Okeanis - hvor skal dette ende?
Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?
OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.
På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.
På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21
Du må logge inn for å svare
Leotwin
24.02.2023 kl 10:08
3964
Bytteforhold basert på nav mot nav, litt justert for at Fro trader med premium til nav og Oet med rabatt til nav.
Vinn vinn spør du meg!
Uansett; det ser utrolig lyst ut for stortank🔥
Vinn vinn spør du meg!
Uansett; det ser utrolig lyst ut for stortank🔥
desirata
24.02.2023 kl 10:38
3908
Slå seg sammen med FRO eller andre. Du vet ikke åssen grekerne operere. Det du nevner kommer aldri til å skje, som i aldri. Hvorfor skulle de isåfall gjøre det, ingen driver bedre enn de.
Leotwin
24.02.2023 kl 10:50
3873
Godt mulig det er usannsynlig, men la oss si at fair NAV for OET er 290-300. Med Fro-premium ville aksjekursen lett vært 350-360! Derfor😉 tviler på at du noen gang oppnår den premien med grekerne…
Hellboy
24.02.2023 kl 10:55
3859
NAV er vel 300 nå og stigende.
Ledelsen i Okeanis er også de beste til å slå markedet på rater, og får konsekvent rater mye bedre enn peers. Og det inkluderer FRO. Så strengt tatt burde Okeanis ha høyere NAV-premie enn FRO. Og på sikt tror jeg personlig det kommer. Men om Storeulv byr 500+ for aksjene mine her og nå så blir det en tur i tenkeboksen ;)
Ledelsen i Okeanis er også de beste til å slå markedet på rater, og får konsekvent rater mye bedre enn peers. Og det inkluderer FRO. Så strengt tatt burde Okeanis ha høyere NAV-premie enn FRO. Og på sikt tror jeg personlig det kommer. Men om Storeulv byr 500+ for aksjene mine her og nå så blir det en tur i tenkeboksen ;)
Leotwin
24.02.2023 kl 11:02
3853
Ja, mulig den burde det, men markedet bestemmer. Og akkurat nå handles Oet til mer enn 20% RABATT til nav…
Hellboy
24.02.2023 kl 11:07
3847
Ja, men det er det som er så fint med markedet. Det tar ofte feil (selv om jeg lærte annen teori på økonomistudiene så er praksis annerledes), og derav Skagens tidligere UUU-suksess, som jeg har adoptert ;)
Leotwin
24.02.2023 kl 11:10
3829
Hehe, håper det for deres del. Er egentlig enig i at prisingen i OET bør styrkes. Nå skal jeg også slutte å kverulere. Nyt dagen! Dette har dere virkelig fortjent😊
Hellboy
24.02.2023 kl 11:14
3879
Hehe, jeg ser det ikke som kverulering. Tvert om setter jeg pris på det.
Hadde en gammel kamerat som virkelig kverulerte, men han var samfunnsøkonom og "religiøs" på at markedet alltid var effisient. Jeg er Siviløkonom og litt mer realistisk anlagt, og har sett utallige ganger at markedet ikke er effisient. Det er jo det som gjør investeringer gøy for meg som ikke kan trade, bare investere :D
Hadde en gammel kamerat som virkelig kverulerte, men han var samfunnsøkonom og "religiøs" på at markedet alltid var effisient. Jeg er Siviløkonom og litt mer realistisk anlagt, og har sett utallige ganger at markedet ikke er effisient. Det er jo det som gjør investeringer gøy for meg som ikke kan trade, bare investere :D
Kappa3278
24.02.2023 kl 11:24
3954
Haavaldsen mener at bookingene for første kvartal bør gi en inntjening pr. aksje på nær 2 dollar i perioden.
«Vi ser ingen grunn til at utbyttene ikke bør være på 80-90 prosent av EPS, gitt rederiets komfortable kontantposisjon», skriver han, som før eventuelle endringer har et kursmål på 270 kroner og en kjøpsanbefaling.
Han anslår tentativt at inntjeningen pr. aksje for helåret 2023 bør nærme seg 6 dollar pr. aksje, mot konsensusforventningene på 4,5 dollar pr. aksje.
Haavaldsen mener videre at bookingene for første kvartal er «nesten av en annen verden».
«Vi visste at rederiet hadde sikret kontrakter for en betydelig del av VLCC-flåten på lange reiser ut ifra skipsdata, og det har vært i stand til å fange det meste av et ekstremt sterkt og stabilt marked for suezmax-skip», skriver han.
Ifølge Fearnley Securities vil bookingene for første kvartal ved første øyekast gi et brutto driftsresultat (EBITDA) på rundt 91 millioner dollar. I fjerde kvartal endte EBITDA til sammenligning på rundt 70 millioner dollar.
«Vi ser ingen grunn til at utbyttene ikke bør være på 80-90 prosent av EPS, gitt rederiets komfortable kontantposisjon», skriver han, som før eventuelle endringer har et kursmål på 270 kroner og en kjøpsanbefaling.
Han anslår tentativt at inntjeningen pr. aksje for helåret 2023 bør nærme seg 6 dollar pr. aksje, mot konsensusforventningene på 4,5 dollar pr. aksje.
Haavaldsen mener videre at bookingene for første kvartal er «nesten av en annen verden».
«Vi visste at rederiet hadde sikret kontrakter for en betydelig del av VLCC-flåten på lange reiser ut ifra skipsdata, og det har vært i stand til å fange det meste av et ekstremt sterkt og stabilt marked for suezmax-skip», skriver han.
Ifølge Fearnley Securities vil bookingene for første kvartal ved første øyekast gi et brutto driftsresultat (EBITDA) på rundt 91 millioner dollar. I fjerde kvartal endte EBITDA til sammenligning på rundt 70 millioner dollar.
Redigert 24.02.2023 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.02.2023 kl 12:03
3959
Jepp, se hele teksten til Haavaldsen i shipping daily som jeg la ut (forrige side i tråden).
Har lest Shipping daily daglig i laang tid nå. Og syns Haavaldsen er den beste shippinganalytikeren her på berget. Innimellom bruker han superlativer, men har aldri lest så sterke superlativer som i dag. F.eks vurderingen av bookingene for Q1 som han beskriver som "their Q1 guidance is almost out of this world". Det er en ganske sterk, positiv omtale. De kommer jo også med et bastant løfte om å øke TP fra 270. Gleder meg til å se resultatet av den øvelsen ;)
Har lest Shipping daily daglig i laang tid nå. Og syns Haavaldsen er den beste shippinganalytikeren her på berget. Innimellom bruker han superlativer, men har aldri lest så sterke superlativer som i dag. F.eks vurderingen av bookingene for Q1 som han beskriver som "their Q1 guidance is almost out of this world". Det er en ganske sterk, positiv omtale. De kommer jo også med et bastant løfte om å øke TP fra 270. Gleder meg til å se resultatet av den øvelsen ;)
ks1977
24.02.2023 kl 17:06
3856
En sammenslåing med (vel, oppkjøp av) FRO ville vært en "katastrofe" (som jeg er redd kan komme til å skje på et eller annet tidspunkt, men forhåpentligvis ikke før et godt stykke ut i supersyklusen).
Ikke for å disse FRO altså (dersom jeg skal anbefale et tankselskap til noen som ikke følger tett med så vil jeg heller dra frem FRO enn OET), men FRO sin flåte er flere år eldre enn OET sin. Med andre ord så går vi da vekk fra et rent ECO scrubber case til en besudlet bastard (hehe).
For å ta en mer seriøs tone: Jeg tror at vi har bare sett starten på hvilken premium ECO scrubber har å by på i årene som kommer. Har jeg rett så vil det (i hvert fall for meg som fortsatt har minst 2-3 års tidshorisont igjen) vesentlig bedre med OET as is, enn med FRO (jeg forventer at FRO vil navigere dette veldig bra, men jeg tror at markedet og rederne har undervurdert hvor stort konkurransefortrinn OET sine båter har og vil få)
Ikke for å disse FRO altså (dersom jeg skal anbefale et tankselskap til noen som ikke følger tett med så vil jeg heller dra frem FRO enn OET), men FRO sin flåte er flere år eldre enn OET sin. Med andre ord så går vi da vekk fra et rent ECO scrubber case til en besudlet bastard (hehe).
For å ta en mer seriøs tone: Jeg tror at vi har bare sett starten på hvilken premium ECO scrubber har å by på i årene som kommer. Har jeg rett så vil det (i hvert fall for meg som fortsatt har minst 2-3 års tidshorisont igjen) vesentlig bedre med OET as is, enn med FRO (jeg forventer at FRO vil navigere dette veldig bra, men jeg tror at markedet og rederne har undervurdert hvor stort konkurransefortrinn OET sine båter har og vil få)
Hellboy
24.02.2023 kl 17:11
3847
Veldig godt skrevet ks1977.
Det er jo også derfor jeg er smått irritert på Fredly iom at jeg hadde litt i Hunter og han solgte ut hele rederiet på billigsalg, rett og slett. Litt mer tålmodighet hadde gevinsten vært enormt mye større. Så jeg går heller til sengs med grekere enn med Fredly fremover, for å si det harry en fredagskveld :p
Det er jo også derfor jeg er smått irritert på Fredly iom at jeg hadde litt i Hunter og han solgte ut hele rederiet på billigsalg, rett og slett. Litt mer tålmodighet hadde gevinsten vært enormt mye større. Så jeg går heller til sengs med grekere enn med Fredly fremover, for å si det harry en fredagskveld :p
desirata
24.02.2023 kl 17:45
3846
Denne Shipping daily, er det Shipping morning report fra Fearnley Securities.
Liker også meget godt Petter Haugen ABG, han hadde TP for OET på 400kr flere måneder siden.
Han mener samme som OET presenterte med grafene. Markedet blir utsolgt neste år. ! utilization over 90% da går kurven rett opp.
Liker også meget godt Petter Haugen ABG, han hadde TP for OET på 400kr flere måneder siden.
Han mener samme som OET presenterte med grafene. Markedet blir utsolgt neste år. ! utilization over 90% da går kurven rett opp.
Hellboy
24.02.2023 kl 17:50
3889
Nope.
Det er fra Pareto. Haavaldsen/Kraft. Har ingenting med Fearnley å gjøre
Det er fra Pareto. Haavaldsen/Kraft. Har ingenting med Fearnley å gjøre
Leotwin
24.02.2023 kl 18:01
3914
Få villige bruder for tida😅 Nå kjøpte vel Fro et par vlcc fra Oet i 2021, så besudlingen har allerede startet😉
Ser poenget ditt med rendyrkede selskap med moderne flåter. Men har du fått med deg ryktene om at Fro ser ut til å selge unna skip som er 13-14 år gamle? (både vlcc og suez.) Hvis de selger alle «gamle» baljer sitter Fro igjen med en veldig moderne flåte. Ikke alle eco som dere, men de fleste med scrubber. Scrubber-premien er også høy!
Jeg synes et rehabilitert Fro og Oet hadde vært en perfekt match. Men som Fredriksen sier; vi aksepterer et nei som et kanskje😆
Ha en fin kveld!
Ser poenget ditt med rendyrkede selskap med moderne flåter. Men har du fått med deg ryktene om at Fro ser ut til å selge unna skip som er 13-14 år gamle? (både vlcc og suez.) Hvis de selger alle «gamle» baljer sitter Fro igjen med en veldig moderne flåte. Ikke alle eco som dere, men de fleste med scrubber. Scrubber-premien er også høy!
Jeg synes et rehabilitert Fro og Oet hadde vært en perfekt match. Men som Fredriksen sier; vi aksepterer et nei som et kanskje😆
Ha en fin kveld!
ks1977
24.02.2023 kl 18:08
3903
Ja, jeg var heller ikke happy med Fredly i så måte, men jeg var klar over at dette var en risiko (jeg trodde dog ikke at han/de skulle være SÅ triggerhappy).
ks1977
24.02.2023 kl 18:20
3872
FRO er et godt selskap, og jeg forventer at de fortsetter å kvitte seg med de eldste baljene og sånn sett forbedrer flåten. Absolutt et selskap å vurdere for de som er interessert i tank (en annen fordel, og/eller ulempe, er at de også har en del produkttankere - mens OET kun har råoljetankere)
Problemet med FRO (og også Euronav - jeg er stor fan av Hugo, så FRO med Hugo i spissen vil bli/ville blitt veldig bra) er at de har en "veldig liten" andel ECO-skip. Fra flåtelisten på FRO sine sider har de nå 70 skip - kun 44 av disse er fra 2017 eller nyere (strekker vi oss til 2015, overgangen til ECO er ikke helt åpenbar, så snakker vi om 55 skip). Nå ønsker kanskje FRO å bytte ut disse 15-26 skipene med OET sine 14, og det ville jo hjulpet en del, men... :)
Apropos Euronav: Fra mitt ståsted så vil en fusjon forverre flåten til FRO. Vel, jeg har ikke fulgt Euronav tett i det siste, men da jeg valgte OET i sin tid så hadde ikke Euronav scrubbere på sine skip. Mulig de har endret på de, men hvis ikke så vil det "besudle" FRO sin flåte :(
Personlig så har jeg også en "soft spot" for VLCC (hvilket historisk sett har høyere inntjening enn andre skip, selv om det ikke er tilfellet så langt i år) så OET sin flåtefordeling passer meg bedre enn FRO sin, men det er jo bare min preferanse
Problemet med FRO (og også Euronav - jeg er stor fan av Hugo, så FRO med Hugo i spissen vil bli/ville blitt veldig bra) er at de har en "veldig liten" andel ECO-skip. Fra flåtelisten på FRO sine sider har de nå 70 skip - kun 44 av disse er fra 2017 eller nyere (strekker vi oss til 2015, overgangen til ECO er ikke helt åpenbar, så snakker vi om 55 skip). Nå ønsker kanskje FRO å bytte ut disse 15-26 skipene med OET sine 14, og det ville jo hjulpet en del, men... :)
Apropos Euronav: Fra mitt ståsted så vil en fusjon forverre flåten til FRO. Vel, jeg har ikke fulgt Euronav tett i det siste, men da jeg valgte OET i sin tid så hadde ikke Euronav scrubbere på sine skip. Mulig de har endret på de, men hvis ikke så vil det "besudle" FRO sin flåte :(
Personlig så har jeg også en "soft spot" for VLCC (hvilket historisk sett har høyere inntjening enn andre skip, selv om det ikke er tilfellet så langt i år) så OET sin flåtefordeling passer meg bedre enn FRO sin, men det er jo bare min preferanse
ks1977
24.02.2023 kl 18:21
3880
Innlegget kom visst to ganger, men da kan jeg ta en liten etterskrift her:
Hvis FRO skulle kjøpe opp OET (for aksjer antar jeg) så vil jeg høyst sannsynligvis bli med videre, men antageligvis med en mindre vekting av portefølgen min enn ellers
Hvis FRO skulle kjøpe opp OET (for aksjer antar jeg) så vil jeg høyst sannsynligvis bli med videre, men antageligvis med en mindre vekting av portefølgen min enn ellers
Redigert 24.02.2023 kl 18:23
Du må logge inn for å svare
Leotwin
24.02.2023 kl 18:32
3874
Enig; tar gjerne Hugo uten følge av Eurn. Vi legger det inn som en premiss i fusjonsforhandlingene😊
vulkan
26.02.2023 kl 20:30
3538
Hvor mye tror dere OET har å gå på videre oppover nå?
Ved hvilken kurs er den a-par med FRO i verdsetting?
Ved hvilken kurs er den a-par med FRO i verdsetting?
Hellboy
27.02.2023 kl 08:08
3375
Tja. Kan legge til ingressen fra Dagens Pareto-analyse:
Q4 was another strong one, and Q1 will be even better. Okeanis continues to
outperform with its superior fleet – and pay ‘everything’ out to patient
shareholders. We raise our 2023 estimates on the back of an ‘out of this world’
Q1 guidance – and see no reason why OET should not trade at a premium to
its rapidly rising NAV. BUY reiterated, TP up to 320 (270) – 1.1x YE’23 NAV
I denne syklusen vil jo også NAV fortsette å øke på utover 2023, så ser ingen grunn til ikke å sitte lenge ;) Og det kommer jo til å sprute ut utbytter underveis....
Q4 was another strong one, and Q1 will be even better. Okeanis continues to
outperform with its superior fleet – and pay ‘everything’ out to patient
shareholders. We raise our 2023 estimates on the back of an ‘out of this world’
Q1 guidance – and see no reason why OET should not trade at a premium to
its rapidly rising NAV. BUY reiterated, TP up to 320 (270) – 1.1x YE’23 NAV
I denne syklusen vil jo også NAV fortsette å øke på utover 2023, så ser ingen grunn til ikke å sitte lenge ;) Og det kommer jo til å sprute ut utbytter underveis....
JonasKr
27.02.2023 kl 08:27
3429
Usikker på hvor mye mer den skal gå, nå er den for meg først og fremst blitt en utbytteaksje. Betaler de ut 50-60kr i utbytte 2023, så er jeg fornøyd selv om kursen ikke skulle gå så mye høyere.
Hellboy
27.02.2023 kl 08:30
3630
I tillegg til at PAS mener den skal en god del opp, så ligger de imme med USD4.9 i DPS i 2023 og 5.05 i 2024. JEg ser ikke bort fra at det blir justert ennå mer opp etter hvert som syklusen materialiserer seg.
ibyx
27.02.2023 kl 11:54
3583
Oppside fortsatt hausses det!
Meglerhus Kursmål Tidl. kursmål Anbefaling
Pareto Securities 320 270 Kjøp
ABG Sundal Collier 423 401 Kjøp
Fearnley Securities 290 205 Kjøp
Blir vel snitt på ca 344 kroner det på disse 3. Ca 40% oppside altså...
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/02/27/7989154/abg-sundal-collier-anbefaler-okeanis-eco-tankers
Meglerhus Kursmål Tidl. kursmål Anbefaling
Pareto Securities 320 270 Kjøp
ABG Sundal Collier 423 401 Kjøp
Fearnley Securities 290 205 Kjøp
Blir vel snitt på ca 344 kroner det på disse 3. Ca 40% oppside altså...
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/02/27/7989154/abg-sundal-collier-anbefaler-okeanis-eco-tankers
Thegoldenone
27.02.2023 kl 12:29
3520
Kan det være lurt nå å f.eks bytte fra et USA listed tankselskap til et norsk listet tankselskap pga at dollaren er veldig høy i forhold til NOK?
Hellboy
27.02.2023 kl 12:29
3577
Hausses og hausses. Det er vel relativt nøkterne analyser egentlig når man ser på markedet og hvor bra OET drives. Og i mellomtiden får vi jo gode "kredittkortrenter" i utbytter i tillegg til verdistigningen ;)
ibyx
27.02.2023 kl 12:42
3531
Ok. Det er ihvertfall ikke "nedsnakking"!
Flyttet litt fra FRO på den.
:-)
Flyttet litt fra FRO på den.
:-)
vulkan
27.02.2023 kl 13:18
3449
Er utbyttene inkludert i kursmålene. mao kursmål reduseres etterhvert som utbytte utbetales?
ibyx
27.02.2023 kl 13:36
3403
Er det vanlig å oppgi kursmål uten å inkludere utbytte da? Hvem gjør det? DNB? Equinor?
vulkan
27.02.2023 kl 14:07
3393
Vet ikke hvordan meglerhusene tenker når det gis et kursmål NNN om 12 mnd.
Det er da kursen om 12 måneder ekskludert estimert utbytte frem til da? Eller er kursmålet inkludert utbyttene frem til da, mao kursen om 12 mnd vil være NNN minus utbytte utbetalt frem til da?
Vi være mest naturlig at kursmål er inkludert utbytter, ellers blir det vanskelig å kommunisere verdien av selkapet med et tall(kursmål) tenker jeg.
Det er da kursen om 12 måneder ekskludert estimert utbytte frem til da? Eller er kursmålet inkludert utbyttene frem til da, mao kursen om 12 mnd vil være NNN minus utbytte utbetalt frem til da?
Vi være mest naturlig at kursmål er inkludert utbytter, ellers blir det vanskelig å kommunisere verdien av selkapet med et tall(kursmål) tenker jeg.
Redigert 27.02.2023 kl 14:16
Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.02.2023 kl 14:48
3353
Det normale er å gi kursmål 12 måneder frem i tid etter utbytter.
Dvs at om en aksje i dag er verdt si f.eks 247,75 som helt tilfeldigvis OET er nå. Og kursmålet om 12 måneder er 307,75 for å gjøre regnestykket enkelt. Betyr det at kursen (etter utbytter) skal være 307,75. At selskapet eventuelt har betalt ut 50 i utbytter i mellomtiden gjenspeiles i return on equity og ikke selve kursmålet.
Om det gjorde ting litt klarere. Så kursmålet er etter og eks utbytter. Utbyttene er jo en god bonus ;) Og da har man fått 357,75 enkelt og greit
Dvs at om en aksje i dag er verdt si f.eks 247,75 som helt tilfeldigvis OET er nå. Og kursmålet om 12 måneder er 307,75 for å gjøre regnestykket enkelt. Betyr det at kursen (etter utbytter) skal være 307,75. At selskapet eventuelt har betalt ut 50 i utbytter i mellomtiden gjenspeiles i return on equity og ikke selve kursmålet.
Om det gjorde ting litt klarere. Så kursmålet er etter og eks utbytter. Utbyttene er jo en god bonus ;) Og da har man fått 357,75 enkelt og greit
Redigert 27.02.2023 kl 14:49
Du må logge inn for å svare
Spekulant1
27.02.2023 kl 14:57
3345
Støtter den - har alltid lest kursmål fra meglerhus uten å ta hensyn til utbytter. Det kommer som en bonus på toppen.
Redigert 27.02.2023 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.02.2023 kl 15:00
3343
Jepp, er rett og slett sånn det er. Håper at vi har bidratt til å fjerne litt forvirring blant våre medaksjonærer ;) Og gratulerer til alle. :D
ks1977
27.02.2023 kl 16:44
3334
Jeg tror ikke at dette utgjør noen forskjell (ifht hvor man er listet og i hvilken valuta) - styrker NOK seg så vil verdien på selskapet i USA være mindre verdt (i NOK), men inntektene til det norsknoterte selskapet vil gå ned (i NOK) og da vil også kursen (i NOK) gå ned (i teorien). Vet ikke om det ble forståelig
ks1977
27.02.2023 kl 16:50
3316
Så en aksje i OET er VERDT 247,75 nå? *snøft fnys og alle andre utbrudd* Pris er det du betaler, verdi er det du får! :p Beklager, jeg klarte ikke å dy meg :)
Ser for øvrig at Hannisdahl forsvarer sin kursmålssvingning i OET med at OET har høy belåning, slik at økning i verdi (skipsverdi spesielt, men også inntjening) vil få større utslag enn et selskap med mindre belåning. Det er jo sant, men jeg har ikke sjekket belåning i OET vs konkurrentene ifht om vi kan forvente større kurssvingninger her enn hos andre (STNG har jo hatt en helt ekstremt kurssvingning, både opp og ned, av samme årsak). Han har dessverre sladdet sitt kursmål for OET, men ser ut som at han kanskje er (eller var - dette er kanskje ikke oppdatert?) den bulleste av alle analytikere?
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1629234875873075205?cxt=HHwWioC9gZqfmpwtAAAA
Ser for øvrig at Hannisdahl forsvarer sin kursmålssvingning i OET med at OET har høy belåning, slik at økning i verdi (skipsverdi spesielt, men også inntjening) vil få større utslag enn et selskap med mindre belåning. Det er jo sant, men jeg har ikke sjekket belåning i OET vs konkurrentene ifht om vi kan forvente større kurssvingninger her enn hos andre (STNG har jo hatt en helt ekstremt kurssvingning, både opp og ned, av samme årsak). Han har dessverre sladdet sitt kursmål for OET, men ser ut som at han kanskje er (eller var - dette er kanskje ikke oppdatert?) den bulleste av alle analytikere?
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1629234875873075205?cxt=HHwWioC9gZqfmpwtAAAA
Hellboy
27.02.2023 kl 17:22
3331
Det var 247,75 som var kursen på børsen når jeg skrev innlegget. Så vi er vel ganske så enige om at det er for lavt ;)
Og vær så vennlig å ikke sitere Nissedahl.... Ikke så lenge siden han mente OET skulle ned på 20-tallet. (Eller om det var helt ekstremt lavt 30-tall). Fyren har jo ikke peiling. Han påstår av en eller annen grunn at han er en god shipping-analytiker. Men jeg har ikke sett andre enn ham selv som bekrefter det. Og jeg håper noen snart kan starte et "gjør-det-motsatte-av-Nissedahl-fond". Det setter jeg månedlig sparing i any day. Blitt noen millioner på at jeg har gjort akkurat motsatt av det Nissedahl mener....
Så ikke engang siter dusten her. Vær så snill
Og vær så vennlig å ikke sitere Nissedahl.... Ikke så lenge siden han mente OET skulle ned på 20-tallet. (Eller om det var helt ekstremt lavt 30-tall). Fyren har jo ikke peiling. Han påstår av en eller annen grunn at han er en god shipping-analytiker. Men jeg har ikke sett andre enn ham selv som bekrefter det. Og jeg håper noen snart kan starte et "gjør-det-motsatte-av-Nissedahl-fond". Det setter jeg månedlig sparing i any day. Blitt noen millioner på at jeg har gjort akkurat motsatt av det Nissedahl mener....
Så ikke engang siter dusten her. Vær så snill
ks1977
27.02.2023 kl 18:13
3272
hehe Det er noen som prøver å etablere "Invers Cramer fond" for tullingen over dammen, men jeg tror at det er hakket farligere å gjøre det mot nissen (selv om jeg ikke var enig i alle krumspringene hans for tre år siden).
Når det gjaldt hans spådommer om OET nord og ned så er det vel egentlig bare å takke (i den grad han hadde påvirkning på kursen mens jeg kjøpte, noe han muligens hadde siden det er en illikvid aksje). Det han prøvde å si (evt spre frykt rundt) var at OET sin gearing kunne medføre at de brøt sine låneforpliktelser ifht Loan-To-Value. Det var forsåvidt greit av han å påpeke det, men hvis jeg husker rett så var det slik at selskapet SÅVIDT kom i konflikt etter hans modell: dvs at enhver liten bom/undervurdering av markedet, eller en liten justering mot bankene, så ville selskapet gå klar. Å da lage så mye styr over det var snodig.
Poenget er at gearing virker begge veier, så en oppgang vil ha større prosentmessig uttelling for et høyere gearet selskap.
Når det gjaldt hans spådommer om OET nord og ned så er det vel egentlig bare å takke (i den grad han hadde påvirkning på kursen mens jeg kjøpte, noe han muligens hadde siden det er en illikvid aksje). Det han prøvde å si (evt spre frykt rundt) var at OET sin gearing kunne medføre at de brøt sine låneforpliktelser ifht Loan-To-Value. Det var forsåvidt greit av han å påpeke det, men hvis jeg husker rett så var det slik at selskapet SÅVIDT kom i konflikt etter hans modell: dvs at enhver liten bom/undervurdering av markedet, eller en liten justering mot bankene, så ville selskapet gå klar. Å da lage så mye styr over det var snodig.
Poenget er at gearing virker begge veier, så en oppgang vil ha større prosentmessig uttelling for et høyere gearet selskap.
NOELLE
01.03.2023 kl 08:22
2831
Tankers International
@TankersInt
Due to increased demand from China, the #VLCC tanker market could see a continuous upward trend for 2023. @Refinitiv
Oil Research forecasts crude imports into China gaining 10% year on year - we see most of this arrive on VLCCs with long tonnemiles!
https://hellenicshippingnews.com/tankers-chinas
______________
OET og FRO ( med OET på topp) kan bli noen av de beste aksjene på OSE i årene fremover.
@TankersInt
Due to increased demand from China, the #VLCC tanker market could see a continuous upward trend for 2023. @Refinitiv
Oil Research forecasts crude imports into China gaining 10% year on year - we see most of this arrive on VLCCs with long tonnemiles!
https://hellenicshippingnews.com/tankers-chinas
______________
OET og FRO ( med OET på topp) kan bli noen av de beste aksjene på OSE i årene fremover.