Fregattkrasjen er mest sannsynlig gjort med vilje.

Drøfteren
10.11.2018 kl 03:31 19266

På tide at noen sier det høyt. En klassisk falsk flagg.
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?

https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Redigert 11.11.2018 kl 02:23 Du må logge inn for å svare

Ening I at Fedje vts burde ha oversikt over All skipstrafikk i område.
I det øyeblikket HI ser at den har satt seg selv sjakk matt ved å gå for nære land, og ikke kan overholde vikeplikten må den straks gi beskjed ti Fedje og sola TS, samtidig som den SKAL redusere farten, slik at sola TS får tid til å gå styrbord over.
Sola TS holder kun seks knops fart, og en kurs forandring tar lang tid, pga fart og dyptgående.
HandJob
11.11.2018 kl 15:45 4397

Me er vel enige i at når losen spør VTS hvem som kommer i mot, so klara ikkje vts å svara på det før etter lang tid, og det er lang tid i denne sammanhengen.
VTS har svikta totalt, udiskutabelt. VTS burde allereie ved hellesøy grepet inn og advart partane, og forsikra seg om at HI, og Sola var oppmerksom på kvarandre.

VTS veit og om grunna som satt HI sjakkmatt og burde forutsjå dette scenarioet. det er derfor dei set der dei set.

Losen på Sola TS gir HI beskjed om å forandre kursen til styrbord straks..., på tross av gjentatte anmodninger fra losen fortsetter fregatten med samme fart og i tillegg forandre den kursen mot babord...,
Tviler sterkt på at en anmodning fra Fedje vil hatt nå påvirkning på avgjørelsen til HI.
HandJob
11.11.2018 kl 15:29 4413

stigmatiserer ingen. eg veit at mange har det tøft no, men rett skal være rett, det er ikke bare guttungen på brua på H I som har mye å svare på. Eg har sagt sia dette skjedde at det er minst like mye Fedje VTS skal svare på, noe eg fekk bekrefta i går kveld.

et tippa det er ein ung kar tidlig i 20 årene som har lekt seg med fregatten 0330 om natta, som satt seg sjakk matt, og som då gjorde det verste man kunne gjere, babord vikemanøver. som alle veit som har drevet i bransjen veit at ingen får 100% skuld i et havari. det skal etter min meining fordelast slek:

60% fedje vts (manglande kontroll på skipstrafikk, tafatt )
40% fregatt (uvøren seglas, lite lurt å liggje kloss i Sture/øygarden landet, høg fart, og uoppmerksom)
20% oljetankar (burde vert meir obs på radar hva som kom i mot i 17 knop, for dette skulle losen ha oppdaga tidlegare)

Bra Hand job, men ikke stigmatiser kompisene dine, de har det tøft nok som det er nå.
HandJob
11.11.2018 kl 15:19 4429

fregatt har gjort møkje feil, men tru meg - eg har nokså inngåande kjennskap til saka. fedje vts kjenner eg den so satt på vakt, og fleiere tå dei so jobba dar, inkl losen på sola som er barndomskompis tå meg.

fedje vts klarar ikkje svare losen på ken so kjeme i mot med 17 knop. dette skal fedje vts veta, og fedje vts skal gripa inn her før losen skal måtta gjere det. fedje vts skal væra proaktiv og forindra slek, på samme måte som flygeleiara skal det i lufta.

gidd ikkje diskutere slikt med bønder frå oppland som faen knapt har sitt eit hav og båt.

Klart det også har noe med Fedje å gjøre. Dette senteret ble i sin tid opprettet for ha full kontroll på all trafikk i dette farlige farvannet. Sammenlign det gjerne med flygeledere. At de er så tafatt i kommunikasjonen som utspiller seg på den internasjonale nødkanalen på vhf kanal 16 er ikke annet enn sjokkerende. De burde helt klart satt seg i førersete, tatt regien, etterhvert fått ut en mayday melding ihht prosedyre, og selvsagt kommunisert på engelsk. Mange utenlandske båter i farvannet. At offiserene på fregatten virker bevisstløse er jeg helt enig i. Poenget mitt er at begge disse aktørene opptrer som amatører, pinlig,flaut, anvend hele vokabularet. Dette får opplagt konsekvenser for de impliserte.

Fregatten gjorde alt feil, overholder ikke vikeplikten, reduserer ikke farten, har satt seg selv sjakk matt ved ikke kunne foreta en vikemanøver mot styrbord i følge eget utsagn, og sist, men ikke minst, vike manøver mot babord.
Dette har ingenting med Fedje vts å gjøre...
HandJob
11.11.2018 kl 14:36 4489

fregatten har gjort møkje feil, men operatøren på Fedje VTS har mykje å svara på i denne sammanheng.
det at fedje vts ikkje veit ka so kjem sydover nær sture med utgåande båt, i 17 knop seier mykje.

lite fokus på fedje vts, men det trur eg no vert meir fokus på. det er dar det har svikta.
Airbag
11.11.2018 kl 13:39 6724

Ikke mye tankbåten kan gjøre. Manøvringsevnen på den kan sammenlignes med en skyskraper lagt på siden med propell og ror.

Har hørt lydloggen, dette er bare tragisk. Tankbåten ga klare advarsler ca 4 minutter før katastrofen var et faktum. Etter mitt syn har tankbåten gjort mye for å unngå sammenstøtet med fregatten. Spørsmålet mitt er somfølge har tankbåten gjort nok for å hindre sammenstøt? Mannskapet på fregatten virker jo å ha vært bevisstløs.
Hvis tankbåten her har gjort all sin makt i å hindre sammenstøt ved Max svingt til styrbord samt eventuelt reversert med motorer eller lignende, noe jeg tar som en selvfølge. Ja da ligger feilen 100 % hos Fregatten.
meerik1
11.11.2018 kl 13:14 6775

Radar? Den gjenge seilte sikkert på stoppeklokke uten radar og AIS.
De svarte gjentatta ganger på anrop, men var ikke i stand til å skjønne faren for samenstøt.
Redigert 11.11.2018 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
stlh
11.11.2018 kl 12:57 6823

Vist en så de landgang fartøyene som ble brukt i Trondheim fjorden (som var en stor vits), er jeg glad vi lever i en fredelig tid. Når det gjelder Helge Ingstad, så viser opptaket at den ene slepebåten skubber den overende slik at den tar inn vann via maskinrommet og den siger over på siden. Hva var poenget med det ? Den stod jo allerede på grunn og skulle vel ikke bunn smøres ?
Redigert 11.11.2018 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
davan
11.11.2018 kl 12:11 6908

Her må det være noen som har duppet av, og /eller har hatt øreplugger, eller volum på VHF nedsstilt ved en feiltagelse. Når de blir ropt opp flere ganger og ikke reagerer så kan de se slik ut. Radar vil også gi alarm når en er på kollisjonskurs med annet fartøy.
Her kan det være flere faktorer som har sviktet samtidig. Synd for de som var på broen, sikkert fine folk alle sammen.
Framtia
11.11.2018 kl 11:54 6959

Dere er desverre ikke oppdatert! 22. juli var dessverre ingen "ulykke", men terrorisme og etterarbeidet heller ikke underlagt samme regime som ved en hendelse i luftransport/ landtransport. Disse hendelsene vil bli offentliggjort når arbeidet er ferdig...Dette sørger havarikommisjonen for...Forsvaret har en egen havarikommisjon, men de samarbeider med hverandre.
Yess
11.11.2018 kl 11:45 7000

Helt enig.
Jeg tror også det blir tåkelagt. Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Deretter hemligstemples rapporten i 60 år. Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?
Akkurat som en gjorde etter 22/7. https://www.aftenposten.no/norge/i/P9yze/22-juli-redegjorelser-holdes-hemmelig
Redigert 11.11.2018 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
pengex
11.11.2018 kl 10:42 7118

Skyter meg i foten om dette ikke blir erklært teknisk feil.
Ingen har guts nok til å ta skylda her.
Framtia
11.11.2018 kl 10:32 7159

Rapporten vil muligens ikke bli frigjort før det har gått en stund, men til trøst for alle dere spekulanter og utolmodige sjeler, vil havarikommisjonen komme med status underveis...
meerik1
11.11.2018 kl 09:35 7329

Legg påbudt fartsgrense på forsvarets båter i fredstid til 4knop. Det er uansvarlig å sende denne gjengen løs uten restriksjoner. Derfor følger jeg selv følgende uttrykk:
If the ship is grey, stay away.
Odi.1
11.11.2018 kl 09:25 7746


Hva konklusjon kan en forvente fra Havarikommisjonen? ( ca to tre års arbeid , med 8 Offentlige etater spekket med lumi )

Fregattsaken 18/11 -Sk 1

" Den SANK"
Yess
11.11.2018 kl 08:59 7802

Det er nok i Forsvarets og nasjonens interesser at de faktiske forhold tåkelegges og hemmeligholdes i X-antall år.
Redigert 11.11.2018 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.11.2018 kl 08:48 7847

Enig! Vi har en Havarikommisjon i Norge og derfor kan ingen uttale seg om hva som er hendt, før kommisjonen konkluderer!
Dette er for å få en objektiv vurdering av hendelsen, samt beskytte alle parter involvert.
Dette minner meg om Terese Johaug tråden, der alle gribbene ville ha seg en bit!. .
Yess
11.11.2018 kl 08:43 7890

Det er ihverfall helt utrolig hvordan dette kunne skje. En må stille spørsmål, hvorfor? Hvordan kunne dette skje om mannskapet på broen pp fregatten var ved «sine fulle fem»?
Airbag
11.11.2018 kl 07:32 8000

Med så mye flott utstyr som ARPA, AIS, ECDIS osv ombord kan det ha en negativ effekt på de på broen. Det er lett å stole blindt på dette utsyret. Blir en vane med altfor små kursendringer til å vike for andre fartøy og dermed også for små avstand når en passerer. Mange båter gjør desverre dette. De dyktige gir store kursendringer når de viker slik at andre båter ikke i tvil om intensjonene.

Fra opptaket virker som han kom inn i en situasjon, fikk panikk og ble dermed helt lammet. Med tidlig og store manøver kommer en ut av de fleste "ekle situasjoner".
Redigert 11.11.2018 kl 07:36 Du må logge inn for å svare

Jeg blir beskyldt for å være syk, nazi-taper (hva nå det er ?) og for å fare med flere nick for å holde tråden i gang.
Nazi-offer isåfall. Er så langt unna nazi du kommer.
Ingen av de andre nickene er mine.

https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene?utm_term=df-86-ba8ca003%3Adf-86-ba8ca003

https://kart.gulesider.no/?c=60.645936,4.856472&z=15&l=nautical

Sundet er 2 km bredt. Det er dypt der. Virker som fregatten øker fra 0 til 17,5 kn. Tankskipet har ca 6,5 kn. Fregatten snakker om blokker. Det fins en grunne, men den er langt unna. Ingen fare for å treffe den. Det fremstår som mest sannsynlig at dette er gjort med overlegg, Motiv er det et atlanterhav av. bare så det er sagt.

Noen snakker om navigasjonsøvelse. Den ankerfestenesen har vært valgt ut som overleggsobjekt her. En designet krasj. I akkurat denne saken må vi kunne si det som det er.


Helt utrolig. Er som jeg frykta. Uansvarlige personer i forsvaret som leker med rådyrt forsvarsmateriell og setter sine egne og andres liv i fare. Takk og lov for at det var en solid tankbåt de rant i senk. Her må det kraftig opprydding til i det norske forsvaret. Må være forferdelig flaut. Her nytter det ikke å skylde på noen
Redigert 11.11.2018 kl 00:03 Du må logge inn for å svare

Nei de klarer ikke å vri seg unna dette. Det spekuleres i mediene at HI skal tilbake på havet ,men det kommer garantert ikke til å skje. Beste fall går båten til deler om den blir reddet .
Jeg er mere bekymret for skarpe våpen som ligger ombord ,nedsenket i vann, hvordan vil disse oppføre seg med vann og kansje skader.....
Redigert 10.11.2018 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
olje
10.11.2018 kl 23:27 8384

Dette er bare tragisk å høre på...hva i alle dager er dette??...uten å kunne si med sikkerhet hva som skjer her så høres det jo ut som de svarer med helt opplagt stemme at det er de som er på vei rett inn i tankbåten??...kan ikke svinge styrbord for da kommer de for nærme ett eller annet....kan muligens ta ett par grader????
Peer G
10.11.2018 kl 22:50 8456


Tankskipet gjentar beskjeden noen sekunder etter: «Helge Ingstad, (som kjører i 17 knop) du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig».

Beskjeden etterfølges av 15 nye sekunder med stillhet på radiosambandet. Neste beskjed fra tankskipet er: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dkdWE/slik-var-de-dramatiske-minuttene-da-knm-helge-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=WEwBd
Redigert 10.11.2018 kl 23:03 Du må logge inn for å svare

https://www.vgtv.no/167055
Kan vel ikke være spørsmål om skyld etter dette.
Peer G
10.11.2018 kl 21:40 8585

Libya. Jens Stoltenberg har sagt i ettertid. At han ville gjort det samme en gang til? (Her er en person som skulle vært innlagt.) Haag domstolen har Frifunnet Milosevic. En uskyldig mann har blitt drept og døde i et FN-fengsel. Det er USA og nå NATO terrorisme som skaper og har skapt flyktningkrisen og dyrket frem mengder av islamsk terrorisme. At EU er mottakere og vertskap av fortvilte mennesker på flukt fra USA og NATO terrorisme må man kunne bruke noen spaltemeter på. Irak- Libya- Syria -Sudan Jemen. Afghanistan og Balkan.
Haag domstolen nylig har frifunnet Milosevic post mortem, forståelig nok. Det sier nå sitt om rettssystemet at det må gå nesten 20 år for å konkludere med noe så innlysende. Norge må ellers bort i den mørkeste middelalder, for å finne en feltherre med prestekrage. Bombeviken viste vei. Navnet Stoltenberg er for øvrig et skjellsord på Balkan, som i Russland. Bombeangrep kalles nå «luftkampanje» og krig kalles «fredsopprettende operasjon». https://www.derimot.no/regi-enerstvedt-imperialismens-sprak/

Peer G
10.11.2018 kl 21:05 8675

Museviselandet. Hadde man flyttet alle” nordmenn” til India, kunne vi legge hele nasjonen i feilmarginen. Vi kunne med andre ord ikke bevise at vi var der. (Annet enn hva som hefter ved oss rent herostratisk). Ble Norge noensinne kristnet? Den norske staten har mirakuløst nok gått rett fra barbariet til degenerering, uten det vanlige intervallet om sivilisasjon. Sjeldent har det vært en brøk, med så mye udugelighet/inkompetanse over, og så svære svarte oljepenger under. Skjeggestad bro slik den endte etter 10 år bruk har mye likheter med den norske staten. Tenk dere kongeriket Norge uten gratis råvarer «olje å selge».
Peer G
10.11.2018 kl 20:20 8774

Det har han/hun, tilfelles med flere..........
Peer G
10.11.2018 kl 20:19 8786

Tankbåten var over 44 meter og fregatten 16,8 meter (breidde) Hva er de de mente å bevise?
Peer G
10.11.2018 kl 20:15 8829

https://forsvaret.no/fakta/utstyr/Sjoe/Nansen-klasse-fregatt
Produsent: Navantia
Dimensjonar:
134 meter (lengde)
16,8 meter (breidde)
32 meter (høgde)
7,6 meter (dju​pgong)
Deplasement: 5290 tonn
Fart: 26 knop
Våpenutrusting: Evolved Sea Sparrow-missil (ESSM) med Vertical Launcher System (VLS), nye sjømålsmissil (NSM), Sting Ray-torpedoar, OTO Melara-ka​non, synkeminer
Besetning: Normal besetning er 132. Lugarkapasitet til 146 personar
Peer G
10.11.2018 kl 19:12 8938


I kollisjonen med tankskipet pådro KNM «Helge Ingstad» seg kraftige skrogskader på styrbord side midtskips og akterut. En rekke vanntette skott ble kompromittert. En av delene som umiddelbart begynte å ta inn vann, var maskinrommet.
https://www.aldrimer.no/fregatten-anropt-og-advart-gjentatte-ganger/
Redigert 10.11.2018 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 18:55 8978

Dette vaktskiftet, det var det ikke meg som brakte på banen, eller i fjæresteinene sammen med fregatten ....................
Redigert 10.11.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare