Fregattkrasjen er mest sannsynlig gjort med vilje.

Slettet bruker
10.11.2018 kl 03:31 35296

På tide at noen sier det høyt. En klassisk falsk flagg.
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?

https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
14.11.2018 kl 01:12 8132

Ja kun 10 mrd, skandalene vokser. Mener 10 mrd var det scenariet til Breivik også kostet:(
Sku nesten ikke være mulig at dem ikke klarte å berge fregatten til 4 mrd. Beredskapen er lavmål.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
skuggen
14.11.2018 kl 08:39 7970

Det er rapportert fra åpne lystbåter på strekningen Narvik - Bergen at det er hørt trekkspillmusikk (Jularbos julevals) og jodling ombord på fregatten. Samt avsynging av noe som senere av stemmeforskere har blitt tolket som "Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd.

Over Frohavet tok levenet ombord seg ytterligere opp, da det ble observert supplybåter som sannsynligvis lastet karsk ombord på fartøyet.
Nedover mørekysten ble alt stille. Ved Stad ble det observert at fregatten var i ferd med å styre rett på land. Senere har det kommet frem at jungmann Janson våknet og fikk slått hardt styrbord. Det er sagt at mannskapet ikke har fått med seg at Stad-tunellen ennå ikke er sprengt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 09:20 7921

terrorfosker I går kl 21:48 " Hvor dumme tror noen at vi er ?"

Ja etter å ha lest denne tråden kan man lure på om det er noen grense for hvor dum man kan bli :-)
Jeg ler så jeg holder på å falle av stolen.......
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.11.2018 kl 09:56 7874

Du verden! Her var det mange besserwissere samlet på et brett! Skal tro hvor mange av dere som har vært på sjøe i noe større enn en småbåt? Men verdnesmestre på havet later det til at dere er alle mann.

Jeg føler meg rimelig sikker på at mange vil bli overrasket når havarikommisjonen kommer med sin konklusjon. I dag retter majoriteten av det norske folk sitt skyts mot brobesetningen på KNM Helge Ingstad. Vel, når man ikke har bedre innsikt, så er vel kanskje det det mest politisk korrekte og man skiller seg ihvertfall ikke ut fra den gemene hop ved å hoppe på den enkleste konklusjon. Selv utdaterte, 76 år gamle såkalte "forsvarseksperter" gikk i den fellen. Så da er det ikke så merkelig at mesteparten av den norske befolkning velger å hoppe i samme hull.

Men lydloggen som ble offentliggjort i helgen forteller en litt annen historie, men selv den forteller neppe alt og slett ikke nok til å konkludere. Men den bidrar til at det kommer en smule mer info på bordet.

For det første fremstår VTS Fedje særdeles amatørmessig i den lydloggen. Vi vet at KNM Helge Ingstad rapportertte seg inn til VTS Fedje kl 0250, altså over en time før den fatale kollisjonen. Likevel hadde ikke vaktoperatøren peiling på hvilke radarekko MT Sola viste til som kom på sørgående. Her mistet aktørene verdifull tid, nær et minutt. I en fart på 17 knop beveger KNM Helge Ingstad seg 524,7 meter pr minutt. I tillegg gikk MT Sola med 6,5 knop, dvs at dette fartøyet beveger seg 200,6 meter på et minutt. Altså mens denne vaktoperatøren rotet rundt for å finne klarhet i hvilke skip det var som kom imot MT Sola hadde skipene beveget seg nær 725,3 meter mot hverandre! Når man vet at MT Sola traff Helge Ingstad med styrbord anker ganske langt bak på Helge Ingstad, så viser det at det var lite som skulle til for at fartøyene hadde gått klar hverandre.

Det er også verdt å merke seg at det finnes en prosedyre der losen på tankefartøy som skal ut fra Stureterminalen kontakter VTS Fedje for å sjekke om der er sørgående trafikk. Om så er venter man med å ta tankefartøy ut i leden til sørgående trafikk har passert. Det skjedde ikke denne torsdagen, med det resultat at en diger tanker endte opp på feil side av leden med Helge Ingstad i 17 knop i motsatt retning.

Et tredje element er VTS Fedje sin mangel på VHF proedyrer og at all kommunikasjon foregikk på norsk. Hvorfor skjer det i et område der mange offiserer på handelsskip er utlendinger?

Dersom VTS Fedje sklal kontrollere trafikken i det angitt området burde VTS vært langt mer på hugget og informert både tankskip og Helge Ingstad om hva som beveget seg i området. Hvorfor gikk ikke vakthavende på VTS Fedje ut og informerte MT Sola om en fregatt på bvei sydover i Hjeltefjorden? Den hadde tross alt meldt seg inn til VTS kl 0250. Hvorfor gikk ikke VTS Fedje ut til Helge Ingstad og informerte om at en koloss av en tanker var på vei ut i hnas del av farvannet og ville komme nordover på vestsiden av Hjeltefjorden?

Dersom man seiler i andre deler av verden, spesielt rundt de britiske øyer, så vil trafikksentraler spille en helt annen og langt mer aktiv rolle. De vil kontakte deg og gi utførlig informasjon om potensielle farer som ligger foran i leden. I dette tilfellet forholdt VTS Fedje seg merkeverdig passiv og hjalp verken MT Sola eller KNM Helge Ingstad. Ved å kommunisere på norsk hjalp de heller ikke annen trafikk i området, der offiserer på bro snakket engelsk. Først 50 minutter etter kollisjonen fikk engelstalende offiserer i området informasjon om hva som foregikk. rolig.

Ut fra lydloggen VG har lagt ut blir det veldig klart og tydelig at VTS Fedje bidro mer til å forvirre enn kontrollere når situasjonen oppstod. Prosedyrebruken gjorde at man kommer i tvil om det er losen på MT Sola eller VTS som snakker.

Så kan man gjerne si hevde at KN,M Helge Ingstad skulle hatt aktiv utsendelse på AIS. Men det var ikke det at tankeren ikke så fregatten, man han visste ikke hvem det var. Men ettersom det ikke er ulovlig og en vanlig prosedyre at marinefartøy hittil har kunnet slå av AIS, så er det desto viktigere at VTS merker fartøyets radarekko når det kommer inn i VTS sitt ansvarsområde slik at de på VTS har kontroll. Det har tydeligvis ikke skjedd i dette tilfellet.

Jeg sier ikke at det er VTS sin feil, men jeg ber dere besserwissere om å besinne dere. I denne saken er det mange feil som er begått, og slett ikke bare fra Helge Ingstad sin side. Det er fregattene som nå ligger på bunn, men her kunne det i verste fall skjedd langt større skade, både på personell men også på naturen. Tross alt er det nå kun materielle skader og kongeriket Norge går ikke konk pga et fregattap.

Så jeg anmoder folket om å vente til havarikommisjonen har sagt sitt før dere hopper på konklusjoner og henger folk!
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
skuggen
14.11.2018 kl 10:39 7841

SISTE NYTT!
Fra usikre kilder i Bismo har det nå kommet frem at fregatten var innom Geirangerfjorden, der mannskapet kombinerte turen med sightseeing av Brudesløret og øvelse i å manøvrere i trange farvann.
Lageret av karsk var tomt. I Geiranger bunkret fartøyet opp fra tankbiler med den beryktede Skjåk-geneveren. Produsert i den nedbørsrike og flomutsatte kommunen Skjåk,
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pengex
14.11.2018 kl 14:05 7755

Kan jeg også kjøre bilen på havet og kreve forsikringspenger?
Kan jo alltids feste den i noen fiskesnører om det hjelper.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
kokkohill
14.11.2018 kl 16:50 7690

Dette er tull London ,du kan ikke bringe inn verden og den Engelske kanal i denne saken.
Vi snakker Hjeltefjorden ,med tung sakte trafikk og med god plass til hva det skal være. Ingen stopper opp fjorden pga HI kommer Sørgående .

HI hadde en halv NM in til grunna, men valgte å krysse like fremfor Sola og brøt vikeplikten for styrbord...

HI har gått i blinde og hva som har skjedd på broa får etterforsking finne ut av....
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
14.11.2018 kl 17:05 7679

kokohill, helt riktig.
Det LM kommer med her er bare tøv.
Å sammenligne ett av de mest trafikkerte farvann i verden med Hjeltefjorden blir for dumt.
Har selv gått den engelske kanalen med båter opp til 280 000dw, og her spiller dyptgående inn, strøm og trafikken.
I tillegg er det separasjons soner i kanalen på grunn av den store trafikken.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 22:21 7555

Londonmsnnen, makan til viss vass.
Her har en skip utrustet med all verdens av topp moderne utstyr, full bemanning på broen og lydlogg fra en av kanalene der det klart fremkommer at Helge Ingstad flere ganger får klar beskjed om å dreie om. Hvorfor i huleste gjør fortsetter fregatten rett frem i 17 knop uten å stoppe farten? Det er jo barnelærdom som alle småbåtførere vet.
Amatører på fregatten er det liten tvil om.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
davan
14.11.2018 kl 22:38 7525

Det er mye riktig i det som LM sriver. Her blir det nok oppvask med flere aktører. Det er mye som vil komme frem som vi ikke har full oversikt over. mest sansynlig vil HI få mesteparten av skylden. Hvorfor AIS blir avslått av i fredstid er uforståelig, skulle derimot vert påbudt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pengex
15.11.2018 kl 21:08 7328

Her er nyhetene ...tikk tikk tikk.....4000tonns kran gikk ned i forsøk på å løfte 5000tonns båt fyllt med vann......tikk....tikk.....tikk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2018 kl 22:31 7275

Bare flaks at ikke liv gikk tapt, skal ikke denne fadesen få konsekvenser for noen?
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Inkognito73
16.11.2018 kl 14:04 7150

Trådstarter har rett: Her er det en konspirasjon! Han tar bare feil av hvem som står bak. Sjøforsvaret er kjøpt og betalt av Specsavers. Hele forliset er del av deres "Skulle ha gått til Specsavers"-kampanje...
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
skuggen
16.11.2018 kl 16:58 7101

Hva skal vi med stand-up komedie i Oslo Sentrum når vi har denne tråden på Hegnar? Gratis.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2018 kl 08:40 7000

Over en uke etter at Sjøforsvaret kjørte en av sine fem fregatter inn i et 250 meter langt tankskip, vet forsvarssjefen fortsatt ikke hva som gikk galt.

– Vi har valgt å ikke spørre personellet, fordi vi ikke vil påvirke dem. Selvfølgelig forteller de til våre psykologer og prester. Men de har taushetsplikt, så de forteller det ikke videre, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes som er sjef for Sjøforsvaret, til NRK.

https://resett.no/2018/11/17/sjoforsvarssjefen-etter-havari-vet-ikke-hva-som-skjedde/
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2018 kl 08:44 6997

Hvis personellet ikke psykisk sterke nok til å avgi en forklaring, hvordan kan de være psykisk sterke nok til å delta i krig?

Det virker som om all denne bomullsinpakningen viser til at det var kvinner involvert i kollisjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2018 kl 08:52 6988

– Å ha kvinner i Forsvaret er et eksperiment man ikke kjenner konsekvensen av.

Resett-redaktør Helge Lurås omtaler likestilling i Forvaret som «et eksperiment» som kan ha negative konsekvenser.

TV2
https://www.tv2.no/a/10221579/
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
cold
17.11.2018 kl 09:35 6961

Fregatten ligger på koIissjonskurs og holder hele 17 knops fart. Skipet blir ropt opp flere ganger og advart men blir kontant ignorert. Etter mitt syn er dette er ren sabotasje og jeg mistenker at den russiske kapteinen om bord sammen med medsammensvorne har utført dette oppdraget for russisk etterretning. Hvis du jobbet for russisk etterretning og hadde mulighet til å senke HI; dere må bare innrømme at lydopptakene tilsier at dette var ren sabotasje. I Storbritannia har de nå avdekket at bortimot 75 000 av de vel 150 000 russerne som er bosatt der jobber eller på ett eller anna vis er engasjert hos den russiske etterretning. Er det virkelig noen som tror det er annerledes her til lands? Russerne har infiltrer hele landet både politisk og militært. Grunnen til dette er veldig enkel. Folk tørr ikke gripe tak i mistenksomhet i frykt for at noen kan bli såret. Forsvaret i Norge er en dårlig vits. Man er nødt til å følge opp høye offiserer og drive effektiv etterretning og slå til med det samme. Også PST sjefen i Norge er kvinne så da er det på med silkehanskene og late som alt er bra, lage et inntrykk av at alt står bra til. Sannheten er at de har mistet kontrollen for lenge siden. De har ikke ressurser til å følge opp flere tusen islamister og samtidig drive kontraspionasje!

Forsvaret har varslet at de trenger ett år(!) på denne saken (som kunne være løst på under 4 uker. Forutsatt at de får fullt omfang av skadene som senket fregatten). Men her er det neon som skal beskyttes. Du vet når tiden går og et år er omme er litt av sjokket kommet på avstand. Man glemmer fort og ett år er lang tid. Nok tid til at det blir formildende omstendigheter for sabotørene og jenta som sovnet på vakt under navigasjon.
De ansvarlige burde vært fengslet omgående. I Norge er disse kjeltringene ikke en gang suspendert!

Det gir visst høy status blant unge kvinner å tjenestegjøre i forsvaret. At hele 4 av 5 navigatører på Helge Ingstad er kvinner er rett og slett tragisk. Blir det krig er de syke eller gravide alle sammen. Jeg har selv vært i militæret og sett selv av kvinner ikke er i nærheten av å matche gutter på samme alder hva angår fysiske tester. For eksempel 5 mila med full oppakning. Den gang var det 2 jenter fordelt over 2 kompanier (ca. 950 mann). Den ene jenta kom i mål om natten, vel 3 timer at siste tjukkas var i mål. Hun andre måtte kjøres på legevakten, sannsynligvis pga. at hun faket seg syk, for enste dag var hun merkelig nok ute på oppstillingsplassen og så helt fin ut. Kvinner i militæret svekker forsvarsevnen, sånn er det bare uansett hva kråkene hos likestillingsombudet sier. Disse kråkene skader landet vårt så hele dritten burde vært nedlagt. De gir seg aldri før siste mann er gruset og sitter bak lås og slå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
pengex
17.11.2018 kl 10:02 6930

Hørte samtalen på superradioen, ganske utrolig at dette opplegget fortsatt har så dårlig lyd. Men alt fra fregatten og vts sin side virker bra amatøraktig.
Utrolig artig å spørre om ståiklumpen fortsatt flyter og hvor mange passasjerer tankeren har. Som alle båtfolk vet er en passasjer en som ikke jobber ombord.
Redigert 21.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare