đ° HAUTO - KursmĂ„l:175,- đ°
06.03.2024 - 08:29
EU-kommisjonen ChinaBEV
IfÞlge nyhetsbyrÄet Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for Ä innfÞre mulige tilbakevirkende tariffer.
UndersÞkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersÞkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pÄlagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innfÞre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter Ă„ vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «PÄ dette stadiet er det mulig at, pÄ grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville vÊre vanskelig Ä reparere, begynte Ä materialisere seg allerede fÞr etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besĂžkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for Ă„ verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spĂžrreskjemaer.
Kommisjonen skriver nÄ at "det tilgjengelige beviset pÄ dette stadiet har en tendens til Ä vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
EU-kommisjonen ChinaBEV
IfÞlge nyhetsbyrÄet Reuters vil EU starte tollregistrering av kinesiske elbiler for Ä innfÞre mulige tilbakevirkende tariffer.
UndersÞkelsen avsluttes offisielt i november. Hvis EUs handelsundersÞkelse da konkluderer med at kinesiske bilprodusenter mottar urettferdige subsidier, kan det bli pÄlagt toll fra registreringstidspunktet. Dessuten kan EU innfÞre midlertidige tollsatser i juli.
EU argumenterer for at importen av kinesiske elbiler til EU fortsetter Ă„ vokse i "akselerert hastighet".
Hvis det fortsetter, kan europeiske bilprodusenter lide uopprettelig skade. «PÄ dette stadiet er det mulig at, pÄ grunnlag av dataene samlet inn under etterforskningen, skaden, som ville vÊre vanskelig Ä reparere, begynte Ä materialisere seg allerede fÞr etterforskningen var avsluttet», uttaler kommisjonen.
Registreringen av importerte kinesiske elbiler starter dagen etter at planen er publisert i EUs offisielle tidsskrift.
Dette kommer etter at EU-kommisjonen besĂžkte de tre kinesiske produsentene BYD, Geely og SAIC for Ă„ verifisere informasjon tidligere gitt av produsentene i spĂžrreskjemaer.
Kommisjonen skriver nÄ at "det tilgjengelige beviset pÄ dette stadiet har en tendens til Ä vise at eksporten av det aktuelle produktet drar fordel av utjevningsbare subsidier."
Redigert 17.04.2024 kl 01:41
Du mÄ logge inn for Ä svare
Richter
07.03.2024 kl 10:29
11473
Kina kan lamme for eksempel Tysklands Þkonomi med tilsvarende toll pÄ varer. Tyskland vil nok gjerne unngÄ det (EUs stÞrste Þkonomi).
CAVERN
07.03.2024 kl 10:41
11648
For meg ser det ut som vi er i ferd med Ă„ etablere en bunn for kursen for denne gang.đ
Richter
07.03.2024 kl 11:37
11933
Folketrygdfondet har kjÞpt rett i overkant av 2 millioner aksjer i Höegh Autoliners, ifÞlge en flaggemelding onsdag for 97 kroner pr. aksje
Etter transaksjonen har Folketrygdfondet 10,6 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende 5,6 prosent, verdt over 1 milliard norske kroner.
Etter transaksjonen har Folketrygdfondet 10,6 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende 5,6 prosent, verdt over 1 milliard norske kroner.
Richter
07.03.2024 kl 12:06
11951
Largest shareholders Hauto
https://investors.hoeghautoliners.com/investors/share-information/largest-shareholders/default.aspx
https://investors.hoeghautoliners.com/investors/share-information/largest-shareholders/default.aspx
CAVERN
07.03.2024 kl 15:00
11871
Jeg har begynt Ä tenke litt pÄ utbytte for Q1. Ser for meg mellom 6,50 og 7,00 kr. Har du noen tanker om det?
desirata
07.03.2024 kl 15:14
12033
Dersom samme overskudd eksl extra ordinÊre items, sÄ skulle det bli pÄ kr. 9+,
Kan tenkes noe lavere, men si at vi fÄr 7,50kr resten av Äret, x4 kvartaler, sÄ blir det 33% pÄ dagens kurs 90kr. Ser da helt bortifra monster utbytte denne mÄned.
Er vel kun MPC som kan mÄle seg.
Kan tenkes noe lavere, men si at vi fÄr 7,50kr resten av Äret, x4 kvartaler, sÄ blir det 33% pÄ dagens kurs 90kr. Ser da helt bortifra monster utbytte denne mÄned.
Er vel kun MPC som kan mÄle seg.
Tanjiro
07.03.2024 kl 15:56
12643
Tror det var beregnet ca 8-10kr per kvartal. Ser nÄ at mange deler de samme tankene angÄende tollsatser og hvordan dette biter tilbake pÄ b.la Tysklands Þkonomi, en kjedereaksjon som fÄr stÞrre konsekvenser for EU. Her mÄ man bare sitte i ro eller akkumulere dersom man har litt penger pÄ bok. At kursen faller sÄpass pÄ spekulative utsagn er for meg en overreaksjon, men sÄnn har aksjemarkedet vÊrt siden tidenes morgen. Venter pÄ mpcc utbytte sÄ skal det nok hamstres mer dersom denne fortsatt holder seg pÄ disse nivÄer.
Redigert 07.03.2024 kl 15:58
Du mÄ logge inn for Ä svare
ErikNordnet
07.03.2024 kl 16:12
12592
Selskapet med hÞyest utbytte/kurs per dagens dato for neste kvartal pÄ Oslo bÞrs er sannsynligvis Avance gas.
Rui
07.03.2024 kl 16:20
12572
Utfra netto overskudd i Q3 og Q4.2023 og sett opp mot rapportert pr januar og februar i 2024 ligger det an til et utbytte pÄ 9,-Kr +.
Rui
07.03.2024 kl 16:48
12498
Hyggelig med store utbytter, men hva forventer du i kroner Ä fÄ i Q1 fra Avance? Og hva med resterende kvartaler i 2024?
Husk at med dagens kurs vil HAUTO utbetale rundt 10% av aksjeverdien i utbytte i Q1.
Da mÄ Avance utbetale 12,-Kr pr aksje sett opp mot dagens kurser for Ä gi samme prosentvise utbetaling. Hva er det som bringer utbyttet sÄ hÞyt? Ratene har jo falt kraftig i Q1, og hvis det er ekstraordinÊre utbytter for skips salg vil det jo kun bidra positivt i det kvartalet som inntektene bokfÞres.
Husk at med dagens kurs vil HAUTO utbetale rundt 10% av aksjeverdien i utbytte i Q1.
Da mÄ Avance utbetale 12,-Kr pr aksje sett opp mot dagens kurser for Ä gi samme prosentvise utbetaling. Hva er det som bringer utbyttet sÄ hÞyt? Ratene har jo falt kraftig i Q1, og hvis det er ekstraordinÊre utbytter for skips salg vil det jo kun bidra positivt i det kvartalet som inntektene bokfÞres.
ErikNordnet
07.03.2024 kl 17:05
12448
Nei, jeg svarte bare pÄ "hÞyest utbytte aksje". AGAS estimeres Ä betale sÄnn 16 NOK i neste kvartal.
Uansett tror jeg LPG markedet er mye mer stabilt sammenlignet med Container fremover, men dette er feil forum for dette,
Dessverre blir selskaper pÄ Oslo bÞrs torpert nÄr de betaler utbytte. Det er komikk Ä lese en del kommentarer pÄ nordnet, etc.
De fleste selskaper pÄ andre plasser ses som "utbytte maskiner" hvis de betaler 5-7% i utbytte Ärlig.
NĂ„ tror noen seriĂžst at HĂžegh skal prises til 65 NOK? Har sjelv aksjer i Wallenius og HĂžegh og kommer Ă„ Ăžke hvis dette blir en vĂŠrende trend.
Uansett tror jeg LPG markedet er mye mer stabilt sammenlignet med Container fremover, men dette er feil forum for dette,
Dessverre blir selskaper pÄ Oslo bÞrs torpert nÄr de betaler utbytte. Det er komikk Ä lese en del kommentarer pÄ nordnet, etc.
De fleste selskaper pÄ andre plasser ses som "utbytte maskiner" hvis de betaler 5-7% i utbytte Ärlig.
NĂ„ tror noen seriĂžst at HĂžegh skal prises til 65 NOK? Har sjelv aksjer i Wallenius og HĂžegh og kommer Ă„ Ăžke hvis dette blir en vĂŠrende trend.
Aksjemeglern
07.03.2024 kl 23:30
12094
Etter den store gullmedaljen, kommer den sure blÄmandagen.
StÞtter meg pÄ nye kursmÄlet ditt gulltider
StÞtter meg pÄ nye kursmÄlet ditt gulltider
gamperally
08.03.2024 kl 00:46
12022
Til ettertanke: - Hvem blir eventuelt belastet tollsatsen?
- Blir ekstra tollavgifter gjennomfĂžrt?
- Kommer Kina til Ă„ redusere salget av biler pga. tollavgifter?
- Vil disse tingene pÄvirke ratene for bilfrakt?
- Blir ekstra tollavgifter gjennomfĂžrt?
- Kommer Kina til Ă„ redusere salget av biler pga. tollavgifter?
- Vil disse tingene pÄvirke ratene for bilfrakt?
SĂžlvbuen
08.03.2024 kl 02:37
11973
Tydelig at den saken sjokkerte markedet og sendte aksjene ned 10-15%. Mye pÄ et par korte dager, men vesentlig mindre enn med lakseaksjene sept 22 og forslag om lakseskatt. Den var utydelig lenge hvordan ville slÄ ut og den pÄvirket oppdrettsselskapene direkte. Den tollen man snakker om her vil jeg tenkte gÄr pÄ importleddet eller kjÞper og kunden direkte som kan fÄ en ekstraregning senere nÄr bilen we kjÞpt og fraktet hjem. I en viss grad vil dette klart pÄvirke hva bil /opprinnelsesland bilen kommer fra. Kanskje vil det ikke slÄ ut sÄ mye fordi disse bilene er lavt priset og konkurransedyktig i utg pkt. Kanskje vil japanske /koreanske konkurrenter fÄ et oppsving at kundene heller foretrekker Mazda/kia fremfor BYD ? Vanskelig Ä si. En annen ting er at bilfrakterne har rammeavtaler sÄ i hvilken grad og nÄr dette vil slÄ ut i regnskapene der ligger noe frem i tid. Kanskje i l mindre grad 2024-25 og mer for 2026 og frem ? Aksjekursen er bestemt av forventede fraktinnteker og cash flow neddiskontert. Her er begge selskapene veldig lavt priset i form av lave P/B rundt 1 og P/E pÄ 3-4 som er svÊrt lavt. Om Earnings gÄr litt ned vil bare en liten marginal lavere forrentningskrav kompensere inntjeningsfallet. Alle tre selskapene er svÊrt attraktive mht DIV/Yield og forholdet mellom aksjekurs og kursmÄl. NÄ fÞr evt nedgraderinger er selskapene fortsatt priset pÄ lave 60-70% av kursmÄl. NÄ vil oppsiden vÊre litt mindre enn fÞr kanskje.
Ser kanskje ut til dette er mindre negativt enn hva som ble tilfelle med lakseskatten og det blir spennende Ä se hva analytikerne kommer opp med av reviderte kursmÄl. Kanskje er dette en god kjÞpsmulighet slik aksjene fremstÄr nÄ ? Jeg tar et bet pÄ den :-)
Kina biler og EV fra Asia er en megatrend i vÄr tid og tviler pÄ at dette velter den trenden faktisk.
Ser kanskje ut til dette er mindre negativt enn hva som ble tilfelle med lakseskatten og det blir spennende Ä se hva analytikerne kommer opp med av reviderte kursmÄl. Kanskje er dette en god kjÞpsmulighet slik aksjene fremstÄr nÄ ? Jeg tar et bet pÄ den :-)
Kina biler og EV fra Asia er en megatrend i vÄr tid og tviler pÄ at dette velter den trenden faktisk.
Rui
08.03.2024 kl 11:35
11631
Ta en titt pÄ hva selskapene Wallenius Wilhelmsen og HAUTO sier om mulig toll pÄ kinesiske EL biler i fremtiden.
Det synes helt tydelig at reaksjonen var en overreaksjon, og selskapene ser ingen stor pÄvirkning.
Dagens kurs er svÊrt lav, og alt tyder pÄ en reprising av aksjen til et betydelig hÞyere nivÄ en dagens lave kurs.
Mulig EU-toll pÄ kinesiske elbiler ventes ikke Ä ha stor effekt pÄ kort sikt, men det vil kunne pÄvirke Kinas evne til Ä konkurrere i Europa over tid hvis det blir store tariffer. Det sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen i en paneldebatt under DNBs energi- og shippingkonferanse torsdag.
-Det er viktig Ä sette disse nyhetene i riktig kontekst. Rundt 25 prosent av eksporten ut av Kina er elbiler, og Kinas store eksportvekst kommer fra alle bilkategorier. Kinesisk eksportvekst stopper ikke av at Europa legger tariffer pÄ elbiler. Det er en ganske marginal andel av totalvolumet, sier han.
Han sier videre at mindre enn tre prosent av Wallenius Wilhelmsens totalvolum i 2023 kommer fra elbiler fra Kina til Europa, og av dette var over 70 prosent produsert av vestlige selskaper i Kina.
-Dette har ikke akkurat en stor effekt for oss akkurat nÄ, men det er klart at det vil pÄvirke Kinas evne til Ä konkurrere i Europa over tid hvis det blir store tariffer, sier han.
Konsernsjefen legger til at det vil vÊre vanskelig for Europa Ä finne en riktig balanse nÄr det gjelder Ä innfÞre tariffer.
De fleste produsentene av biler, og spesielt elbiler i Europa, har verdikjeder som strekker seg tilbake til Kina, og eventuelle forsÞk pÄ Ä begrense kinesisk tilgang til Europa kan fÞre til gjengjeldelse, pÄpeker Kristoffersen.
Under paneldebatten sier finansdirektĂžr Per Ăivind Rosmo i Höegh Autoliners at det pr nĂ„ er usikkert om tariffene vil kun gjelde kinesiske merker, eller ogsĂ„ vestlige merker produsert i Kina.
-StÞrstedelen av de elektriske kjÞretÞyene som til nÄ har kommet til Europa, er ikke kinesiske merker, men vestlige merker produsert i Kina. Blir disse pÄvirket? PÄ kort sikt, gitt salgsvolumene, vil det ikke ha en betydelig effekt pÄ markedet, og pÄ lang sikt handler spÞrsmÄlet om Europa kan gjennomfÞre overgangen til elektriske kjÞretÞy som Þnsket uten komponenter fra Kina, sier han.
Det synes helt tydelig at reaksjonen var en overreaksjon, og selskapene ser ingen stor pÄvirkning.
Dagens kurs er svÊrt lav, og alt tyder pÄ en reprising av aksjen til et betydelig hÞyere nivÄ en dagens lave kurs.
Mulig EU-toll pÄ kinesiske elbiler ventes ikke Ä ha stor effekt pÄ kort sikt, men det vil kunne pÄvirke Kinas evne til Ä konkurrere i Europa over tid hvis det blir store tariffer. Det sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen i en paneldebatt under DNBs energi- og shippingkonferanse torsdag.
-Det er viktig Ä sette disse nyhetene i riktig kontekst. Rundt 25 prosent av eksporten ut av Kina er elbiler, og Kinas store eksportvekst kommer fra alle bilkategorier. Kinesisk eksportvekst stopper ikke av at Europa legger tariffer pÄ elbiler. Det er en ganske marginal andel av totalvolumet, sier han.
Han sier videre at mindre enn tre prosent av Wallenius Wilhelmsens totalvolum i 2023 kommer fra elbiler fra Kina til Europa, og av dette var over 70 prosent produsert av vestlige selskaper i Kina.
-Dette har ikke akkurat en stor effekt for oss akkurat nÄ, men det er klart at det vil pÄvirke Kinas evne til Ä konkurrere i Europa over tid hvis det blir store tariffer, sier han.
Konsernsjefen legger til at det vil vÊre vanskelig for Europa Ä finne en riktig balanse nÄr det gjelder Ä innfÞre tariffer.
De fleste produsentene av biler, og spesielt elbiler i Europa, har verdikjeder som strekker seg tilbake til Kina, og eventuelle forsÞk pÄ Ä begrense kinesisk tilgang til Europa kan fÞre til gjengjeldelse, pÄpeker Kristoffersen.
Under paneldebatten sier finansdirektĂžr Per Ăivind Rosmo i Höegh Autoliners at det pr nĂ„ er usikkert om tariffene vil kun gjelde kinesiske merker, eller ogsĂ„ vestlige merker produsert i Kina.
-StÞrstedelen av de elektriske kjÞretÞyene som til nÄ har kommet til Europa, er ikke kinesiske merker, men vestlige merker produsert i Kina. Blir disse pÄvirket? PÄ kort sikt, gitt salgsvolumene, vil det ikke ha en betydelig effekt pÄ markedet, og pÄ lang sikt handler spÞrsmÄlet om Europa kan gjennomfÞre overgangen til elektriske kjÞretÞy som Þnsket uten komponenter fra Kina, sier han.
Gulltider
08.03.2024 kl 11:51
11591
Gode og avklarende nyheter..,,
Denne vil skyte fart igjen đđ°
Denne vil skyte fart igjen đđ°
kodenavn
08.03.2024 kl 11:56
11568
Dette sier vel det meste. Dette betyr ca. null og niks for HAUTO.
Target 160.-
Han sier videre at mindre enn tre prosent av Wallenius Wilhelmsens totalvolum i 2023 kommer fra elbiler fra Kina til Europa, og av dette var over 70 prosent produsert av vestlige selskaper i Kina.
Target 160.-
Han sier videre at mindre enn tre prosent av Wallenius Wilhelmsens totalvolum i 2023 kommer fra elbiler fra Kina til Europa, og av dette var over 70 prosent produsert av vestlige selskaper i Kina.
oryx
08.03.2024 kl 12:20
11520
"Car carrier owners are not worried about possible European Union tariffs on Chinese electric vehicles. Following news on Wednesday that the bloc would start taking customs registration on the vehicles, owners downplayed the investigation as political posturing that might not end up having a large impact on markets at DNB's Shipping and Energy conference."
https://www.tradewindsnews.com/containers/threat-of-eu-electric-vehicle-tariff-just-a-bump-in-the-road-for-car-carrier-owners/2-1-1609570?fbclid=IwAR3tZBvRGwQ1Y4WXbZul4FZW9BVbLqlKbYZ6zvD3lclXy0WHZPtV1fx4cS8_aem_AZMs8gYsA4e80JJS0Gb9l49mvTO_SnEf-u-_k9u0HtRLNG9_PBE8CDHcb7xBTx6QRUQ
HAUTO vil snu rett oppover mot 100 kroner igjen. Deretter nivÄet 110 - 120 kroner.
https://www.tradewindsnews.com/containers/threat-of-eu-electric-vehicle-tariff-just-a-bump-in-the-road-for-car-carrier-owners/2-1-1609570?fbclid=IwAR3tZBvRGwQ1Y4WXbZul4FZW9BVbLqlKbYZ6zvD3lclXy0WHZPtV1fx4cS8_aem_AZMs8gYsA4e80JJS0Gb9l49mvTO_SnEf-u-_k9u0HtRLNG9_PBE8CDHcb7xBTx6QRUQ
HAUTO vil snu rett oppover mot 100 kroner igjen. Deretter nivÄet 110 - 120 kroner.
Gulltider
08.03.2024 kl 14:45
11341
Godt over 100,- innen fredag đ°đ
Redigert 10.03.2024 kl 07:39
Du mÄ logge inn for Ä svare
Rui
11.03.2024 kl 17:00
9817
I short Sale Registeret har Mirabella Financial Services LLP vÊrt den eneste store aktÞren med beholdning over 0,5%, som er den nedre grensen for hvem som vises i registeret. Det kan godt tenkes at det er flere mindre aktÞrer ogsÄ som sitter pÄ poster mindre en 0,5%.
06 februar i Ă„r Ăžkte Mirabella beholdningen til 0,96% av aksjene i HAUTO. Dette representerte 1 835 170 aksjer.
Siden 06.februar har de sittet i ro uten Ă„ gjĂžre noe som helst fĂžr den 07.mars.
Da solgte de seg ned til 0.89%, og 08.mars fortsatte nedsalget til 0.66%. Beholdningen er dermed redusert med ca.559 000 aksjer.
Det er god grunn til Ă„ tro at nedsalget fortsetter i dagene fremover, noe som jo er positivt for HAUTO aksjen.
06 februar i Ă„r Ăžkte Mirabella beholdningen til 0,96% av aksjene i HAUTO. Dette representerte 1 835 170 aksjer.
Siden 06.februar har de sittet i ro uten Ă„ gjĂžre noe som helst fĂžr den 07.mars.
Da solgte de seg ned til 0.89%, og 08.mars fortsatte nedsalget til 0.66%. Beholdningen er dermed redusert med ca.559 000 aksjer.
Det er god grunn til Ă„ tro at nedsalget fortsetter i dagene fremover, noe som jo er positivt for HAUTO aksjen.
Gulltider
12.03.2024 kl 09:07
9522
Tar nye fine steg opp hver dag opp mot nye hĂžyder đ°đ°
Redigert 12.03.2024 kl 15:40
Du mÄ logge inn for Ä svare
Gulltider
12.03.2024 kl 15:33
9330
Gulltider skrev Godt over 100,- innen fredag đ°đ
Klatrer pent đđ°
bernes
13.03.2024 kl 12:01
9055
De selger vel ikke nÄr de er short?
MĂ„ kjĂžpe akser tilbake i markedet for Ă„ redusere shorten.
MĂ„ kjĂžpe akser tilbake i markedet for Ă„ redusere shorten.
Rui
13.03.2024 kl 14:41
8916
Du har rett i det. Regner med at de kjÞper, og det sammenfaller godt med kursÞkningen i sist uke. FÄr hÄpe det fortsetter, da det bidrar til positiv kursutvikling.
Button
13.03.2024 kl 17:57
8771
Det her ser bra ut framover. Gjelder Ă„ ha is i magen.....
SpÄr bilskipaksjer til himmels!
Etter drÞye to Är med ekstrem kursoppgang gikk bilskiprederiene pÄ en mine for en mÄned siden. NÄ tror ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen pÄ et gedigent comeback.
I modellene til ABG Sundal Collier vil
en full stopp av import av kinesisk el-
pil til EU medfĂžre et etterspĂžrselsfal
tilsvarende om lag 6 prosent av den
totale etterspĂžrselen etter skip
- Men modellen sier ogsÄ at det nÄ er
cirka 15 prosent for fÄ bilskip
sammenlignet med faktisk eksport av
biler globalt som nÄ blir tvunget til Ä
bruke andre skipstyper, hovedsakelig
containerskip, og derfor tror vi at
denne importavgiften alene ikke kan
vippe bilshipping over til
tilbudsoverskudd.
Hvis markedet holder seg stramt
gjennom 2024 vil bilskiprederiene
ifĂžlge Petter Haugen fremdeles fornye
fraktkontrakter med bilprodusenter
pÄ langt hÞyere nivÄer enn hva disse
er priset pĂ„ nĂ„. Há»egh Autoliners sier
at deres fornyelser er pÄ rater som er
mer enn dobbelt sÄ hÞye som de
utgÄende kontraktene. Wallenius
Wilhelmsen sier ikke eksplisitt hvor
mye hĂžyere priser deres nye
kontrakter har, men Haugen mener at
det er rimelig Ă„ vente et tilsvarende
lĂžft i disse.
SpÄr bilskipaksjer til himmels!
Etter drÞye to Är med ekstrem kursoppgang gikk bilskiprederiene pÄ en mine for en mÄned siden. NÄ tror ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen pÄ et gedigent comeback.
I modellene til ABG Sundal Collier vil
en full stopp av import av kinesisk el-
pil til EU medfĂžre et etterspĂžrselsfal
tilsvarende om lag 6 prosent av den
totale etterspĂžrselen etter skip
- Men modellen sier ogsÄ at det nÄ er
cirka 15 prosent for fÄ bilskip
sammenlignet med faktisk eksport av
biler globalt som nÄ blir tvunget til Ä
bruke andre skipstyper, hovedsakelig
containerskip, og derfor tror vi at
denne importavgiften alene ikke kan
vippe bilshipping over til
tilbudsoverskudd.
Hvis markedet holder seg stramt
gjennom 2024 vil bilskiprederiene
ifĂžlge Petter Haugen fremdeles fornye
fraktkontrakter med bilprodusenter
pÄ langt hÞyere nivÄer enn hva disse
er priset pĂ„ nĂ„. Há»egh Autoliners sier
at deres fornyelser er pÄ rater som er
mer enn dobbelt sÄ hÞye som de
utgÄende kontraktene. Wallenius
Wilhelmsen sier ikke eksplisitt hvor
mye hĂžyere priser deres nye
kontrakter har, men Haugen mener at
det er rimelig Ă„ vente et tilsvarende
lĂžft i disse.
Redigert 13.03.2024 kl 17:59
Du mÄ logge inn for Ä svare
Richter
20.03.2024 kl 08:46
7855
Kina trapper opp elbil-satsingen â myndighetene lover full stĂžtte
Kinesiske elbilprodusenter loves full stĂžtte fra myndighetene for Ă„ utvikle forsyningskjedene og bli selvforsynt med avanserte komponenter og deler. MĂ„let er Ă„ kapre fremtidens globale personbilmarked.
https://www.dn.no/utenriks/kina/elbil/byd/kina-trapper-opp-elbil-satsingen-myndighetene-lover-full-stotte/2-1-1614877
Kinesiske elbilprodusenter loves full stĂžtte fra myndighetene for Ă„ utvikle forsyningskjedene og bli selvforsynt med avanserte komponenter og deler. MĂ„let er Ă„ kapre fremtidens globale personbilmarked.
https://www.dn.no/utenriks/kina/elbil/byd/kina-trapper-opp-elbil-satsingen-myndighetene-lover-full-stotte/2-1-1614877
Richter
20.03.2024 kl 09:01
7806
Kina satser stort pÄ el-biler og vil bli en global markedsleder innenfor personbilmarkedet.
Myndighetene i Kina lover Ă„ gi full stĂžtte til elbilprodusentene for Ă„ utvikle forsyningskjeder og bli selvforsynt med avanserte komponenter.
BYD er for tiden den stĂžrste produsenten av el-biler i Kina og ekspanderer raskt til andre markeder, med stĂžtte fra myndighetene.
Kinesiske myndigheter fokuserer pÄ innovasjon innenfor halvledere og andre kjerneomrÄder for Ä styrke elbilindustrien.
Det er en priskrig pÄ det kinesiske elbil-markedet og Tesla har mÄttet senke prisene for Ä konkurrere. Kinesiske elbilprodusenter investerer ogsÄ i utvikling av intelligente kjÞresystemer.
https://www.dn.no/utenriks/kina/elbil/byd/kina-trapper-opp-elbil-satsingen-myndighetene-lover-full-stotte/2-1-1614877
Rui
24.03.2024 kl 11:19
7110
Det er i dag stor uenighet om veien videre for bilfraktrederiene. Rater og utbytter er for tiden ekstremt hĂžye. Vil dette vedvare?
Her er meningene delte blandt finanshusene.
De fleste sammen med rederiene tror at markedet vil absorbere den store tilveksten av skip som kommer uten at det skaper overkapasitet. Enkelte som Kepler Cheuvreux tror pÄ overkapasitet og stor fare for nedsiderisiko for ratene.
Jeg for min del velger Ă„ fĂžlge redere og DNB sin vurdering som fortsatt er positive, og deres analyser synes for meg Ă„ vĂŠre betydelig mer bearbeidet en Kepler Cheuvreux sin vurdering.
Kepler:
23.03.2024: Ratene innen bilshipping er eksepsjonelt hÞye, noe som har medfÞrt en eksplosiv utvikling i nybestillinger. Svakere Þkonomisk vekst og lavere forbruk peker dessuten mot en normalisering av etterspÞrselsveksten. Dette betyr at markedet etter alle solemerker har nÄdd toppen, med overkapasitet i vente og hÞy nedsiderisiko for ratene, skriver Axel Styrman i Kepler Cheuvreux.
09.02-2024: Gram Car Carriers-sjef Georg Whist sier at balansen mellom tilbud og etterspĂžrsel etter skip i bilfrakt, i stor grad bestemmes av eksportvolumene fra Asia til resten av verden. Bilfrakt-aksjen steg tre prosent etter rapporten torsdag.
Selskapet gjorde i fjor en undersÞkelse over antallet bilskip og eksport fra Asia. Satellittdata pÄ alle bilskip som seilte fra asiatiske havner ble holdt opp mot landenes eksportstatistikk, forklarer Whist. Da ser man at det er et stort gap. Det eksporteres mye mer enn det som blir fraktet pÄ bilskip. Det er store volumer, sier Whist.
Dermed er det er andre typer skip som mÄ frakte bilene, pÄpeker Whist. Gram Car Carriers har beregnet at et fraktevolum som trenger 94 skip nÄ gÄr pÄ containerskip, tÞrrlastskip og andre typer.
Da er markedet superstramt. For det vil ikke bilprodusentene, da blir det mye skader pÄ bilene.
Whist trekker frem at bileksporten fra Japan, SĂžr-Korea og Kina har steget med 49 prosent siden 2019.
Det er drevet av at Japan har kommet noe tilbake, Korea har hatt en bra utvikling og sÄ har Kina eksplodert fra under 1 million biler i Äret, til nÄ fem millioner biler. Det mange hadde fryktet var at Kina-veksten skulle komme pÄ bekostning av koreansk og japansk bileksport. Men det har den ikke. Den har kommet pÄ bekostning av europeisk bilproduksjon.
Da er ordreboken for liten. Ordreboken i bilfrakt har steget mye de siste Ärene. Den utgjÞr nÄ 37 prosent av dagens flÄte, mens den for fÄ Är siden var under fem prosent.
Frykten er at den typiske syklusen i shipping vil gjenta seg, der gode tider ofte blir etterfulgt av store bestillinger av nye skip. Det fĂžrer igjen til overkapasitet og nedtur ved levering.
Whist er ikke bekymret og peker pÄ at det skal leveres 161 skip frem til 2026. Av dette vil de fÞrste 50 skipene bli absorbert av markedet umiddelbart pÄ grunn av dagens mangel, mener han.
Toppsjefen trekker i tillegg frem at effekten av miljÞreguleringer kan bli at skipene reduserer farten, noe som betyr at skipskapasitet bindes opp. 1 knop lavere fart vil tilsvare 25 skip, ifÞlge Whist. Han peker ogsÄ pÄ at 43 skip passerer snittalderen for resirkulering pÄ 28 Är.
SĂ„ har du veksten som analytikere venter i verdenssalget. Da er faktisk ordreboken for liten hvis alt dette skjer.
Her er meningene delte blandt finanshusene.
De fleste sammen med rederiene tror at markedet vil absorbere den store tilveksten av skip som kommer uten at det skaper overkapasitet. Enkelte som Kepler Cheuvreux tror pÄ overkapasitet og stor fare for nedsiderisiko for ratene.
Jeg for min del velger Ă„ fĂžlge redere og DNB sin vurdering som fortsatt er positive, og deres analyser synes for meg Ă„ vĂŠre betydelig mer bearbeidet en Kepler Cheuvreux sin vurdering.
Kepler:
23.03.2024: Ratene innen bilshipping er eksepsjonelt hÞye, noe som har medfÞrt en eksplosiv utvikling i nybestillinger. Svakere Þkonomisk vekst og lavere forbruk peker dessuten mot en normalisering av etterspÞrselsveksten. Dette betyr at markedet etter alle solemerker har nÄdd toppen, med overkapasitet i vente og hÞy nedsiderisiko for ratene, skriver Axel Styrman i Kepler Cheuvreux.
09.02-2024: Gram Car Carriers-sjef Georg Whist sier at balansen mellom tilbud og etterspĂžrsel etter skip i bilfrakt, i stor grad bestemmes av eksportvolumene fra Asia til resten av verden. Bilfrakt-aksjen steg tre prosent etter rapporten torsdag.
Selskapet gjorde i fjor en undersÞkelse over antallet bilskip og eksport fra Asia. Satellittdata pÄ alle bilskip som seilte fra asiatiske havner ble holdt opp mot landenes eksportstatistikk, forklarer Whist. Da ser man at det er et stort gap. Det eksporteres mye mer enn det som blir fraktet pÄ bilskip. Det er store volumer, sier Whist.
Dermed er det er andre typer skip som mÄ frakte bilene, pÄpeker Whist. Gram Car Carriers har beregnet at et fraktevolum som trenger 94 skip nÄ gÄr pÄ containerskip, tÞrrlastskip og andre typer.
Da er markedet superstramt. For det vil ikke bilprodusentene, da blir det mye skader pÄ bilene.
Whist trekker frem at bileksporten fra Japan, SĂžr-Korea og Kina har steget med 49 prosent siden 2019.
Det er drevet av at Japan har kommet noe tilbake, Korea har hatt en bra utvikling og sÄ har Kina eksplodert fra under 1 million biler i Äret, til nÄ fem millioner biler. Det mange hadde fryktet var at Kina-veksten skulle komme pÄ bekostning av koreansk og japansk bileksport. Men det har den ikke. Den har kommet pÄ bekostning av europeisk bilproduksjon.
Da er ordreboken for liten. Ordreboken i bilfrakt har steget mye de siste Ärene. Den utgjÞr nÄ 37 prosent av dagens flÄte, mens den for fÄ Är siden var under fem prosent.
Frykten er at den typiske syklusen i shipping vil gjenta seg, der gode tider ofte blir etterfulgt av store bestillinger av nye skip. Det fĂžrer igjen til overkapasitet og nedtur ved levering.
Whist er ikke bekymret og peker pÄ at det skal leveres 161 skip frem til 2026. Av dette vil de fÞrste 50 skipene bli absorbert av markedet umiddelbart pÄ grunn av dagens mangel, mener han.
Toppsjefen trekker i tillegg frem at effekten av miljÞreguleringer kan bli at skipene reduserer farten, noe som betyr at skipskapasitet bindes opp. 1 knop lavere fart vil tilsvare 25 skip, ifÞlge Whist. Han peker ogsÄ pÄ at 43 skip passerer snittalderen for resirkulering pÄ 28 Är.
SĂ„ har du veksten som analytikere venter i verdenssalget. Da er faktisk ordreboken for liten hvis alt dette skjer.
Olje Gutten
24.03.2024 kl 20:18
6837
Det er nesten 50% opp til 139kr som er toppen.
De tjener masse penger. Vis denne skulle ned hadde det vĂŠrt satt short... Noe som ingen har gjort, Marbella er oppfĂžrt med short, men det har di gjort i lange tider og dette er under 1%
Folketrygden kjĂžpte for 97kr.
Denne Aksjen skal bare opp, det er bare 1mnd til tallene og utbytte info. Vis utbytte "bare" er 10kr denne gangen, er det langt over 10% i utbytte. đđ Trygg aksje Ă„ sitte. Utbyttene gjĂžr at denne ikke skal ned.
De tjener masse penger. Vis denne skulle ned hadde det vĂŠrt satt short... Noe som ingen har gjort, Marbella er oppfĂžrt med short, men det har di gjort i lange tider og dette er under 1%
Folketrygden kjĂžpte for 97kr.
Denne Aksjen skal bare opp, det er bare 1mnd til tallene og utbytte info. Vis utbytte "bare" er 10kr denne gangen, er det langt over 10% i utbytte. đđ Trygg aksje Ă„ sitte. Utbyttene gjĂžr at denne ikke skal ned.
Rui
02.04.2024 kl 12:16
5704
Salg av gjeldfritt skip innbringer 643 millioner kroner som mest sannsynlig vil bli utbetalt som en del av utbyttet i Q3 i Ă„r.
Höegh Autoliners ASA â Sale of Höegh Kobe
Oslo, 2 April 2024: Höegh Autoliners ASA (âHöegh Autolinersâ or the âCompanyâ, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping Pte. Ltd., has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh Kobe (IMO 9330616) for a price of USD 59 million.
Höegh Kobe (6,000 CEU) was built at DSME shipyard in 2006. She is sailing under the Singapore flag and is debt-free. The vessel will be delivered to the new owner by July 2024.
Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comment: âAs the date of the delivery of the first newbuilding gets closer, the sale of Höegh Kobe presents another good opportunity to optimize the fleet.â
Höegh Autoliners ASA â Sale of Höegh Kobe
Oslo, 2 April 2024: Höegh Autoliners ASA (âHöegh Autolinersâ or the âCompanyâ, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping Pte. Ltd., has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh Kobe (IMO 9330616) for a price of USD 59 million.
Höegh Kobe (6,000 CEU) was built at DSME shipyard in 2006. She is sailing under the Singapore flag and is debt-free. The vessel will be delivered to the new owner by July 2024.
Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comment: âAs the date of the delivery of the first newbuilding gets closer, the sale of Höegh Kobe presents another good opportunity to optimize the fleet.â
Button
05.04.2024 kl 08:21
5211
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) â Handelsoppdatering mars 2024
I mars 2024 transporterte Höegh Autoliners (Selskapet, ticker-kode âHAUTOâ) 1,2 millioner CBM med last pĂ„ forholdsmessig basis. Transportert last de siste tre mĂ„nedene (januar â mars) var 3,3 millioner CBM.
Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate i mars 2024 var USD 98,7 per cbm. (+3,3 % sammenlignet med gjennomsnittlig bruttosats i 4. kvartal 2023). Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate de siste tre mÄnedene var USD 98,3 per cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate i mars 2024 var USD 84,4 per cbm. (+1,1 % sammenlignet med gjennomsnittlig nettosats i 4. kvartal 2023). Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate siste tre mÄneder var USD 83,6 per cbm.
HH/BB-andelen av proporsjonale volumer fraktet i mars var 23 %. Siste tre mÄneder var den forholdsmessige HH/BB-andelen 25 %.
Andreas Enger, administrerende direktÞr i Höegh Autoliners, kommenterer: "Transporterte volumer Þkte noe i mars sammenlignet med januar og februar, men er fortsatt negativt pÄvirket av den pÄgÄende situasjonen i RÞdehavet som fÞrer til lengre reiser og mindre optimal handels- og lastmiks. Gjennomsnittsratene oppnÄdd i mars er nÊr toppen bÄde pÄ grunn av et fortsatt sterkt spotmarked og den sterkere kontraktsportefÞljen. Vi mÄ gjÞre en streng prioritering av last i denne situasjonen og betjene vÄr strategiske kjernekunde har topp prioritet. Den tragiske ulykken utenfor havnen i Baltimore, en av de stÞrste havnene i USA for import og eksport av last pÄ den amerikanske Þstkysten, forventes Ä ha mindre innvirkning pÄ vÄr evne til Ä betjene kundene vÄre ettersom vi vil omdirigere lasten til andre havner i omrÄdet.
I mars 2024 transporterte Höegh Autoliners (Selskapet, ticker-kode âHAUTOâ) 1,2 millioner CBM med last pĂ„ forholdsmessig basis. Transportert last de siste tre mĂ„nedene (januar â mars) var 3,3 millioner CBM.
Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate i mars 2024 var USD 98,7 per cbm. (+3,3 % sammenlignet med gjennomsnittlig bruttosats i 4. kvartal 2023). Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate de siste tre mÄnedene var USD 98,3 per cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate i mars 2024 var USD 84,4 per cbm. (+1,1 % sammenlignet med gjennomsnittlig nettosats i 4. kvartal 2023). Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate siste tre mÄneder var USD 83,6 per cbm.
HH/BB-andelen av proporsjonale volumer fraktet i mars var 23 %. Siste tre mÄneder var den forholdsmessige HH/BB-andelen 25 %.
Andreas Enger, administrerende direktÞr i Höegh Autoliners, kommenterer: "Transporterte volumer Þkte noe i mars sammenlignet med januar og februar, men er fortsatt negativt pÄvirket av den pÄgÄende situasjonen i RÞdehavet som fÞrer til lengre reiser og mindre optimal handels- og lastmiks. Gjennomsnittsratene oppnÄdd i mars er nÊr toppen bÄde pÄ grunn av et fortsatt sterkt spotmarked og den sterkere kontraktsportefÞljen. Vi mÄ gjÞre en streng prioritering av last i denne situasjonen og betjene vÄr strategiske kjernekunde har topp prioritet. Den tragiske ulykken utenfor havnen i Baltimore, en av de stÞrste havnene i USA for import og eksport av last pÄ den amerikanske Þstkysten, forventes Ä ha mindre innvirkning pÄ vÄr evne til Ä betjene kundene vÄre ettersom vi vil omdirigere lasten til andre havner i omrÄdet.
kodenavn
09.04.2024 kl 11:29
4392
Höegh Autoliners (BUY, NOK 170)
âą Competitive refinancing / 24 vessels unencumbered, may open for further vessel sales and XO divis
We estimate HAUTO to be on the lookout for further vessel sales in the current strong market, and given a strategy of only selling unencumbered vessels, further vessel sales are not out of the question, we believe. Hence, with a cash flow based dividend policy, we expect net proceeds following vessel sales to be paid out as XO dividends.
YTD, HAUTO has sold off two vessels for a total of USD 120m, equivalent to NOK 6.7/sh, which we expect to be paid out to shareholders.
âą Competitive refinancing / 24 vessels unencumbered, may open for further vessel sales and XO divis
We estimate HAUTO to be on the lookout for further vessel sales in the current strong market, and given a strategy of only selling unencumbered vessels, further vessel sales are not out of the question, we believe. Hence, with a cash flow based dividend policy, we expect net proceeds following vessel sales to be paid out as XO dividends.
YTD, HAUTO has sold off two vessels for a total of USD 120m, equivalent to NOK 6.7/sh, which we expect to be paid out to shareholders.
desirata
09.04.2024 kl 13:00
4299
Ser vi v ekk fra monsterutbyttet i mars pÄ kr. 20. SÄ tjener de ca. 7-8kr per kvartal. Si at de selger et skip per kvartal ogsÄ. Kan i forvente 15kr kvartalet, eller 60kr dette Äret.
Noen sier selg pga toppen er nÄdd, men klarer vi 2024 og 2025 med disse ratene og skipspriser, vil en tjene inn hele aksjekursen. Deretter sitter igjen med et av verdens beste Autoliners flÄte, moderne, godt drevet og lite gjeld.
Konklusjon aksjen fortjener KursmÄl pÄ 170kr. !
Noen sier selg pga toppen er nÄdd, men klarer vi 2024 og 2025 med disse ratene og skipspriser, vil en tjene inn hele aksjekursen. Deretter sitter igjen med et av verdens beste Autoliners flÄte, moderne, godt drevet og lite gjeld.
Konklusjon aksjen fortjener KursmÄl pÄ 170kr. !
Rui
12.04.2024 kl 09:51
3797
Enorm omsetning i starten. 63 millioner i lĂžpet av fĂžrste 40 minuttene gjĂžr Hauto til Oslo bĂžrs mest omsatte.
Det er tydelig at de 3 shorter grupperingene som er i HAUTO aksjen fortiden, virkelig benytter anledningen til Ä kjÞre pÄ og presse prisen ned.
WAWI aksjen har ingen shorter grupperinger inne og er derfor mindre pÄvirket. Dagens melding fra DNB, om en mindre justering av kursmÄlet for begge aksjene, skal ikke kunne pÄvirke slik som vi ser i dag. Det skyldes nok den store shorter aktiviteten i HAUTO.
Her er det bare Ä sitte i ro da DNB sitt kursmÄl for begge er over 50% hÞyere en dagens kurs, og utbyttene blir jo svÊrt hÞye og blant de beste pÄ Oslo bÞrs.
Det er tydelig at de 3 shorter grupperingene som er i HAUTO aksjen fortiden, virkelig benytter anledningen til Ä kjÞre pÄ og presse prisen ned.
WAWI aksjen har ingen shorter grupperinger inne og er derfor mindre pÄvirket. Dagens melding fra DNB, om en mindre justering av kursmÄlet for begge aksjene, skal ikke kunne pÄvirke slik som vi ser i dag. Det skyldes nok den store shorter aktiviteten i HAUTO.
Her er det bare Ä sitte i ro da DNB sitt kursmÄl for begge er over 50% hÞyere en dagens kurs, og utbyttene blir jo svÊrt hÞye og blant de beste pÄ Oslo bÞrs.
kodenavn
12.04.2024 kl 11:56
3651
Det er nok en fin kjÞpsanledning nÄ.
Slutter over 100.- i dag, og skal langt opp det neste halve Äret pÄ gode nye kontrakter og store utbytter.
150.- er et realistisk kursmÄl.
Slutter over 100.- i dag, og skal langt opp det neste halve Äret pÄ gode nye kontrakter og store utbytter.
150.- er et realistisk kursmÄl.
kodenavn
12.04.2024 kl 14:08
3504
Bilskipsrederiet Höegh Autoliners utmerker seg hĂžyt i omsetningstoppen â med et kursfall pĂ„ 3 prosent. DNB Markets har nedjustert kursmĂ„let fra 160 til 151 kroner â men gjentatt kjĂžpsanbefalingen.
Tanjiro
12.04.2024 kl 14:53
4785
Helt riktig, steady as we go, null dramatikk og burde egt gÄtt opp pÄ kjÞpsanbefalingen
Gulltider
15.04.2024 kl 21:10
4400
Snart utbytte tid igjen, kombinert med sterk shipping dag USA vil lĂžfte denne over 100,- i dag đđ°
Redigert 17.04.2024 kl 01:41
Du mÄ logge inn for Ä svare
kodenavn
18.04.2024 kl 09:48
3570
SpÄr 70 prosent shippingopptur
SEB-analytiker Frederik Ness griper sjansen etter kraftig kursfall. Han spÄr hÞyere rater, spÄr aksjen opp 70 prosent, og maner kundene til Ä kjÞpe.
Ness ser Þkte rater fremover. Dermed justerer han kursmÄlet bare marginalt fra 170 til 165, og gjentar kjÞpsanbefalingen sin i forkant av Q1-tallene 24. april.
SEB-analytiker Frederik Ness griper sjansen etter kraftig kursfall. Han spÄr hÞyere rater, spÄr aksjen opp 70 prosent, og maner kundene til Ä kjÞpe.
Ness ser Þkte rater fremover. Dermed justerer han kursmÄlet bare marginalt fra 170 til 165, og gjentar kjÞpsanbefalingen sin i forkant av Q1-tallene 24. april.
kodenavn
18.04.2024 kl 16:03
3386
Höegh Autoliners (BUY, NOK 170)
âą Competitive refinancing / 24 vessels unencumbered, may open for further vessel sales and XO divis
New contracts 2023
âȘ In 2023 we have signed several long-term agreements adding up to annualized volume of 3.4 million CBM.
âȘ The average net rate for the new contracts is above USD 100/CBM.
âȘ Weighted average duration of new contracts is 4.3 years.
Contract portfolio 2024
âȘ Total annualized volume up for renewal to the end of 2024 is 4.6 million CBM.
âȘ The average net rate of our legacy contracts is below USD 50/CBM.
âȘ Targeting increasing contract coverage to 80% by end of 2024
SĂ„ de nye kontraktene har 100 % hĂžyere rater enn de gamle.
âą Competitive refinancing / 24 vessels unencumbered, may open for further vessel sales and XO divis
New contracts 2023
âȘ In 2023 we have signed several long-term agreements adding up to annualized volume of 3.4 million CBM.
âȘ The average net rate for the new contracts is above USD 100/CBM.
âȘ Weighted average duration of new contracts is 4.3 years.
Contract portfolio 2024
âȘ Total annualized volume up for renewal to the end of 2024 is 4.6 million CBM.
âȘ The average net rate of our legacy contracts is below USD 50/CBM.
âȘ Targeting increasing contract coverage to 80% by end of 2024
SĂ„ de nye kontraktene har 100 % hĂžyere rater enn de gamle.
Redigert 18.04.2024 kl 16:04
Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
18.04.2024 kl 16:36
3337
HĂžres meget bra ut.
Mine anslag for dividend neste Äret er dersom en ser vekk fra monster utbyttet pÄ 20kr:
OrdinÊrt utbytte pÄ kr. 7,50 per kvartal, dvs 30kr Ärleg for dette Äret og 2025.
Men det kan bli 10-20kr i XO pga skips salg. Dvs aksjen er et godt kjÞp pÄ 100kr. Du vil fÄr nesten hele kostprisen tilbake innen ordreboken kommer og normaliserer markedet. Selv da burde en "sitting pretty" med en lav kostpris, lav gjeld, og en moderne flÄte i et godt drevet rederi.
Mine anslag for dividend neste Äret er dersom en ser vekk fra monster utbyttet pÄ 20kr:
OrdinÊrt utbytte pÄ kr. 7,50 per kvartal, dvs 30kr Ärleg for dette Äret og 2025.
Men det kan bli 10-20kr i XO pga skips salg. Dvs aksjen er et godt kjÞp pÄ 100kr. Du vil fÄr nesten hele kostprisen tilbake innen ordreboken kommer og normaliserer markedet. Selv da burde en "sitting pretty" med en lav kostpris, lav gjeld, og en moderne flÄte i et godt drevet rederi.
kodenavn
19.04.2024 kl 11:37
3019
Analytiker Petter Haugen i ABG hever kursmÄlet pÄ Wallenius Wilhelmsen fra 194 til 200 kroner. Til sammenligning ble aksjen omsatt for 98 kroner fÞr bÞrsÄpning fredag, og Haugen ser altsÄ en oppside pÄ 104 prosent.
Han gjentar naturlig nok kjĂžpsanbefalingen, og analytikerne har med det syv kjĂžpsanbefalinger, Ă©n holdanbefaling og Ă©n salgsanbefaling.
Haugen gjÞr samtidig en liten nedjustering av kursmÄlet pÄ Höegh Autoliners, fra 177 til 176 kroner. Han gjentar kjÞpsanbefalingen. Analytikerne som dekker aksjen har syv kjÞpsanbefalinger, én holdanbefaling og ingen salgsanbefalinger.
kodenavn
22.04.2024 kl 09:07
2614
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.