NAS - KURSMÅL: 16 kr 💰💰

Gulltider
NAS 01.08.2022 kl 09:48 181055

Shorter dekkes stort inn, og kursen løftes raskt 💰💰
Siste måned opp fantastiske + 20 % 🥂🥂
Redigert 01.08.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2023 kl 12:35 3991

Nå blir det vanskeligere å lure småsparerene ut i löpet av dagen,og så dekke seg inn på slutten .Meglerhusa liker gebyrer,men nå har det snudd for nas,så det kan bli veldig hyggelig på slutten idag.

Det er jo freddan.
Thunero
29.09.2023 kl 13:24 3975

Bra presisering. Når jeg sammenlignet med Q2 skrev jeg også om avtalen med Avida Finans. De vil i Q4 inntektsføre 800 millioner kr for eierandelen i Avida Finans de nesten får gratis. Hvis en tar med eierskapet i Avida Finans som ble avtalt i Q2 som en verdiøkende del av Q2 tror jeg at Q3 kan bli bedre enn Q2. Altså over 1,3 milliarder kr etter skatt som resultat i Q3.

Mange selskaper som blir oppkjøpt for tiden på Oslo Børs. NAS bør være en kandidat for oppkjøp. 9 milliarder i kontanter. Sterk merkevare. SAS som sliter. Et SAS som kan gå konkurs vil påvirke bestillinger slik at folk kan bestille med Norwegian frem i tid istedenfor SAS. Det gjør jeg.
Redigert 29.09.2023 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2023 kl 14:32 3939

Ja når det gjelder kandidat for oppkjöp så er nas bedre stillt som selskap nå en under kjos og kise sin tid. Nas har også en solid eier i Fredriksen og sundt,som kan styre selskaper i riktig retning der de er inne. Takk for det du nevnte om Avida finans det hadde jeg helt glemt vekk i farten. Det kan bli litt av en avslutning på 2 halvår med q3 og q4 som kan bli knallsterke.
FLY NAS TO THE MOON,eller var det fly me to the moon. Isåfall så blir krakket gjerne med Raketten opp i Lufta og inn i et Bull marked.
Bye Bye Bear.
NAS RAKETTEN ER ANTENT.
Redigert 29.09.2023 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2023 kl 15:37 3906

Tenk de har opp mot 9 milliarder i kontanter,så roter de nede på kroner 8.50. det blir ikke lenge tipper jeg. Ser nå flere riggselskaper i Usa innkludert seadrill faller. Muligens det er korreksjonen i oljeprisen som vil bli bra for NAS.
NASLover
29.09.2023 kl 16:13 3893

Tja.
Da har vi en til shorter ARROWSTREET, som har kastet kortene inn i NAS i dag med shortning av rundt 5mil aksjer.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 29.09.2023 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
minsin
29.09.2023 kl 17:28 3836

Mye usikkerhet i fly bransjen for tia. Kostnadsutviklingen & oljeprisen er en ting Corona er noe anna...
Dersom SAS kommer helskinnet ut av chapter 11 - dukker plutselig "en ny konkurrent" opp.
Summen av dette sier meg at aksjen får ikke "en ny vår" - med det første

NAS er ett meget interessant selskap , og jeg velger å følge tight med.
Holder fortsatt en knapp på at oljeprisen skal videre opp - se lenge ikke OPEC kommer med produksjons økning

Ransen
29.09.2023 kl 19:42 3753

Nå må du følge med. Ryanair må redusere kraftig på rutene sine pga at boeing ikke klarer å levere fly. Det er sprengt kapasitet overalt flyrutene fra nord suppleres med allverdens skrot for å få alle ned til solen.
coccoman
29.09.2023 kl 19:45 3743

Herlig! Det forklarer den store salgsiveren den 28 som duppet kursen fra 8,4 ned til 8,2, Tap allerede for arrowstreet ser det ut til. 11 mill shorteaksjer bare på de to største gjør aksjen oversolgt, morro blir det når disse snart må dekkes inn ;O). Tjo hei!
Flipper
30.09.2023 kl 16:42 3544

Svekket Widerøe kan bli en god oppkjøpskandidat

Norwegian spår et svekket Widerøe hvis de ikke får kjøpe konkurrenten. Den forrige konkurransedirektøren sier at det i så fall kan åpne for en helt ny aktør i Norge.
I sommer kom nyheten om at Norwegian kjøper Widerøe for litt over milliarden.

Over tre millioner årlige passasjerer og 3400 ansatte i Widerøe vil bli berørt – men kjøpet avhenger av godkjennelse hos Konkurransetilsynet. De har frem til midten av november før de må si «ja» eller «nei» til oppkjøpet.

I sin søknad til tilsynet hevder Norwegian at konkurransen i det norske flymarkedet vil svekkes dersom de ikke får lov å kjøpe, selv om antallet store innenlandsaktører da går fra tre til to.

Dette fordi de ikke tror at Widerøe på sikt vil ha økonomi til å fortsette med dagens store rutetilbud alene.

Tidligere konkurransedirektør og nå professor på NHH, Lars Sørgård, ser imidlertid annerledes på et slikt scenario.

– Si at det er sant det Norwegian hevder, at Widerøe blir svekket alene. Det kan bety at Widerøe har behov for allianse med andre. Da er det et argument for at noen kan komme til å kjøpe opp Widerøe og bruke dem som et brohode inn i det norske markedet, sier Sørgard i et intervju med E24.

Han legger til:

– Sånn sett kan det gå motsatt av det Norwegian hevder. Et svekket Widerøe kan bli en god oppkjøpskandidat.

Norwegians forsøk på å kjøpe Widerøe

Norwegian ønsker å kjøpe den mindre konkurrenten Widerøe for 1,125 milliarder kroner.

Widerøe har 3400 ansatte, 48 fly og flyr over 400 daglige avganger til 49 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er også Norges største aktør på levering av bakketjenester til norske flyplasser.

Ifølge Norwegian vil de to selskapene fortsette å operere under sine separate merkevarer, med Widerøe som et selvstendig datterselskap.
Oppkjøpet er avhengig av Konkurransetilsynets godkjennelse.
– Klarer seg ikke alene

Norwegians søknad til tilsynet er forfattet av advokatfirmaet BAHR.

Satser internasjonalt:
Nøyaktig hvor ille de spår at det kan gå for Widerøe alene de neste årene, er sladdet.

Men i et sammendrag av søknaden heter det at det er en trend i Europa at «mange regionale selskap med mindre fly ikke klarer seg alene».

Videre heter det at «de fleste regionale selskaper i Europa inngår derfor som del av et større selskap eller har gitt opp egne ruter og blitt underleverandør».

Lars Sørgard er mangeårig professor i samfunnsøkonomi på Norges Handelshøyskole, men var i årene 2016–2022 konkurransedirektør.

Widerøe har i dag aktivitet på over førti norske flyplasser. Enten har Widerøe ruter til og fra disse flyplassene, eller så leverer Widerøe bakketjenester til andre flyselskaper.

– Widerøe har allerede på plass et apparat som kan brukes på en rekke ruter, også de største norske rutene. En ny aktør som går inn i det norske flymarkedet slipper da å starte på null, slik for eksempel Flyr måtte gjøre, påpeker Sørgard.

En slik ny aktør kan da utfordre Norwegian og SAS i hele det norske markedet, ikke bare i Nord-Norge og på Vestlandet.

teaser-asset
Så mye bør du ha stående på bufferkontoen din

Som konkurransedirektør i seks år inntil i fjor, understreker Sørgard at han ikke har noe med tilsynets arbeid å gjøre. Han sier at han heller ikke har noe syn på om oppkjøpet bør tillates eller ikke.

Sømløst rutetilbud en ulempe?

På et seminar i Bergen nylig la Sørgard frem flere forhold som han tror kan være med og avgjøre om oppkjøpet blir godkjent.

Ett moment er at det ikke er sikkert at det er en fordel for Widerøes ca. 3,3 millioner årlige reisende at Widerøe og Norwegians ruter skreddersys til hverandre.

Ved skreddersøm blir det mindre venting for passasjerer som skal fly med begge de to selskapene på én reise.

– Det er all mulig grunn for Norwegian og Widerøe å skreddersy sine rutetilbud til hverandre. Men det kan bety at Widerøes rutetilbud blir dårligere tilpasset andre flyselskaper, påpeker Sørgard.

– Et Widerøe som står alene, kan ha større incentiver til å tilpasse sitt rutetilbud til alle konkurrenter og ikke bare til Norwegians ruter.

– Varsel om inngrep

Vedtaket som tilsynet gjorde 15. september, om å utvide fristen før de tar en avgjørelse, var et første varsel om inngrep.

Trodde det var avgjort allerede, men har beholdt aksjene mine, takk og lov; så får vi se hva byråkratene konkluderer for våre
'' håpløse politikere '' hvor de fleste ingen har arbeidet elle kjenner næringslivets konkurranse nivå. Mest akademikere, 09 .00til 16.00,
da går jeg hjem, okke som. Ingen telefoner hjem om arbeide sitt, næringslivet innbefatter der. Har vært skipsmegler, inge 9 til 4 jobb.

Nå pensjonist,
Flipper
30.09.2023 kl 16:58 3552

Får SAS igjen '' subsidier '' rammes de av EU/EØS regler, ikke så at de '' sniker inn med annet økonomisk instrument,''
f.eks. den Norske Stat kjøper Widerøe; sistnevte var jo ekstremt subsidiert av den Norske Stat i mange mange år. Dette,
med propellfly ansett den gang for de røffe vind og snø forhold. Staten Norge ville gi hele den Norske befolkning et,
til enhver tid tilbud til å reise.

Nå seiler jo Widerøe med Jets.

Apropos, sakens kjerne er jo at bli fremdeles blir 2 konkurrende selskap uansett og Widerøe
blir en oppkjøpskandidat for utenlandske, og større selskaper, som vil innlemme sitt rutenett til
sitt internasjonale rutenett, som professoren sier, Klart............

NAS har gjort en avtale med det Norske Forsvaret som '' muligens '' kan brukes som en '' motvekt ''
for en beslutning; men ikke godt mottatt i Brussel spør du meg.

Høyere drivstoff priser tror jeg NAS og Jørn Kjos har lært hva et instrument ' '' HEDGING ''
Enkelte instrument ,'' spør Sinnes ''

Da svinger NAS J SVINGENE
Redigert 30.09.2023 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
coccoman
02.10.2023 kl 08:00 3214

Om forsvarsansatte flyr med sas eller nas tror jeg Brussel driter i ;O) Widerøe trenger nok et en solid eier framover, og politikerne "bestemmer" om det blir norsk eller utenlands eierskap, så no worries, alt ordner seg!

Nå er vi i oktober, ferske frafikktall for sept og q3 tikker snart inn. Alt tyder på at vi har vært gjennom et drømmerkvartal og at kassa vil fylles opp med en milliard til ;O), ja 1 krone per aksje. Kursen derimot har rast 35% siden 1 juni, 4-5 kroner fra 13-tallet. De to største shortene utgjør alene 11,4 mill aksjer. Aksjen framstår nå meeeget attraktiv og flere enn Fredriksen har fått øya opp for denne oversolgte, shortede og underprisede gavepakken. Oktober blir en morsom måned for oss nas-gamblere! Hau, hau
Redigert 02.10.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2023 kl 10:12 2936

da Takker krakket for nye aksjer på 8.34.
Slettet bruker
03.10.2023 kl 10:38 2956

Ja nå har vel sundt og frediksen handlet höyere enn 8.34 i det sist.
minsin
03.10.2023 kl 13:06 2866

Ikke overraskende at aksjen - faller tilbake mot støttenivået rundt 8,25-8,3

Vi får se hva som skjer her- kommer SAS ut i en forbedret utgave - vil nok NAS bryte støttenivået og falle videre. Ned mot 7,6.
Sannsynligheten er ,slik som jeg tolker det - overveiende. Muligens øker shorten i dag, på toppen av det hele...

Krakket Gratulerer med ditt aksjekjøp på 8,34 - ps de er 10 øre billigere nå.
Uansett lykke til :-)
Redigert 03.10.2023 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
karve
03.10.2023 kl 13:17 2855

Så mye USAKELIGE OG SMÅLIGE KOMENTARER .................................... Er det rart det er krig
minsin
03.10.2023 kl 13:24 2865

ta det med ro- vurderer selv inngang - bare aksjen blir billig nok ( får jeg den ikke ned mot 7,6 - kan jeg like greit hoppe bukk over NAS )
8,34 kan være ett godt kjøp på sikt.... men i det korte øyeblikk tviler jeg.
For min del er det litt for mye risk å kjøpe aksjen nå- rente spøkelset , oljepris, begrenset hedging i 2024 , SAS er noe av parameterne som jeg mener trekker ned i det korte bildet
Redigert 03.10.2023 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Mølleren
03.10.2023 kl 13:56 2792

Vi skal nå se 5 Kroneren den med hull i SAS flyr høyt nå og dårligere tider med høye renter og drivskosnader, vanlige familier har ikke råd til ferie neste sommer :-(
Skummel aksje stay away som brura sa;-)
Bullen
03.10.2023 kl 14:03 2779

Det som skjer nå med NAS har ingenting å gjøre med verdien på selskapet.
NAS har vært favoritten til Nordnet gamblerne. Ser ut som om hele gjengen vil ut.
Børs markedet er skikkelig nervøst.
minsin
03.10.2023 kl 14:06 2767

SAS er neppe ett selskap og satse på, verken nå eller senere
Selv om de muligens får tilført kapital i det korte øyeblikket , der sannsynligvis vil i større grad kan konkurrere med NAS vil de uansett ha en for dyr kostnadsbase.
Det tar flere år å omstille SAS , til ett selskap som reelt er konkurranse dyktig.

Det at danske stat er inne i SAS gjør selskapet , følsomt i forhold til fagforeninger/streik, SAS har for mye statlige føringer- noe som hemmer god konkurranse

HerbM
03.10.2023 kl 14:16 2751

Både wizzair og ryanair leverte gode september tall, med hele 92,4% og 94% fyllingsgrad. Ingen grunn til å tro at norwegian leverer noe dårligere enn dette på onsdag med de billetprisene vi har sett.

Nas er nå verdsatt til bare 8,2 kr per aksje, med 81 fly. Til sammenlikning var nas priset til 12 kr per aksje med 50 fly i begynnelsen av 2022. Viser bare hvordan frykten i markedet har tatt fulstendig over. Men dette vil jo selfølgelig ikke vare, for når saueflokken får det for seg at det er gode tider vil de kjempe om å få kjøpe aksjer på både 12 og 13 kr. ;)
minsin
03.10.2023 kl 14:19 2741

tja ... verdien av selskapet faller med dalende aksjekurs...
Kommer SAS ut i en forbedret utgave og mindre gjeld - vil de være konkurranse dyktig i større grad- klart det vil påvirke prisen på NAS aksjen og ikke minst billett prisene

I Short registret - er 11-12 mill aksjer satt short . Er nok investorer utover Nordnet - som tror at selskapets verdier er for høye.
Shorten øker nok i dag også , skal du se. Passerer vi 15 mill ??
HerbM
03.10.2023 kl 14:40 2702

11 millioner synlige shorts ja. I realiteten er det nok mye mer, kanskje det dobbelte? Teknisk har nas vært en fallende kniv en god stund, og det er nok mange som vedder på at prisen skal ned ut i fra det.. Risky, for TA vinner aldri mot det fundamentale i lengden.
Strategi
03.10.2023 kl 15:24 2634

Noen ganger er det lurt å ta seg en løpetur og rense hodet.
Det fundamentale i NAS er i orden, vinterprogrammet er godt planlagt og de statlige avtalene vil hjelpe på når de trer inn.
At SAS skal gå vesentlig opp på nye eiere tror jeg ikke, å snu SAS tar tid og koster mye penger.
Konkurransesituasjonen nå er i Norwegian sin favør.
Redigert 03.10.2023 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 15:28 2620

Vil SAS bli tatt av børsen ? Hvis ikke, skal de prøve å hente noe penger via børsen ? SAS presentasjonen kan by på flere overraskelser, det er ikke sånn at de er pluss per dags dato. De har også rentebærende lån.
Redigert 03.10.2023 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Ransen
03.10.2023 kl 15:31 2614

Det er nettopp det som skjer i SAS i dag som får meg til å undre om folk er riktig vel bevart. Dagens aksjonærer blir omtrent nullet i konkursbehandlingen, men kjøper som gale til 30 øre. NAS er fundamentalt bunnsolid, men blir ikke overrasket om noen går ut i dag og satser på SAS. I såfall har jeg ingen medfølelse.
Strategi
03.10.2023 kl 16:01 2562

Ser USA er i rødt i dag igjen, ikke mye og det kan rette seg til. Tror disse 2 shorter akrobatene ikke gir seg før 8 kr er testet.

Vi får se, de presser på og noen kaster kortene underveis i frykt.
Sånn går dagan.
Adam05
03.10.2023 kl 16:29 2514

Vi ser elendig NAS under 8 kroner og mot 6 kroner
minsin
03.10.2023 kl 17:30 2564

Vel vi får se hva det nye " SAS" blir fremover.
Tviler nye investorer ikke skyter penger inn i SAS , dersom de ikke tror at SAS blir lønnsomt..

Ikke tvil om at konkurransen vil øke og at det blir mere press på marginene, dette vil naturlig nok NAS også merke.
Fasiten kommer den om ikke lenge ... min spådom er at NAS vil se kurs på rundt 7,6 - løpetur eller ei
Strategi
03.10.2023 kl 18:08 2519

SAS går av børs – aksjonærene mister alt
SAS henter nesten 13 milliarder svenske kroner, og Air France-KLM, Castlelake, Lind Invest og den danske stat går inn på eiersiden.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/P4x8bJ/sas-gaar-av-boers-aksjonaerene-mister-alt
Winter is Here
03.10.2023 kl 18:12 2573

Jeg er spent om hvordan de nye eiere vil drive i Scandinavia.
Okris
03.10.2023 kl 18:16 3528

Svært lite godt nytt for Norwegian. SAS sammen med Air France blir sterke konkurrenter i Norden + Europa. SAS vil erobre Kastrup, Arlanda og Oslo ifølge CEO
Redigert 03.10.2023 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Travis-Bickle
03.10.2023 kl 18:23 3465

Flying Blue (KLM-Air France Virgin atlantic) vil nå bli et monster........
Redigert 03.10.2023 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 18:25 3460

Jeg er litt usikker på det, de er opptatt av lønnsomhet spesielt nå da de går av børsen, de kommer til å redusere ruter hvis de ikke tjener penger. Skal lønnsomhet komme nå plutselig, nå gjelder det for SAS.
Uljanov
03.10.2023 kl 18:46 3362

Ta på dere litt andre briller å se hvilken fantastisk mulighet dette er for NAS.
Me
03.10.2023 kl 18:48 3339

Lufthansa lurer kanskje i sivet!?
Uljanov
03.10.2023 kl 18:49 3336

Kjøp eventuelle dipper. NAS blir det eneste flyselskapet på Oslo børs å investere i. Ser det spekuleres i at NAS kan bli kjøp opp av Lufthansa for å bli en del av Star alliance osv... Gode nyheter for NAS.
Okris
03.10.2023 kl 19:05 3253

Det var vel FA som skrev en artikkel om at Air France hadde blitt observert i Oslo…
Tror ikke Lufthansa ønsker å ta i NAS nå som det løste seg for SAS. Hvis SAS hadde gått overende derimot..
Nei, søren også. Får kjøpe på duppen ned i morgen. Det skal være OK støtte på 7,40!
Dette var vel den verste skjebnen for NAS med økt konkurranse fra en solid aktør med press på marginene når man trenger de som mest. 7-10% ned på
åpning er mitt bett.
Redigert 03.10.2023 kl 19:07 Du må logge inn for å svare