Okeanis - hvor skal dette ende?
Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?
OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.
På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.
På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21
Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 13:13
31
Men hvor ble det av denne?
Idag fører linken til Nissos Rhenia fra 22.11 til 57k/day..
Litt trøbbel med "verktøyet"?
Idag fører linken til Nissos Rhenia fra 22.11 til 57k/day..
Litt trøbbel med "verktøyet"?
ibyx
I dag kl 12:14
73
Må ikke ha Aframax for å konvertere til LR2(produkt)
Okeanis Eco Tankers (OET) said in August that it has converted half of its VLCC fleet to clean product tankers, which it describes as “LR4” vessels, to make higher profits on one-off employment opportunities.
https://enquire.gr/okeanis-eco-tankers-reports-lower-profit-on-weaker-charter-revenue-from-eight-vlccs/
In Q4, we have so far fixed another backhaul on a VLCC that we cleaned up and turned into an LR4 again. The rate we achieved on this voyage outperformed the dirty market backhaul earnings, and due to the longer duration, because the voyage is longer, we could open later in the quarter and hopefully a stronger market will be there.
https://seekingalpha.com/article/4737646-okeanis-eco-tankers-remains-top-pick-post-earnings-maintain-buy
Okeanis Eco Tankers (OET) said in August that it has converted half of its VLCC fleet to clean product tankers, which it describes as “LR4” vessels, to make higher profits on one-off employment opportunities.
https://enquire.gr/okeanis-eco-tankers-reports-lower-profit-on-weaker-charter-revenue-from-eight-vlccs/
In Q4, we have so far fixed another backhaul on a VLCC that we cleaned up and turned into an LR4 again. The rate we achieved on this voyage outperformed the dirty market backhaul earnings, and due to the longer duration, because the voyage is longer, we could open later in the quarter and hopefully a stronger market will be there.
https://seekingalpha.com/article/4737646-okeanis-eco-tankers-remains-top-pick-post-earnings-maintain-buy
ibyx
I dag kl 09:23
142
Endte på 221,81 NOK på NYSE med dagens dollarkurs.
Hjelper ikke at after hours endte opp 4,26% da.
OSE bare *må* ned til kanskje 220 eller 219,9 i løpet av dagen... 😅🎪
Relativt moderat short da...
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/ECO/short-interest/
Det ser ikke ut som OET er unntatt shortrapportepring på OSE slik bla. FRO er det?
Har hatt en kjøpstarget på 220 her. Så får vi se hvor mye "ekstrarabatt" det gis ut over det...
OET har krakket 145 NOK på kun 2 måneder!
Det er overutprising av faktiske underliggende inntekter og skipsverdier og en betydelig innprising av forventet kollaps i ratene også for OET.
Hjelper ikke at after hours endte opp 4,26% da.
OSE bare *må* ned til kanskje 220 eller 219,9 i løpet av dagen... 😅🎪
Relativt moderat short da...
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/ECO/short-interest/
Det ser ikke ut som OET er unntatt shortrapportepring på OSE slik bla. FRO er det?
Har hatt en kjøpstarget på 220 her. Så får vi se hvor mye "ekstrarabatt" det gis ut over det...
OET har krakket 145 NOK på kun 2 måneder!
Det er overutprising av faktiske underliggende inntekter og skipsverdier og en betydelig innprising av forventet kollaps i ratene også for OET.
Redigert i dag kl 09:34
Du må logge inn for å svare
JonasKr
I dag kl 08:43
183
Gode spørsmål.
Jeg tror kursen synker i takt med bransjen som helhet, og at man glemmer litt premiumen med moderne ecoscrub. De tjener vel minst 15k mer enn skip bygget før 2015, og ennå mer for skip eldre enn 15 år. Okeanis gikk vel knapt med underskudd selv under Corona?
Jeg prøver å se forbi opp og nedturer og tenker på at jeg hadde en ekstremt billig inngang i denne aksjen for drøye 4 år siden. En reaksjon var jo naturlig da ratene skuffet stort, men på lang sikt får vi håpe det blir bra!
Så får vi håpe Xi tar til fornuft. Han er grådig, men selv han ønsker vel ikke en ulykke med en fullastet rustbalje av en uforsikret VLCC, med enorme oljesøl i kinesiske farvann.
Jeg tror kursen synker i takt med bransjen som helhet, og at man glemmer litt premiumen med moderne ecoscrub. De tjener vel minst 15k mer enn skip bygget før 2015, og ennå mer for skip eldre enn 15 år. Okeanis gikk vel knapt med underskudd selv under Corona?
Jeg prøver å se forbi opp og nedturer og tenker på at jeg hadde en ekstremt billig inngang i denne aksjen for drøye 4 år siden. En reaksjon var jo naturlig da ratene skuffet stort, men på lang sikt får vi håpe det blir bra!
Så får vi håpe Xi tar til fornuft. Han er grådig, men selv han ønsker vel ikke en ulykke med en fullastet rustbalje av en uforsikret VLCC, med enorme oljesøl i kinesiske farvann.
Redigert i dag kl 08:46
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
I går kl 17:18
293
Ikke siter meg på det men mener å huske fro har ca 22k i breakeven, hvertfall for 2 kvartalsrapportrr siden.
ibyx
I går kl 16:27
344
Mente vel mer utbytteevne egentlig.
I den grad disse tallene fra TankersInt er riktige og guidingen fra Q3 er riktig så skal det vel være begrenset med nye slutninger for resten av året?
Hva skal da påvirke dette snitttallet nok til å presse snittet drastisk ned?
Er det plutselig Suezmax underpresterer og får aktører til å presse ned kursen?
Eller er det rett og slett emosjonell og shortindusert overreaksjon på gang her som antagelig også i FRO? (selv om de har en mer problematisk bias mot VLCC)
I den grad disse tallene fra TankersInt er riktige og guidingen fra Q3 er riktig så skal det vel være begrenset med nye slutninger for resten av året?
Hva skal da påvirke dette snitttallet nok til å presse snittet drastisk ned?
Er det plutselig Suezmax underpresterer og får aktører til å presse ned kursen?
Eller er det rett og slett emosjonell og shortindusert overreaksjon på gang her som antagelig også i FRO? (selv om de har en mer problematisk bias mot VLCC)
ibyx
I går kl 16:21
358
Blue Cow Group skrev Breakeven for oet er ca 9800 dollars
Det jeg også har hørt. Litt lavere enn FRO er det ikke?
JonasKr
I går kl 16:17
368
Hva legger du i utbyttepolicy?
De har jo alltid betalt utbytte ut fra overskudd, og det har variert fra noen kroner og helt opp til 17-18kr noen kvartaler de siste årene.
Ut fra det du presenterer ser jo TCE bedre ut for Q4 enn Q3?
De har jo alltid betalt utbytte ut fra overskudd, og det har variert fra noen kroner og helt opp til 17-18kr noen kvartaler de siste årene.
Ut fra det du presenterer ser jo TCE bedre ut for Q4 enn Q3?
ibyx
I går kl 14:41
408
Kunne vært attraktivt med et brudd ned her også?
"Aksjen nærmer seg støtten ved cirka 230 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Et brudd ned gjennom 230 kroner vil imidlertid være et salgssignal." (Investtech
Spotoppnåelse på 6 VLCC i Q4 er nå 48,5K i snitt. (https://app.tankersinternational.com)
pluss:
In Q4 2024 to date, 63% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,900 per day and 70% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $40,200 per day.
Dermed har vi nesten fasiten for Q4 for VLCC inne. Den bør bli ca 47K eller noe mer.
Hva er breakeven?
Er dette nok til å oppretteholde utbyttepolicy?
Forbehold om feil
"Aksjen nærmer seg støtten ved cirka 230 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Et brudd ned gjennom 230 kroner vil imidlertid være et salgssignal." (Investtech
Spotoppnåelse på 6 VLCC i Q4 er nå 48,5K i snitt. (https://app.tankersinternational.com)
pluss:
In Q4 2024 to date, 63% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,900 per day and 70% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $40,200 per day.
Dermed har vi nesten fasiten for Q4 for VLCC inne. Den bør bli ca 47K eller noe mer.
Hva er breakeven?
Er dette nok til å oppretteholde utbyttepolicy?
Forbehold om feil
Redigert i går kl 14:42
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 12:00
230
Det lekker jo ikke så mange rateopplysninger fra OET. Den siste VLCCen er Nissos Despotiko (2019) fra 22. november. 65k/Day.
https://app.tankersinternational.com/fixtures/3517779f-368c-4c56-b048-130d0d200122
Kursen tangerer nå samme nivå som desemberbunnen ifjor.
Dermed har den samme utvikling som peer DHT som også har nullet ut siste års oppgang. Men de har visst kun VLCCer.
https://app.tankersinternational.com/fixtures/3517779f-368c-4c56-b048-130d0d200122
Kursen tangerer nå samme nivå som desemberbunnen ifjor.
Dermed har den samme utvikling som peer DHT som også har nullet ut siste års oppgang. Men de har visst kun VLCCer.
Redigert i går kl 14:23
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
10.12.2024 kl 20:04
363
"Hannisdahl fremhever blant annet at et av de mest tyngede segmentene for øyeblikket, frakt av råolje, fortsatt har lav flåtevekst.
– Men med veldig mye politisk risiko på etterspørselssiden som gjør det ekstra utfordrende, sier han.
– Vi synes oljetank nå fremstår som billig, men så er det stor usikkerhet rundt etterspørselsbildet, slik som normalisering av Suezkanalen og om sanksjoner mot Russland skulle lette. Trump og tariffer spiller også inn med et veldig usikkert fortegn. Det er veldig mange brikker på bordet nå, og mer utfordrende enn vanlig å sette sammen puslespillet, fortsetter forvalteren.
Han understreker at de «har mye erfaring og har vært gjennom dette før».
– Man husker blant annet forrige Trump-periode og hvordan det påvirket VLGC-er og LNG-skip. Men denne perioden kan være annerledes og oljetankaksjene fremstår nå som de har priset inn det, og litt ekstra. Så da mener vi de fremstår attraktive på disse nivåene, sier Hannisdahl."
Short innen bilfrakt, container og LNG, fare for utbyttene i LNG.
https://e24.no/boers-og-finans/i/yEG02g/vedder-mot-shipping-bransje-utbyttekapasitet-i-fare
Koster 1 kroner for 4 eller 8 uker, nye tilbud hele tida.
– Men med veldig mye politisk risiko på etterspørselssiden som gjør det ekstra utfordrende, sier han.
– Vi synes oljetank nå fremstår som billig, men så er det stor usikkerhet rundt etterspørselsbildet, slik som normalisering av Suezkanalen og om sanksjoner mot Russland skulle lette. Trump og tariffer spiller også inn med et veldig usikkert fortegn. Det er veldig mange brikker på bordet nå, og mer utfordrende enn vanlig å sette sammen puslespillet, fortsetter forvalteren.
Han understreker at de «har mye erfaring og har vært gjennom dette før».
– Man husker blant annet forrige Trump-periode og hvordan det påvirket VLGC-er og LNG-skip. Men denne perioden kan være annerledes og oljetankaksjene fremstår nå som de har priset inn det, og litt ekstra. Så da mener vi de fremstår attraktive på disse nivåene, sier Hannisdahl."
Short innen bilfrakt, container og LNG, fare for utbyttene i LNG.
https://e24.no/boers-og-finans/i/yEG02g/vedder-mot-shipping-bransje-utbyttekapasitet-i-fare
Koster 1 kroner for 4 eller 8 uker, nye tilbud hele tida.
ks1977
10.12.2024 kl 19:43
382
Så at Hannisdahl var på forsiden på en artikkel eller to på E24 i går - uten at jeg las selve artikkelen. Var visst noe om at utbyttene stod i fare og at han var posisjonert for videre kursras, men det var visst en sektor som var unntaket - jeg vet ikke om det var råolje som var unntaket eller om det var råolje som stod i fare for å miste utbyttet, men ratene har jo vært dårlige (spesielt med tanke på at det er høysesong nå).
Kursen er vel ned nær 40% fra topp, men fortsatt heftig opp over et lengre perspektiv.
Kursen er vel ned nær 40% fra topp, men fortsatt heftig opp over et lengre perspektiv.
ibyx
10.12.2024 kl 14:49
489
Er det nå man bør kjøpe mer? I det minste for å stimulere short/stoploss nok til at kursmålene kan tas mer ned?
For her har vel konsesusoppsiden aldri vært større?
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
4
Last Close Price
21.37USD
Average target price
36.17USD
Spread / Average Target
+69.30%
High Price Target
43.33USD
Spread / Highest target
+102.80%
Low Price Target
32.00USD
Spread / Lowest Target
+49.79%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/OKEANIS-ECO-TANKERS-CORP-56112441/consensus/
For her har vel konsesusoppsiden aldri vært større?
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
4
Last Close Price
21.37USD
Average target price
36.17USD
Spread / Average Target
+69.30%
High Price Target
43.33USD
Spread / Highest target
+102.80%
Low Price Target
32.00USD
Spread / Lowest Target
+49.79%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/OKEANIS-ECO-TANKERS-CORP-56112441/consensus/
Redigert 10.12.2024 kl 14:49
Du må logge inn for å svare
ibyx
10.12.2024 kl 09:35
568
Det er vel selvsagt helt tilfeldig at OET nå er nesten "spot on" samme sted som for et år siden kursmessig?
Vi skjønner jo at VLCC spot sliter litt om dagen. Siste meldte fra vesle OET er:
Nissos Despotiko (2019) 22.11 på 65k/day
Hvordan går det med Suezmaxene?
Vi skjønner jo at VLCC spot sliter litt om dagen. Siste meldte fra vesle OET er:
Nissos Despotiko (2019) 22.11 på 65k/day
Hvordan går det med Suezmaxene?
ibyx
06.12.2024 kl 12:02
752
Det var visst en papirtiger.
Men olja viser ikke styrken noen kanskje hadde håpet på etter gårsdagens OPEC+ forlengelse av produksjonskutt.
Kan skli under 70USD neste uke?
Det *kan* være bra for OET?
Men olja viser ikke styrken noen kanskje hadde håpet på etter gårsdagens OPEC+ forlengelse av produksjonskutt.
Kan skli under 70USD neste uke?
Det *kan* være bra for OET?
Redigert 06.12.2024 kl 12:02
Du må logge inn for å svare
JonasKr
03.12.2024 kl 20:21
1008
Stiger først og fremst fordi US har gått til frontalangrep mot Iran. Skyggeflåten skal knuses.
https://gcaptain.com/u-s-imposes-sweeping-sanctions-on-shadow-fleet-moving-iranian-oil/
https://gcaptain.com/u-s-imposes-sweeping-sanctions-on-shadow-fleet-moving-iranian-oil/
ibyx
03.12.2024 kl 19:03
1058
😅 Joda. Men samtidig er snittet for 6 siste VLCCer via https://app.tankersinternational.com likefullt ca 48.500 da.
Og fra Q3: Daily vessel operating expenses (“Opex”, a non-IFRS measure) of $9,811 per calendar day, including management fees, in Q3 2024.
Så kan man jo sette igang sin egen "robot" og undres over at den stiger litt på NYSE idag:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eco
😉
Og fra Q3: Daily vessel operating expenses (“Opex”, a non-IFRS measure) of $9,811 per calendar day, including management fees, in Q3 2024.
Så kan man jo sette igang sin egen "robot" og undres over at den stiger litt på NYSE idag:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eco
😉
Blue Cow Group
03.12.2024 kl 13:10
1152
Prøv å spørre uten å fortelle den at kontrakter snitter på 48,500, AI hallusinerer som de kaller det på fagspråket, altså at den dikter vilt der den ikke vet noe annet enn hva du har fortalt. Unngår du å gi underliggende info så prøver den å finne ut av det selv.
Prøv f.eks å spørre den om den norske multikunstneren Ibyx sitt bidrag til verdensfreden hvis du vil ha eksempler på hallusinering, usikker på de siste oppdateringer men jeg har sett noen helt ville svar tidligere.
Prøv f.eks å spørre den om den norske multikunstneren Ibyx sitt bidrag til verdensfreden hvis du vil ha eksempler på hallusinering, usikker på de siste oppdateringer men jeg har sett noen helt ville svar tidligere.
ibyx
03.12.2024 kl 13:01
1161
Da "roper vi i skogen" til KI-orakelet ChatGPT om OET! Ta forbehold å les med kritiske briller...
OET looks cheap now compared to it´s low breakeven and an average of 48.500USD pr day for it´s 6 last VLCC contracts since 4. October?
Okeanis Eco Tankers (OET) does appear attractively priced relative to its strong operational performance, particularly given the breakeven rates of ~$9,389/day and recent VLCC contracts averaging $48,500/day since early October. Here’s why this could represent an opportunity:
Favorable Revenue vs. Costs
High TCE Rates:
With recent VLCC charter contracts at ~$48,500/day, OET is generating a significant margin above its breakeven rate. This translates to robust cash flow potential, even amid rate volatility.
Scrubber-Fitted Fleet:
The scrubber advantage continues to allow cost-effective fuel usage, preserving strong profitability despite market shifts.
Valuation Context
Historical and Peer Comparisons:
If OET's share price undervalues its earning potential compared to peers with higher breakeven rates or similar TCEs, this could signal a mispricing.
Key Risks to Consider
Market Cyclicality:
Tanker rates are highly cyclical, and while recent contracts are strong, global economic shifts or oil production changes could affect demand.
Fleet Concentration:
OET’s reliance on VLCCs could amplify exposure to sector-specific downturns.
If investors are confident in stable or rising VLCC rates and the company maintains its cost advantage, OET indeed looks undervalued relative to its earnings power.
OET looks cheap now compared to it´s low breakeven and an average of 48.500USD pr day for it´s 6 last VLCC contracts since 4. October?
Okeanis Eco Tankers (OET) does appear attractively priced relative to its strong operational performance, particularly given the breakeven rates of ~$9,389/day and recent VLCC contracts averaging $48,500/day since early October. Here’s why this could represent an opportunity:
Favorable Revenue vs. Costs
High TCE Rates:
With recent VLCC charter contracts at ~$48,500/day, OET is generating a significant margin above its breakeven rate. This translates to robust cash flow potential, even amid rate volatility.
Scrubber-Fitted Fleet:
The scrubber advantage continues to allow cost-effective fuel usage, preserving strong profitability despite market shifts.
Valuation Context
Historical and Peer Comparisons:
If OET's share price undervalues its earning potential compared to peers with higher breakeven rates or similar TCEs, this could signal a mispricing.
Key Risks to Consider
Market Cyclicality:
Tanker rates are highly cyclical, and while recent contracts are strong, global economic shifts or oil production changes could affect demand.
Fleet Concentration:
OET’s reliance on VLCCs could amplify exposure to sector-specific downturns.
If investors are confident in stable or rising VLCC rates and the company maintains its cost advantage, OET indeed looks undervalued relative to its earnings power.
ibyx
27.11.2024 kl 16:02
1474
Nissos Despotiko (2019) 64K sist fredag skaper litt trendusikkerhet rundt dagens brede bearkonsensus i crude?
Den har nå stoppet fallet på NYSE -0,18%
Den har nå stoppet fallet på NYSE -0,18%
Redigert 27.11.2024 kl 16:02
Du må logge inn for å svare
desirata
21.11.2024 kl 16:34
1809
Ser skummelt ut med oppgang så lenge Kina importerer mindre crude og det de importerer kommer i økende grad med skyggeflåte skip. Fortsetter dette vil ratene gå under break-even dvs 20k Poten rater og 30k for moderne. Viser når Okeanis tar rater under 30k allerede. Har de kasta korta -
ibyx
21.11.2024 kl 15:04
1857
Høstens svakeste fra OET?
Nissos Anafi (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Tupras Kyklades Maritime (TCE: RV USD 28K @ 68 days / Actual USD 29K @ 79 days)
De 5 slutningene siden 20.9 har fortsatt et snitt på 47 da. Godt over FRO.
https://app.tankersinternational.com
Forbehold om feilregning.
Nissos Anafi (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Tupras Kyklades Maritime (TCE: RV USD 28K @ 68 days / Actual USD 29K @ 79 days)
De 5 slutningene siden 20.9 har fortsatt et snitt på 47 da. Godt over FRO.
https://app.tankersinternational.com
Forbehold om feilregning.
ibyx
15.11.2024 kl 14:53
2166
Maran Antiope (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Petroineos Maran Tankers Management (TCE: RV USD 31K @ 110 days / Actual USD 63K @ 67 days)
Der røk OETs november-rekord med 12K
Det er jo ikke et dårlig signal egentlig, mtp en mulig trend?
Der røk OETs november-rekord med 12K
Det er jo ikke et dårlig signal egentlig, mtp en mulig trend?
ibyx
15.11.2024 kl 10:18
2247
OET har kun gjort det ca 3% bedre enn FRO siste år. Er det for lite? Sett i lys av siste slutninger på https://app.tankersinternational.com kan man undres på det?
Kilde for målt sammenligning: https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS
Kilde for målt sammenligning: https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS
ibyx
15.11.2024 kl 09:05
2291
Ingen fikk gratis lunsj...
Følger boka og faller under utbytteverdien....
Følger boka og faller under utbytteverdien....
ibyx
15.11.2024 kl 08:56
2306
Reference is made to the key information relating to Q3 2024 dividend announced by Okeanis Eco Tankers Corp. ("OET" or the "Company") (NYSE: ECO / OSE: OET) on November 8, 2024. The Company's shares will be traded ex dividend USD 0.45 per common share on the Oslo Stock Exchange from today, November 15, 2024 and on the New York Stock Exchange from November 18, 2024.
Står fortsatt sluttkurs 275 i min trader...
En liten anledning der kanskje?
NYSE close: 269,90 NOK
Står fortsatt sluttkurs 275 i min trader...
En liten anledning der kanskje?
NYSE close: 269,90 NOK
Redigert 15.11.2024 kl 09:00
Du må logge inn for å svare
JonasKr
13.11.2024 kl 11:43
2524
Ja har ingen tro på at det skal videre ned.
Jeg tror skyggeflåten ødelegger en del, masse skrapjern som hadde vært skrotet under normale forhold. Håpet er at Trump vil sette litt hardt mot hardt her. Xi vil jo ha i både pose og sekk, men det er jo helt uholdbart at det kjøres massevis av uforsikrede gamle tankskip, det er jo en potensiell miljøkatatrofe. Jeg tror ikke det vil vare. Dessuten er jo ordreboken på VLCC fortsatt lav, og etterspørselenbetter olje vil stige etter hvert.
Jeg tror skyggeflåten ødelegger en del, masse skrapjern som hadde vært skrotet under normale forhold. Håpet er at Trump vil sette litt hardt mot hardt her. Xi vil jo ha i både pose og sekk, men det er jo helt uholdbart at det kjøres massevis av uforsikrede gamle tankskip, det er jo en potensiell miljøkatatrofe. Jeg tror ikke det vil vare. Dessuten er jo ordreboken på VLCC fortsatt lav, og etterspørselenbetter olje vil stige etter hvert.
ibyx
13.11.2024 kl 11:24
2545
Husk siste dag inkl. utbytte imorgen.
Skal gjerne opp litt mer i forkant med innsidekjøp på lasset også?
Skal gjerne opp litt mer i forkant med innsidekjøp på lasset også?
ibyx
13.11.2024 kl 10:48
2580
Har falt mye nå og ikke sannsynlig med rakett-rekyl, men mulig det bunner litt her i crude nå?
Verre er det med produkt. Skjer det ikke noe der snart så er bunnen dypere er jeg redd.
Blir avstanden mellom produkt og crude for stor kan det også dempe crude noe i "seg selv"?
Men ting tyder på at vi kan få noen uker(?) med økende sprik?
Verre er det med produkt. Skjer det ikke noe der snart så er bunnen dypere er jeg redd.
Blir avstanden mellom produkt og crude for stor kan det også dempe crude noe i "seg selv"?
Men ting tyder på at vi kan få noen uker(?) med økende sprik?
JonasKr
13.11.2024 kl 10:41
2592
Ratene kommer, det er ikke noe å tenke på. Hannisdahl er Bull, sjefen kjøper i OET og Freddy har kjøpt flere nye VLCCer med levering i 2026/2027, viktig å overse midlertidig støy ;-)
Redigert 13.11.2024 kl 10:42
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.11.2024 kl 10:30
2605
Dette var kanskje ikke så meningsløst da?
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/11/13/06413710/oet-cfo-kjopt-2.235-aksjer
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/11/13/06413710/oet-cfo-kjopt-2.235-aksjer
ibyx
13.11.2024 kl 09:41
2645
Eller kanskje ikke?
Nissos Kea (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Unipec (Bei) Kyklades Maritime (TCE: RV USD 38K @ 49 days / Actual USD 51K @ 41 days)
En svale gjør ingen sommer sies det. Men OET har jo ikke så mange fugler.
Blir dette veldig feil?
63% av 8 til 46,9K utgjøres av 5 skip
Dersom de 3 siste blir som Nissos Kea gir det et Q4-resultat på ca 48,3K for VLCC. Hvilket igjen blir en forbedring vs Q3 på ca 12%.
"Fleetwide daily TCE rate of $43,900 per operating day in Q3 2024; VLCC and Suezmax TCE rates of $43,100 and $44,800 per operating day,
respectively, in Q3 2024."
Og slik gikk med Q4 23:
Fleetwide daily TCE rate of $45,400 per operating day; VLCC and Suezmax TCE rates of $45,200 and
$45,600 per operating day, respectively.
Kursen var 29.2 på Q4-dagen 314NOK. Dvs ca 20% høyere kurs med potensielt 6% lavere VLCC resultat...
Så bortsett ifra resultatet for Q4 VLCC, "hva er det vi ikke vet"? (fx at Suezmax er skrekkelig tilsvarende sammenlignet?) Annet?
Forbehold om feil.
Nissos Kea (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Unipec (Bei) Kyklades Maritime (TCE: RV USD 38K @ 49 days / Actual USD 51K @ 41 days)
En svale gjør ingen sommer sies det. Men OET har jo ikke så mange fugler.
Blir dette veldig feil?
63% av 8 til 46,9K utgjøres av 5 skip
Dersom de 3 siste blir som Nissos Kea gir det et Q4-resultat på ca 48,3K for VLCC. Hvilket igjen blir en forbedring vs Q3 på ca 12%.
"Fleetwide daily TCE rate of $43,900 per operating day in Q3 2024; VLCC and Suezmax TCE rates of $43,100 and $44,800 per operating day,
respectively, in Q3 2024."
Og slik gikk med Q4 23:
Fleetwide daily TCE rate of $45,400 per operating day; VLCC and Suezmax TCE rates of $45,200 and
$45,600 per operating day, respectively.
Kursen var 29.2 på Q4-dagen 314NOK. Dvs ca 20% høyere kurs med potensielt 6% lavere VLCC resultat...
Så bortsett ifra resultatet for Q4 VLCC, "hva er det vi ikke vet"? (fx at Suezmax er skrekkelig tilsvarende sammenlignet?) Annet?
Forbehold om feil.
Redigert 13.11.2024 kl 10:26
Du må logge inn for å svare
ibyx
11.11.2024 kl 13:17
2814
Tok kanskje noe feil mtp Suezmaxene? Er visst VLCC som er bedre nå, men det skal de vel helst også i USD mtp skipskostnad?
Sammenlignet med i fjoråret da:
In Q4 2023 to date, 90% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $40,900 per day and 49% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $56,600 per day.
In Q4 2024 to date, 63% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,900 per day and 70% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $40,200 per day.
Kanskje synd at andelen VLCC-slutninger ikke er høyere og Suezmax lavere? men det blir jo bare gjetninger i et nervøst og ganske kleint marked?
https://www.okeanisecotankers.com/fleet/
Sammenlignet med i fjoråret da:
In Q4 2023 to date, 90% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $40,900 per day and 49% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $56,600 per day.
In Q4 2024 to date, 63% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,900 per day and 70% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $40,200 per day.
Kanskje synd at andelen VLCC-slutninger ikke er høyere og Suezmax lavere? men det blir jo bare gjetninger i et nervøst og ganske kleint marked?
https://www.okeanisecotankers.com/fleet/
ibyx
11.11.2024 kl 11:25
2871
OET har heldigvis ikke "24 nye VLCCer" å bekymre seg for?
Det er gjerne Suezmaxene de tjener best på vs kostnader?
Men det er kanskje litt mindre FOMO her enn i FRO?
Derfor går det "den veien det må gå" når ratene svikter *over tid*?
Det er ingen gratis lunsj her?
Det er gjerne Suezmaxene de tjener best på vs kostnader?
Men det er kanskje litt mindre FOMO her enn i FRO?
Derfor går det "den veien det må gå" når ratene svikter *over tid*?
Det er ingen gratis lunsj her?
Blue Cow Group
10.11.2024 kl 14:15
3081
"Vet mange er uenige her, men US vinner kampen mot Kina. Et diktatur kommer aldri til å ta over rollen til US, glem det! Hvis Xi ikke skjerper seg kommer US/EU til å bytte ut Kina med India/Sør-Korea osv, så kan Kineserne drukne i all den billige Putinoljen og dritten de produserer, men ikke får eksportert lenger."
USA med T i spissen har vel sagt ganske tydelig at de ikke er interessert i å være verdens nr 1 lenger, det eneste som betyr noe er å være USAs nr 1...
Så det er ikke så mye om de "klarer" å ta plassen fra USA, det blir mer et spørsmål om hvem som tar plassen amerika gir fra seg. Soft power er helt ut i USA nå.
USA med T i spissen har vel sagt ganske tydelig at de ikke er interessert i å være verdens nr 1 lenger, det eneste som betyr noe er å være USAs nr 1...
Så det er ikke så mye om de "klarer" å ta plassen fra USA, det blir mer et spørsmål om hvem som tar plassen amerika gir fra seg. Soft power er helt ut i USA nå.
JonasKr
09.11.2024 kl 08:34
3290
Hvis du klarte å selge før fallet, gratulerer! Når det er sagt er det kun panikksalg nå, de som kan tank laster nå opp (blant annet Hannisdahl og OB på twitter). Jeg har sittet i denne aksjen siden den sto i 50-60kr under Covid, og det kommer alltid overkorreksjoner. Når panikken legger seg, og fundamentale forhold kommer fram, så går kursen opp igjen. Hannisdahl melder på Twitter om langt strammere marked for VLCC allerede, med sannsynlig kraftig rateoppgang fremover. De fleste analytikere har ikke peiling dessverre, og markedet hører alt for mye på dem. Å selge på disse nivåene kommer du til å angre på.
Ser noen mener Trump kan være negativt for tank, noe jeg ikke kan fatte og begripe. Samme hvordan jeg vrir og vender på det er Trump positivt for tank:
- økt US produksjon, mer olje og lange fraktdistanser
- tøffere linje mot Irans skyggeflåte
- noe vil skje i Russland/Ukraina - Kina konstellasjonen. Tar krigen slutt er det superbull fordi skyggeflåten blir skrapet. Uansett vil Trump legge press på Kina. Xi vil seff ha både pose og sekk (billig Putinolje samt selge all dritten sin til EU og US). Det kommer ikke Donald til å godta, og han veit at Xi MÅ velge EU/US, som er 100x viktigere for Kina enn Putin.
Vet mange er uenige her, men US vinner kampen mot Kina. Et diktatur kommer aldri til å ta over rollen til US, glem det! Hvis Xi ikke skjerper seg kommer US/EU til å bytte ut Kina med India/Sør-Korea osv, så kan Kineserne drukne i all den billige Putinoljen og dritten de produserer, men ikke får eksportert lenger.
Ser noen mener Trump kan være negativt for tank, noe jeg ikke kan fatte og begripe. Samme hvordan jeg vrir og vender på det er Trump positivt for tank:
- økt US produksjon, mer olje og lange fraktdistanser
- tøffere linje mot Irans skyggeflåte
- noe vil skje i Russland/Ukraina - Kina konstellasjonen. Tar krigen slutt er det superbull fordi skyggeflåten blir skrapet. Uansett vil Trump legge press på Kina. Xi vil seff ha både pose og sekk (billig Putinolje samt selge all dritten sin til EU og US). Det kommer ikke Donald til å godta, og han veit at Xi MÅ velge EU/US, som er 100x viktigere for Kina enn Putin.
Vet mange er uenige her, men US vinner kampen mot Kina. Et diktatur kommer aldri til å ta over rollen til US, glem det! Hvis Xi ikke skjerper seg kommer US/EU til å bytte ut Kina med India/Sør-Korea osv, så kan Kineserne drukne i all den billige Putinoljen og dritten de produserer, men ikke får eksportert lenger.
Redigert 09.11.2024 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
ibyx
08.11.2024 kl 09:19
3441
Ja, det var nok litt tidlig å kjøpe.
Raterealitene synker inn i OET også.
Er vel mer på linje med FRO siste år nå?
Fx med utgangspunkt i utvikling siden bunn 13. desember ifjor.
Spennende å se om dette trigger FRO. OET er jo ofte vurdert som å levere litt bedre?
På grunn av det lavere overskuddet kuttet OET utbytteutbetalingen til $0,45 per aksje fra $1,10 per aksje den utbetalte i de to foregående kvartalene.
Raterealitene synker inn i OET også.
Er vel mer på linje med FRO siste år nå?
Fx med utgangspunkt i utvikling siden bunn 13. desember ifjor.
Spennende å se om dette trigger FRO. OET er jo ofte vurdert som å levere litt bedre?
På grunn av det lavere overskuddet kuttet OET utbytteutbetalingen til $0,45 per aksje fra $1,10 per aksje den utbetalte i de to foregående kvartalene.
Redigert 08.11.2024 kl 09:57
Du må logge inn for å svare
ibyx
31.10.2024 kl 13:02
3652
Fallet fortsetter. Ganske heftig ned fra den noe pussige HOY 374NOK 7. oktober. Ca 22% ned.
Fortsatt litt tidlig å kjøpe antagelig?
Kanskje forsiktig ved 270 om/når vi når dit?
Fortsatt litt tidlig å kjøpe antagelig?
Kanskje forsiktig ved 270 om/når vi når dit?
Redigert 31.10.2024 kl 13:06
Du må logge inn for å svare
ibyx
30.10.2024 kl 11:21
3810
Dersom vi har en lignende falltrend foran oss som ifjor da det bunnet i midten av desember så kan OET ha en potensiell nedside nå på hele 30%?
Tilsvarende for FRO kan være 15%?
https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS
For at dette skal "slå inn" må ratene ikke øke nevneverdig nå. En stillstand så langt fram som medio desember vil kunne knekke Q4 i shipping kraftig.
edit.
Slik ser det ut nå:
298>233 OET ca 22%
211>186 FRO ca 12%
Altså kurs forhold til desemberbunningen ifjor.
OET oppnår vel antagelig fortsatt bedre rater, men dagens fall under 300 var nok å slå inn åpne dører mtp på sannsynlighet?
Man kan trygt si at Q3 + guiding blir interessant!
Kan være tid for å friske opp Q3-guiding?
In Q3 2024 to date, 58% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,100 per day and
53% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $58,000 per day. The TCE rate includes
certain short term (less than 90 days) time-charters fixed on our vessels.
Ifjor raste kursen ved Q3. Det kan den gjøre også i år, men da mest fordi bekymringen for Q4 er årsaken? For Q3 blir ganske ok?
Tilsvarende for FRO kan være 15%?
https://www.dn.no/investor/aksje/S1456/OET/OKEANIS%20ECO%20TANKERS
For at dette skal "slå inn" må ratene ikke øke nevneverdig nå. En stillstand så langt fram som medio desember vil kunne knekke Q4 i shipping kraftig.
edit.
Slik ser det ut nå:
298>233 OET ca 22%
211>186 FRO ca 12%
Altså kurs forhold til desemberbunningen ifjor.
OET oppnår vel antagelig fortsatt bedre rater, men dagens fall under 300 var nok å slå inn åpne dører mtp på sannsynlighet?
Man kan trygt si at Q3 + guiding blir interessant!
Kan være tid for å friske opp Q3-guiding?
In Q3 2024 to date, 58% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $46,100 per day and
53% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $58,000 per day. The TCE rate includes
certain short term (less than 90 days) time-charters fixed on our vessels.
Ifjor raste kursen ved Q3. Det kan den gjøre også i år, men da mest fordi bekymringen for Q4 er årsaken? For Q3 blir ganske ok?
Redigert 30.10.2024 kl 15:22
Du må logge inn for å svare