💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰
06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
EU-kommisjonen ChinaBEV
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.
Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.
Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41
Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 09:45
6339
Transportert omtrent like mye som i nov, men dog til noe lavere rater. Gjett om ikke dette var godt planlagt, kraftig stup til svake nyheter, men dog litt vel mye stup kontra nyhetene. Så dette var nok veldig godt planlagt og benyttet anledningen til et nokså iscenesatt kraftig dump av aksjen. Bare vent til utbytte info og 2022 update, så er nok denne godt på vei opp igjen.
Black Peter
12.01.2023 kl 13:16
6190
Dette iscenesatte stuntet startet i går med Paretoanalysen ;) Alt i bilfrakt ned 10-20kr siden topp i går, de som kjøper i dag solgte i går etter lunch.
Mindfull
12.01.2023 kl 15:08
6081
Produsenter har presset ut så mye volum de kan på legacy-kontrakter før årsslutt, noe som førte til et fall i ratene og utvikling i fraktmiksen, ifølge Höegh Autoliners – som forventer en normalisering i første kvartal og ser fortsatt sterke rater og etterspørsel. Selskapet har 67 prosent av volumene på kontrakt, og 24 prosent av dette skal fornyes neste år i et brennhett marked", skriver Pareto Securities.
Det var en betryggende forklaring og antagelige en god kjøpsmulighet hvis vi skal tro på Høegh sin egen vurdering av markedsforholdene. Men da må vi se økning igjen i januar rater.
For øvrig estimerer jeg q4 revenue til MUSD 357. Økning fra 329 i q3. Videre forventer jeg bunker kost skal ned med MUSD 8 q over q som gir en EBITDA forbedring på totalt MUSD 36. EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Det var en betryggende forklaring og antagelige en god kjøpsmulighet hvis vi skal tro på Høegh sin egen vurdering av markedsforholdene. Men da må vi se økning igjen i januar rater.
For øvrig estimerer jeg q4 revenue til MUSD 357. Økning fra 329 i q3. Videre forventer jeg bunker kost skal ned med MUSD 8 q over q som gir en EBITDA forbedring på totalt MUSD 36. EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
desirata
12.01.2023 kl 16:01
6159
Var litt forvirrende de talla dine.
Hva mener du med EPS, dvs earning per share 98-99musd. Du mener vel netto inntekt ?
EPS er vel heller en halv dollar, 50cent ?
EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Hva mener du med EPS, dvs earning per share 98-99musd. Du mener vel netto inntekt ?
EPS er vel heller en halv dollar, 50cent ?
EPS ser jeg i området MUSD 98-99 når vi korrigerer for MUSD 21 i salgsgevinst i q3 og andre engangseffekter på MUSD 8.
Mindfull
12.01.2023 kl 17:22
6074
Her gikk det litt fort ja. Du har selvfølgelig helt rett. Netto inntekt MUSD 98-99 opp fra MUSD 91 i q3. EPS kommer da inn på drøye halv dollar og en forward annualisert P/E 3,02. Beklager begrepsforvirring. Jeg tror vi får en rekyl opp igjen etter januar tall, men det skaper definitivt en usikkerhet som vil holde igjen kursen på kort sikt
Aksjemeglern
12.01.2023 kl 18:57
6104
Dette har kun vært en manipulert overreaksjon for å skremme småsparerne og utløse stoploss’er så det bunnfiskes frem til årsrapport og q4 tall. Hoegh selv påpeker 2023 har hode utsikter, så at markedet skreller denne såpass som idag er kun en villet handling fra de større. En korreksjon opp igjen imorgen, men kanskje ikke fullt som gårsdagens slutt.
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:45
5705
Er noen store kjøpsordre på gang idag, er det noe i gjerde som skal skje? Ser en stor post på 64,5 idag.
Noen som vet noe? Holdt seg stabil nå på rundt 64+- etter «fallet» på guidingen
Noen som vet noe? Holdt seg stabil nå på rundt 64+- etter «fallet» på guidingen
Aksjemeglern
16.01.2023 kl 12:47
5831
Forøwrig wawi sterk idag og, så ingen tegn til at den guidingen skulle være så negativ som fallet tilsa. Tipper fortsatt den ble iscenesatt for å hanke inn på bunnfiske priser….
desirata
16.01.2023 kl 13:25
5853
Ny stor bilskip kontrahering idag. Det blir gode rater i 2023+24, men fra 2025 kommer det mange nybygg inn. Det blir vel heller ingen særleg skraping før ratene faller under $20k.
Klassisk shipping boom / bust
Klassisk shipping boom / bust
Tålmodighet1
18.01.2023 kl 14:31
5657
Utifra mitt regneark kan det se ut til at Hoegh tjente et sted mellom MUSD 25 000 000 og MUSD 30 000 000 mer i Q4 enn Q3. Dette betyr vel også ny oppjustert analyse fra meglerhusene ganske snart. Er dog usikker på om de kommer før eller etter årsrapporten slippes 09.02.23. Alle tallene for Q4 er jo nå offetnlig, så bør ikke være vanskelig å regne på selskapet for meglerhusene om de ønsker å kommer med en ny analyse før årsrapport. Spennende 2023 vi går inn i!
jonne
27.01.2023 kl 10:36
5289
Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.
Aksjemeglern
27.01.2023 kl 12:37
5239
Både WAWI og HAUTO er høyrisiko aksjer om dagen. Disse er uthandlet om dagen.
Bare et spørsmål om tid før aksjene dumpes til kursras priser. Q4/årsrapportene som legges frem om kort tid, vil nok poengtere gode resultater, men ikke noe bedre enn Q3 osv osv, og et forventet stabilt stramt marked fremover, og dermed raser kursene.
Den siste tiden har meglerhusene utnyttet kursmålsettingen på disse aksjene og kjøpt/solgt ettersom sola går opp og ned om dagen.
Tviler på disse vil dra seg mot toppene som de har vært på den siste mnd.
#Høyrisiko #Uthandlet
Bare et spørsmål om tid før aksjene dumpes til kursras priser. Q4/årsrapportene som legges frem om kort tid, vil nok poengtere gode resultater, men ikke noe bedre enn Q3 osv osv, og et forventet stabilt stramt marked fremover, og dermed raser kursene.
Den siste tiden har meglerhusene utnyttet kursmålsettingen på disse aksjene og kjøpt/solgt ettersom sola går opp og ned om dagen.
Tviler på disse vil dra seg mot toppene som de har vært på den siste mnd.
#Høyrisiko #Uthandlet
Tålmodighet1
28.01.2023 kl 01:20
5045
Om du virkelig tror at Hoegh ikke tjente mer penger i Q4 enn i Q3 vil du få deg en stor overraskelse! Ifølge mitt regneark tjente de ca MUSD 25 mer i Q4 enn i Q3! Sier vel sitt!
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:24
4701
Hva kan dagens kursfall skyldes? noen tanker? Ser ikke at det har kommet noen meldinger som tilsvarer en såpass nedgang.
Edit: Fant ut av det.
"Nå trekker han kjøpsanbefalingene både på Wallenius Wilhelmsen og Høegh. Ness går til hold, og kutter kursmålene solid. Han tar ned Wallenius Wilhelmsen fra 115 til 100 kroner, mens Høegh kuttes fra 75 til 65 kroner."
Kjøpte meg likevel inn på 57. Tar alltid anbefalinger fra slike eksperter med en klype salt.
Edit: Fant ut av det.
"Nå trekker han kjøpsanbefalingene både på Wallenius Wilhelmsen og Høegh. Ness går til hold, og kutter kursmålene solid. Han tar ned Wallenius Wilhelmsen fra 115 til 100 kroner, mens Høegh kuttes fra 75 til 65 kroner."
Kjøpte meg likevel inn på 57. Tar alltid anbefalinger fra slike eksperter med en klype salt.
Redigert 02.02.2023 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
Tanjiro
02.02.2023 kl 12:40
4661
Må heller ikke glemme denne som ble publisert for knapt 6 dager siden..
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse fredag.
Meglerhuset viser til at de fundamentale forholdene i RoRo-markedet for tiden sterke, med fraktrater på all-time high-nivåer. Veksten i lettkjøretøy-salget ventes å være på moderate nivåer fremover, og økt eksport fra Kina og lave varelagre bidrar til de positive utsiktene. De høye fraktratene har imidlertid betydd en rask økning i nybyggbestillinger, men begrenset med ny tonnasje kommer på vannet frem til andre halvår 2024.
"Derfor, med våre forventninger om sterke fraktrater gjennom dette året etter et sterkt 2022, vil Höegh Autoliners ha fornyet hoveddelen av sin flåte til høyere rater i minst de kommende tre årene", skriver Fearnley Securities
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities starter dekning av Höegh Autoliners med kjøpsanbefaling og kursmål på 80 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse fredag.
Meglerhuset viser til at de fundamentale forholdene i RoRo-markedet for tiden sterke, med fraktrater på all-time high-nivåer. Veksten i lettkjøretøy-salget ventes å være på moderate nivåer fremover, og økt eksport fra Kina og lave varelagre bidrar til de positive utsiktene. De høye fraktratene har imidlertid betydd en rask økning i nybyggbestillinger, men begrenset med ny tonnasje kommer på vannet frem til andre halvår 2024.
"Derfor, med våre forventninger om sterke fraktrater gjennom dette året etter et sterkt 2022, vil Höegh Autoliners ha fornyet hoveddelen av sin flåte til høyere rater i minst de kommende tre årene", skriver Fearnley Securities
jonne
02.02.2023 kl 13:59
4610
Lykke til, tror det var en god kjøpsanledning før Q4 - overreaksjon mener nå jeg
Tanjiro
02.02.2023 kl 14:52
4562
Psykologien styrer alltid, ikke alle som evner å holde følelsene sine i sjakk. Tar vi for oss begrunnelsen til Fearnley Securities sin kjøpsanbefaling på 80kr, så nevner de at ratene fortsatt er sterke i 2023 og at store deler av flåten vil fornye kontraktene til høyere rater for en periode på minst 3 år. Videre fortelles det at det er mye rom for bedring på etterspørselssiden. Det globale salget av lette kjøretøy er fortsatt på lave nivåer og er ventet å forbedre seg fremover. Dette støttes av blant annet at det er oppdemmet etterspørsel, lavere varelagre og en forventning om økende kinesisk bileksport fremover som følge av at Kina også åpner opp etter strenge covid restriksjoner.
Aksjemeglern
02.02.2023 kl 18:20
7491
Dette var som forventet det. En overhandlet aksje som har levd bra på gode resultater, omtale og fremtidsutsikter.
Så dette fallet ville komme, ettersom denne blir utnyttet av meglerhusene på kursmålene.
Men dagens sluttpris er nok ingen dum kjøp pris, men mer på det langsiktige nivået enn kortsiktig.
Så dette fallet ville komme, ettersom denne blir utnyttet av meglerhusene på kursmålene.
Men dagens sluttpris er nok ingen dum kjøp pris, men mer på det langsiktige nivået enn kortsiktig.
jonne
07.02.2023 kl 10:53
7330
DNB Markets oppjusterer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 93 kroner fra 79 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.
Meglerhuset har oppjustert estimater for 2023-2024 på bakgrunn av solid inntjeningsmomentum for bilfraktrederier knytet til kontraktsfornyelser og stramt tilbud. Ebitda-estimatet for 2023 er tatt opp 21 prosent og 2024-estimatet med 11,7 prosent. For fjerde kvartal 2022 har DNB Markets ebitda-estimat som ligger åtte prosent over konsensus.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.
Meglerhuset har oppjustert estimater for 2023-2024 på bakgrunn av solid inntjeningsmomentum for bilfraktrederier knytet til kontraktsfornyelser og stramt tilbud. Ebitda-estimatet for 2023 er tatt opp 21 prosent og 2024-estimatet med 11,7 prosent. For fjerde kvartal 2022 har DNB Markets ebitda-estimat som ligger åtte prosent over konsensus.
Redcloud
09.02.2023 kl 15:17
6929
Man trenger ikke være narkoman for å kjøpe aksjer i Hoeg Autoliners. Navnet skjemmer ingen.
Etter noen måneder ute av selskapet måtte jeg ta posisjon igjen. EPS over 6kr i Q4 gir 12mnd P/E på 2,5. Aksjen handles til P/B 1,1 (før verdier er skrevet opp). Solid cashflow, kontrakter som skal fornyes i 2023 og sesongeffekter gjør at jeg fra Q1 forventer enda bedre resultat og høyere utbytte. Kan fort yielde 25-30% i 2023 dersom utbyttegraden økes til 50%.
desirata
10.02.2023 kl 16:14
6770
Høegh har vært svak siste par ukene. 2 dager ned og 1 dag opp. Ifølge talla burde aksjen ligge etsted mellom 70-80kr, men WW er også svak.
Moreæs Hansen kjøper mere aksjer hele tiden, gjennom Uthalden. Derfor sitter jeg videre. Han kjenner meget godt til selskapet og er vel Norges dyktigste shipping investor. En av de hvertfall.
Moreæs Hansen kjøper mere aksjer hele tiden, gjennom Uthalden. Derfor sitter jeg videre. Han kjenner meget godt til selskapet og er vel Norges dyktigste shipping investor. En av de hvertfall.
sikim
21.02.2023 kl 11:01
6497
Analytiker Haugen i ABG øker kursmålet i Høegh Autoliners til kr 115! Ser ut som Nordea, Kepler Chevreux og ABG har et positivt syn på framtidsutsiktene, mens en del andre meglerhus (bl.a. Pareto, Artic) er mer reservert pga nybygg til neste år og resesjonsfare.
Redigert 21.02.2023 kl 11:02
Du må logge inn for å svare
desirata
21.02.2023 kl 11:26
6592
Petter Haugen forklarer veldig godt på FA morgensending 21.feb. Han gir ulike versjoner hva som mulegens vil skje i bilfrakt segmentet. Synes det var veldig informativt og nyttig for oss som er i sektoren. Han er kjent for gode analyser og pleier å treffe godt.
Redcloud
28.02.2023 kl 13:19
6406
Gulltider skrev Wooooooow for noen daglige oppganger 🥂🥂
Stoltheten ligger i å være medeier i et norsk rederi, fornuften ligger i å velge nettopp dette.
jonne
28.02.2023 kl 19:21
6381
"Det danske selskapet A.P. Møller-Mærsk vurderer salg av 13,5 millioner aksjer i Höegh Autoliners, tilsvarende en eierandel på rundt syv prosent". Usikker på hva dette vil bety for aksjekursen, regner med at dette vil selges som en bolk til en annen storinvestor, og at kursen det omsettes for ikke er veldig relevant for morgendagens handel, men det kan vel sette en forventning til selskapets utvikling. Kursen ligger vel fremdeles et godt stykke unna analytikerenes mål.
Redcloud
28.02.2023 kl 21:56
6389
Kom ikke Maersk med en profit warning nettopp? De trenger cash. Hvis kurs settes til f.eks 61-63 og det kommer inn en ny eier kan dette ristes fort av, men den kan også bli liggende rett under 60 en stund. Hvis det er oljefondet som kjøper seg inn derimot. Vi får vel noen svar i morgen tidlig. Hauto sine skip opplever ikke resesjon på samme måte som containerskipskbransjen. Tipper markedet rister dette kjapt av seg egentlig, og forstår at det er Marsk sitt problem. At ABG tilrettelegger handelen rett etter at de hever kursmålet til 115 sier vel litt om hvor lite ønskelig salget var for danskene.
desirata
01.03.2023 kl 09:48
6221
Det er andre gang på en måned at kursen har stupt i Hauto. Kan hende den begynner å stange i taket, men mange er bullish enda.
Tenkte også på lignende blocksal i Hafnia til kurs 20% under dagens. Samt OET som hadde blokksalg på 177, idag er kursen 260kr.
Så etter en stund pleier kursen ta seg opp igjen, dvs i en solid aksje.
Litt merkelig at Hauto er ned 13% idag, men KCC kun 4%. Det var lignende salg.
Tenkte også på lignende blocksal i Hafnia til kurs 20% under dagens. Samt OET som hadde blokksalg på 177, idag er kursen 260kr.
Så etter en stund pleier kursen ta seg opp igjen, dvs i en solid aksje.
Litt merkelig at Hauto er ned 13% idag, men KCC kun 4%. Det var lignende salg.
Redcloud
01.03.2023 kl 15:42
6081
Gevinstsikkert som solen står opp, som spådd og du har også rett innen overskuelig fremtid skal Hauto oppover igjen.Et skudd for baugen kan dog ta tid å reparere.
Mindfull
04.03.2023 kl 14:52
6294
Greit kobbel av investorer med Fredly i spissen som tok gode posisjoner👍
https://e24.no/boers-og-finans/i/76B2E4/profilerte-investorer-kjoepte-i-bilfrakt
https://e24.no/boers-og-finans/i/76B2E4/profilerte-investorer-kjoepte-i-bilfrakt
Mindfull
04.03.2023 kl 17:45
6483
Antagelig, men tviler på at de selger med tap som er realiteten p.t.
Jeg tror for øvrig at trade update neste uke vil overraske på oppsiden når coa fornyelser på høyere rater begynner å spille inn. her er det litt etterslep
Jeg tror for øvrig at trade update neste uke vil overraske på oppsiden når coa fornyelser på høyere rater begynner å spille inn. her er det litt etterslep
Winter is Here
04.03.2023 kl 17:50
6673
Generelt er det et rødt flagg når de kjøper seg inn, men det er mange investoer som liker å kjøpe sammen med dem for å se om de klarer å selge før dem, et slags spill.
Redigert 04.03.2023 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
04.03.2023 kl 21:19
6589
Uansett pleier bjellesauene løfte kurs iallefall engang før de forsvinner 🥳🥳🤗. Bare å kjøpe og blir med!
Redigert 04.03.2023 kl 21:19
Du må logge inn for å svare
Mindfull
07.03.2023 kl 10:09
6342
Som forventet økte netto ratene betydelig i februar, opp 5,8% fra Q4. Dette lover veldig bra. Markedet undervurder nå sterkt inntjeningsevnen til Hauto neste 8 kvartaler. Ratene skal videre opp når 17% av COA fornyes løpende i 2023.
https://newsweb.oslobors.no/message/584392
https://newsweb.oslobors.no/message/584392
Mindfull
08.03.2023 kl 18:57
6194
Oslo (Infront TDN Direkt): Styremedlem Kjersti Aass i Höegh Autoliners har kjøpt 4.500 aksjer i selskapet til kurs 64 kroner, ifølge en melding onsdag.
Hun eide ingen aksjer før kjøpet.
Vi liker innsidere som kjøper sine første aksjer
Hun eide ingen aksjer før kjøpet.
Vi liker innsidere som kjøper sine første aksjer
Mindfull
08.03.2023 kl 19:04
6238
Petter «Bull» Haugen i ABG med kursmål 115kr i Hauto oppsummer fint paradigmeskiftet innen bilfrakt med kina som tonnasjedriver og spesielt inntjeningsmulighetene for Hauto.
«Hvis vi plugger inn gjennomsnittlig netto fraktrate og volum for januar og februar, og gjentar en rate på 72,3 dollar pr cbm for mars, ser vi en oppside på rundt 10 prosent for gjennomsnittlig ebitda-konsensus fra FactSet og Bloomberg for første kvartal, som nå ligger på 142 millioner dollar. Hvis vi bruker de samme tallene for 2023, vil det være rundt 9 prosent oppside til ebitda-konsensus for 2023 som for øyeblikket ligger på 561 millioner dollar", skriver ABG Sundal Collier.
Oppgangen i netto fraktrater vil forhåpentligvis betrygge investorene og redusere bekymringene for at biltransportmarkedet allerede har nådd toppen og vil følge samme bane som containermarkedet i 2022, mener meglerhuset.
Kjøperne av aksjen i dag vil sannsynligvis fokusere på potensialet for en langvarig syklus, drevet av Kinas ganske plutselige penetrering av det globale bileksportmarkedet og potensialet for vedvarende eksportvekst i årene som kommer, skriver meglerhuset.
«Hvis vi plugger inn gjennomsnittlig netto fraktrate og volum for januar og februar, og gjentar en rate på 72,3 dollar pr cbm for mars, ser vi en oppside på rundt 10 prosent for gjennomsnittlig ebitda-konsensus fra FactSet og Bloomberg for første kvartal, som nå ligger på 142 millioner dollar. Hvis vi bruker de samme tallene for 2023, vil det være rundt 9 prosent oppside til ebitda-konsensus for 2023 som for øyeblikket ligger på 561 millioner dollar", skriver ABG Sundal Collier.
Oppgangen i netto fraktrater vil forhåpentligvis betrygge investorene og redusere bekymringene for at biltransportmarkedet allerede har nådd toppen og vil følge samme bane som containermarkedet i 2022, mener meglerhuset.
Kjøperne av aksjen i dag vil sannsynligvis fokusere på potensialet for en langvarig syklus, drevet av Kinas ganske plutselige penetrering av det globale bileksportmarkedet og potensialet for vedvarende eksportvekst i årene som kommer, skriver meglerhuset.
Mindfull
16.03.2023 kl 10:55
5877
Uthalden øker igjen med sine vanlige 15.000 aksjer. Vi kan nok forvente at han fortsetter med det daglig så lenge han mener kursen ikke reflekterer det underliggende. Fint å se at noen beholder roen. Ekstremt vanskelig å time salg og evt kjøp igjen. For min del sitter jeg gjennom.
Nettoraten vil ligge i intervallet 72-73usd cbm neste 6 kvartaler som vil gi et resultat etter skatt i området 110MUSD per kvartal og 660musd over 6 kvartal. Gitt kurs 10,4USD/NOK blir 6,86 milliarder som utgjør 65% av dagens Mcap på 10,6 milliarder.
Nettoraten vil ligge i intervallet 72-73usd cbm neste 6 kvartaler som vil gi et resultat etter skatt i området 110MUSD per kvartal og 660musd over 6 kvartal. Gitt kurs 10,4USD/NOK blir 6,86 milliarder som utgjør 65% av dagens Mcap på 10,6 milliarder.
Mindfull
16.03.2023 kl 11:07
5962
Og til de som er bekymret på ordre boken, kan kanskje dette utdragen fra DnBs shipping konferanse 9. mars være betryggende
A bullish trident for the PCCs. Chinese demand, limited capacity and fleet congestion has pushed the car carrier rates to unseen heights, with our car carrier panellists seemingly unfazed by macroeconomic woes and a sizeable delivery profile on the horizon. One panellist even went as far as stating “cargo owners are not tendering for capacity, but coming to vessel owners with problems”, reflecting how the chartering dynamics have shifted in vessel owners’ favour. The panellists seemed unmoved when the sizeable orderbook was mentioned, as the focus among owners is on positive effects of emissions curtailments for the segment and the demand story, with long-haul volumes outweighing the implications of a busy delivery schedule.
A bullish trident for the PCCs. Chinese demand, limited capacity and fleet congestion has pushed the car carrier rates to unseen heights, with our car carrier panellists seemingly unfazed by macroeconomic woes and a sizeable delivery profile on the horizon. One panellist even went as far as stating “cargo owners are not tendering for capacity, but coming to vessel owners with problems”, reflecting how the chartering dynamics have shifted in vessel owners’ favour. The panellists seemed unmoved when the sizeable orderbook was mentioned, as the focus among owners is on positive effects of emissions curtailments for the segment and the demand story, with long-haul volumes outweighing the implications of a busy delivery schedule.
desirata
20.04.2023 kl 21:09
5662
Jeg har hatt Hauto aksjer siden starten og er veldig fornøyd, men kan ikke si jeg følger bilfrakt segmentet så godt.
Vi kan regne med at dagens Asia 7-års kontrakt er over $100k per dag /skip, men muleg en COA.
Uansett, har noen regner på utbytte kapasiteten i Høegh for 2023. Vi burde vel klare 3kr kvartalet, noen nevnte 12-13kr fore hele året og det var før markedet strammes seg til ytterligere siste halvåret.
Vi kan regne med at dagens Asia 7-års kontrakt er over $100k per dag /skip, men muleg en COA.
Uansett, har noen regner på utbytte kapasiteten i Høegh for 2023. Vi burde vel klare 3kr kvartalet, noen nevnte 12-13kr fore hele året og det var før markedet strammes seg til ytterligere siste halvåret.
desirata
04.05.2023 kl 13:35
5323
Tiltross for rekord kvartalstall idag, så faller aksjen 6%. Vil tro årsaken er at den blir dratt ned pga Wilhelmsen. Utbytte på 31,5c tilsvarer over 20% årleg.
Det er en FA artikkel idag om bilutstillingen i Shanghai. Der Kina vil øke eksport og salg worldwide. Dette var Petter Haugen inne på. Han sa:
1. Dersom en tror Kina vil stoppe eksport veksten, er bilskip ordreboken på 25% for stor.
2. Dersom man tror Kina vil fortsette eksport øke, er ordreboken altfor liten. I tillegg har man skraping og nye miljøkrav som vil ta halvparten av flåte veksten bort.
1. Aksjen vil falle til 40kr.
2. Aksjen vil gå 3-tre sifret med gode utbytter.
Jeg sitter bra i leir nr. 2
Det er en FA artikkel idag om bilutstillingen i Shanghai. Der Kina vil øke eksport og salg worldwide. Dette var Petter Haugen inne på. Han sa:
1. Dersom en tror Kina vil stoppe eksport veksten, er bilskip ordreboken på 25% for stor.
2. Dersom man tror Kina vil fortsette eksport øke, er ordreboken altfor liten. I tillegg har man skraping og nye miljøkrav som vil ta halvparten av flåte veksten bort.
1. Aksjen vil falle til 40kr.
2. Aksjen vil gå 3-tre sifret med gode utbytter.
Jeg sitter bra i leir nr. 2
Dognobbler
04.05.2023 kl 15:22
5214
Sitter også greit med nr. 2, skjønner ikke helt denne nedgangen i dag, men så klart er mulig vi straffes at Wilhelmsen stuper, men 9%…. Jaja,