Mpcc Bull 2022 tråd 3
På nytt ble forrige tråd fra 11.4.22 stengt med 596.621 leserklikk og 2.984 innlegg. Den brakte oss fra kr 27,75 til kr 25,00.
Utbytte så langt kr 5,52 + 29.9.22 kr 1,85
Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 13.351 til 15.553
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 18.8.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q2_2022_Earnings_Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: https://investornytt.no/teknisk-analyse-av-mpc-container-ships/
Utbytte så langt kr 5,52 + 29.9.22 kr 1,85
Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 13.351 til 15.553
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 18.8.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q2_2022_Earnings_Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: https://investornytt.no/teknisk-analyse-av-mpc-container-ships/
Redigert 22.08.2022 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Grand Stone
18.08.2022 kl 21:06
6549
Det kan meget godt hende at du har rett her. Salg eller ny kontrakt er begge deler sikring av inntekter, men på forskjellig måte. Salg så får vi istedenfor cash nå, mens lang tids kontrakt får man cash gradvis frem til 2025 også får man finne ut hva som skjer etterpå når den tid kommer. Hvis salg er bedre så stoler jeg på ledelsen.
Da vil vi ikke sikre 2024 og 2025 like mye som jeg antok, men vi får istedefor cash nå. Som er en helt grei kompensasjon.
Salg av As Alexandria, As Flora og As Rafaela for eksempel gir vel ca 80-90 millioner hvis jeg forstår regnearket riktig. Det er ca 0.18$ per aksje, og ved å anta 75% utbytte blir vel det 0.13$ ekstra utbytte her og nå.
Forsatt veldig overrasket over As Alexandria, uavhengig av om det er ny kontrakt eller salg :)
Da vil vi ikke sikre 2024 og 2025 like mye som jeg antok, men vi får istedefor cash nå. Som er en helt grei kompensasjon.
Salg av As Alexandria, As Flora og As Rafaela for eksempel gir vel ca 80-90 millioner hvis jeg forstår regnearket riktig. Det er ca 0.18$ per aksje, og ved å anta 75% utbytte blir vel det 0.13$ ekstra utbytte her og nå.
Forsatt veldig overrasket over As Alexandria, uavhengig av om det er ny kontrakt eller salg :)
Kbkristi
18.08.2022 kl 21:35
6425
Hei igjen Coronet.
Vet du når AS Angelina forlot dock. Ser den er underveis til sjøs nå.
Vet du når AS Angelina forlot dock. Ser den er underveis til sjøs nå.
jadden
18.08.2022 kl 21:47
6336
Ved salg av skip gjelder denne 75% utbytteregelen som for driftsresultatet? Er det ikke slik at hele fortjenesten etter dekning av salgsomkostninger utbetales aksjonærene? Har noen registrert hva som har vært praktisert ved tidligere salg, jeg tenker at det ikke er noe poeng i å la 25% ved salg bli igjen i selskapet.
PSI- Investor
18.08.2022 kl 21:58
6271
Mener å huske at de skulle dele ut alt, men litt usikker.
Ut fra skipsverdier er det vel fremdeles sånn at de i teorien kan selge halvparten av skipene og da dele ut en sum nesten tilsvarende dagens kurs.
Sånn sett må jeg innrømme at jeg håper de selger unna noen skip til gode priser for det tar ned risikoen. Siden kursen er så lav i forhold til verdiene selskapet sitter på.
Det hadde vært direkte deilig å få f eks 23 kr og likevel være medeier i 32 skip
Ut fra skipsverdier er det vel fremdeles sånn at de i teorien kan selge halvparten av skipene og da dele ut en sum nesten tilsvarende dagens kurs.
Sånn sett må jeg innrømme at jeg håper de selger unna noen skip til gode priser for det tar ned risikoen. Siden kursen er så lav i forhold til verdiene selskapet sitter på.
Det hadde vært direkte deilig å få f eks 23 kr og likevel være medeier i 32 skip
Kbkristi
18.08.2022 kl 22:03
6198
Nå får vi ca 55% av salget.
Redigert 18.08.2022 kl 22:13
Du må logge inn for å svare
Nå spekulerer jeg her, så gjerne rett meg om jeg tar feil.
Men man tar salgspris på båten - gjeld knyttet til båten og så får vi 75% av det?
Men man tar salgspris på båten - gjeld knyttet til båten og så får vi 75% av det?
Grand Stone
18.08.2022 kl 22:27
6078
Nå var 75% vill gjetning fra min sin side bare for å få noen ca tall ned på papiret. Tror ikke de har spesifisert den % på samme måte som vanlig utbytte.
Nå er det mye man kan gjøre med de resterende prosentene også. Tilbake-kjøp, ny bestilling, etc. etc. Hvis man kan selge 1 båt, og kjøpe 2% av aksjene for pengene, er jo det verd mer enn 1 båt i snitt, med dagens aksje-kurs.
For eksempel de 45% av salget som er gjennomført tilsvarer
33*0.45*9.7/25 *10⁶/25 = 1.3%
Dette tilsvarer ca: 67*0.0125 = 0.9 båter.
Jeg kan fort se for meg at dette kan bli gunstige handler, avhengig av aksje-kursen!
Nå er det mye man kan gjøre med de resterende prosentene også. Tilbake-kjøp, ny bestilling, etc. etc. Hvis man kan selge 1 båt, og kjøpe 2% av aksjene for pengene, er jo det verd mer enn 1 båt i snitt, med dagens aksje-kurs.
For eksempel de 45% av salget som er gjennomført tilsvarer
33*0.45*9.7/25 *10⁶/25 = 1.3%
Dette tilsvarer ca: 67*0.0125 = 0.9 båter.
Jeg kan fort se for meg at dette kan bli gunstige handler, avhengig av aksje-kursen!
Redigert 18.08.2022 kl 22:35
Du må logge inn for å svare
coronet
19.08.2022 kl 06:05
5576
"AS ANGELINA" har ennå ikke vært i Dry Dock, men er nå underveis fra Manzanillo,(Panama) som hun avgikk 11.august til Malaga (Spania) med ETA 3.september. Går med redusert fart og bruker over 20 døgn som er omtrent dobbelt så mye som normalt. Trolig vil det bli dokking i Middelhavet et sted og det er sannsynlig at hun skal gjøre selskap med "AS FLORIANA" som ankom verksted i Tuzla (Tyrkia) 14.august.
"AS ANGELINA" har vært off-hire iflg. Maersk sin schedule i tidsrommet 23.juni - 2.august. Ankret etter lossing i Vera Cruz (Mexico) den 23.juni . Avgikk derfra 21.juli til Galveston (Texas) hvor hun ankom 26.juli. Etter reparasjon avgikk Galveston 2.august for Manzanillo og er da On-hire til Maersk igjen.
Andre nyheter angående fartøyenes dokkinger:
"AS CONSTANTINA" avgikk verkstedet i Tuzla 2.juli og er nå i trafikk mellom Indre Middelhav og Vest-Europa..
"AS FIORELLA" avgikk verkstedet i Tuzla 7.juli og har gjennopptatt sin rute i Caribbean.
"AS NADIA" ex "Nordspring" som ankom verksted i Dubai 24.juni ligger fremdeles ved verkstedet.
"AS ALEXANDRIA" Ankom verksted i Duqm, Oman 13.august.
Her er noen flere avbrekk fra vanlig ruteopplegg uten at jeg vet om det er i regi av rederi som Offhire eller i regi av charterer:
"AS FABRIZIA" avgikk Port Everglades 9.juli for Aruba, men ender opp i Kingston (Jamaica) med tekniske problemer 14.juli. Lasten som består av mye ferske matvarer blir losset her med følgende mediaoppslag på Aruba.
https://english.24ora.com/2022/07/15/scarcity-of-fruits-and-vegetables-on-the-market/
Var tilbake i Port Everglades 22.juli og gjenopptok ruten 26.juli.
"AS FATIMA" gjennomførte et opphold til kai i Eleusis ved Pireus 8.juli til 21.juli.
"AS RAGNA" til ankers utenfor Antalya (Tyrkia) etter lossing fra 19.juli til 1.august.
"AS CAROLINA" som går for ZIM i rute Thailand-Vietnam- China til australske havner har ligget til ankers utenfor Brisbane fra 25.juli og ligger her fremdeles.
Forøvrig så må jeg berømme deg for e-mailen du sendte til Finansavisen igår. Jeg har mistet tilliten til den norske finanspressen.
Redigert 19.08.2022 kl 06:06
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
19.08.2022 kl 07:23
5372
Utrolig morsomt alt du klarer å spore opp Coronet. Man ser jo her hvor viktig våre skip er for forsyningene rundt om.
Mye frukt kommer på billigsalg nå da plutselig :)
Litt merkelig at AS Angelina har vært off-hire så lenge. Det er tekniske problemer som er grunnen til dette da? Går hun med frakt nå? Forventer ikke at du vet dette :)
Mye frukt kommer på billigsalg nå da plutselig :)
Litt merkelig at AS Angelina har vært off-hire så lenge. Det er tekniske problemer som er grunnen til dette da? Går hun med frakt nå? Forventer ikke at du vet dette :)
Bsci
19.08.2022 kl 07:58
5171
Takk for at du sender kritikk til de som fortjener det👏👏
Oppfordrer jo alle til å gjøre dette, når det er på sin plass. ( kanskje det hjelper om de får tiltale)
Selv sendte jeg tips til både FA og E24 i forbindelse med årsrapporten (25/3) og påpekte det ufattelige at der ikke var noen sak om årsrapporten på fremsiden med tanke på at MPCC var børsvinner i 2021.
Der er samlet over 18 000 innlegg og over 3,3 mil leser klikk her på forumet på MPCC Bull trådene.
Innlegg og leser klikk var da 25/3 og nå er det vel over 20 000 innlegg og 4 mill. leser klikk.
Fikk ingen tilbakemelding fra noen av de heller, selvfølgelig.
Oppfordrer jo alle til å gjøre dette, når det er på sin plass. ( kanskje det hjelper om de får tiltale)
Selv sendte jeg tips til både FA og E24 i forbindelse med årsrapporten (25/3) og påpekte det ufattelige at der ikke var noen sak om årsrapporten på fremsiden med tanke på at MPCC var børsvinner i 2021.
Der er samlet over 18 000 innlegg og over 3,3 mil leser klikk her på forumet på MPCC Bull trådene.
Innlegg og leser klikk var da 25/3 og nå er det vel over 20 000 innlegg og 4 mill. leser klikk.
Fikk ingen tilbakemelding fra noen av de heller, selvfølgelig.
PumaMK2
19.08.2022 kl 08:21
5340
Og de siste bilene du ikke har råd til...:-)
Redigert 19.08.2022 kl 08:22
Du må logge inn for å svare
Kan noen forklare hvorfor vi faller bortimot like mye i dag som vi gikk opp i går?
Ved neste Q&A skal jeg huske å spørre CB om de ikke heller vil notere aksjen ved en større og mindre manipulerbar børs. USA er kanskje det mest innlysende valget...
PSI- Investor
19.08.2022 kl 09:39
4833
Kjedelig med nedgang igjen, det er vel redusert kursmål fra 38 til 33 fra Pareto som påvirker kanskje?
Eller rett og slett artikkelen fra i går. Vi får vel bare 'stå han a'
Synes ellers at det ser greit ut jeg:
Upcoming strikes at the UK ports of Felixstowe and Liverpool have left the already stressed container market braced for further disruption
Europe is still super super tight,” a US-based freight forwarder said, adding that “trans-Atlantic is worse than trans-Pacific right now” as congestion and unusually strong demand point to rate increases in September.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-market-braces-for-further-disruption-as-uk-port-strikes-loom/
Eller rett og slett artikkelen fra i går. Vi får vel bare 'stå han a'
Synes ellers at det ser greit ut jeg:
Upcoming strikes at the UK ports of Felixstowe and Liverpool have left the already stressed container market braced for further disruption
Europe is still super super tight,” a US-based freight forwarder said, adding that “trans-Atlantic is worse than trans-Pacific right now” as congestion and unusually strong demand point to rate increases in September.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-market-braces-for-further-disruption-as-uk-port-strikes-loom/
Den av analytikerne som fremstår med god kunnskap om MPCC er Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
Redigert 19.08.2022 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Kan noen forklare hvorfor vi faller bortimot like mye i dag som vi gikk opp i går?
Det ble litt gevinstsikring, tenker jeg. Med utbyttet lagt såpass langt frem i tid, så kan det skje kursen en del i mellomtiden. Spesielt mtp det generelle børsklimaet. Det blir nok tid for folk å observere kursen littegranne og kjøpe seg opp igjen.
kodenavn
19.08.2022 kl 09:49
4851
Fra FA, Børsbjellen:
3. MPC Container Ships: Leverte netto charterinntekter på 151,7 millioner dollar, mot en forventning på 151 millioner dollar. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 111,8 millioner dollar, noe som var på linje med analytikernes spådommer. Til sammen blir det utbetalt utbytte på 0,19 dollar pr. aksje for andre kvartal, noe som indikerer skyhøy direkteavkastning.
Indikerer ? Det ER skyhøy direkteavkastning.
3. MPC Container Ships: Leverte netto charterinntekter på 151,7 millioner dollar, mot en forventning på 151 millioner dollar. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 111,8 millioner dollar, noe som var på linje med analytikernes spådommer. Til sammen blir det utbetalt utbytte på 0,19 dollar pr. aksje for andre kvartal, noe som indikerer skyhøy direkteavkastning.
Indikerer ? Det ER skyhøy direkteavkastning.
LPGfan
19.08.2022 kl 09:50
4831
Der er en vanskelig aksje å stole på dette. Er jo en fantastisk aksje for de som har lav inngang, og ligger på astronomiske utbytter relativt til inngang. Om dette er en god investering på dagens nivå er heller usikkert. Presse og den jevne investor er jo ikke særlig positive. Kan godt hende de tar feil, men det er uansett det inntrykket som styrer kursen. Ett scenario der vi ila. noen dager er lavere i kurs enn før Q2 fremleggelse, er ikke usannsynlig. Burde ikke være mulig, men sier mye om sentimentet. Sitter med inngang på 16, håpet på ett salg på 32. Lar vente på seg :)
Jeg tviler på at Pareto sin nedjustering har særlig mye å gjøre med kursfallet i dag. For det er fremdeles oppside til kr 33 og utbytter frem i tid.
Gevinstsikring.
Gevinstsikring.
FondueForDays
19.08.2022 kl 10:00
4789
Vel, selv med dagens inngang ligger det jo nærmest med 100 % sikkerhet an til astronomiske utbytter de nærmeste årene. Jeg har GAV på 22,45 og har en portefølje på 15 utbytteaksjer. Etter å ha (konservativt) modellert sannsynlig direkteavkastning for samtlige 15 frem til 1. januar 2025, gir MPCC soleklart best avkastning, med ca. dobbelt så høy direkteavkastning (med en inngang på 22.45) enn nest beste performer (2020 Bulkers). Da har jeg lagt til grunn vesentlig lavere utbytter enn det som fremkommer av regnearket til Helg11, for å ha en sikkerhetsmargin. Selv om aksjekursen svinger en del, gjør denne utrolige direkteavkastningen MPCC til en "no-brainer" i mitt perspektiv - også til vesentlig høyere kurs enn i dag. Når ledelsen i tillegg fremstår bunnsolid blir jeg sittende long, og akkumulerer heller mer etter hvert.
coronet
19.08.2022 kl 10:01
4785
Hei igjen!
"AS ANGELINA" er jo on-hire fra hun avgikk Galveston den 2.august og ihvertfall fram til avgang Malaga. Alle containere er trolig lastet i Manzanillo containerhavn.
Mistenker at det er noe feil med kranene ombord. kan det være strømforsyningen, og dette også påvirker framdriften?????
Følgende finner man om man graver dypt i vedleggene hos Equasis, som jeg vet du har tilgang til. Gå inn via Classification og Surveys.
Hovedklassen i DNV-GL forfalt 15.mai 2022 men ble forengett til 15.august og senere blitt utsatt til 15.september 2022.
Ser man videre vil man se at det er utstedt et såkallt: Statement of Compliance - Lifting appliances som utgikk (Expiry Date: 14.juni 2022). Denne er ikke fornyet
Denne nettside er gratis, men må registrere seg for å få tilgang. http://www.equasis.org/EquasisWeb/authen/HomePage?fs=HomePage
Fartøyet har gått med redusert fart på de observasjoner jeg har gjort ihvertfall etter avgang Vera Cruz. Siste observasjon jeg har er fra 15.august og da gikk hun med 8,9 knop.
Uansett så er dette kun antakelser. bortsett fra off-hire perioden som jeg fant på Maersk sine nettsider.
https://www.maersk.com/schedules/vesselSchedules?vesselCode=G5L&fromDate=2021-02-14
"AS ANGELINA" er jo on-hire fra hun avgikk Galveston den 2.august og ihvertfall fram til avgang Malaga. Alle containere er trolig lastet i Manzanillo containerhavn.
Mistenker at det er noe feil med kranene ombord. kan det være strømforsyningen, og dette også påvirker framdriften?????
Følgende finner man om man graver dypt i vedleggene hos Equasis, som jeg vet du har tilgang til. Gå inn via Classification og Surveys.
Hovedklassen i DNV-GL forfalt 15.mai 2022 men ble forengett til 15.august og senere blitt utsatt til 15.september 2022.
Ser man videre vil man se at det er utstedt et såkallt: Statement of Compliance - Lifting appliances som utgikk (Expiry Date: 14.juni 2022). Denne er ikke fornyet
Denne nettside er gratis, men må registrere seg for å få tilgang. http://www.equasis.org/EquasisWeb/authen/HomePage?fs=HomePage
Fartøyet har gått med redusert fart på de observasjoner jeg har gjort ihvertfall etter avgang Vera Cruz. Siste observasjon jeg har er fra 15.august og da gikk hun med 8,9 knop.
Uansett så er dette kun antakelser. bortsett fra off-hire perioden som jeg fant på Maersk sine nettsider.
https://www.maersk.com/schedules/vesselSchedules?vesselCode=G5L&fromDate=2021-02-14
Redigert 19.08.2022 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.08.2022 kl 10:08
4712
Jeg tenker at det er mye riktig i det du skriver.
Selv om det så absolutt ikke burde være sånn.
Hvis man ser på NAV- siden i regnearket kan man se skipsverdier.
Disse er noe ned siden arket sist ble oppdatert, men som man ser ligger de samlet sett skyhøyt over dagens aksje- prising.
Artikkelen jeg la ut tidligere i dag, der forventet de rateøkninger i september.
Så får vi se da om MPCC da bruker høsten på å slutte de skipene som blir åpne, eller om de selger dem.
Uansett blir det nok bra for oss aksjonærene.
Selv om det så absolutt ikke burde være sånn.
Hvis man ser på NAV- siden i regnearket kan man se skipsverdier.
Disse er noe ned siden arket sist ble oppdatert, men som man ser ligger de samlet sett skyhøyt over dagens aksje- prising.
Artikkelen jeg la ut tidligere i dag, der forventet de rateøkninger i september.
Så får vi se da om MPCC da bruker høsten på å slutte de skipene som blir åpne, eller om de selger dem.
Uansett blir det nok bra for oss aksjonærene.
Redigert 19.08.2022 kl 10:09
Du må logge inn for å svare
Videre oppgang indikeres. Fra Investtech:
"MPC Container Ships steg kraftig med 7.0 prosent og sluttet på 25.00 kroner. Forrige gang aksjen steg like kraftig var 28. mars, da den var opp 7.91 prosent. Aksjen har med dette steget 21 av de siste 30 dagene. Det var dessuten høy omsetning. Totalt ble det handlet for cirka 238 millioner kroner i aksjen, noe som er fire ganger så mye som vanlig dagsomsetning. Det ser også bra ut teknisk. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 23.60 kroner"
"MPC Container Ships steg kraftig med 7.0 prosent og sluttet på 25.00 kroner. Forrige gang aksjen steg like kraftig var 28. mars, da den var opp 7.91 prosent. Aksjen har med dette steget 21 av de siste 30 dagene. Det var dessuten høy omsetning. Totalt ble det handlet for cirka 238 millioner kroner i aksjen, noe som er fire ganger så mye som vanlig dagsomsetning. Det ser også bra ut teknisk. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 23.60 kroner"
Redigert 19.08.2022 kl 10:10
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
19.08.2022 kl 10:12
4694
Bli da edruelig og kom ned på jorda, folkens.
Pareto sitt kursmål er veldig bra.
Vi har fått inkl kommende utbytte kr 7,40.
Sammen med kursmålet til Pareto på kr 33 vil det bli kr 40 PLUSS.
Vi får lottogevinst hver 3 mnd, og selv de som kjøper i dag kan ikke skaffe seg bedre avkastning på kapitalen de har.
Det er nok bare noe de kan drømme om!
Pareto sitt kursmål er veldig bra.
Vi har fått inkl kommende utbytte kr 7,40.
Sammen med kursmålet til Pareto på kr 33 vil det bli kr 40 PLUSS.
Vi får lottogevinst hver 3 mnd, og selv de som kjøper i dag kan ikke skaffe seg bedre avkastning på kapitalen de har.
Det er nok bare noe de kan drømme om!
Kbkristi
19.08.2022 kl 10:21
4624
Tusen takk for oppdateringen, Coronet. Skal kikke nærmere på det litt senere :)
Tiltredes. Ikkje lev fra dag til dag, sjå mot horisonten. Alle nye kursmål ligger langt over dagens kurs, i tillegg vil det bli en større utbytteutbetaling midt i september - som mange vil kjøpe seg inn for. Og det tekniske skriker kjøp!
Er det nå og fremover hode skulder og krakket skal komme?
Tror det hvis verftene klarer å levere til avtalt tid.
Tror det hvis verftene klarer å levere til avtalt tid.
Redigert 19.08.2022 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
Sparefant
19.08.2022 kl 10:55
4364
Fredag, rød dag og troll på tråden, kan det bli bedre?
Shorten presser ned i dag, så skal de begynne å dekke seg inn etter gårsdagens sjokk, er mitt tips :-)
Shorten presser ned i dag, så skal de begynne å dekke seg inn etter gårsdagens sjokk, er mitt tips :-)
Shorten?
Sikker på at det ikke er et nedsalg fra en stor aktør?
Det kan jo være noen som faktisk ser og skjønner at det vil tyte ut med nybygg herifra og frem og at tonnasjen vil smadre container markedet.
Sikker på at det ikke er et nedsalg fra en stor aktør?
Det kan jo være noen som faktisk ser og skjønner at det vil tyte ut med nybygg herifra og frem og at tonnasjen vil smadre container markedet.
Redigert 19.08.2022 kl 11:07
Du må logge inn for å svare
LPGfan
19.08.2022 kl 11:45
3997
Hva i H+-&%¥ skjer med denne aksjen nå da ?? Lykke til for de som fortsatt vil sitte i dette magesår-papiret.
Enkelt. MPCC er blitt en folkeaksje, der utålmodige sjeler selger i panikk og beriker der rike og tolmodige. Fin inngang for øyeblikket, utbytte på nærmere 20 kroner er bestemt om 1 mnd - aksjen vil kjøpes opp før den tid.
Redigert 19.08.2022 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
runnor
19.08.2022 kl 12:20
3724
Tror ikke det er grunnen tror neppe de selger igjennom bank of ny, goldman, jp morgan , state street mfl. viss man ser på aksjonær listene så er det via disse de fleste kjøp og salg er.