Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 205145

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.03.2023 kl 11:44 4659

Det er også fort å "glemme" hvor trenden er ....

For en time side:
Barakah (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/UKC BP ADNOC (TCE: RV USD 127K @ 42 days / Actual USD 76K @ 67 days)
Hellboy
23.03.2023 kl 11:54 4676

Tja... Holder meg til min strategi og glemmer aldri hvorfor jeg har kjøpt aksjen uansett om det går litt ned innimellom.

Men med den slutningen må vel Noelle fikse regnestykkene sine for utbytter :D Og jeg skal unngå å få høydeskrekk. Kan love at jeg ikke selger en eneste aksje de neste 2 årene. Minimum ;)
Hellboy
23.03.2023 kl 11:58 4755

Unnskyld, var Desirata jeg mente. Men jeg er ubrukelig på navn. Bedre på tall ;)
ibyx
24.03.2023 kl 10:20 4567

På vei mot 240 igjen? Det er gjerne olja som er "styggen" idag?
Sist var det bankkrise. Hvordan slår det ut i forhold til peers at OET kun handles i kroner på OSE med svak krone?
I motsetning til fx FRO som også kan kjøpes i sterk dollar?
VLCC har jo også falt litt tilbake og ligger gjerne litt over 100k for ECO scrubbere nå?
Blir jo penger av det også hvis det holder seg over tid (og slik ser det jo ut...) :-)
vulkan
24.03.2023 kl 10:31 4562

Holder slike rater seg over tid må kalkulatoren frem og kursestimater justeres..oppover. Make your bet
Redigert 24.03.2023 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.03.2023 kl 23:23 4457

Okeanis Eco Tankers Corp. - Mandatory notification of trade
QVT igjen
https://newsweb.oslobors.no/message/586180
Hellboy
25.03.2023 kl 19:55 4228

Så det kan se ut som det er BNP-posten han/QVT gjemmer seg bak. Blir spennende å se status i starten av april ;)
Marketwatch
25.03.2023 kl 20:04 4218

Solgte meg ut av denne så snart jeg leste artikkelen om at selskapet synes å backe Russlands krigføring i Ukraina ved å sørge for at Russland får eksportertinntekter på oljen sin. Så får aksjen være så bra den vil for meg.
Redigert 25.03.2023 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.03.2023 kl 14:00 4008

NOELLE skrev Innlegget er slettet
Hvorfor ikke?

Er jo bare en som selger, og vi får billigere utbytter ved å akkumulere ;)
rollon
27.03.2023 kl 23:12 3566

OKENF( unotert purple paper i statene) ier opp 33.25% i kveld.
Redigert 27.03.2023 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
NOELLE
28.03.2023 kl 08:32 3446

Veldig bra dette! Noe stort på gang.
desirata
28.03.2023 kl 10:51 3350

Ingen betydning, det var omsatt 94 stk aksjer. Nittifire stk. Muleg feil tasting

I Frankfurt var den ned 5% samme kveld.
Hellboy
29.03.2023 kl 08:42 3056

Hyggelig artikkel.

Akkurat de argumentene som gjør at jeg akkumulerer litt fortsatt ;)
ibyx
04.04.2023 kl 11:07 2618

Er OET kun i crude? Eller har de også noe product som fx FRO?
Er de dermed litt mer utsatt i dette midlertidige ratefallet?
Hellboy
04.04.2023 kl 11:11 2644

OET er kun i Crude. Kun VLCC og Suezmaxer.

For noe tid tilbake hadde de 4 afra som kan switches til LR2, men de ble solgt.
ibyx
04.04.2023 kl 11:20 2668

Aha. Takk for det. Har likevel ikke korrigert så mye som FRO da. PÅ tross av clean også hos dem. Vi vet jo at product har holdt seg bedre. Kfr Hafnia.
Er kanskje ikke så mye short i OET?
Redigert 04.04.2023 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.04.2023 kl 11:30 2658

Jeg prøver da stadig vekk å låne ut mine OET-aksjer, men dessverre ingen som vil låne. Hadde blitt en fin renteinntekt om noen ville gjort det :D

Og ganske konsentrert eierstruktur https://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/


Hellboy
04.04.2023 kl 11:38 2637

Og på linken jeg la inn i forrige innlegg så er du bare et par klikk unna å se flåten og ;) Kun ECO-scrubbere over hele linja. Så premiumrater bl.a. pga det
desirata
04.04.2023 kl 12:03 2635

Referer til overskriften på denne tråden.

Jeg håpte det ville ende i kurs 400, men nå ser det heller ut som under 200 ?

Blir vel ikke noe rykk i ratene før til høsten og olje produksjonen øker i Opec.

ibyx
04.04.2023 kl 12:17 2731

Tja, mon det. Det er vel ikke etterspørselen det står på... Enda litt høyere oljepriser nå så finner nok mer olje en vei...

"If crude oil can break above the strong band of resistance at $82/$83, it could get back to the mid to low $90s, but there will be sellers queuing up to sell at those levels," said Tony Sycamore, a market analyst at IG in Sydney.
Hellboy
04.04.2023 kl 12:28 2762

Patience, my dear :)

OET skuffer da inn penger selv om ratene falt litt, og har som nevnt over premiumskip. Så overskuddet pr skip er uansett gigantisk. En stor fordel med dette er at supersyklusen i tank kan bli lenger pga mindre vilje til å kontrahere nye skip. Og flåten på generell basis er utgammel mens OET bare har nye moderne skip. Tonnemil blir også lenger fra US/Gulfen/Brasil til kina ;)

Håper kursen holder seg her nede til utbyttene ramler inn for Q1 så jeg får akkumulert enda litt til.
ibyx
04.04.2023 kl 12:44 2727

Har du et estimat for hvor langt over gjennomsnittet OET presterer med sine VLCC vs gjennomsnittet?
Igår var det $69.300 for 2023 hittil $55.100
Hellboy
04.04.2023 kl 12:54 2710

Side 14
https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2023/02/2022-02-OET-Non-Deal-Roadshow.pdf

Men alt fra særlig side 5 er mildt sagt interessant lesning for oss som er i OET
ibyx
04.04.2023 kl 19:50 2569

👍
Ser at det særlig er Suezmax de scorer over snittet på.
Gjennomsnittsalderen er ca 5år
Til sammenligning er fx FRO sine Suezmax ca 7år.
Blue Cow Group
04.04.2023 kl 20:53 2572

Tallene er jo helt borti natta bra! 78 og 84% av flåten på fixed price langt over markedspris i Q1 vil jo gi et enda mer sinnsykt resultat for Q1 enn der kursen står nå.
Er det noen som vet prosentandel av flåten på fixed rates for q2 2023? og kanskje fremover og?
ks1977
05.04.2023 kl 08:50 5633

Selskapet er svært tungt eksponert mot spotmarkedet, så også for Q1: Kun 12% av VLCCdagene og 46% av Suezdagene i Q1 var timecharter, resten av det som var "fixed" er seilaser på spot som var landet på rapporteringstidspunktet.

Ref side 6 i Q4-rapporten (https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2023/02/OET-Presentation-4Q22.pdf)
To av 6 Suez på TC (timecharter, dvs ute på fast rate) og 1 av 8 VLCC.
VLCCen går over på spot i mai, mens Suezene går over på spot i september

PS. Selv etter den siste tids nedgang i rater så tjener vel selskapet en god del mer på nye spotrater enn hva de har på de 3 skipene på timecharter.
Hellboy
05.04.2023 kl 09:13 5606

Kan det stemme at den siste VLCC`en er den gamle Koch-avtalen som er på betydelig lavere rater enn spot? Blir godt når den går ut :)

Og til Blue Cow Group, vi får vite om slutningene ved neste Q-fremleggelse. Er vel 12. mai om jeg ikke husker feil. Og ellers ja, inntektene for Q1 kommer til å bli hinsides. Forvent ennå mer i utbytter ;)
Kappa3278
05.04.2023 kl 09:52 5642

Blir interessant å se hva de sier den 7/4 når års rapporten presenteres. Vil vel kunne få en formening om hvordan de ser på tingenes tilstand.
ks1977
05.04.2023 kl 15:29 5570

Ser ut som at VLCCen er på 44,3k. Ganske anstendig, men ikke mye å skryte av de siste par kvartalene - ei heller med ratene akkurat nå (så gjenstår det å se hva spotratene er på når den går over på spot).

Suezene ser ut til å ha enda mer anstendige 38,6k i snitt, men fortsatt langt under hva selskapet oppnådde av spot i Q4 og Q1
ibyx
06.04.2023 kl 12:21 5391

Mulig OET impact?

Greek share of Russian tanker trades ‘to plummet’ if Opec+ cuts drive oil price to $90
Oil price rises linked to Opec+ cuts in production have put pressure on G7 oil price caps
https://www.tradewindsnews.com/tankers/greek-share-of-russian-tanker-trades-to-plummet-if-opec-cuts-drive-oil-price-to-90/2-1-1431608
ks1977
06.04.2023 kl 14:36 5288

OET har ikke hatt så mange skip med russisk olje, så jeg vil ikke tro at det får noen nevnemessig betydning - i forhold til konkurrentene vel å merke, kuttene i seg selv kan jo føre til mindre oljetransport (og det er visst mye olje på vannet, spesielt med russisk olje, så det kan jo gå ned som følge av kuttene og dermed svekke ratene for alle).

Blir også spennende å se om USA vil fortsette "oljepriskrigen" ved å selge mer olje fra SPR (det er vel fortsatt noen fat som skal selges iht tidligere avtaler?), eller om de vil la OPEC+ vinne den kampen (det er jo ikke valg der i år, så kanskje Biden lar være?)
Hellboy
06.04.2023 kl 15:19 5255

Er nok siste rest av Koch-dealen, som i sin tid var bra og ga et solid grunnlag for at et nystartet selskap som OET aldri var i nærheten av å gå konk, men tvertom tjente penger i dårlige tider pga den Koch-avtalen.

Menmen, nå er den ikke bra lenger, og heldigvis er siste VLCC på vei ut av den slik det ser ut :)
ProxyC
07.04.2023 kl 09:14 5082

Dette kan vel slå begge veier, i hvert fall hvis opec+ vinner fram med et effektivt cut på drøyt 1Mb/day? I tank er det vel aldri feil å hele tiden ha en ikke ubetydelig %-andel på tc mtp å stabilisere inntektsgrunnlaget litt. Den sikreste måten å gå på trynet er å kjøre 100% spot i et så volatilt marked som tank, jfr Reksten i ‘71 som gjorde narr av B d.y. Gikk vel et snaut år så var han og mange andre spot-aktører utryddet
ks1977
07.04.2023 kl 10:02 5079

Ja, det kan slå begge veier, og går vi inn i en global resesjon og/eller at Kina stenger ned igjen så kan det bli vanskelig på spotmarkedet.

Jeg tror ikke at OPEC+ kuttet vil slå så brutalt inn i ratene, men vi er jo nå inne i lavsesong (Q2 og Q3, hvor Q3 vel normalt er litt svakere enn Q2) så det vil jo forsterke effekten.

Ellers så har vi jo lagt bak oss to år hvor vi har sett de verste ratene i historien, og selskapet klarte likevel å tjene penger (riktignok lommerusk, men rett farge på tallene). Dels pga TCer, men hovedsakelig pga flåten. Klart, dersom vi får en gjentakelse av det, samtidig som at oljeprisen kollapser og rentene går opp, så vil OET tape penger, men selskapet har en god kontantbeholdning (82MUSD ved årsskifte - nær halvparten av dette gikk vel til utbytte i Q1, men Q1 var høyst sannsynlig bedre enn Q4) mot OpEx på 36MUSD for hele fjoråret (pluss knappe 10MUSD i G&A og fees) så selskapet har en betydelig buffer.

Aksjekursen kan jo selvfølgelig få seg en knekk (slik den gjorde i 2020 hvor markedet dumpet den ned til en PE på rett under 2), men risikoen i det lange bildet anser jeg personlig som ekstremt liten (noe av det som drev OET sin kurs såpass langt ned var spekulasjoner på at de sto i fare for å misligholde lånevilkår for "loan to value", så det er kanskje den eneste potensielle reelle risikoen ved et slikt scenario - i det lange bildet vel å merke, kortsiktig så kan jo kursen gjøre mye rart)
Hellboy
07.04.2023 kl 14:05 5021

Det kan selvsagt slå begge veier, men det jeg fokuserer på er den historisk lave flåteveksten, alderen på flåten og miljøkrav. Dvs at jeg mener at spot-ratene skal holde seg mildt sagt godt. Og Ledelsen i OET er også mildt sagt gode på å få bedre rater enn peers som vi har vært innom på tråden tidligere ;)
desirata
07.04.2023 kl 14:39 5008

KS, enig med alt du sier, men det er nå ingen fare for Kina stenger ned igjen for Covid. Isåfall må det være av helt andre årsaker. Taiwan.o.l.
ibyx
11.04.2023 kl 13:16 4476

Er grunnen til at OET ikke har noen frakter her at de har få skip eller at alle er på faste kontrakter?

https://app.tankersinternational.com
ks1977
11.04.2023 kl 17:10 4367

OET har de fleste av skipene på spot, men det er ikke alle rater Tankers International kan dele (uten at jeg husker reglene der).
Hellboy
11.04.2023 kl 18:39 4318

Og et "minikjøp" av CFO i dag.
ibyx
12.04.2023 kl 11:53 4162

Hva ble feil idag da? Dumpet ned fra 242.
Hellboy
12.04.2023 kl 12:16 4152

Feil og feil.... Utbyttet blir like bra, og med de kronasjene som tikker inn de nærmeste ukene, så er det egentlig riktig for meg at OET faller litt ;)
ibyx
12.04.2023 kl 12:30 4131

Det er jo ikke bare OET som vipper ned. Så spørsmålet var litt mer generelt ment. Er det "oljeprisen", ratene eller "koordinerte segmentstunts?
Hellboy
12.04.2023 kl 12:47 4113

Tja, har lyst til å bruke et ord som i alle fall var ok tidligere, men i disse Woke-tider aner jeg ikke.

Idioter?

At ratene dupper litt er bare en fordel for å forlenge syklusen, da det blir mindre kontrahering i den historisk gamle tank-flåten og ergo mindre press på ratene. Bare vent så får analytikerne rett om oljeprisen ;) Jeg sponser et glass om den ikke bikker 3 siffer i løpet av året :D Og med en historisk gammel tankflåte, tilnærmet nada nybygg og miljøtiltak som i praksis reduserer flåtekapasiteten er OET et selskap å være i lenge fremover. Drit i daglige svingninger, akkumuler på dipper og hank inn penger ;)
ks1977
12.04.2023 kl 16:41 4071

Forventer du at markedet skal være rasjonelt? :o hehe Var verre i fjor høst hvor STNG hadde nær 10% intradags kurssvingninger hver dag i flere uker (den gang med samme mønster: opphørssalg ved åpning, og så mer fornuft (tilbakekjøp?) utover dagen)

Nå så er kanskje markedet litt nervøst for veien videre - ratene har vært sterkt fallende (fra skyhøye nivå til... vel, fortsatt skyhøye tatt årstiden i betraktning), resesjonsspøkelset lusker, Kina klarer ikke å gjenåpne så mye/fort som tenkt, OPEC+-kuttene (sett mot at Kina sin gjenåpning hovedsakelig kommer i H2, at ratene fortsatt er knallsterke tross lavsesong, fortsatte disrupsjoner i oljeflyten, OPEC+-kuttene skjer hovedsakelig i midt-østen hvilket betyr at Kina må hente mer av sin olje langveisfra osv)