Mpcc Bull 2022 tråd 3
På nytt ble forrige tråd fra 11.4.22 stengt med 596.621 leserklikk og 2.984 innlegg. Den brakte oss fra kr 27,75 til kr 25,00.
Utbytte så langt kr 5,52 + 29.9.22 kr 1,85
Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 13.351 til 15.553
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 18.8.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q2_2022_Earnings_Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: https://investornytt.no/teknisk-analyse-av-mpc-container-ships/
Utbytte så langt kr 5,52 + 29.9.22 kr 1,85
Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 13.351 til 15.553
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 18.8.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q2_2022_Earnings_Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: https://investornytt.no/teknisk-analyse-av-mpc-container-ships/
Redigert 22.08.2022 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Lurer på hvor denne tråden bringer oss :)
Alle gode ting er tre, og jeg er sikker på at den fjerde følger med..., osv. :-)
jodelmann
18.08.2022 kl 11:16
29363
Slettet brukerskrev Alle gode ting er tre, og jeg er sikker på at den fjerde følger med..., osv. :-)
Foreløpig ser jo dagen veldig lys ut. Måtte det fortsette. Hadde vært litt artig om shorterne kunne blitt belemret med litt "Game Stop" assosiasjoner.
PSI- Investor
18.08.2022 kl 11:19
29318
Veldig bra med ny tråd! Takk!
Står det noe om nye slutninger noe sted?
Jeg har ikke funnet det jeg.
Men hvis 65% av 2024 nå er spikret så må det jo være noen?
Hvis det er riktig da.
Står det noe om nye slutninger noe sted?
Jeg har ikke funnet det jeg.
Men hvis 65% av 2024 nå er spikret så må det jo være noen?
Hvis det er riktig da.
Redigert 18.08.2022 kl 11:20
Du må logge inn for å svare
karve
18.08.2022 kl 11:19
29296
Landkrabba skrev KBKRIST! KBKRIST! KBKRIST! 👑🏆💪
Jeg slutter meg til den hyllesten 🤗🥇🏆 En fryd å følge hans innlegg 👏
Kbkristi
18.08.2022 kl 11:20
29286
Oslo, 18 August 2022
The distribution will be made from previously paid in share premium transferred
from the Company's share premium account.
Distribution amount: USD 0.19 per share
Declared currency: USD. Payment to shares registered with Euronext VPS will be
distributed in NOK.
Last day including right: 21 September 2022
Ex-date: 22 September 2022
Record date: 23 September 2022
Payment date: 29 September 2022 (on or about)
Date of board resolution: 17 August 2022
The distribution will be made from previously paid in share premium transferred
from the Company's share premium account.
Distribution amount: USD 0.19 per share
Declared currency: USD. Payment to shares registered with Euronext VPS will be
distributed in NOK.
Last day including right: 21 September 2022
Ex-date: 22 September 2022
Record date: 23 September 2022
Payment date: 29 September 2022 (on or about)
Date of board resolution: 17 August 2022
PSI- Investor
18.08.2022 kl 11:26
29203
Forfallet på restskatten fra 2021 er 26/9 så da må kemneren altså vente i tre dager, men det får gå.
Fint med tilbakebetaling også denne gangen, da blir det altså ikke utløst skatt denne gangen heller.
Hvis man ikke selger da.
Kun viktig for oss som ikke har aksjene i ASK.
I ASK spiller det jo ingen rolle. Der er det først skatt når man tar ut mer enn man har satt inn på kontoen.
Og fint at det står i klartekst 0,19 dollar, for i den tidligere presentasjonen var det jo en forutsetning om de siste 0,04 for skipet.
Jeg la merke til at de hadde betalt ned gjeld tilsvarende ca 1,-.kr aksjen i løpet av første halvår. Det er jo fint det også.
Fint med tilbakebetaling også denne gangen, da blir det altså ikke utløst skatt denne gangen heller.
Hvis man ikke selger da.
Kun viktig for oss som ikke har aksjene i ASK.
I ASK spiller det jo ingen rolle. Der er det først skatt når man tar ut mer enn man har satt inn på kontoen.
Og fint at det står i klartekst 0,19 dollar, for i den tidligere presentasjonen var det jo en forutsetning om de siste 0,04 for skipet.
Jeg la merke til at de hadde betalt ned gjeld tilsvarende ca 1,-.kr aksjen i løpet av første halvår. Det er jo fint det også.
Redigert 18.08.2022 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.08.2022 kl 11:33
29133
Ja, Kemnern får vente noen dager på meg også. Første forfall er jo nå på mandag, så det har jo kanskje bidratt til litt ekstra salg de siste dager.
SarevoK
18.08.2022 kl 12:09
28870
Jeg har aksjene mine i zero konto.. Sist utbytte sto det
under transaksjonen at det var "Tilbakebetaling", dette var altås 29.juni. Er det bare et annet navn enn Utbytte? Ser du skriver "Tilbakebetaling også denne gangen".. Kunne du forklart en stakkkars nybegynner dette? :)
under transaksjonen at det var "Tilbakebetaling", dette var altås 29.juni. Er det bare et annet navn enn Utbytte? Ser du skriver "Tilbakebetaling også denne gangen".. Kunne du forklart en stakkkars nybegynner dette? :)
INFRONT TDN DIREKT:
MPC Container Ships stiger rundt 7,6 prosent etter kvartalsslipp torsdag. Selskapet fikk et driftsresultat på 93 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 119 millioner dollar i første kvartal. Driftsinntektene var 152 millioner dollar i kvartalet (143). Ebitda var 112 millioner dollar (138). Styret i selskapet besluttet å utbetale et utbytte på 0,15 dollar pr aksje og et tilleggsutbytte på 0,04 dollar pr aksje avhengig av vellykket overlevering av containerskipet "AS Serafina".
Omsetnings- og ebitda-guidingen for helåret 2022 ble økt til henholdsvis 570-585 millioner dollar og 470-490 millioner dollar.
Fearnley Securities skriver at verdsettelsene i aksjemarkedet for containerskipseiere ser ut til å ha vært frakoblet fra netto eiendelsverdiene en stund i påvente av en nedkjøling av charterrater og skipsverdier.
"Til tross for tidlig tegn på en gradvis nedkjøling, ser vi etter motstandskraft fra skrotverdier og ebitda-ordrereserven som dekker markedsverdien med 1,25 ganger. Dette kombinert med vårt estimat for utbytteavkastning på om lag 30 prosent i 22/23/24 før potensielle ekstraordinære utbytter danner det grunnlag for vårt fortsatt konstruktivt syn på MPCC", skriver meglerhuset.
I forbindelse med kvartalsrapporten kommenterte konsernsjef Constantin Baack at ettersom tilgjengelig tonnasje i markedet er svært begrenset, er timecharterratene ventet å forbli solide i de kommende kvartalene.
MPC Container Ships stiger rundt 7,6 prosent etter kvartalsslipp torsdag. Selskapet fikk et driftsresultat på 93 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 119 millioner dollar i første kvartal. Driftsinntektene var 152 millioner dollar i kvartalet (143). Ebitda var 112 millioner dollar (138). Styret i selskapet besluttet å utbetale et utbytte på 0,15 dollar pr aksje og et tilleggsutbytte på 0,04 dollar pr aksje avhengig av vellykket overlevering av containerskipet "AS Serafina".
Omsetnings- og ebitda-guidingen for helåret 2022 ble økt til henholdsvis 570-585 millioner dollar og 470-490 millioner dollar.
Fearnley Securities skriver at verdsettelsene i aksjemarkedet for containerskipseiere ser ut til å ha vært frakoblet fra netto eiendelsverdiene en stund i påvente av en nedkjøling av charterrater og skipsverdier.
"Til tross for tidlig tegn på en gradvis nedkjøling, ser vi etter motstandskraft fra skrotverdier og ebitda-ordrereserven som dekker markedsverdien med 1,25 ganger. Dette kombinert med vårt estimat for utbytteavkastning på om lag 30 prosent i 22/23/24 før potensielle ekstraordinære utbytter danner det grunnlag for vårt fortsatt konstruktivt syn på MPCC", skriver meglerhuset.
I forbindelse med kvartalsrapporten kommenterte konsernsjef Constantin Baack at ettersom tilgjengelig tonnasje i markedet er svært begrenset, er timecharterratene ventet å forbli solide i de kommende kvartalene.
PSI- Investor
18.08.2022 kl 12:27
28649
Kan dessverre ikke noe om zero- konto, husker det var en øl som het zero en gang men...
Uansett så er utgangspunktet for beskatning av både aksjegevinster og utbytter for tiden formidable 35,2%.
Dersom man eier aksjer på en gammeldags konto uten ASK eller zero eller pepsimax så beskattes da et vanlig utbytte med en gang.
Når det er tilbakebetaling av aksjekapital så beskattes det først når aksjen selges ved at de justerer din inngangsverdi på aksjen tilsvarende det mottatte tilbakebetalingsbeløpet. Så har du kjøpt aksjen for 23 og nå mottar 1,85 i utbytte så skal du, når du selger, beskattes for salgsverdi minus ny inngangsverdi som de da beregner til 21,15 (23-1,85)
Har du pengene på ASK beskattes du først når du tar ut mer penger enn du satte inn uansett, så da spiller det ingen rolle.
Nå vet ikke jeg om dette ble noe klarere. Jeg skjønte i går at noe lærertalent det har jeg ikke.
Uansett så er utgangspunktet for beskatning av både aksjegevinster og utbytter for tiden formidable 35,2%.
Dersom man eier aksjer på en gammeldags konto uten ASK eller zero eller pepsimax så beskattes da et vanlig utbytte med en gang.
Når det er tilbakebetaling av aksjekapital så beskattes det først når aksjen selges ved at de justerer din inngangsverdi på aksjen tilsvarende det mottatte tilbakebetalingsbeløpet. Så har du kjøpt aksjen for 23 og nå mottar 1,85 i utbytte så skal du, når du selger, beskattes for salgsverdi minus ny inngangsverdi som de da beregner til 21,15 (23-1,85)
Har du pengene på ASK beskattes du først når du tar ut mer penger enn du satte inn uansett, så da spiller det ingen rolle.
Nå vet ikke jeg om dette ble noe klarere. Jeg skjønte i går at noe lærertalent det har jeg ikke.
På an igjen
18.08.2022 kl 12:33
28696
Pen stigning i dag sålangt om du kan nevne et bedre utbytte case enn MPCC så venter jeg på svar. Kom litt sent hjem fra nattevakten men la inn en ordre på 23.88 som ikke gikk inn men justerte den etter oppgangen da jeg innså at den ordren aldri kom å bli noe av. Fikk tilslutt kjøpt 4000 til 24.75. Blir pene utbytter fremover. Ha fortsatt en nydelig dag, her går det opp.
Hehe
Jeg så hva som ble skrevet ang utbytte i går, men mitt problem var at jeg har trodd at der var kun 2 involverte i shorthandel. En utlåner og en shorter altså låntager.
Att der var tre involverte visste jeg ikke.
Er litt klokere nå! Håper jeg😏
Jeg så hva som ble skrevet ang utbytte i går, men mitt problem var at jeg har trodd at der var kun 2 involverte i shorthandel. En utlåner og en shorter altså låntager.
Att der var tre involverte visste jeg ikke.
Er litt klokere nå! Håper jeg😏
UNIT
18.08.2022 kl 12:53
28560
Fra rapporten: While vessel smaller than 5.2 thousand TEU are expected to grow by 3,6% in 2023 and to decline by 0,5% in 2024, intra-regional demand growth is expected to reach 3,9% in 2023 and 6% in 2024
Dexter
18.08.2022 kl 13:21
28380
Det er det samme for flere av oss. Kbkristi (hill deg!) gjør det samme. Og jeg gjør det samme. Så lenge første forfall betales lever de nok godt med å vente inn penger fra oss. Men det er viktig å betale den første regningen, ellers kommer hele beløpet til forfall.
Redigert 18.08.2022 kl 14:11
Du må logge inn for å svare
Helg11
18.08.2022 kl 13:30
28327
Tråd 3, fantastisk! :-)
Har som vanlig justert regnearket. AS Serafina går da ut, og har lagt inn NCL Vestland og NCL Nordland fra tidlig 2024.
MPCC har flere skip som jeg på forhånd tenkte var forward fixed, men dengang ei. Virker hvertfall som om MPCC tror såpass på markedet at de venter ut kundene enten ifm. gode salg eller gode kontrakter.
Har som vanlig justert regnearket. AS Serafina går da ut, og har lagt inn NCL Vestland og NCL Nordland fra tidlig 2024.
MPCC har flere skip som jeg på forhånd tenkte var forward fixed, men dengang ei. Virker hvertfall som om MPCC tror såpass på markedet at de venter ut kundene enten ifm. gode salg eller gode kontrakter.
Samme strategi her :-).
PSI- Investor
18.08.2022 kl 13:39
28244
Ja betalte den første i god tid med litt av forrige utbytte, liker å ikke ha fakturaer hengende.
I dag ser det ikke ut til at aksjonærene blander korta og tenker at shipping er shipping.
Bulkratene raser.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0GegWA/shippingindeks-stuper
Hvis man husker noen få dager bakover i tid var det en med å sitte i bulk i nicket sitt som mente på at container er det dårligste shippingsegmentet fremover.
I dag ser man altså rater innen bulk, cape, på ca halvparten av kostnadene, og kursen er fremdeles skyhøy på gogl.
Nå har de jo sikret deler av flåten på ca 50% over kostnad for noen få måneder, men her er det altså i mye større grad å håpe fremover.
Hos oss er det sikkert til langt uti 2024 allerede.
Så jeg er fremdeles ikke i tvil om hvilket segment jeg velger.
Ja nå er det jo flere da selvsagt. De håper veldig i tank også. Og de kan jo få rett kanskje. Kursen på fro er likevel ikke langt unna der den var ved ekstremrater for to år siden så man kan lure på potensialet.
Huff nei nå ble det negativt igjen, jeg gleder meg over dagens tall og også til utbyttemiddag!
I dag ser det ikke ut til at aksjonærene blander korta og tenker at shipping er shipping.
Bulkratene raser.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0GegWA/shippingindeks-stuper
Hvis man husker noen få dager bakover i tid var det en med å sitte i bulk i nicket sitt som mente på at container er det dårligste shippingsegmentet fremover.
I dag ser man altså rater innen bulk, cape, på ca halvparten av kostnadene, og kursen er fremdeles skyhøy på gogl.
Nå har de jo sikret deler av flåten på ca 50% over kostnad for noen få måneder, men her er det altså i mye større grad å håpe fremover.
Hos oss er det sikkert til langt uti 2024 allerede.
Så jeg er fremdeles ikke i tvil om hvilket segment jeg velger.
Ja nå er det jo flere da selvsagt. De håper veldig i tank også. Og de kan jo få rett kanskje. Kursen på fro er likevel ikke langt unna der den var ved ekstremrater for to år siden så man kan lure på potensialet.
Huff nei nå ble det negativt igjen, jeg gleder meg over dagens tall og også til utbyttemiddag!
Sparefant
18.08.2022 kl 14:11
27997
En flott dag i MPCC etter fantastiske tall, men hvor lange varer det fordi nå starter Finansavisene igjen å så litt tvil på førstesiden såklart på nett...
Er mange krefter som drar i denne aksjen de siste dagene, det er det liten tvil om :-(
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/18/7915635/store-kurssvingninger-for-mpc-container-ships
Er mange krefter som drar i denne aksjen de siste dagene, det er det liten tvil om :-(
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/18/7915635/store-kurssvingninger-for-mpc-container-ships
Samme her!
Herlig dag det her, må jeg si! Topp utbytte og gode utsikter.
Det må være ekstra godt for deg og Helg11 å oppleve at regnearkene treffer så godt som de gjorde.
Enda så sier DNB i sin morgensending at man traff sånn nogenlunde. Men DNB er fortsatt skeptisk til kjøpet av to nye skip og anfører at det kan føre til et redusert utbytte. Det gjøres uten å nevne at kjøpene er bundet opp til kontrakter med kunder i hele 15 år. Jeg synes ikke DNB opptrer redelig her!
Men dette er bare gjentagelser av meglerhusets stadige forsøk på å være skeptiske. Aksjekursen og det høye volumet viser derimot at det er all grunn til å feire dagens nyheter. Og kl. 15.00 kommer Baack med sin presentasjon.
Hvilke knapper trykker man på igjen for å få opp den norske teksten i skjermbildet?
Herlig dag det her, må jeg si! Topp utbytte og gode utsikter.
Det må være ekstra godt for deg og Helg11 å oppleve at regnearkene treffer så godt som de gjorde.
Enda så sier DNB i sin morgensending at man traff sånn nogenlunde. Men DNB er fortsatt skeptisk til kjøpet av to nye skip og anfører at det kan føre til et redusert utbytte. Det gjøres uten å nevne at kjøpene er bundet opp til kontrakter med kunder i hele 15 år. Jeg synes ikke DNB opptrer redelig her!
Men dette er bare gjentagelser av meglerhusets stadige forsøk på å være skeptiske. Aksjekursen og det høye volumet viser derimot at det er all grunn til å feire dagens nyheter. Og kl. 15.00 kommer Baack med sin presentasjon.
Hvilke knapper trykker man på igjen for å få opp den norske teksten i skjermbildet?
PSI- Investor
18.08.2022 kl 14:31
27801
Ja det er vel best å så litt tvil sikkert, det er nok ikke meningen av vi vanlige folk skal tjene penger uten å få litt mavesår...
Helt på siden
Fikk en faktura av Gjensidige nå. For å i det hele tatt få tak i den må man logge inn på deres side og hente den ut selv.
Og den inneholder info som betalingsfrist og sum, og TELEFAX- nr! Hurra, er så glad for det telefax nummeret, for kontonr og kid gadd de ikke ta med
Går verden fremover alltid...?
Helt på siden
Fikk en faktura av Gjensidige nå. For å i det hele tatt få tak i den må man logge inn på deres side og hente den ut selv.
Og den inneholder info som betalingsfrist og sum, og TELEFAX- nr! Hurra, er så glad for det telefax nummeret, for kontonr og kid gadd de ikke ta med
Går verden fremover alltid...?
Kbkristi
18.08.2022 kl 14:37
27739
FA´s artikkel er en plussartikkel, og her kommer den:
Store kurssvingninger for MPC Container Ships
MPC Container Ships er ingenting for sarte sjeler. Svingningene i aksjekursen er enorme.
Publisert 18. aug. 2022 kl. 13.53
RATEFALL: – Ratene har falt noe i kvartalet, men er fremdeles langt over nivåene vi så før pandemien, sier Constantin Baack.
Bjørn Henning Grandal
Journalist
Flaskehalser, havnekaos og containermangel grunnet en boom i etterspørselen etter handelsvarer har sendt fraktratene i containermarkedet til værs. Oppturen startet så smått høsten 2020 før det virkelig tok av i 2021. I fjor var det konstant høy etterspørselsvekst og en veldig lav tilbudsvekst og i shipping er det ikke mye som slår akkurat den kombinasjonen.
Etter at MPC-aksjen falt fra 45 kroner i juni 2018 og helt ned i 1,87 kroner i august 2020 var det full fyr på børsen i 2021. Aksjen steg med voldsomme 288 prosent og det var det ingen som klarte å straffe på Oslo Børs i fjor.
Oppturen fortsatt inn i 2022, men i april var det bom stopp da aksjen toppet ut på 32 kroner. Fra inngangen til april og frem til starten av juli falt aksjen med i overkant av 40 prosent. På sensommeren har imidlertid MPC gjort et nytt solid børscomeback og etter en oppgang på 1,7 prosent i morgentimene torsdag har aksjen steget med pene 32,5 prosent i løpet av de siste 45 dagene.
Sterke resultater
Containerfraktselskapet leverte sterke andrekvartalstall torsdag sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene økte med 120 prosent til 151,7 millioner dollar, mens resultatet før skatt ble nær åttedoblet fra 12 til 90,4 millioner dollar.
MPC Container Ships var likevel et godt stykke unna å kopiere rekordresultatet fra fjerde kvartal i fjor. Da satt rederiet igjen med et resultat før skatt på hele 128,4 millioner dollar. Andrekvartalsresultatet var også svakere enn resultatet i første kvartal, som endte på 116,8 millioner dollar.
– Ratene har falt noe i kvartalet, men er fremdeles langt over nivåene vi så før pandemien. Tilgjengelig tonnasje er ekstremt begrenset og vi forventer at time charter-ratene forblir solide i de kommende kvartalene, sier adm. direktør Constantin Baack i MPC Container Ships.
Selskapet hever guidingen på både inntekter og EBITDA for 2022 til henholdsvis 570–585 millioner kroner og 470–490 millioner. Styret har også vedtatt å heve utbyttet til 0,15 dollar pr. aksje fra tidligere 0,13 dollar pr. aksje i første kvartal.
DNB Markets nedjusterte tidligere denne uken sitt kursmål på MPC Container Ships-aksjen fra 35 til 29,1 kroner. Torsdag fulgte Fearnley Securities etter med en nedjustering 37 til 32 kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/18/7915635/store-kurssvingninger-for-mpc-container-ships
Store kurssvingninger for MPC Container Ships
MPC Container Ships er ingenting for sarte sjeler. Svingningene i aksjekursen er enorme.
Publisert 18. aug. 2022 kl. 13.53
RATEFALL: – Ratene har falt noe i kvartalet, men er fremdeles langt over nivåene vi så før pandemien, sier Constantin Baack.
Bjørn Henning Grandal
Journalist
Flaskehalser, havnekaos og containermangel grunnet en boom i etterspørselen etter handelsvarer har sendt fraktratene i containermarkedet til værs. Oppturen startet så smått høsten 2020 før det virkelig tok av i 2021. I fjor var det konstant høy etterspørselsvekst og en veldig lav tilbudsvekst og i shipping er det ikke mye som slår akkurat den kombinasjonen.
Etter at MPC-aksjen falt fra 45 kroner i juni 2018 og helt ned i 1,87 kroner i august 2020 var det full fyr på børsen i 2021. Aksjen steg med voldsomme 288 prosent og det var det ingen som klarte å straffe på Oslo Børs i fjor.
Oppturen fortsatt inn i 2022, men i april var det bom stopp da aksjen toppet ut på 32 kroner. Fra inngangen til april og frem til starten av juli falt aksjen med i overkant av 40 prosent. På sensommeren har imidlertid MPC gjort et nytt solid børscomeback og etter en oppgang på 1,7 prosent i morgentimene torsdag har aksjen steget med pene 32,5 prosent i løpet av de siste 45 dagene.
Sterke resultater
Containerfraktselskapet leverte sterke andrekvartalstall torsdag sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene økte med 120 prosent til 151,7 millioner dollar, mens resultatet før skatt ble nær åttedoblet fra 12 til 90,4 millioner dollar.
MPC Container Ships var likevel et godt stykke unna å kopiere rekordresultatet fra fjerde kvartal i fjor. Da satt rederiet igjen med et resultat før skatt på hele 128,4 millioner dollar. Andrekvartalsresultatet var også svakere enn resultatet i første kvartal, som endte på 116,8 millioner dollar.
– Ratene har falt noe i kvartalet, men er fremdeles langt over nivåene vi så før pandemien. Tilgjengelig tonnasje er ekstremt begrenset og vi forventer at time charter-ratene forblir solide i de kommende kvartalene, sier adm. direktør Constantin Baack i MPC Container Ships.
Selskapet hever guidingen på både inntekter og EBITDA for 2022 til henholdsvis 570–585 millioner kroner og 470–490 millioner. Styret har også vedtatt å heve utbyttet til 0,15 dollar pr. aksje fra tidligere 0,13 dollar pr. aksje i første kvartal.
DNB Markets nedjusterte tidligere denne uken sitt kursmål på MPC Container Ships-aksjen fra 35 til 29,1 kroner. Torsdag fulgte Fearnley Securities etter med en nedjustering 37 til 32 kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/18/7915635/store-kurssvingninger-for-mpc-container-ships
Gode tall, som forventet. Men er det ingen nye slutninger, eller er det undertegna som ikkje finner informasjonen? New Contex fortsetter nedover i dag, så etter mit syn bør ein slutte det som sluttes kan av skip (om mulig - og mulig eg tar feil også)...
Eit mindre moment og tenke på:
https://e24.no/boers-og-finans/i/mrGV4L/svensk-tankrederi-skrinlegger-planer-om-aa-frakte-containere
Eit mindre moment og tenke på:
https://e24.no/boers-og-finans/i/mrGV4L/svensk-tankrederi-skrinlegger-planer-om-aa-frakte-containere
Redigert 18.08.2022 kl 14:42
Du må logge inn for å svare
Chrissern
18.08.2022 kl 14:41
27681
Har ikke pluss, men denne artikkelen skjønner jeg ikke hvorfor kommer nå...
"Ikke for sarte sjeler", "enorme svingninger" og så videre.
Hva er poenget med å komme med sånne skremselsartikler akkurat når tallene er ekstremt gode? Synes dette er på kanten til markedsmanipulasjon, spesielt for oss i privatmarkedet.
"Ikke for sarte sjeler", "enorme svingninger" og så videre.
Hva er poenget med å komme med sånne skremselsartikler akkurat når tallene er ekstremt gode? Synes dette er på kanten til markedsmanipulasjon, spesielt for oss i privatmarkedet.
PSI- Investor
18.08.2022 kl 14:42
27672
Artikkelen gir jo helt feil inntrykk.
Å sammenligne resultater inkludert storsalg av assets med et rent driftsresultat blir jo bare tull.
Ordinære inntekter stiger kvartal for kvartal. Det har de gjort lenge og vil også fortsette å gjøre lenge uansett ratefall eller ikke
Å sammenligne resultater inkludert storsalg av assets med et rent driftsresultat blir jo bare tull.
Ordinære inntekter stiger kvartal for kvartal. Det har de gjort lenge og vil også fortsette å gjøre lenge uansett ratefall eller ikke
Takk Kbkristi! Jeg merker meg følgende fra denne artikkelen:
"MPC Container Ships var likevel et godt stykke unna å kopiere rekordresultatet fra fjerde kvartal i fjor. Da satt rederiet igjen med et resultat før skatt på hele 128,4 millioner dollar. Andrekvartalsresultatet var også svakere enn resultatet i første kvartal, som endte på 116,8 millioner dollar."
Ikke et ord om at de gode resultatene i Q4-21 og Q1-22 et godt stykke på vei skyldtes overskudd fra salg av skip... Nei da, følges opp med sitat fra CB om at ratene har falt noe i kvartalet. Ser jo ut til at toppen var nådd i Q4 i fjor, og derfra har det gått nedover! Gir bare så feil bilde, irriterende!
Hehe, så ikke innlegget ditt PSI, før jeg postet mitt. :-)
"MPC Container Ships var likevel et godt stykke unna å kopiere rekordresultatet fra fjerde kvartal i fjor. Da satt rederiet igjen med et resultat før skatt på hele 128,4 millioner dollar. Andrekvartalsresultatet var også svakere enn resultatet i første kvartal, som endte på 116,8 millioner dollar."
Ikke et ord om at de gode resultatene i Q4-21 og Q1-22 et godt stykke på vei skyldtes overskudd fra salg av skip... Nei da, følges opp med sitat fra CB om at ratene har falt noe i kvartalet. Ser jo ut til at toppen var nådd i Q4 i fjor, og derfra har det gått nedover! Gir bare så feil bilde, irriterende!
Hehe, så ikke innlegget ditt PSI, før jeg postet mitt. :-)
Redigert 18.08.2022 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
coronet
18.08.2022 kl 14:50
27599
Da er salget av "AS SERAFINA" gjennomført. I løpet av de siste timene er hun blitt omdøpt "CAPITAINE TUPAIA" og overført til Singapore flagg med c/s 9V8363.
Fartøyet ligger nå til ankers på indre havn i Busan, Korea hvor hun ankom i går fra Qingdao i China.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Capitaine-Tupaia-9410301.html
Hun er solgt til Neptune Pacific Direct Line (NPDL) - Et selskap som driver containertrafikk til de ytterste utposter i Stillehavsregionen med utgangspunkt i New Zealand. Ruteopplegget hennes blir New Zealand - Tahiti. Her kommer kranene til å bli velbrukte.
https://www.npdlship.com/assets/News-items/28072022-Vessel-Addition-Capitaine-Tupaia.pdf
Oppkalt etter TUPAIA som var en polynesisk prest og navigatør fra Tahiti som deltok i James Cook sine oppdagelsesreiser på midten av 1700-tallet.
https://no.wikipedia.org/wiki/Tupaia
Fartøyet ligger nå til ankers på indre havn i Busan, Korea hvor hun ankom i går fra Qingdao i China.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Capitaine-Tupaia-9410301.html
Hun er solgt til Neptune Pacific Direct Line (NPDL) - Et selskap som driver containertrafikk til de ytterste utposter i Stillehavsregionen med utgangspunkt i New Zealand. Ruteopplegget hennes blir New Zealand - Tahiti. Her kommer kranene til å bli velbrukte.
https://www.npdlship.com/assets/News-items/28072022-Vessel-Addition-Capitaine-Tupaia.pdf
Oppkalt etter TUPAIA som var en polynesisk prest og navigatør fra Tahiti som deltok i James Cook sine oppdagelsesreiser på midten av 1700-tallet.
https://no.wikipedia.org/wiki/Tupaia
Redigert 18.08.2022 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
jadden
18.08.2022 kl 14:50
27586
Ja etter å fortelle om kraftig nedgang i Q2 i forhold til Q4/21 og Q1/22 uten å nevne de mange skipssalgene fortsetter det med å fortelle om kraftig ratenedgang. Dermed kan man konkludere med at den gode oppturen for Mpcc nå er på hell. Dette står til stryk for FA.
Redigert 18.08.2022 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
FondueForDays
18.08.2022 kl 14:51
27596
Ja, jeg reagerte på det samme. Veldig merkelig, og på grensen til bevisst villedende - uten at jeg helt ser hvilken grunn FA skulle ha til å så tvil om resultatene til MPCC.
velkjent
18.08.2022 kl 14:53
27584
En ganske misvisende og tildels tendensiøs artikkel.
Forfatteren "glemmer" å nevne at resultatene for 4Q/21 og 1Q/22 inneholdt gevinster ved salg av skip,men 2Q/22 var uten slike ekstraordinære poster og bedre enn tidligere kvartaler på driften. Det nevnes heller ikke to store nedsalg, som har påvirket markedet. Hva i all verden er det disse journalistene er betalt for?
Forfatteren "glemmer" å nevne at resultatene for 4Q/21 og 1Q/22 inneholdt gevinster ved salg av skip,men 2Q/22 var uten slike ekstraordinære poster og bedre enn tidligere kvartaler på driften. Det nevnes heller ikke to store nedsalg, som har påvirket markedet. Hva i all verden er det disse journalistene er betalt for?
Helg 11 eller KBkrist burde tatt en oppklarende prat med journalisten slik at vedkommende forstår forskjellen på linere / feedere, samt ratebasert eller forward fixed..... :)
MPCC er slik jeg ser kanskje en av de få aksjene på OBX som ER for sarte sjeler :)
MPCC er slik jeg ser kanskje en av de få aksjene på OBX som ER for sarte sjeler :)
Huh...interessant.
Jeg syntes at navnet TUPAIA virket noe polynesisk, noe du bekrefter.
Tahiti er så vakker. Kanskje ikke de verste arbeidsforholdene på den ruten, rent naturmessig. ;-)
Jeg syntes at navnet TUPAIA virket noe polynesisk, noe du bekrefter.
Tahiti er så vakker. Kanskje ikke de verste arbeidsforholdene på den ruten, rent naturmessig. ;-)
Trøndersmolten
18.08.2022 kl 15:29
27254
Viktig at noen med abonnement på FA enten ringer journalisten eller sender han en MEGET tydelig og for han oppklarende mail så raskt som mulig. Han latterliggjør jo både FA og egen person ved å formidle rene faktafeil 👍
Hvem tar ansvar?
Hvem tar ansvar?
Redigert 18.08.2022 kl 15:29
Du må logge inn for å svare
Sparefant
18.08.2022 kl 15:40
27154
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP økte shorten igjen i går med ytterligere 600.000 aksjer, montro om det er de som har gått på en smell og kjøpt tilbake i dag. Satt og økt totalt 1,1 mill aksjer short rett før Q2 fremleggelsen.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
FondueForDays
18.08.2022 kl 15:42
27137
Constantin Baack gir et meget solid inntrykk under presentasjonen. Svært betryggende (selv om regnearkene for så vidt er betryggende nok). Setter veldig pris på at han er så utrolig tydelig på verdien av å være forutsigbar og transparent overfor aksjonærene mht. utbytte :)
De har alltid gjort det mot mpcc. Jeg forventer ikke noe annet ettersom kvartalene seiler forbi. Det er vel ingen som er overrasket over artikkelen? Jeg ventet på den, dog den kom fort denne gangen.
velkjent
18.08.2022 kl 15:56
26984
Noen som kan forklare hvorfor posten "J/V" i T&V-kontoen varierer så mye fra kvartal til kvartal?
Jeg prøver å beregne kvartalsresultatene fremover basert på historiske tall og regnearket, men nevnte post klarer jeg ikke å "styre". MPCCs rapport viser denne inntektsposten og hvordan del deles med J/V-partneren, men jeg finner ingen forklaring på de store variasjonene.
4Q/21= 18,6M. 1Q/22= 23,5M, 2Q/22= 4,8M. (her ble jeg "lurt").
Jeg prøver å beregne kvartalsresultatene fremover basert på historiske tall og regnearket, men nevnte post klarer jeg ikke å "styre". MPCCs rapport viser denne inntektsposten og hvordan del deles med J/V-partneren, men jeg finner ingen forklaring på de store variasjonene.
4Q/21= 18,6M. 1Q/22= 23,5M, 2Q/22= 4,8M. (her ble jeg "lurt").
Det skyldes salg av JV skip. Halvparten av overskuddet har gått til MPCC, og er bokført på den måten.