💰 HAUTO - KursmĂ„l:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 93734

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

IfÞlge nyhetsbyrÄet Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for Ä innfÞre mulige tilbakevirkende tariffer.

UndersÞkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersÞkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pÄlagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innfÞre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter Ă„ vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «PÄ dette stadiet er det mulig at, pÄ grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville vÊre vanskelig Ä reparere, begynte Ä materialisere seg allerede fÞr etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besĂžkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for Ă„ verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spĂžrreskjemaer.

Kommisjonen skriver nÄ at "det tilgjengelige beviset pÄ dette stadiet har en tendens til Ä vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Gulltider
04.02.2024 kl 20:19 7753

Haaland eier nÄ 100.000 aksjer i Höegh Autoliners.

De var ved bĂžrsslutt fredag verdt 10,61 millioner kroner.

Bilfraktrederiet er en av flere shippingaksjer som har gjort det bra pÄ Oslo BÞrs den siste tiden.

Siden juli har shipping-indeksen pÄ BÞrsen steget rundt 50 prosent.
Rui
03.02.2024 kl 11:27 7973

NÄr vi nÄ nÊrmer oss Q4 fremleggelse kan vi allerede nÄ se pÄ snittrate oppnÄdd i Q4 mÄlt mot snittrate i Q2 og Q3.
Q2 oppnÄdde en brutto rate pÄ USD/CBM pÄ 87,3, Q3 oppnÄdde 90,5 og Q4 blir 95,5.
Det ble utbetalt 50% utbytte av netto overskudd i Q2 & Q3. Det er forventet at den prosentvise utbetalingen av netto overskudd vil bli Þkt betydelig i 2024 da innbetaling til nybygg programmet nÄ er omtrent i boks. DNB marked mener at prosentvis utbetaling vil kunne Þke til 100%.
Ved Ä ekstrahere overskudd fra Q3 til Q4 ved Ä bruke prosentvis Þkning i oppnÄdd snittrate i Q4 vil netto overskudd kunne bli ca. 150millioner USD.
Med 50% utbetaling blir det da 75 millioner USD i utbytte, noe som gir 0,3931USD. Det er med dagens kurs 4,17,-NOK pr aksje.
Mest sannsynlig vil utbytte grad Ăžkes. Ved Ă„ Ăžke utbetaling fra 50% til 70% vil utbytte Ăžke fra 4,17,-NOK til 5,84,-NOK.
Blir spennende Ă„ se hva styret bestemmer seg for.
desirata
03.02.2024 kl 09:33 7999

Jo, fÞr RÞdehavet uroen oppstod var det plenty containerskip som ligger uvirksom. SÄ biler kan skipes i tusenvis i container. Med god stuing kan det gÄ 4 - 6 mindre biler i en 40 fots container. Samt det bygges hundrevis nye store container skip Ärleg.

Sa ikke de utgjorde en trussel, men begrenser oppsiden noe.
Button
03.02.2024 kl 09:20 7993

CBM er som du sier volum, altsÄ kubikkmeter. Vil tro de ogsÄ har sikret seg med tilleggsrater for uforutsette hendelser og drivstoffpriser.
Biler kan skipes i container, men ikke tusenvis. Husk at det ogsÄ skipes mange maskiner og lastebiler som ikke fÄr plass i container. Tror ikke pÄ at container utgjÞr noen trusel for bilfraktskip.
Redigert 03.02.2024 kl 09:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
03.02.2024 kl 04:04 8014

Vi vet at bilfrakt har rekordrater nÄ, det er nevnt spot rater ca. $100k per dag.

Hauto oppgir i monthly update rater per cbm brutto $95 og netto $83. Vet noen hva dette tilsvarer i dagleg rate per skip ?

Samt Hauto og WAWI har annonsert skipning kontrakter over 3-7Ă„r i det siste. Det er volum kontrakter og kan ikke omsettes til dagleg rater.

En "naturleg" rate for et stort moderne bilskip ville ligget pÄ $30k, for en flerÄrig kontrakt. Jeg mener da pre-covid og gjerne om 3 Är til. Avskipere mÄ derimot forholde seg til dagens marked og sikre at bilene kommer fram, men de vil selvsagt ikke lÄse seg til $100k per dag i 3 Är, nÄr de vet at det kommer hundre nye bilskip ut om 2-3Är. En annen faktor er at de kan skipe biler i containere for $1000 (tusen) per bil, det begrenser igsÄ oppsiden.
Gulltider
03.02.2024 kl 00:17 8012

God bedring, he he he đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
Aksjemeglern
02.02.2024 kl 23:19 8025

Oi, se der ja - den kontrakten har ikke jeg fÄtt med meg, da blir det litt annerledes ja.
Da har nok Ruis et sterkere grunnlag med sin post fra 30.01 ja, enn det jeg hadde.

Button
02.02.2024 kl 23:11 4074

Kopierer "Ruis" innlegg fra 30.01.

NÄr vi nÄ nÊrmer oss kvartalsresultat for Q4 er det all grunn til Ä glede seg over rekordhÞye fraktrater, Þkende utbytter og Þkende kursmÄl for HAUTO.
DNB markeds analyse etter Q3 rapporten antar et totalt utbytte pÄ 55,-NOK i 2024 og 2025.
Som vi jo alle vet er DNB vanligvis svÊrt forsiktige, sÄ her kan det fort bli mer.
En viktig grunn til forventninger om Þkt utbytte, er at innbetalingene til nybygg programmet nÄ er fullfÞrt, og at det frigjÞr betydelig Þkt overskudd som i stor grad forventes Ä bli utbetalt som utbytte i 2024 0g 2025.
Noen finanshus har nÄ i 2024 fÄtt dette med seg og Þkt kursmÄlet betydelig. SEB til 155,-NOK, og Artic Securities til 175.
I forbindelse med fremleggelsen av Q3 i november i fjor ble fÞlgende kursmÄl gitt: ABG Sundal Collier - 152,-NOK, Fearnley Securities - 130 og DNB - 124,-NOK.
Vi vil mest sannsynlig se en fin kursoppgang frem mot kvartalsfremleggelsen i neste uke.
Redigert 02.02.2024 kl 23:13 Du mÄ logge inn for Ä svare
Button
02.02.2024 kl 23:03 3908

Du gir deg ikke, her er siste kontrakt:

17.01.2024 16:51:52
HAUTO: Kontrakt med varighet ut 2028 med stor Ăžst-asiatisk bilprodusent
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners har signert en ny kontrakt med en stor Þst-asiatisk bilprodusent for transport av biler, hovedsakelig elektroniske kjÞretÞy (EV), fra Asia til Europa. Kontrakten gjelder for skipninger ut 2028.


Det melder selskapet onsdag.


KunngjÞringen er en del av selskapets innsats for Ä Þke Äpenheten gjennom en praksis med Ä offentliggjÞre en mÄnedlig handelsoppdatering og nye kontrakter med gjensidig rate- og volumforpliktelser som overstiger en samlet verdi pÄ 100 millioner dollar, heter det i meldingen.


-Vi er glade for Ä bli valgt som den foretrukne fraktpartneren for en nok en verdensledende bilprodusent. Vi tar med stolthet over tilliten vi har fÄtt for Ä bringe deres prestisjetunge merkevarer til deres sluttbrukere i Europa i de kommende Ärene, sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners
Aksjemeglern
02.02.2024 kl 22:38 3928

Jeg begrunnet mitt innlegg med stabile fraktrater, en allerede godt overpriset aksje og uro i rĂždehavet.
Hoegh har jo feks ikke meldt om nye kontrakter til motsetning av feks Wawi den siste tiden.
Derfor jeg mener denne er overpriset. Men det fÄr vi vente Ä se til uken hva fasiten blir.
Sluttkursen idag var hvertfall bedre enn trenden pÄ morgenen,

Gulltider
02.02.2024 kl 17:20 4023

Endte solid i pluss i dag ogsĂ„ 💰💰💰
Den store festen drar skikkelig igang neste uke đŸ„‚đŸ„‚đŸ„‚
Button
02.02.2024 kl 11:08 4037

Her kommer Þkte utbytter etterhvert (iflg DNB) da tror jeg kursen ogsÄ vil Þke. Mye tyder pÄ det. Bl.a nylig kontrakt. Glem denne useriÞse "aksjemekleren" som prÞver Ä spre usikkerhet og har ingen begrunnelse eller kilder Ä vise til.
Redigert 02.02.2024 kl 11:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Rui
02.02.2024 kl 09:55 3977

Vil bare oppfordre alle her pÄ forumet til Ä komme med begrunnelser for det som legges ut av meninger. Vi som er pÄ forumet klarer ikke endre kursutviklingen i noen nevneverdig grad, sÄ det beste er at alle bidrar til Þkt innsikt og forstÄelse om HAUTO. SÄ kan den enkelte selv vurdere hva som er best.
Slik som Aksjemekleren driver er uredelig og usmakelig, og er kun Ăžnsketenkning og synsing. Ingen begrunnelse gis, noe som jeg har etterspurt tidligere.
Tydelig at han eller hun har bommet og prÞver desperat Ä pÄvirke brukerne med negativ info om HAUTO som er stikk i strid med alle finanshus i Norge.
Det er bare Ă„ glede seg til Q4 rapporten som kommer i neste uke, og resten av 2024 og 2025.
Aksjemeglern
02.02.2024 kl 09:26 3771

Her deler vel man bÄde kunnskap, nyheter og erfaringer, men ogsÄ skepsis.
Venter pÄ lavere inngang.
Rett ned idag, som nevnt tidligere kursmÄl 85.
Gulltider
02.02.2024 kl 08:05 3819

Lþfter seg godt over 110,- i dag 💰💰💰
Kun dager igjen til festdagene starter pĂ„ tordag đŸ„‚đŸ„‚
Rui
01.02.2024 kl 14:55 3815

I dag ble det omsatt en handel pÄ 500 000 aksjer som avtalt omsetning til 106,60,-NOK(53,3 millioner). Sjelden en ser slike store enkelt handler.
desirata
01.02.2024 kl 14:41 3746

Aksje megleren,

Helt greit, hvorfor selger du da ikke bare alt du har i Hauto og slutter Ă„ skriver her.

Du kan kjĂžpe noe annet istedet.
Rui
01.02.2024 kl 14:25 3708

Jeg lurer pÄ hva du ikke har fÄtt med deg!
Hafnia har et nybygg program pÄ 12 skip hvor innvesteringen nÄ i stor grad er dekket.
I lĂžpet av Q3 -22 T.o.m. q3 - 23 ble gjeld redusert fra 449 mill USD til 174 mill USD.(-275 millioner USD)
Denne ekstraordinÊre gjeldsreduksjonen er nÄ i stor grad ferdigstilt, noe som vil resultere i betydelig hÞyere kvartalsvis overskudd og Þkt prosentvis utbetaling av netto overskudd til aksjonÊrene de neste 2 Ärene iht. DNB.
Utdrag av DNB rapport:
DNB rapport av 26.10.2023.
Newbuild capex potentially covered by debt; we expect additional dividends. The
company is soon to close debt commitments for its newbuilds, leaving just ~USD80m in
equity, and it had USD84m in available RCF at end-Q3. And now that Höegh Autoliners
is satisfied with newbuilds and the balance sheet has been bolstered by cutting NIBD from
USD449m to USD174m in 12 months, we believe additional cash flow should find its way
to investors in the coming quarters. We estimate FCFE of NOK55/share over the next two
years, and similar DPS should its payout be raised from 50% to 100%.
Aksjemeglern
01.02.2024 kl 13:56 3492

Er det noe vesentlig grunn til at det skal bli utbyttefest? Utbyttet blir vel ca tilsvarende par av de forut tidligere, hvis ikke magrere.
Kursen er allerede kunstig hÞy, og det meste av dagens resultater er allerede godt priset inn i dagens kurs pÄ HAUTO.

Gulltider
01.02.2024 kl 05:43 3597

Kun 1 uke igjen til vi fĂ„r hĂžre hvor mye utbyttefesten blir 💰💰💰
Rui
31.01.2024 kl 09:57 3803

Du mÄ huske at DNB sin prognose for utbytte og kursmÄl ble laget i november, lenge fÞr uroen i rÞdehavet. I tillegg var snittet pÄ finanshusenes kursmÄl pÄ det tidspunktet allerede over 130,-NOK pr aksje.
Siden du ligger mellom 50 til 100% under alle finanshus sin kurs prognoser, bÞr du ogsÄ ha en god forklaring som vi svÊrt gjerne Þnsker Ä se her pÄ forumet. NÄr du kommer med helt ville antydninger, mÄ du ogsÄ komme med gode begrunnelser. Det er dette forumet dreier seg om, dele informasjon.
desirata
31.01.2024 kl 01:42 3918

Nei, det stemmer ikke.

Si dersom DNB er riktig med utbytte 27,50kr per Är, vil ren fÄ en direkte avkastning pÄ 32% pÄ kurs 85. Er klar over at bonanzaen ikke kan fortsette, iom ordreboken. Men igjen dersom kurs 85kr og utbytte 55kr neste to Är, vil en ha kostpris 30kr.

Konklusjon Hauto og WAWI ogsÄ, har mer Ä gÄ pÄ, vil stige -
Aksjemeglern
30.01.2024 kl 21:32 4017

Det du nevner her, er jo allerede godt priset inn i aksjen, og denne er allerede godt pÄ overkurs.
Tallene som blir lagt frem neste uke er blir nok basert pÄ stabile rater og stor uro i rÞdehavet.
KursmÄl 85
Rui
30.01.2024 kl 14:45 4127

NÄr vi nÄ nÊrmer oss kvartalsresultat for Q4 er det all grunn til Ä glede seg over rekordhÞye fraktrater, Þkende utbytter og Þkende kursmÄl for HAUTO.
DNB markeds analyse etter Q3 rapporten antar et totalt utbytte pÄ 55,-NOK i 2023 og 2024.
Som vi jo alle vet er DNB vanligvis svÊrt forsiktige, sÄ her kan det fort bli mer.
En viktig grunn til forventninger om Þkt utbytte, er at innbetalingene til nybygg programmet nÄ er fullfÞrt, og at det frigjÞr betydelig Þkt overskudd som i stor grad forventes Ä bli utbetalt som utbytte i 2023 0g 2024.
Noen finanshus har nÄ i 2024 fÄtt dette med seg og Þkt kursmÄlet betydelig. SEB til 155,-NOK, og Artic Securities til 175.
I forbindelse med fremleggelsen av Q3 i november i fjor ble fÞlgende kursmÄl gitt: ABG Sundal Collier - 152,-NOK, Fearnley Securities - 130 og DNB - 124,-NOK.
Vi vil mest sannsynlig se en fin kursoppgang frem mot kvartalsfremleggelsen i neste uke.
Gulltider
30.01.2024 kl 09:26 4135

Kun dager igjen til konfekten blir delt ut 💰👍
desirata
23.01.2024 kl 11:16 4509

Eller 100kr nivÄet, spennande Ä se hva som kommer fÞrst.
Rui
23.01.2024 kl 09:53 4440

I dag er det en del gevinstsikring, noe som er naturlig etter en kraftig kursoppgang.
det ligger inne en handel i dag pÄ avtalt omsetning pÄ hele 9,47,-Millioner.
Her er det bare Ä sitte i ro. Det gÄr over, og kursen vil stige betydelig nÄr vi nÊrmer oss kvartals fremleggelse i februar.
Gulltider
23.01.2024 kl 06:07 4466

Bryter 112 kroners nivĂ„et i dag 💰💰
Rui
19.01.2024 kl 11:04 4906

Nok et finanshus med hÞynet kursmÄl for HAUTO.
Arctic Securities har sluppet en sektorrapport der meglerhuset ifĂžlge TDN Direkt Ăžyner et stramt marked for bilfrakt i 2024 – og hĂžyner kursmĂ„let pĂ„ HAUTO aksjen fra 135 til 175 kroner.
Rui
19.01.2024 kl 10:22 4934

Da er vi pÄ all time high for HAUTO.
Med rekordhÞye rater, Þkende fri kontantstrÞm med tilhÞrende Þkte utbytter i 2024 vil kursen Þke betydelig utover Äret. Det er fortsatt billig Ä komme seg inn i HAUTO, men nÄr Q4 presentasjonen kommer med prognoser for fremtidig inntjening og fremtidig utbyttepolitikk vil nok kursen ta av ytterligere.
Rui
18.01.2024 kl 09:20 5023

DNB marked sin rapport etter 3 kvartal forventer en DPS(utbytte utbetaling) pÄ 55-KR pr aksje de 2 neste Ärene. Det vil i sÄfall vÊre 6,87,-NOK pr aksje pr kvartal i snitt, som representerer pr Är i snitt hele 27,5 % av dagens aksjeverdi.
FCFE - Fri kontantstrÞm til egenkapital er et mÄl pÄ hvor mye kontanter som er tilgjengelig for aksjeeierne i et selskap etter at alle utgifter, reinvesteringer og gjeld er betalt.
Med andre ord er FCFE et mÄl pÄ bruk av egenkapital, og det er denne delen DNB Marked mener vil Þke kraftig, nÄ nÄr nybygg programmet finansielt er dekket opp, og gjelden er blitt rekordlav.
desirata
18.01.2024 kl 03:48 4992

Er det noen som har anslag for 2024 utbytte. Hauto vil vel tjene 30kr aksjen iÄr. Da kan de klare 24kr dividend, som gir 6kr kvartalet. Det er vel go's konsensus for. Med Suez stengt kan vel ratene gÄ enda mere, men det kan ogsÄ bli ordning i Red Sea, sÄ en mÄ vel kalkulere midt mellom. Iom de sikrer stadig nye kontrakter, vil en tro de har gode 50% coverage neste Ära. Aksje kursen har ogsÄ mere upside. Sitting pretty her !
Rui
17.01.2024 kl 16:58 5051


Höegh Autoliners signerer langsiktig kontrakt med stor Þstasiatisk bilprodusent-17. januar 2024
Höegh Autoliners ASA har signert en ny kontrakt med en stor Þst Asiatisk bilprodusent for transport av biler, hovedsakelig elektroniske kjÞretÞy (EV),
fra Asia til Europa. Kontrakten gjelder for forsendelser ut 2028.
Andreas Enger, administrerende direktÞr i Höegh Autoliners, kommenterer: "Vi er glade for Ä bli valgt som den foretrukne fraktpartneren for en annen verdensledende bilprodusent. Vi tar stolthet over tilliten vi har fÄtt for Ä bringe deres prestisjetunge merkevarer til deres
sluttbrukere i Europa i de kommende Ă„rene.
Nok en svÊrt positiv melding fra HAUTO. Rimelig sikker pÄ at denne kontrakten vil gi betydelige inntekter, spesielt sett opp mot ratebildet som er i dagens marked.
Mangel pÄ ledig skipskapasitet for transport av biler fra kina er i dag et stort problem, og rimelig sikker at det har kostet dyrt Ä fÄ til denne kontrakten med HAUTO.
Bare Ă„ glede seg og se frem til store utbytter og stigende kurser.
Rui
12.01.2024 kl 10:33 5113

NÄr det nÄ nÊrmer seg fremleggelse av kvartalsresultat i februar er det greit Ä se hva DNB Market skrev etter fremleggelsen av 3 kvartals resultatet i oktober 2023.
De forventer hÞyere utbytter fra selskapet i kommende kvartaler, se understÄende begrunnelse.
Med nok et knallsterkt 4 kvartal er det god grunn til Ă„ anta rekordutbetaling i februar.
DNB Market 26.10.2023: Newbuild capex potentially covered by debt; we expect additional dividends. The
company is soon to close debt commitments for its newbuilds, leaving just ~USD80m in
equity, and it had USD84m in available RCF at end-Q3. And now that Höegh Autoliners
is satisfied with newbuilds and the balance sheet has been bolstered by cutting NIBD from
USD449m to USD174m in 12 months, we believe additional cash flow should find its way
to investors in the coming quarters. We estimate FCFE of NOK55/share over the next two
years, and similar DPS should its payout be raised from 50% to 100%
desirata
20.12.2023 kl 15:27 5534

Hauto faller 3% etter Ă„ ha startet dagen i pluss og 95kr.

Tradewinds skriver at et HÞegh skip har blitt arrestert i UK i en port control. HÞegh er kjent for slapp sikkerhet og drift. De har hatt et utall branner, forlis, havarier og failet i inspeksjoner. Gikk sÄ langt for 10Är siden at de ble blacklisyet av US Coastguard, det sier litt.

Vet ikke om dette er hele Ärsak til fallet idag, men hjelper hvertfall ikke. HÞegh bÞr fokusere pÄ driften, ikke kun skumme flÞten.
kodenavn
19.12.2023 kl 11:07 5681

Grimaldi Group er verdens stÞrste ro-ro eier med en flÄteverdi 10.8 mrd dollar.
Det ryktes at de kan vÊre interessert i Ä gi bud pÄ HAUTO.
Fearneley anslÄr at et bud kan komme pÄ kurs 152.-, som ligger mellom meglerhusets NAV-anslag for i Är og neste Är.
Uansett handles HAUTO i dag pÄ 0.75x NAV og en P/E pÄ 2,9.
Det er ekstemt billig, uansett om det blir oppkjĂžp eller ikke.
Gulltider
08.12.2023 kl 08:47 6064

Hvis dette stemmer, og at det er flere budgivere, sĂ„ kan vi fort doble pengene over natta i denne 💰👍

God helg alle sammen

Redigert 08.12.2023 kl 12:48 Du mÄ logge inn for Ä svare