💰 HAUTO - Kursmål:175,- 💰

Gulltider
HAUTO 12.08.2022 kl 13:12 96628

06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for å innføre mulige tilbakevirkende tariffer.

Undersøkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersøkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pålagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innføre midlertidige tollsatser i juli.

EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter å vokse i "akselerert hastighet".

Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «På dette stadiet er det mulig at, på grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville være vanskelig å reparere, begynte å materialisere seg allerede før etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.

Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.

Dette kommer etter at EU-kommisjonen besøkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for å verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spørreskjemaer.

Kommisjonen skriver nå at "det tilgjengelige beviset på dette stadiet har en tendens til å vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41 Du må logge inn for å svare
mrleksa
28.02.2024 kl 08:36 8426

Med det nedsalget er det neppe noe oppkjøp på gang, eller er det starten på et. Vet vi hvem som kjøpte, var det samme som forrige nedsalg?
Redigert 28.02.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Gulltider
28.02.2024 kl 08:45 8408

Er nok en stor aktør som ser potensialet her.
Med en inngang på 97 så blir nok dette et solid gulv nå 👍
mrleksa
28.02.2024 kl 08:53 8427

Ikke så spennende. Det var Folketrygdfondet.
HAUTO: Flagging i Höegh Autoliners ASA
28.2.2024 08:29 • Oslo Børs •

Folketrygdfondet har i dag, 28.02.2024, kjøpt 2.050.000 aksjer i Höegh
Autoliners ASA. Etter kjøpet har Folketrygdfondet netto 10.621.073 aksjer,
tilsvarende 5,6% av aksjene i selskapet.

Oslo Børs
https://www.nordnet.no/market/news/1009143541
CAVERN
28.02.2024 kl 09:54 8347

Da fikk du rett. Imponerende. Nå er det bare å se fremover. Er jo et godt tegn at Folketrygdfondet kjøper seg inn da.
Gulltider
28.02.2024 kl 21:01 8146

Var nok en av de beste stabile eierne vi kunne få 👍💰

Redigert 06.03.2024 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Gulltider
04.03.2024 kl 00:49 7054

I morgen kommer utbyttekronene inn på konto, tør noen handle mer ?
Redigert 06.03.2024 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Button
04.03.2024 kl 08:27 6939

Denne er fortsatt billig. Kanskje den beste utbytteaksjen på Oslo børs.
castro1
04.03.2024 kl 08:55 6893

Kjetil Skorstad kjøpte 300000 aksjer 28.feb. Altså for 30 mill kroner...
desirata
04.03.2024 kl 13:34 6744

Og hva hjelper det om du trykker "refresh" og gjentar det mange ganger.

Blir den enda billigere.?
Gulltider
04.03.2024 kl 16:00 6630

Er nok godt under 65,- innen ukeslutt 👍💰
Redigert 06.03.2024 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Button
04.03.2024 kl 16:19 6601

Aksjen er fortsatt billig ja, men det er ikke meg som trykker "refresh" gjentatte ganger.

Gulltider
04.03.2024 kl 23:09 6388

Ny Kina toll kommer
Redigert 06.03.2024 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
CAVERN
05.03.2024 kl 09:54 6200

Da har jeg reinvestert utbytte på 107,08 i snittkurs.
Redigert 05.03.2024 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
fiat2000
05.03.2024 kl 11:02 6287

Noen som har fått utbytte på konto idag?
CAVERN
05.03.2024 kl 11:24 6287

Ja, ellers hadde jeg ikke kunnet reinvestere det.
Gulltider
06.03.2024 kl 01:29 6018

Presses ned til 65,-
Redigert 06.03.2024 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
desirata
06.03.2024 kl 15:11 5824

Vet noen årsaken til det store faller i bilfrakt aksjer onsdag.

Det var som de stupte 6 - 10% på en halvtime.
Winter is Here
06.03.2024 kl 15:16 5811

Mulig innføring av toll


Kina-toll senker bilfrakt

Höegh Autoliners utmerker seg negativt med et fall på over 9 prosent.

Reuters viser onsdag til et dokument der EU-kommisjonen hevder å ha nok bevis for at kinesiske elbiler blir subsidiert. EU har åpnet opp for å ilegge midlertidige avgifter allerede i juli, selv om granskningen ventes avsluttet innen november.

«Kinesisk elbileksport har vært en av de største driverne bak det sterke markedet for bilfraktrederier, og innføringen av tariffer vil kunne potensielt svekke den sterke veksten sett til nå», skriver Clarksons Securities ifølge TDN
Redigert 06.03.2024 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
06.03.2024 kl 15:45 5676

Er dager som det her man skal være glad man har litt penger på bok, plukket opp en del på 97, typisk overreaksjon på noe som ikke er fastsatt og bestemt enda, ikke noe fundamentalt som har endret seg i løpet av de siste timene
kodenavn
06.03.2024 kl 15:50 5666

Enig Tanjiro
Jeg kjøpte også nå.
Husk at HAUTO har mye på gode kontrakter frem til 2028.
kodenavn
06.03.2024 kl 15:57 5690

▪ The Company enters 2024 with solid contract backlog with healthy rates
kodenavn
06.03.2024 kl 16:08 6436

Fearnley 9. februar:

The main event, however, was the 4q23 towering dividend coupled with the new dividend policy. 100% of FCFE will be paid out going forward, ramping up FSest ’24-25 dividend yield to an impressive 28-24%. Further cementing the dividend story, HAUTO have secured a robust backlog which will see earnings being stable at high levels for the coming 3-4yrs. Arguably, fundamentals justify a higher valuation, and we believe a multiple expansion will take on effect henceforth. Consequently, we raise our TP to NOK 170/sh and maintain our Buy recommendation
Grafter
06.03.2024 kl 16:10 6578

Det er helt riktig! Dette er stor overreakt.....
Fyll på og få prosenter i mrg :)
kaedureddfor
06.03.2024 kl 19:15 6266

Kan det vere at sånne dramatiske endringer i rammebetingelsene utløser force major? Så langsiktige kontrakter kan da kanskje falle bort ..
Gulltider
06.03.2024 kl 21:36 6081

Med så store og drastiske negative toll nyheter, så vil denne sektoren ramle totalt frahverandre.

Vi er nok heldige hvis kursen stopper rundt 65 kr…
Er redd fallet blir enda større.
UNIT
06.03.2024 kl 21:47 6088

Det er vel ikke bare Kina som produserer biler. Hoegh har 11 forskjellige ruter og 4 ruter vedr Asia. Men Asia er mer enn Kina.
Gulltider
06.03.2024 kl 22:18 6043

Det er ikke antall ruter som betyr noe, men gigant volumet fra Kina som nå kanskje blir kraftig redusert.

Det var derfor proppen ble dratt ut av markedet i dag for hele bilfrakt sektoren.

Skal nok ikke se bort ifra et brutalt kursfall i tiden fremover.

hogan
06.03.2024 kl 22:20 6487

Europa tør ikke dette, da blir det represalier fra Kina og problemer for Europa, bare prat
Europa sanksjoner mot Russland og har handlet masse fra Russland, følg med å hva de gjør ikke det de sier
Europa er ingen stormakt lenger, fattigere og fattigere
Redigert 06.03.2024 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
UNIT
06.03.2024 kl 22:23 6501

Utgjør volumet som produseres og fraktes fra Kina 63 % av verdens bilproduksjon? Du har senket kursmålet fra 175 til 65 kr, tilsvarende 63%. Det finnes andre land i Verden som produserer biler ikke bare Kina. Desse bilene må og fraktes
DividendYield
06.03.2024 kl 22:49 6788

Det heter tonnmil. Er nøkkelbegrep innen shipping
DividendYield
06.03.2024 kl 22:52 6911

God timing av innsidesalgene!
Rui
06.03.2024 kl 23:50 6964

Det er greit å minne om hva Tyskland sin transportminister i Europas største bil produserende land så i fjor høst, da temaet om innføring av toll på elektriske biler fra Kina ble bragt på banen.
Reuters: German transport minister rejects punitive tariffs in EU's China EV probe - September 25-2023.
BERLIN, Sept 25 (Reuters) - German Transport Minister Volker Wissing has rejected possible punitive tariffs as a result of the European Commission's investigation into Chinese electric vehicle (EV) subsidies.
"In principle, I don't think much of erecting market barriers," Wissing told the Monday edition of the Augsburger Allgemeine newspaper.
Such isolationist politics could spark a chain reaction that would massively damage the German economy, said Wissing.
Meldingen fra Reuters ble lagt ut 07.18 i dag uten at noen reagerte før over 6,5 timer senere.
Dette indikerer mest sannsynlig at noen få spesifikke grupperinger står bak dagens store kursnedgang.
Hvorfor Gullfunn har sine egne kursmål som ingen andre har er jo opplagt.
Her gjelder det kun om å mele sin egen kake, uten noen form for å underbygge påstander og kursmål. For få dager siden proklamerte han at kursen skulle gå til 200,-Kr. Da skjønner jo alle at hans nye kursmål ikke henger på greip. Han driver også mye med refresh på hovedinnlegget både her og på andre tråder, slik at det kommer øverst uten at det er lagt inn ny info.
Tenker vi fortsatt skal holde oss til kursmål gitt av finanshusene, og avvente nye oppdateringer og ny informasjon.
Det hadde vært fint om noen andre her på forumet som følger HAUTO opprettet en ny tråd.
Rui
06.03.2024 kl 23:58 7256

Bare en liten ting til.
Ser at Gullfunn har vært inne i kveld på flere innlegg fra tidligere i uken og rettet opp innhold for å få det til å samsvare med hans nye kursmål. Helt patetisk! 04 mars har han rettet fra 200,-KR til hans nye kursmål.
tapogvinn
07.03.2024 kl 06:25 7296

Spesielt at noen holder på med slik patetisk aktivitet. Og at vedkommende tenker at dette skal påvirke aksjekursen.
Winter is Here
07.03.2024 kl 07:05 7280

Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – February 2024 Trading Update
In February 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1.1 million CBM of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (December - February) was 3.4 million CBM.

Average prorated gross freight rate in February 2024 was USD 97.4 per cbm. (+1.9% compared to average gross rate in Q4 2023). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 96.8 per cbm.

Average prorated net freight rate in February 2024 was USD 80.9 per cbm. (-3.1% compared to average net rate in Q4 2023). Average prorated net freight rate last three months was USD 82.8 per cbm.

HH/BB share of prorated volumes carried in February was 25%. Last three months the prorated HH/BB share was 27%.

Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comments: “We transported the same volumes in February as in January. The gross rate achieved in February is the second highest on record, only slightly behind January. This confirms our solid structure for contracts and more spot priced cargo where much of what we transport has been repriced through the cycle. The net rate is down this month compared to last month following a lower HH/BB share”
Richter
07.03.2024 kl 09:49 7196

EU skal være forsigtig med at gå i handelskrig med Kina.
Kina kan lamme for eksempel en vigtig del af EU's økonomi med tilsvarende told på konkrete varer.
Gulltider
07.03.2024 kl 09:51 7463

65,-
Here we come……
Richter
07.03.2024 kl 09:57 7494

"Ikke overraskende har det kinesiske handelskammeret i EU uttrykt skuffelse over kommisjonens kunngjøring. Ifølge Kina er EUs økte import av kinesiske elbiler rett og slett et uttrykk for økende etterspørsel fra forbrukerne.

Kinesiske bilprodusenter kan motvirke stigende tollsatser ved å lage biler innenfor EU. BYD, som nettopp har gått forbi Tesla som verdens største produsent av elbiler, har nettopp annonsert at de skal bygge en fabrikk i Ungarn. Det kan vise seg å være et smart grep som kan holde prisene nede".
Gulltider
07.03.2024 kl 10:03 7524

Da blir det enda mindre behov for bil shipping, da de vil fraktes på vei nettet.