OSEBX: 2 streker i chartet - og du ser LYSET!

Hammers
HAMMER 09.11.2018 kl 02:10 39596

Jeg har tatt en SEN dusj. Så har jeg fylt et glass vin i påvente av at "håret skal tørke".
Greit å ha noe å skylde på når man koser seg og har på Radioresepsjonen med sin "fjortishumor" i bakgrunnen! Humrer av tullet!
Så har jeg tegnet 2 linjer i det logaritmiske chartet til OSEBX.
DERETTER så jeg LYSET!

For en tid tilbake skrev jeg en tråd om et mulig teknisk brudd i hoveddiagrammet.
Bruddet kom og det forverret seg - før det etter hvert kom en pos rekyl til dagens nivåer.
Når jeg nå tegnet 2 streker så jeg med ett lyset - etter en noe uforklarlig stigning.

1. Chartets negative brudd kom i oktober - da følgende fallende linje ble brutt: Topp juni - via topp juli - via 2 bunner - til dagens.
2. DAGENS nye linje: Stigende fra topp v/840 i jan - via 3-4 naturlig bunner og TIL den toppen vi så for 1-2 dg siden - før fall.
(linje 2 kakket OSEBX i skallen - og tilbakefall).

Kursen ligger i dag i en LITEN kile like bak skjæringspunktet mellom disse to VIKTIGE linjene.
Det blir mest trolig fortsatt stigning dersom OSEBX først bryter opp og OVER lj 2. Visa versa dersom lj 1 først brytes på vei ned!
Deretter (vel, tidligere....) registrerte jeg at olja hadde falt 2% det "siste døgnet" - noe som IKKE lover ikke bra for fredagen.

Så har jeg i bakhodet den smått kaotiske finanssituasjonen som med ett har dukket opp i Italia.
Statsbudsjettet som innen fk tirsdag må godkjennes av EU. Faller ikke dette på plass KAN det etter hvert bli økonomisk kaos innen EU.
Italia har unionens ca 3. største økonomi - og ringvirkningene blir BETYDELIGE dersom dette eskalerer til to steile fronter.

De aktørene som styrer børsen i stor stil er nok vel kjent med disse fundamentale forholdene - så det skal bli spennende å se hva som nå skjer fram mot helga + i starten av kommende uke. Om de store begynner å selge seg ned - eller om det hele kun blir registrert med et skuldertrekk?

Tegn de to linjene i eget logaritmisk chart (med tegneverktøyet i 71 dg chart) - og se hvem av de to som først får brudd! Kan være lurt!

Hilsen Hammers.........nå med tørt hår, tomt vinglass - og to øyne som lengter etter MØRKE!
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Fevang
04.12.2018 kl 20:02 4398

Kanskje ikke den beste timingen av Hermandrud?

Kraftig fall i USA nå.

Fra E24:
CNBC knytter nedturen til en negativ rentekurve mandag - altså at forskjellen på renten på korte og langsiktige amerikanske statsobligasjoner blir mindre.
Når renten på korte statspapirer er høyere enn på de lengre, er det et tegn på at det kan gå dårligere med økonomien i fremover. I en kommentar i Bloomberg skriver Brian Chappatta at en negativ rentekurve har varslet hver resesjon siden 50-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.12.2018 kl 20:20 4384

Enig ang timingen, og som før sagt; jeg er fortsatt svært i tvil ang den videre retningen for OSEBX. En del motstridende signaler å se.
Hermandrud er bare EN stemme, men chartet viser summen av HELE koret! Hva hvis H faktisk tar feil?

En skal heller ikke glemme at han gjerne får det som han vil (pga gamle meritter?).
Når H lanserer sine nyttårsraketter - ja da begynner det raskt å frese i lunta - gjerne KUN fordi det er HAN som har spådd nettopp "disse" papirene til himmels!

Under dagens sending hørte jeg det ble fortalt om nytt OPEC-møte i morgen (eller var det torsdag).
Det vil si mulig kraftige kursutslag den påfølgende dag.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Fevang
04.12.2018 kl 20:36 4352

Jeg tror H har sluttet med nyttårsraketter(?) Har ikke sett noen forslag i alle fall. Men leser i FA at han skal komme med noen aksjetips nærmere jul.

OPEC har møte på torsdag. Hvis de kutter en del kan vel olja få seg et lite løft. Men hvis det vitterlig blir en resesjon faller sannsynligvis olja igjen.

Spennende tider og jeg er som vanlig svært forsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2018 kl 20:43 4335

Mener han sluttet med det, men at de klarte å få noe ut av han på HegnarTV i fjor. Da var det vel Solon og Selvaag vertfall. Mulig det var noen til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
omans
04.12.2018 kl 22:29 4227

Er det noen som er flinke til å trade dette markedet?

Kanskje det skal duppe under 25000 på dow igjen før ath settes?
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Norwege
04.12.2018 kl 22:39 4183

Skal ikke være svær, men kjøpte 8xbear idag, da jeg syntes det var svakt mtp oljepris og dårlig drag mot 880 igjen.

Vil 840 greie å stå imot denne gangen....?
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
kjello4
04.12.2018 kl 23:20 4127

Hammers skrev: "....det ble fortalt om nytt OPEC-møte...." Svaret er: Ikke NYTT. Det var ikke noe slikt i helgen. Dessuten vet alle at OPEC nå vil si at de skal ta vekk 1,5M fra markedet. Men alle vet også at man internt i OPEC prøver å få "de andre" til å ta kuttet. Dette er en gjeng man ikke kan ha mer tillit til enn Donald.

Om Hermandrud kan man bare høre ham i Nordnet-podden. Han har fremmet sine nyttårsraketter der. Etter min mening en mediakåt pratemaker. Han fikk ikke med seg OSE over 800. Og nå snakker han om 1000. Det er nesten like ille som han karen som har spesialisert seg på olje hos SEB. Han var på banen i går som positiv igjen, etter at han har feilet 40%. Helt krise med slike folk. Selvfølgelighetene triller ut av dem som sauemøkk :) Og de tar aldri ansvar.

Sånn. Da har jeg fått det ut :)

Men hvorfor driver dere enda her inne å tenker at olje skal redde OSE? Ingen har klart å dokumentere korelasjonen
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Bippe
04.12.2018 kl 23:29 4108

Er det ikke laks som skal redde OSE da? når amerikanerne kjøper gull kjøper vi liksågodt bare laks! Kan jo spises også den.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.12.2018 kl 23:43 4076

Kjell.
Enig når det gjelder disse oljeekspertene.
Ikke en eneste av den klarer å "spå" noe som helst om framtiden, men de er kjempegode til å komme med forklaringer i ettertid om "hvorfor det ble slik"! Denne oppskrytte Omdal er et stjerneeksempel!

Hilsen Hammers...…..som nå er sjeleglad for egne handlinger i går (og solgte ca 80% av beholdningen).
Som jeg har gjentatt flere ganger; jeg stoler IKKE på den charterutviklingen vi ser.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
Fevang
05.12.2018 kl 00:00 4039

Det blir mange år til neste ATH hvis resesjonsfrykten viser seg å være reell.

Jeg tror i alle fall at det var frykten for det som sendte børsene ned i USA.

Men jøss - markedene har tatt feil før...
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
kjello4
05.12.2018 kl 06:33 3893

Nå gjelds det å finne noen fornuftige mål nedover på OSE. Tetting av gapet på 864 blir litt visjonsløst :)

Horisontalt synes jeg 840, som jo var hodet i en feilslått (NB!) HS fra april, fortsatt blir første naturlige motstand. Der snudde vi jo for en drøy uke siden også. Likedan tenker jeg at mange ser på 820 og 780 (om vi skal se på "enkle linjer").

Jeg ser også på en parallell trendkanal med nedre linje start 23.okt og øvre linje start 7.nov. En harmonisk 3-drive blir da rett over 810 i romjula. Poenget er kanskje mer at vi da er i en definert negativ trend hvor det nå handler om å selge styrke mot topplinjen fremfor å lete etter bunner? Kanskje se etter reversal-stikk?

Det kan også være verd en tanke å se på OSE vs S&P, olje, osv. Problemet her er hvilket tidsintervall man skal legge til grunn. Men som et utgangspunkt kan man tenke at de begge er der de var i mars. I så fall er OSE akkurat nå ca 7% for høyt priset. Og det er jo en teknisk tilnærming til et fundamentalt argument, eller :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:52 Du må logge inn for å svare
vinofino
05.12.2018 kl 06:48 3833

OSE vil falle mot 660 innen mars 2019
Fundamentale klarer ikke mer, har holdt seg oppe på gammal vane, manipulering og nå kan vi vel kalle det pisspreik fra politisk hold.
Overprisa fisk, olje som ikke klarer mer og naive nordmenn som tror vi skal opp og ligge 20% over alle andre indekser, ja de får tro på det da.
Mente vi skulle opp til 960, nådde 945, dett var dett, nå er det nok over.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 08:19 3752

Fra en børsamatørs vinkel. Kan se ut som dere med TA som redskap treffer bedre enn de som kun opererer med fundamentale analyser. Hvordan slår TA ut når man har en ivrig twittergodklump som Trump på dekk? Han må jo være en emosjonell uforutsigbarhet som slår inn i chartet? Blir det litt som en børsmelding som finter ut TA og senker eller løfter en aksje langt av gårde? Trump alene kan jo nær sagt senke hele den globale økonomien med twitringa si.
Ellers er jeg ikke overrasket over at TA treffer godt og kanskje bedre enn den fundamentale analysen. Markedet skifter jo alltid mellom bear og bull på et tidspunkt. Nærmest en selvoppfyllende profeti der timing og analyse av "følelser" er alt.

En annen ting er nyere verktøy som robothandling. Dette øker hastigheten på handlinga enormt. Hvordan påvirker dette mønsteret? Blir resultatet det samme, bare mer komprimert kortsiktig, som i tettere handler med større utslag (som støy?), men samme utslaget på lang sikt?

Altså. Er det kommet nye måter å operere i markedet på som gjør at TA påvirkes/manipuleres? Momenter man må passe seg for?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
05.12.2018 kl 09:46 3691

Imprex

Fra midten av 90-tallet og mange år frem hadde jeg periodevis tid til å bedrive "Daytrading". I det større bildet kan man hevde at de som drev med slikt var en viktig del av markedet. Det skapte likviditet og volatilitet. På den annen side var dette svært krevende. Statistisk mener jeg å huske at bare 20% tjente penger over tid. 80% av de som tjente penger ga seg før 5 år.

I dag har raske datamaskiner fullstendig overtatt all kortsiktig trading. Det betyr at man i dag må se etter andre måter å hente gevinster. Men det betyr ikke at gammel kunnskap ikke gjelder. Bare at perspektivene må endres, slik jeg ser det.

Fundamental analyse vil alltid være nr 1. Men hvordan tenker du at dette alene skal gi deg nødvendig edge i markedet. Tallknusende analytikere går det 13 av på dusinet. Og ofte følger de hverandre ganske tett. Tross alt analyserer de samme aksje/marked, har samme tilgang på data og samme skolegang.

Å vurdere psykologien i markedet er for meg en omskrivning av å vurdere risiko. Det handler om å sette seg i en situasjon hvor du selv hele tiden kan handle fritt. Ta minst mulig risiko. Før kunne man gjøre dette ved å være raskest. Nå er det ikke mulig. Så da tilpasser man seg.....Men å være treg er heller ikke lønnsomt. Strategien "kjøp og sitt" har man ikke tjent penger på i Japan på 30 år.

Trump-typer er det alltid i markedet. Og man må være bra naiv om man tror at det ikke bedrives big-time manipulasjon fra ulike kilder, både med fake-news og store data-programmer med tullete mye penger. Gjerne på nasjonale plan. Og gjerne med råvarer. Da oppheves noen ganger korte fundamentale lover, og psykologien får fullt utspring. Men økonomiske virkeligheter vil alltid vinne til slutt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
05.12.2018 kl 10:06 3680

Er enig. Det kan virke som jeg er mye ut og inn om dagen og det har med at det har vært store svingninger og dermed gått fort til motstand og støtte.
Jeg mener at nettopp de faktorene som blir nevnt, så er det greit med TA for oss vanlige, da det forteller oss hva markedet virkelig gjør og ikke hva vi evt blir fortalt.
Før gjorde jeg investeringer i aksjer utelukkende etter det fundamentale, men gjorde av og til da dårlige innganger og ble kanskje vippet ut av kortsiktige nyheter. Med TA har jeg nok blitt mer kynisk og prøver følge at markedet har alltid rett.
Jeg ser også etter 810 området først, så får vi se om det går helt til romjula før vi er der.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
05.12.2018 kl 11:47 3628

Selv med oljen fint opp, så er OSE svakest i Europa. Hvordan skal TV2 forklare folk det da?

Kanskje er olje er verd å følge med på i times. Et scenarie er opp mot 62,4 som en mulig høyre skulder i en HS. Sier ikke at dette skjer, MEN om dette utvikler seg, OG halsen på 60,80 trues, så kommer 59 raskere enn toget :)

Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 11:52 3630

Takker for gode tilbakemeldinger. Vurdering av risiko blir jokeren i det hele så klart. Daytrading tør jeg ikke tenke på en gang. Har til nå hatt mest hell med "slow-trading". Byttet noe på porteføljen et par ganger i året. Men smellen i begynnelsen av oktober har "låst" meg noe fast i markedet da jeg var for treg til å selge og rett og slett stolte for mye på det fundamentale. Rett og slett dårlig vurdering av risiko og en kraftig lærepenge. Siden jeg sitter i olja håper jeg oljeprisen skal ta seg opp og stabilisere seg det neste året. Men regner med det kommer stunt mot olja som sender prisen i alle retninger. Interessant dette med større aktører/stater og lignende som har mulighet til å manipulere markedene betydelig. Med dagens teknologi vil vi kanskje oppleve flere såkalte flash crash for å lamme markeder. Håper det forskes på dette. Gjerne lages mekanismer som kan stoppe slike angrep. For det er vel ikke ønskelig med slik ekstrem likviditet og volatilitet ut av det blå?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
05.12.2018 kl 12:34 3594

Kanskje du får en mulighet til til å selge nærmere ath igjen, men husk at et lite tap er bedre enn et stort.... Når du(og jeg) greier å følge det og i tillegg la plussene gå(ikke ta for tidlig gevinst), da tjener man gjerne litt penger ?

Det er allerede mekanismer for å hindre fatfingers.
Oslo børs stoppes om indeks dropper eller går opp over 5 eller er det 10% på en dag. Aksjer blir også stoppet ved plutselige kursendringer om det ikke foreligger nyheter.
Under forrige finanskrise opplevde vi etpar ganger at børsen stoppet pga ras.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 13:10 3565

Sikter mot neste ath. Også er det det med å følge egne regler da. Ikke alltid like lett. Grådighet, overmot og fikse ideer finnes det knapt vaksine mot. Beste medisinen er nok en real smekk. Vi får holde oss til plan og unngå for mye høydeskrekk om det klatrer litt.

Kjenner til børs-stoppene. Men de som står bak eventuelle flash-angrep er neppe mulig å identifisere. Lite sannsynlig at noen stilles til ansvar. Og derfor lite preventivt. Bortsett fra at man får stoppet fallet der og da. Men heldigvis er det ikke et utbredt fenomen. Så kanskje ikke noe å bekymre seg for enda.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
05.12.2018 kl 14:22 3534

Flash-crash er neppe noe vi bør være bekymret for. Husk at myndigheter alltid er på long-siden. Det er der pengene er. Jeg er mer bekymret for at det stadig skal pumpes mer penger inn i markedet. Er det ikke et herlig paradoks at de som heier sterkest på "det frie markedet" også er de som er villig til å bruke mest offentlige penger på at det ikke skal være fritt.

I Frankrike brenner man biler og hus for noen øre opp på bensinprisen. Da må man bare håpe at alle myndigheters forsøk på å unngå "hard landing" lykkes. Ellers blir regningen stor!
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Fevang
06.12.2018 kl 01:47 6690

Takk for henvisning til podden!

Rakettene var ikke så spenstig akkurat. Det var FKRAFT - YARA - TGS.

Ellers var futtene for USA var grønne hele onsdagen, men nå er de ganske så røde.


Jeg synes det ser dårlig ut framover. Tror det kan vise seg å være mye fallhøyde igjen. 2019 har jeg heller ikke noe tro på. Trøsten får være at vi sikkert får noen fine hopp oppover i blant. For meg ser det ut som om veksten i verdensøkonomien har toppet ut og er på vei ned.


Hvis ikke OPEC kommer med solide kutt kan vi vel bare glemme noe prishopp i olja også. Akkurat det kan bli avgjørende i alle fall de nærmeste dagene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
06.12.2018 kl 02:03 6693

Hammers=) https://youtu.be/CKnXelWCPs0
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
06.12.2018 kl 04:59 6645

Fevang: US-future fikk flash-crash etter arrestasjon av Huawei CFO. Det ble gjennomført 7 automatiske 10-sekunders markedsstopper for å skape ro. S

Nesten merkelig at vi akkurat snakket om slike her inne i går ettermiddag!

https://www.zerohedge.com/news/2018-12-05/carnage-continues-us-futures-crash-re-open-after-huawei-cfo-arrest
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 06:39 6606


Wall Street Journal skrev tidligere i år at amerikanske myndigheter undersøker om Huawei har brutt sanksjonene mot Iran ved å videresalget utstyr fra det amerikanske IT-selskapet Hewlett-Packard. USAs justisdepartement har ikke ønsket å kommentere pågripelsen.

Kina har derimot reagert kraftig og sier landet «med fasthet motsetter seg og på det sterkeste protesterer» mot pågripelsen

– Meng brøt ingen amerikanske eller canadiske lover, heter det i en uttalelse fra landets ambassade i Canada. Kina har levert en skarp note til USA og Canada og «ber dem umiddelbart rette opp den feilen som er begått og gi Meng sin personlige frihet tilbake».

Ambassaden sier den vil følge saken tett og gjøre det den kan for «å beskytte kinesiske borgers legitime rettigheter og interesser».
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
06.12.2018 kl 06:49 6593

Arrestert 1.des..... Dette har nok noen store visst og solgt på de siste dager. Slikt kan fanges opp i TA og vise vei for oss vanlige. Man ser hva markedet gjør, ikke bare hva vi blir fortalt de vil gjøre. Blir overrasket om Sissener får sine 890 innen nyttår, som det sto igår.
Jeg følger med litt på et amerikansk forum og de trader kun i futtene. Det er klart at de kan manipuleres, og igår var det svært lite volum der og nesten paddeflatt hele dagen til de stengte.
Nå vet alle om katta i sekken og kanskje vi får se litt krasjtendenser idag, som futtene antyder. Stoplossras kan gi kraftige bevegelser.
Spennende dag.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 08:36 6523

Hehe kjello4...av og til går det troll i ord. Klart negativt at finansdirektør i giganten Huawei havner i kasjotten. Så en reaksjon ville kommet. Det som gjør det litt "skummelt" er måten aktører kan overdramatisere bildet ved å i scenesette et flash-crash. Fallene blir større enn nødvendig. Er forsåvidt ikke i mot robothandling, men kanskje det burde vært bedre mekanismer enn bare markedsstopper underveis. Bare noen tanker: Hvor skal grensene for manipulering av markedene gå? Hvor lett skal det feks være å gjennomføre stop-loss raid? Sånn jeg ser bildet fremover blir stopp-loss nærmest risikosport. Regner med daytrading har blitt glemmesak for de aller fleste investorer i en vanlig menneskekropp. Hvor flyttes neste grense? Hvor vanskelig vil det bli i fremtiden for menig mann og kvinne å operere på børs uten å være "dopa" på hardware og software?

Edit: sjef rette til finansdirektør
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 08:48 6508

Norwege. Du mener nedgangen fra 3.desember vill TA fanget opp om man fulgte med. Kunsten da må være å fange opp om nedsalget gir signaler om noe betydningsfullt eller alvorlig er på vei. Klarer du det feks? Hvordan finmasket kan man gjøre TA? Ut i fra opplysninger som lå ute for oss vanlig dødelige skyldtes nedgangen mindre tro på samarbeidet mellom Kina og USA, tvil om kutt i oljeproduksjon, rentebanen ect. Men hvordan merker man at finansdirektøren i Huawei er arrestert og at her kommer det en skrell i tillegg? Jeg bare prøver å forstå.

Edit: sjef rette til finansdirektør
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
06.12.2018 kl 08:54 6520

Oslo børs er tett som ei sil og det er ingen grunn til å tro at det ikke er slik i USA og Hong Kong.
Møtet var konstruktivt sa de i helgen, men i kulissene er det bråk.
Noen vet noe alltid, men jeg ønsker ikke fremstå som noen konspirasjonsskeptiker. Jeg bare nevnte det som et eksempel og en tanke.
Dette kan uansett lage krøll i forhandlingene mellom Kina og USA og sammen med endel andre faktorer her nå, så begynner ting å snøre seg sammen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 09:20 6498

Regner med du mente konspirasjonsteoretiker...Foretrekker å være skeptisk til konspirasjoner. Håpe det ikke snører seg for kraftig til nå. Nok en rød dag på OSE i alle fall. Kjedelige tider er det i hvert fall ikke. Lenge siden jeg har lært så mye på kort tid. Med litt flaks og god forvaltning blir det forhåpentligvis både avkastning og visdom av det hele.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
06.12.2018 kl 09:53 6474

Er mobil, så ja. Teoretiker var riktig ?
Big money får nok nyhetene på golfbanen(f.eks denne søndagen).
Vi har et knippe investorer i Norge, som alltid er på rett plass til rett tid......

Men, nå tilbake til TA

Mvh N
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
06.12.2018 kl 20:06 6365

I går omtalte jeg en potensiell HS i oljen slik: "Kanskje er olje er verd å følge med på i times. Et scenarie er opp mot 62,4 som en mulig høyre skulder i en HS. Sier ikke at dette skjer, MEN om dette utvikler seg, OG halsen på 60,80 trues, så kommer 59 raskere enn toget :)"

Det tok 12 timer, og viste seg å bli et skoleeksempel: https://imgur.com/fqiUMmu
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 20:19 6354

Følger du TA'en din slavisk ved investeringer? Tilsynelatende treffer du godt. Må bli noen slanter i pluss eller hur?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kjello4
06.12.2018 kl 21:41 6289

Slavisk? Tja. Jeg har en tendens til å være for rask, både inn og ut. Jobber med det. Tror det dreier seg om å ha en krystall-klar plan. I morgen vil jeg f.eks ta penger av bordet om jeg ser 820 (slik jeg omtalte her inne). Antakelig 1/3. Kanskje 50%. Dette er også ekstra begrunnet i en teknisk indikator jeg har hatt god lykke med en periode. (en tilpasset IBS-strategi for 3 dagers lav/høy) http://jonathankinlay.com/2016/06/the-internal-bar-strength-indicator/

Jeg er ingen investor. Da hadde jeg kjøpt et fond og ikke tenkt mer på det. Men jeg sitter ikke foran skjermen hver dag heller. I det siste har jeg skrevet ned tankene mine her inne. Det krever en viss konsentrasjon og saklighet. Fordelen er at da kan jeg bare bla bakover og se hva jeg tenkte. Baksiden er at jeg viser alle mine feil også :) Så tro meg, å være konkret på mål er ikke lett. Men min erfaring er at man raskt lager unnskyldninger til seg selv om man ikke tenker før man handler.

Om TA: Oddmund Grøtte, som sikkert er kjent for de fleste, har en side (og flere bøker om markedspsykologi) som mange burde lese. http://www.quantifiedstrategies.com/how-to-make-money-daytrading/
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 22:03 6260

Dobbeltbunn bekreftet i US i dag, for Dow Jones?
Rett opp nå da tenker eg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 22:11 6263

Takk for tips og betraktninger. Sakligheten og grundigheten blir satt stor pris på fra min side i hvert fall. Her blir det lesestoff som førjulspresang til meg selv. Det å være konsekvent og følge en strategi har jeg erfart er vanskelig ja. Det er en øvelse jeg seriøst må trene på. Børsen er full av distraksjoner. I tillegg kommer man av og til i fare for å geni-erklære seg selv når det går bra. Heldigvis og dessverre får man som regel kjapt bakkekontakt igjen. Forøvrig, kan se ut som vi unngår 820 i morgen;) Hentet seg inn over dammen i kveld. Så får vi se hvor lange neste opptur varer. Timer eller dager?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Fevang
06.12.2018 kl 23:03 6215

Årsaken til snuoperasjonen i USA sies å være at FED ble skremt av fallene på børsene - og følgelig vil være forsiktig med å sette opp rentene. Kanskje ikke helt uventet?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
SafeInvest
06.12.2018 kl 23:05 6216

Og det er bra, da kan dansen rundt gullkalven pågå et 1-2 års tid til.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
07.12.2018 kl 12:53 6030

Legger ved en link. Regner med det ikke er fake news. Om det stemmer, så er det vel neppe bullish....

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2018/12/06/ny-stock-exchange-let-morgan-stanley-make-after-hours-trade/amp/

Edit 17.33-Dødskryss og langt ifra oversolgt spx. Kan ramle laaangt ned denne.

Tradet så fint idag, men ble opptatt i jobb og ble liggende med labber i minus(dog de er fortsatt pent i pluss for uken)
Regner med de blir mer verdt senere, så det er ikke noe stress.
God helg sålenge ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Norwege
07.12.2018 kl 20:08 5934

Ouu. Ser litt svart ut for de over dammen....
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2018 kl 21:06 5881

OSE - opp som en løve ned som en skinnfell - på mandag, tenker jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare