Rødts skrivebordsteori og faktiske realiteter

sondresb
11.08.2022 kl 09:53 580

"Færre boliger vil bli leid ut med en husleiefrys, advarer DN. Hvorfor? Dette er økonomisk skrivebordsteori. Jeg utfordrer avisen til å finne en eneste huseier som vil velge å la en bolig stå tom bare fordi han tjener noe mindre på den." (fra https://www.dn.no/innlegg/husleiefrys-virker/2-1-1275739 og dagens papiravis, antakelig kreves abo).

Jeg må bare få si at kjøpsprisene relativt til leien er såpass høye at det knapt gir mening å leie ut i dag, spesielt med ruglete utsikter til prisstigning (selv om byggingen, som nok også drar opp leieprisene antakelig kan bidra til at regnestykket går opp, men usikkert er det uansett). Dette er ikke skrivebordsteori, men helt konkrete prioriteringer med egen privatøkonomi - som jeg selv var oppe i relativt nylig.

Det eneste som funker er å regulere og bygge boliger. Gjerne rimelige studentboliger, selv om det selvsagt vil skape noe press nedover på denne delen av leiemarkedet. Husleieregulering er bare tull og vil i beste fall resultere i penger under bordet og i verste fall færre boliger å få leid.
Traktor94
11.08.2022 kl 12:34 526

"Fordi prisene på mat, forbruksvarer og drivstoff øker kraftig, får de mulighet til å automatisk tjene mer."

Nei, utleierne får som alle andre muligheten til å opprettholde noe av kjøpekraften sin. Den reelle inflasjonen ligger nok langt over økningen i KPI. Hvem tror de egentlig utleierne er? Utleiere har også økte utgifter, både i direkte forbindelse med utleien, men også på privaten.
OZZY
11.08.2022 kl 12:40 513

Rødt ved Moksnes er veldig fint når det gjelder strømimportprisen. Der er han suveren hvis du har sett de snuttene han har lakt ut på FB.
Det eneste som hjelper for å få husleieprisene stabil er å økebyggingen på studentboliger og øke bygging av små mellomstore leiligheter og gjerne i nærheten av der folk studerer. Enklere blir det ikke. Savner et krafttak fra politikernes side men de er vel bare opptatt med å mæle sin egen kake tipper jeg.
keisam
11.08.2022 kl 13:03 491

Borten Moe gir tilstrekkelig med penger til studentboliger, samskipnadens pengebinge vokser, kommunenes manglende evne og vilje for å tilrettelegge tomter som oppfyller samskipnadens krav. Som ellers i samfunnet er det en runddans som vil vare lenge og ingen vil ta ansvar. Dette vil til slutt løse seg selv med at færre tar høyere utdanning og klasseskille vil økes.