APCL - Ingen vellykket Samo1 brønn for FAR

Warom
APCL 09.11.2018 kl 07:47 1646

Ja nå får vi se om Gambia går gjennom ild og vann i voldgift mot oss. For oss var nok dette kanskje det beste som kunne skje.

Dette tar nok vekk litt av hypen, det tvinger frem en helt annen ydmykhet for Gambia og både myndighetene, og eventuelt pengesterke aktører i kulissene, vil tenke seg om en gang til før de kjører videre med en både tidkrevende og kostbar sak mot oss. Ikke minst vil det påvirke hva de kan få i cash for A1/A4, som også reduserer oppsiden for alle parter.
Nå er det ikke lenger penger (olje) på gata, det er ikke «koste hva det koste vil», her er risiko synliggjort for Gambia. Og de har ikke «verdier» de kan bruke for å forsvare posisjonen mot oss.

På den annen side er det flere treff av olje i brønnen så nå vet vi at det er olje der, og våre prospekter ligger dypere og er av andre typer. Så at A1/A4 fortsatt er attraktive lisenser er det ingen tvil om. Men om det er verd flere år i retten, full stillstand og muligens et tap (for Gambia) til slutt, det er nok en annen sak.

Nå må vel målet være å fortest mulig få aktivitet også på A1/A4 så de igjen får muligheten til å gjøre kommersielle treff.

https://hotcopper.com.au/documentembed?id=uOMxKKzFkiWRTLKhOROKAxjvSTYP4wu%2BwBWZpvZrke92GA%3D%3D


I tillegg kunne vi i dag lese en ny artikkel fra BM i Upstream. Siden admin er blitt så streng på det med å legge ut hele artikler, så tar jeg her bare med ett lite utdrag som uthever nettopp dette med at Timis var en "akilleshæl" for APCL i forhandlinger med de store.

Sall gives pledge on industry reforms

Opposition figures have criticised his role and that of his brother, Aliou Sall, in ushering in Romanian-Australian magnate Frank Timis to a strong upstream position, later held by African Petroleum, an explorer listed in Oslo and Australia, from which Timis has since substantially divested.
Investor sources have suggested this divestment has “made it possible for African Petroleum to talk farm-out to bigger companies including majors as Senegal would prefer.”

https://www.upstreamonline.com/hardcopy/1622754/sall-gives-pledge-on-industry-reforms

Redigert 19.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Q10ps
09.11.2018 kl 07:55 1616

Kan vel si at dette er positivt for dem som er bekymret for at man ikke skal «komme ut av det» med lisensene i behold i Gambia, og positivt for de som er for utålmodige til å vente på avgjørelsen i en eventuell voldgift, mens det er negativt for de som er fast bestemt på at det løser seg og ikke bryr seg om eventuell ventetid.

Personlig er jeg vel litt blandet! Jeg føler meg trygg på at vi beholder andeler i lisensene, ergo hadde jo et kommersielt funn vært hyggelig, men jeg tror dette resultatet fører til at det skjer noe positivt i Gambia lenge før hva det ellers kunne gjort!

I forhold til Barry Morgan sin artikkel vedrørende forholdene i Senegal er jeg ikke i tvil om at exiten til Timis har gjort så APCL er en attraktiv samarbeidspartner der bede, og et samarbeid med oss kan være en «snarvei» inn for mange store aktører.

Alt i alt føler jeg nå ting kan gå fortere enn jeg hadde sett for meg, jeg var i utganspunktet veldig innstilt på at det skulle ta veldig lang tid, nå kan det like gjerne skje positive ting på denne siden av nyåret som på den andre siden- blir soennende fremover!
Warom
09.11.2018 kl 08:00 1598

Enig der når det gjelder ditt første avsnitt Q, men er ganske så overbevist om at det er ett relativt høyt flertall som tilhører "første del" av avsnittet. Jeg tror vel de fleste i den kategorien vil finne "ny glød" i akkurat den meldingen.