Airbnb vs kollektiv

Traktor94
18.08.2022 kl 23:23 856

Jeg har en utleiedel i leiligheten jeg bor i med 3 hybler/soverom som i dag leies ut som kollektiv til drøye 20 000 kr i måneden. Dette fungerer bra og krever lite
fra min side.
Men har vært inne på tanken å prøve Airbnb. Ser at private rom sentralt i Oslo leies ut for 1200-1500 kr natta, selv utenfor sesongen. Får folk virkelig leid ut til disse prisene, hvorfor ikke da heller bo på hotell?
Siden jeg bor i leiligheten selv er det ingen begrensninger på hvor mye jeg kan leie ut gjennom Airbnb. Om jeg da potensielt kunne klart 3x1000 kr natta 20 dager i måneden snakker vi totalt 60 000 kr måneden! I høysesong kunne jeg kanskje doblet dette? Er dette virkelig realistisk?
Jeg forstår selvfølgelig at dette blir vesentlig mer arbeid, men kan gjerne jobbe litt for 60 000 kr måneden. Og det blir veldig enkelt når man uansett bor vegg i vegg. Noen tanker?
Earth
18.08.2022 kl 23:54 832

Ekstremt få som får leid ut til 1200-1500kr natten, if any. Spesielt når det bare er private rom og ikke hele leiligheter. Leide selv ut min leilighet som har god standard med svært god location på majorstuen + balkong. Da leide jeg ut for 1300kr natten. Fikk booket ca 16-18 dager ila en måned, men var en del styr fordi folk ønsker leie maks 2-3 dager, svært sjeldent folk ønsker lenger pga pris. Husk også at på AirBNB så betaler du strømregningen, ikke leietager. Det blir ekstremt dyrt i vintertider. Den ene måneden jeg leide ut kostet det vel noe sånt som +2000kr i strømkost.
Redigert 18.08.2022 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Traktor94
19.08.2022 kl 00:19 812

Takk for input, regnet vel egentlig med at dette var for godt til å være sant. Men 2000 kr i strøm er ikke avskrekkende.
Men hvem er egentlig disse som skryter Airbnb opp i skyene?
leadr
20.08.2022 kl 19:48 684

Jeg prøvde for noen år siden for en sommermåned. Bor på St.Hanshaugen med parkering og hybeldel til utleie i boligen. Satt ut litt lavere i pris. Var stort sett folk med bil som booket så muligens ikke tro at man får leid 20 døgn uten videre på høy pris. Uten parkering tviler jeg litt på at det var særlig interesse selv om jeg satt prisen lavt. I tillegg var det mye styr. Må jo vaske og rydde og bytte sengetøy osv. Samt bruke tid på å svare, godkjenne, huske tid og div. Som noen sier, folk flest leier bare 1-2 dager.

Tjente selvfølgelig mer på den ene mnd. For min del syns jeg det var ikke verdt det. Men for folk som bor i kollektivt/student osv er kanskje overgangen ikke så stor? Jeg personlig hadde ikke orket hvis det var rom i leiligheten.
Redigert 20.08.2022 kl 21:16 Du må logge inn for å svare