

Hvis AKH ikke skulle ha livets rett, da tror jeg denne Parisavtalen blir en stor vits, og alle som sitter i olje er i trygge havner di neste 50 år;))
Er selvsagt fint å kunne treffe en bunn og en topp i en aksje, men det er nesten like vanskelig som Lotto.
Røkke og co har jo bevist gjennom de siste 20 årene i Aker at dem tenker langsiktig, hvor du fikk Aker aksjen til rundt 40 kr i 2004. Hva tenker vi om noen år 2024 og 2025, Frodon har vel noen tanker?
Frodon
16.07.2022 kl 16:35 3228

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Er du her for å lære? Det var nytt for meg. Du har spurt meg om det samme før også, svarte deg da også. Hva lærte du?
Frodon
16.07.2022 kl 17:18 3213

Jeg synes Paris avtalen er en vits, men tror AKH har livets rett 😜 Men jeg kjenner ikke detaljene godt nok i Paris avtalen. Vet du eks hvilke konsekvenser land får for å ikke overholde avtalen? Eks Norge henger langt etter målene i avtalen og har ikke sjans til å nå målene med alt som er satt igang + guidet pr dags dato. Tyskland starter opp kullkraftverk igjen 🙈

Det er ikke godt å si hvor AKH er i 2024-2025. De guidet børs notering av Mainstream rundt den tiden, men tviler på at de noterer det før markedet er bra igjen. Grønt markedet kan være bra i 2024-2025, men da tror jeg grønt sektoren har falt 30-50% fra dagens nivå. Når grønt sektor blir priset etter regnskapstallene og de færreste her har interesse for sektoren, da burde vi laste tungt opp 🥳 Mye kan skje underveis, Kina er jo skumle å konkurrere mot. Kanskje AKH har et helt annet fokus og virksomhet i 2028 enn de har i 2022? Se på fokuset Aker hadde for 10 år siden vs nå 😅 Men fra 2027 og de neste 10 årene derfra, er vi sannsynligvis i en mega trend innen grønt og kan håpe AKH har suksess med noen av sine virksomheter.

Hva tenker du?
Spartan
16.07.2022 kl 17:33 3193

Peftaus skrev Innlegget er slettet
AKH er en type aksje der en kan tape alt. I motsetning til andre selskaper der tap og konkurs er mulig, men fullstendig usannsynlig. Meget dumt å laste opp i bare denne aksjen, fall eller ei. Synes litt som om du er en fanatiker hva gjelder AKH og deres utsikter. Eier aksjer der selv, men slettes ikke sikker på om det vil lønne seg til sist. Useriøst å trekke et kursmål på 100 ut av din brune bakdel og oppfordre folk til å kjøpe på slike fantasimål.
Till
16.07.2022 kl 18:12 3152

At AKH går konken tror jeg er veldig lite sannsynlig, faktisk usannsynlig. Røkke Sr. og Jr. lar ikke Aker’s grønne gren visne bort. Olje er ut (selv om det er hinsides naivt å tro, som MDG med flere, at det ikke vil være behov for olje i mange tiår til - olje benyttes i så veldig mye mer enn bare drivstoff). Grønt er likevel en stor del av fremtiden, enten man vil eller ei, det er politisk besluttet og ferdig snakka. Og skal Røkkes imperie bestå så må de være med i det grønne skiftet fra starten av. Jeg tror derfor at AKH vil bli en stor aktør her! Men det tar nok mer tid enn først antatt. Når det er sagt så føler jeg meg også godt «lurt» av å ha lastet mye på 40-tallet av AKH og på 12-14 tallet i ACH…. Gud bedre hvor mange flere aksjer jeg kunne hatt om jeg bare hadde ventet til disse nivåene…
Frodon
16.07.2022 kl 18:56 3130

Det var ingen som trodde Røkke ville gå konkurs tidligere heller. Men jeg er enig med deg, liten sannsynlighet. Men hvis AKH ikke klarer å gå med overskudd noen gang, vil jo selskapet bli slått over ende…det har Røkke gjort mange ganger, fullt av prosjekter som ikke lykkes. Håpet er jo at AKH får suksess på minst et område, men overhode ingen garanti når så mange dyktige folk slåss om beinet

«I 2003 var Kjell Inge Røkke og Aker RGI en hårsbredd unna konkurs»

https://e24.no/naeringsliv/i/LAkpAq/biografi-om-kjell-inge-roekke-roekke-var-naer-konkurs
El Jardinero
16.07.2022 kl 19:05 3113

Akh vil sammen med andre store "grønne" gå hånd i hånd med petroliums produsenter de neste årene...det grønne skiftet kommer om man vil eller ei... Kaffegruten spår Akh opp 121% innen 31.12.21
Mvh.
abbos
16.07.2022 kl 19:10 3101

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvordan vet du at de jobber hardt ?
Er nok mer kaffeslabberas ?🤓
4300dk
16.07.2022 kl 19:27 3071

Den 16. jun. 2022 kl. 16.37 skrev Christian Yggeseth :

Hei Anders,

Som Aker Horizons aksjonær deler jeg din frustrasjon. Når det er sagt har vi gjort mye det siste året som i en normal situasjon burde ha vært positivt for verdiene i selskapet. Vi har solgt REC til en god pris. Vi har fått med oss Mitsui som strategisk aksjonær i Mainstream med EUR 575 millioner i ny kapital. Aller viktigst har vi utviklet mange store prosjekter som vil bidra til det grønne skiftet og skape verdier for våre aksjonærer.

Jeg tror det er viktig å skille mellom hva vi gjør, noe vi har kontroll over, og hvordan aksjemarkedet fungerer, noe vi dessverre ikke har kontroll over. Renter, inflasjon og vekst er i fokus hos globale investorer og det rammer oss hard, men dette vil også trolig snu på et tidspunkt.

Jeg kan love deg at vi jobber steinhard hver dag for å skape verdier for våre aksjonærer.

Mvh

Christian Yggeseth
Investor Relations and Market Analysis
Aker Horizons
Bullinvestor
17.07.2022 kl 01:25 2821

Takker for tilbakespill og dine synspunkter, vi er nok ikke så uenig her. Er nok veldig sterk i troen på det fornybare og syns det kan være greit å bli litt holdt litt nede her ang div risiko fakta😀
Bare å innse at ting blir strengere og strengere hele tiden hvor alt nå skal regnes i karbonavtrykk. Jeg vet dette, jobbet for ca 5 år siden i et bilutleier firma, var sykt strengt med alt som hadde med miljørevisjon og dokumentasjon. Og nå snakker vi om de selskapene som skal produsere den nye energien til lavest karbon avtrykk billigst mulig. Det nytter jo ikke å være nest best når energien skal produsere. Derfor tror jeg at AKH er litt bedre.. Har også investert i Recsi de har også noen fordeler her som trekker opp. Det året 2027 som du nevner, jeg tenker det samme:)☀️☀️
Det går i rekord tempo i utviklingen, de kloke hodene som sitter i Aker ser veldig langt frem, ja og 2028 er vi i en helt ny verden☀️ Da tror jeg hydrogen og påfylling til tyngre kjøretøyer er kommet mye mye lengre🚞🚄🚍🚒
Tror også større oljegiganter blir enda mektigere hvor de kjøper opp mindre selskaper. Tror Equinor blir å vokse mere fremover med div oppkjøp. Da blir det nok ikke så attraktiv å være et lite energi oljeselskap med høy belåning.
Hva tenker du?
Frodon
17.07.2022 kl 12:27 2604

Vi er enig i mye her ja 😉 Jeg er kanskje mer usikker enn deg på om AKH er litt bedre. Jeg trodde/håpet det før, men børs meldinger med kontrakter har tørket inn…samtidig blir det utdelt masse kontrakter til andre. Equinor fikk jo masse avtaler, også selger de seg ut av prosjekter for korte fine gevinster. Men de som gir ut anbud, ville kanskje ha Equinor som utbygger? Jeg frykter litt at kanskje AKH også er der nå? Andre samarbeidspartnere og folk som gir ut anbud, ser at AKH selger seg ned eller ut, så hvorfor gi dem kontrakter? Mulig det er vinner strategien på lang sikt, men at de taper terreng på kort sikt? Jeg skulle i hvert fall vist mer om hvorfor AKH ikke vinner flere kontrakter enn de gjør. Det kan også være så enkelt som at AKH priser seg ut da det skal ha visse marginer. Men med alt «in house», AKSO, Cognite, Aize osv, trodde jeg at de burde klart å slå konkurrentene 😜
Yostock
17.07.2022 kl 15:50 2465

Akh har vel ikke søkt om så mange nye kontrakter den siste tiden. De har tenkt å søke fremover. De vet nok hva de gjør. Mainstream har derimot fått endel kontrakter.

Tenker nok at når tiden kommer så trengs Akh sin kompetanse og evne til å lavere. Litt som med Akso som også får oppdrag fordi de trengs.
Redigert 17.07.2022 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Patron72
17.07.2022 kl 16:12 2440

For min egen del føler jeg meg trygg på at Akh vil levere i fremtiden.
Behovet for kraft er økende og verden har jo «bestemt» at det skal gå i fornybart. Akh vil ta en del av denne kaka!

Det som jeg er mest opptatt av i nærmeste fremtid er makro. Er særdeles overrasket når jeg leser tråder her inne(ikke bare akh) hvor lite folk snakker om børsuro.
Folk er så innmari «forelsket» i sitt case og er fast bestemt at caset skal gå himmelhøyt.
Jeg har ikke fasiten, men feelingen min er at børsene skal mere ned.
Derfor går jeg ikke all in.
I Akh har jeg bare krafset til meg 3000 aksjer med snitt 15kr. Kommer til å kjøpe mere men vil se an.
Sitter også i noen andre case, men har nå 60% cash.

Vær forsiktig folkens 👍
Yostock
17.07.2022 kl 17:04 2370

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Er helt enig i at man skal være forsiktig her. Bunnen er nok ikke nådd og det kan være lenger ned også før den skal opp igjen. Bruker tiden enn så lenge til nedsnitting.
Redigert 17.07.2022 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Bamse
17.07.2022 kl 17:21 2358

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Ser at stål prisene har gått kraftig ned . Er på nivå før krigen. Olja er kraftig ned så jeg tenker nok at inflasjonen er på topp nå og bunnen er nok nerme.
synste
17.07.2022 kl 19:27 2232

Synes dem virker litt mer fremoverlent nå en tidligere, eksempelvis California og aow. Men tror og at dem har klare forutsetninger for hva de kan godta. Da mtp marginer. Samtidig så må vel dem snart fått landet noen kontrakter og gi investorene litt troa igjen. Er vel ikke bare makro å skylde på. En annen ting. Synes supernode kommer mer og mer frem. Men Akh nevner dem nevneverdig lite. Ser og at acc og ach søker etter mer og mer personell. Noe som tyder at ballen har begynt å rulle. Ellers skal du ha litt kred frodon, hittil er vel du den som har truffet bra mtp kursen og retningen.