Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 195537

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
11.03.2023 kl 11:01 5411

Om KLP ønsker å være med videre eller ikke betyr lite all den tid de sitter med kun 1% av aksjene.
ALAFOUZOS Family samt OKEANIS ECO TANKERS Corp sitter på 59% av aksjene.
De tyve største aksjonærene med 86,59%.
Holder selskapet seg innenfor de sanksjoner/regler som gjelder ifob med transport av russisk olje, slik de sier de gjør har aksjonærene intet å frykte.
Regner med at de kommer med info før børsen åpner på mandag.
ks1977
11.03.2023 kl 11:20 5376

Etter hva jeg kan se så er det ikke slik de tjener de store pengene ("tvert imot" - det er mest sannsynlig skipene som er ute på TC, de skipene med desidert "lavest" inntekt, som deltar her).

Selskapet har dog ikke noen policy MOT å frakte russisk olje (gitt at det er i tråd med sanksjonene og pristaket) så vidt jeg vet (selv om de droppet russisk olje helt i starten av krigen), men de har hatt liten eksponering mot russisk olje (dog ikke null)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1620790663116886016

I forbindelse med Q4-rapporten opplyste de at de har posisjonert VLCCene sine i vest for å plukke opp amerikansk olje (og så har de noen i øst også). Suezmaxene har jeg ikke helt kontroll på, men de skriver i hvert fall at de fokuserer på triangulering for disse. Nå er jeg ikke på twitter lenger, men hvis noen her inne er det så tror jeg at Original Brailla tracker flåten aktivt så kanskje han kan svare på dette mer detaljert.
longterm
11.03.2023 kl 14:05 5297

Jeg håper du og Kappa 3278 over er bedre oppdatert på selskapet enn journalisten i Finansavisen som stod bak de to artiklene hvor det hevdes at OET er “en stor transportør av råolje som hentes i russiske utskipningshavner i Svartehavet, Østersjøen og i Murmansk.” Det ville jo for så vidt ikke være første gang slikt skjer - journalister har det med å overdrive i sin iver etter å skape overskrifter.

Det sagt, så vil uvegerlig den type presseomtale, spesielt om dette skulle vise seg å ha større omfang enn vi liker å tenke på, utvilsomt kunne få en negativ innvirkning på selskapet. Både Exxon og Shell har sagt at de ikke ønsker å benytte rederier som frakter oljeprodukter for Russland. Skulle vi ende opp med at enda fler slutter seg til en slik boikott, er det vanskelig å se for seg at OET på et tidspunkt ikke vil kunne rammes. La ellers merke til at Frontline var raskt ute og understreket at de ikke frakter olje for Russland.
desirata
11.03.2023 kl 14:26 5232

Jeg håper Okeanis vil komme ut med en mere utfyllende melding mandag morgen.

En må ikke undervurdere dette, si at Exxon o.a. utvider sin policy til:

Istedet for at de boikotter skip som har fraktet russisk olje, så sier de at de vil boikotte hele rederier som bistår i traden. Deretter følger de andre majors som Chevron og BP med. Dette er private Oil.co som kan vedta akkurat det som passer de.

Jeg håper Okeanis eller les rederen Afafouzos forstår alvoret her. Grekerne er ikke så bekymret for media dekning, men er du liste i Oslo eller NY må en være det.
JonasKr
11.03.2023 kl 14:52 5190

Dette er jo gammelt nytt, Hannisdahl solgte posisjonene sine for et halvt år siden pga dette.

Når det er sagt er jo logikken her helt ute på viddene. At visse selskaper (Exxon osv) lager sine egne regler, og boikotter skip som forholder seg til gjeldende regler, er jo helt håpløst. Dette vil jo bare øke størrelsen på skyggeflåten, øke ulykkes- og klimarisiko, og gjøre det håpløst for shippingfirmaer å manøvrere seg. Hvis alle gjør som Exxon tvinges jo mange selskaper til å selge båtene sine til skyggeflåten, fordi de vil bli arbeidsledige.
Redigert 11.03.2023 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.03.2023 kl 15:18 5160

Er det forresten lov? Det er interessant. USA er vel medlemmer av IMO? Kan selskaper (Exxon & co) etter eget godtbefinnende boikotte shippingselskaper som overholder IMOs regelverk? Det undegraver jo hele markedet.
ks1977
11.03.2023 kl 15:34 5226

Enig med deg, men det er nok lov - det må være opp til hvert enkelt selskap å bestemme hvilke skip og selskap de ønsker (hadde det vært offentlig så hadde det kanskje vært mer problematisk).
JonasKr
11.03.2023 kl 16:30 5186

Ja du har sikkert rett, men dette undergraver jo hele IMO. Markedet vil bli helt håpløst hvis alle aktører skal lage sine egne regler. Hvis alle gjør som Exxon vil i ytterste konsekvens alle båter som på lovlig vis har fraktet russisk olje, stå uten arbeid, og tvunget over i skyggeflåten. Kan ikke se at dette tjener noe godt. Hva vil skje hvis Okeanis selger et "forbudt" skip til Frontline? Er det da lovlig igjen eller er skipet brennmerket for evig og alltid? Dette virker svært lite gjennomtenkt.
Redigert 11.03.2023 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Jubalong2020
11.03.2023 kl 17:46 5083

Man kan selvfølgelig har moralske betenkninger rundt det faktum at OET frakter russisk olje. Men så lenge de forholder seg til Vestens sanksjoner så må vi også ta inn over oss at verden faktisk trenger denne oljen. Hvis ikke hadde Vesten forbydd all handel med russisk olje, og det gjør de jo ikke - de innfører pristak for å begrense landets fortjeneste. Fjerner man russisk olje fra tilbudssiden vil det få store konsekvenser for oljeprisen, og verden vil dyttes ut i en dypere resesjon. Dette vil være spesielt dramatisk for landene i 3. verden som nå nyter godt av ‘billig’ russisk olje. Da er det - som flere påpeker - tross alt positivt at denne oljen fraktes av seriøse redere.

Men dette ser jo ikke bra ut på overflaten og det kan tenkes at noen amatører blir svette, men jeg håper de profesjonelle investorene ser igjennom det som ser ut til å være en organisert drittpakke. De som kjenner selskapet vet at dette har pågått en stund.
Blue Cow Group
11.03.2023 kl 17:50 5140

Er saken nevnt i noen andre medier ennå? Jeg kan ikke finne noe på hverken norsk eller engelsk.
JonasKr
11.03.2023 kl 18:02 5149

Nope, tror ingen andre enn nordmenn egentlig har fått det med seg, tror det er finansavisen som har gjort research selv. Det er jo egentlig ingen nyhet i det hele tatt, Hannisdahl tok ut Okeanis av fondet sitt for et halvt år siden pga akkurat dette. Bare let i twitter-kontoen hans.
Redigert 11.03.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.03.2023 kl 18:06 5116

Sikkert noen som vil ha billige Okeanis-aksjer som kjenner noen i Finansavisen haha 😀. Det ville ikke vært første gang
..
LeoMinor
12.03.2023 kl 18:01 4901

Ja, der har du kanskje noe av svaret på spørsmålet ditt, Blue Cow. Innsiderene har selvfølgelig forstått at på et tidspunkt vil OET's eksponering mot frakt av russisk olje, legitimt eller ikke, bli et tema i media. Kan vel ikke være noe annet enn negativt for aksjekursen, dette?
ErlendSorbo
12.03.2023 kl 18:56 4834

Okeanis, i likhet med andre sammenlignbare selskaper, har gått fryktelig mye. Ikke rart at man ønsker å ta gevinst. Inside salg i Hafnia også. Jeg mener problematikken overdrives, men det er verdt å følge med på.
KommersK
12.03.2023 kl 19:56 4732

Det er nok et voldsomt press på Exxon og andre for å ta slike standpunkt og å følge dem.
Kappa3278
13.03.2023 kl 08:22 4468

Ser ut til å bli en stygg åpning, ned 22% I forhandle...
stockwalker
13.03.2023 kl 08:30 4457

Er bare justering av postene før innlegg i ordre.. oljen også opp 2% .. så ingen grunn til løs mage lengre..
JonasKr
13.03.2023 kl 08:36 4426

Exxon med sin historie og egeninteresse av bortfall av russisk olje bør ikke taes veldig seriøst.
Redigert 13.03.2023 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
longterm
13.03.2023 kl 08:57 4367

Som det ser ut, så vil selskapet bli kraftig straffet i dag. Spørsmålet er hvorvidt dette vil vedvare / akselerere i dagene fremover, eller om det blir en rent forbigående markering. Hvis sistnevnte, så vil fallet vi ser komme, tvert i mot kunne fremstå som en gedigen kjøpsmulighet. Med mindre selskapet blir fullstendig svartelistet, så vil uvegerlig allerede inngåtte kontrakter medføre enorme inntekter kommende kvartaler, hvilket igjen vil måtte gi seg utslag i prisingen av selskapet.

Uansett usedvanlig klønete av ledelsen - jeg hadde gladelig tatt en krone eller to mindre i utbytte og vært spart for dette.
Kappa3278
13.03.2023 kl 09:33 4299

De store innsidesalgene var tydeligvis ikke uten grunn, var selvfølgelig klar over hva som ville komme
ibyx
13.03.2023 kl 09:57 4251

Nå faller jo ikke bare OET idag da. Så goodwillen som kanskje forsvant i OET har ikke tatt veien til konkurrentene..
Er kanskje delvis et OSE sirkus, men Euronav faller ca 2,5% også. Kan være mest smitteeffekt fra OSE det da.
NOELLE
13.03.2023 kl 10:12 4225

Billig og billig, alt er relativt, Okeanis var på ATH sist uke
ibyx
13.03.2023 kl 10:18 4230

Billig eller dyrt i forhold til hva?
Dersom man regner på et ratenivå som dagens over tid...
Kanskje også enda høyere?
Rateøkningen slår nå også inn i period market:
The bullish sentiment for VLCC spot rates over the past week has spread into the period market. Brokers Braemar report a 2015 VLCC, with scrubber retrofit, has covered a four-year deal at $43,000 per day with a string of one year optional rates at the end of the fixed term at $15,000 increments
Redigert 13.03.2023 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.03.2023 kl 10:47 4206

Men nå faller jo HAFNI mer enn OET da.. Er det "russerolje" der også da liksom?
Eller innsidesalg?
Redigert 13.03.2023 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
NOELLE
13.03.2023 kl 10:55 4181

Forsiktighet med alt er nok det som gjelder nå fremover med situasjonen man ser i US med bankene, også shippingaksjer på ATH kurser.
ibyx
13.03.2023 kl 11:17 4148

Joda. Under den store Finanskrisen 2008 bunnet Frontline på ca 600kr våren etter.
Så av de som har vært in business litt lenger enn 5-10 år så er vi langt fra ATH.
ibyx
13.03.2023 kl 15:09 4013

Fem raske prosent opp fra bunnen der! Så var det kanskje litt tidlig å avskrive "supersyklusen" likevel...
DOW i pluss... Amerikanske småbanker som går over ende er visst et mye større problem i EU enn i US?
Jalla jalla!
stockwalker
13.03.2023 kl 16:20 3916

Blir korreksjon opp imorgen om US indeksene blir greie og brent holder seg .. den skal jo så langt opp sier ekspertene her ...
Blue Cow Group
13.03.2023 kl 16:36 3884

Har tenkt litt på dette over helgen, FA må vel ha sendt spm skriftlig til OET tidligere i uken, for så å få svar rundt torsdag/fredag, for print til lørdagsavisa.
Er innsidesalgene kommet fordi OET tenker de har blitt busted i å gjøre noe skikkelig dumt og vil ut før nyheten "sprekker"?
Eller er det mer tilfeldig pga enorm kursvekst, og at OET gir blanke i hva FA måtte skrive? Det virker jo rart det og, et par dager før et knallutbytte..

Jeg heller litt mot det siste, særlig iom at ingen andre medier har plukka opp OET + russland i.l.a. helgen (såvidt jeg kan se) Eller er alt overskygget av bankrun og storfall og kommer senere denne uka som en virkelig bombe? Ikke lett å bli klok på..
ks1977
13.03.2023 kl 17:34 3787

Tror ikke de store internasjonale aktørene bryr seg, men verdt en liten kampanje mot en (tidligere?) illikvid aksje?

Tror det er på sin plass med denne lenken:
"Washington urges major commodities traders to haul Russian oil"
https://www.tradewindsnews.com/tankers/washington-urges-major-commodities-traders-to-haul-russian-oil/2-1-1417024

Vi trenger dessverre russisk olje, så målet må være å redusere inntekten til russerne mest mulig. Hva er best:
1) Transportere olja med selskap som overholder sanksjoner og pristak?
2) Transportere olja med selskap som bryter sanksjoner og gir blaffen i pristak?

Nei, jeg sover godt om natta med hjertebarnet mitt OET :)

PS. Jeg skrev tidligere at det mest sannsynlig var de tre skipene på TC som har fraktet russisk olje, men det stemmer nok ikke
JonasKr
13.03.2023 kl 18:21 3693

Jeg er helt enig, godt å se noen fornuftige betraktninger rundt dette 😀.

Ikke glem at USA/EU ønsker russisk olje ut i markedet, fordi uten russisk olje ville oljeprisen bli dødelig høy. Pristaket på 60$ er en avveining mellom at Putin ikke skal tjene for mye, og at oljeprisen ikke skal knuse økonomien.

Så når man ønsker oljen ut i markedet, hvem skal da frakte den? Den uforsikrede skyggeflåten, som utgjør en alvorlig klimatrussel, eller trygge forsikrede lovlige selskaper som Okeanis.

Dette er rett og slett skivebom fra Finansavisen, jeg antar at Exxon & co også blir irettesatt av amerikanske myndigheter hvis det blir et problem at ingen vil frakte russisk olje.
stockwalker
13.03.2023 kl 21:28 3468

Denne grekeren kjøper .. kan det være beroligende ?

Aristidis Alafouzos, Chief Executive Officer of OET, has today, 13 March 2023, purchased 22,000 shares in OET at a price of NOK 234.202 per share. Following the transaction, Aristidis Alafouzos owns 49,800 shares in OET.
Hellboy
13.03.2023 kl 22:05 3400

Beroligende? Er det noen som har vært nervøse?

Salg er salg, og å kjøpe kvalitet på tilbud er da bare hyggelig og ikke noe man blir nervøs av ;)
ks1977
13.03.2023 kl 22:21 3374

Ingen grunn til å være urolig vel?

"I motsetning" til innsidesalgene den siste tiden, så er ikke dette kjøpet av noen hvem-som-helst, men "timingen" tatt i betraktning så ser jeg mer på det som et gimmick/stunt (evt signal om du vil).

Oppsummert: Jeg ville egentlig ikke lagt noe i dette (i likhet med innsidesalgene), og jeg ville heller ikke lagt noe i svertekampanjen i helga (det kan kanskje bety et visst salgspress på kursen, men kursen til OET endte mindre ned enn både FRO og Euronav i dag så hvem vet)

Det eneste jeg ser som er verdt å ta med seg er at det er en viss (liten?) risk for at folk (investorer, media, motparter, politikere) mister hodet og ikke ser skogen for bare trær, noe som kan ramme OET (mer enn de fleste konkurrentene). Og skal vi ta med oss den lærdommen så er det en viss (fortsatt liten?) risiko for at de samme folkene får problemer med at enkelte (IKKE OET) selger gamle baljer som de "vet eller burde vite" ville bli brukt til å bryte sanksjoner og pristak (men da må de ramme såpass store redere at det blir problematisk, så vanskelig å se for seg at det skal føre til noe - bortsatt fra at OET plutselig kan komme i et bedre lys)
NOELLE
14.03.2023 kl 07:26 3206

Håper det blir flere innsidere som handler fremover. Det tror jeg vi trenger. Nei, er ikke veldig beroliget mtp situajsonen i markedene, og shipping på ATH, samt Okeanis-russisk olje frakt. Hvilke er det som selger/ hvilke er det som vil holde?Er de som selger ferdige med å selge seg ut? Hvor mye selger de? Midt oppi all uroen så skapte dette et element som jeg syns bidrar til å komplisere alt. Olja nedover,negativ utvikling i Asia, futtene meget volatile. Okeanis er ikke en spesielt likvid aksje så håper det roer seg i markedene om noen uker.
Redigert 14.03.2023 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
JonasKr
14.03.2023 kl 09:29 3071

Okeanis er en utbytteaksje og så lenge de har 20-25% direkteavkastning på dagens kurs, så er det begrenset nedside.

Svertekampanjen er som jeg tidligere har nevnt bare tull, fordi myndighetene i USA/EU aktivt oppfordrer markedene til å frakte den russiske oljen. Oljen er lovlig under 60$, og man VIL ha den ut i markedet for å unngå energifattigdom. Oljen bør fraktes trygt, ikke av gamle ulovlige uforsikrede skip, som potensielt kan forårsake en miljøkatastrofe.
NOELLE
14.03.2023 kl 12:18 2949

Ja, ser mye bedre ut nå. Ikke noen storselger virker det som! Skal kraftig opp.
Hellboy
14.03.2023 kl 13:49 2890

Bare håper den venter litt med kraftig stigning ;)

Fikk litt påfyll i OET og litt i COOL i dag, og det ramler jo inn kronasjer nærmeste uka, så håper at OET og Hafnia f.eks holder seg på "ok" nivåer