Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 191675

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
31.10.2024 kl 13:02 111

Fallet fortsetter. Ganske heftig ned fra den noe pussige HOY 374NOK 7. oktober. Ca 22% ned.
Fortsatt litt tidlig å kjøpe antagelig?
Kanskje forsiktig ved 270 om/når vi når dit?
Redigert 31.10.2024 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.10.2024 kl 11:21 268

Dersom vi har en lignende falltrend foran oss som ifjor da det bunnet i midten av desember så kan OET ha en potensiell nedside nå på hele 30%?
Tilsvarende for FRO kan være 15%?
https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS

For at dette skal "slå inn" må ratene ikke øke nevneverdig nå. En stillstand så langt fram som medio desember vil kunne knekke Q4 i shipping kraftig.

edit.
Slik ser det ut nå:
298>233 OET ca 22%
211>186 FRO ca 12%
Altså kurs forhold til desemberbunningen ifjor.
OET oppnår vel antagelig fortsatt bedre rater, men dagens fall under 300 var nok å slå inn åpne dører mtp på sannsynlighet?
Man kan trygt si at Q3 + guiding blir interessant!

Kan være tid for å friske opp Q3-guiding?
In Q3 2024 to date, 58% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,100 per day and
53% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $58,000 per day. The TCE rate includes
certain short term (less than 90 days) time-charters fixed on our vessels.

Ifjor raste kursen ved Q3. Det kan den gjøre også i år, men da mest fordi bekymringen for Q4 er årsaken? For Q3 blir ganske ok?
Redigert 30.10.2024 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.10.2024 kl 14:40 425

Men den kommer. Litt mer eruptiv pga av lav likviditet antagelig.
Men når "noen" bestemmer seg får det fort litt utslag både i prosent og volum:
Volume: 45.71K
65 Day Avg: 49.12K
93% vs Avg

Det er nesten 3 ganger volum relativt sett som i FRO og Hafnia idag.
Redigert 25.10.2024 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 12:18 520

På "papiret" kan det godt være minst 10% nedside her nå uten at ratene faller ytterligere?
Pga den lave likviditeten går denne mer i rykk og napp hit og dit mer enn FRO og Hafnia.
Atypisk var foreløpig HOY kun for et par uker siden! (kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS)
Bunningen i august var antagelig for mye shortdrevet? Men i prinsippet er lite som står i veien for å havne ned mot 300 igjen på kort sikt?

Ser man også på korrelasjonen med FRO siste år eller YTD så er den sterk fram til ca 20. august hvor FRO falt og OET steg.
Dersom korrelasjonen skal opprettholdes må enten FRO nå snu opp eller OET "må" ned til 300, kanskje lavere?
Redigert 24.10.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 10:03 579

Shorten er betydelig mer på hugget i form av økning her enn i FRO.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/eco/short-interest/
Det kan man kanskje forstå ettersom OET fortsatt er opp ca 17% vs FRO ca 1% siste år. (kilde: dn.no)
"But make no mistake" som man sier?
ibyx
17.10.2024 kl 12:13 755

Riktignok presterer OET kursmessig en god del bedre enn FRO, men det er vel ikke noen stor grunn til å furte så mye for denne:
Nissos Anafi (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: E 🔴) Unipec (Bei) Kyklades Maritime (TCE: RV USD 56K @ 14 days / Actual USD 46K @ 18 days)
Suezmaxer gjør det også bedre.
OET har VLCC + Suezmax i flåten sin. Alle ganske nye og med høy standard.
ibyx
17.10.2024 kl 08:17 836

Det var den streiken? 4 dager.
https://edition.cnn.com/2024/10/04/business/port-strike-ends-whats-next/index.html
Men er dette en tendens eller tildeldigheter?
5.10:
Nissos Despotiko (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) BP Kyklades Maritime (TCE: RV USD 58K @ 43 days / Actual USD 57K @ 43 days)
Igår:
Nissos Keros (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Chevron Houston Kyklades Maritime (TCE: RV USD 49K @ 43 days / Actual USD 42K @ 49 days)

Ifølge dn.no er likevel OET opp over det dobbelte av FRO siste året.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/
Redigert 17.10.2024 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
ibyx
01.10.2024 kl 10:23 1030

Er det litt slik at OET faller mer enn FRO idag fordi det er hyggeligere og enklere å ta gevinst her fordi den har gått ganske mye bedre?
Tenker på signalene fra denne streiken som sannsynligvis opptar amerikanerne mer enn annet evt positivt for å si det slik?
Og hva skjer dersom US stortradere reagerer ganske negativt på streiken? Vel, da går gjerne likt og ulikt i dragsuget som det pleier når såkalte "makrofaktorer" regjerer?
ibyx
25.09.2024 kl 13:27 1161

Da ser det ut som OET er betydelig mer motstandsdyktig enn peer FRO.
Slik det framgår av dn.no er nå OET kun 5% ned fra årsbeste for dem som har fått utbyttene.
Tilsvarende for FRO er ca 22% ned.

Faktisk tangerte slik sett OET nesten årsbeste 19. september.
ibyx
20.09.2024 kl 16:09 1394

De kom vel litt "på sporet" igjen etter å ha bli litt shortkjørt på NYSE nylig bla? Litt som vi ser i "peer" Hafnia nå? De er jo enda ferskere med å "finne sin plass" der.
Og jeg tenker mest på "peer" i utbyttestørrelse i sektoren.
desirata
20.09.2024 kl 16:03 1406

Da jeg kjøpte disse to i 2021, var forskjellen ca.15%, idag er den 45%. Samme tendens siden nyttår som du nevner. Kan ikke se annen grunn enn at Okeanis er flinkere, bedre utbytte også. De har grafer på sine presentasjoner som viser hvor mye de outpermforer peers. Ingen tvil om hvem Peer no.1 de sikter til. Selvsagt lettere med 14 skip enn hundre
ibyx
20.09.2024 kl 15:30 1437

Så du tenker at for fx OET har de inkludert utbytte og for FRO ikke osv? Høres jo litt pussig ut det.
Men la oss nå si at tallene her er kommet til på like betingelser, hva tenker du da om forskjellene? Det var kanskje hovedpoenget mitt.
desirata
20.09.2024 kl 15:21 1080

Kan ikke stole på DN investor vedr utbytte. Det er helt vilkårleg om de inkluderer eller ekskluderer det.
ibyx
20.09.2024 kl 15:09 1102

Ifølge dn.no-grafen er fasit så langt i år for tankere på OSE (inkl.utbytte):
FRO +17%
Hafnia +19%
OET +30% 👍
ODF +41%
ibyx
20.09.2024 kl 12:37 1161

Upps!
Shippingspesialistene i SEB "glemte" visst å nedgradere OET til "elendighet" og HOLD?
OET ble ikke invitert til "festen"...
Redigert 20.09.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 19:56 1574

Buller fortsatt... (Handles nå ca 6% over sluttkurs dagen *før* siste ex-dag på NYSE! 328-348)
Sjekker vi shorten så ser vi at det har foregått en forskyvning fra redusert short i crude som ECO, flatt i FRO til betydelig økning særlig Hafnia, men også TRMD på NYSE.
Change Vs. Previous Month-29.94% (ECO)
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/ECO/short-interest/

Om dette matcher det underliggende ratebildet og kontraktsrealiteter som påvirker bunnlinjene for neste Q kan man saktens undres over.
Men det er gjerne liten tvil om at *kursene* er påvirket av shortspekkingen...?
Fortsetter dette kan det ligge an til "store overraskelser" ved Q3 i disse 4 vs prising?
Dermed blir det et psykologisk og kapitaltungt veddemål med tidsfrist Q3?
Redigert 13.09.2024 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
ibyx
12.09.2024 kl 15:40 1719

Gamle takter i OET idag!
Handler nå 10 kroner over sluttkurs dagen før siste utbytte... 328>341
FRO er også sterk idag på ex-dagen og slipper antagelig videre fall fordi utbytte kommer så sent, nå helt i starten på sesongoppgangen. 239,5 >238,50 altså nesten flatt
Hafnia er sinken. Den handles fortsatt langt under dagen før siste ex-dag. Faktisk nesten 8 kroner lavere!
Riktig nok var utbyttet her stort. Men likevel? 76,5>86

Dette er overraskende store forskjeller i prosentutslag her.

Med forbehold om feil. Det er enkelte som ikke liker slike oppstillinger.

PS. Rettet fra 88 til 86 som vel var kursen før ex-dag i Hafnia.
Redigert 12.09.2024 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.08.2024 kl 08:48 2009

Hmm. Kan den bli hengende fast i strafferundene lenger enn antatt?
Ikke best i klassen lenger?
https://x.com/ed_fin/status/1829399956093829144
ibyx
27.08.2024 kl 14:10 2136

Går fortsatt "strafferundene" sine ex-utbytte...
Ifjor var det litt senere, men det varte i ca 12 børsdager, så føk kursen opp i midten av september...
Følg med følg med...
Fra midten av neste uke kanskje?
Kanskje før dersom noen tar en kalkulert større "early bird"-posisjon?
ibyx
23.08.2024 kl 10:10 2253

OET ligger i "standby" fortsatt. En gang i neste uke seiler de igjen..
Slik er det nesten hver gang de ligger havn og leverer rapport.
En pust i bakken liksom. Triggere som ikke er store at de ikke kan overses er satt på vent...
ibyx
22.08.2024 kl 17:29 2371

@desirata igjen
Men Ed gir seg ikke...
As the Hi5 spread widens, earnings between newer, scrubber fitted tonnage and older tonnage widen too. Especially for the larger vessels.
On VLCC's the delta can be over $10,000/day. For Capes, the HSFO benefit is $3,800/day which makes a big difference on long-haul voyages.
https://x.com/ed_fin/status/1826605606280855930
Redigert 22.08.2024 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 14:36 2412

Se der ja!
Algoene justerer opp kursen etter dollarstyrkingen nå.
Dermed sluttet den nå på 320,99 NOK på NYSE igår.

Og dollaren er fortsatt ned 4% siden 5. august.
Redigert 22.08.2024 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 11:11 2490

Snur det opp igjen? For få minutter siden:
DHT Sundarbans (2012 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/Spore ExxonMobil CSSA (TCE: RV USD 40K @ 96 days / Actual USD 54K @ 80 days)

Og hva betyr dette?
The summer market might be ending soon. Guyana's VLCC ban (Sept-April) adds 10+ cargoes/month; VLCC list in the West is short. USG rates rising. Mediterranean & West Africa show optimism; MEG busier. Shorter Basrah list. Suezmax market shows signs of improvement.
https://x.com/Twaharashid/status/1826368180769771701

Dette støttes opp av Fearnley update fra igår.
https://fearnpulse.com
Redigert 22.08.2024 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 10:53 2507

På OSE går den gjerne ned ex-ubytte.
Ikke slik på NYSE igår.
Men nå presses den ned via OSE igjen...

Sluttkurs NYSE var faktisk opp 1,7% igår tilsvarende 319,27 NOK
Litt småcircus her? 🎪🤔

Lavt volum på "spekken" idag da..
VOLUME: 3.08K
65 DAY AVG: 43.62K
7% VS AVG
Redigert 22.08.2024 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.08.2024 kl 22:45 2635

Da skal ECO gå ex-utbytte på NYSE imorgen på USD 29,86 = 313,35 NOK
Sluttkurs OSE: 313,50
Det er jo riktig eksemplarisk! 😅

En fersk oppsummering og anbefaling muligens?
https://seekingalpha.com/article/4715854-okeanis-eco-tankers-to-benefit-from-crude-tanker-rate-rebound?

Apropos fjoråret og kursforskjell.
Det jo faktisk ikke den helt store forskjellen lenger.
28. august 270
17. oktober 306
6. november 335

OET har også falt noe mer fra årsbeste enn FRO som har prestert 38% siste år vs OET 22%

Redigert 20.08.2024 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.08.2024 kl 14:29 2746

Kan tenkes. Men negativt er det ikke da.

Fearnley om Suezmax for en uke siden:
In our opinion, the tonnage lists suggest there's at least another 10 days before ships begin to thin out. That's the earliest we can hope for change in a positive direction for rates.
Men Poten fra igår viser allerde oppgang fra relativt lave nivåer (lavere enn hva OET oppnår selvsagt)
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/August%2019%2c%202024.pdf

Generelt kan man jo undres over at både OET og kanskje særlig FRO handles såpass høyt sammenlignet med fx et år siden.
Men slik er det altså...
ibyx
20.08.2024 kl 14:20 2753

Aha!
Okeanis Eco Tankers Corp. has declared a Q2 2024 dividend of USD 1.10 per common share, with shares trading ex-dividend from August 20, 2024, on the Oslo Stock Exchange and from August 21, 2024, on the New York Stock Exchange.

Først ex på NYSE imorgen. Kan bli morsomt! Sikkert noen som vil forskuttere utbytte fra OSE og kjøpe seg inn på NYSE dersom ex-kursen på dagens OSE "pusher" den attraktivt ned?
desirata
20.08.2024 kl 12:45 2788

Utgjør lite i det store bildet.

Et par tusen dagleg, mindre enn hva ratene svinger -
ibyx
20.08.2024 kl 12:23 2801

High sulphur fuel oil is getting cheaper in Singapore, which favors fleets w/ scrubbers (DHT ECO SBLK etc).
https://x.com/ed_fin/status/1825827522354745530

Vil NYSE fange opp dette da?
ibyx
20.08.2024 kl 09:37 2865

På tide å etterfylle?
Går ca 3,5% under NYSE slutt igår inkludert ex-utbytte...
323-312
ibyx
20.08.2024 kl 09:15 2892

Går ex utbytte idag!
Minner om at den sluttet på 332,24 NOK på NYSE - ca 12 kroner = 320
ibyx
19.08.2024 kl 17:13 3022

338,10 NOK på NYSE 🎪

Fortsetter opp på høyt volum...
VOLUME: 57.74K
65 DAY AVG: 57.67K
100% VS AVG

339,06 NOK
Redigert 19.08.2024 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
19.08.2024 kl 16:33 3056

Ble sluppet nesten 1% under parallell kurs på NYSE.
Går ex utbytte nesten 12 kroner imorgen også!
Tviler vel på at NYSE lar den ende i minus idag...
ibyx
19.08.2024 kl 15:21 3094

ok?
Scrubber spreads appear to have bottomed in early June... since then, they have been staging a quiet rally... +38% off the lows...
https://x.com/ed_fin/status/1825500741055762896

FRO har vel også litt scrubbers?
ibyx
14.08.2024 kl 10:03 3414

Trenden fortsetter..
NYSE igår 323,80 NOK på bra volum
Faller på OSE på lavt volum.
VOLUME: 2.45K
65 DAY AVG: 43.23K
6% VS AVG

Til å ha kommet inn over konsensus på Q2 viser den ikke mye styrke?
Nå går den ex-utbytte 20 august da. Nesten 12 kroner i utbytte denne gang.
Redigert 14.08.2024 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.08.2024 kl 12:09 3528

Samme greia idag. Kan stille klokka etter denne..
Fint opp på NYSE igår:
VOLUME: 86.79K
65 DAY AVG: 56.3K
154% VS AVG
Sluttkurs 30.49 = 328,70NOK

OSE hittil idag:
VOLUME: 20.07K
65 DAY AVG: 44.44K
45% VS AVG
ibyx
12.08.2024 kl 11:36 3641

Herlig verdidiskrepans vs NYSE og FRO?
FRO +2,2%
OET -1,7%
Hmm..
Redigert 12.08.2024 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
12.08.2024 kl 10:37 3677

Fin oppdatering!
Artig også at den handles ned på OSE nå. (I motsetning til VLCC-FRO)
Sluttkurs var 328,36 NOK på NYSE fredag. Var friskt volum der også. Hva er det OSE ikke skjønner?
VOLUME: 124.87K
65 DAY AVG: 55.63K
224% VS AVG

Redigert 12.08.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.08.2024 kl 10:43 3846

Verdt å huske at Q2 og Q3 er lavsesong for crude da, og at Q3 normalt sett er (merkbart) svakest av de to.

OET har en fin oversikt på side 14 i Q2-presentasjonen sin (lenke i bunn) over disse sesongvariasjonene:
1) August/september er soleklar svakest
2) Så strammer det seg normalt sett HEFTIG til i oktober
3) Hvorpå det eskalerer videre frem til desember
4) Deretter litt roligere, men fortsatt god etterspørsel, frem til mars
5) Hvor det så sklir nedover til juli
6) Og så "kollapser" etterspørselen i august og september
= Så det eneste unormale er den lille midlertidige oppgangen vi hadde forleden uke (skjønt midlertidige spikes er jo ikke ukjent i shipping)

Ellers så er det jo artig hva disse gutta finner på - klasket 3-4 VLCCer over på clean (hvor de sågar klarte å dytte contamination-risikoen på chartrer) for derigjennom å knuse sine peers. Å ta et coated skip som har gått crude over på product er jo en ting, og å ta første reise for et crude-skip på product er jo også noe man kan finne på, men å ta et crude-skip over på rent? Ja, den var ny :) Som en bonus så har de, etter sigende, hyggelige demurrage-rater hvis det skulle bli aktuelt. Jeg klarte ikke å få med meg om de gjorde dette ifbm special survey eller ikke (de tok 2 i Q2 og 3 i Q3, så står det igjen 1 for Q4), men de sa at det tok 20 (!) dager og 150 tonn (!) pr skip sludge (og at dette er hensyntatt i TCE og at "nedskrivningen" på dette ble tatt på første tur)

https://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2024/08/OET-Q2-2024-Earnings-Presentation.pdf