Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 163413

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
JonasKr
29.07.2022 kl 02:20 50500

OET har den beste flåten av alle, kun eco-scrub bygget etter 2015. Å spå tankmarkedet i 2023 med dagens verdensbilde er umulig. Det bygges hvertfall svært få nye tankskip i årene fremover.
ks1977
29.07.2022 kl 08:49 50291

Jeg har hatt aksjer i OET siden mai 2020, men det korte bildet ser lite uklart ut som det har gjort hele veien...

For å ta det du spør om først: Utbyttemessig så er det mulig at vi ser et lite utbytte når Q2-resultatene kommer, men det er ikke gitt - mulig at OET ønsker å holde tilbake litt med all usikkerheten fremover (selv om Q3 så langt antageligvis ser hyggelig ut).

Som JonasKr sier så er det umulig å spå markedet for 2023 slik verdensbildet ser ut nå, men personlig så tror jeg ikke at en (mild) resesjon i vesten er nok til å ødelegge markedet - verden har ikke nok olje til å dekke etterspørselen, Kina setter NED renta, og reduksjonen i verdens oljeetterspørsel under finanskrisa var faktisk liten. Jeg er mer bekymret for nye lockdowns i Kina.

En annen ting som er uklart er akkurat hvordan sanksjonene mot Russland slår inn - olja vil antageligvis finne hjem i Kina og India, noe som gir økt tonnmil - gitt at det er skip som kan/får frakte dette. EU/UK har jo vedtatt sanksjoner mot forsikring av russisk oljetransport, hvilket vel betyr at vi ikke får ta del i de ekstra tonnmilene direkte. Europa skal dog hente olje andre steder fra, noe som vel også betyr økt tonnmil og dermed høyere rater (alt annet likt). Har ikke fulgt med i det siste på hvor stor andel av "selv-sanksjonering" vi har nå (sanksjonene har jo ikke trådt i kraft formelt enda).

Vi har også EEXI/CII-regelverket som trer i kraft nå snart (men med virkning spredt ut over et par år, før det strammes inn fortløpende), noe som vil redusere verdensflåtens kapasitet (skjønt akkurat hvor mye er uklart).

På det veldig korte bildet så vil jeg tro at FRO viser hyggeligere tall enn OET, siden VLCCer har "lagget" en del, men VLCCer har begynt å vise hyggelige rater (selv om vi fortsatt er i lavsesong) så fra Q3/Q4 så er det mulig at OET kanskje viser hyggeligere tall enn FRO.

Personlig så har jeg tatt litt av bordet den siste tiden, men det er fordi at jeg er veldig tungt eksponert i OET (kjøpte de første aksjene i mai 2020).
Hellboy
29.07.2022 kl 08:50 50210

Åjoda, og jeg har lurt på det samme og det har virket som jeg er omtrent eneste som har vært interessert i OET.

Det er den klart største posten i porteføljen min ;)

Faktisk så er (EDIT) Milos det eldste skipet bygd i oktober 2016 JonasKr, etter at Afraene ble solgt.

Når det gjelder utbytter så har OET holdt tilbake noe av salgssummen fra Afraene pga de dårlige tidene, men planen er at det skal ut i utbytte. Og, selv i et marked med katastrofale rater har de klart å gå overskudd, noe som viser JonasKr sitt poeng med hvor lukrative Eco/Scrubber skip er. Nå med stigende rater for VLCC og fortsatt gode rater for suezmax, vil det nok bli pene overskudd fom Q3, og da blir det bra utbytter.

Det som er ekstra spennende er jo de nye IMO-reglene fom nyttår. Disse vil OET tjene godt på.

Jeg er skeptisk til om Afra-utbyttet kommer i Q2, men i Q3 ser jeg mulighet for utbytter igjen. Og neste år tror jeg at det kommer til å bli ganske så gode utbytter.
Redigert 29.07.2022 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
desirata
02.08.2022 kl 04:02 49818

Hva er kursmålet på Okeanis hos denne o.a. Kan ikke åpne linken
Jubalong2020
02.08.2022 kl 11:19 49642

Kursmål er ikke oppgitt i artikkelen
fattigstakkar
02.08.2022 kl 13:40 49558

Mulig dette legger en demper på kursen.
29/07/2022 18:25:26 - Oslo SE, News
OET: Okeanis Eco Tankers Corp. - Mandatory Notification of Trade by Primary Insider
ATHENS, GREECE, July 29, 2022 - Okeanis Eco Tankers Corp. (the "Company" or
"OET") (Oslo Børs: OET) announces that Mr. Ioannis Alafouzos, Chairman of OET's
Board of Directors has today sold 85,000 common shares in OET to Glafki Marine
Corp. ("Glafki"), a company controlled by Mr. Ioannis Alafouzos.
Sequentially, Glafki has today sold 6,646,063 common shares in OET to
Hospitality Assets Corp. ("Hospitality"), a company controlled by Mr.
Themistoklis Alafouzos, brother of Mr. Ioannis Alafouzos.
This transaction is done by way of a share exchange in conjunction with Mr.
Ioannis Alafouzos' purchase of Mr. Themistoklis Alafouzos' minority shares in
Glafki, following which, Mr. Ioannis Alafouzos will be the sole shareholder in
Glafki, and the two brothers will have separate, indirect ownership in OET.
Going forward, Messrs. Alafouzos (through their respective, controlled
shareholding entities) will act in concert regarding their respective exercise
of shareholder rights in OET.
Following the said transactions, Glafki owns 11,018,937 common shares in OET,
Hospitality owns 6,646,063 common shares in OET and, collectively Glafki and
Hospitality, own 17,665,000 common shares in OET, equal to 53.71% of the issued
and outstanding shares in the Company.
Redigert 02.08.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
desirata
02.08.2022 kl 13:53 49482

Dette er kun omplassering. Rederen selger seg jo ikke ut. Bør ha minimal betydning.
Okeanis har verdens mest moderne tankflåte, ihvertfall av de børsnoterte som jeg kjenner til. I tillegg er det veldig godt drevet av dyktige folk.

I løpet av 2023 vil aksjen gå i 200 to-hundre kroner, med saftig utbytte.
JTC
02.08.2022 kl 22:24 49488

ABG hadde kursmål 247 16.05:
16.05.2022 08:24:06
OET: ABG SUNDAL COLLIER HØYNER KURSMÅL TIL 247 (222), GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier høyner kursmålet på Okeanis Eco Tankers (OET) til 247 kroner pr aksje, fra 222 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.


Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset søndag.


Meglerhuset peker på at OET handler på en NAV på 0,62 ganger, sammenlignet med gjennomsnittet i sektoren på 0,82 ganger. Kursmålet er basert på en rabatt på 10 prosent mot estimert NAV ett år frem i tid.

Teknisk ser det også bra ut selv om jeg ikke pleier legge så mye vekt på det. Fra Investtech:

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 2. aug 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Okeanis Eco Tankers og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Kursen har steget kraftig etter kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 87.88 kroner. Objektivet ved 113 kroner er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 90.00 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 96)
Indikatorer
Middels lang sikt
Trend 144% 108.24 - 137.42
Kortsiktig trading-range 2022-07-07
Rektangel 2022-02-25
Glid.snitt 2022-02-23
Langsiktig trading-range 2022-02-01
Rektangel 2022-02
JTC
02.08.2022 kl 22:36 49443

Okeanis er eneste tankposisjonen min nå. Solgte alt i Teekay på ca. 21,5 og satt over i OET på ca. 109. Hvis man har troen på stortank fremover er OET min favoritt. Knallbra selskap som også (som eneste tankselskap tror jeg) faller inn under fritaksmetoden som er en stor fordel for meg som handler gjennom firma.
fattigstakkar
03.08.2022 kl 11:24 49267

Jeg tok gevinst i FRO i dag og har begynt å kjøpe litt i OET. Håper å få kjøpt litt mer billigere.
fattigstakkar
11.08.2022 kl 11:43 48961

Nå har OET lagget FRO 14% siste to uker. På tide med et løft her.
Hellboy
11.08.2022 kl 17:23 48845

OET har jo ikke clean tankers, som FRO har. Mulig det er det utslagsgivende, ikke vet jeg.

Men, nå sitter jeg alt og gleder meg til kvartalsrapporten i morgen tidlig. Det blir stat å lese gjennom til morgenkaffen :)
Hellboy
12.08.2022 kl 07:50 48767

Utbytte også, ja. 1 kvartal tidligere enn jeg trodde, men det er suverent :)

0,30 USD/aksje er pent. Og gode tall, solid Q2-rapport
Hellboy
12.08.2022 kl 09:39 48605

Og god omtale i PAS Shipping Daily:

OET: Stellar Q2 report, Q3 suezmaxes lightyears ahead of peers
• Q2 EBITDA came in at USD 25m vs. USD 22 – 23m expected. VLCC TCE rates
of USD 22k/day was below our USD 26k/day expectations but suezmaxes at
USD 39k/day (vs. USD 29k/day expected) more than made up for the shortfall. The rest of the P&L mostly in line and adjusted for USD 2m in net other
financials, EPS adj. ended at USD 0.18 – spot on our expectations and a tad
below cons. but obviously small numbers here. DPS of USD 0.3/sh (NOK
~2.85/sh) also positive to see as nothing was expected by us
• Guidance for Q3 our key focus (in addition to dividend), having booked 60% of
VLCC spot days at USD 32k/day and 70% of suezmax spot days at a whopping
USD 60k/day (!) – with the latter due to fixing mainly in the Baltic. Scrubber and
ECO premiums clearly also playing a part here, with scrubber-ECO tonnage
currently quoted at a USD ~20k/day premium to standard tonnage. Still, this is
lightyears ahead of what peers have reported so far on suezmaxes, although
that could be because peers have been avoiding the Baltic to a greater extent
• With some TCE coverage around USD ~30k/day, we could easily see Q3 EPS
approach NOK ~5/sh if OET is able to keep up its spot fixtures and YE’22 will
exceed NOK 150/sh even with no asset value uplift. P/NAV 0.9x for a brandnew scrubber-fitted fleet with earnings and value momentum is too low, expect
estimate and target price revisions here. Call later today
Andpaal71
12.08.2022 kl 10:54 48497

Kjøpte noen aksjer nå! Med min «flaks» går en nok ned
desirata
12.08.2022 kl 12:28 48403

Fra PAS shipping artikkel:

Er dette trykkfeil, eller en 0-null for mye ? !

if OET is able to keep up its spot fixtures and YE’22 will
exceed NOK 150/sh even with no asset value uplift.

Hellboy
13.08.2022 kl 20:38 48146

Usikker, enten det eller at de refererer til YE NAV.
Hellboy
13.08.2022 kl 20:40 48136

Var jo en strålende fredag. Utbytte. Opp 7,85% til 140,2

Fortsetter vel videre opp fremover med rater og utsiktene fremover, ikke minst i 2023 når utbyttene slik jeg ser det formelig kommer til å "sprute ut".
desirata
14.08.2022 kl 04:28 48056

Ser på Okeanis som en av de beste valg i tank sektor, def. det beste i stortank.

De er veldig dyktige ledelse, har den mest moderne stortank flåten i verden. Finanser iorden.
Vil tro at kurs 250 ikke er utenkelig når VLCC ratene kommer opp i 50k, neste år ?

Er usikker på utbytte kapasiteten, men med gode rater på +50k, kan det bli $2 per år.
ks1977
14.08.2022 kl 08:46 47956

Tror vi har best/reward i hvert fall - vi har en god støtpute i ECO scrubber, spesielt med dagens bunkerspris og VLSFO/HFO-spread. Støtputa bør gå over til bonusinntjening i et godt marked (INSW hadde 25k forskjell mellom sine VLCCer i boomen i 2020...), og vi vil ikke rammes av hastighetsbegrensninger som følge av EEXI/CII [høyt gearede selskap som taper penger nå kan gjøre det bedre kursmessig dersom vi får et veldig godt marked, men risk-siden av risk/reward der er noe helt annet enn hva vi har i OET]

Jeg tror vi ser 2$/år selv uten 50k. Noen serviettberegninger (med mulig ikke-oppdaterte tall):
*Snitt TCE 38k (over året og begge skipstyper)
*CBE 22k (mulig dette har endret seg noe, og etter hva jeg kan se så må vi legge til drøye 1k pr prosentpoeng renteøkning)
*80% utbyttegrad (skjønt vi ser nok nærmere 100% vil jeg tro, men tar høyde for buybacks, samt evt økning av kassebeholdning)
*32,89M aksjer (inkl de de eier selv?)
= 14 skip * (38-22)k/dag * 365 dager/år / 32,89M aksjer * 80% = 1,99$

Kursmessig så er spørsmålet om vi får de vanlige sesongmessige svingningene selv om vi (evt) går inn i et vedvarende sterkt ratemarked, og i så fall hvor høyt skal vi før det snur, når snur det, og hvor langt ned igjen skal vi før det svinger opp igjen.
Hellboy
14.08.2022 kl 10:04 47901

Ja, antall aksjer er inklusive det Okeanis eier selv som er dette:
6 OKEANIS ECO TANKERS CORP. 695,892 2,12
Ratta
14.08.2022 kl 10:57 47951

Blir mye olje å frakte fremover også om Aramco får rett i dagens guiding

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.aramco.com/-/media/publications/corporate-reports/saudi-aramco-h1-2022-results-press-release-english.pdf%3Fla%3Den%26hash%3DFCB92712200829086F2F974920C2B7145C75F7E5&ved=2ahUKEwjWr_L0-cX5AhX54jgGHTwHB44QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw0KpoEh8P7Owqr8Aj9SFUsb

“In fact, we expect oil demand to continue to grow for the rest of the decade, despite downward economic pressures on short-term global forecasts.
desirata
14.08.2022 kl 12:01 47894

KS,
Veldig gode anslag du har. Jeg har ikke lest noe om Company policy vedr utbytte grad i prosent, men hugs:

En beregner 360d per år dersom båtene er på T/C timechart, men dersom de går i SPOT, så bør en ikke beregne mere enn 300 dager. Det blir alltid noe venting og derved ikke full overlapp.

En annen faktor særlegt i OET er asset values. Det koster idag $140m å kontrahere en VLCC, ECO type. Vet ikke snittet hos OET, men si de ble kontrahert for ca 90m. Derved er de nedskrevet til 75-80 allerede. Kan være en god hidden value der. Kr. 100 per aksje ??
ks1977
14.08.2022 kl 13:27 47828

Jeg tror ikke de har noen offisiell/skriftlig dividendepolitikk nå, men i 2020 så var de veldig aggressive og tydelige på at de ønsket å være ledende på dette (ut over å opprettholde en viss kassebeholdning) og det har de også holdt frem til nedturen (mesteparten har gått til utbytter, men litt til buybacks og også litt i kassebeholdning - og så holdt de tilbake siste overskudd som de lovte å gi i utbytte senere, #nå). I Q2 nå så ymtet de vel frempå at de ønsket å øke kassebeholdningen litt, men de klasket samtidig til med utbytte på 115% av (adjusted) EPS (jeg har ikke tatt noe dybdykk i forskjellen mellom "egentlig" EPS og adjusted), så det vil overraske meg dersom vi ikke får mesteparten ut i utbytte (kan kanskje være noe buybacks, gitt at vi trader lavt på P/NAV).

38k på TCE var litt vilkårlig satt - jeg tok utgangspunkt i det EURN sa om at de hadde hørt om 3 års TC på 38k for VLCC (de sa ikke noe om hva slags type VLCC det var, men jeg legger til grunn at det var ECO scrubber). OET har et skip på 1års TC på 48k, og synes selv at dagens 3-5 års TC (in the high thirties) var "very undervalued" så 38k er kanskje "konservativt" i det lange løp (selv om jeg da har tatt VLCC og Suez under etter)?

Ja, vi må ikke glemme skipsverdiene - de er faktisk av interesse for oss i "motsetning" til for andre rederi. OET har jo ikke planer om å forbli redere til evig tid, så på et eller annet tidspunkt så vil skipene selges og da vil reelle skipsverdier være av betydning. OET har også en politikk om å forsvare aksjekursen og - med mindre de har endret politikk nå - er villige til å selge skip dersom P/NAV blir for lav (men forhåpentligvis er de ikke FOR ivrige på det...).

Som du spurte om over ifht 150NOK, og som Hellboy var inne på, så er nok det et estimat på NAV ved årsskifte basert på (dagens reelle) asset values samt nettoinntekt frem til da (og så kommer evt økning i skipsverdier på toppen). Jeg har ikke fulgt med på dette i nyere tid, men Original Brailla på twitter hadde en liten vurdering på dette: https://twitter.com/OriginalBraila/status/1558711705357647872
Hellboy
14.08.2022 kl 15:39 47713

Dette har jeg aldri hørt noe om i OET: " OET har jo ikke planer om å forbli redere til evig tid" Hvor har du det fra? Greit at det var slik i Hunter, men har aldri hørt om det i OET. Derimot er det en rederfamilie som er dørgende gode på å flytte skipene til riktige regioner og få høyere rater enn øvrige selskaper.

Syns også ratene du brukte i regnestykket var meget konservative for neste år. Men ingen vet hvor høyt det skal.



ks1977
14.08.2022 kl 17:07 47619

Nå ble jeg litt svar skyldig ifht hvor mye av det som er ordrett fra OET og hvor mye som er min tolkning :o Så best å ta det med en stor klype salt.

Jeg finner ikke de gamle presentasjonene (ut over Q-rapportene), tror det var der jeg har det fra, så da får jeg plukke de sporene jeg finner:
1) I Q3/2020 side 15 så skriver de "OET is optimally positioned to capitalize on the eventual tanker market recovery at which point we will sell ships, all while paying a dividend" [står jo ikke noe om hvor mange skip]
2) Side 3 "Opportunistically sold ships at the highest reported prices in 2021" [men dette var kanskje dels for å bytte til VLCC-nybyggene]
3) Side 12 "Defend NAV via DCM and avoidance of dilutive equity issuance"

Slik jeg har forstått OET (enten indirekte eller direkte fra ting jeg ikke finner i farten) så har de tenkt å være med på oppturen, tjene penger i et godt marked, og så selge skipene mens markedet er på topp.

1) https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/11/OET-Earnings-Presentation-3Q20.pdf
2) https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2022/01/20220121_OET.pdf
3) https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2021/09/2021-Sep-OET-Presentation-highres.pdf
JTC
14.08.2022 kl 19:18 47570

Okeanis "eies" av greske Alafaouzous familien. Rederfamilie som definitivt ikke er inne bare for kortsiktig gevinst. Shipping er alltid et assetplay/konjunkturspill, og derav ordlyden antar jeg:)
ks1977
14.08.2022 kl 20:05 47519

Nei, noen kortsiktig gevinst à la HUNT er det ikke snakk om, men det er vel heller ikke snakk om å kjøpe skipene på bunn og så seile de til de skrotes?

Klarer som sagt ikke å finne tilbake til (evt) eksakt ordlyd/løfte, men følgende sitat fra hjemmesiden (under Monetization Strategy) støtter vel det jeg påstår?

We are committed to crystallizing value for our shareholders via a clear monetization strategy: selling vessels at an opportune time in the cycle and implementing a full dividend payout policy
(https://www.okeanisecotankers.com/strategy)
ks1977
14.08.2022 kl 20:18 47507

Klarte å spore opp en presentasjon fra 2020.
Ikke så krystallklart som jeg hadde håpet (har de sagt noe i konferansesamtaler, eller har jeg lagt sammen to og to og fått fem?), men se side 17:

Leverage: "OET will delever as it sells ships"

OET Three Years from Now: "Lower leverage as a result of selling ships"

Validity of DCM: "We are shipowners; our mission is to buy and sell ships at the right point in the cycle and operate them profitably in between; short term stock price gyrations are not our priority"

Spesielt det siste punktet signaliserer tydelig (i mitt hode) at de vil forsøke å selge skipene på rett tidspunkt i syklusen (om de lykkes er noe annet).

https://www.readkong.com/page/oet-company-presentation-september-2020-okeanis-eco-3340753?p=2
fattigstakkar
14.08.2022 kl 21:41 47466

Dette var hyggelige tall å komme hjem til etter fjelltur.
JTC
14.08.2022 kl 22:18 47398

Nei, tror vi er enige og sannsynligvis ikke så viktig å gå ned i vedtekter og slikt hvor alt er tatt høyde for. Shipping er shipping og formålet er å tjene penger. Om de får solgt skip på riktig tidspunkt og maksimerer verdi for aksjonærene så er jo det gull for oss som piggybacker:)
JTC
14.08.2022 kl 22:21 47395

Men, stor forskjell fra HUNT uansett ja. Dette er shipping folk som kan bransjen og ikke bare tror de skal gjøre en kjapp kule:)
bravo
14.08.2022 kl 23:02 47329

Fra hjemmesiden:

Monetization Strategy

«We are committed to crystallizing value for our shareholders via a clear monetization strategy: selling vessels at an opportune time in the cycle and implementing a full dividend payout policy.»

Høres kjent ut. Faktisk så kunne vel teksten forveksles med en viss Fredly sin strategi?
Redigert 14.08.2022 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
JTC
15.08.2022 kl 01:17 47235

Flott! Er det problem for deg at man vil holde muligheten åpen for å kapitalisere på asset?
JTC
15.08.2022 kl 01:23 47227

Problemet til Fredly var jo at han bommet fullstendig på syklusen:) utover det så er han jo en dyktig investor generelt.
Hellboy
15.08.2022 kl 09:35 47074

Takk for svar, KS.

Jeg har et annet syn på det, og mener de er langsiktige. Og ikke minst dyktige ringrever innen shipping.

Dog, de er også veldig opptatt av aksjonærverdier og lå jo ganske langt under NAV en stund. Da innførte de policyen om evt å selge skip og dele ut utbytte som da tilsvarte mer enn aksjeverdien om kursen ikke bedret seg. Tror en del av de linkene du har funnet frem også er relatert til dette og å skape aksjonærverdier. Noe jeg ser på som positivt.

Ifht den eventuelle trykkleifen på 150 ser det ut som det er NAV som jeg mistenkte, ja. I en analyse av OET i dag skriver PAS at NAV akkurat nå er 147. Men de justerer økningen til nyttår til 170.

I forbindelse med dette justerer de også Target price til 170 i dag ;)