Fundamental argumenter for hvorfor PGS er fremtiden!

The golden 1
PGS 22.07.2022 kl 11:52 7088

Jeg ser at det er flere tråder rundt PGS på forumet, men jeg savner en tråd hvor det blir gjort diskusjoner rundt fundamentet til selskapet. Derfor velger jeg å skrive denne tråden i håp om å opplyse andre og oppfordre til diskusjoner som forsvarer høye kursmål, kontra det å bare komme med en setning om hvorfor kursen er billig.
La oss først og fremst se på PGS som et selskap og markedet de operer i. PGS faller under kategorien seismikk og jobber innenfor følgende felter.

# Finne nye områder under havet for olje og gass både i nye områder og der det allerede eksisterer infrastruktur. Dette er veldig stort med tanke på markedssituasjonen i dag. Det er stor mangel på olje og gass. Markedet vi befinner oss i har ikke vært til stede på flere år. På grunn av krigen i Ukraina samt sanksjonene fra vesten så har dette ført til en energi krise. Ingenting tyder på om at krigen vil ta slutt eller at energi behovet vil bli mettet av eksisterende aktører innenfor olje og gass markedet.

# Øke utvinningsgrad på petroleumsfelt som er under produksjon, slik at man ender opp med mer effektive infrastruktur som øker utvinningsgraden.

# Karbonfangs og lagring. Dette er noe flere ikke legger så mye vekt på, men som jeg mener vil være veldig viktig for fremtiden. Seismikk er avgjørende for å lokalisere disse områdene og deretter overvåke dem og dette er noe flere selskaper vil satse veldig tungt på.

# PGS kommer også til å spillle en rolle innenfor havvind som kommer til å bli utrolig spennende innenfor de neste årene. For å etablere bunnfast havvind trenger man seismikk.

Med andre ord så jobber PGS både innenfor olje og gass leting som er relevant i dag og over de neste årene samtidig som de jobber innenfor den fornybare sektoren som jeg tror er fremtiden på et tiårs perspektiv. De er verdensledende innenfor sitt felt og slik som markedet er tyder alt på at overvåkning, innhenting av data og nye områder vil være veldig eksplosivt fremover. Da snakker vi 2013-2014 nivåer. Det er mange år siden sist PGS har vært her. Det at selskaper som Equinor velger PGS til å overvåke deres langskip som også er verdens største CCS-prosjekt sier også litt om hva slags teknologi og kunnskap PGS besitter.

Jeg ser at det er flere diskusjoner om gjelden til PGS og usikkerhet rundt fremtiden. Her tar noen av dere argumenter fra fortiden som ikke lenger er relevant. Hele casen med PGS har endret seg i løpet av noen måneder og dette forklarer også hvordan PGS gikk fra konkursbo til å bli en fremtidig vinner prospekt mange laster tungt i. Inntjeningen til selskapet vil være langt høyere de neste kvartalene og trappe opp kvartal for kvartal. Vi må også vurdere hvorfor PGS har gjeld. Jo det er fordi de har verdens mest moderne flåte av streamer skip og har ingen konkurrenter på lik nivå bortsett fra Shearwater.

Hvis noen skal bygge posisjonen PGS har vil det ta flere år og enorme investeringer men PGS er nå verdsatt til 4.2 milliarder NOK. Styret takket nei til et høyere bud fra TGS i fortiden og det var under LANGT verre markedsforhold og forutsetninger. Jeg forventer at PGS kommer til å vinne anbud globalt. Vi ser at kontraktene renner inn og slik vil det fortsette. Prisene vil presses opp fordi det er så få som PGS i bransjen og alle trenger mer olje og gass.

Som jeg også nevnte ovenfor så jobber ikke PGS kun med olje og gass, men også med CCS, karbonlagring, fornybart. Miljø og klima har blitt veldig viktig for alle og her er også PGS ledende innenfor sitt felt. PGS vil jobbe med data i 2022 for to av de største CO2 prosjektene på verdensbasis. Karbonlagring er viktig for å redusere karbon emisjonen og møte klimamål som er satt. PGS har bistått med karbonlagring (CCS) med troverdig data og har forpliktet seg til energi skiftet. OSE har en historikk med å straffe selskaper med dårlig historikk. Her kan vi se på REC som er helt annerledes enn før men fortsatt lavt priset. Dette er en fin mulighet for oss som har troen på PGS til å laste opp, fordi tallene vil bli synlige innen kort tid og da snakker vi om en fullstendig reprising av selskapet. Det er ikke bare snakk om olje og gass som er hot nå, men PGS har også en fot innenfor essensielle segmenter for fremtiden. Det er derfor jeg mener at PGS vil være en vinner!

Alt har forandret seg for PGS og dette vil reflekteres i både inntjening, aksjekurs utvikling og i fremtiden utbytter som ble nevnt av ledelsen på Q2 fremleggelsen. Det er veldig mange her som kun argumenterer for at prisen skal opp eller ned uten å legge inn noe innsats bak sine argumenter. Jeg håper at denne tråden kan starte en diskusjon hvor vi argumenterer for hvorfor prisen skal opp og ned med konkret fakta og spekulasjoner.

Konklusjonen min er at PGS har veldig gode tider i vente på grunn av endring i markedet generelt. Energibehovet vil ikke mettes og her kommer PGS på ballen og vil bistå med å lete etter mer olje og gass samtidig som PGS også forbreder seg for fremtiden med blant annet karbonlagring og fornybart. Jeg er veldig bull til veien videre.

God diskusjon!
Redigert 22.07.2022 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
Dennis10
22.07.2022 kl 12:00 7075

Meget bra oppsummering, god informasjon 👍🙂
Redigert 22.07.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.07.2022 kl 12:02 7051

Satser også på «underdogene» TGS og EMGS! Tror på bud på sistnevnte!
oppturen
22.07.2022 kl 12:09 6992

Flott.
Jeg orker ikke å grave alt frem selv, men det du skriver lite om og som er ekstra topping på kaka er selskapene PGS har eierandeler i, både innenfor ccs og streamer produksjon etc.
drapper12
22.07.2022 kl 12:12 6946

hei anbefaler du å begynne å kjøpe? veldig godt skrevet minner meg om uchi! sånt trengs mer av på forum!!! PGS eier jo en del av deepc som også får store kontrakter eller tar jeg feil?
Obxserver
22.07.2022 kl 12:15 6913

Må ikke glemme at de også er storeier i OFG ellers en veldig god oppsummering:)!

https://www.oceanfloorgeophysics.com/
BK
22.07.2022 kl 12:35 6791

Veldig bra innlegg, Golden! :)
Klokavskade
22.07.2022 kl 18:07 6426

Ja, en flott status. Det blir nok en fin avkastning etter hvert. Men i et utålmodig marked er "etter hvert" ikke godt nok. Og jo flere "epos" som skrives nå, jo mer sikker er jeg på at v i skal en tur godt under 6-tallet før det hele snur. Alt lå egentlig til rette for at vi skulle fått en opptur i dag. Oljepris, OSE i grønt og Oljeserviceindeksen oppover igjen. Har tatt konsekvensen av dette og solgt 50% av porteføljen til andre lett omsettelige olje papirer.
Skuta79
22.07.2022 kl 21:21 6087

Meget godt skrevet golden 🙏🌞
Londonmannen
24.07.2022 kl 19:40 5229

To The point! Godt skrevet! Men det vil trolig ta enda noe tid før allmuen oppfatter hva som er i ferd med å skje i PGS. På samme måte som det tok noe tid før massene oppfattet potensialet i MPCC. Men i løpet av høsten vil det trolig ta full fyr i PGS-aksjen.
oppturen
25.07.2022 kl 08:02 4381

Ingen resesjon sier Yellen, hvorfor da shorte råvarer ?? Rekyl for oljepris ? Ser vi 130 iløpet av August ?
The golden 1
25.07.2022 kl 08:29 4237

Energikrisen vil fortsette i mange år fremover og det samme vil krigen i Ukraina. Oljereserver tømmes og verden trenger olje og gass!

SEB høyner kursmål på seismikkselskapet TGS
SEB høyner kursmålet på TGS til 185 kroner pr aksje, fra 175 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset mandag.

Meglerhuset øker sine estimater for å reflektere bedre utsikter i seismikkmarkedet, i tillegg til oppkjøpene av ION og Predikator.
Meglerhusets estimerer kursmålet til en selskapsverdi (EV) mot driftsresultat på 10 ganger 2023-estimatet.
PGS vil være min sparekonto fremover!
Normalone
25.07.2022 kl 08:34 4184

Takk Golden 1 for en flott tråd! Noterte at SEB har basert sitt kursmål i TGS til en selskapsverdi mot driftsresultat på 10 ganger 2023-estimatet. Hvis en skal gjøre det samme med PGS, bør kursmålet ligge 5 ganger høyere dagens kurs, dvs over kr 30...
Slettet bruker
25.07.2022 kl 08:35 4160

:-))
Haussingen i Tgs fortsetter.
5x dyrere en Pgs

Ja diskusjonen mcap Tgs vs Pgs er så til de grader interessant.

ABG
For TGS ser meglerhuset nå et driftsresultat på 135 millioner dollar for 2022, for PGS estimeres det et driftsresultat på 108 millioner dollar i 2022,
Redigert 25.07.2022 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
25.07.2022 kl 08:58 3921

Ja, det bør jo komme lignende kursmål for PGS snart også... Den fremstår jo som grovt underpriset- sikkert mye grunnet presset fra Sculptor også
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:35 3704

Differansen Tgs Pgs øker.

De dyre som vi eier skal hausses, de billige vi enda ikke har lastet opp , nevner vi ikke.

Gammelt jungel ord fra megler kretser
Offshore OBS
25.07.2022 kl 12:02 3402

Om man skal lete etter argumenter for å selge:
Utvanning ifm neste restrukturering

Multi biblioteket sine godbiter utsolgt

1 av 6 båter går på isfjell og synker

Alle emisjonsaksjene knuser kursen

Motpart risiko hos fattige oljeselskap

JEG TROR IKKE PÅ NOEN AV DISSE MOMENTENE

TROR KURSEN KLTRER I TAKT MED ETTER VIRKNINGEN AV EMISJONNPÅ LAV KURS- gevinstsikring for de som var fornøyd med dobling.

De som ikke er inne 1 uke før q3 res mister stor gevinst.
Eller de som ikke er inne ved annonsering av store kontrakter med kontraktseismikk som sikrer vinterarbeid.
Eller de so ikke er inne på oljeprisoppgang til 130 dollar

STOR OPPSIDERISIKO MED OVERNEVNTE ARUMENTER
citius
25.07.2022 kl 12:06 3365


Det er økt aktivitet i sektoren over hele verden
det er også det som teller for PGS de neste årene

På OB sin newsweb i dag

https://newsweb.oslobors.no/

ser man økt aktivitet for andre også: MSEIS, GEG og AKAST som drar inn arbeid

Absolutt 100% kandidat og kanskje mer etterhvert :-))
The golden 1
25.07.2022 kl 13:07 3196

Offshore oil and gas EPC spending predicted to exceed $270bn over the next five years!
https://splash247.com/offshore-oil-and-gas-epc-spending-predicted-to-exceed-270bn-over-the-next-five-years/
Bare å holde seg fast fremover! Verden er desperat etter olje og gass! Det vil også bli satset betydelige summer innenfor karbonlagring...
ag-3
25.07.2022 kl 15:43 2887

Vurderer å utvide belåning.....