Fregattkrasjen er mest sannsynlig gjort med vilje.

Drøfteren
10.11.2018 kl 03:31 19203

På tide at noen sier det høyt. En klassisk falsk flagg.
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?

https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Redigert 11.11.2018 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
meerik1
11.11.2018 kl 09:35 7310

Legg påbudt fartsgrense på forsvarets båter i fredstid til 4knop. Det er uansvarlig å sende denne gjengen løs uten restriksjoner. Derfor følger jeg selv følgende uttrykk:
If the ship is grey, stay away.
Framtia
11.11.2018 kl 10:32 7140

Rapporten vil muligens ikke bli frigjort før det har gått en stund, men til trøst for alle dere spekulanter og utolmodige sjeler, vil havarikommisjonen komme med status underveis...
pengex
11.11.2018 kl 10:42 7099

Skyter meg i foten om dette ikke blir erklært teknisk feil.
Ingen har guts nok til å ta skylda her.
Yess
11.11.2018 kl 11:45 6981

Helt enig.
Jeg tror også det blir tåkelagt. Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Deretter hemligstemples rapporten i 60 år. Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?
Akkurat som en gjorde etter 22/7. https://www.aftenposten.no/norge/i/P9yze/22-juli-redegjorelser-holdes-hemmelig
Redigert 11.11.2018 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.11.2018 kl 11:54 6940

Dere er desverre ikke oppdatert! 22. juli var dessverre ingen "ulykke", men terrorisme og etterarbeidet heller ikke underlagt samme regime som ved en hendelse i luftransport/ landtransport. Disse hendelsene vil bli offentliggjort når arbeidet er ferdig...Dette sørger havarikommisjonen for...Forsvaret har en egen havarikommisjon, men de samarbeider med hverandre.
davan
11.11.2018 kl 12:11 6889

Her må det være noen som har duppet av, og /eller har hatt øreplugger, eller volum på VHF nedsstilt ved en feiltagelse. Når de blir ropt opp flere ganger og ikke reagerer så kan de se slik ut. Radar vil også gi alarm når en er på kollisjonskurs med annet fartøy.
Her kan det være flere faktorer som har sviktet samtidig. Synd for de som var på broen, sikkert fine folk alle sammen.
stlh
11.11.2018 kl 12:57 6804

Vist en så de landgang fartøyene som ble brukt i Trondheim fjorden (som var en stor vits), er jeg glad vi lever i en fredelig tid. Når det gjelder Helge Ingstad, så viser opptaket at den ene slepebåten skubber den overende slik at den tar inn vann via maskinrommet og den siger over på siden. Hva var poenget med det ? Den stod jo allerede på grunn og skulle vel ikke bunn smøres ?
Redigert 11.11.2018 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
meerik1
11.11.2018 kl 13:14 6756

Radar? Den gjenge seilte sikkert på stoppeklokke uten radar og AIS.
De svarte gjentatta ganger på anrop, men var ikke i stand til å skjønne faren for samenstøt.
Redigert 11.11.2018 kl 13:31 Du må logge inn for å svare

Har hørt lydloggen, dette er bare tragisk. Tankbåten ga klare advarsler ca 4 minutter før katastrofen var et faktum. Etter mitt syn har tankbåten gjort mye for å unngå sammenstøtet med fregatten. Spørsmålet mitt er somfølge har tankbåten gjort nok for å hindre sammenstøt? Mannskapet på fregatten virker jo å ha vært bevisstløs.
Hvis tankbåten her har gjort all sin makt i å hindre sammenstøt ved Max svingt til styrbord samt eventuelt reversert med motorer eller lignende, noe jeg tar som en selvfølge. Ja da ligger feilen 100 % hos Fregatten.
Airbag
11.11.2018 kl 13:39 6705

Ikke mye tankbåten kan gjøre. Manøvringsevnen på den kan sammenlignes med en skyskraper lagt på siden med propell og ror.
HandJob
11.11.2018 kl 14:36 4470

fregatten har gjort møkje feil, men operatøren på Fedje VTS har mykje å svara på i denne sammanheng.
det at fedje vts ikkje veit ka so kjem sydover nær sture med utgåande båt, i 17 knop seier mykje.

lite fokus på fedje vts, men det trur eg no vert meir fokus på. det er dar det har svikta.

Fregatten gjorde alt feil, overholder ikke vikeplikten, reduserer ikke farten, har satt seg selv sjakk matt ved ikke kunne foreta en vikemanøver mot styrbord i følge eget utsagn, og sist, men ikke minst, vike manøver mot babord.
Dette har ingenting med Fedje vts å gjøre...

Klart det også har noe med Fedje å gjøre. Dette senteret ble i sin tid opprettet for ha full kontroll på all trafikk i dette farlige farvannet. Sammenlign det gjerne med flygeledere. At de er så tafatt i kommunikasjonen som utspiller seg på den internasjonale nødkanalen på vhf kanal 16 er ikke annet enn sjokkerende. De burde helt klart satt seg i førersete, tatt regien, etterhvert fått ut en mayday melding ihht prosedyre, og selvsagt kommunisert på engelsk. Mange utenlandske båter i farvannet. At offiserene på fregatten virker bevisstløse er jeg helt enig i. Poenget mitt er at begge disse aktørene opptrer som amatører, pinlig,flaut, anvend hele vokabularet. Dette får opplagt konsekvenser for de impliserte.
HandJob
11.11.2018 kl 15:19 4410

fregatt har gjort møkje feil, men tru meg - eg har nokså inngåande kjennskap til saka. fedje vts kjenner eg den so satt på vakt, og fleiere tå dei so jobba dar, inkl losen på sola som er barndomskompis tå meg.

fedje vts klarar ikkje svare losen på ken so kjeme i mot med 17 knop. dette skal fedje vts veta, og fedje vts skal gripa inn her før losen skal måtta gjere det. fedje vts skal væra proaktiv og forindra slek, på samme måte som flygeleiara skal det i lufta.

gidd ikkje diskutere slikt med bønder frå oppland som faen knapt har sitt eit hav og båt.

Bra Hand job, men ikke stigmatiser kompisene dine, de har det tøft nok som det er nå.
HandJob
11.11.2018 kl 15:29 4394

stigmatiserer ingen. eg veit at mange har det tøft no, men rett skal være rett, det er ikke bare guttungen på brua på H I som har mye å svare på. Eg har sagt sia dette skjedde at det er minst like mye Fedje VTS skal svare på, noe eg fekk bekrefta i går kveld.

et tippa det er ein ung kar tidlig i 20 årene som har lekt seg med fregatten 0330 om natta, som satt seg sjakk matt, og som då gjorde det verste man kunne gjere, babord vikemanøver. som alle veit som har drevet i bransjen veit at ingen får 100% skuld i et havari. det skal etter min meining fordelast slek:

60% fedje vts (manglande kontroll på skipstrafikk, tafatt )
40% fregatt (uvøren seglas, lite lurt å liggje kloss i Sture/øygarden landet, høg fart, og uoppmerksom)
20% oljetankar (burde vert meir obs på radar hva som kom i mot i 17 knop, for dette skulle losen ha oppdaga tidlegare)

Losen på Sola TS gir HI beskjed om å forandre kursen til styrbord straks..., på tross av gjentatte anmodninger fra losen fortsetter fregatten med samme fart og i tillegg forandre den kursen mot babord...,
Tviler sterkt på at en anmodning fra Fedje vil hatt nå påvirkning på avgjørelsen til HI.
HandJob
11.11.2018 kl 15:45 4378

Me er vel enige i at når losen spør VTS hvem som kommer i mot, so klara ikkje vts å svara på det før etter lang tid, og det er lang tid i denne sammanhengen.
VTS har svikta totalt, udiskutabelt. VTS burde allereie ved hellesøy grepet inn og advart partane, og forsikra seg om at HI, og Sola var oppmerksom på kvarandre.

VTS veit og om grunna som satt HI sjakkmatt og burde forutsjå dette scenarioet. det er derfor dei set der dei set.

Ening I at Fedje vts burde ha oversikt over All skipstrafikk i område.
I det øyeblikket HI ser at den har satt seg selv sjakk matt ved å gå for nære land, og ikke kan overholde vikeplikten må den straks gi beskjed ti Fedje og sola TS, samtidig som den SKAL redusere farten, slik at sola TS får tid til å gå styrbord over.
Sola TS holder kun seks knops fart, og en kurs forandring tar lang tid, pga fart og dyptgående.
HandJob
11.11.2018 kl 15:57 4421

fregatten stopper på noen få skipslengder om han dro hendlane i full akterover, noko han ikkje gjorde.... totalt svikt på den brua på alle måter.
sola ts ville neppe klart å endre kurs mer enn 2-4 grader på den tida losen oppdaga faren. og da ville jo akterskipet til sola ts lagt seg enda meir over mot babord side og kunne forårsaka enda meir skader og fått fregatten meir i skutesida med det farepotensialet som da hadde auka mtp oljeutslepp og påfølgande brann.

trur me må konkludere med at når dette først skjedde so hadde sola ein glimrande kurs og gav minst skadepotensiale for eget skip og ikkje minst miljø....
Redigert 11.11.2018 kl 15:58 Du må logge inn for å svare

Uansett hvordan en ser på dette er HI sin vikemanøver mot babord det mest graverende.
Sjøforklarimgen blir veldig interessant.
Yess
11.11.2018 kl 16:04 4404

Etter alt som er kommet frem og med lydloggen kan det ikke være mye tvil om at skylden ligger på fregatten.
HandJob
11.11.2018 kl 16:06 4410

dels enig, det er det verste man kan gjere iht sjøveisreglene. ingen tvil om det.

men tru meg, fedje VTS kjem ikkje til å komme bra ut av det her heller. media har enda ikkje fått lukta av kystverket sin innkompetanse i denne hendinga.
sjøforklaring er mange år siden ble slutt på, men da trur eg du veit.

HandJob
11.11.2018 kl 16:07 4405

åpenbart mange feil fra fregatt. men hendelser som dette har mange følgefeil, og her har fedje vts svikta totalt også.
skyld fordeles aldri 100% på en part når det kommer til havarisaker på sjø. alltid skyld på fleire, inkl Sola TS må ta sin del som ikkje sjekka tidlegare kem som kom uten ais sydover i 17 knop.
Redigert 11.11.2018 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Hugoil
11.11.2018 kl 16:48 4364

Har seilt der flere ganger selv. Ingstad har grei kurs (jeg ville lagt 3-5 grader lenger babord nettopp pga. en evt. slik situasjon møtende), forsøkte på et tidspunkt å legge litt mer styrbord (som er ihht. skipsleia for Ingstad), men rettet opp.
Sola burde ligget lenger styrbord.
En viss, men svært liten, sannsynlighet for at Ingstad ikke var klar over at Sola er et tankskip.
Om Ingstad var klar over at Sola er et tankskip, burde de ha redusert farten - om de ikke øvde!?! i et farlig område.
Ingstad kommer i omtrent konstant fart hele tiden og ikke som innlegg over sier fra 0. 0 er bare starten på infoplottet.
VTS visste at det var Ingstad som kom inn fra nord tidligere. Ingstad hadde da trolig AIS på.

Hvorfor Ingstad ikke reduserer fart og viker i siste liten er det store spørsmålet.

https://www.kystverket.no/Nyheter/2018/november/kollisjon-mellom-tankbat-og-fregatt/
Redigert 11.11.2018 kl 17:09 Du må logge inn for å svare

Ja, heter vel havarivern kommisjon.
Det som forundre meg i tillegg til alt dette, er at HI drev med navigasjon trening i dette område uten att Fedje vts var klar over dette.
Om Fedje vts hadde fått beskjed kun de advart trafikken i område.
Mye som ikke stemmer her.
Er det riktig å drive med denne typen opplæring i sterkt trafikkert område, med utskipning av olje?
Redigert 11.11.2018 kl 17:00 Du må logge inn for å svare

Nei, ikke havarivern kommisjon. Statens havarikommisjon. Viktig å være presis ellers blir det fort kræsj.

Fjellgutten, helt riktig, en liten feil kan få store konsekvenser ;-))
HandJob
11.11.2018 kl 18:25 4248

ja ein skriveleif der.

er lommekjent i området, og meiner framleis at HI ligger for nær øygardslandet, og har satt seg sjakkmatt, men eg trur nok han hadde klart å vike om han gjorde eit forsøk på det mot styrbord. ser ut som meir enn nok vatn der, enn å ta en bb manøver og gå i tryne på tankeren.

uansett, alle veit at fregatten har drete på draget, men eg meiner fedje vts og har mykje skyld her, for han burde kunna svara losen kem som kom imot i 17 knop på direkten. tvila på dei hadde hatt vaktskifte på vts`en då dette hende, men har dei vaktskifte 0400 kan det kanskje forklara noko, men eg tvila eigentleg på da.
cebollo
11.11.2018 kl 18:47 4224

En vesentlig mangel ved Hegnar Forum : Ingen mulighet to up-vote
God kommentar, Peer!.

TS er utestengt. Så her traff han blink. At dette var en ulykke savner enhver troverdighet. Hør bare hvor kort og aggressivt styrmannen på fregatten svarer. Som om han vil tilkjennegi seg minst mulig. Og han unnlater bevisst senere under svarene å ikke ta ordet blokksene i sin munn. Det er en grunne her i det dype brede farvannet, og den heter Ådnesflua. Den ligger 300 - 350 meter vinkelrett fra land. Tre ytterligere slike lengder til, ligger skipenes kurser. Fregatten har altså 1 km klaring til Ådnesflua. Fregatten stikker 7,6 meter dypt, og er bare 16,8 meter bred.

https://kart.gulesider.no/?c=60.632585,4.841795&z=15&l=nautical&q=%22sture%20terminal%22;yp

Fregatten lå stille og ventet på rett øyeblikk. Den har oppgitt fart 0,0 kts, 0,1, 1,5 , 4,0, 11 osv. Den kommer ikke i kontinuerlig 17 kts nordfra.


Jeg er flau over alle som forsøker å feie fakta under teppe. Og alle som ikke står opp når noe uekte presenteres. Er alle betalt for å holde kjeft ?
Det er agenter her inne nå, som forsøker å glatte over avsløringene.

La oss face realitetene, og ta ting derfra.

Visionæren: HVEM i alverden skulle tjene på dette????

Øvrige: eg er berre amatør med båtførerprøve. Men skulle tru at fregatten har radar som skulle klare at se en supertanker på litt avstand?? Så pass at man kunne velge tidlig (foruten at slå på ais) at ta kontakt og melde hensikt? Tidlig gå babord og på øst for nordgående traffik? Sakke farten inntil passasje avklart??

Vet ikke hvor mye andre skipe i området fikk inn fregatten som har stealth-teknologi i skrog på sine radarer??

Virker som man trudde at ha full kontroll - og likevel førte båten rett i kollisjon («controlled flight into terrain»)?
HandJob
11.11.2018 kl 21:08 4077

alle ser fregattene på radarene. Litt mindre ekko enn vanleg, men null problem å sjå på radar. Det ser du jo på vg radaren og.

Rett det - men trudde kanskje landradar hadde større effekt/oppløsningsevne.

Så den halve milliard (+/-) som gikk på dette (stealth)er penge ut vinduet??
HandJob
11.11.2018 kl 21:20 4044

som sagt, man ser disse meget godt på radarer. Men framkjem med litt mindre ekko
Change14
11.11.2018 kl 21:34 4010

Det har jo vært en voldsom reklame for jodtabletter i det siste.

https://www.jostemikk.com/ble-vi-akkurat-gjort-dove-og-blinde/




1.11.2018

Dagens trusselbilde tilsier at jodtabletter kan bli aktuelt som tiltak ved atomhendelser over hele landet. Dersom det blir et utslipp av radioaktivt jod, kan jodtabletter være ett av de beskyttende tiltak som myndighetene anbefaler.

https://legemiddelverket.no/nyheter/jodtabletter-ved-atomulykker
Redigert 11.11.2018 kl 21:36 Du må logge inn for å svare

Og var i alle fall kaldt opp av Sola før sammenstøtet. Hvorfor ikke slakke på farten (halvering herav gir dobbel tenketid) legge seg litt mot styrbord (før fluet) og kommunisere dette??
davan
11.11.2018 kl 21:49 3967

Har hørt lydloggen nå og det forandrer billede av hele hendelsen for mei. Hva som har skjedd på broen på HI er ikke lett å forklare, eller forstå, kan se ut som om det er gjort store feil og vurderingssvikt på broa på HI. VTS var også passive i hele forløpet. Sola kunne ikke gjøre stort annet enn den gjør, lav fart hadde den og.
HI burde tidlig ha lagt seg over til bb side i farvannet og ikke forsøkt på på presse seg mellom sola og land, selv om det hadde vert plass.

Helt enig - og om behov kjøpe tid ved at slakke på farten. En båt synker ikke pga redusert fart...

oppturen
11.11.2018 kl 21:58 3952

HI var under NATO oppdrag og kjørte med avslått AIS.
HI hadde avverget hele ulykken om de hadde reagert bare 10 sek før kollisjon.
Fedje VTS hadde vel blitt latterliggjordt om de hadde grepet inn.
Avslørt militære hemmeligheter og mistillit til Forsvarets beste menn ??