PHO- Uforståelig børsmelding fra Photocure

focuss
PHO 09.11.2018 kl 08:45 22672

Vi er mange som synes den kraftige nedgangen i kursen i går og med det massive volumet var vanskelig å begrunne. Nå er det en del som mener det kan skyldes børsmeldingen Pho sendte til markedet i går.

Det var ventet at det skulle komme en ny guiding fra selskapet i går da selskapet har uttalt at det vil komme 2H-18. Mange har da antatt at Q3 var anledningen PHO ville benytte for å presentere ny guiding.

I pressemeldingen angående Q3 resultatet ble det da også presentert en guiding som var signert Daniel Schneider så det er ikke rart om mange kunne tro at dette var den nye guidingen de ventet på. Nå kan det se ut som det ikke stemmer men at det som ble presentert er guidingen fra Q3-ett år tilbake. Dersom mange tenkte dette var den nye guidingen er det ikke rart kursen fikk grisebank.

Så er det andre som mener meldingen faktisk kan være en ny og dårligere guiding, da selv om tallene er de samme som de gamle, kan tolkes til å baseres på nye forutsetninger, noe som eventuelt vil bety redusert guiding.

PHO bør rydde opp og handelen bør stoppes før avklaring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
pyrrhos
09.11.2018 kl 08:56 7782

Schneider var klar på undr presentasjonen at han ønsket mer tid til å bli kjent med selskapet og markedet før de oppdaterte guidingen. Selskapet opplyste at derfor ikke kom med en ny guiding på Q3 presentasjonen, men ville komme tilbake til dette ikke senere enn Q4 presentasjonen.
Slettet bruker
09.11.2018 kl 08:57 7754

pyrrhos,
Enig og det sammenfaller med siste del i utdrag fra presentasjonene:

Photocure believes that in order to increase market
share in the U.S., an investment in the U.S.
commercial and medical infrastructure is required.
The company has invested significantly in 2017 and
will continue to invest in 2018. The increased activity
level in U.S. will have a negative effect on the
EBITDA for the group in 2018. The company is fully
funded for this market strategy. These investments
will enable the company to drive the U.S. revenues in
2020 to a range of USD 20-25 million and towards
profitability, with potential driven by favorable
reimbursement and penetration of the surveillance
segment. The company will update the market on this
outlook at latest when releasing full year 2018 results.
Redigert 09.11.2018 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
bateman
09.11.2018 kl 08:58 7697

Hvorfor bekymrer du deg Focuss? #kursmål 1900
JosefK
09.11.2018 kl 09:03 7630


Eventuelt bør du høre etter når voksne folk snakker:

Pho reviderer guidingen en gang om året. Q4 tallene er fast takst. Som det har vært i årevis.

Ta nå å legg bort tastatur og slutt med hypen. Tøv og vas har det vært hele tiden med deg.
Londonmannen
09.11.2018 kl 09:05 7587

bateman
Jeg tolker focuss som at kurspotensialet er kr 1900,- ved 20% markedsandel.
Du kan jo selv dette deg ned med kulerammen og se hva du kommer frem til dersom du anslår 20% markedsandel. Jeg skjønner kurspotensialet blir ekstremt høyt enten du benytter en PE på 10 eller 20. Mener det var PE 20 focuss benyttet.

Men istedet for å henge deg opp i kursen, som til syvende og sist blir bestemt av markedet, så kan du forklare meg og andre hvorfor et produkt som er suverent best på å diagnostisere blærekreft, som blir fremholdt som ny SOC av de urologene som har tatt det i bruk og som de facto ikke har konkurrenter i overskuelig fremtid, kun skal ta 20% av markedet og at 80% av pasientene med fare for blærekreft skal foretrekke WL eller andre undersøkelser på linje med WL.

Jeg gjør oppmerksom på at diagnosen blærekreft er dødelig dersom den bli oppdaget for sent.
bateman
09.11.2018 kl 09:12 7458

Hadde det bare dreid seg om kuleramme, så hadde det vært en walk in the park. Dessverre er dette mer komplisert enn som så. #kursmål 1900
jb10000
09.11.2018 kl 09:12 7399

Så er det væk med den sidste haussede norske lorteaktie

Først targovax og nu det her amatørfirma har taget 3 års plusser fuldstændig af bordet.

I det mindste ved jeg nu hvem man absolut ikke skal stole på

godnat og sov godt
dr. Stockman
09.11.2018 kl 09:12 7366

Godt gjort av ledelsen å klare å vende det som skulle ha vært et positivt budskap til det negative. Hvis de ikke helt lever i sin egen verden så burde de også ta en titt på hvordan børsen har oppfattet budskapet og komme med en korrigering.
SHARE-IT
09.11.2018 kl 09:18 7261

Jeg synes ikke meldingen kunne misforstås som det antydes. Det sto:"Photocure has invested significantly in the U.S market over the two last years. These investments will enable the company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million and towards profitability, with potential driven by favorable reimbursement and penetration of the surveillance segment. The company will update the market on this outlook at latest when releasing full year 2018 results”, Mr. Schneider concludes." Skuffelsen er at antydet salg i US på USD 20-25 mill i 2020 vel ikke er til å hoppe i taket av, ei heller at guiding først vil komme ved pres. av Q4 når nå dette måtte bli.
jb10000
09.11.2018 kl 09:18 7677

Det gør ledelsen nok ikke - de har for travlt med at æde donuts

hold kæft en gang amatører
bateman
09.11.2018 kl 09:20 7640

Ta deg en donut nå Glenn.

Kursfallet er ikke over, stopper nok midt på 30 tallet. Når ledelsen guider en omsetning på 20-25 millioner dollar i US i 2020, så er mye av magien og hypen i Photocure tatt ut.
Redigert 09.11.2018 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Merlin
09.11.2018 kl 09:31 7518

Dette er nå fullstendig avklart. Photocure har ikke kommet med ny guiding nå, det er den gamle som presenteres.

Det er fullt forståelig at de ikke kommer med ny guiding. Det er først fra nyttår man vil kunne se om det blir full fart i flexiscopsalget. Markedet oppfatter nok 6 solgte scop til nå som svært lavt.

Men vi må kunne anta at på grunn av kort tid i markedet og mye under levering frem til nyttår, vil dette se anderledes ut i februar. Det vil da være mulig å se om de får fart på salget eller ikke.

Så her er det bare å vente til februar.

I mellomtiden får man trøste seg med at cashflow og regnskap er betryggende og viser at cashburningen nærmest har stoppet opp.

Kursen bør nå gi kjøpmuligheter.

Schneider var tilnærmet uforberedt. Han skulle presentert en analyse og en plan på hvordan han skulle få opp salget. Det skuffet nok, men med 9 dager i jobben synes jeg det i og for seg var OK det som ble sagt, utenom guidingen. Jeg stusset over at Bellete sa at de hadde så godt samarbeid med BCAN. Da burde han gått inn på sidene deres og forlangt en oppdatering, der Cysview kommer mye bedre frem.
focuss
09.11.2018 kl 09:38 7418

Merlin
Jeg mener også, og har ment det hele tiden, at det ikke er kommet noen ny guiding. Møtet i går var fullt av ambisjoner og optimisme som ikke ga noe grunn for kursras. Børsmeldingen kan imidlertid missforstås og den gamle guidingen hadde ikke noe i meldingen å gjøre annet enn å skape misforståelser.
bateman
09.11.2018 kl 09:39 7302

Vet du hva, det er helt på trynet å fremheve guidingen på 20-+25 US i 2020 hvis de mener at potensialet er mye større. Det hadde tatt ledelsen 5 minutter å lage en ny, oppdatert slide med et høyere, realistisk kursmål.
nikkers
09.11.2018 kl 09:43 7217

Bekymring for ny guiding kan jo melde seg når de ikke har solgt mer. Markedet er stort, produktet er best, men selger ikke seg selv av den grunn. Hard jobb gjenstår. PHO kan fint lykkes, men markedet skjønner at man er IKKE der enda,
Legoland
09.11.2018 kl 09:45 7182

Synes synd paa de som maa selge naa, men de som investerer med laante penger mister muligheten til egen styring uavhengig av om de tror PHO vil lykkes eller ikke.
Utviklingen i salget av fleksi var skuffende. Men jeg er like optimistisk for fremtiden som for to dager siden. Ttt.

Ledelsen skulle bare ha opplyst at PHO naa faar full refusjon for bruk av fleksi fra 1/1-19, og saa "tatt kvelden".
Merlin
09.11.2018 kl 09:51 7104

Ja at de ikke har laget en ny guiding, viser en ledelse som ikke er forberedt. De bør jo ha kunnet lage en rundspørring blant sine leverte 131 TURBT scope brukere, om hvem som kom til å satse på flexiscop, og laget en markedsvurdering basert på det.

Men jeg tror markedet nå fulklstendig bommer på hva Photocure står for. Jeg laster i hvert fall aksjer på dette nivået. Tross alt var ledelsen meget optimistisk. Med 27 selgere, surveillance med 3-5 ganger økt bruk og full refusjon fra nyttår bør de levere adskillig bedre i 2019.
Redigert 09.11.2018 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Ebit
09.11.2018 kl 09:55 7040

Kanskje på tide enkelte av superhausserne begynner å se seg selv inn i hvitøye.
Tilliten til PHO er ikke akkurat til stede.
Slettet bruker
09.11.2018 kl 09:55 7032

har en lyst og gi opp, ja hvis faen.

selge pho med det en forventer på 2-4% markeds andel. , nei - det får ikke hjelpe.

Men eg tror den skal aktiv trades ut året.
rgkap
09.11.2018 kl 10:00 6958

Handelen stoppes... Hvorfor? Ledelsen har ikke gjort noe galt her. Det er bare sånn at det er mange som sitter i Pho som tenkte at de skulle bli rik i 2018, og nå ser det ut som at det ikke går veien (irrational exuberance). Da selger de og kjøper aksjer i et annet selskap som har gått opp mye.

Photocure har en god fremtid, det er de mest lovende selskapene på Oslo Børs.

Basert på hva PHO har levert er en pris på 40-45 kr greit.

Jeg synes PHO er veldig spennende og jeg skulle være long, men når jeg kunne få 60 kr for aksjene mine da solgte jeg meg ut, fordi det var langt mer en aksjene var verdt. Når det blir for mye optimisme kommer det ofte en korreksjon.

Det er alt dette er. En korreksjon.

Det er en del av gamet.
focuss
09.11.2018 kl 10:01 6944

De skulle jo bare meldt at oppdatert guiding kommer ved Q4 eller før og ikke presentert 20-25 mill usd guidingen med hilsen fra Schneider.
ITinvest
09.11.2018 kl 10:01 6890

nå kan de komme oppkjøp og kanskje få kjøpt hele selskapet for 80,- , Norske selskap kjøpes billig av utenlandske , dette er vi gode på
focuss
09.11.2018 kl 10:04 6854

Etter enorm omsetting i går er det i dag handlet for over 20 mill allerede. Hvor i all verden kommer alle disse aksjene fra?
Slettet bruker
09.11.2018 kl 10:22 6721

Innlegget er slettet
Du må ha lengre horisont på investeringene, ikke følge strømmen. Du er dømt til å tape penger om du følger strømmen. En gevinst er ikke gevinst før den er realisert, samme med tap. Om du har tro på caset, være det seg PHO, PCIB, NANO, TRVX, BergenBIo eller hva, så burde ikke investeringsstrategien basere seg på å realisere tap fordi markedet straffer et selskap pga urealistiske forventninger.
Computum
09.11.2018 kl 10:55 6604

Kursen nærmer seg ihvertfall det den var før Q2-presentasjonen. I mellomtiden var den på det meste hele 20 kroner høyere enn idag. Så her er det mange millioner som enten er tapt eller vunnet. Selskapet har ikke vært dyktige på kommunikasjon med markedet og det skaper forvirring og frustrasjon. Marshall har sett det som få her på forumet så og har tjent millioner på sin shortplassering. Håper styret har valgt rett CEO. Han virket som en forsiktig og smålåten mann. Håper det bare skyldes den korte tiden han har i selskapet. Smålåten og forbeholden er også Dahl og den slags egenskaper verdsettes ikke i dagens aksjemarked.
Neste Q-forestilling må bli noe helt annet enn gårsdagens. Ellers er trolig min tålmodighet slutt.
bravi
09.11.2018 kl 11:11 6539

Lurer på hva Egberts gjorde på presentasjonen. Kanskje kommer kursen så lavt at Veritas Investment kan overta hele greia?
focuss
09.11.2018 kl 11:36 6466

Årsaken til kursraset trenger ikke være bare en, det kan være flere. En av årsaken kan være et enkelte ble overmodige basert på forventninger til Q3 og at forventningene var delvis skap av kursreaksjonen etter Q2.

Vi så jo en del eksempler: En Jimmi som var helt ny og skrev på forumet dagen før Q3 at han nå hadde tatt posisjon med 295000 aksjer. Jimmy meldte i går han var ute. Oppgang kommer som hadde 100000 aksjer som vi vel knapt ha hørt noe fra etter Q3. Ikke forstår jeg at noen kan ta så store posisjoner i påvente av ny guiding og kvartals resultat.
bateman
09.11.2018 kl 12:03 6318

Det kommer ingen oppgang her før Photocure BEVISER at de kan skape lønnsom vekst. At et lite norsk biotechselskap skal lykkes med markedsføring og markedspenetrasjon på egenhånd i Usa, tror det ikke før jeg ser det. Selv ledelsen tror ikke på det virker det som. #kursmål 1900

Redigert 09.11.2018 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 12:14 6244

Bravi, du er nok inne på noe med Egberts. Tanken har slått meg også. Sjekk hvordan han står og vri seg under Q + A seksjonen. Dårlig samvittighet???
Jadaok
09.11.2018 kl 12:31 6156

Enig. Alt tyder på at de ikke kommer til å øke guidingen. Med dagens veksttakt så når de ikke en gang guidingen. Og de jobber mot lønnsomhet i 2020. Hvordan er konkurranse situasjonen når de blir lønnsomme? Patentet har da også gått ut. Kursstigningen etter q2 var et blaff. Kurs 25, da kjøper jeg igjen. Har aldri likt han Dahl. Ikke kjøper han aksjer i selskapet heller. Han schneider har vel sett toppen på sin karriere. Les, aldrende. Hva f mener bellete om at de sikter seg inn mot de sykehusene som alt har scoope så de kan kjøpe enda fler? Noe sånn sa han. Skjønner ikke hva han prater om.
focuss
09.11.2018 kl 12:38 6119

Batemann
Hvorfor tror du at PHO ikke skal klare å skaffe lønnsom vekst. Kan du vise til noen som er i tilsvarende posisjon som ikke har klart det.
Bullinvestor
09.11.2018 kl 12:40 6077

Dette er jo bare tragisk..tror ikke bare dette skyldes info feil. Er ikke ledelsen tenkt å komme på banen nå. Kanskje ledelsen trenger hjelp. Kanskje tidligere leder i Nano Costa kan bistå.
focuss
09.11.2018 kl 12:43 6069

Bravi
Jeg har aldri forstått hvorfor Egberts er vår styreformann. Han har ikke min tillit. Til det er interessekonflikten for åpenbar. Forøvrig så synes jeg han fremstår litt lurvete. Det er styreformannen i PCIB som av en eller annen grunn har valgt han. Han er formann i valgkomiteen i PHO.
Merlin
09.11.2018 kl 12:45 6035

Selvfølgelig er det riktig å gå på tidligere kunder, med et produkt som er svært effektivt! Vi vet ikke hva Photocure får til i inneværende og neste kvartal. Første kvartal neste år vil vise hva slags momentum de har i flexiscopsalget. Det skal ikke mange flex-salgene før de har doblet omsetningen. 131TURBT/4ganger tilsvarer ikke mer enn 33 flexiscop, så har de doblet omsetningen. 6 er allerede solgt.

27 solgte flexiscop til og de har guidingen for 2020 ikke bare i orden, men på plass!
bateman
09.11.2018 kl 12:48 5999

Ja, hvis dette er så enkelt hvorfor ser ikke Photocure en voldsom vekst i US? Hvorfor deler ikke ledelsen i Photocure den samme optimismen som hausekoret på HO?
Nok av gode produkter som ikke har oppnådd kommersiell suksess opp gjennom historien, også innenfor farmasibransjen. Det er ikke alltid det beste produktet som vinner, selv om om mange her tror det er en naturlov. Potensialet er absolutt til, stede, ingen tvil om det. Men det er opp til ledelsen å forløse det. Slik de fremsto på presentasjonen i går, så har jeg mine tvil. # kursmål 1900
Redigert 09.11.2018 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Jadaok
09.11.2018 kl 12:58 5961

Så klart skal du gå på eksisterende rigide scoop kunder for å selge flex. Men han pratet om å få eksisterende kunder til å kjøpe enda fler, eller noe i den duren. Det var bare Babbel.
nikkers
09.11.2018 kl 12:59 5945

Biotec sin WB er et godt eksempel på et godt produkt som aldri vil slå til...

PHO bekrefter igjen på Q3 at de er full finansiert for satsningen i USA. Mulig ting ikke går like fort som mange håpet, men skjønner ikke annet at dette er en kjøpsanledning for dem som er langsiktige. Har tro på at de vil lykkes, men går ikke akkurat all in.

Merlin
09.11.2018 kl 13:03 5913

Tror mange nå er blitt tilsvarende overpessimistiske, som de i forgårs var overoptimistiske. Det er svingninger som flott kan utnyttes. Regner med at en kurs på 40 kr. er et resultat av depressive følelser mer enn realitetene i aksjen.

Full refusjon fom 1/1 2019, til og med ca. 10% høyere sum er en svært god nyhet som ikke en gang vurderes i alt det negative. La ikke følelser ta overhånd, men tenk rasjonelt.
focuss
09.11.2018 kl 13:03 5911

Batemann
Du spør hvorfor Photocure ikke ser en voldsom vekst i USA. Det er jo nettopp det de gjør og de snakker om enorme vekstmuligheter.
Så spør du: Hvorfor deler ikke ledelsen i Photocure samme optimisme som "haussekoret". De gjør jo det også og ser frem til å ta fatt på vekstreisen til PHO. Så forteller de at pasienter søker til sykehus med BLCC samtidig som de sier at en driver er at sykehus vil skaffe seg BLCC for å ivareta sitt omdømme. Videre sier de at den beste driveren er det som står i guidlines og der er PHO best. Så sier de at de ikke ser noen konkurranse i overskuelig fremtid.Hva i all verden skal de si mer. Det jeg skjønner at det er mange her som ikke forstår hvilken prosesser de må gjennom for å produsere en seriøs guiding.

Ser du ikke har noe forslag til eksempel på selskap i tilsvarende situasjon som ikke har lykkes.