Boligprisene stuper i Sverige, kommer det krakk i Norge nå?

Elproff
20.07.2022 kl 19:57 25015

Så denne saken

https://investornytt.no/boligprisene-faller-i-sverige/

Vil det komme boligpris krakk i Norge nå ?🤔

leadr
13.08.2022 kl 11:58 4891

Det var mer forklaring til mrpotato på et tidligere innlegg der han mente leieinntektene vil komme uansett. Forenklet sagt, hvis man greier å time riktig, istedenfor å sitte med 4-5 leil gjennom x år så kunne man sittet igjen med 8-12 leil ved kjøpe og selge til riktig tidspunkt osv.

Apropos 10-100 års horisont, hvem sier at man ikke kan kjøpe seg inn igjen på et senere tidspunkt?

Det du sier at de færreste bryr seg om boligprisfall er korrekt og helt i tråd med hva jeg sier. At godt over 99,5 % sitter stille i båten åkkesom - og har dermed ingen påvirkning av boligmarkedet. Så rart at folk henger seg opp i dette med at mange ikke skal selge selv om renten går opp og bruker det som argument for at bolig "aldri" skal gå ned.

- Det er ALLEREDE til enhver tidspunkt mange som ikke skal selge.
Redigert 13.08.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
baltuz
13.08.2022 kl 11:43 4947

Dersom boligprisen faller 15% en periode tror jeg ikke langsiktige investorer bryr seg særlig . Bolig for utleie og investering må sees over tid og da blir ikke dette et gigantisk unerdskudd. Boligen i ditt eksempel vil i perioden fra 2008 til 2025 (17år) gi en gevinst på 2,78 mill dersom den selges for 4,78 mill i 2025 dvs 163 .000 pr år. utleie ,renter osv holdt utenom Det å spekulere på kortisiktige bunner og topper i boligmarkedet tror jeg de færeste bør prøve seg på. Det er også forbundet med betydelige salgomkostnigner + skatt ved salg og og dokavgift osv ved kjøp. Jeg tror som de fleste andre at det nå kan komme en korreksjoni det korte bildet, men det finnes knapt eksempler de siste 100 år på at en bolig ikke har stått høyere i pris med 10 års horisont.

kjøpsår 1935 var sist en bolig ga negativ prisutvikling på 10 år . Dette er basert på historiske gjenomsnittlig m2 pris for hele landet beregnet av Norges bank for noen år siden
Redigert 13.08.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
leadr
13.08.2022 kl 10:52 5057

Man påvirker ikke boligmarkedet ved å sitte stille. Som noen nevner, de som har utleieboliger, hytter osv selger først båter hytter etc før de evt må selge boligen sin. Men selv ved en normal boligmarkedet så sitter allerede, tja, kanskje over 99,5 % stille åkkesom. De verken skal selge eller kjøpe - dvs ingen påvirkning i boligmarkedet. Her diskuteres det en potensiell boligkrakk - derfor blir det litt irrelevant å trekke inn slike punkter.

Driver man med utleieboliger bør man se på det som en ren investering etter min mening. Selv om du har fått investert på et lavt inngangsverdi (og lite gjeld) og dermed gå i pluss åkkesom renten er - vil du uansett gå med (gigantisk) underskudd ved en boligkorreksjon og øke husleien vil ALDRI kompensere for det.

La si du har kjøpt en leil i 2008 til 2 mill som i dag ville gått for 5,5mill. Du leier ut 16 500 i måneden under corona og øker til 18 000 i år. Hvis vi holder renten helt utenfor for enkelthetens skyld vil du uansett ha ca 4000 i fellesutgifter + skatt = 8000. Da sitter du igjen med ca 10 000 i mnd. Over de neste 3 årene så går boligprisene ned med 15 %. Det gir verditap på boligen på ca 23 000(!) hver eneste måned.

Den kalkylen er ikke tatt med renter og sådan best case - med akselerende rente så spiser den fort flere tusen i mnd i tillegg (oppå boligprisnedgangen).
Redigert 13.08.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
mrpotato
13.08.2022 kl 04:58 5158

Litt usikker på hva du vil frem til her? Jeg er åpen for at det en dag kan komme en korreksjon, det eneste jeg sier er at det i såfall da ikke blir fordi de med utleieboliger blir nødt til å selge, slik jeg ser det.
leadr
13.08.2022 kl 01:41 5200

Det korrekte her er de med utleieboliger er en helt annen diskusjon. Her diskuteres det potensielt boligprisfall. Da snakker vi om de som maxer lånet og ikke greier å betjene osv.

De som har utleieboliger, hytter, bil og masse verdier kan bare sitte stille. Å sitte stille det gjør allerede over 98 % av dem åkkesom. Men det er vel ikke dermed sagt at selv om over 98 % sitter stille i båten sin så betyr det ikke at boligkrakken/korreksjonen er avblåst.

Hvor mange bolig/hytter osv fins det i Norge (og i utlandet)? Og hvor % av dem havner på Finn i løpet av et år? Jeg vil tippe godt under 2 %. Så igjen, og si at folk må selge hytter, biler osv før en evt boligkrakk er skivebom.
Redigert 13.08.2022 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
mrpotato
12.08.2022 kl 19:21 5295

Jeg har ingen problemer med å tro på at det KAN komme en korreksjon.

Disse utleieboligene trekkes frem nettopp fordi det var snakk om utleieboliger. Og jeg tror at de fleste som har utleieboliger har kjøpt for en del år siden. De siste årene har det blitt færre og færre som har investert i utleieboliger, slik jeg har skjønt det. I tillegg er det en del som har solgt utleieboligene sine. Så mange av de som sitter igjen med utleieboliger nå, tror jeg, er folk som har hatt en stund og som tenker at de skal fortsette å ha utleieboliger.

De som makser lånet og kjøper for første gang eller for å oppgradere er en helt annen diskusjon.
leadr
12.08.2022 kl 17:28 5313

Litt rart at folk ikke tror det kan komme en krakk/korreksjon. Vi har hatt nesten sammenhengende nedgående rente i 10-20 år. Folk er vant med at renten bare går ned. Renten var vel på rundt 3-4 % i 2019 og da stoppet boligmarkedet opp og var på retur. Nå ligger boligprisene mye høyere enn 2019 (og gjeldsgraden) og renten skal høyere enn den var i 2019. Sier seg selv at dette kan bli stygt hvis renten går over 5 %.

De er totalt irrelevant å trekke frem 4-5 utleieboliger kjøpt x antall år tilbake her. Blir som Olav Thon skal dra frem sine historier fra 1980-tallet og ut i fra det blir ikke bolignedgang. Markedet består ikke av folk med 4-5 utleieboliger, men folk som maxer ut lånet og kjøper ny bolig for første gang eller at folk som selger eksisterende og maxer ut lånet for å oppgradere.
Sukiyaki
03.08.2022 kl 12:08 5707

Svenske boligpriser faller kraftig

Boligprisene peker nedover i Sverige – men én prisindeks har en stupbratt kurve: den viser et fall på 12 prosent i Stockholm siden fjorårets toppnotering.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/svenske-boligpriser-faller-kraftig/ar-AA10eYqP?ocid=msedgntp&cvid=f344f52f7f1f4b6d8cd274fd9f0776e9

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bGR39B/rekordfall-for-bostadspriserna-narmar-sig-2008-nivan
ohorsberg
01.08.2022 kl 22:11 5996

Enig! Upresist uttrykt 🤗 Selvom boverdi/boavkastning pr. geografi også representerer en slags ‘yield’ …
Marximat
01.08.2022 kl 10:45 6186

Helt enig!

Begynte å leie ut med 5 prosent lånerente. Nå er leien dobbelt så høy, renten mye lavere, egenkapitalen (boligverdien) MYE høyere - og potensiell gevinstbeskatning som er særdeles lite fristende.

For en del profesjonelle ser det nok ganske annerledes ut, og jeg _tror_ nok at noen av disse kan ha "redusert beholdningen" for å ta ned risikoen ved rentestigning og blidgjøre banken.
Redigert 01.08.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
mrpotato
01.08.2022 kl 09:51 6206

Man må ikke glemme at veldig mange som leier ut har holdt på med dette i mange år, fra en tid der rentene var mye høyere enn de er i dag og leiepriser som var mye lavere enn de er i dag. Selv har jeg kalkulert med renter godt over 4%, og det vil fortsatt være lønnsomt. Hvis vi begynner å snakke om 5-6% og oppover blir jeg nødt til å øke leieprisene mine, men det er ingen krise sånn sett. Å selge sitter langt inne for min del, pga skatt av gevinst på bolig :(
freetexx
01.08.2022 kl 06:14 6329

Snu rekkefølgen du mr. Så faller prisene på bolig, så forsvinner prispresset på tjenester og selskaper går konkurs.
Slettet bruker
01.08.2022 kl 01:40 6402

Nei, en sånn utvikling er ikke bærekraftig.
Det er meg
01.08.2022 kl 00:30 6422

Snart blir det arbeidsledighet i Utlandet og Europere flytter på seg for å få jobb.
Skjer det samme hver gang.
Da kommer b.l.a svenskene til Norge og vipps så trenger flere boliger og prisene fortsetter å øke ,men ikke like raskt som før.
BALLEPILOT
01.08.2022 kl 00:13 6446

Alt kommer til å gå opp mer snart, det er inflasjon, alt blir dyrere, så det bil bli dyrere å bygge nye hus, dyrere med oppussing osv... så prisene vil presses opp, eneste som blir mindre verdt er pengene.
petterpan2
01.08.2022 kl 00:03 6421

Hvis utlånsrenten nærmer seg 4% så vil det bli ekstremt dårlig avkastning på egenkapitalen for de fleste utleieboliger i Oslo. Mange vil jo få bedre avkastning på kapitalen om de selger alt og setter pengene i banken. Leieprisene må MYE opp for å regne hjem en utleiebolig i Oslo nå.
pengex
31.07.2022 kl 23:20 6460

Stockholm er forsatt opp 15% på 4 år. Oslo opp 30% på samme tid. Det finnes fottsatt idioter som trekker opp snittet og betaler 2-300k kr m2 i oslo.
Redigert 31.07.2022 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
mrpotato
31.07.2022 kl 19:12 6597

De som har kjøpt for å bo trenger vel ikke å regne på yield? Tror uansett at bensinprisene vil påvirke de som bor mindre sentralt mer enn de som bor i Oslo. Og strømmen tror jeg også de fleste i Oslo skal klare. Om det koster 1000 kr i mnd eller om det koster 2000 kr i mnd er ikke avgjørende for om man klarer å beholde boligen sin eller ikke. Rentene kan jo påvirke prisene, men tviler på at det blir "krakk". For de som leier ut er det ikke verre enn å øke leieprisene så tar man lett igjen de økte utgiftene. De som eier for å bo har mange andre steder å kutte før de må selge, håper jeg :)
ohorsberg
31.07.2022 kl 18:06 10155

Oslo-markedet har gått omtrent uten korreksjoner av nevneverdig størrelse siden tidlig nittitall.

Dersom det overlever de høststormene som ruller innover oss nå, med trippelen renter/strøm/drivstoff, blir jeg svært overrasket. Tror desverre verken primæreiere eller ikke-profesjonell del av sekundær-profitører har regnet godt nok på yield i denne rentebanen.

Stalltips: følg nøye med på utviklingen i fritidsbolig-markedet framover. Antar det velter ila. vinteren.
Redigert 31.07.2022 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
wire1
31.07.2022 kl 14:22 10297

Cherry picking. Leser du egentlig artiklene selv? Litt lenger ned står det at Henning Lauridsen ikke tror på noe fall. Felles for alle disse artiklene er uansett at de _tror_, og kommer det fra Dagbladet er det selvfølgelig høy tabloidfaktor.
baltuz
30.07.2022 kl 19:26 10582

helt enig ! 10-15 % nedgang er heller ikke et kraftig prisfall som overskriftene skremmer med. Boligpris må ses over tid. Etter en oppgang i oslo første halvår på 8,8 % så er et prisfall på 10 % bare å sette prisene 8-10 måneder tilbake. Ikke særlig krise .
Redigert 30.07.2022 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
pedro1
30.07.2022 kl 15:25 10711

Gammelt nytt, Dagbladet kopierer andres artikler. Selv tipper jeg ganske så flatt marked i 2023 +- 3% og stigende priser i 2024 når rentene atter bikker nedover !
baltuz
26.07.2022 kl 19:18 11244

det kommer vel mest an på låneavtalen han har med banken, og hvordan banken løser en slik problemstilling, men dersom panteverdiene synker slik at verdien blir lavere enn gjelden lyser vel lampene rødt i banken? er nok lettere med belånte aksjer som bare tvangselges automatisk når verdiene synker under belåning...
Marximat
26.07.2022 kl 18:56 11292

Det du sier om tvangssalg stemmer vel ikke?

Dersom de klarer å betjene lånene, må de vel ikke tvangsselge?

Og når boligprisene faller, øker gjerne leieprisene - så fremt det ikke er tilbudspverskudd. TROR nok Tollefsen skal klare å heve sine leiepriser (betraktelig?) fremover.
Loki
26.07.2022 kl 15:21 11417

Det som er en liten risiko er at Tollefsen sine selskaper har cirka 250 milliarder i gjeld og litt over 300 milliarder i formue. Med andre ord rundt 70-83% gjeldsgrad.
Dersom eiendomsprisene midlertidig faller 20% i gjennomsnitt så må han ha en emisjon eller tvangs selge eiendommene.

Der er ikke uvanlig at utleie selskaper har en slik gjeldsgrad. Det er nok at eiendomsprisene faller i Sverige eller Tyskland for at Tollefsen sliter.

https://www.dn.no/eiendom/fredensborg/heimstaden-bostad/heimstaden-ab/rekordresultat-for-ivar-tollefsens-fredensborg-eier-eiendommer-for-300-mrd-kroner/2-1-1256980
https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/06/14/7882268/har-253-milliarder-i-gjeld-og-na-boomer-rentene

Selve Heimstaden ab har derimot en god balanse.
Redigert 26.07.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 14:05 11509

Jeg tror ikke jeg har fasit - hvis kommentaren var myntet på meg. Det ligger mange overraskelser foran oss. Om det å eie bolig i Oslo er lurt eller ikke neste 20 år ? Vet ikke - det er mitt tidsperspektiv - og jeg heller mot at det er smart. Tror på fortsatt for lav tilførsel av boliger i forhold til etterspørselen. Lov å mene noe her håper jeg - ellers blir det litt stusselig. Ellers driver jeg ikke noe veldedighet når det gjelder utleie / men ligger under det jeg ser det går an å ta i leie nå. Mine leiligheter på Grünerløkka leies ut for 22.600 - 23.300 for 4-roms (tror helt sikker jeg kunne tatt 25.000) / 3-roms 18.000-18.500 (kunne fått 19.500) og hybel 9.300 (kunne nok tatt 10.000). Men har hatt lange leieforhold og lever godt med å ligge litt under markedsnivå...Leilighetene er 6-10 år gamle så har fortsatt god og tidsmessig standard. Gode leietagere er gull forøvrig.
Badgirl
25.07.2022 kl 13:27 11875

Man kan jo selvfølgelig tro at man sitter på fasiten. Ting skjer i kulissene og det er ikke alle som har tid eller penger til langtidskontrakter under markedspris. Ting skjer feks:
https://fredensborgbolig.no/leietileie/ Skulle Selvaag og andre kaste seg på så kan det skje ting i markedet. Mulig det offentlige også kommer med lignende løsninger, og da er det ikke sikkert inntekten blir så høy lenger. Selv om man får høyere skatt pr enhet. Men ønsker uansett at alle skal tjene penger på sine investeringer, og selv har jeg ingen tro på krakk i nærmeste fremtid. Skulle det komme så vil det overraske alle som en!
Redigert 25.07.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2022 kl 11:42 11975

Kan godt hende vi får en periode med boligpris nedgang nå- det ville nesten være rart med en boliglånsrente som skal gå fra ca 1,5% til kanskje så høyt som 4,5%..Spørsmålet blir da hvor langvarig denne perioden blir. Jeg tror ikke det vil ta så lang tid før NB ser at de har drukket for mye Møllers tran - og at virkningene i økonomien blir sterkere enn de trodde - med redusert forbruk og økt ledighet. Tror rentevåpenet er sterkere enn de legger til grunn. Jeg tror derfor vi får en rentetopp våren 2023 - og at boliglånsrenten på sikt skal ned mot 3% igjen. Det tilsvarer en styringsrente rundt/eller litt i overkant av 1,75% som NB definerer som normalrenten. For meg er det egentlig uinteressant i forhold til min investerings filosofi - jeg skal være langsiktig i eiendom (løpende avkastning fra leie nå i forhold til innskutt ek ca 35%) og aksjer (direkte yield i forhold til historisk kjøp ca 12%) - tror kanskje jeg ville tenke annerledes i forhold til mine utleie leiligheter dersom jeg trodde på at min boliglånsrente skulle varig over 7,5% - da ville cashflowen derfra bli 0. Men min vurdering idag er at det er usannsynlig. For min del er dette en strategi som ble lagt rundt 2010 og som jeg ikke endrer uten ved virkelige store endringer i markedet (Corona perioden var ikke en slik). Ser at mine leier idag er godt i underkant av hva markedet er villig til å betale - men alle mine leiligheter har fornøyde leietakere som sitter på 3 års leiekontrakter med årlig KPI regulering. Noen har vært i over 8 år. Det er veldig lite kurante leiligheter til leie i sommer. Tror kanskje de som tror på at det skal flomme over av folk som meg som vil selge sine utleieleiligheter tar feil. Jeg antar at politikernes svar når de ser hvor dramatisk mangelen på utleie leiligheter blir i Oslo blir å skattlegge hardere for å få enda færre enheter der ute. Det ville være "som normalt". Gjett hva det ville gjøre med markedsleien....Men det blir uansett som små krusninger - slik som en midlertidig stor renteøkning blir. Viktig at man tenker langsiktig og har noen buffere er mitt råd. Du skal bestemme selv...ikke komme i en posisjon der andre bestemmer hvordan du skal (må) handle. Tror ikke mine tanker er geniale - men ganske vanlige for småinvestorer innenfor eiendom. Og aksjer.
Redigert 25.07.2022 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
mrpotato
25.07.2022 kl 10:57 12030

Litt usikker på hva du mener her. Hvis boligprisene faller så mye som 10-20% så ville jeg fortsatt ikke solgt noen av mine. Leieinntektene kommer jo uansett? Med mindre hele leiemarkedet går til helvete selvfølgelig, men det blir jo en helt annen diskusjon
Hirsh
25.07.2022 kl 10:37 12059

Nettopp. De fleste snakker om ett års perspektiv kanskje litt lenger. Hva skjer med kostnadsnivå er stor spørs. Kostnader som regel går sjelden til gamle nivå. Råvare priser kan gå ned men med Russland som sanksjonert land i lengre løp kan det bli begrenset. Arbeidsledighet er veldig lavt og det er markedet er tom for byggearbeidene. Også i Polen. I dag er der 4,9 prosent al. Hvem skal bygge/ pusse opp. Ungdom er stort sett ikke interessert i byggebransje.
baltuz
25.07.2022 kl 08:35 12162

her spiller vel tidsperspektivet, og og hva slags strategi du har med utleien en stor rolle? hva tror du om renta/boligpris i det lange bildet, og ønsker du å drive med boligutleie framover? amerikansk tiårs er lavere enn korte renter. Har en et lengre perspektiv på dette bør en tåle noen år med litt høyere rente. hvor høy belåning en har og betjeningsevne spiller også inn.
Marximat
25.07.2022 kl 05:52 12274

For et "normalt" priset utleieobjekt.i Oslo: Hvis boligprisene i Oslo faller med 1 %, lønner det seg å selge fremfor å heve leien med 10 % ...
mrpotato
25.07.2022 kl 02:29 12355

Nei du har kanskje ikke det, men skjønner ikke helt hvorfor de du kjenner selger akkurat nå? Man kan ta mer i leie nå enn noen gang jeg kan huske ihvertfall, så den biten tar seg lett av økte renter. Men kanskje de har andre grunner da :)
landis
24.07.2022 kl 22:49 12502

litt utfordrende hvis lønnsveksten ikke helt holder følge med inflasjonen, og renta stiger.... Da blir det faktisk en hel del mindre penger å rutte med i det daglige selv om inflasjonen spiser litt på lånet ditt.
Renta er som regel høy hvis inflasjonen er høy såe... Uten lønnsvekst er det jæklig skummelt med mye inflasjon.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 22:05 12581

Boligkrakk???

Vil BARE skje dersom boliglånene IKKE betales.. Noe som mer eller mindre ALDRI vil skje i Norge i fremtiden.
Arb.ledigheten er mer eller mindre 0 - NULL.

Folk vil også prioritere boliglån fremfor alt annet..
Redigert 24.07.2022 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Badgirl
24.07.2022 kl 22:04 12586

Jeg har da ikke sagt at det er problemer i leiemarkedet? Leier ut enheter selv og har heller ikke problemer med å leie ut.

Det vi snakker om er at det skal krakke i boligmarkedet alle andre steder, det er der jeg er uenig. Uansett så blir det ikke krakk før det skjer noe som overrasker markedet. Husker tiden etter jappetiden og raset kom overraskende på alle. Ja det er andre tider men hvis folk har lånt til pipen for å få et krypinn i Oslo og ikke tåler rentehevinger kan det fort bli mange enheter til salgs. Men jeg har ingen krystallkule som viser meg fasit 😉 Vi får se hva tiden bringer. Da er jeg ferdig for min del 😊
Redigert 24.07.2022 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
mrpotato
24.07.2022 kl 21:38 12637

Jeg har 4 enheter til leie og har aldri opplevd lignende trøkk. Tar ca 1 dag å finne leietaker nå. Har leid ut i 10 år 🤷
Baltazaris
24.07.2022 kl 19:46 12763

Tror du ikke Tollefsen og gjengen har tenkt at renten kan stige? Om det blir boligkrakk, noe jeg ikke tror, så tror jeg Tollefsen og gjenger jubler og kjøper flere boliger.

Jeg tror at boligprisene vil falle om vi får 5% rente men ikke noe krakk. Men jeg tror også at vi ikke kommer til ha 5% eller mer særlig lenge. Og har man råd til å betjene gjeld er inflasjon positivt. Kanskjje 6% minsker gjelden min i år uten at jeg løfter en finger.
Badgirl
24.07.2022 kl 17:41 12901

Vi få se da hvis du tror at boligprisene i Oslo vil holde seg bra mens resten av landet krakker. Hvis du ikle har fått det med deg så er det også fler og fler som flytter ut ifra Oslo. Jeg skriver også at man kan leve i trua 😊 Men jeg er ingen boligspekulant men er mer på aksjer så jeg er ingen ekspert på dette området. Men følger med i hva som skjer og man har lov til å ytre sine meninger 😉