Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 192781

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
NOELLE
01.03.2023 kl 08:39 6466

1.3.2023 06:15 • TDN Finans •
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 10 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå forgående handelsdag på 69,76 worldscalepoeng, opp 4,3 prosent fra forrige oppdatering, ifølge data fra Infront.
Hellboy
01.03.2023 kl 09:28 6400

Har snart ikke ord for hvor bra OET kommer til å bli til slutt. Har alt tatt mangegangeren, og får tilbake hele investeringen bare i utbytter i år ser det ut som.
NOELLE
01.03.2023 kl 09:47 6368

Hva estimerer du i utbytter totalt for året?
desirata
01.03.2023 kl 09:51 6376

Hugs at Okeanis får opptil 50% bedre enn markedsrater oppgitt, pga ECO, scrubbers, godt rederi.

Som en analytiker sa, ratene OET oppnådde er "in another world"
ks1977
01.03.2023 kl 16:56 6194

Tror ikke vi skal legge oss på 50% mer enn markedsratene som forventning (selv om de knøvlet konkurrentene i guidingen for Q1).
Q4 var "skuffende" i så måte (se sammenligning i twitterlenke)
https://twitter.com/seanvestments/status/1630616637467508739/photo/1

Selskapet selv har 19,5k som bonus (for ECO og scrubbers)
https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2023/02/OET-Presentation-4Q22.pdf
Tilbake i 2020 rapporterte INSW 25k i forskjell mellom sine egne skip, så ikke urimelig å håpe på 25k forskjell i et godt marked (før effekter av hvordan de trader båtene sine)

Løfter vi derimot snuten et par-tre år frem så ser jeg ikke bort i fra at vi kan snakke om 50% (og mer) jevnt over (sammenlignet med snittet av verdensflåten)
desirata
02.03.2023 kl 15:50 5999

Tilbake til tråd overskriften:
Okeanis - "Hvor skal dette ende"
Det er aldri godt å si, men fann følgende overskrift i Tradewinds idag:

Clarksons Securities says Fredriksen company’s Frontline share price could jump from NOK 190 to NOK 350.

Isåfall må det bety 500kr for Okeanis !
Virker voldsomt, men dersom spådommen om utsolgt stortank marked neste år, kan det skje. Tør ikke tenke på utbyttet ($10).?
Hellboy
02.03.2023 kl 19:41 5936

Jeg ser for meg litt over 60, og da er vi på snittinngangen min ;)
rollon
02.03.2023 kl 23:14 5798

Er Okeanis registrert på Nasdaq ogdå? Jeg finner de der med ticker OKENF ?
Hellboy
02.03.2023 kl 23:33 5781

Nei de er ikke registrert der. Er vel som unotert du finner de. Uten at jeg vet hva bokstavene NF betyr
NOELLE
03.03.2023 kl 07:45 5673

CEO sa vel på twitter at intensjonen var US listing 2H2023 ?

Stor betydning. Omsettning/ volum. Stor interesse for tank over dammen med de ekstremt gode utsiktene i årene fremover. OET er et av de selskapene med best flåte, og visibilitet. Så dere kan se for dere hva som skjer når vi er listet der også. Da er kursen uansett godt over 300 NOK. Skal over 500 kr uten utbytter, hvis FRO er i 350 kr :)
Hellboy
03.03.2023 kl 15:25 5551

Interessant link, kappa.

Begynner å bli moro. Flere og flere "popper opp" på tråden, så det ser ut som en god del av oss mindre investore har tatt et fornuftig valg og handlet OET. Og gratulerer til oss alle. "konstellasjonene er perfekte" ville vel Knut Jørgen Røed Ødegaard sagt. Men for oss betyr det flere tonnemil i markedet, ingen nybygg, aldrende flåte og imo-regler. Og OET har den mest moderne flåten som kommer til å leve opp til at VLCC står for "Very large cash creator", eller hva det egentlig var :D
ks1977
03.03.2023 kl 15:34 5564

Nei, her tar du fryktelig feil gitt, VLCC står for "Very Large Cash Cow" :p

Vi har noen interessant år foran oss. Litt på tynn is nå, men EEXI/CII vil vel fremtvinge litt mer aktiv trading/triangulering slik at man får best mulig inntekt til best mulig (eller i hvert fall compliant) utslipp - f.eks vil det lønne seg å ballastere for full fart for å rekke en deilig last, eller vil den ballasteringa ødelegge for ratingen slik at man heller må velge en annen vei/last? Ledelsens evne til å navigere (pun intended?) slike farvann vil skille klinten fra hveten (i tillegg til kvaliteten på skipene da).
Hellboy
03.03.2023 kl 15:42 5651

Hehe. Om det er cow eller creator i siste c`en tar jeg gjerne en korreksjon på.

Forøvrig vil jeg bare si at du er helt herlig nerdete innimellom KS. Og det er bare ment i positiv mening. Jeg omtaler meg selv innimellom som en velfungerende nerd. Men har ikke hatt kapasitet til å gå i dybden på en del shipping-issues som deg. Du har en enormt god oversikt og detaljkunnskap. Men, er vel snart på tide at vi får noe i "fredagsglasset"?
Jubalong2020
03.03.2023 kl 16:19 5625

For en reise vi har hatt siden jeg starta denne tråden i fjor sommer🤩 Klok av skade har jeg solgt unna halvparten av aksjene mine på vei opp, det er aldri feil å sikre gevinst i sykliske bransjer. Men jeg sittter fortsatt på nok aksjer til at det er en fornøyelse å sjekke kursen daglig. Og det er lite som tyder på at det er slutt med det første. Markedet er ikke i balanse så ratene forventes å holdes høye. Selskapet er svært godt drevet og de har en aksjonærvennlig politikk. Notering på Nasdaq er nevnt fra flere hold, dette bør være en trigger (slik som i Cool). Og i tillegg forventer jeg at ledelsen utnytter de høye prisene til å selge et skip eller tre. Jeg tror de neste 12-24 mnd kan bli vel så hyggelige som de siste 12😊
Hellboy
03.03.2023 kl 16:51 5598

Håper og tror da virkelig ikke at de selger et skip eller tre. De har den mest moderne flåten, og flåten OET har nå gir god ekstrabonus i mange år. Om kanskje 10 år så kan de vurdere å selge skip. Men p.t. er beste alternativet bare å fortsette og hanke inn enorme mengder med penger.
desirata
03.03.2023 kl 17:10 5590

Hell yes,

Selvsagt må de ikke selge noen skip. Med det markedet som kommer vil de tjene inn en båt på 3 år. Bedre å betale ned gjeld og selge om 5år.

Desuten ingen trenger fortelle grekerne hva de skal gjøre. De er No. 1 i shipping og særleg på kjøp og salg. Hellas har 16% av verdensflåten, ca 3 ganger mere enn Norge. Numera Uno
ks1977
03.03.2023 kl 18:07 5561

Enig med deg her, skjønt jeg er usikker på om vi kan dra det så langt som 10 år, men jeg skal overhodet ikke være bombastisk i så måte for magefølelsen min (som jeg IKKE stoler på forresten) sier at denne syklusen blir lengre enn den forrige (2003-2008)... Ikke bare har vi mindre kapasitet på verftene, men vi har også en flåte som allerede er gammel og trenger utskiftning - og SÅ kommer EEXI på toppen... (og første bud blir jo for rederne å få ræva i gir og starte å bestille, og så tar det vel 18-24 måneder fra verftene starter å bygge VLCCer til den er på vannet - gitt ingen byggekø)

Når det gjelder OET så håper og tror jeg at de vil klare å time dette bedre enn meg (i motsetning til HUNT *hark*) :)

[takk for komplimentet forresten, også i min verden er nerd positivt ladet, men jeg har ikke klart å henge med i alle svingene om EEXI/CII - derav utsagnet om at jeg er på tynn is. Virker dog som at de fleste rederne fortsatt famler litt i blinde på dette, så jeg anser meg som unnskyldt! hehe]
Torine
07.03.2023 kl 15:26 4706

Bengt Jonassen i ABG Sundal Collier.- Finansavisen 7,3,
Videre liker analytikeren tankaksjene Frontline og Okeanis Eco Tankers.
Vi ser for oss to fantastiske år for tankrederiene, sier han. Tilbudet av båter vokser ikke, og USAs nye posisjon som oljeeksportør skaper solid etterspørselsvekst i tankmarkedet.
NOELLE
08.03.2023 kl 08:01 4489

Ratene fortsetter kraftig opp!

TANK: 23 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG, RATE AG-SINGAPORE +3,2%
8.3.2023 07:27 • TDN Finans •
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 23 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå forgående handelsdag på 75,23 worldscalepoeng, opp 3,2 prosent fra forrige oppdatering, ifølge data fra Infront.

==============================================================

Størrelse Strekning WS-rate TCE($)

280 AG/USG 44,06 22.272

270 AG/Korea 74,09 58.122

260 V-Afr/Kina 75,00 59.787
Hellboy
08.03.2023 kl 08:08 4499

Og det gjør dollaren og!

Utbyttet blir jo stadig bedre nå som USD er i 10,7. Og for oss norske investorer så bør jo det påvirke kursen og ;)
NOELLE
08.03.2023 kl 10:35 4362

Her går det unna. Over 300 innen sommeren tror jeg.
rollon
08.03.2023 kl 11:09 4391

Intressant å se tilbake på kvartalsrapportene og se hvor mye inntjeningen har øket,

1Q22 - $0.06
2Q22 - $0.26.
3Q22 - $0.59
4Q22 - $1.51

(Frontlines 3Q22 var $1.10 og 4Q22 var $ 2.21)

Okeanis 1Q23 kan ikke komme fort nok :)
Hellboy
08.03.2023 kl 14:07 4245

Hehe... Pen stigning i dag. Blir vel en dupp i morgen når vi går ex, men tar vel ikke lang tid før vi går over 300
NOELLE
08.03.2023 kl 17:09 4131

Med stigende interesse, ekstremt gode utsikter for tiden fremover, vil det ikke ta mange ukene. Kan fort bare ta dager!
Hellboy
08.03.2023 kl 18:23 4055

Kan se sånn ut ja. Men utbet dato er samme
longterm
09.03.2023 kl 08:57 3800

Hva gjelder navnet på denne tråden, så er det tilsynelatende ikke mulig å se noe tegn til ende ennå i hvert fall.

TANK: 15 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG, RATE AG-SINGAPORE +13,1%
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger onsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå forgående handelsdag på 85,09 worldscalepoeng, opp 13,1 prosent fra forrige oppdatering, ifølge data fra Infront.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 48,78 30.074
270 AG/Korea 83,41 71.272
260 V-Afr/Kina 81,59 69.036
==============================================================
Bunkerspris $/TONN 380 CST Very low sulphur fuel oil (VLSFO)
==============================================================
Fujairah 473,0 619,0
Singapore 469,5 622,0
Rotterdam 433,0 597,5
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Jan 152
Feb 148
Mar 117
==============================================================
TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
NOELLE
09.03.2023 kl 09:01 3814

Samme i Hafnia nylig. Må väre lov å ta gevinst.
Blue Cow Group
09.03.2023 kl 14:27 3651

Hva er det som gjør at innsiderne selger såpass mye på dagen, eller dagene rett før ink dag? Selv har jeg nettopp kommet meg inn før eks-dag nettopp fordi jeg tror vi skal videre opp og vil ha med meg mest mulig på veien. Forstår at jeg har mye igjen å lære..
ks1977
09.03.2023 kl 16:49 3601

Jeg skal ikke uttale meg på generell basis, men OET er ikke en veldig likvid aksje (selv om det har bedret seg vesentlig i det siste) så dersom noen ønsker å selge (eller kjøpe) større bolker uten å drive kursen mye så er man avhengig av å time dette til når aksjen har høyere volum enn normalt (evt gjøre transaksjoner utenom børsen, det skjer jo også).
longterm
11.03.2023 kl 08:59 2962

Ikke akkurat lystig lesing på forsiden av finansavisen,no nå:

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/03/10/7992310/norske-selskaper-vikles-inn-i-russisk-oljefrakt

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/03/10/7992461/okeanis-eco-tankers-vi-tar-alle-nodvendige-forholdsregler

Hvis det er slik vi tjener de store pengene, så spørs det vel om alle - f eks KLP - ønsker å være med videre.