Boligprisene stuper i Sverige, kommer det krakk i Norge nå?

Elproff
20.07.2022 kl 19:57 25046

Så denne saken

https://investornytt.no/boligprisene-faller-i-sverige/

Vil det komme boligpris krakk i Norge nå ?🤔

Badgirl
22.10.2022 kl 12:20 1607

Går salget av boliger som varmt hvetebrød,og stiger prisene i Oslo?
Redigert 22.10.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2022 kl 21:24 3062

En er naiv om en ikke tror bolig prisene vil få seg en knekk, først ryker hyttene, ja er det noen som tenger en stor båt med størst mulig motor, en bensin sluker?
Det tar litt tid før en ser det og får svaret, tar lit tid før renter over tid begynner å svi.
Men hva når folk begynner å miste jobbene? Det tar enda lenger tid, men ledigheten vil komme opp.

Vi ser Norsk Hydro stenge ned, nå Rec, det er starten på en lengre nedgangs bølge i industrien og små bedrifter, når energien dreper bærekraftig drift går det på dunken, og folk begynner å miste jobbene.
Da faller bolig og fritid bolig markedet, tar bare litt tid, men det kommer, vær trygg
Trist for de overbelånte/ fattige, men bra for kapitalistene som vil kommer ut i neste oppgangstid enda riker.
Redigert 19.08.2022 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
leadr
19.08.2022 kl 13:17 3161

Ja som jeg skrev tidligere 2017 og 2019 var det stopp. Opp 2,5 % er marginalt opp eller stopp (eller flisespikkeri hvis man mener det er feil), men i praksis stopp når gj.snittsrenten var på 1 % for hele året. (Dessuten må man ikke glemme trenden. At veksten stoppet opp i 2019 kontra 2018 er udiskutabelt)

Det er ingen automatikk i salgsprisene følger omsetningstakten. Om det er rekordomsetning betyr ikke automatisk at prisene stiger. Det kan godt falle. På samme måten som hvis det er historisk lav omsetning så betyr det ikke automatisk at boligprisene går ned.

Jeg er enig i at lavere omsetning betyr mer usikkerhet i salgstallene. Men da snakker vi gjerne om enkeltmåneder. Nå er det snakk om hele 2019 (og forsåvidt også 2017-2018 - perioden mellom 2 stopper), så da blir det irrelevant poenget ditt.
Redigert 19.08.2022 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
baltuz
18.08.2022 kl 23:07 3281

Sjekk priskurvene for boligprisutvikling så ser du at prisen falt i 2017 ikke i 2019. Stort tilbud av boliger i 2019 og likevel høy omsetning på svakt stigende pris har sellvføgleig noe å si. Å kalle det en bolig-pris-stopp er bare tull. jo lavere omsetning jo mere usikkerhet om statistikktall. desembertallene og særlig desembertallene til obos er av den typen.

Slettet bruker
18.08.2022 kl 18:57 3383

Nå skal endelig mannen som har spådd bolig markedet ned i 15 år få rett, det tok sin tid Harald Magnus Andreassen
Redigert 18.08.2022 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
leadr
18.08.2022 kl 14:45 3504

Du blander omsetning med pris. Hva har rekordomsetningen å si når boligprisen sto tilnærmet bom stille? Ja riktig det var perfekt balanse mellom tilbud og etterspørsel = det betyr stopp.

Muligens du ikke forstår hva jeg mener med stopp. Når jeg sier stopp så betyr det bolig-pris-stopp. Det er det som er viktig, om prisene går opp eller ned. Ikke boligomsetning.
Redigert 18.08.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
baltuz
18.08.2022 kl 14:10 3534

Du kaller dette å stoppe opp, det var jo helt det motsatte som skjedde.

Det stoppet opp våren 2017 . Det var da en periode med full stopp i omsetning av småleiligehter pga boliglnforskriften.

I 2019 var det rekordstorboligomsetning. Markedet var betegnet å være i perfekt balanse mellom tilbud og etterspørsel. Prisstigning i nærheten av inflasjonene hvilket er veldig sunt.

For Oslos del skyltes dette i stor grad en av nyboliger som ble ferdigbygget. (solgt og igansatt 2015 og 16.)
så kom starten av 2020 hvor tilbudsiden var i ferd med å stramme seg til igjen, og så kom korona hvor ingen visste hva som ville skje og renta ble satt ned brått med ett prosenpoeng. Bare sjekk den utmerkede tråde til Nonprofit hvor han trakker varelager på finn.no

gogl mannen
18.08.2022 kl 12:20 3624

Norgesbank kjører kraftigere rentekur en de fleste har sett for seg, og mye tyder på at de legger på enda 1 prosent før jul. Da er vi på 2,75 styringsrente.
Oslo og andre byer er fulle av unge førstegangskjøpere som har strukket striken maks - lån på 5 ganger inntekt. Klart mange må kaste inn håndkle i boligmarkedet og flytte ut av byen på et tidspunkt.

Stockholm er samme sits som Oslo, høye priser, mangel på boliger etc, kunne ikke gå ned i pris osv - fasit i etterkant ned 8% og mer fall kommer.

Vi kan i tillegg vente høyere arbeidsledighet ettersom bedrifter begynner å slite i resesjonen som kommer. Unge med høye lån har minst ansenitet, og blir de første som mister jobben.

På nititallet fikk vi organisasjon for gjldsoffer, er redd den oppstår igjen med mange nye medlemmer i årene som kommer.

Bare å holde på hatten, stormen kommer.
Redigert 18.08.2022 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
leadr
18.08.2022 kl 12:14 3628

Baltuz: hva prøver du å si med den linken fra 2019? Den bekrefter at markedet stoppet opp etter veksten. At det var rekordomsetning, men at verken prisen gikk opp eller ned. Renten var på 0,5% ved inngangen og utgangen 1,5%, vil du si det er imponerende med kun 2,5 % boligoppgang for hele 2019 da? Nå er boligprisene langt høyere enn det var i 2019 og alle vet boligrenten skal opp til 4-5-tallet. Dette må bare gå en vei..

NÅ er det dommedag over hele PR-fjøla. For noen mnd var det ingen problem, dette skal folk greie hehe. Herr Jan Ludvig Andreassen begynner å bli riiimelig desperat. Bruker argumenter som en ekte Rødt-kommunist med negativ økonomisk forståelse.

Apropos leiemarkedet; kan godt hende den koker fordi større andel ser nå at det ikke er poeng å kjøpe. Så da blir det *enda en feil* å si at leiemarkedet koker så skal boligprisene opp. Om man skal "time" markedet er det ekstra jobb og styr med salgsprosessen, men for de som allerede er på flyttefot - kan det tenkes at mange holder igjen og vurderer leie, ref artikkelen. For dem er det ingen "ekstra jobb og styr" osv.

Tipper mye vil være avklart innen nyttår. Den som venter får se. Sistemann slukker lyset ;)
Redigert 18.08.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Badgirl
18.08.2022 kl 08:25 3711

Enig med deg men det er slike ting som kan få panikkballen til å rulle,og teoretisk skape et krakk i boligprisene. Dette er mat for pressen og spiralen er i gang. Men dette gjelder som sagt ikke i Oslo der skal prisene kun stige.
pengex
18.08.2022 kl 08:17 3728

Blir jo ikke lettere å få lån nå når renta øker så ett salg nå er jo idiotisk. Pluss at byggekostnadene har økt mye.
Så har man solgt nå kan man bli sittende lenge å vente på ett røverkjøp. Og begynner boliger å gå på tvangssalg blir det trangt i leiemarkedet. Det er bare en ond sirkel styrt av heimstaden og andre utleiehaier. Med velsgnelse av staten som gir skattefrihet på leiligheter under 4 mill i oslo.
Redigert 18.08.2022 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Badgirl
17.08.2022 kl 21:30 3885

Fine holdninger, holder meg til aksjer jeg 🤮
Redigert 17.08.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Mr Strange
17.08.2022 kl 21:08 3914

nybygging vil ikke ha noe å si, de fleste som jobbe der er arbeidsinnvandrere uannsett
wire1
17.08.2022 kl 19:30 3998

Badgirl skrev Innlegget er slettet
Det er ikke direkte korrelasjon mellom byggeaktivitet og ledige håndverkere. Det kan være flere årsaker som at det ikke er like mange arbeidsinnvandrere som før pandemien, eller en forflytning fra privat til offentlig sektor når det er dårlige tider, noe jeg hører rykter om nå. Hva dere bygger er mindre relevant da dere representerer en mindre andel av markedet. Nå er det 2,5 år siden pandemien startet og de fleste som startet prosjektering før det har nok hatt, eller skal ha salgsstart rimelig snart.
IKCHGR
17.08.2022 kl 13:15 2657

Hei
Kanskje litt uheldig formulert.
Likevel er trenden klar.
Dette er fra Skanska:

"Rød viser til en undersøkelse som EBA gjennomførte tidligere i år, der 60 prosent av bedriftene allerede hadde opplevd at kundene hadde utsatt eller avlyst byggeprosjekter.
Det som skjer nå, slår ikke direkte ut på aktivitetsnivået i august og september, men på nyåret vil disse avlysningene og utsettelsene bidra til redusert aktivitet, permitteringer og i verste fall oppsigelser, sier Rød."

https://www.bygg.no/gode-kvartalstall-for-skanska-men-konsernsjefen-bekymrer-seg-for-markedsutviklingen/1503124!/

baltuz
17.08.2022 kl 13:00 2676

du har tydeligvis full oversikt over hele bransjen og trenger ikke lese aviser , men ikke sikker alle andre er enige i at SSB tall er sladder
wire1
17.08.2022 kl 11:31 2759

Leser du ikke nyheter? Alle nye tiltak i småhusplanen i Oslo er satt midlertidig på vent. Dessuten har det vært nedgang i igangsettingstillatelser de siste årene grunnet pandemi og usikkerhet i økonomien.

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/05/20/7869948/faerre-igangsettingstillatelser-til-nye-boliger
leadr
17.08.2022 kl 10:41 2812

Jeg er enig i at over 6 mill vil gå noe tilbake. Har fulgt boliger over 6 mill for potensiell sekundærbolig. Og selv om statistikken viser at prisene går opp så er det nok bolig til under 6mill som bidrar. Større og større andel av de over 6 mill må justere prisene sine. Mens de mest attraktive går fortsatt langt over takst.

Ser man sist gang boligprisene stoppet opp var i 2019. Starten av 2019 var renten 0,5 % så gikk den i jevnt tempo opp til 1,5 % ved utgangen av året. Boligprisveksten for 2019 endte på 2,5 %. Med andre ord, det var brems i prisene når renten var på lave 1,5%.

Renten er fortsatt på kun 1,25 %(og ting har vel roet seg kraftig ned i det siste). Det er spådd 1 % til sammen i august og september og 2 x 0,25 til. Da blir det 2,75 %. Med inflasjonen, så er det i praksis en skjult renteøkning på 0,5-1% oppå ift 2019.

Hvorfor stoppet det opp i 2019 men nå i 2022 tror "alle" at alt skal til himmels åkkesom :p
Vi er i en resesjon(kanskje ikke i Norge, men store deler av verden) men renten skal bare opp, opp så ville ikke stolt at renten skal kjapt ned igjen med det første.
Redigert 17.08.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
17.08.2022 kl 10:22 2837

Flere byggeprosjekter er stanset, selv prosjekter hvor utbygger har skrevet kontrakt med kjøpere - Det sier seg selv at marginbilde er blitt alt for dårlig. Så lenge arbeidsledigheten holder seg lav, så vil etterspørsel være der. Jeg tror på en mindre prisnedgang på større boliger (6 mill++) og en prisøkning på mindre boliger (2-6 mil) Pga renter og prisstigninger så tror jeg at de som har bolig (men likevel ønsker seg noe større) vil avvente i noe større grad enn tidligere. De som derimot kjøper for første gang, eller går fra hverandre "må" ha bolig - derfor tror jeg på prisøkning i prisleie 2-6 mil, spesielt litt utenfor byer.

Dyrere boliger kan bli billigere, men billige boliger kan bli dyrere..
Redigert 17.08.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
IKCHGR
17.08.2022 kl 10:06 2862

Naboen sitt hus ble solgt 10% overtakst igår.
Med lite eiendom tilgjengelig og bråstopp i nybygg forblir det lavt på tilbudssiden. Denne og befolkningsvekst skal dempe prisfall i Oslo og omegn.
baltuz
16.08.2022 kl 22:11 3064

haha en gang må vel Andreassen få rett? denne analysen virker også fornuftig så vi er mange enige med han.

Her er hva han sier (5 % nedgang etter 8 % opp hitil l i år er vel ikke akkurat en krakkspådom?):

De vante sessongmønstrene i boligmarkedet tilsier en marginal prisnedgang i høst. Andreassen tror det blir verre denne høsten. Han tror imidlertid ikke at prisene skal falle så mye som 10 prosent.

– Nei, men det kan bli en nedgang på flere prosent. Norges Bank har et anslag på minus 2 prosent frem til april neste år. Dette mener jeg er altfor optimistisk. Jeg ser heller for meg et fall på 5 prosent, eller mer, sier han og legger til:

– Hva er det som gjør at Norge skal ha en annen utvikling enn i de landene vi har steget sammen med? Svært lite!

Redigert 16.08.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
DividendYield
16.08.2022 kl 21:45 3101

Har ikke han Andreassen spådd boligprisfall i 20-25 år? Sist gang under pandemien så spådde han 25% fall, resultatet ble det helt motsatte. Hvorfor ksl vi tro på han denne gang?
Millennial
16.08.2022 kl 00:36 3385

Slutter å lese etter 3. setningen din, hvilke andre steder er det som kan tilby kollektivtilbud man har i Oslo? Det er ikke lenge siden jeg bodde i Bergen og til tross for Bybanen så er ikke Bergen, som forresten er en vakker by, i nærheten av å kunne matche kollektivtilbudet i Oslo. Bor i Oslo (Grefsen) og stresser ikke mer enn da jeg bodde ved sjøen i Vestfold - som forresten er et grei sted å bo i 3 måneder i året - om sommeren.

I tillegg til å bo i Oslo så er det vinn-vinn situasjon for meg å høste all denne verdistigningen på bolig. Jeg tjener faktisk mer på bolig enn det jeg får i nettolønn - takket være Oslo. Aldri i verden om jeg flytter et annet sted i Norge. Dette er ikke ment som et stikk til resten av Norge ettersom jeg elsker Vestlandet og Nord Norge over alt på sommeren, men det er kun et fåtall av mnd.
Millennial
15.08.2022 kl 22:50 3505

Det er ingen, absolutt ingen andre steder i Norge som kan matche Oslo på kollektivt tilbud, kulturtilbud, beliggenhet, klima, mennesker mv. Og det er ingen som vil matche den til tross for at noen flytter et par offentlige arbeidsplasser utenfor. Bor selv i Oslo og jobber utenfor. Hvis jeg måtte velge et annet sted å bo enn Oslo (+deler av Bærum øst) så ville jeg nok flyttet ut til København eller Stockholm.
Loki
15.08.2022 kl 20:05 3577

Om dere vil see framtiden til Oslo sitt eiendomsmarked så bør dere følge med på om Oslo får flere eller færre hovedkontorer. Det er nesten kun hovedkontorer og offentlige kontorer som gir Oslo inntekter. Dersom de private hovedkontorene som kan være i hvilken som helst by skulle finne på å flytte så kan kjedereaksjonene bli store.
mrpotato
15.08.2022 kl 19:21 2843

Signaler om at de prøver å tjene 20 raske millioner 🤔 tydeligvis må boligmarkedet være sterkt for tiden da
Baltazaris
15.08.2022 kl 18:55 2756

Tviler på at det panikksalg pga. av stigende renter:)
IKCHGR
15.08.2022 kl 12:11 2830

Det er kraftig fall i PMI :
https://tradingeconomics.com/norway/manufacturing-pmi

Consumer confidence er på den laveste og enda lavere enn i starten av pandemien.
https://tradingeconomics.com/norway/consumer-confidence

"For første gang siden januar er det flere bedrifter som tror framtida blir dårligere enn som venter bedring, ifølge en undersøkelse utført av NHO."
https://www.bygg.no/undersokelse-okt-pessimisme-i-naeringslivet/1504322!/

Dette skjer når rente er 1,25%.
Norge er på vei til resesjon om den ikke er allerede der.

Ganske tvilsomt at NB øker rente til 5-6 % etter min mening.

leadr
14.08.2022 kl 21:53 3009

Jeg tror renten skal over 5-6 % og vi får prisnedgang i størrelsesorden 15-25 % de neste årene, kanskje mer. Grunnen? Kina-effekten skjer ikke igjen, myndighetene skjønner nå at de ikke kan bare spy ut penger for å bøte på problemene. Og ihvertfall ikke nå lenger fordi inflasjonen er så høy. Inflasjonen vil bare vedvare fordi folk skal kreve mer i lønn osv.

Det er menneskelig natur å driver å være altfor optimistisk og ivrig når ting går bra. For deretter å være overpessimistisk osv. Michael Burry forklarer dette veldig bra. Så selvfølgelig skal boligprisene opp igjen. Det var allerede boligbrems i 2019, og etter det jeg husket så skulle renten videre opp den gangen. Nå som corona er over, all logikk tilsier jo at vi skal fortsette der vi glapp fra 2019. Men denne gangen i en mer ekstrem situasjon, blant annet største inflasjonen på over 40 år...
Ring2
14.08.2022 kl 21:34 3026

Bare så jeg ikke misforstår deg her leadr, du tror altså på et varig frafall av ettersprøsel etter bolig? Hvilket tidsperspektiv snakker vi om her?
leadr
14.08.2022 kl 21:19 3025

Her går det bare i repeat-knappen. Ifg deg så vil det aldri bli boligkorreksjon pga tilflyttingen osv. At folk strømmer til storbyen har vel vært trenden i "hundre" år nå - så hva er nytt? Hvis krakker er usannsynlig så forklar gjerne hvorfor det har væt krakker tidligere og hva som er annerledes denne gangen.

Tror ingen er uenig med deg at i det lange løp så vil boliginvesteringene stige, men hva snakker vi om her? 10 år? 30 år eller 100 år? I mens kan det være ekstremt store svingninger. Hvor langt tid tror du en arbeidstager bruker på å spare 1mill? En korreksjon/krakk på 10-20 % tilsvarer fort 1mill i verditap i dagens marked. Hvis du ser det som en no big deal, og bare sitt og venter fordi boligprisene skal opp uansett i 20års perspektiv så bra for deg, men da tror jeg du ikke er på riktig diskusjonstråd.

At det skaper stabilitet er jo no-brainer. Men det har ALLTID vært "stabilitet", dvs ekstremt stor andel boligeiere som sitter stille. Selv da har det vært boligkrakker. Så hva prøver du å si..?
Redigert 15.08.2022 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
14.08.2022 kl 20:03 3081

Hva er snittavkastningen på bolig ut over inflasjon de siste 200 år? Må folk flytte på landet, så flytter de på landet… Det er en grense for hvor stort gapet mellom reallønns- og boligprisutvikling kan være før krokodillekjeften klapper sammen…
Redigert 14.08.2022 kl 20:05 Du må logge inn for å svare