NAS - Kursmål kr 2?
Dette ser ikke bra ut for NAS, resesjon i USA allerede...PMI i Kina er under 50. Fly reiser er noe av det folk revurderer i fremtidsplanene sine når det er resesjon. Forward kursene på drivstoff holder seg høye. Dollar vil sannsynligvis holde seg høyt, da mange investorer flykter til sikre havner. I tillegg har NAS kjøpt masse nye fly som de ikke har penger eller finansiering til pr dags dato. Hvis fly bestillingene ikke kommer tilbake for høsten/vinteren/våren 2022/2023, kan NAS komme i en finansierings skvisj, nøyaktig slik de kom i tidligere....ved å prøve å kjøpe nøyaktig samme fly....som de heller ikke hadde råd til. Dette virker som en høy risiko aksje
"Tidligere denne uken sa sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets til DN at han fryktet at resesjonen allerede var her.
– Vi er inne i en av de mest ekstreme lønnsprisspiralene i historien. For å få ned lønnsveksten til et bærekraftig nivå, vil man være nødt til å få ned antall ledige stillinger, men å få til det uten at arbeidsledigheten øker så mye at vi setter et stort resesjonsstempel på økonomien, det mener jeg er nesten utenkelig, sa Andreassen"
https://www.dn.no/makrookonomi/amerikansk-bnp-falt-for-andre-kvartal-pa-rad/2-1-1268114
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/7dbv7W/grunn-til-bekymring-ikke-til-panikk
Dagens kurs kr 9,95
Mulig emisjons kurs kr 2?
"Tidligere denne uken sa sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets til DN at han fryktet at resesjonen allerede var her.
– Vi er inne i en av de mest ekstreme lønnsprisspiralene i historien. For å få ned lønnsveksten til et bærekraftig nivå, vil man være nødt til å få ned antall ledige stillinger, men å få til det uten at arbeidsledigheten øker så mye at vi setter et stort resesjonsstempel på økonomien, det mener jeg er nesten utenkelig, sa Andreassen"
https://www.dn.no/makrookonomi/amerikansk-bnp-falt-for-andre-kvartal-pa-rad/2-1-1268114
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/7dbv7W/grunn-til-bekymring-ikke-til-panikk
Dagens kurs kr 9,95
Mulig emisjons kurs kr 2?
Redigert 22.08.2022 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
Frodon
01.08.2022 kl 15:36
8369
Et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin makro rapport idag:
"GDP surprisingly fell in Q2 too, by 0.9%, expected up more than 1% (just before the release). A US recession is not decided by back-to-back negative GDP growth, but by a group of economists at the NBER. However, GDP has never fallen two quarters in row without the economy being in a recession, and GDP has fallen back-to-back in 9 of the past 12 recession. So the stats’ are not on Powel’s side when he said the did not believe the US had entered a recession. As in Q1, there were some GDP excuses, now an inventory adjustment. However, private sector demand slowed almost to zero. In addition, corporate profits probably fell further in Q2, if not by much as the GDP deflator rose almost 9%"
"Our base case is unchanged: Demand for goods, services and labour must be reduced substantially in order to bring price- and wage inflation down. This process is normally called a recession’ – and it does not work before the these areas of excess demand is removed. This process has barely started"
"GDP surprisingly fell in Q2 too, by 0.9%, expected up more than 1% (just before the release). A US recession is not decided by back-to-back negative GDP growth, but by a group of economists at the NBER. However, GDP has never fallen two quarters in row without the economy being in a recession, and GDP has fallen back-to-back in 9 of the past 12 recession. So the stats’ are not on Powel’s side when he said the did not believe the US had entered a recession. As in Q1, there were some GDP excuses, now an inventory adjustment. However, private sector demand slowed almost to zero. In addition, corporate profits probably fell further in Q2, if not by much as the GDP deflator rose almost 9%"
"Our base case is unchanged: Demand for goods, services and labour must be reduced substantially in order to bring price- and wage inflation down. This process is normally called a recession’ – and it does not work before the these areas of excess demand is removed. This process has barely started"
Redigert 01.08.2022 kl 15:36
Frodon
01.08.2022 kl 21:35
8233
Ordre på nye fly har begynt å falle...sikkert ingen krise
"Global airline traffic has flattened recently, still down 14% vs. 2019"
"Global airline traffic has flattened recently, still down 14% vs. 2019"
Frodon
02.08.2022 kl 10:36
8095
Da har fallet begynt, akkurat som forventet. Mulig folk ikke har fått med seg at det er resesjon nå? Eller hva en resesjon vil bety for fly bransjen?
Tror nok vi er mer på bølgelengde, Frodon. Noen her tror denne skal veldig mye opp på kort tid. Det vitner om at de ikke kan aksjer på samme måte som oss
Nuvel nuvel :-)))
Fredriksen gapskratter så han faller av stolen.
I et år har det vært snakket skitt, shortet med begge hender, hånet og jugd, resultat så langt, short tapt 20/ øre aksje
Årets artigste HO tråd dette her.
Fredriksen gapskratter så han faller av stolen.
I et år har det vært snakket skitt, shortet med begge hender, hånet og jugd, resultat så langt, short tapt 20/ øre aksje
Årets artigste HO tråd dette her.
Redigert 03.08.2022 kl 17:27
Frodon
04.08.2022 kl 12:58
7441
Humor på topp, «alle» er overrasket over at NAS fløy masse passasjerer i juli, loool. Dette fortjener en oppgang på 10-20%, skriver Dnb. Aksjen er opp 1,87%. Sjekk netto selgerne 😅😅
Jeg er veldig overrasket…over at folk trodde flyene i sommer….var nesten tomme…? Skal lese mye rart ja, det er helt sikkert
Jeg er veldig overrasket…over at folk trodde flyene i sommer….var nesten tomme…? Skal lese mye rart ja, det er helt sikkert
Frodon
04.08.2022 kl 16:45
7339
Helt fantastiske tall...som fikk NAS aksjen til å stige utrolige 0,05% idag. Hva hadde skjedd med kursen hvis tallene var langt under forventningene?
Frodon
05.08.2022 kl 08:44
7148
Flyr med kjempe resultat i forhold til prisingen av selskapet. Har alle vurdert å selge NAS aksjen og kjøpe Flyr, som er langt billigere priset?
Redigert 05.08.2022 kl 08:46
Hehe..det er akkurat som forventet, Frodon. Vi hører ikke så mye til disse nissene som tror den skal opp til 13 og mer enn det. Uansett hvordan selskapet gjør det, så skal ikke denne opp. Det er helt sikkert
Frodon
05.08.2022 kl 13:59
6947
Gøy hvis de er nede på kr 13, for NAS aksjonærene har snakket om kr 30 i lang tid ;) Tror det er 5-6 år siden en eneste NAS aksjonær på HO har truffet på et kursmål, loool. Kursmålene har gått sakte, men sikkert ned fra kr 1000 til kr 13 ;) De er sikkert positive til at drivstoff prisene er på vei ned, og glemmer den høye dollar. Men hva hjelper det om drivstoff prisene går ned, når så lite er booket av fly billetter til høsten og vinteren? En flytur nedover til Europa koster snart like mye som en pakke pølser, ketchup, sennep, stekt løk og litt energi til tilbedelsen ;) Eller like mye som en pose boller på cafe...
NAS aksjen stuper i dag selv med gode nyheter. Helt som forventet. Komikveld. Men sånn er det blitt. Ingen småaksjonærer tjener penger på askjer som er mye omsatt lenger. Noen stikker av med pengene, de største aksjonærene som mesker seg med fete utbytter. Jeg gjorde en stor investering her om dagen. Kjøpte 2500 flyraksjer og 400 NAS aksjer. Men regner med jeg taper det meste. Kan jo legge til at DNB og andre som opererer med kursmål ikke har et snev av peiling. Hvem som helst kan spå om en aksje og hvem som helst kan få rett.
Redigert 05.08.2022 kl 15:31
Frodon
05.08.2022 kl 17:08
6847
Hehe ;) I NAS har rike investorer + fly passasjerene stukket av med pengene gang på gang, mens små aksjonærer sitter igjen med regningen ;)
Synes det er spesielt at jeg skriver om disse utfordringene til NAS 3-6 mnd før analytikerne, som faktisk ar dette som jobb. Kanskje derfor det er enkelt å tjene penger her, altfor mye tro, håp og kjærlighet ;)
Synes det er spesielt at jeg skriver om disse utfordringene til NAS 3-6 mnd før analytikerne, som faktisk ar dette som jobb. Kanskje derfor det er enkelt å tjene penger her, altfor mye tro, håp og kjærlighet ;)
Frodon
06.08.2022 kl 22:46
6701
Hvor mye tror dere NAS aksjen faller på nyheten? Da blir det å fly med SAS neste gang, det virker billigere enn NAS
"SAS-pilotene godkjenner tariffavtalen – ny streik avverget
SAS-pilotene godtar tariffavtalen. Nå er det fem og et halvt år til de kan forhandle neste gang"
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWod5G/sas-pilotene-godkjenner-tariffavtalen-ny-streik-avverget
"SAS-pilotene godkjenner tariffavtalen – ny streik avverget
SAS-pilotene godtar tariffavtalen. Nå er det fem og et halvt år til de kan forhandle neste gang"
https://e24.no/boers-og-finans/i/pWod5G/sas-pilotene-godkjenner-tariffavtalen-ny-streik-avverget
Helt som for ventet. Det er mye mer sannsynlig med en kurs på 1 krone enn på 13 eller 16..eller enda mer. Bare folk som er indoktrinerte i Norwegiansystemet tror vel på det. Nesten som en slags sekt
Mado
08.08.2022 kl 17:33
6322
Det ser ut at dere solgt ut så prøver å presse kursen nede!😁
Det går helt sikkert dårlig for flybransjens til høsten, men jeg tror ikke vi ser 7 tallet heller.
Frodon
08.08.2022 kl 18:50
6286
Jeg håper jo mest på at kursen spretter opp til kr 13, perfekt for en ny short ;) Spent på hva slags finansiering NAS skal få til. Får håpe de ikke venter til kassen er tom, slik de gjorde sist....da kan det raskt bli kr 1. Merkelig at de inngår kjøp av masse nye fly uten å ha finansiering på plass. Nøyaktig samme feil NAS gjorde forrige gang de kjøpte masse fly. Det ligger i menneskets natur å gjøre samme feil om og om igjen....uheldigvis
Rassen
08.08.2022 kl 20:53
6225
Det er det livet til Frodon går ut på. Selv om han ikke har noen som helst innvirkning på kursen. Har er bare en liten pappadalt som tror han vet noe 😂😂😂 Det gjør han ikke! 😂😂
Frodon
08.08.2022 kl 21:44
6182
Begynte å shorte NAS tidlig i 2019. Eneste aksjene jeg har kjøpt i NAS siden den gangen, har vært til inndekning av short.
Om det går dårlig med NAS eller fly bransjen, er ikke opp til NAS. Det er en av grunnene til at shorting av den Norske fly bransjen er så lønnsom 😉
6 tallet, 7 tallet, 8 tallet…tja, trenden er i hvert fall ned. Mye slitne investorer her, som gjerne vil få realisert tapene og komme seg videre
Om det går dårlig med NAS eller fly bransjen, er ikke opp til NAS. Det er en av grunnene til at shorting av den Norske fly bransjen er så lønnsom 😉
6 tallet, 7 tallet, 8 tallet…tja, trenden er i hvert fall ned. Mye slitne investorer her, som gjerne vil få realisert tapene og komme seg videre
Frodon
09.08.2022 kl 14:47
6027
NAS aksjonærer skriver og skriver om at SAS sitt merke navn for alltid er ødelagt...og "glemmer" at NAS nettopp gikk igjennom nøyaktig det samme. Merkelig hvordan det er en helt annen situasjon, loool.
Men, da tok de allerede feil
"Kundene strømmer tilbake til SAS
Kundene har strømmet tilbake til SAS etter at streiken ble avsluttet. Salget av SAS-billetter i Norge er nå på høyde med tiden før pandemien"
https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#117210
Men, da tok de allerede feil
"Kundene strømmer tilbake til SAS
Kundene har strømmet tilbake til SAS etter at streiken ble avsluttet. Salget av SAS-billetter i Norge er nå på høyde med tiden før pandemien"
https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#117210
Hehe..disse analytikerne har jo ikke peiling. Man trenger ikke utdannelse for å bli analytiker
Short posisjoner
Rapporterte shortede aksjer 8 aug
Voleon Capital Management LP 13 319 610 1,43%
Rapporterte shortede aksjer 8 aug
Voleon Capital Management LP 13 319 610 1,43%
Frodon
10.08.2022 kl 13:06
5814
Hehe, rart de ikke treffer oftere, når de har så mange lesere? Eks Dnb sin analyse på NAS, truffet en gang på 13 forsøk nå? (Tok ut ifra hukommelsen, dokumenterte det på en annen tråd for kort tid siden). Helt vanvittig at jeg har så mye større treffsikkerhet, selv om jeg nesten bare har folk som hater meg her 😅😅😅
Pilteri
10.08.2022 kl 14:32
5837
Du er nok aksjemarkedets Donald Trump. Vil bare godt men misforstås hele tiden. Heksejakt... Har du sopelim?😉
Hehe..disse såkalte analytikerne har jo ikke peiling. Det har de vist gang på gang. Nesten overassket over tallene du nevner, at de har truffet såpass ofte som en av 13.
Men de er vel kjøpt og betalt
Men de er vel kjøpt og betalt
Frodon
11.08.2022 kl 07:57
5621
Det virket som Fredriksen, Sundt AS og Dnb fondene solgte aksjer når analysene kom ut 🙈
Nå skjer det jeg har skrevet om i lang tid 😅😅 Hvordan vil dette påvirke inntektene når vi er i resesjon og folk får mindre penger å rutte med pga økte rente utgifter?
«Årsaken skal ifølge flyselskapet være økte drivstoffpriser.
O’Leary sier drivstoffprisene presser billettprisen opp
Sjefen mener det blir nærmest blir umulig for flyselskapene å tjene penger, dersom de ikke setter opp prisene»
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/v54BJL/ryanairs-billigbilletter-forsvinner
Nå skjer det jeg har skrevet om i lang tid 😅😅 Hvordan vil dette påvirke inntektene når vi er i resesjon og folk får mindre penger å rutte med pga økte rente utgifter?
«Årsaken skal ifølge flyselskapet være økte drivstoffpriser.
O’Leary sier drivstoffprisene presser billettprisen opp
Sjefen mener det blir nærmest blir umulig for flyselskapene å tjene penger, dersom de ikke setter opp prisene»
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/v54BJL/ryanairs-billigbilletter-forsvinner
Redigert 11.08.2022 kl 07:58
Badgirl
11.08.2022 kl 08:14
5614
Drivstoff blir vel ikke et problem fremover Frodon? I en annen tråd spår du olja ned i 77 US pr fat. Så da kan jo det argumentet tas bort!
80 dollar på oljen er meget høyt for fly selskapene, endog, langt bedre en 130 som vi så for kort tid tilbake, altså et oljepris fall pdd på 30%, det vises på bunnlinjen i q3.
Det henvises til resesjon, noe som er meget mulig, en resesjon når en endog kommer ut av en pandemi blir blåbær.
Det er her amatørene bommer, Nas skal opp, så kan en baisse det en makter, når q2 tallene kommer på bordet står denne aksje langt over 10 kroner
Det henvises til resesjon, noe som er meget mulig, en resesjon når en endog kommer ut av en pandemi blir blåbær.
Det er her amatørene bommer, Nas skal opp, så kan en baisse det en makter, når q2 tallene kommer på bordet står denne aksje langt over 10 kroner
Redigert 11.08.2022 kl 08:38
Hehe..selvsagt skal den ned i morgen. En dag med lit oppgang, så er det for enkelte ikke grenser for hvor høyt den skal
Frodon
12.08.2022 kl 11:42
5286
Yes, ned idag også....mye slitne aksjonærer med store urealiserte tap her nå. Tror du de vil sitte med aksjene over vinteren?
Det er stort sett bare vi som skjønner mekanismene rundt askjehandel her, Frodon. Hehe, du så i går etter EN dag med oppgang, da var det ikke måte på hvor høyt den skulle. Som jeg sa i går kveld, så skulle den ned i dag og det er den selvsagt. En dag litt opp, så 5 dager ned...blir kurs opp over 13 det som raringene tror.
Frodon
13.08.2022 kl 17:34
5089
Tenk at så mange hobby investorer har sponset oss med billige fly billetter i så mange år 😅 Kunne de ikke bare satt pengene rett inn på kontoen vår? 😜
Frodon
15.08.2022 kl 11:56
4829
Ned idag også…stiger aldri denne aksjen? Ikke rart aksjonærene blir slitne
Ikke spør, du får aldri svar når Nas går opp.
Redigert 15.08.2022 kl 17:25
Frodon
15.08.2022 kl 20:50
3220
Rassen skrev Hvor mye ned gikk den i dag? 😂😂🤦🏻🤦🏻
Oyoy, for en avslutting!! Synd olje prisen steg etter børsen stengte, ned imorgen igjen da?
Olje falt 93.365
USD
−4.506
(−4.60%)
NAS stiger til KR 10 i morgen
USD
−4.506
(−4.60%)
NAS stiger til KR 10 i morgen
nad.oslo
15.08.2022 kl 23:36
3152
Frodon du svarte aldri på Otovo tråd, hvor du skrev følgende.
Frodon
11.08.2022 kl 22:46
814
Ingen vits å la seg bli provosert på HO, men vi er i samme båt. For meg lønner det seg overhode ikke med sol panel, men det er kanskje fordi jeg har fast pris avtale og får betalt for å bruke strøm. Veldig fint om alle andre monterer sol panel på takene, så kanskje de får ned strøm prisene til oss andre ;)
Mitt spl. Er, hvem er din leverandør på strøm, siden du får betalt for å bruke strøm?
Frodon
11.08.2022 kl 22:46
814
Ingen vits å la seg bli provosert på HO, men vi er i samme båt. For meg lønner det seg overhode ikke med sol panel, men det er kanskje fordi jeg har fast pris avtale og får betalt for å bruke strøm. Veldig fint om alle andre monterer sol panel på takene, så kanskje de får ned strøm prisene til oss andre ;)
Mitt spl. Er, hvem er din leverandør på strøm, siden du får betalt for å bruke strøm?
Redigert 15.08.2022 kl 23:37
Marianne
16.08.2022 kl 09:57
3067
Hei jeg kan sikkert svare på den. De som bandt strømmen tidlig . Jeg bandt min på 79 øre. Får betalt får å bruke strøm.