Oppside gigante - Schibsted (SCHA / SCHB)

Slettet bruker
SCHA 31.07.2022 kl 08:52 3518

Målt mot snittet de siste fem åra, så befinner kursen seg på meget lave nivå for tida, og skal kursen før eller siden minst opp til det som til nå er all time high, så er det oppside gigante. Det syns jeg er et sjeldent funn i disse tider; en såpass solid aksje med en så stor potensiell oppside. Schibsted er både vekst og verdi, slik jeg ser det, de betaler faktisk små utbytter og har mye å spille på. Et slags tech-fond som ikke tar forvaltningshonorar, på sett og vis. Det er en del de "må jobbe med", men ut ifra inntrykket mitt så har de nå kommet i gang med det.

Har tro på at de laveste kursmåla om ikke så alt for lenge blir gjort til skamme, og at grafen allerede har begynt å yppe seg mot 200-tallet. Her er det nok plass til både tradere og langsiktige. Med noen år til hjelp, så kan det hende at det lar seg gjøre å passere 600 pluss utbytter på veien, potensielt, men all omgang med verdipapirer får som vanlig bli den enkeltes eget fulle ansvar. Jeg anbefaler ikke noe som helst, og tar kun ansvar for mine egne Schibsted-aksjer.

https://schibsted.com/
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:45 3306

Her «kan det snu før det snur», at kursen legger seg mer på nivå retta mot framtida, forbi stoa i dag. Det kan også bli noe rotering av kapital mellom bransjer, at f.eks. olje, gass og laks henger høyt nå. Videre er det også en del kapital i rene luftslott, der investorene trolig kan komme til å tenke seg om en ekstra gang. Blir spennende å følge med.

🤓

Går ikke kursen skikkelig opp de førstkommende månedene, så blir jeg ikke overraska om det kommer bud. I disse tider kan det uansett være lurt å ha minst én nordisk luring med en viss tyngde i porteføljen sin, tenker jeg. Det er bare en tanke jeg har, så får andre vurdere sitt fra sin stubbe.

Ha en knalle fin august!

Ps. Og ja, de har mye å spille på... Forbereder salg av Lendo:

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/08/04/7909318/schibsted-forbereder-salg-av-lendo-prislapp-pa-nesten-4-5-milliarder

Nice..:)-
Redigert 04.08.2022 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2022 kl 17:37 3156

I skrivende stund tilsier Investtechs framstilling at kursen har brutt opp gjennom taket i den fallende trendkanalen:

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100731

Framstillingene til Investtech kan endre seg noe fram og tilbake i perioder der det tekniske bildet (trolig) er i ferd med å endre seg, så langt jeg kan huske, men det ser absolutt ut som at grafen er i ferd med å snuse mer i retning opp. Og... Tvert nyheten om mulig salg av Lendo kom, som jo også medførte bare litt synliggjøring av hvilke verdier det er i Schibsted, så ble det positiv reaksjon på kursen. Kanskje bør Schibsted i det hele tatt bli generelt flinkere til å synliggjøre verdiene selskapet besitter..? Jeg syns det...
Redigert 07.08.2022 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2022 kl 16:51 3001

En ganske så stor kjøpsside i sluttauksjonen med rundt 235.000 stk som flasha på/ved 186. Fond som skal laste..?
Slettet bruker
09.08.2022 kl 10:02 2892

Fortsatt mulig med kjøp under 200. Varer ikke evig. Sjekk grafen, også på en lengre periode. Det kan absolutt se ut som at en normalisering av kursen til mer vanlige høyder er nært forestående. Bare dit er det mange prosenter, og til en tenkt ny ath en eller annen gang… «Ha-ha… Nå skal jeg bli rik… ha-ha…».

🤣🤣🤣
Slettet bruker
09.08.2022 kl 10:41 2865

Disse aksjene har brutt den fallende trenden.
Kahoot, Scha, Tomra, Elmera osv.

Jeg har bett i all etter gedigne fall bør en være eksponert
Slettet bruker
09.08.2022 kl 12:19 2826

Ja, det er ofte slik i fond også at de gjør suksess med "gårsdagens" tapere. Det er gjerne en gjenganger det i nyheter om fond.

15. juli utnytta jeg den meget korte besøkelsestida i mørkets dype dal og lasta SCHA til 149 kr, langt under en rekke solide innsidekjøp. Det er ikke hver gang jeg er såpass fornøyd med inngang, men denne gangen mener jeg at den kan vise seg å bli skikkelig bra.

Her er det også litt snakcs om en trigger som ligger i Schibsted mtp. litt lengre inn i framtida:

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/07/03/7892519/daniel-haugland-hold-deg-talmodig-og-kjop

Blir det bud på Adevinta etter å ha kommet seg godt oppe på 100-tallet igjen, f.eks., så kan det bli en real fest. CEO i Schibsted mener nok fortsatt at det er for tidlig å akseptere noe bud på Adevinta om dagens kurs skal være utgangspunktet, jamfør uttalelser i finansmediene fra tidligere i år, men tida går... Det er vel et stort poeng med å få mest mulig ut av aksjer... Være tidlig ute før alt er bekrefta...
Slettet bruker
10.08.2022 kl 14:55 2726

God lille lørdagsstemning og tralla-la..:)-
deadcatbt
10.08.2022 kl 15:56 2690

Bare gode gamle deadcatbt som prøver å plassere noen bets ;)
Slettet bruker
10.08.2022 kl 17:40 2653

Ha-ha… Rockall trykker på en imaginær tommel opp…
Slettet bruker
11.08.2022 kl 10:03 2527

Denne SCHA jeg eie i laaang tid..:)-
Almirante
11.08.2022 kl 12:06 2501

Bryter snart 200kr- Blir Lendo solgt, så blir det saftige utbytte på aksjonærene. Adevinta blir nok vanskelig å kvitte seg med, men Lendo, priset til ca 4Milliarder, vil være et fint plaster på såret(mtp kursfallet i år).
Slettet bruker
11.08.2022 kl 13:53 2463

Bryter snart 200, og kanskje blir det "en fin konkurranse" mellom diverse fond på å kjøpe seg opp. Teknisk bilde fra Investtech:

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100731

Schibsted skal nok selge også Adevinta når prisingen er på et helt annet nivå enn dags, og det blir den nok igjen... eller atter en gang, som man sier... Også salg av Adevinta har blitt lufta, men at Schibsted ikke ser det som aktuelt å selge på de siste tiders nivå. Kommer det bud på Adevinta når kursen på Adevinta ligger langt oppe på 100-tallet, så blir det jul, nyttår, påske, bryllup og bygdefest samtidig!

Se på brands:
https://schibsted.com/about/

Mye av stor verdi der, men det er ennå nesten ikke synliggjort!
Redigert 11.08.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2022 kl 01:24 2389

I morgen blir det antakeligvis slik at den igjen blir en 200-pluss-aksje, som den fortjener å være som en minimum mtp. verdier og potensial som ligger i bunn. Jeg tror selskapet er i gang med en fin snuoperasjon, og at markedet "vet" at selskapet vil vise seg fram mer og mer fra den delikate siden, bl.a. ved å synliggjøre nettopp verdier og potensial. Så... Har tro på at 200 brytes i morgen før det blir god helg...

Er det noen som ser av grafen at det er utrolig mange prosenter opp dersom man måler til all time high..? Eller om så bare halvveis dit..? Sjekk den grafen, og dette regnes som en solid aksje. Det ser man også på slikt som høy maksimal belåningsgrad, at aksjen har stor tillit sånn sett. Sier sitt, syns jeg (helt uten å vurdere belåning), og det er et noe betryggende perspektiv i bunn attåt at mulig oppside ser svært forlokkende ut. Jæu... Så ble da også selskapet grunnlagt i 1839...

Ønsker meg 350 til jul.
Redigert 12.08.2022 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Merlin
15.08.2022 kl 04:25 2189

TIBBER Schibsted med omtrent 15 prosent av selskapet, Legg merke til det Stordalen sier: "Schibsted kan tilføre en del ting til Tibber som veldig få selskaper kan gjøre."
Om tre år omsetter Tibber 100 milliarder https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/14/7912631/om-tre-ar-omsetter-vi-100-milliarder
– Hvor er dere om tre år? – Det er enkelt. Det er å legge til en null. Det er 100 milliarder i omsetning. Hvis man ikke setter seg høye mål, oppnår man det ikke, sier Tibber-sjef Edgeir Vårdal Aksnes.

Og fra tidligere

Etter avtalen med Stordalen sitter nå Schibsted med omtrent 15 prosent av selskapet, ifølge en pressemelding.

Stordalen investerte for første gang i selskapet i forbindelse med en gründerkonkurranse i 2016. Den gang gikk han inn med 2,5 millioner kroner i strømselskapet.

Siden har han investert i flere kapitalinnhentingsrunder og bidratt med til sammen 30 millioner kroner, skriver DN, som først omtalte saken. Dermed er avkastningen for Stordalen på over 1.000 prosent.

– Vi hadde egentlig ikke planer om å selge. Vi likte selskapet veldig godt, men vi i Strawberry har vært med på en lang reise. Schibsted kan tilføre en del ting til Tibber som veldig få selskaper kan gjøre. Jeg måtte føle litt på det, men landet på at de er den rette til å ta stafettpinnen videre, sier Stordalen til avisen.

Schibsted gikk inn i Tibber i september 2021, og sikret seg en eierandel på fem prosent. Da hadde de to selskapene hatt kontakt i en årrekke, fortalte Tibbers grunnlegger Edgar Vårdal Aksnes E24.

Og hva med Lendo? https://shifter.no/nyheter/schibsted-vurderer-lendo-salg-igjen/255202

Schibsted har satt i gang en «strategisk vurdering» av eierskapet i forbrukslånstjenesten Lendo som kan ende med salg.

Det går frem av rapporten for andre kvartal som ble lagt frem fredag sist uke.

Tjenesten samler inn tilbud fra en rekke banker og gir brukerne oversikt over betingelser og kan bistå med refinansiering.

Lendo hadde en underliggende årlig vekst på 25 prosent fra andre kvartal 2021 til andre kvartal 2022. Den kvartalsvise omsetningen ligger nå på 289 millioner kroner.

Samtidig økte kostnadene, blant annet som følge av økt markedsføring. Det bidro til å svekke EBITDA-marginen (resultat før renter, skatt og av og nedskrivninger som andel av omsetning) fra 14 til 12 prosent.

Totalt for 2021 endte omsetningen på en milliard kroner.

Schibsted varsler at de vil gi mer informasjon om prosessen rundt Lendo mot slutten av 2022.

Og Schibsted? Skal selvfølgelig opp. Selskapet sitter i kjernen av moderne internetteknologi. Og det med en meget høyt kapitalisert eksponering. Adevinta er ingen taper!
Redigert 15.08.2022 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Merlin
15.08.2022 kl 04:55 2181

For et år siden (5. aug 2021) sto kursen i SCHA i hele 492,70 kr. Kursen hold seg bra til slutten av november i fjor. Deretter kom et usedvanlig kraftig og uanmodet fall som kulminerte først i juli i år på godt under 150 kr. Derfra har det gått jevn oppover og var fredag oppe i 197,90 på det høyeste.

Hvorfor denne utrolige reisen rent kursmessig? Et av Norges mest veldrevne selskaper, med god ledelse, et svært marked, stor fremtid og løpende meget god aktivitet?

Grunnen er at Schibsted har vært priset som et vekstselskap. Når veksten flater noe ut, kommer gode gamle verdivurderinger som P/E inn og om det ikke er like stor vekst som før blir aksjen straffet.

Men vent nå litt. Er ikke lenger Schibsted et vekstselskap? Har noen misforstått?

Etter min mening ja. En meget fremoverlent og oppegående ledelse, som for eksempel klarer å "synergirisere" med et absolutt toppselskap som Tibber, som ikke akkurat har lave målsettinger, bør få honnør for sine posisjoner.

Mye hviler selvfølgelig på utviklingen i Adevinta, som har bidratt til det enorme kursfallet.

Men Adevinta er i en turn-around prosess, som vil bli vellykket. Aksjen er ualminnelig undervurdert.

Eksempel på gjennomføringsevne av turnaround: https://newsweb.oslobors.no/message/567386
22 July 2022 Gumtree SA (https://www.gumtree.co.za/) was launched in 2004, and is one of
South Africa's 10 largest locally published sites. The online classifieds
platform helps millions of users and customers buy and sell second-hand goods
daily and holds solid leadership positions in the competitive South African
market.

Rolv Erik Ryssdal, CEO Adevinta, said: "As part of Adevinta's strategic review
process, we continue to focus our investment capacity on five European Core
Markets (France, Germany, Italy, Netherlands and Spain), and we have made every
effort to find the ideal buyer, not only to continue to invest in Gumtree SA,
but to ensure the continuity of the operations for the employees involved. We
are particularly pleased that Impresa Capital, a successful entrepreneurial
based business with various technology driven investments, will be able to
continue developing and growing the business, while also identifying interesting
long-term synergy potential. Adevinta will continue to support Gumtree SA and
its employees throughout this transition, to ensure continuity for the business
and its users. We wish them every success in the future."

Sean Bergsma, Ignition Group CEO said: "We are delighted to bring Gumtree SA
back to its home roots in South Africa, and to expand on the Gumtree platform
with new products and services that will benefit Gumtree customers, both
consumers and businesses alike. The accelerated growth of Gumtree on the African
continent will see new jobs being created and the technology developed further
using local South African talent. Exciting times ahead for all stakeholders."

Redigert 15.08.2022 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Merlin
15.08.2022 kl 05:07 2173

Schibsted er et av Norges aller mest innovative selskaper. Kursen er en vits. Norge sitter her med et enormt godt drevet selskap, som vil vise sine vekstegenskaper i årene som kommer.

Schibsted kan alt om internett! Schibsted vet det meste om god og aktiv ledelse. Det vi ser nå er en liten bølgedal før en enorm oppgang. Schibsted har betydelige komparative fortrinn og kan utnytte oppskalering på aller beste måte, uten tilleggskostnader. Som internettselskap har Schibsted nettopp skaleringsmuligheter uten at kostnaden øker.

Adevinta vil bli solgt til en utrolig milliardsum i løpet av 12 mndr. Kursoppgangen for Schibsted vil i første omgang være til over 1000 kr. aksjen før en 1:10 aksjesplit.

KANSKJE BESTE NORSKE AKSJE DE NESTE ÅRENE!

KJØP!
Redigert 15.08.2022 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
Merlin
15.08.2022 kl 05:29 2170

Adevinta kommer med sine 2Q resultater 30. dm. Selvfølgelig vil de da også måtte legge frem detaljer om salget av Gumtree, som sikkert har gitt en stor regnskapsmessig gevinst. Men den gevinsten kommer jo da først i 3Q rent regnskapsmessige, men bør tas inn i 2Q-vurderingen! Jeg vil be dere investorer om å se litt gjennom tallmaterialet her, og vurdere salget uavhengig av 2Q resultatet.

Adevinta er nå et klart kjøp! Anbefales kjøpt! Totalt undervurdert!
Slettet bruker
15.08.2022 kl 07:10 2122

Mange gode poeng, Merlin!

Slapper av på Rhodos før «det vanlige» braker løs for fullt etter sommeren igjen.

Og sjekk denne voksende gullklumpen, bare en av flere som Schibsted har kloa i:

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/14/7912631/om-tre-ar-omsetter-vi-100-milliarder

Tibber!!!

Du kan altså eie i Tibber via Schibsted!
Redigert 15.08.2022 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2022 kl 10:17 1859

Når de får snudd skuta og i tillegg får synliggjort verdier på en bedre måte, så bør i alle fall markedet våkne. Spennende men solid aksje, et eget univers med it og media.
Slettet bruker
30.08.2022 kl 08:24 1667

Ja, Adevinta med gode tall i dag. Slo estimatene. Da skal vel den kunne stige og pyntes et år eller to før den kan få et solid bud etter seg..? Blir en del spennende fra den kanten med den nye sjefen, tror jeg.
puzzle
30.08.2022 kl 10:37 1618

Ikke bare slo de estimatene, de knuste og dobla med god guiding fremover, Scha aksjen glir lett over 200 i løpet av uka , Skogen Lund har nok strammet litt inn på rumpelæret til alle i konsernet nå for å få opp kursen også, for å beholde jobben.


Slettet bruker
30.08.2022 kl 15:59 1577

Ja, he-he... Men det oppslaget om slottsturen som var planlagt i lang tid var noe mediefjas også, for å ta den, og slettes ingen skandale.

Jupp. Det snur da, men de som vil kjøpe aksjer når alt det positive blir bekrefta fra alle kanter, de må gjerne gjøre det. For min del er det ikke slik jeg ser an aksjer.
Slettet bruker
30.08.2022 kl 16:06 1576

Forventer høyere kursmål nå, både i Schibsted og i Adevinta. Er det ikke typisk da at analytikerne snur kappa etter vinden..? Ha-ha-ha...

Når en aksje nærmer seg ath, så øker de kursmåla, og når en aksje går mot historiske lave nivå, så kutter de kursmåla. Som investor må man selv ta tak i situasjonen, og det er som regel enklere med større solide aksjer, særlig om de har en lengre historikk på børsen. Nei, nå har vi fått en bekreftelse på at det virkelig kan snu opp, så jaggu skal de oppjustere kursmåla. Tenker meg det ja...
Redigert 30.08.2022 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2022 kl 04:49 1323

Bare over 153% opp til 460:

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100731

Hvor er motstanden om det plutselig tar av..?

🤑🤑🤑

Men Schibsteds univers er det greit å eie en bit av uansett. Herfra tror jeg det er laaangt mer oppsidepotensial enn nedsiderisiko.
Slettet bruker
14.09.2022 kl 23:10 1180

Morgan Stanley oppgraderer til overvekt og kursmål 280, sa Nordnet-en min. Med en «Wall Street-prising» ville ikke SCHA vært borti slike smått skammelig lave kursnivå, tenker jeg. Men det kommer nok nye tider igjen til det positive for kursen, eller både kursen og utbytter. Kan bli ekstraordinære utbytter også ved salg av godbiter, f.eks. Lendo. Og tenk hvor smidig anlagt Schibsted er til å endre seg, til å tilpasse seg, i raskt skiftende omstendigheter. Jeg er med fra under 150 på SCHA, og ser framover!
Redigert 14.09.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare