Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 179516

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
02.08.2024 kl 16:31 1901

Men idag "passet" det.
Nesten 7% ned.
VLCC fikk gjerne et pullback, men dette sier Fearnley om Suezmax:
Listening to market chatter, one would be forgiven for thinking that Suezmax's, and in particular, the Atlantic Suezmax market, is on its knees. It's not. The comparative year on year August fixing window base is extremely healthy and will provide a huge springboard for owners once Summer comes to a close and we start staring down Q4
desirata
02.08.2024 kl 17:03 1878

Suezmax spot rate var $14k igår på Poten. Derimot er 1åra T/C på 50k.

Vi har hørt om hvor fantastiske stortank ratene skal bli i halvannet år, men bortsett fra en måned glimt, har de vært rundt ca.50k i snitt.

Samme for VLCC, raten er 17k igår.

Nå er FRO kursen ca. 250kr. I forhold til ratenivået er kursen hundre kroner for mye, men vi får se hvor den bunner i August. Kan bli kjøpsmulighet nærmere 200kr nivået. OET 25% mer.
ibyx
07.08.2024 kl 14:04 1741

Fortsatt overpriset eller ei...
Den lagger fortsatt det dobbelte på innhenting etter "sjokket" siden fallet fra 1. august.
FRO ca -4%
OET ca -8%
desirata
09.08.2024 kl 06:32 1596

Okeanis overrasker på oppsiden, med gode inntekter og dividende.

Vet ikke åssen Outlook med lavere rater blir motatt av markedet idag. De har bookinger på halve flåten, men for den andre halve blir det vel rater +/- $30k.
JonasKr
09.08.2024 kl 11:44 1366

Okeanis leverer som vanlig de. Fikk kjøpt denne for en slikk og ingenting i 2020 (60kr), har sittet siden. Pene utbytter og mer enn 5-dobling av kursen :-)
ibyx
09.08.2024 kl 12:34 1336

Klippet fra Shareville:
For VLCCene hadde rederiet daglige TCE-rater på i snitt 73.300 dollar, litt opp fra 71.600 dollar i fjor. For Suezmaxene var de daglige TCE-ratene på i snitt 54.600 dollar, ned fra 72.600 dollar.

Fra Q2:
In Q3 2024 to date, 58% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,100 per day and
53% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $58,000 per day. The TCE rate includes
certain short term (less than 90 days) time-charters fixed on our vessels.


VLCC blir sannsynligvis altså kraftig ned totalt sett for Q3 dersom ikke et voldsomt ratehopp inntreffer i spot.
Suezmax ser bra/bedre ut da.

"Skjønner ikke at folk ikke skjønner at denne faller tilbake når guidingen for Q3 er relativt svak"
Shipping er i utganspunktet historisk høyt priset nå. Rater er selvsagt en viktig driver for dette. Men det har også vært tendenser til at kurser holdes oppe på forventninger om videre/ny oppgang. Ikke minst for VLCC som jo skuffer. Å si noe annet er å stikke hodet i sand...
Redigert 09.08.2024 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.08.2024 kl 13:12 1305

Auda. HS-formasjon er aldri bra. Har litt problemer med å se den da...
Aksjen ga salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 328 kroner. Videre nedgang til 286 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen tester støtten ved cirka 310 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 310 kroner vil utløse et salgssignal. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. (Investtech)
JonasKr
09.08.2024 kl 16:15 1246

Teknisk analyse av shippingaksjer har vel rimelig begrenset verdi? Kursene her er ene og alene styrt av utsiktene for fremtidig inntjening, og markedsforholdene her er i stadig endring. Det bygges fortsatt lite nye skip og oljen må fraktes...
desirata
09.08.2024 kl 16:59 1220

Jeg har samme som deg. Vil sitte i denne 2-3år til. Dette pga jeg tar en rask "serviett" kalkulasjon:

Fleetrate Q2 er 65k. Si at de klarer ytterligere 50k til i noen bra kvartaler.

Vil utgjøre 50k x 14 skip x 90dag : 32,2 mil aksjer = EPS fra dette $1,95.

Som igjen vil gi dividend 1,90 på toppen av 1,10 sist kvartal = potensial $3 kvartal div. Skulle dette skje 2 kvartal på rad vil kursen gå i 500 banna bein ! Derfor sitter jeg pretty -
JonasKr
09.08.2024 kl 19:40 1164

Bare å sitte rolig i båten, eller skal vi si VLCC'en, bokstavelig talt:-). Det bygges lite nytt og før eller siden kommer skyggeflåten mer under lupen. IEA er også dessverre blitt et politisk talerør for EUs klimafjas, og det virker som de driver en slags symbolsk underdrivelse av behovet for olje i årene fremover. Europa er en fis i forhold til Asia/Amerika/Afrika, det er her oljeetterspørselen vil komme, og oljen må fraktes.
ks1977
11.08.2024 kl 10:43 1038

Verdt å huske at Q2 og Q3 er lavsesong for crude da, og at Q3 normalt sett er (merkbart) svakest av de to.

OET har en fin oversikt på side 14 i Q2-presentasjonen sin (lenke i bunn) over disse sesongvariasjonene:
1) August/september er soleklar svakest
2) Så strammer det seg normalt sett HEFTIG til i oktober
3) Hvorpå det eskalerer videre frem til desember
4) Deretter litt roligere, men fortsatt god etterspørsel, frem til mars
5) Hvor det så sklir nedover til juli
6) Og så "kollapser" etterspørselen i august og september
= Så det eneste unormale er den lille midlertidige oppgangen vi hadde forleden uke (skjønt midlertidige spikes er jo ikke ukjent i shipping)

Ellers så er det jo artig hva disse gutta finner på - klasket 3-4 VLCCer over på clean (hvor de sågar klarte å dytte contamination-risikoen på chartrer) for derigjennom å knuse sine peers. Å ta et coated skip som har gått crude over på product er jo en ting, og å ta første reise for et crude-skip på product er jo også noe man kan finne på, men å ta et crude-skip over på rent? Ja, den var ny :) Som en bonus så har de, etter sigende, hyggelige demurrage-rater hvis det skulle bli aktuelt. Jeg klarte ikke å få med meg om de gjorde dette ifbm special survey eller ikke (de tok 2 i Q2 og 3 i Q3, så står det igjen 1 for Q4), men de sa at det tok 20 (!) dager og 150 tonn (!) pr skip sludge (og at dette er hensyntatt i TCE og at "nedskrivningen" på dette ble tatt på første tur)

https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2024/08/OET-Q2-2024-Earnings-Presentation.pdf
ibyx
12.08.2024 kl 10:37 869

Fin oppdatering!
Artig også at den handles ned på OSE nå. (I motsetning til VLCC-FRO)
Sluttkurs var 328,36 NOK på NYSE fredag. Var friskt volum der også. Hva er det OSE ikke skjønner?
VOLUME: 124.87K
65 DAY AVG: 55.63K
224% VS AVG

Redigert 12.08.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
ibyx
12.08.2024 kl 11:36 833

Herlig verdidiskrepans vs NYSE og FRO?
FRO +2,2%
OET -1,7%
Hmm..
Redigert 12.08.2024 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.08.2024 kl 12:09 720

Samme greia idag. Kan stille klokka etter denne..
Fint opp på NYSE igår:
VOLUME: 86.79K
65 DAY AVG: 56.3K
154% VS AVG
Sluttkurs 30.49 = 328,70NOK

OSE hittil idag:
VOLUME: 20.07K
65 DAY AVG: 44.44K
45% VS AVG
ibyx
14.08.2024 kl 10:03 606

Trenden fortsetter..
NYSE igår 323,80 NOK på bra volum
Faller på OSE på lavt volum.
VOLUME: 2.45K
65 DAY AVG: 43.23K
6% VS AVG

Til å ha kommet inn over konsensus på Q2 viser den ikke mye styrke?
Nå går den ex-utbytte 20 august da. Nesten 12 kroner i utbytte denne gang.
Redigert 14.08.2024 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 15:21 287

ok?
Scrubber spreads appear to have bottomed in early June... since then, they have been staging a quiet rally... +38% off the lows...
https://x.com/ed_fin/status/1825500741055762896

FRO har vel også litt scrubbers?
ibyx
I går kl 16:33 248

Ble sluppet nesten 1% under parallell kurs på NYSE.
Går ex utbytte nesten 12 kroner imorgen også!
Tviler vel på at NYSE lar den ende i minus idag...
ibyx
I går kl 17:13 215

338,10 NOK på NYSE 🎪

Fortsetter opp på høyt volum...
VOLUME: 57.74K
65 DAY AVG: 57.67K
100% VS AVG

339,06 NOK
Redigert i går kl 17:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 09:15 85

Går ex utbytte idag!
Minner om at den sluttet på 332,24 NOK på NYSE - ca 12 kroner = 320
ibyx
I dag kl 09:37 58

På tide å etterfylle?
Går ca 3,5% under NYSE slutt igår inkludert ex-utbytte...
323-312