💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 100874

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2022 kl 09:51 5007

Ratene fortsetter bare å gå! Med dagens rater ligger vi an til EPS på 15kr i 2023. Aksjen er fortsatt fryktelig billig fundamentalt sett :-)
Mindfull
08.11.2022 kl 11:16 4968

Jeg tror det blir høyere enn 15kr. Gitt dagens bruttorate 88,5 cbm og fraktet 1,35mill cbm, seiler de inn 358 MUSD i q4. Opp 30MUSD. Korrigert for engangseffekter fra Q3, sitter de igjen med 97-98 musd netto. Annualisert 398MUSD eller 20,5kr om du vil i 2023. Med dagens rater tjener Hauto inn mcap innen q1 2026. Finn substansverdien i q2 2026 og du har potensiell oppside.

Husk også ca 16% av volumet skal reforhandles i 2023, ref q3 rapport. Tar vi med nye IMO reguleringer blir dette god butikk fremover. Vi får også håpe de innløser alle Aurora opsjoner i desember til fordelaktige betingelser
Slettet bruker
08.11.2022 kl 11:39 5169

Beklager så mye. Jeg mente 2022 :-) Du har helt rett hva gjelder 2023! Der ligger jeg inne med EPS 22-25kr. Jeg estimerer også NAV på 97kr per aksje. Vi bør se kurser opp mot 150kr i 2023. Hoeg tjener ekstremt med penger nå!
Mindfull
08.11.2022 kl 14:04 5146

Den støtter jeg. De vil med dagens FCF finansiere dagens nybygg og opsjoner i stor del over driften. Jeg kan ikke forstå annet enn at vi vil se en stram tilbudsside langt inn i 2027. Det er minimalt med bestillinger nå. Ser vi på Hautos bestillinger leveres de i snitt 36-37 måneder etter kontraktinngåelse. Tviler på at det kommer større bestillinger før neste sommer gitt dagens byggekost.

I alle tilfeller er analytikerene bakpå i sine vurderinger. ABG f.eks. med høyeste kursmål så langt, 103kr, estimerer nettorate 67,5 cbm i Q4. Tilbake til regnearket og oppdater😁
Slettet bruker
08.11.2022 kl 14:29 5308

Helt enig! Ubegripelig at analytikerne henger så langt bak. Det har de vel egentlig gjort hele veien. Visste ikke at ABG sitt kursmål er basert på 67,5. Lurer på hvordan de kom frem til 103kr. Da er jeg spent på hvilket tall som kommer ut av «kalkulatoren» deres når de legger inn 88,5😅
jonne
09.11.2022 kl 10:34 5194

Pareto Securities oppjusterer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 90 kroner fra 70 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling på aksjen etter oktober-oppdateringen fra selskapet tirsdag, ifølge en rapport onsdag.

Forventer at flere analytikere følger etter med oppjusterte estimater
Slettet bruker
09.11.2022 kl 11:41 5268

Må bare le av pirato! Sist hevet de kursmålet til 67kr, og da var bakgrunnen for økningen valutaeffekter. Dette til tross for at september-oppdateringen var ute 4 dager før. Nå klarer de å hoste opp et nytt kursmål basert på nettopp trading update(oktober). Tok seg vel ikke tid til å se igjennom kvartalstallene heller.
PerIvar
15.11.2022 kl 09:24 5044

Gevinstsikring de siste dagene eller er det en nyhet som jeg ikke har fått med meg?
Slettet bruker
15.11.2022 kl 09:36 5050

Aksjen var ekstremt overkjøpt, så greit med en korreksjon. Skal kjøpe litt mer i løpet av dagen :-) Ellers skal Gram Car Carriers presentere på xtrainvestor klokken 14. Det er jo høyaktuelt for Hoeg-eiere
Aksjemeglern
15.11.2022 kl 09:38 5075

Nå skal de store inn, og skremmer småsparerne vekk med litt kraftig fall og korreksjon av kursen. Så det er nok mange som panikkselger samt en del stoploss som har blitt utløst. Men denne er det nok bare sitte på, samt hamstre nå på salg
Arne_And
15.11.2022 kl 12:18 5003

For dere med linjaler i orden. Hva leser Fibonacci 38,2 og 50 nå? For å ha noen formening om når det kan være naturlig med inngang. Alt folk sitter jo med gevinst her så videre nedgang pga stoploss,manipulasjon osv kan vel være greit å ha i bakhodet. Har troen på sektoren nå og noen år fram i tid.
Aksjemeglern
24.11.2022 kl 20:39 4627

Noen som har noen kommentar til korreksjonen av kursen vi har sett siste uken? Virker ikke til å falt noe brutalt ned, samt holder seg stabilt etter korreksjonen.
Og meldinger i går om bruk av opsjoner til kjøp av nye fartøyer?

GAS er gått noe ned etter noe skuffende tall, mens WAWI og HAUTO reagerte ikke på det.
Tålmodighet1
29.11.2022 kl 09:12 4328

Er vel en naturlig korreksjon etter en fin oppgang. Noen ser sitt snitt til å ta gevinst. Stabilisert seg på 55-57, her tror jeg den blir liggende fremover, før den nok skal videre opp. Q4 vil nok overgå Q3, så da kan dere tenke dere hva som skjer.
Slettet bruker
29.11.2022 kl 11:00 4312

Bare å sitte stille og rolig i båten! Fin konsolidering nå før videre oppgang. Jeg har tidligere vist til utregninger som gir kurser over 100kr i 2023, men det kommer til å ta litt tid.
Tålmodighet1
29.11.2022 kl 12:58 4291

Helt enig, en fonuftig strategi jeg støtter fult ut!
Tålmodighet1
01.12.2022 kl 13:30 4127

Vil tro vi får en oppdatering på November mot slutten av neste uke, kanskje Torsdag 8 Desember. Spent på hvor mye average rate per CBM har gått opp siden Okt.
Slettet bruker
01.12.2022 kl 14:20 4180

Sikkert gått litt opp, men om ratene holder seg på disse nivåene så renner jo pengene inn uansett👌 Spent på om det kommer oppskrivninger av flåten snart. De antydet jo en estimert NAV på 95kr i sist presentasjon hvis jeg ikke husker helt feil.
Tålmodighet1
01.12.2022 kl 15:15 4342


Alt tyder vel på at ratene skal holde seg langt utover i 2023, og mest sannsynlig også videre inn i 2024, selvom det er vanskelig å spå pr i dag såklart. Estimert NAV på 95 mener jeg også var riktig fra sist presentasjon. Pga økte volumer fra Kina ser man fraktrater som aldri har vært høyere enn de er i dag, og de har økt hele veien gjennom 2022. Spent på Q4 tallene, og blir veldig overasket om de skuffer. Vi får nok som sagt en pekepinn på dette i neste oppdatering som nok kommer mot slutten av neste uke.

Mindfull
01.12.2022 kl 17:15 4294

NAV ble estimert til USD 9,2 basert på market vessel values fra Clarckson. Gitt økning vi ser i rater i q4 kan vi nok med sikkerhet anta NAV er i en fortsatt stigende trend. CFO nevnte også at det fortsatt er fundamentale forhold som drar ratene opp. Det er lite som tilsier at tilbud/etterspørselsbildet vil forandre seg nevneverdig i det korte/mellomlange bildet , sier cfo. Kan vi håpe på en oppnåd nettorate USD 75 cbm i nov vs 71,4 i oktober og 62,5 i q3? Det bør sette fyr oppover i aksjen, om ikke annet en klar kjøpsmulighet
Mindfull
01.12.2022 kl 22:28 4216

I tillegg vil Hauto reforhandle 24% av COA i løpet av 2023. De har 68% på lengre kontrakter. 24% utgjør drøye 16% av totalen dersom alle rater var like. Gitt det tilsvarer 10% av q3 omsetningen, vil da f.eks. 30% forbedring av COA betingelser gi 10MUSD ekstra på bunnlinjen per kvartal eller 120MUSD over en 3-års periode. Udiskontert 10,7% av dagens MCap! I 2024 kommer ytterligere 29% opp for reforhandling.. Her er det muligheter for fortsatt god oppside. Dagens NAV bør være første kursmål når vi leser q1 rapporten og 100kr neste sommer.
Tålmodighet1
05.12.2022 kl 09:43 4062

Da nærmer det seg en ny guiding fra Hoegh hva gjelder gjennomsnitt fraktrate på November. Vanligvis pleier dette å bli offentliggjort rundt den 8. hver mnd. Spent på hvor mye økning er den siste mnd.
Tålmodighet1
07.12.2022 kl 08:57 4012

Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners transporterte 1,4 millioner kubikkmeter (cbm) med last i november 2022 på pro rata-basis. I de tre månedene til og med november transporterte selskapet 4,1 millioner cbm.


Det fremgår av en oppdatering fra selskapet.


Gjennomsnittlig bruttofraktrate i november var 87,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig bruttofraktrate siste tre måneder var 87,9 dollar pr cbm, ifølge pro rata-tall.


Gjennomsnittlig netto fraktrate i november var 69,9 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig netto fraktrate siste tre måneder var 69,6 dollar pr cbm.


HH/BB-andelen av volumer fraktet i november var 25 prosent. Siste tre måneder var den HH/BB-andelen 29 prosent, opplyses det.
Slettet bruker
07.12.2022 kl 09:25 3979

Sterkt å opprettholde så høye rater når HH/BB mix er så lav👍
Tålmodighet1
07.12.2022 kl 09:30 3984

Ja det er jeg enig i. Q4 blir sterkt!
Aksjemeglern
07.12.2022 kl 13:06 3969

Helt enig. Q4 blir bra uten tvil!
Oslo børs sterkt ned idag, men Hauto forholder seg "sterk" til tross dette, mtp siste mnd yoyo kurser, så mye tyder nå på 58 er nye bunnlinjen, og hamstres derfra mot Q4 resultater i FEB 23.
Aksjemeglern
07.12.2022 kl 13:34 4089

Ser også fra en tidligere artikkel i FA,
----------------
ABG Sundal Collier jekker opp kursmålet fra 93 til 103 kroner mens Pareto Securities hever kursmålet fra 67 til 70 kroner. ABG Sundal Collier mener ledelsen i Höegh Autoliners virker trygge på at ratene vil øke ytterligere, og oppjusterer sitt netto fraktrateestimat for fjerde kvartal fra 64 til 67,6 dollar pr. kubikkmeter, ifølge TDN Direkt.
----------------
Idag så sier ledelsen de er på 69,6

Så tatt kursmålet til ABG og DNB til grunn, så bør et midtpunkt der ca utgjøre et reelt kursmål på 85-90 ?

Hoegh blir hvertfall en solid nyttårsrakett!!

Slettet bruker
07.12.2022 kl 13:44 4107

Hoeg kommer til å være fin å eie i 2023/24! ABG må også øke kursmålet sitt :-) Tipper neste blir på 120kr
Tålmodighet1
07.12.2022 kl 14:49 4104

Vi kommer nok til å se noen oppjusterte kursmål de neste dagene/ukene basert på oppdateringen/guidingen i dag.
jonne
08.12.2022 kl 09:42 3969

Nytt kursmål fra Clarksons :
Meglerhuset tror at Höegh Autoliners kan komme til å øke utbyttet til 50 prosent av resultat pr aksje i fjerde kvartal, opp fra 30 prosent tidligere kvartaler. Estimatet for resultat pr aksje i fjerde kvartal er 6,5 kroner pr aksje som gir utbytte på 3,20 kroner pr aksje, tilsvarende en årlig utbytteavkastning på 22 prosent. Basert på sterkt momentum inn i 2023 øker Claksons Platou Securities sitt kursmål på aksjen til 80 kroner fra 75 kroner.
Tålmodighet1
08.12.2022 kl 11:44 3966

Vil tro det ikke er lenge før vi ser en oppdatering fra DNB heller (i tillegg til andre meglerhus). Registrerer at meglerhusene har fokus på økte utbytter, og derav oppjusterte kursmål. Gode rater fører også til sterk inntjening og gode fremtidsutsikter!
Aksjemeglern
08.12.2022 kl 13:46 7106

Det kommer nok noen flere oppdateringer fra fler meglerhus nå som du sier ja.
Vil tippe også det kommer noen børs notiser om innside kjøp også om veldig kort tid.

Ser Wawi også har stigi godt siste dager.

Slettet bruker
09.12.2022 kl 09:54 7147

13kr utbytte per år - ja takk! EPS på 26kr og NAV på 95kr bør gi signifikant oppside. P/E på 2,3. At man ikke engang priser dette selskapet til estimerte bokførte verdier er en vits! At de klarer å hoste opp et kursmål på 80kr er også en vits. Nå har jeg ikke lest hele analysen til Clarksons, men hvis de mener at øking av utbytte fra 30% til 50% alene skal gi 5kr økt kursmål må de finne seg noen nye analytikere.

Edit: fikk tak i hele analysen nå, og ser at de har lagt til grunn høyere rater og bra volum til tross for salg av skip. Så da kan de vel beholde analytikerne sine allikavel.
Redigert 09.12.2022 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Tålmodighet1
09.12.2022 kl 10:24 7272

Interessant Cpt MC, vil tro du har regnet på selskapet selv? For oss som ikke er så god på kalkulatoren så kunne det vært spennenede å hørt ditt kursmål, basert på EPS/NAV og P/E som du nevner over? ABG er vel det meglerhuset som per i dag har høyest Kursmpål på NOK 103, men vil tro dette snart blir revidert etter siste guiding. Det laveste kursmplet PT er vel DNB om jeg ikke tar feil, på NOK 79? Ligger i luften at det kommer en ny analyse fra de også vil jeg tro, en av de neste dagene.
Slettet bruker
09.12.2022 kl 12:27 7328

Mitt personlige kursmål var 120kr, men jeg må også justere opp pga øking i ratene. Man kan bli litt lurt av denne trading updaten. Ved første øyekast kan det se ut som ratene er på vei nedover, men tvert i mot så er de fortsatt stigende. De har i november «ofret» HH mot høyere volum på BB. De ender november med en bedre inntjening enn oktober pga volumøkning. Hadde de kjørt samme HH/BB som i oktober ville ratene fortsatt vært stigende på papiret (mer synlig). Det at ratene på BB fortsatt er stigende og at de seiler med 100% faktor er helt eksepsjonelt bra i «disse tider»!
Tålmodighet1
09.12.2022 kl 13:45 7283

Tusen takk for fint innspill Cpt MC. Setter pris på når folk som deg deler litt informasjon og tanker om fremtiden. Når tror dere neste kursmål kommer, og av hvem?
desirata
09.12.2022 kl 17:23 7307

Det er en artikkel om VW bilfabrikker som går på halv maskin pga mangel på komponenter. Regner med at andre bilfabrikker har lignende problemer.

Slikt vil føre til mindre behov for bilfrakt selvfølgelig. Er det det som gjør at kursen i Hauto har stagnert siste måned. Inntil dette er løst vil vel ratene stagnere også, men usikker på om de il falle. Har noen formeninger om suply / de and bildet neste halvår eksempel ?
Aksjemeglern
09.12.2022 kl 17:24 7482

Til tross mistanke om økt utbyttemål og høyere rater, så må en også ta med urolighetene ellers i verdensøkonomien.
Så tror selv ikke noe kursmål høyere enn 85-90 er mest reelt.
Bikker man over 100, så bør dette taes med klype salt blandet med skyhøy risiko.

Kursmål 85-90.

Slettet bruker
09.12.2022 kl 22:09 7408

Bare hyggelig! Ser du har vært investor siden våren 22. Kan du si litt om hvorfor du valgte å plassere pengene dine i Hoegh?😊
Slettet bruker
09.12.2022 kl 22:14 7504

Tilbudssiden er tight og etterspørselen er stigende (særlig EL-biler). Chip mangel har de dealet med en god stund nå, og Hoegh har hatt de problemene en stund og er kjent med de. Kursen er nok bare i en konsolideringsfase👍

Fra 5. desember:
https://amp.theguardian.com/business/2022/dec/05/uk-new-car-sales-rise-as-industry-leaders-say-recovery-is-within-grasp
Tålmodighet1
10.12.2022 kl 18:35 7435

Ganske enkelt fordi jeg har fulgt med på supply/demand i bilfrakt over en stund. Under covid ble det skrapet mange båter, antagelig for mange. Ingen/få nybygg over de neste årene gjør sitt til at jeg synes dette segmentet er spennende. Da Hoegh gikk på børs gjorde de det på et perfekt tidspunkt, (samme med GCC). Jeg tror både 23 og 24 blir to gode år, først og fremst fordi flåten er tynn, og med økt eksport ut av Kina har dette ført til gode rater og høy inntjening. Ønsker alle Hoegh aksjonærer lykke til, jeg tror dette blir spennende!
Slettet bruker
11.12.2022 kl 19:46 7354

Deler synet ditt! Særlig eksport av EL biler tror jeg vil prege bilfrakt fremover. Mange som skal bytte ut de «gamle» bilene sine. Sammen med lav supply vil dette bli noen gode år fremover. Når supply siden bedrer seg vil Hoeg motta splitter nye kostnadseffektive skip (2024 og utover). Da vil de ha et enormt konkurransefortrinn! Lav prising, god balanse, supply/demand som favoriserer, nye skip i 2024, og et vanvittig solid utbytte er dette selskapet min soleklare børs-favoritt!
Aksjemeglern
20.12.2022 kl 22:38 7052

De to siste handlene idag gikk på henholdsvis 18000 og 68000 aksjer. Hvem er det som har storhandlet nå tro.?
Eller har det vært en short inndekning på en short som har gått til helvette?

Noen som vet?
jonne
21.12.2022 kl 09:24 6980

Nordea Markets starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 94 kroner pr aksje, ifølge en rapport onsdag.
Aksjemeglern
05.01.2023 kl 09:11 6706

Tydlig at det nå skal skremmes vekk småsparere, og lastes opp av de store på Hoegh Autoliners. Så alt er rigget for årsrapporten 9feb.
jonne
05.01.2023 kl 14:09 6754

kommer vel en trading update ila et par dager, ser ikke ut til at mange har tro på positive tall her ift forrige update
Slettet bruker
11.01.2023 kl 12:36 6460

Merkelig hvor liten interesse det er for denne på forumet, men selskapet er vel for bra for småsparerne🤣
Aksjemeglern
11.01.2023 kl 23:30 6392

Det er nok fordif fler og fler gjennomskuer tradingmønstret på denne aksjen og ser muligheten i denne, og dermed mindre forum aktivitet.
Når det heller ikke kommer shortere på banen for denne, så sier det seg selv hvor denne skal.
Gram og Wawi så sitter shorterne godt med sine veddemål
desirata
12.01.2023 kl 02:26 6349

Igår 12.jan var omsetningen på 61,4mil, dvs nesten 1 mil aksjer. De andre bilfrakt aksjene er ikke tilnærmet.

En annen ting er at TOP 20 shareholders sitter på 88% av aksjene. Dette er helst institusjonelle investors. Dvs det er lite frie aksjer, gjerne 10-20 mil. Dette kan også bidra til å løfte kursen.

Spennende er også hva utbyttet blir iår. Vi får vel en indikator neste måned, ved Q4 presentasjon. Noen snakket om 13kr årleg, er det realistisk ?
jonne
12.01.2023 kl 07:45 6301

Morsomt å se de forskjellige vinklinger på Trading Update for Desember :
E24 - Höegh Autoliners ser fortsatt sterke rater i 2023
Finansavisen - Lavere rater i Desember.