💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰
06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41
Du må logge inn for å svare
desirata
28.10.2022 kl 02:43
5734
Du glemmer at du er i shipping nå og derved er PE tallene lave der du skriver.
Vil nevne 2 andre shipping co som driver industriell shipping lignende Hauto. Det er Stolt Nielsen og Wilhelmsen. Begge tjener godt, har gode utsikter, men PE på 4 tallet. Belco + Gogl samme i 2021. Andre med PE på 3- tallet er Hafnia og Elkem. EQUINOR også faktisk.
Syklisk bransjer får halve PE av andre nettopp pga ordet sier. Markedet vet at før eller siden faller det, eks bulk siste halvår. Det er risky business med boom & bust. En kan argumentere med lav ordrebok og mange gode år, men den kjøper altså ikke børsen.
Vil nevne 2 andre shipping co som driver industriell shipping lignende Hauto. Det er Stolt Nielsen og Wilhelmsen. Begge tjener godt, har gode utsikter, men PE på 4 tallet. Belco + Gogl samme i 2021. Andre med PE på 3- tallet er Hafnia og Elkem. EQUINOR også faktisk.
Syklisk bransjer får halve PE av andre nettopp pga ordet sier. Markedet vet at før eller siden faller det, eks bulk siste halvår. Det er risky business med boom & bust. En kan argumentere med lav ordrebok og mange gode år, men den kjøper altså ikke børsen.
Matros
28.10.2022 kl 07:20
5732
Jeg tror det er greit å skille mellom såkalt spot shipping (tank og bulk) og industriell shipping. Wawi og høegh inngår lange kontrakter, til tross for at høegh kjører 25 pst spot i dag. Hos wawi er det bare 10 pst.
PE multippel skal også reflektere hvor du er i syklusen, den er lav når man er på topp av konjunkturene, og høy på bunn. Høegh har lav PE i dag fordi makrobildet er usikkert, men straks en ser konturene av at konsumsentimentet og bilsalg bunner ut, skal multippelen opp. PE 7-8 på neste års inntjening kan raskt dra kursen langt nord for 100. Den vil da handles med noe premie til Nav, som er helt greit.
Du må gjerne gjøre dette vanskelig, men det er det ikke. Her skal kursen betydelig opp……….i mellomtiden kan jeg glede med til et fett utbytte….trala la la
PE multippel skal også reflektere hvor du er i syklusen, den er lav når man er på topp av konjunkturene, og høy på bunn. Høegh har lav PE i dag fordi makrobildet er usikkert, men straks en ser konturene av at konsumsentimentet og bilsalg bunner ut, skal multippelen opp. PE 7-8 på neste års inntjening kan raskt dra kursen langt nord for 100. Den vil da handles med noe premie til Nav, som er helt greit.
Du må gjerne gjøre dette vanskelig, men det er det ikke. Her skal kursen betydelig opp……….i mellomtiden kan jeg glede med til et fett utbytte….trala la la
Kjøper argumentet ditt! Mener dog visibiliteten er forholdsvis god inn i 2024 og rotasjonen fra vekst til verdi skal øke multipplene. Poenget mitt var egentlig utsagnet ditt rundt utbytte og kurs. Du mente utbytte på 8kr ville gi kurs 100kr. Men 8kr av hva? Det er veldig relevant om 8kr utgjør 30% av overskuddet eller 70%!
ABG Sundal Collier øker kursmål til 103kr!
jonne
28.10.2022 kl 16:32
5526
hvorfor ble handelen stoppet 2 ganger, den første er grei, men den andre etter kun minutter ?
asbjørnsen
29.10.2022 kl 20:01
5379
Kjekt å vere med på denne seilasen!
Kva tenker dykk om påverknad frå auka globale renter for å stagge inflasjonen?
Frå Q3:
"The global situation with high inflation and fear for recession has so far not impacted the financial performance of our business but this is something we closely monitor."
We closely monitor - vil dei trekke ned utbytte for å ha sterk balanse når dette skjer eller er det full fest til det er bråstopp?
Kva tenker dykk om påverknad frå auka globale renter for å stagge inflasjonen?
Frå Q3:
"The global situation with high inflation and fear for recession has so far not impacted the financial performance of our business but this is something we closely monitor."
We closely monitor - vil dei trekke ned utbytte for å ha sterk balanse når dette skjer eller er det full fest til det er bråstopp?
Matros
30.10.2022 kl 07:56
5293
Som vanlig trengte markedet å få lest analytikernes dom før kursfesten startet……… effisiente markeder………..tror ikke det, da burde kursen allerede vært vesentlig høyere
Hvis du leser Q2 rapporten mener jeg de sa akkurat det samme der. De styrker allerede balansen selv med økt utbytte og justert for salg av skip.
desirata
31.10.2022 kl 17:07
5075
Hauto opp 60% i Oktober.
Hvem vet hva kursen blir ved nyttår.
Er det håp om 3- siffer mon tro ?
Hvem vet hva kursen blir ved nyttår.
Er det håp om 3- siffer mon tro ?
Tresifret kurs bør komme neste år en gang! Kan jo selvsagt komme før, men regner med at vi skal konsolidere litt før. Frem til da er det bare å lene seg tilbake og tenke at man eier et underpriset selskap med god balanse i ett sterkt marked som også styrker seg ytterligere.
Ratene fortsetter bare å gå! Med dagens rater ligger vi an til EPS på 15kr i 2023. Aksjen er fortsatt fryktelig billig fundamentalt sett :-)
Mindfull
08.11.2022 kl 11:16
4764
Jeg tror det blir høyere enn 15kr. Gitt dagens bruttorate 88,5 cbm og fraktet 1,35mill cbm, seiler de inn 358 MUSD i q4. Opp 30MUSD. Korrigert for engangseffekter fra Q3, sitter de igjen med 97-98 musd netto. Annualisert 398MUSD eller 20,5kr om du vil i 2023. Med dagens rater tjener Hauto inn mcap innen q1 2026. Finn substansverdien i q2 2026 og du har potensiell oppside.
Husk også ca 16% av volumet skal reforhandles i 2023, ref q3 rapport. Tar vi med nye IMO reguleringer blir dette god butikk fremover. Vi får også håpe de innløser alle Aurora opsjoner i desember til fordelaktige betingelser
Husk også ca 16% av volumet skal reforhandles i 2023, ref q3 rapport. Tar vi med nye IMO reguleringer blir dette god butikk fremover. Vi får også håpe de innløser alle Aurora opsjoner i desember til fordelaktige betingelser
Beklager så mye. Jeg mente 2022 :-) Du har helt rett hva gjelder 2023! Der ligger jeg inne med EPS 22-25kr. Jeg estimerer også NAV på 97kr per aksje. Vi bør se kurser opp mot 150kr i 2023. Hoeg tjener ekstremt med penger nå!
Mindfull
08.11.2022 kl 14:04
4943
Den støtter jeg. De vil med dagens FCF finansiere dagens nybygg og opsjoner i stor del over driften. Jeg kan ikke forstå annet enn at vi vil se en stram tilbudsside langt inn i 2027. Det er minimalt med bestillinger nå. Ser vi på Hautos bestillinger leveres de i snitt 36-37 måneder etter kontraktinngåelse. Tviler på at det kommer større bestillinger før neste sommer gitt dagens byggekost.
I alle tilfeller er analytikerene bakpå i sine vurderinger. ABG f.eks. med høyeste kursmål så langt, 103kr, estimerer nettorate 67,5 cbm i Q4. Tilbake til regnearket og oppdater😁
I alle tilfeller er analytikerene bakpå i sine vurderinger. ABG f.eks. med høyeste kursmål så langt, 103kr, estimerer nettorate 67,5 cbm i Q4. Tilbake til regnearket og oppdater😁
Helt enig! Ubegripelig at analytikerne henger så langt bak. Det har de vel egentlig gjort hele veien. Visste ikke at ABG sitt kursmål er basert på 67,5. Lurer på hvordan de kom frem til 103kr. Da er jeg spent på hvilket tall som kommer ut av «kalkulatoren» deres når de legger inn 88,5😅
jonne
09.11.2022 kl 10:34
4993
Pareto Securities oppjusterer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 90 kroner fra 70 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling på aksjen etter oktober-oppdateringen fra selskapet tirsdag, ifølge en rapport onsdag.
Forventer at flere analytikere følger etter med oppjusterte estimater
Forventer at flere analytikere følger etter med oppjusterte estimater
Må bare le av pirato! Sist hevet de kursmålet til 67kr, og da var bakgrunnen for økningen valutaeffekter. Dette til tross for at september-oppdateringen var ute 4 dager før. Nå klarer de å hoste opp et nytt kursmål basert på nettopp trading update(oktober). Tok seg vel ikke tid til å se igjennom kvartalstallene heller.
PerIvar
15.11.2022 kl 09:24
4843
Gevinstsikring de siste dagene eller er det en nyhet som jeg ikke har fått med meg?
Aksjen var ekstremt overkjøpt, så greit med en korreksjon. Skal kjøpe litt mer i løpet av dagen :-) Ellers skal Gram Car Carriers presentere på xtrainvestor klokken 14. Det er jo høyaktuelt for Hoeg-eiere
Aksjemeglern
15.11.2022 kl 09:38
4872
Nå skal de store inn, og skremmer småsparerne vekk med litt kraftig fall og korreksjon av kursen. Så det er nok mange som panikkselger samt en del stoploss som har blitt utløst. Men denne er det nok bare sitte på, samt hamstre nå på salg
Arne_And
15.11.2022 kl 12:18
4800
For dere med linjaler i orden. Hva leser Fibonacci 38,2 og 50 nå? For å ha noen formening om når det kan være naturlig med inngang. Alt folk sitter jo med gevinst her så videre nedgang pga stoploss,manipulasjon osv kan vel være greit å ha i bakhodet. Har troen på sektoren nå og noen år fram i tid.
Aksjemeglern
24.11.2022 kl 20:39
4424
Noen som har noen kommentar til korreksjonen av kursen vi har sett siste uken? Virker ikke til å falt noe brutalt ned, samt holder seg stabilt etter korreksjonen.
Og meldinger i går om bruk av opsjoner til kjøp av nye fartøyer?
GAS er gått noe ned etter noe skuffende tall, mens WAWI og HAUTO reagerte ikke på det.
Og meldinger i går om bruk av opsjoner til kjøp av nye fartøyer?
GAS er gått noe ned etter noe skuffende tall, mens WAWI og HAUTO reagerte ikke på det.
Tålmodighet1
29.11.2022 kl 09:12
4127
Er vel en naturlig korreksjon etter en fin oppgang. Noen ser sitt snitt til å ta gevinst. Stabilisert seg på 55-57, her tror jeg den blir liggende fremover, før den nok skal videre opp. Q4 vil nok overgå Q3, så da kan dere tenke dere hva som skjer.
Bare å sitte stille og rolig i båten! Fin konsolidering nå før videre oppgang. Jeg har tidligere vist til utregninger som gir kurser over 100kr i 2023, men det kommer til å ta litt tid.
Tålmodighet1
01.12.2022 kl 13:30
3924
Vil tro vi får en oppdatering på November mot slutten av neste uke, kanskje Torsdag 8 Desember. Spent på hvor mye average rate per CBM har gått opp siden Okt.
Sikkert gått litt opp, men om ratene holder seg på disse nivåene så renner jo pengene inn uansett👌 Spent på om det kommer oppskrivninger av flåten snart. De antydet jo en estimert NAV på 95kr i sist presentasjon hvis jeg ikke husker helt feil.
Tålmodighet1
01.12.2022 kl 15:15
4140
Alt tyder vel på at ratene skal holde seg langt utover i 2023, og mest sannsynlig også videre inn i 2024, selvom det er vanskelig å spå pr i dag såklart. Estimert NAV på 95 mener jeg også var riktig fra sist presentasjon. Pga økte volumer fra Kina ser man fraktrater som aldri har vært høyere enn de er i dag, og de har økt hele veien gjennom 2022. Spent på Q4 tallene, og blir veldig overasket om de skuffer. Vi får nok som sagt en pekepinn på dette i neste oppdatering som nok kommer mot slutten av neste uke.
Mindfull
01.12.2022 kl 17:15
4094
NAV ble estimert til USD 9,2 basert på market vessel values fra Clarckson. Gitt økning vi ser i rater i q4 kan vi nok med sikkerhet anta NAV er i en fortsatt stigende trend. CFO nevnte også at det fortsatt er fundamentale forhold som drar ratene opp. Det er lite som tilsier at tilbud/etterspørselsbildet vil forandre seg nevneverdig i det korte/mellomlange bildet , sier cfo. Kan vi håpe på en oppnåd nettorate USD 75 cbm i nov vs 71,4 i oktober og 62,5 i q3? Det bør sette fyr oppover i aksjen, om ikke annet en klar kjøpsmulighet
Mindfull
01.12.2022 kl 22:28
4014
I tillegg vil Hauto reforhandle 24% av COA i løpet av 2023. De har 68% på lengre kontrakter. 24% utgjør drøye 16% av totalen dersom alle rater var like. Gitt det tilsvarer 10% av q3 omsetningen, vil da f.eks. 30% forbedring av COA betingelser gi 10MUSD ekstra på bunnlinjen per kvartal eller 120MUSD over en 3-års periode. Udiskontert 10,7% av dagens MCap! I 2024 kommer ytterligere 29% opp for reforhandling.. Her er det muligheter for fortsatt god oppside. Dagens NAV bør være første kursmål når vi leser q1 rapporten og 100kr neste sommer.
Tålmodighet1
05.12.2022 kl 09:43
3862
Da nærmer det seg en ny guiding fra Hoegh hva gjelder gjennomsnitt fraktrate på November. Vanligvis pleier dette å bli offentliggjort rundt den 8. hver mnd. Spent på hvor mye økning er den siste mnd.
Tålmodighet1
07.12.2022 kl 08:57
3810
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners transporterte 1,4 millioner kubikkmeter (cbm) med last i november 2022 på pro rata-basis. I de tre månedene til og med november transporterte selskapet 4,1 millioner cbm.
Det fremgår av en oppdatering fra selskapet.
Gjennomsnittlig bruttofraktrate i november var 87,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig bruttofraktrate siste tre måneder var 87,9 dollar pr cbm, ifølge pro rata-tall.
Gjennomsnittlig netto fraktrate i november var 69,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig netto fraktrate siste tre måneder var 69,6 dollar pr cbm.
HH/BB-andelen av volumer fraktet i november var 25 prosent. Siste tre måneder var den HH/BB-andelen 29 prosent, opplyses det.
Det fremgår av en oppdatering fra selskapet.
Gjennomsnittlig bruttofraktrate i november var 87,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig bruttofraktrate siste tre måneder var 87,9 dollar pr cbm, ifølge pro rata-tall.
Gjennomsnittlig netto fraktrate i november var 69,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig netto fraktrate siste tre måneder var 69,6 dollar pr cbm.
HH/BB-andelen av volumer fraktet i november var 25 prosent. Siste tre måneder var den HH/BB-andelen 29 prosent, opplyses det.
Sterkt å opprettholde så høye rater når HH/BB mix er så lav👍
Aksjemeglern
07.12.2022 kl 13:06
3767
Helt enig. Q4 blir bra uten tvil!
Oslo børs sterkt ned idag, men Hauto forholder seg "sterk" til tross dette, mtp siste mnd yoyo kurser, så mye tyder nå på 58 er nye bunnlinjen, og hamstres derfra mot Q4 resultater i FEB 23.
Oslo børs sterkt ned idag, men Hauto forholder seg "sterk" til tross dette, mtp siste mnd yoyo kurser, så mye tyder nå på 58 er nye bunnlinjen, og hamstres derfra mot Q4 resultater i FEB 23.
Aksjemeglern
07.12.2022 kl 13:34
3887
Ser også fra en tidligere artikkel i FA,
----------------
ABG Sundal Collier jekker opp kursmålet fra 93 til 103 kroner mens Pareto Securities hever kursmålet fra 67 til 70 kroner. ABG Sundal Collier mener ledelsen i Höegh Autoliners virker trygge på at ratene vil øke ytterligere, og oppjusterer sitt netto fraktrateestimat for fjerde kvartal fra 64 til 67,6 dollar pr. kubikkmeter, ifølge TDN Direkt.
----------------
Idag så sier ledelsen de er på 69,6
Så tatt kursmålet til ABG og DNB til grunn, så bør et midtpunkt der ca utgjøre et reelt kursmål på 85-90 ?
Hoegh blir hvertfall en solid nyttårsrakett!!
----------------
ABG Sundal Collier jekker opp kursmålet fra 93 til 103 kroner mens Pareto Securities hever kursmålet fra 67 til 70 kroner. ABG Sundal Collier mener ledelsen i Höegh Autoliners virker trygge på at ratene vil øke ytterligere, og oppjusterer sitt netto fraktrateestimat for fjerde kvartal fra 64 til 67,6 dollar pr. kubikkmeter, ifølge TDN Direkt.
----------------
Idag så sier ledelsen de er på 69,6
Så tatt kursmålet til ABG og DNB til grunn, så bør et midtpunkt der ca utgjøre et reelt kursmål på 85-90 ?
Hoegh blir hvertfall en solid nyttårsrakett!!
Hoeg kommer til å være fin å eie i 2023/24! ABG må også øke kursmålet sitt :-) Tipper neste blir på 120kr
Tålmodighet1
07.12.2022 kl 14:49
3902
Vi kommer nok til å se noen oppjusterte kursmål de neste dagene/ukene basert på oppdateringen/guidingen i dag.
jonne
08.12.2022 kl 09:42
3767
Nytt kursmål fra Clarksons :
Meglerhuset tror at Höegh Autoliners kan komme til å øke utbyttet til 50 prosent av resultat pr aksje i fjerde kvartal, opp fra 30 prosent tidligere kvartaler. Estimatet for resultat pr aksje i fjerde kvartal er 6,5 kroner pr aksje som gir utbytte på 3,20 kroner pr aksje, tilsvarende en årlig utbytteavkastning på 22 prosent. Basert på sterkt momentum inn i 2023 øker Claksons Platou Securities sitt kursmål på aksjen til 80 kroner fra 75 kroner.
Meglerhuset tror at Höegh Autoliners kan komme til å øke utbyttet til 50 prosent av resultat pr aksje i fjerde kvartal, opp fra 30 prosent tidligere kvartaler. Estimatet for resultat pr aksje i fjerde kvartal er 6,5 kroner pr aksje som gir utbytte på 3,20 kroner pr aksje, tilsvarende en årlig utbytteavkastning på 22 prosent. Basert på sterkt momentum inn i 2023 øker Claksons Platou Securities sitt kursmål på aksjen til 80 kroner fra 75 kroner.
Tålmodighet1
08.12.2022 kl 11:44
3764
Vil tro det ikke er lenge før vi ser en oppdatering fra DNB heller (i tillegg til andre meglerhus). Registrerer at meglerhusene har fokus på økte utbytter, og derav oppjusterte kursmål. Gode rater fører også til sterk inntjening og gode fremtidsutsikter!