RECSI - TEKNISK (8 August 2022)

Slettet bruker
RECSI 09.08.2022 kl 11:15 13472

Jeg har fulgt den tekniske utviklingen i RECSI de siste årene - og sammenfatter her status presens ved hjelp av egne observasjoner og de tekniske signalene som fremgår av den langsiktige analysen i analyseprogrammet til Investech.

Status presens - lang sikt:

Mandag 8 august stengte RECSI på kroner 20,82 - og ifølge algoritmene til Investtech, så brøt dermed aksjen gjennom taket i en rektangelformasjon. Bruddet skjedde ved kroner 20,31. Forutsatt at bruddet bekreftes, så indikerer det tekniske bildet videre oppgang til kroner 31,39. Oppgangen de siste ukene og månedene har nesten unntaksvis skjedd på høye volum, mens dager med nedgang har skjedd på avtagende volum. Volumbalansen er med andre ord sterk positiv.

Aksjen har steget mye de siste dagene og kortsiktig RSI er skyhøy, noe som i forhold til denne typen aksje ofte har resultert korreksjon ned. Den 8 august var RSI for henholdsvis 14,21’ og 90 dager følgende:

RSI 14 = 87
RSI 21 = 74
RSI 90 = 56

Aksjen er i skrivende stund ned med 3,12% til kroner 20,17


https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101031&tck=RECSI
Redigert 15.08.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2022 kl 14:53 9995

manman01 skrev Innlegget er slettet
manman01: Nå må det snart bli slutt på at du saboterer tråder til brukerprofiler du ikke liker. Det er blant annet på grunn av mobbing, trakassering og annet usaklig surr fra deg og dine likemenn, at jeg har valgt å stenge mine tråder - og det er også grunnen til at jeg tidligere også valgt å slette min forhenværende brukerprofil på dette forumet. Du er rapportert til adminsrtator - og så er det mitt håp at de nå viser vilje til å håndtere klagen i henhold til eget regelverk.
Redigert 09.08.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
09.08.2022 kl 18:26 9303

Småplukker skrev Innlegget er slettet
Skal dette forumet klare å løfte seg litt, så må slike mobbeinnlegg motarbeides. Jeg er ikke tilhenger av teknisk analyse, men jeg setter pris på bredest mulig mangfold av både tema og synsvinkler her på forumet. Fra sidelinja har jeg sett hvordan Menighetshuset har tatt form her inne de siste årene, der visse yppersteprester og noen følgere har slått hadt ned på divergerende oppfatninger med spydigheter istedet for saklige motargumenter. Skjerp dere, så kan Forumet kanskje gjenskape noe av fordums storhet i stedet for å gå til grunne i form av likttenkende evangelister.
Sofafilosof
09.08.2022 kl 19:17 9004

Småplukker skrev Innlegget er slettet
Ser gjerne at du tenker dypt gjennom mitt svar til MorganKane, som jeg ikke orket å følge videre opp på grunn av hans siste spydigheter.

Hvis kinesiske polysilprodusenter skal utestenges de årene som REC + andre amerikanske produsenter i verdikjeden bygger seg opp med lønnsom produksjon, så blir en slik proteksjonismepolitikk farlig etter min mening. Skal Kina dumpe deres produksjon til markeder utenfor USA/EU slik at REC (for eksempel) kan selge poly til 20 dollar/kg i vesten mens andre produsenter i andre markeder og andre deler av verdikjeden kan kjøpe poly til 5-10 dollar/kg? Vi så i forrige runde av polysilicon-krigen hvordan Kina kunne ta globalt hegemoni gjennom prisdumping (som førte til nedstenging av for eksempel ML). Løsningen må bli at solar-kjeden må inngå i en omfattende, overodnet global samarbeidsavtale for til slutt å kunne friskmelde kinesisk produksjon med hensyn på klimaavtrykk og menneskerettigheter. Men det vil ta veldig, veldig lang tid etter mitt syn. Omtrent som å få med Kina på raskere nedstenging av kullkraftverk i klimakampen? I mellomtiden må REC med sin kommende miniproduksjon på 16.000 tonn poly finne seg i både internasjonale markedspriser og volumrabatter.

De klarer det nok bedre denne gangen enn i forrige krig på grunn av støtte både fra seriøs hovdaksjonær og de nye lovene i USA, men slik som det fantaseres om blant mange her på forumet så har i alle fall jeg lite tro på luftige overskudd og ditto aksjepris.

Jeg vil sette pris på motargumenter, men hopp over spydighetene - takk.
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:13 8801

Hanwha har vesentlige teknologiske fortrinn og kjenner markedet, de dominerer allerede i USA og er underleverandør til Tesla, utspill om at de skyter seg i foten ved å etablere vertikal solkjede fremstår merkerlig.

Du beskriver et ragnarokk scenario som det mest sannsynlige, der Kinesiske produsenter plutselig skulle gå inn for priskrig i en situasjon der de har stor nok andel til å fokusere på inntjening.

Det siste året har og vist at Kina ikke er immun mot høye strømpriser.

Når det gjelder global avtale for menneskerettigheter, det er ingen indikasjon på at Kina vil komme med noen innrømmelser på dette området, de har blitt vesentlig mer autoritære under Xi.

Ta en titt på internasjonale nyheter.



Redigert 09.08.2022 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Badgirl
09.08.2022 kl 20:28 8731

Enig med deg sofa 👍 Kan ikke fatte at folk har blitt så hårsåre :(
Men det har jo blitt et samfunn hvor krenkefestene har fått fotfeste. Dette med dissing av REC er jo ikke noe nytt fenomen, det har pågått i minst 15 år. Når vi var en liten klan I gamle dager så dro vi ikke hjem til mamma fordi noen snakket stygt til oss.
Men det er vel den veien det går når man har vokst opp med bobleplast rundt kroppen når man skulle ut og ake.
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:37 8705

"I mellomtiden må REC med sin kommende miniproduksjon på 16.000 tonn poly finne seg i både internasjonale markedspriser og volumrabatter"

Internasjonal pris er 40 dollar, nå må benytte kalkulator og ikke tidsmaskin.
Sofafilosof
09.08.2022 kl 20:37 9044

Takk for seriøs replikk.

Ordet "krig" var for brutalt. Konkurranse er et mer forsiktig uttrykk, så jeg modererer meg. I første omgang kandet passe å kalle det konkurranse, der prisen allerede første året fremover forvente så omtrent halvere seg fra dagens 30-40 dollar/kg (det starter i høst/vinter). Ikke på grunn av lavere etterspørsel, som forventes å øke sterkt, men på grunn av enda sterkere øket produksjon. Og dette forholdet blir enda mer fremtredende - i følge ekspertene - de følgende par-tre årene.
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:43 8994

at det skal halvere seg har jeg liten tro på, den siste tid har vist at alle andre trinn i verdikjeden bygger kapasitet ekstremt raskt, introduksjon av LIFEPO batterier og andre løsninger gjør at sol tar av.
Det er all grunn til å tro at Kina guider med "paper dragon" meldinger nå som USA introduserer en proteksjonistisk policy der man mister i underkant av 20 dollar pr panel i skattefradrag ved å benytte innsatsfaktorer fra Kina.

Det er en del prosjekter satt på vent som vil komme online ekstremt raskt dersom prisene synker.

I tillegg så er wafer tykkelsen blirr vesntlig tynnere, ned mot 10 micron slik at f.eks 30-35 dollar ikke kveler bransjen. det er vel litt over 3gr polysilisium pr watt nå.
Sofafilosof
09.08.2022 kl 20:43 8983

Vi får svaret i neste uke om REC oppnår 40 dollar på sin gjenværende produksjon i dagens gunstige marked...
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:46 8952

De trenger ikke 40 dollar, de trenger minimum 15 dollar (reelt 18 inlkudert SEMA), spotpris er forøvrig 2,5 dollar pr kg metallurisk silisium i Kina nå, trolig litt høyere i USA.

Sannsynligvis vil fastpris ligge godt over 20 dollar.

Forøvrig har REC kapitalsterke selskaper innen batterianode produksjon som ønsker å sikre seg råvareleveranser i forkant, dette er noe man gjør før spaden er satt i jorda, bare se på Freyr.

redigert.
Redigert 09.08.2022 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
09.08.2022 kl 20:49 8920

Min henvisning til 40 dollar var ironisk,..
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:52 8882

Skjønner det, mennår du begynner diskusjonen med å snakke om 5-10 dollr kg så virker det fornuftig å eliminere tabloide ytterpunkter.
Intravenøsiu
09.08.2022 kl 20:54 8859

Kan legge til at metallurgisk silisium er innsatsfaktor for Rec, lav pris her er fordelaktig.
Annaikkelyter
09.08.2022 kl 20:59 8818

Jojo, sånn går no dagan.
Lavtrykk ventes fra morgenen, så lurt og selge på morgenen for så og vente på lavere inngang ved en senere anledning?
Svaret vet vi utpå dagen🥱

Redigert 09.08.2022 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2022 kl 11:43 7898

Aksjen er i dag opp på meget høyt volum. Det er så langt i dag (ca klokken 11,35) omsatt aksjer for nesten 132 millioner kroner - og aksjen er i skrivende stund opp med 5,5% til kroner 21,30.

Nb. I dagens utgave av Finansavisen under spalten "Børskommentar", ble det gjort et poeng av at gårsdagens fall på over 3% skjedde på meget høyt volum. Det er feil. Det ble i går omsatt ca 8 millioner aksjer - noe som er betydelig mindre enn snittet av de dagene hvor aksjen stiger. På grønne dager er det ikke uvanlig at det omsettes mellom 10 og 15 millioner aksjer. Hittil i dag er det omsatt godt over 6 millioner aksjer.
Redigert 10.08.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2022 kl 00:10 7432

Det ble i dag omsatt 19,48 millioner aksjer til en verdi av nesten 410 millioner kroner. Aksjen er opp 4,16% og stengte på kroner 21,03.
Redigert 11.08.2022 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
11.08.2022 kl 00:18 7391

Virkelig god Molnes effekt👏👏😂
Stabukk
11.08.2022 kl 03:37 7239

Onsdag kveld var Investtech ute med ei oppdatering for Rec som dei med abonnement kan vurdera.
Signalet skal vera vidare oppgang til 28 dersom kursen stabiliserer seg.
Slettet bruker
11.08.2022 kl 08:13 6864

Ja, det har muligens skjedd et brudd på en rektangelformasjon på både mellomlang- og lang sikt. De mulige bruddene skjedde marginalt under gårsdagens sluttkurs, så her er det fortsatt rom for usikkerhet. Bekreftes bruddene så gir dette rom for en stigning til ca 28,50 i løpet av 1-3 måneder - og deretter opp et sted mellom 30 og 40 kroner.

Brudd på rektangelformasjoner har svært stor prediksjonsverdi, så bekreftes bruddene, så bør det (etter mitt skjønn) være et sterkt kjøpssignal for oss langsiktige.

Nb. Personlig har jeg sterk tro på selskapet og aksjen i månedene og årene som kommer - og jeg sitter derfor helt rolig med min 100% eksponering i aksjen.
Marketwatch
11.08.2022 kl 09:49 6548

Jeg føler på mange måter at Recsi begynner å bli utdebatert. I motsetning til hva mange tror, har det som skrives om Recsi på ulike forum, ingen påvirkning av utviklingen i kursen, til det er omsetningen i aksjen for stor. Jeg synes også at det er andre fisker i havet som f.t. er minst like spennende. Må imidlertid kommentere følgende, da du, og heller ikke Molnes, synes å hensynta dette: etter covid, Ukrania og kommende miljøkrise, så er ikke verden den samme. Usa og Europa kan ikke være helt avhengig av Kina for å få materialer til en så viktig del som f.eks solenergi. Derfor må de sette inn tilstrekkelige ressurser for å bygge opp en egen verdikjede. I tillegg kan det ikke være slik at Vesten må bestemme seg for svært strenge regler for co2 utslipp i sin produksjon, mens Kina ikke trenger å bry seg. En co2 avgift som EU jobber med, må derfor på banen. Da vil kinesisk produksjon av poly som baserer seg på kullkraft bli utkonkurrert. Får i den sammenheng minne om at Recsi sin FBR teknologi er betydelig mer effektiv enn Siemens teknologien. Dessuten baserer Recsi sin produksjon på vannkraft. Har sagt det mange ganger før: får Recsi inngått lønnsomme kontrakter som gjør at ML gjenåpner, da skal Recsi aksjen reprises. Slike avtaler kan fort bli inngått kommende måneder, etter at loven om støtte forhåpentlig blir vedtatt i representantenes hus på fredag. Det blir også spennende å høre hva Recsi selv sier under q2 på tirsdag. Ellers bryr jeg meg nada om hvem som vil kjøpe aksjer i Recsi eller ikke, enhver får gjøre seg opp sin egen mening om de vil eie aksjer i selskapet eller ikke.
Redigert 11.08.2022 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2022 kl 10:01 6492

Marketwatch: Denne tråden er fobeholdt forhold som omhandler det tekniske bildet rundt RECSI. Jeg ber om at det blir respektert.

Det er opprettet en egen tråd på forumet som heter "Meet REC Silicon". Foreslår at du poster innlegget ditt der.
Redigert 11.08.2022 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
11.08.2022 kl 10:06 6463

Kan ikke se at du var nevnt i mitt innlegg, så når du sier at jeg tillegger deg meninger og holdninger du ikke har, så tror eg du må lese innlegget meg en gang til. Jeg svarte Sofafilosof, så du får ta han for å komme med innlegg som du mener ikke hører til her.
Slettet bruker
11.08.2022 kl 10:08 6448

Nei, beklager, det er derfor rettet opp. Men igjen, jeg ber om at det kun postes innlegg på denne tråden om omhandler det tekniske bildet.
Slettet bruker
12.08.2022 kl 10:15 6013

Torsdag 11 august ble det omsatt ca 9,5 millioner aksjer. Aksjen var ned ca 2,14% til kroner 20,58. ... Aksjen falt dermed tilbake under nivåene hvor de eventuelle bruddene på rektangelformasjonene indikeres.
Redigert 12.08.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.08.2022 kl 11:13 5724

Teknisk analyse er ikkje mitt spesialfelt, men trådstartar eller andre kan gjerne gi ei oppdatering framfor kommande veke.
Fredag enda som kjent med oppgang på ca 11 prosent, først og fremst med utsikter til klimapakken Inflation Reduction Act, som blei vedtatt som venta.
Short må vel i stadig større grad dekka inn på høgare kurs. Større fond går inn? Og vi får Q2 på onsdag. Høsten ser neppe mørk ut, verken teknisk eller fundamentalt?
Slettet bruker
13.08.2022 kl 12:01 5553

TEKNISK OPPDATERING: De overnevnte bruddene på rektangelformassjonene som inntraff marginalt under kroner 21, ser nå (muligens) ut til å være bekreftet, da fredagens oppgang på nesten 11% skjedde på svært høyt volum.

Fredag 12 august ble det omsatt 23,94 millioner aksjer til en verdi av kroner 529,14 millioner kroner. Aksjen var opp 10,93% til kroner 22,83. På det høyeste intradag ble aksjen omsatt til kroner 23,34.

På kort sikt har aksjen nå brutt gjennom taket på en allerede sterkt stigende trendkanal. Volumbalansen og momentumet er svært sterk på både kort og lengre sikt.

-----------------------------------------

NB: Brudd på rektangelformasjoner har som nevnt ovenfor meget stor predikasjonsverdi - og bruddene som er nevnt ovenfor indikerer en stigning til rundt kroner 28,50 innenfor et tidsspenn på 1-3 måneder - og deretter en stigning til et sted på mellom 30 og 40 kroner innenfor et tidsspenn fra 3 til 18 måneder.

En liten avsporing avslutningsvis: ... RECSI er som kjent ekstremt volatil aksje og kan ofte bevege 30-40% (både ned og opp) innenfor en svært kort tidsperiode (2-4 uker). Jeg tenker derfor at tidsintervallene som ligger til grunn for de tekniske formasjonene ovenfor kan være befengt med relativt store avvik/usikkerhet. Skulle det eksempelvis komme kursdrivende nyheter av positiv karakter, så tenker jeg at formasjonene kan bli raskere realisert enn det teorien sier. Tilsvarende, så vil negative nyheter kunne resultere i betydelige fall fra dagens nivå.

Aksjen fortsetter imidlertid trenden med å ha betydelig høyere omsetning på dager med oppgang, sammenligner med dagene hvor aksjen faller. En mulig forklaring kan være at uproffe/kortsiktige spekulanter velger exit, mens de mer langsiktige investorene tar posisjon.

Redigert 13.08.2022 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.08.2022 kl 16:01 5236

Takk for grundig oppdatering. Som langsiktig har eg mest fokus på det fundamentale, men TA er ein del av «gamet» på Oslo børs. Mange traderar legg mest på trend og mønster i aksjen. Akkurat no har kursen god drahjelp frå politiske avklaringar i USA. Og nettopp støtte og skatte-incentiv kan kundar av Rec også rekna på. Som i sin tur gjer inngåing av kontraktar enklare. Det kan gje mange positive avklaringar det neste halvåret. Er vel neppe for optimistisk å spå høgare kurs enn i dag ved nyttår.
milk
13.08.2022 kl 17:46 4993

Selv om Grove ble latterliggjort av flere på dette forumet, så har han gjort en kule på Recsi...... Noen burde gå litt i seg selv før det konkluderes!!!
Slettet bruker
14.08.2022 kl 10:56 4398

Vd. Teknisk analyse:

En liten avsporing fra trådens tema, da jeg til stadighet ser at flere uttrykker skepsis til teknisk analyse. Til de vil jeg si at teknisk analyse har generelt meget høy prediskjonsverdi - og særlig i forhold til aksjer med høy likviditet. De tekniske formasjonene som oppstår gjenspeiler psykologien i markedet - i den forstand man tenker seg at de i stor grad reflekterer DEN TOTALE KUNNSKAPEN som til enhver tid eksisterer om selskapet. - Formasjonene vil derfor gjenspeile seg i konkrete nivåer knyttet til støtte, motstand og volum. Falske signaler kan imidlertid ofte oppstå, så eventuelle brudd ned og opp må bekreftes.

Teknisk analyse skal altså i teorien gjenspeile totaliteten av den fundamentale kunnskapen - og er et meget godt verktøy for å time aksjekjøp og aksjesalg. Valget mellom teknisk og funademtal analyse er derfor ikke et spørsmål om enten eller, men både og.

For daytradere og andre kortsiktige spekulanter, så er teknisk analyse helt nødvendig om man skal lykkes med god timing. Jeg anbefaler derfor alle som er aktive på dette forumet om å lære det mest grunnleggende relatert til teknisk analyse - for da vil vi kunne få en mer konstruktiv og matnyttig diskusjon knyttet til hvilke nivåer hvor sannsynligheten er størst for at en aksje skal falle eller stige innenfor ulike tidshorisonter.


Et kort søk på nettet gav meg denne linken:

https://aksjesnakk.com/finansanalyser/

Viser også til Investech sine hjemmesider. Investtech arrangerer også gratis kurs i teknisk analyse.

https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&product=0
Redigert 14.08.2022 kl 11:00 Du må logge inn for å svare