Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 200574

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 14:41 480

Kunne vært attraktivt med et brudd ned her også?

"Aksjen nærmer seg støtten ved cirka 230 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Et brudd ned gjennom 230 kroner vil imidlertid være et salgssignal." (Investtech

Spotoppnåelse på 6 VLCC i Q4 er nå 48,5K i snitt. (https://app.tankersinternational.com)
pluss:
In Q4 2024 to date, 63% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,900 per day and 70% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $40,200 per day.

Dermed har vi nesten fasiten for Q4 for VLCC inne. Den bør bli ca 47K eller noe mer.
Hva er breakeven?
Er dette nok til å oppretteholde utbyttepolicy?

Forbehold om feil
Redigert i går kl 14:42 Du må logge inn for å svare
JonasKr
I går kl 16:17 440

Hva legger du i utbyttepolicy?

De har jo alltid betalt utbytte ut fra overskudd, og det har variert fra noen kroner og helt opp til 17-18kr noen kvartaler de siste årene.

Ut fra det du presenterer ser jo TCE bedre ut for Q4 enn Q3?
ibyx
I går kl 16:21 430

Det jeg også har hørt. Litt lavere enn FRO er det ikke?
ibyx
I går kl 16:27 416

Mente vel mer utbytteevne egentlig.
I den grad disse tallene fra TankersInt er riktige og guidingen fra Q3 er riktig så skal det vel være begrenset med nye slutninger for resten av året?
Hva skal da påvirke dette snitttallet nok til å presse snittet drastisk ned?
Er det plutselig Suezmax underpresterer og får aktører til å presse ned kursen?
Eller er det rett og slett emosjonell og shortindusert overreaksjon på gang her som antagelig også i FRO? (selv om de har en mer problematisk bias mot VLCC)
Blue Cow Group
I går kl 17:18 365

Ikke siter meg på det men mener å huske fro har ca 22k i breakeven, hvertfall for 2 kvartalsrapportrr siden.
JonasKr
I dag kl 08:43 255

Gode spørsmål.

Jeg tror kursen synker i takt med bransjen som helhet, og at man glemmer litt premiumen med moderne ecoscrub. De tjener vel minst 15k mer enn skip bygget før 2015, og ennå mer for skip eldre enn 15 år. Okeanis gikk vel knapt med underskudd selv under Corona?

Jeg prøver å se forbi opp og nedturer og tenker på at jeg hadde en ekstremt billig inngang i denne aksjen for drøye 4 år siden. En reaksjon var jo naturlig da ratene skuffet stort, men på lang sikt får vi håpe det blir bra!

Så får vi håpe Xi tar til fornuft. Han er grådig, men selv han ønsker vel ikke en ulykke med en fullastet rustbalje av en uforsikret VLCC, med enorme oljesøl i kinesiske farvann.
Redigert i dag kl 08:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 09:23 214

Endte på 221,81 NOK på NYSE med dagens dollarkurs.
Hjelper ikke at after hours endte opp 4,26% da.
OSE bare *må* ned til kanskje 220 eller 219,9 i løpet av dagen... 😅🎪

Relativt moderat short da...
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/ECO/short-interest/

Det ser ikke ut som OET er unntatt shortrapportepring på OSE slik bla. FRO er det?

Har hatt en kjøpstarget på 220 her. Så får vi se hvor mye "ekstrarabatt" det gis ut over det...

OET har krakket 145 NOK på kun 2 måneder!
Det er overutprising av faktiske underliggende inntekter og skipsverdier og en betydelig innprising av forventet kollaps i ratene også for OET.
Redigert i dag kl 09:34 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 12:14 145

Må ikke ha Aframax for å konvertere til LR2(produkt)

Okeanis Eco Tankers (OET) said in August that it has converted half of its VLCC fleet to clean product tankers, which it describes as “LR4” vessels, to make higher profits on one-off employment opportunities.
https://enquire.gr/okeanis-eco-tankers-reports-lower-profit-on-weaker-charter-revenue-from-eight-vlccs/
In Q4, we have so far fixed another backhaul on a VLCC that we cleaned up and turned into an LR4 again. The rate we achieved on this voyage outperformed the dirty market backhaul earnings, and due to the longer duration, because the voyage is longer, we could open later in the quarter and hopefully a stronger market will be there.
https://seekingalpha.com/article/4737646-okeanis-eco-tankers-remains-top-pick-post-earnings-maintain-buy
ibyx
I dag kl 13:13 103

Men hvor ble det av denne?
Idag fører linken til Nissos Rhenia fra 22.11 til 57k/day..
Litt trøbbel med "verktøyet"?