💰 HAFNIA - KURSMÅL: 93,- 💰

Gulltider
HAFNIA 09.08.2022 kl 10:10 99557

HAFNIA:
ABG initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 93.

Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.

Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.

Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.

Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
Redigert 15.02.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
KommersK
15.09.2022 kl 16:33 7202

Bra oppsig på ettermiddagen. Positivt på ellers svak børs. Optimist for morgendagen.
De gjorde det sannelig godt de som kjøpte i blokksalget i forrige uke..
KommersK
16.09.2022 kl 12:13 6927

Nitrist utvikling i dag. Jaja. Dette er siste handelsdag før den skal inn i en god del indeksfond nå på mandag. Blir neppe negativt.
StevenG
16.09.2022 kl 14:38 7091

Typisk at det selges før bytte av indeks.. Helt normalt og kjøpsmulighet. Hafnia i 70-80kr til jul . Ratene øker for hver uke
Torine
17.09.2022 kl 20:17 6907

En av DNB-forvalter Eivind Veddeng Sars favorittaksjer - Finansavisen 17.9.
Etterspørselen har eksplodert.
Et annet selskap, Hafnia, frakter raffinerte oljeprodukter.
– Etterspørselen har eksplodert etter Russlands invasjon av Ukraina, forteller Veddeng Sars.
– Sanksjoner gjør at skipene må frakte produktene lenger og at det blir færre skip tilgjengelig i spotmarkedet.
Forvalteren tror situasjonen vil tilspisse seg enda mer når EU neste februar skal forby import av raffinerte oljeprodukter.
– Kombinert med et rekordlav ordrebok burde dette gi god medvind til både rater og skipsverdier, legger han til.
fleken
17.09.2022 kl 23:10 6831

Det var en heftig sluttauksjon på Fredag over 5 millioner aksjer gikk for 45,20 kr. Er det noen som vet hvem som kan ha solgt eller hvem kjøperen kan være?
Gulltider
04.10.2022 kl 16:36 6236

Nå kommer neste stepp opp 💰💰👍
Slettet bruker
05.10.2022 kl 00:56 6106

Den ene dagen er det a-bomber, den neste dagen er det nye kursmål fra vedkommende. Helt vilt å se at moderatorer på forum lar dette forbigå i stillhet.
ibyx
05.10.2022 kl 12:00 6022

Snuser litt på denne?
pro et contra på dagens kurs?
Ser at den ligger litt i bunn for perioden fra ca midten av august.
🤔😄
Slettet bruker
05.10.2022 kl 12:21 6036

Torm faller 8%
Ikke tro produkt isolert sett vil klare seg bedre en stor tank ved et kutt, uansett kuttet er bere en kjøps anledning, men fallhøyden i produkt er høy når en ser på rater kontr big tankers.
Kuttet er overdrevet og handler vel mest om at der ikke er kapasitet til å produsere mer, Russisk utfasing før nyttår vil dra Frontline langt opp i vinter, en aksje som er opp knappe 10% fra i sommer, kontra Hafnia 16-42
Just saying
Redigert 05.10.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.10.2022 kl 12:38 6048

Takk for det.
Teknisk sett har vel FRO brutt støtte rundt 110 nå. Det er gjerne en viss «iver» etter å får den under 100 også?
Men etterspørselen der ute kan kanskje «knuse» TA ganske så raskt?
Eller kanskje er det bra med tid ennå?
Slettet bruker
05.10.2022 kl 13:05 6357

Frontline er nå ned 35 kr på noen uker, dette er siste sjanse før vinter markedet.
Poenget her var, at mange dumper tank når det kommer et produksjons kutt, i et normalt marked er det negativt både for stor, små og produkt.
men ingen ting er nå normalt.
Strategiske lagre er snart tomme, inn mot vinteren og Russisk olje blir faset ut inn mot nyttår, da blir det lengre ruter.
Produkt tanke er knallgodt, Stor tank er helt greit, er ikke i tvil om at dette er en kjøps anledning i Frontline f.eks inn mot vinter, men hadde eller ikke solgt Produkt fordi de kutter, det var budskapet.
Gulltider
05.10.2022 kl 13:20 6302

FRO skal langt ned nå, så selg unna, og last opp i vinneren HAFNIA 💰💰
Slettet bruker
05.10.2022 kl 13:53 6432

I dagens aksje marked kjøpes det definitivt ikke noe shipping som har steget fra 16 til 42, men Frontlin som er opp fra sommer 90 til 108 kjøper jeg nå.
I desember smeller Vlcc raten opp
Produkt vil fortsette å være bra, men den største oppsiden er i Vlcc raten og da går aksjen.
Vi får se hva som skjer mot nyttårs skifte.
Redigert 05.10.2022 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Gulltider
05.10.2022 kl 14:22 6172

Edru i dag ???
Redigert 05.10.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2022 kl 18:41 6043

Scorpio tanker ned 6%
ks1977
05.10.2022 kl 20:37 6323

Hvor mange dager den siste måneden har Scorpio IKKE vært ned 6% intradag? Ikke mange...
Hellboy
05.10.2022 kl 20:52 6350

Og da kom det akkurat melding om innsidekjøp.

https://newsweb.oslobors.no/message/572645

Slettet bruker
06.10.2022 kl 00:19 6305

Treffer ikke a-bomben på den andre tråden din like mye hafnia, som front? Det er så mye søl inne på dette forum at det nærmer seg ekkelt.
Gulltider
06.10.2022 kl 08:01 10050

I tillegg til det store innsidekjøpet i HAFNIA i går, så forventes et oljerally fremover 💰💰💰

Mot oljerally fra start på Oslo Børs
Oljeprisen stiger etter OPEC-kutt, Asia er blandet etter rødt Wall Street. Det går mot oljerally på børs – futures peker mot 1,3 prosent opptur.
Cutter
06.10.2022 kl 15:17 9975

Norden spår ekstreme rater for PT i 2023.
ks1977
06.10.2022 kl 18:18 10100

Det blir slik når man har et forum som ikke modereres :(

Det er risiko på nedsiden (les: resesjon), men jeg tror risikoen er vesentlig større på oppsiden:
1) Flåteutnyttelsen for produkttankere er nå høyere enn hva den var i Q3/2008…
2) Vi går mot vinterer + lagrene er veldig lave
3) Kina starter kanskje opp + vedtatt eksport av produkt
4) Embargoen mot Russland «nærmer seg»

For ordens skyld så kan jeg påpeke at jeg har redusert i det siste, og har planer om å redusere videre dersom kursen fortsetter opp, men det er fordi at jeg har full posisjon i Hafnia.
KommersK
06.10.2022 kl 18:32 10215

Er tungt lastet her selv. Tror du på høyere eller lavere utbytte i desember enn vi fikk i september?
Redigert 06.10.2022 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.10.2022 kl 18:38 11220

Som alltid et bra og fornuftig oppsett ks1977.

Dog, det som for meg er det viktigste er at 60% av EUs diesel (siste tallet jeg har lest) fortsatt kommer fra Russland. Og når embargoen starter opp er så vidt jeg har fått med meg den ledige raffineri-kapasiteten i Kina.

Mao en enorm økning i seilingsdistanse ;) Og tonnasjen øker ikke, verftskapasiteten kan ikke levere flere skip. Så uten å ha noen forutsetninger for å finregne på effekten, så er mitt fugleperspektiv og grovestimat en god økning i ratene. Blir jo en del kapasitet som treffes av de nye shippingreglene for utslipp fra nyttår og, så jeg ser for meg en fin fremtid for Hafnia ;)
ks1977
06.10.2022 kl 20:09 11199

Takk. Ja, jeg er veldig optimistisk selv - og tror ikke at en evt. resesjon vil ødelegge for mye. Det som jeg er usikker på er all frem&tilbake-styret med å nekte og forsikre skip med russisk olje&produkt - vi kan risikere at russisk olje&produkt ender opp i den illegale flåten, noe som vil redusere inntjeningen (alt annet likt), men jeg ser ikke hvor stor effekt dette vil ha (ei heller om det i det hele tatt er mulig å transportere all russisk olje&produkt illegalt).
Hellboy
06.10.2022 kl 20:18 11426

Den illegale flåten er jo et spørsmål, ja.

Men, den er ikke stor nok til å "ta unna" så da må aktørene der få tak i mer tonnasje. Og ergo drive skipsprisene opp. I mitt enkle hode. Så det er jo positivt også
Slettet bruker
06.10.2022 kl 20:26 11526

Det er helt latterlig å sitte å se denne gulltider argumentere for atombomber i frontline, mens han samtidig sitter å Hauser Hafnia over en lav sko. Det burde helt klart være en sak for moderatorer på forum, men virker ikke som det er så viktig.
Hellboy
06.10.2022 kl 20:46 11628

Blir mye hyggeligere om vi andre snakker fornuftig om selskapet og evt tuller og fleiper litt ;) Og ikke gidder å bry oss
Gulltider
07.10.2022 kl 09:23 11546

HAFNIA:
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.

Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.

Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.

Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
ks1977
07.10.2022 kl 14:49 11518

Åpenbart, men det finnes verre - jeg har sett samme oppførsel (av andre) hvor man innen samme sektor snakker varmt om et likvid selskap, samtidig som at man snakker dritt (med de samme makroelementene, bare med motsatt fortegn!) om et illikvid selskap... Faktisk det som gjorde meg så provosert at jeg til slutt registrerte meg og deltok aktivt her i stedet for å bare lese innlegg (da var det Hunter og ADS som fikk gjennomgå med ufortjent kjeft samtidig som at Frontline fikk skryt).

Kvaliteten på forumet er dessverre svært lavt, nettopp fordi at slike tullinger får herje fritt (alltid bra å få bearsiden, men når det er snakk om trolleri eller for egen vinning så blir det noe annet), og det er ikke noe som kommer til å endre seg. Dessverre en gjenganger på alle forum, men dette er kanskje av de dårligere (her på berget).

Personlig så har jeg stor tro både på Frontline (selv om jeg har valgt en konkurrent) og Hafnia (selv om jeg har supplert med STNG og ikke kjørt rent løp med Hafnia), og er fullt investert i begge sektorer. Tror dog at risk/reward er bedre innen produkt, men ulempen med produkt er at utbyttepolitikken er "dårligere" (med Hafnia som den (?) store ledestjerna med 50%) slik at man er avhengig av markedet (les: kursoppgang) og ikke bare kan hvile på utbyttene.
Gulltider
07.10.2022 kl 17:48 11451

Med tanke på innsidekjøpene i HAFNIA den siste tiden, og den heftige utbyttepolitikken de har, så vil nok denne være god fremover 👍💰

God helg alle sammen 🥂🥂
Redigert 07.10.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Gulltider
10.10.2022 kl 14:57 10802

Lav flåtevekst de neste årene

Tankrederiet Hafnia har steget mye i år på bakgrunn av et stramt produkttankmarked og en kraftig økning i ratene.

Huitfeldt mener aksjen fortsatt er attraktiv.

– Fra februar neste år trer EUs sanksjoner mot å importere russiske oljeprodukter i kraft.

Dette vil føre til lengre fraktdistanser på grunn av at produkter som tidligere ble fraktet fra Russland til Europa nå må fraktes fra USA og Asia.

En konsekvens av det er høyere utnyttelse av flåten og dermed høyere rater, sier han.

– I tillegg ser vi en veldig lav flåtevekst de neste årene som en følge av lite bestillinger av skip. Kombinasjonen høye rater og lite nybygg gjør også at vi kan stå ovenfor en økning i annenhåndsverdiene.
Redigert 10.10.2022 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
DenVise
11.10.2022 kl 13:04 10504

Har fulgt denne en stund så i dag tok jeg første kjøp. Tror markedet overreagerer og alt går ned når det er røde dager.
Kjøpsmuligheter også i et Bear marked. Hafnia og Stb kjøpt i dag
Hellboy
11.10.2022 kl 13:16 10490

Ikke så dumt DenVise.

Er 60% av EUs diesel som kommer fra raffinerier i Russland, og som blir bannet i februar. Den eneste ledige raffinerikapasiteten er i Kina. Dvs enormt mye lengre distanse for frakten. Og flåten på clean tankers blir ikke større, for å si det slik. Lite som er bestilt av verft, og nå er alle verftene booket med f.eks containerskip, så det tar mange år før man får noe særlig tilflyt av ny tonnasje. Så med lengre seilingsdistanse og derav behov for mer tonnasje samt ingen tilførsel av ny tonnasje og nye regler som senker farten og også tilgangen på tonnasje fra nyttår. You do the math :D Men det har du tydeligvis gjort alt
Gulltider
12.10.2022 kl 09:29 10245

Noen har antent raketten i dag 💰💰
Kanskje vi er over 50 lappen innen ukeslutt 💰💰
Redigert 12.10.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
DenVise
13.10.2022 kl 16:08 10127

De mer jeg leser og analyserer markedssituasjonen innen produkttank, jo mer blir jeg overbevist om at denne reisen med Hafnia faktisk kan gå mot 90 kroner + Utbyttter på veien dit!
Gulltider
13.10.2022 kl 22:19 10020

Ny festdag fredag 💰💰🥂
Spekulant1
14.10.2022 kl 14:54 9755

Blir nok mer fest neste uke. 🥂
Hardly
14.10.2022 kl 14:56 9915

Hvorfor det?
Spekulant1
14.10.2022 kl 15:01 10223

Hvorfor ikke?
Gulltider
14.10.2022 kl 15:23 10288

Børsens klareste doblingskandidat 💰👍
Gulltider
17.10.2022 kl 09:06 9783

PAS: HAFNI: We have made only minor 2022 changes ahead of the Q3 release, with Q4 guidance and potential dividend signals going to be the most important elements to look for. Expecting an accumulated H2’22 – 2023 EPS of near USD 3, net debt will reduce by USD 1.2bn over the period and LTV fall below 20%. While our ~20% yield on 2023 est. is attractive, there will be room for more than 50% pay-outs here – and we expect focus on X.O distributions. Reiterate BUY, TP of NOK 84 equals YE’23 NAV with 5% higher values and implies EV/EBITDA ~4x on 2023 est.
Gulltider
17.10.2022 kl 15:43 9666

Shipping-indeksen på Oslo Børs er opp 2,4 prosent mandag, der Hafnia og Frontline er blant aksjene med best utvikling med oppgang på rundt 4,5 prosent.

"Sist, men ikke minst, forventer vi en solid rapporteringssesong for tredje kvartal, hvor flere selskaper innen råolje- og produkttanksektoren kan øke utbytteutbetalinger enda mer enn foreløpig ventet", skriver meglerhuset.

Clarksons Platou Securities noterer at VLCC-inntjeningen steg med 20 prosent forrige uke til 70.000 dollar pr dag, og at ratene ventes å stige ytterligere denne uken.

Når det kommer til produkttank poengteres det at dieselmarkedene strammer seg til i forkant av vinteren og den planlagte EU-embargoen mot russisk import fra februar 2023.

"Med det truende tilbudssjokket fra EU-sanksjoner i de kommende månedene, forventes produktprisene å stige tilstrekkelig til å tiltrekke seg laster fra lengre avstander.

Med amerikanske lagre også på den lave siden, kan det hende at diesel må importeres fra så langt unna som Kina, noe som potensielt kan øke charterprisene betydelig for LR2 LR1, og MR-skip", skriver meglerhuset.

Arctic Securities skriver i en oppdatering at raffineriaktivitet overalt begynner å komme tilbake fra sesongbasert vedlikehold og bør raskt øke som svar på økte marginer på grunn av den økende dieselmangelen.

"Med frigjøring av olje fra strategiske amerikanske lagre i ferd med å ta slutt og mer kortreist russisk råolje og produkter i ferd med å forsvinne fra Europa, er kappløpet om å sikre forsyning av olje så vel som transportkapasitet godt i gang, og vil ta fart i ukene som kommer", heter det fra meglerhuset.
Gulltider
17.10.2022 kl 19:01 9571

HAFNIA: Pareto øker anslag på rater for produkktankere i 2023 og øker kursmålet i Hafnia til NOK 84 (60).
Hellboy
17.10.2022 kl 22:31 9377

Du vet du postet det ti timer før siste innlegg, Gulltider. ?
Gulltider
18.10.2022 kl 03:08 9242

Ny festdag tirsdag 💰💰🥂
Hardly
18.10.2022 kl 10:19 9008

Javel?????
Spekulant1
18.10.2022 kl 11:57 8911

Ja ny fin dag. Litt gevinst sikring på noen også rusler den videre. Står nok i 60 + før q3.