Fregattkrasjen er mest sannsynlig gjort med vilje.
På tide at noen sier det høyt. En klassisk falsk flagg.
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?
https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?
https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Redigert 21.01.2021 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
pengex
17.11.2018 kl 10:02
7105
Hørte samtalen på superradioen, ganske utrolig at dette opplegget fortsatt har så dårlig lyd. Men alt fra fregatten og vts sin side virker bra amatøraktig.
Utrolig artig å spørre om ståiklumpen fortsatt flyter og hvor mange passasjerer tankeren har. Som alle båtfolk vet er en passasjer en som ikke jobber ombord.
Utrolig artig å spørre om ståiklumpen fortsatt flyter og hvor mange passasjerer tankeren har. Som alle båtfolk vet er en passasjer en som ikke jobber ombord.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
cold
17.11.2018 kl 09:35
7137
Fregatten ligger på koIissjonskurs og holder hele 17 knops fart. Skipet blir ropt opp flere ganger og advart men blir kontant ignorert. Etter mitt syn er dette er ren sabotasje og jeg mistenker at den russiske kapteinen om bord sammen med medsammensvorne har utført dette oppdraget for russisk etterretning. Hvis du jobbet for russisk etterretning og hadde mulighet til å senke HI; dere må bare innrømme at lydopptakene tilsier at dette var ren sabotasje. I Storbritannia har de nå avdekket at bortimot 75 000 av de vel 150 000 russerne som er bosatt der jobber eller på ett eller anna vis er engasjert hos den russiske etterretning. Er det virkelig noen som tror det er annerledes her til lands? Russerne har infiltrer hele landet både politisk og militært. Grunnen til dette er veldig enkel. Folk tørr ikke gripe tak i mistenksomhet i frykt for at noen kan bli såret. Forsvaret i Norge er en dårlig vits. Man er nødt til å følge opp høye offiserer og drive effektiv etterretning og slå til med det samme. Også PST sjefen i Norge er kvinne så da er det på med silkehanskene og late som alt er bra, lage et inntrykk av at alt står bra til. Sannheten er at de har mistet kontrollen for lenge siden. De har ikke ressurser til å følge opp flere tusen islamister og samtidig drive kontraspionasje!
Forsvaret har varslet at de trenger ett år(!) på denne saken (som kunne være løst på under 4 uker. Forutsatt at de får fullt omfang av skadene som senket fregatten). Men her er det neon som skal beskyttes. Du vet når tiden går og et år er omme er litt av sjokket kommet på avstand. Man glemmer fort og ett år er lang tid. Nok tid til at det blir formildende omstendigheter for sabotørene og jenta som sovnet på vakt under navigasjon.
De ansvarlige burde vært fengslet omgående. I Norge er disse kjeltringene ikke en gang suspendert!
Det gir visst høy status blant unge kvinner å tjenestegjøre i forsvaret. At hele 4 av 5 navigatører på Helge Ingstad er kvinner er rett og slett tragisk. Blir det krig er de syke eller gravide alle sammen. Jeg har selv vært i militæret og sett selv av kvinner ikke er i nærheten av å matche gutter på samme alder hva angår fysiske tester. For eksempel 5 mila med full oppakning. Den gang var det 2 jenter fordelt over 2 kompanier (ca. 950 mann). Den ene jenta kom i mål om natten, vel 3 timer at siste tjukkas var i mål. Hun andre måtte kjøres på legevakten, sannsynligvis pga. at hun faket seg syk, for enste dag var hun merkelig nok ute på oppstillingsplassen og så helt fin ut. Kvinner i militæret svekker forsvarsevnen, sånn er det bare uansett hva kråkene hos likestillingsombudet sier. Disse kråkene skader landet vårt så hele dritten burde vært nedlagt. De gir seg aldri før siste mann er gruset og sitter bak lås og slå.
Forsvaret har varslet at de trenger ett år(!) på denne saken (som kunne være løst på under 4 uker. Forutsatt at de får fullt omfang av skadene som senket fregatten). Men her er det neon som skal beskyttes. Du vet når tiden går og et år er omme er litt av sjokket kommet på avstand. Man glemmer fort og ett år er lang tid. Nok tid til at det blir formildende omstendigheter for sabotørene og jenta som sovnet på vakt under navigasjon.
De ansvarlige burde vært fengslet omgående. I Norge er disse kjeltringene ikke en gang suspendert!
Det gir visst høy status blant unge kvinner å tjenestegjøre i forsvaret. At hele 4 av 5 navigatører på Helge Ingstad er kvinner er rett og slett tragisk. Blir det krig er de syke eller gravide alle sammen. Jeg har selv vært i militæret og sett selv av kvinner ikke er i nærheten av å matche gutter på samme alder hva angår fysiske tester. For eksempel 5 mila med full oppakning. Den gang var det 2 jenter fordelt over 2 kompanier (ca. 950 mann). Den ene jenta kom i mål om natten, vel 3 timer at siste tjukkas var i mål. Hun andre måtte kjøres på legevakten, sannsynligvis pga. at hun faket seg syk, for enste dag var hun merkelig nok ute på oppstillingsplassen og så helt fin ut. Kvinner i militæret svekker forsvarsevnen, sånn er det bare uansett hva kråkene hos likestillingsombudet sier. Disse kråkene skader landet vårt så hele dritten burde vært nedlagt. De gir seg aldri før siste mann er gruset og sitter bak lås og slå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
– Å ha kvinner i Forsvaret er et eksperiment man ikke kjenner konsekvensen av.
Resett-redaktør Helge Lurås omtaler likestilling i Forvaret som «et eksperiment» som kan ha negative konsekvenser.
TV2
https://www.tv2.no/a/10221579/
Resett-redaktør Helge Lurås omtaler likestilling i Forvaret som «et eksperiment» som kan ha negative konsekvenser.
TV2
https://www.tv2.no/a/10221579/
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Hvis personellet ikke psykisk sterke nok til å avgi en forklaring, hvordan kan de være psykisk sterke nok til å delta i krig?
Det virker som om all denne bomullsinpakningen viser til at det var kvinner involvert i kollisjonen.
Det virker som om all denne bomullsinpakningen viser til at det var kvinner involvert i kollisjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Over en uke etter at Sjøforsvaret kjørte en av sine fem fregatter inn i et 250 meter langt tankskip, vet forsvarssjefen fortsatt ikke hva som gikk galt.
– Vi har valgt å ikke spørre personellet, fordi vi ikke vil påvirke dem. Selvfølgelig forteller de til våre psykologer og prester. Men de har taushetsplikt, så de forteller det ikke videre, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes som er sjef for Sjøforsvaret, til NRK.
https://resett.no/2018/11/17/sjoforsvarssjefen-etter-havari-vet-ikke-hva-som-skjedde/
– Vi har valgt å ikke spørre personellet, fordi vi ikke vil påvirke dem. Selvfølgelig forteller de til våre psykologer og prester. Men de har taushetsplikt, så de forteller det ikke videre, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes som er sjef for Sjøforsvaret, til NRK.
https://resett.no/2018/11/17/sjoforsvarssjefen-etter-havari-vet-ikke-hva-som-skjedde/
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
skuggen
16.11.2018 kl 16:58
7277
Hva skal vi med stand-up komedie i Oslo Sentrum når vi har denne tråden på Hegnar? Gratis.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Inkognito73
16.11.2018 kl 14:04
7326
Trådstarter har rett: Her er det en konspirasjon! Han tar bare feil av hvem som står bak. Sjøforsvaret er kjøpt og betalt av Specsavers. Hele forliset er del av deres "Skulle ha gått til Specsavers"-kampanje...
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Bare flaks at ikke liv gikk tapt, skal ikke denne fadesen få konsekvenser for noen?
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
pengex
15.11.2018 kl 21:08
7504
Her er nyhetene ...tikk tikk tikk.....4000tonns kran gikk ned i forsøk på å løfte 5000tonns båt fyllt med vann......tikk....tikk.....tikk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
davan
14.11.2018 kl 22:38
7700
Det er mye riktig i det som LM sriver. Her blir det nok oppvask med flere aktører. Det er mye som vil komme frem som vi ikke har full oversikt over. mest sansynlig vil HI få mesteparten av skylden. Hvorfor AIS blir avslått av i fredstid er uforståelig, skulle derimot vert påbudt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Londonmsnnen, makan til viss vass.
Her har en skip utrustet med all verdens av topp moderne utstyr, full bemanning på broen og lydlogg fra en av kanalene der det klart fremkommer at Helge Ingstad flere ganger får klar beskjed om å dreie om. Hvorfor i huleste gjør fortsetter fregatten rett frem i 17 knop uten å stoppe farten? Det er jo barnelærdom som alle småbåtførere vet.
Amatører på fregatten er det liten tvil om.
Her har en skip utrustet med all verdens av topp moderne utstyr, full bemanning på broen og lydlogg fra en av kanalene der det klart fremkommer at Helge Ingstad flere ganger får klar beskjed om å dreie om. Hvorfor i huleste gjør fortsetter fregatten rett frem i 17 knop uten å stoppe farten? Det er jo barnelærdom som alle småbåtførere vet.
Amatører på fregatten er det liten tvil om.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
14.11.2018 kl 17:05
7855
kokohill, helt riktig.
Det LM kommer med her er bare tøv.
Å sammenligne ett av de mest trafikkerte farvann i verden med Hjeltefjorden blir for dumt.
Har selv gått den engelske kanalen med båter opp til 280 000dw, og her spiller dyptgående inn, strøm og trafikken.
I tillegg er det separasjons soner i kanalen på grunn av den store trafikken.
Det LM kommer med her er bare tøv.
Å sammenligne ett av de mest trafikkerte farvann i verden med Hjeltefjorden blir for dumt.
Har selv gått den engelske kanalen med båter opp til 280 000dw, og her spiller dyptgående inn, strøm og trafikken.
I tillegg er det separasjons soner i kanalen på grunn av den store trafikken.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
kokkohill
14.11.2018 kl 16:50
7865
Dette er tull London ,du kan ikke bringe inn verden og den Engelske kanal i denne saken.
Vi snakker Hjeltefjorden ,med tung sakte trafikk og med god plass til hva det skal være. Ingen stopper opp fjorden pga HI kommer Sørgående .
HI hadde en halv NM in til grunna, men valgte å krysse like fremfor Sola og brøt vikeplikten for styrbord...
HI har gått i blinde og hva som har skjedd på broa får etterforsking finne ut av....
Vi snakker Hjeltefjorden ,med tung sakte trafikk og med god plass til hva det skal være. Ingen stopper opp fjorden pga HI kommer Sørgående .
HI hadde en halv NM in til grunna, men valgte å krysse like fremfor Sola og brøt vikeplikten for styrbord...
HI har gått i blinde og hva som har skjedd på broa får etterforsking finne ut av....
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
pengex
14.11.2018 kl 14:05
7930
Kan jeg også kjøre bilen på havet og kreve forsikringspenger?
Kan jo alltids feste den i noen fiskesnører om det hjelper.
Kan jo alltids feste den i noen fiskesnører om det hjelper.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
skuggen
14.11.2018 kl 10:39
8017
SISTE NYTT!
Fra usikre kilder i Bismo har det nå kommet frem at fregatten var innom Geirangerfjorden, der mannskapet kombinerte turen med sightseeing av Brudesløret og øvelse i å manøvrere i trange farvann.
Lageret av karsk var tomt. I Geiranger bunkret fartøyet opp fra tankbiler med den beryktede Skjåk-geneveren. Produsert i den nedbørsrike og flomutsatte kommunen Skjåk,
Fra usikre kilder i Bismo har det nå kommet frem at fregatten var innom Geirangerfjorden, der mannskapet kombinerte turen med sightseeing av Brudesløret og øvelse i å manøvrere i trange farvann.
Lageret av karsk var tomt. I Geiranger bunkret fartøyet opp fra tankbiler med den beryktede Skjåk-geneveren. Produsert i den nedbørsrike og flomutsatte kommunen Skjåk,
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.11.2018 kl 09:56
8049
Du verden! Her var det mange besserwissere samlet på et brett! Skal tro hvor mange av dere som har vært på sjøe i noe større enn en småbåt? Men verdnesmestre på havet later det til at dere er alle mann.
Jeg føler meg rimelig sikker på at mange vil bli overrasket når havarikommisjonen kommer med sin konklusjon. I dag retter majoriteten av det norske folk sitt skyts mot brobesetningen på KNM Helge Ingstad. Vel, når man ikke har bedre innsikt, så er vel kanskje det det mest politisk korrekte og man skiller seg ihvertfall ikke ut fra den gemene hop ved å hoppe på den enkleste konklusjon. Selv utdaterte, 76 år gamle såkalte "forsvarseksperter" gikk i den fellen. Så da er det ikke så merkelig at mesteparten av den norske befolkning velger å hoppe i samme hull.
Men lydloggen som ble offentliggjort i helgen forteller en litt annen historie, men selv den forteller neppe alt og slett ikke nok til å konkludere. Men den bidrar til at det kommer en smule mer info på bordet.
For det første fremstår VTS Fedje særdeles amatørmessig i den lydloggen. Vi vet at KNM Helge Ingstad rapportertte seg inn til VTS Fedje kl 0250, altså over en time før den fatale kollisjonen. Likevel hadde ikke vaktoperatøren peiling på hvilke radarekko MT Sola viste til som kom på sørgående. Her mistet aktørene verdifull tid, nær et minutt. I en fart på 17 knop beveger KNM Helge Ingstad seg 524,7 meter pr minutt. I tillegg gikk MT Sola med 6,5 knop, dvs at dette fartøyet beveger seg 200,6 meter på et minutt. Altså mens denne vaktoperatøren rotet rundt for å finne klarhet i hvilke skip det var som kom imot MT Sola hadde skipene beveget seg nær 725,3 meter mot hverandre! Når man vet at MT Sola traff Helge Ingstad med styrbord anker ganske langt bak på Helge Ingstad, så viser det at det var lite som skulle til for at fartøyene hadde gått klar hverandre.
Det er også verdt å merke seg at det finnes en prosedyre der losen på tankefartøy som skal ut fra Stureterminalen kontakter VTS Fedje for å sjekke om der er sørgående trafikk. Om så er venter man med å ta tankefartøy ut i leden til sørgående trafikk har passert. Det skjedde ikke denne torsdagen, med det resultat at en diger tanker endte opp på feil side av leden med Helge Ingstad i 17 knop i motsatt retning.
Et tredje element er VTS Fedje sin mangel på VHF proedyrer og at all kommunikasjon foregikk på norsk. Hvorfor skjer det i et område der mange offiserer på handelsskip er utlendinger?
Dersom VTS Fedje sklal kontrollere trafikken i det angitt området burde VTS vært langt mer på hugget og informert både tankskip og Helge Ingstad om hva som beveget seg i området. Hvorfor gikk ikke vakthavende på VTS Fedje ut og informerte MT Sola om en fregatt på bvei sydover i Hjeltefjorden? Den hadde tross alt meldt seg inn til VTS kl 0250. Hvorfor gikk ikke VTS Fedje ut til Helge Ingstad og informerte om at en koloss av en tanker var på vei ut i hnas del av farvannet og ville komme nordover på vestsiden av Hjeltefjorden?
Dersom man seiler i andre deler av verden, spesielt rundt de britiske øyer, så vil trafikksentraler spille en helt annen og langt mer aktiv rolle. De vil kontakte deg og gi utførlig informasjon om potensielle farer som ligger foran i leden. I dette tilfellet forholdt VTS Fedje seg merkeverdig passiv og hjalp verken MT Sola eller KNM Helge Ingstad. Ved å kommunisere på norsk hjalp de heller ikke annen trafikk i området, der offiserer på bro snakket engelsk. Først 50 minutter etter kollisjonen fikk engelstalende offiserer i området informasjon om hva som foregikk. rolig.
Ut fra lydloggen VG har lagt ut blir det veldig klart og tydelig at VTS Fedje bidro mer til å forvirre enn kontrollere når situasjonen oppstod. Prosedyrebruken gjorde at man kommer i tvil om det er losen på MT Sola eller VTS som snakker.
Så kan man gjerne si hevde at KN,M Helge Ingstad skulle hatt aktiv utsendelse på AIS. Men det var ikke det at tankeren ikke så fregatten, man han visste ikke hvem det var. Men ettersom det ikke er ulovlig og en vanlig prosedyre at marinefartøy hittil har kunnet slå av AIS, så er det desto viktigere at VTS merker fartøyets radarekko når det kommer inn i VTS sitt ansvarsområde slik at de på VTS har kontroll. Det har tydeligvis ikke skjedd i dette tilfellet.
Jeg sier ikke at det er VTS sin feil, men jeg ber dere besserwissere om å besinne dere. I denne saken er det mange feil som er begått, og slett ikke bare fra Helge Ingstad sin side. Det er fregattene som nå ligger på bunn, men her kunne det i verste fall skjedd langt større skade, både på personell men også på naturen. Tross alt er det nå kun materielle skader og kongeriket Norge går ikke konk pga et fregattap.
Så jeg anmoder folket om å vente til havarikommisjonen har sagt sitt før dere hopper på konklusjoner og henger folk!
Jeg føler meg rimelig sikker på at mange vil bli overrasket når havarikommisjonen kommer med sin konklusjon. I dag retter majoriteten av det norske folk sitt skyts mot brobesetningen på KNM Helge Ingstad. Vel, når man ikke har bedre innsikt, så er vel kanskje det det mest politisk korrekte og man skiller seg ihvertfall ikke ut fra den gemene hop ved å hoppe på den enkleste konklusjon. Selv utdaterte, 76 år gamle såkalte "forsvarseksperter" gikk i den fellen. Så da er det ikke så merkelig at mesteparten av den norske befolkning velger å hoppe i samme hull.
Men lydloggen som ble offentliggjort i helgen forteller en litt annen historie, men selv den forteller neppe alt og slett ikke nok til å konkludere. Men den bidrar til at det kommer en smule mer info på bordet.
For det første fremstår VTS Fedje særdeles amatørmessig i den lydloggen. Vi vet at KNM Helge Ingstad rapportertte seg inn til VTS Fedje kl 0250, altså over en time før den fatale kollisjonen. Likevel hadde ikke vaktoperatøren peiling på hvilke radarekko MT Sola viste til som kom på sørgående. Her mistet aktørene verdifull tid, nær et minutt. I en fart på 17 knop beveger KNM Helge Ingstad seg 524,7 meter pr minutt. I tillegg gikk MT Sola med 6,5 knop, dvs at dette fartøyet beveger seg 200,6 meter på et minutt. Altså mens denne vaktoperatøren rotet rundt for å finne klarhet i hvilke skip det var som kom imot MT Sola hadde skipene beveget seg nær 725,3 meter mot hverandre! Når man vet at MT Sola traff Helge Ingstad med styrbord anker ganske langt bak på Helge Ingstad, så viser det at det var lite som skulle til for at fartøyene hadde gått klar hverandre.
Det er også verdt å merke seg at det finnes en prosedyre der losen på tankefartøy som skal ut fra Stureterminalen kontakter VTS Fedje for å sjekke om der er sørgående trafikk. Om så er venter man med å ta tankefartøy ut i leden til sørgående trafikk har passert. Det skjedde ikke denne torsdagen, med det resultat at en diger tanker endte opp på feil side av leden med Helge Ingstad i 17 knop i motsatt retning.
Et tredje element er VTS Fedje sin mangel på VHF proedyrer og at all kommunikasjon foregikk på norsk. Hvorfor skjer det i et område der mange offiserer på handelsskip er utlendinger?
Dersom VTS Fedje sklal kontrollere trafikken i det angitt området burde VTS vært langt mer på hugget og informert både tankskip og Helge Ingstad om hva som beveget seg i området. Hvorfor gikk ikke vakthavende på VTS Fedje ut og informerte MT Sola om en fregatt på bvei sydover i Hjeltefjorden? Den hadde tross alt meldt seg inn til VTS kl 0250. Hvorfor gikk ikke VTS Fedje ut til Helge Ingstad og informerte om at en koloss av en tanker var på vei ut i hnas del av farvannet og ville komme nordover på vestsiden av Hjeltefjorden?
Dersom man seiler i andre deler av verden, spesielt rundt de britiske øyer, så vil trafikksentraler spille en helt annen og langt mer aktiv rolle. De vil kontakte deg og gi utførlig informasjon om potensielle farer som ligger foran i leden. I dette tilfellet forholdt VTS Fedje seg merkeverdig passiv og hjalp verken MT Sola eller KNM Helge Ingstad. Ved å kommunisere på norsk hjalp de heller ikke annen trafikk i området, der offiserer på bro snakket engelsk. Først 50 minutter etter kollisjonen fikk engelstalende offiserer i området informasjon om hva som foregikk. rolig.
Ut fra lydloggen VG har lagt ut blir det veldig klart og tydelig at VTS Fedje bidro mer til å forvirre enn kontrollere når situasjonen oppstod. Prosedyrebruken gjorde at man kommer i tvil om det er losen på MT Sola eller VTS som snakker.
Så kan man gjerne si hevde at KN,M Helge Ingstad skulle hatt aktiv utsendelse på AIS. Men det var ikke det at tankeren ikke så fregatten, man han visste ikke hvem det var. Men ettersom det ikke er ulovlig og en vanlig prosedyre at marinefartøy hittil har kunnet slå av AIS, så er det desto viktigere at VTS merker fartøyets radarekko når det kommer inn i VTS sitt ansvarsområde slik at de på VTS har kontroll. Det har tydeligvis ikke skjedd i dette tilfellet.
Jeg sier ikke at det er VTS sin feil, men jeg ber dere besserwissere om å besinne dere. I denne saken er det mange feil som er begått, og slett ikke bare fra Helge Ingstad sin side. Det er fregattene som nå ligger på bunn, men her kunne det i verste fall skjedd langt større skade, både på personell men også på naturen. Tross alt er det nå kun materielle skader og kongeriket Norge går ikke konk pga et fregattap.
Så jeg anmoder folket om å vente til havarikommisjonen har sagt sitt før dere hopper på konklusjoner og henger folk!
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
terrorfosker I går kl 21:48 " Hvor dumme tror noen at vi er ?"
Ja etter å ha lest denne tråden kan man lure på om det er noen grense for hvor dum man kan bli :-)
Jeg ler så jeg holder på å falle av stolen.......
Ja etter å ha lest denne tråden kan man lure på om det er noen grense for hvor dum man kan bli :-)
Jeg ler så jeg holder på å falle av stolen.......
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
skuggen
14.11.2018 kl 08:39
8146
Det er rapportert fra åpne lystbåter på strekningen Narvik - Bergen at det er hørt trekkspillmusikk (Jularbos julevals) og jodling ombord på fregatten. Samt avsynging av noe som senere av stemmeforskere har blitt tolket som "Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd.
Over Frohavet tok levenet ombord seg ytterligere opp, da det ble observert supplybåter som sannsynligvis lastet karsk ombord på fartøyet.
Nedover mørekysten ble alt stille. Ved Stad ble det observert at fregatten var i ferd med å styre rett på land. Senere har det kommet frem at jungmann Janson våknet og fikk slått hardt styrbord. Det er sagt at mannskapet ikke har fått med seg at Stad-tunellen ennå ikke er sprengt ut.
Over Frohavet tok levenet ombord seg ytterligere opp, da det ble observert supplybåter som sannsynligvis lastet karsk ombord på fartøyet.
Nedover mørekysten ble alt stille. Ved Stad ble det observert at fregatten var i ferd med å styre rett på land. Senere har det kommet frem at jungmann Janson våknet og fikk slått hardt styrbord. Det er sagt at mannskapet ikke har fått med seg at Stad-tunellen ennå ikke er sprengt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
14.11.2018 kl 01:12
8308
Ja kun 10 mrd, skandalene vokser. Mener 10 mrd var det scenariet til Breivik også kostet:(
Sku nesten ikke være mulig at dem ikke klarte å berge fregatten til 4 mrd. Beredskapen er lavmål.
Sku nesten ikke være mulig at dem ikke klarte å berge fregatten til 4 mrd. Beredskapen er lavmål.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29
Du må logge inn for å svare
https://www.dn.no/pa-innsiden/sjoforsvaret/forsvaret/nato/derfor-kan-en-ny-fregatt-fort-koste-ti-mrd/2-1-475038
Skandalen vokser. Nå tales det om 10 milliarder kroner. Alt pga. en påkjørsel med overlegg, og senere bevisst nedsenkning av skipet. Hvor dumme tror noen at vi er ?
Skandalen vokser. Nå tales det om 10 milliarder kroner. Alt pga. en påkjørsel med overlegg, og senere bevisst nedsenkning av skipet. Hvor dumme tror noen at vi er ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
kaktus
13.11.2018 kl 21:38
11075
Oppgaven den hadde i øvelsen den kom fra var visst å lete etter ubåter.Kanskje de mislyktes og nå prøver seg med en ny metode ved å dykke slik.
Kreativt spør du meg.
Kreativt spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xR0gg8/forsvarsmateriell-sier-vaierne-var-montert-riktig
Det har senket hele skipet under vann nå altså.
Og i avisen har det stått at lektring kunne koste 300.000
Her blir sjøfarsvaret grisetatt. De tapt en fregatt med overlegg. Man undervurderer enormt hvor mye denne saken kan rulle på seg av det ene og det andre.
Det har senket hele skipet under vann nå altså.
Og i avisen har det stått at lektring kunne koste 300.000
Her blir sjøfarsvaret grisetatt. De tapt en fregatt med overlegg. Man undervurderer enormt hvor mye denne saken kan rulle på seg av det ene og det andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nå er PR maskineriet i gang her. Ender vel med at mannskapet på fregatten blir fremstilt som helter til slutt?
Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen.
https://www.nrk.no/hordaland/roser-mannskapet-pa-knm-_helge-ingstad__-_-de-har-oppnadd-svaert-gode-resultater-1.14291351
Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen.
https://www.nrk.no/hordaland/roser-mannskapet-pa-knm-_helge-ingstad__-_-de-har-oppnadd-svaert-gode-resultater-1.14291351
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
pengex
13.11.2018 kl 12:44
11303
Trodde ikke man fikk lov å sette bolter i svabergene. Vi må få mdg og bellona på banen her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Odi.1
13.11.2018 kl 12:20
11341
wierene røk ,,
Generalstaben samlet seg, og konkluderte nå med at KNM HI ligger på havets bunn.
Generalstaben samlet seg, og konkluderte nå med at KNM HI ligger på havets bunn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Dividend
12.11.2018 kl 23:20
11481
Hva kommer dette til å koste skattebetalerne?
Er det derfor de hat økt skatten på aksjegevinster?
Er det derfor de hat økt skatten på aksjegevinster?
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
børst
12.11.2018 kl 23:20
11488
Forsvaret har nå boltet den fast til svaberget med ti stålkabler, og med det forsikret seg om at ingen kommer til å flytte den på lenge, slik at saltvannet får tære mest mulig på metallet. Og i månedene som kommer, vil forsvarets lobbyister legge press på politikerne om mer penger til Sjøforsvaret og vi kommer til å få høre mye om NATOs 2% mål, Norges internasjonale forpliktelser etc.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
oivindl
12.11.2018 kl 22:40
11530
Legg til at det dagen før passerte flere jetfly over området. Man kan jo bare tenke seg hva de la igjen av tvilsomme saker i kondensstripene.
Neppe tilfeldig, blir ikke mer visjonært enn det.
Neppe tilfeldig, blir ikke mer visjonært enn det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
12.11.2018 kl 22:28
11556
Havarikommisjonen er som alle andre statlige kommisjoner, de dra ut tiden og leverer utredninger på mangen tusen sider og suger det offentlige for mest mulig penger.
Konklusjonen blir statlig tåkeprat som vanlig
Konklusjonen blir statlig tåkeprat som vanlig
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nå skal havarikommisjonen bruke et helt år på å undersøke denne saken. En kan sannelig begynne å lure på hvorfor de skal bruke då lang tid? De har logg, de har tekniske bevis/info, vitneavhør må gjennomføres raskt etter kollisjonen så hvorfor et helt år?
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass skrev Sjøfart og arroganse ;-) https://www.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4
https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=11&lat=6764885.48&lon=-52700.22
Her kan luftlinjeavstander måles. Det er 4500 meter fra Ådneset til Arneset tvert over fjorden. Ådnesflua ligger ca 350 meter fra land.
NRK Dagsrevyen mente i kveld at kollisjonen skjedde 750 meter utenfor Ådnesflua. Ting kan tyde på at det er minst 1000 meter. VGs papirutgave har i dag trykket kartet med skipsposisjonene. Kollisjonsstedet har ca 30 % av fjorden vest for seg, og ca 70 % øst for seg. Om ikke hhv. 1/3 og 2/3.
Jeg synes losen på tankbåten opptrådte eksemplarisk.
De som skal få meg til å tro at dette var en ulykke vil slite forferdelig. For meg tyder ingenting på at dette var en ulykke. De måtte antagelig krysse kurs for å få til kollisjonen ordentlig. Og la den skje ganske langt bak på båten. De visste at en evt. svakt styrborddreiet tankbåt i såfall bare ville få en marginalt bedre tangeringsvinkel vis a vis anker og skrog. Skaden var over vannlinjen. Det var dermed ikke fare for å skipet ville synke.
https://www.aftenposten.no/norge/i/m6l1yg/Har-35-ars-erfaring-med-skader-pa-skip--Jeg-tviler-pa-at-dette-blir-bat-igjen
Som jeg skrev 0218 er nok fregatten gone. 20 - 25 % av den stikker over saltvannet.
Den er med sine 5000 tonn ikke såååå tung. Det burde gå an å hente den rimelig raskt. Og det ser ut til at den har kommet enda lenger ned i vannet nå.
Det fins bl.a et hollandsk spesialfartøy med to skrog. Om dette er aktuelt her. skal ikke jeg si for sikkert. Vi har Concordia i Italia. Den var mye større og tyngre.
Hvorfor ble ikke Ingstad kjørt eller tauet inn på Sture el. lign. sted ?
Her kan luftlinjeavstander måles. Det er 4500 meter fra Ådneset til Arneset tvert over fjorden. Ådnesflua ligger ca 350 meter fra land.
NRK Dagsrevyen mente i kveld at kollisjonen skjedde 750 meter utenfor Ådnesflua. Ting kan tyde på at det er minst 1000 meter. VGs papirutgave har i dag trykket kartet med skipsposisjonene. Kollisjonsstedet har ca 30 % av fjorden vest for seg, og ca 70 % øst for seg. Om ikke hhv. 1/3 og 2/3.
Jeg synes losen på tankbåten opptrådte eksemplarisk.
De som skal få meg til å tro at dette var en ulykke vil slite forferdelig. For meg tyder ingenting på at dette var en ulykke. De måtte antagelig krysse kurs for å få til kollisjonen ordentlig. Og la den skje ganske langt bak på båten. De visste at en evt. svakt styrborddreiet tankbåt i såfall bare ville få en marginalt bedre tangeringsvinkel vis a vis anker og skrog. Skaden var over vannlinjen. Det var dermed ikke fare for å skipet ville synke.
https://www.aftenposten.no/norge/i/m6l1yg/Har-35-ars-erfaring-med-skader-pa-skip--Jeg-tviler-pa-at-dette-blir-bat-igjen
Som jeg skrev 0218 er nok fregatten gone. 20 - 25 % av den stikker over saltvannet.
Den er med sine 5000 tonn ikke såååå tung. Det burde gå an å hente den rimelig raskt. Og det ser ut til at den har kommet enda lenger ned i vannet nå.
Det fins bl.a et hollandsk spesialfartøy med to skrog. Om dette er aktuelt her. skal ikke jeg si for sikkert. Vi har Concordia i Italia. Den var mye større og tyngre.
Hvorfor ble ikke Ingstad kjørt eller tauet inn på Sture el. lign. sted ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Takk til bestinvest - en rigget kollisjon.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kystverket-reagerer-pa-lekket-lydopptak/70448874
Nå er man mest opptatt av å hindre politiet og rette kritikk for lekkasje av lydlogg. Fregatten sto stille og ventet. Det uvanlige og langt utstikkerende ankeret på tankeren var påkjørselsobjektet. Fregatten hadde tynne skrogsider. Det skarpkantede ankeret fungerte som en boksåpner.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kystverket-reagerer-pa-lekket-lydopptak/70448874
Nå er man mest opptatt av å hindre politiet og rette kritikk for lekkasje av lydlogg. Fregatten sto stille og ventet. Det uvanlige og langt utstikkerende ankeret på tankeren var påkjørselsobjektet. Fregatten hadde tynne skrogsider. Det skarpkantede ankeret fungerte som en boksåpner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
børst
12.11.2018 kl 16:34
11865
Ville ikke ha betrodde de folkene der en potetskreller engang.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
kokkohill
12.11.2018 kl 16:23
11888
Ett militært fartøy med alt av stealth ,utstyr på øverste hylle,kan ta seg rundt uregelmentert utfra vanlig sjøfartsregler. Dette er tålt avik som vi alle ser nødvendigheten av
Men når dette går galt er det ingen tvil hvor ansvaret ligger og selvsagt må det få konsekvenser umiddelbart . Ansvarlige på broen må settes i land for godt ,mannskapet må komme seg ut i tjeneste så fort som mulig.
Men når dette går galt er det ingen tvil hvor ansvaret ligger og selvsagt må det få konsekvenser umiddelbart . Ansvarlige på broen må settes i land for godt ,mannskapet må komme seg ut i tjeneste så fort som mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
John8
12.11.2018 kl 16:00
11917
Og ifølge VG sinkes politiets innhenting av opplysninger og dokumentasjon av at en del er gradert ....
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
12.11.2018 kl 15:51
11929
I følg TV2 nyhetene skal de samme gutta ut og seile igjen, så da er det bare å vente i spenning...
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
børst
12.11.2018 kl 15:46
11939
Slutt å skylde på det tekniske. Fregattene har vinduer og folk på utkikk med optiske kikkerter, sikkert nattkikkerter også. Det var klarvær og god sikt denne natten, og Sola TS hadde alle lanterner på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Kappa3278
12.11.2018 kl 15:41
11946
Ingen av de på broen på HI har skjønt noe som helst av informasjonen som rader bilde gav.
Fortsetter ufortrødent samme fart og viker til babord i det Sola TS går styrbord over for å lage avstand til HI.
Amatører, må aldri igjen få lov til å føre et skip.
Fortsetter ufortrødent samme fart og viker til babord i det Sola TS går styrbord over for å lage avstand til HI.
Amatører, må aldri igjen få lov til å føre et skip.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
børst
12.11.2018 kl 15:32
10465
Finnes det noe klarere eksempel på grov uaktsomhet enn å opprettholde en fart på 17,1 knop etter at man har mottatt minst to advarsler om at man er på kollisjonskurs? Om ikke dette resulterer i en siktelse og rettssak for kapteinen og styrmannen, så har vel Norge egentlig i realiteten innført militær unntakstilstand og krigslover, der Forsvaret alltid har rett, uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Bestinvest
12.11.2018 kl 15:17
8981
De trenger vel oppdrag. Det første oppdraget var en tauebåt. Det var den første fakturaen til staten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Airbag
12.11.2018 kl 06:03
9203
Herregud så paranoide dere er.
Hvis de ville ødelegge båten bevist så ville det ikke vært gjort med å kollidere i noe som inneholder 630 000 fat med olje. Litt vanskelig å få et forhold til det tallet. Det tilsvarer 10 000 000 liter tine melk kartonger (1ltr). Da ville de heller kjørt den på land.
Forstår heller ikke de som sier det er Sola TS sin feil pga at den var på vest siden.
Sjøveosreglene sier:
"En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare."
Den fjorden ikke trang led! Suez kanal er trang led!
Myndighetene lager TSS "traffikk seperasjonssoner" hvis de ønsker at båtene skal holde seg øst når de er nordgående.
Fregatten kunne posisjonert seg midt i fjorden tidlig (8-10nm) og da hatt mere spillerom når han ser det er en tankbåt på vei ut av sture. Tankbåten informerte nok fedje VTS før den gikk fra kai og det burde fregatten fått med seg.
Fregatten kalte opp fedje vts når den passerte vts sonene og da fikk fedje posisjonen og kursen til båten. Fedje burde kunne svart med en gang om hvilken båt det er til Sola TS.
Hvis de ville ødelegge båten bevist så ville det ikke vært gjort med å kollidere i noe som inneholder 630 000 fat med olje. Litt vanskelig å få et forhold til det tallet. Det tilsvarer 10 000 000 liter tine melk kartonger (1ltr). Da ville de heller kjørt den på land.
Forstår heller ikke de som sier det er Sola TS sin feil pga at den var på vest siden.
Sjøveosreglene sier:
"En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare."
Den fjorden ikke trang led! Suez kanal er trang led!
Myndighetene lager TSS "traffikk seperasjonssoner" hvis de ønsker at båtene skal holde seg øst når de er nordgående.
Fregatten kunne posisjonert seg midt i fjorden tidlig (8-10nm) og da hatt mere spillerom når han ser det er en tankbåt på vei ut av sture. Tankbåten informerte nok fedje VTS før den gikk fra kai og det burde fregatten fått med seg.
Fregatten kalte opp fedje vts når den passerte vts sonene og da fikk fedje posisjonen og kursen til båten. Fedje burde kunne svart med en gang om hvilken båt det er til Sola TS.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Bestinvest
12.11.2018 kl 03:49
9261
Kollisjonen så rigget ut. Her er det penger i spill på statens bekostning. Sløsing satt i system
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p68Lp6/kaptein-om-lydlogg-fra-fregattulykken-jeg-er-virkelig-sjokkert?utm_content=row-1&utm_source=vgfront
I realiteten er nok fregatten gone nå. Og det var nok meningen også. Man har problemer med reservedeler fra før. Bestillingen av de 5 fregattene ved spansk verft ble sterkt kritisert i sin tid. Bl.a. av undertegnede. Fregatten sto stille 1 - 2 km før tankbåten. Den ventet på rette øyeblikk. Flua (blokken) skulle brukes. Skaden var opprinnelig over vannlinjen. Den ble veltet så den tok inn vann. Nicket drøfteren er blitt deaktivert, og sier sitt. Vi har med en falsk flagg operasjon å gjøre.
Dagbladet har ikke saken på sin nettside. Man kan ikke gjøre sånne FFO i Norge i dag. Det er noen man ikke lurer her i landet, altså. At man blir tatt for noe
så grovt er nesten verre enn å miste en fregatt. Det kan skrives en story her som er helt forferdelig. Og viser metoder som er aldeles forkastelige.
I realiteten er nok fregatten gone nå. Og det var nok meningen også. Man har problemer med reservedeler fra før. Bestillingen av de 5 fregattene ved spansk verft ble sterkt kritisert i sin tid. Bl.a. av undertegnede. Fregatten sto stille 1 - 2 km før tankbåten. Den ventet på rette øyeblikk. Flua (blokken) skulle brukes. Skaden var opprinnelig over vannlinjen. Den ble veltet så den tok inn vann. Nicket drøfteren er blitt deaktivert, og sier sitt. Vi har med en falsk flagg operasjon å gjøre.
Dagbladet har ikke saken på sin nettside. Man kan ikke gjøre sånne FFO i Norge i dag. Det er noen man ikke lurer her i landet, altså. At man blir tatt for noe
så grovt er nesten verre enn å miste en fregatt. Det kan skrives en story her som er helt forferdelig. Og viser metoder som er aldeles forkastelige.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Dette var kl 04.00
Tankskipet tar en snarvei. Men ikke verre enn at det er god plass her. Det er 1,3 km til land. Fregatten har masse plass til rådighet. Det er 1 km til blokken (flua).
Tankskipet tar en snarvei. Men ikke verre enn at det er god plass her. Det er 1,3 km til land. Fregatten har masse plass til rådighet. Det er 1 km til blokken (flua).
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
12.11.2018 kl 00:44
9371
For noen år tilbake i tid så var det en taxisjåfør i London som var intervjuet på radio. Han hadde kjørt taxi i 50 år uten skade. Han ble spurt hvordan dette var mulig. Han svarte: jeg betrakter alle andre som reine idioter i trafikken:)
Gode holdninger er det plass til over alt.
Gode holdninger er det plass til over alt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Plomma
12.11.2018 kl 00:20
9411
Det har du helt rett i Bullinvestor. Da hadde vi aldri hatt en sak.
Uten at jeg skal si at jeg kan styre et moderne krigsskip så tror jeg nok atjeg hadde lagt meg øst i løpet denne gangen.
Men det har vel noe av at jeg er gammel og gjør som jeg vil. Hadde jeg vært ung så hadde jeg vel lagt meg der jeg skulle ihht boka.
De fleste i marinen er nyutdannede ogde lærer seg reglene som finnes på hav og havn.
Men på hav og i havn er det en god del gamle mennesker som har laget seg sine egne regler etterhvert.
Unge mennesker er usikre når ting er usikkert ihht det de har lært.
Gamle mennesker driter i det.... De gjør som de alltid har gjort.
Denne tankbåten lå feil i leia. Den gjorde at de unge offiserene på fregatten bl
e usikre og det var grunnen til hele misæren..
Losen kjørte tankbåten alt for langt vest på nordgående. og ga ikke Helge Ingstad nok trygg plass... Så enkelter det.
Uten at jeg skal si at jeg kan styre et moderne krigsskip så tror jeg nok atjeg hadde lagt meg øst i løpet denne gangen.
Men det har vel noe av at jeg er gammel og gjør som jeg vil. Hadde jeg vært ung så hadde jeg vel lagt meg der jeg skulle ihht boka.
De fleste i marinen er nyutdannede ogde lærer seg reglene som finnes på hav og havn.
Men på hav og i havn er det en god del gamle mennesker som har laget seg sine egne regler etterhvert.
Unge mennesker er usikre når ting er usikkert ihht det de har lært.
Gamle mennesker driter i det.... De gjør som de alltid har gjort.
Denne tankbåten lå feil i leia. Den gjorde at de unge offiserene på fregatten bl
e usikre og det var grunnen til hele misæren..
Losen kjørte tankbåten alt for langt vest på nordgående. og ga ikke Helge Ingstad nok trygg plass... Så enkelter det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Det var 1 kilometer sjørom mellom Ådnesflua og TS Sola. Så KNM Helge Ingstad hadde masse plass. Og den er bare 16,8 meter bred.
Det lukter at dette er gjort med overlegg. Fregatten har vikeplikt og fartsreduksjonsplikt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p68Lp6/kaptein-om-lydlogg-fra-fregattulykken-jeg-er-virkelig-sjokkert?utm_content=row-1&utm_source=vgfront
Det lukter at dette er gjort med overlegg. Fregatten har vikeplikt og fartsreduksjonsplikt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p68Lp6/kaptein-om-lydlogg-fra-fregattulykken-jeg-er-virkelig-sjokkert?utm_content=row-1&utm_source=vgfront
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
davan
12.11.2018 kl 00:06
9435
Tragisk hele saken, flaut for den norske marine. Tydelig at de har alt for lite
erfaring fra seilas på sjøen. Hovedskylden må ligge på fregatten her, slik som det ser ut.
VTS burde hatt en sterkere kontroll og inngripen over trafikken.
erfaring fra seilas på sjøen. Hovedskylden må ligge på fregatten her, slik som det ser ut.
VTS burde hatt en sterkere kontroll og inngripen over trafikken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
12.11.2018 kl 00:05
9440
Plomma.
Jeg lurer på hvilket scenarier vi hadde fått, hvis begge båtene på første melding ca 4 min før hadde tatt handling som at noe alvorlig var i ferd med å skje. Da hadde det kanskje ikke skjedd noe:)
Jeg lurer på hvilket scenarier vi hadde fått, hvis begge båtene på første melding ca 4 min før hadde tatt handling som at noe alvorlig var i ferd med å skje. Da hadde det kanskje ikke skjedd noe:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:38
Du må logge inn for å svare