lastebilfabrikk i Norge

profit1
NEL 10.11.2018 kl 18:05 5539

Trevor Milton, mannen bak hydrogen-trekkvogna Nikola One, nøyer seg ikke med å selge lastebiler til norske kunder. Han vil gjerne bygge dem her også.

Brede Høgseth Wardrum
// YrkesBil //

Den karismatiske lastebilgründeren har denne uken vært på besøk i Norge, blant annet for å snakke på Zerokonferansen.

I typisk amerikansk stil, med dyp innlevelse og store ord «rett fra levra», presenterte han sine storstilte planer for hvordan Nikola Motor Company og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.

– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, og har allerede skapt en del hodebry for mange av de etablerte aktørene. Man kjøper ikke en lastebil av oss, man leaser den. Kundene betaler per mile, «and thats it». Vi selger en komplett pakke, med bil, hydrogen, vedlikehold og servicer, uttalte Milton på konferansen.

Han fortsatte med å skryte av hvor lønnsomt forretningskonseptet skal bli for transportørene:

– I USA kan vi spare lastebileierne for 15-30 prosent av kostnadene sammenlignet med en dieseldrevet lastebil, og da snakker vi i et land med en av verdens laveste dieselpriser. I et land som Norge, med høye priser, vil besparelsene selvsagt være større.

Møte i Oslo
Nikola-bilene har på kort tid vakt oppsikt verden over, med sitt futuristiske design og alternative drivlinjer med 1.000 hestekrefter og null lokale utslipp.

I Norge har transportselskaper som Tine, Tenden og VT Gruppen latt seg imponere, og de var raskt ute med å legge inn bestillinger og betale depositum for lastebilen – som ennå ikke er produsert. Faktisk har ikke selskapet bygget noen fabrikk ennå.

Det var derfor mange som var spente på hva Trevor Milton ville si, da han onsdag kveld møtte et knippe sentrale aktører fra norske veimyndigheter, politikere, næringslivet, transportbransjen og leverandører av hydrogen, i et møte hos Norges Lastebileier-Forbund i Oslo.

YrkesBil var også tilstede på møtet, og kunne observere hvordan mange av tilhørerne rettet seg opp i stolen da Milton avslørte store planer for Norge.

– Alle spør meg «hva trenger du for at vi skal få se lastebilene dine her i Europa?». Svaret er at jeg trenger en ordrereserve på minst 5.000 lastebiler i det europeiske markedet. Får jeg det skal jeg klare å overbevise styret i Nikola Motor Company om å etablere en Europa-fabrikk, og hvorfor ikke etablere den i Norge? Dere importerer jo alt mulig, det er vel på tide at dere begynner å eksportere noe også, sa amerikaneren, før han la til:

– Håper dere ikke tar dette som en fornærmelse, for det er bare godt ment. Jeg ville i alle fall elske å se en fabrikk her. Det kan skapes minst tusen nye jobber.

Lederposisjon
Milton er selvsagt klar over at lønningene i Norge er høyere enn i mange andre europeiske land, men ser ikke det som noe hinder.

– Fordelen er at de norske lønningene er omtrent på det nivået vi har i USA for høyt utdannede ansatte. Dermed vil forretningsmodellen vår fungere like bra her som i USA. Jeg håper den norske regjeringen vil hjelpe oss med å etablere fabrikk her, dersom vi skal inn i det europeiske markedet. Norge kunne med det ta en lederposisjon i produksjon av hydrogendrevne lastebiler, fortsatte Milton.

Lederen av transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), likte det han hørte:

– Fortell oss hvor og når, så er vi klare til å starte samtaler, kvitterte stortingsrepresentanten med et stort smil.

Torfinn Belbo fra Zero lurte på hvor mye investor-midler som vil trengs for å bygge en fabrikk i Norge.

– Rundt 500 millioner dollar. Det høres ut som mye penger, men er egentlig ikke så mye. Og det er mange måter å skaffe det på, lød svaret fra Milton.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Lord B
10.11.2018 kl 20:38 5338

Norge har dessverre ikke politikere med vett nok til å skjønne at dette er noe virkelig stort. Blir som med NEL, må nok til et annet land som skjønner hva et gullegg er for noe.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2018 kl 21:59 5174

Elvestuen ordner mok biffen , han er smart nok til å skjønne at tusen arbeidsplasser vokser ikke på trær så her blir det full pupp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2018 kl 22:00 5169

Elvestuen ordner mok biffen , han er smart nok til å skjønne at tusen arbeidsplasser vokser ikke på trær så her blir det full pupp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.11.2018 kl 22:17 5119

Ville vært flott med en fabrikk i Norge. Skal heller ikke se bort fra at Nel skyter inn kapital i dette prosjektet, siden det vil gagne dem med stasjon utbyggingen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 00:04 4959

Det er mer logisk att placera en fabrik i Göteborg där du har powercell som levererar stacken samt Volvo som du kan rekrytera folk ifrån.

Ja, ifall man ska ha det i Norge får det bli på gränsen då, kanske i Halden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 11:08 4517

Vi trodde kanskje vi hadde kvittet oss med problemet da vi gav bort Jemtland og Herjedalen til svenskene- men nei da...
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 11:52 4407

Når både Elvestuen og lederen av transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten fra Høyre, begge har oppdaget hydrogenets unikke fordeler, så er det absolutt gode utsikter for at staten snart tar grep for å sette fart i H2-alderens inntog i Norges transportsektor, inkl. etablering av Norges første store bilproduserende fabrikk. Dette ser lovende ut.

PS: NEL kommer ikke til å skyte penger i en norsk bilfabrikk, selskapet har allerede kjøpt for flere titalls millioner kr. aksjer i Nikola. Nok er nok.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Keirax
11.11.2018 kl 12:18 4366

Tror nok uansett Nikola vil ha fullt eierskap i sine egne fabrikker. Om de ender opp i Norge, Sverige eller andre land.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 13:11 4251

Dette har jeg fint liten tro på. Alle andre skandinaviske land og også Finland vil være langt bedre. Produsere i Norge? Galskap, glem det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 13:24 4212

Hektar:
Det må du kunne argumentere for.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.11.2018 kl 13:32 4192

Hva med å se litt lengre enn nesetippen???
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 13:47 4140

Oppvigår:
Hva mener du? Merkelig og ufruktbar måte å utveksle synspunkter. Kom med noen saklige argumenter i steden for denslags nedgjørende shit.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.11.2018 kl 14:14 4075

Må beklage at du, Nanoq, tok deg nær av noe, som ikke var ment som noe nedgjørende skitt. Å se litt lengre enn nesetippen trenger ikke nødvendigvis være tolket negativt, som du har gjort. Min mening var at man skal se det i et større perspektiv. Noe galt i det??
Hvis Nel blir en investor i lastebil fabrikken, så vil det nære samarbeidet mellom Nikola og Nel bli forsterket. Hva det betyr, skulle ikke være vanskelig å forstå. En annen ting er at det etter hvert kommer inntekter fra utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 14:32 4029

Kostnader.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 14:40 3992

OK. Min mening er bare at fordi NEL allerede er aksjonær i Nikola (noe jeg for mange dager siden nettopp har støttet her på HO av den grunnen som du framfører) og derfor også er aksjonær i en norsk Nikola-eiet fabrikk, så kan NEL-ledelsen med god samvittighet og med fordel bruke pengene på annet i årene framover.
Vekst koster, og NEL har allerede sendt et kraftig signal om at ledelsen har stor tillit til Milton/Nikola med sin store investering i selskapet. En ytterligere NEL-støtte til en norsk fabrikk kunne jo så være en gave i form av en gratis fyllestasjon på fabrikksområdet.

Ellers mener jeg at NEL skal bruke pengene sine på videreutvikling/forskning og ekspansjon innenfor sine kjernekompetanser: elektrolyse og fyllestasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 14:43 3976

500 millioner dollar er jo bare en tredjedel av det avisene har fortalt oss at vi har rotet bort bare i løpet av denne uka. Ubrukbare data i Helse Sør-Øst og skipsforlis. :-) :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 14:48 3956

Kostnader er mange ting: Lønn, skatter, avgifter, pris på energi/strøm, valutakurs m.m.m. Det er også mange (skjulte) subsider og tilskuddsordninger i dette kostnadsregnestykket, så jeg er ikke så sikker på at Norge ville komme dårlig ut her når alt er regnet inn.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 17:00 3805

Jo, det vil de garantert. Har selv jobbet i et selskap hvor vi hadde fabrikker i Sverige, Danmark og Finland. Vi hadde en vurdering av Norge og. Huff... 22 fabrikker i Europa og Norge var eneste av de ikke-baltiske eller østlige land vi ikke hadde fabrikk i. Untatt Luxembourg, Monaco og Liechtenstein da.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 17:35 3721

Hektar:
Jeg tror at en eventuell etablering av Nikola-produksjon i Norge avhenger av antallet av forhåndsbestillinger av Nikola-biler her i landet. Det er innregistrert ca. 80.000 lastebiler i Norge (og ca. 20.000 busser), og dette er kjøretøyer som utskiftes med få års mellomrum. Hvis dette tungtransport H2-markedet tegner likeså positivt som batteri-elbil-markedet har vært de siste åra, så tror jeg ikke at et noe høyere kostnadsnivå i Norge vil være avgjørende for ikke å foreta en etablering i Norge.

Tross alt er det jo mange norske industribedrifter som lever og har det godt - og med stor eksport. Hvor mange utenlandske industriselskaper det er som starter opp produksjon i Norge vet jeg ikke, men noen er det vel, til tross for kostnadsnivået?

PS: I Danmark er det ca. 10.000 elbatteribiler mot Norges snart ca. 200.000 stk.

PPS: Nikola's forretningskoncept er jo at bilene i stor utstrekning skal leases inkl. service, H2-drivstoff m.m., - og ikke kjøpes. Dette vil jo også ha en betydning i denne saken. Og her kan staten spille en avgjørende rolle via skatte-/avgiftsregimet for bl.a. leasing av denslags kjøretøy.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 18:06 3664

Det tror jeg så absolutt ikke. Du produserer ikke i Norge for å forsyne det norske markedet, det er bare tull. Det er langt, langt, langt billigere å forsyne Norge fra andre land.

Produksjon i Norge vil være utelukkende et PR-stunt, økonomisk gir det null mening.


Red: Synes også det er interessant at Norge har flere Tesla på veiene enn Danmark, Sverige og Tyskland til sammen. Det omtales som noe flott og fantastisk, at Norge er "forut for sin tid" her. Det har aldri falt dere inn at det kanskje er en grunn til at andre land ikke er like ivrige, og det kanskje ikke er fordi nordmenn er kjempesmarte?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
OZZY
11.11.2018 kl 18:23 3610

regjeringen vi har idag la ned Rygge flyplass. 1000 mennesker ble innvolvert i det. Hvorfor kommer de til å støtte en fabrikk i Norge når de er spesialister på å legge ned arbeidsplasser ? De får legge på ekstra mye avgifter så skal dere se at fabrikken blir et annet sted i Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 18:26 3599

Gjør det såpass enkelt at vi ikke engang vurderer de latterlige avgiftene du må gjennom for å få komponentene inn.

Velg et alternativ: https://i.imgur.com/KxnLkqg.png

Greit å huske at de er avhengige av at dette slår gjennom i de ordentlige markedene, de kan ikke leve kun på miniputtmolboene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2018 kl 18:34 3570

At det er mange flere elbiler i Norge enn i Danmark skyldes KUN at den norske staten er gått inn med div. tiltak for denne omlegging fra fossile brennstoffer til el. Mye lavere bilregistreringsavgifter, gratis parkering, kjøring i bus-/taxibaner på de store innfallsveiene, ingen bompenger m.m. I Danmark har denslags gavepakker vært ikke-eksisterende, hvor en Tesla S-modell de siste åra har kostet nesten det dobbelte av hva den koster i Norge. I år er avgiftene på elbiler satt noe ned, dette vil sikkert hjelpe på elbil-salget der nede. Men det er lang vei opp til norske tilstander.


Så nei, det er ikke fordi at nordmenn bare er kjempesmarte her, men fordi de er kjemperike, nemlig fordi Norge er mindre avhengig av inntektene til statskassa fra salg av bensin og diesel enn Danmark er fordi Norge har oljefondet og de store inntektene fra Nordsjøen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
OZZY
11.11.2018 kl 19:05 3502

se på veistandarden generelt i Norge. skulle ikke tro staten har inntekter i det hele tatt. men utgiftene blir puttet på de stakkars bileierne og ikke infrastrukturregnskapet. nei penger sendes ut av landet til alle slags merkelige «investeringer»
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.11.2018 kl 19:42 3425

Med ca.10000 elbiler i Danmark, og ca.60000 i Sverige, så må man stille spørsmål om hvorfor våre politikere så til de grader har lagt til rette for elbiler. Hvis det er for miljøet, så burde de vært positive til hydrogenbiler. Det er de ikke. Blir litt mistenkelig når det er så stor positivitet til hydrogen ellers, men ikke her i Norge.
Ta uttalelsen til samferdselsministeren om at vi kan ikke være pionerer når det gjelder hydrogentog. Rart å tenke på at vi med våre økonomiske ressurser ikke skulle ha råd til dette, når andre prøver dette. En annen ting som gjør dette mistenkelig er at vi, som en liten nasjon, skal gå i bresjen for å berge miljøet/klimaet i verden, men hydrogen er ikke bra nok til dette formål etter våre folkevalgtes mening.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2018 kl 20:03 3354

Tro mine ord:Klima og miljøvernminister Ola Elvestuen kommer til å løfte hydrogen høyt opp i frem. Han er vår hydrogen entusiast som vil løfte hydrogen som den reneste fornybar energi rett oppover. Han kan påvirke regjeringen vår til å fatte tunge hydrogen beslutninger på vegne av det norske folk. Det vil bli vedtatt 4 forskjellige fornybar energi handlingsplaner denne vinteren. Jeg kjenner til en drivstoffhandlingsplan og en handlingsplan for grønn skibsfart.
Jeg tror at Nikola vil bygge en lastebilfabrikk i Norge og regjeringen/Elvestuen vil sørge for at Nikola får sine meget verdifulle statlige incentiver for å bygge Nikola Tre i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 05:53 2964

En skillnad mellan Norge og andre europeiska land är att man haft en annan struktur på arbetsmarknaden. Man har arbetat mer med fria arbetstider. Tex fiskare och bönder, jobbar så länge det behövs.

Det kan vara 05:00 till 23:00. Sedan när man börjat arbeta på kontor har man tagit med sig det. Där finns mindre att göra, därför tar man ofta fri måndag og fredag.

Nu, i en fabrik, där är det fasta tider. Tex 07-16. Det tror jag inte kommer fungera i Norge. Det blir en oerhörd press på den enskilde människan og hela samfundet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 06:59 2873

Nel på Notodden øker sin produksjon med 3 skift pr. døgn. Nikola sin nye fabrikk kan også øke sin produktivitet. Norge er et land med borgere som innehar en meget høy arbeidsmoral. Vi leverer kvalitet og vi har et lavt sykefravær. Det viktigeste med en lastebilfabrikk/industri i Norge er de statlige incentivene som gjør en fabrikk i Norge til en god butikk. Svensker har valfartet over riksgrensen til Norge for å få jobb. Svensker er alltid velkommen til å jobbe i Norge. Norge er et meget lukrativt land å jobbe i. Kikk på oljebransjen hvor nordmenn har skapt milliard verdier de siste 50 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Keirax
12.11.2018 kl 07:26 2811

Nok et fjollete inlegg XYZ...så du mener at Norge ikke har fabrikkarbeidere i dag fordi vi ikke takler å jobbe fra 07-16. Innleggene dine blir jo bare mer og mer latterlig. Håper det er ment som ironi, men tviler sterkt. Et reelt problem kan bli lønnsnivået.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
really
12.11.2018 kl 22:49 2489

Det er ikke umulig å etablere industri i Norge, selv om det ikke skjer ofte. Akkurat nå er det 3 store prosjekter, NEL sin fabrikk og to batterifabrikker, en i Bergensområdet og en i Trondhjemsområdet. Alle tre er sterkt automatiserte om de blir noe av. Jeg har jobbet mange år i industrien og har sett at vi kan hevde oss i internasjonal konkurranse så lenge det som lages krever mange ingeniørtimer. Men jo lenger vekk fra Norge en kommer jo lavere er timeprisen på arbeidere. Så å lage standardiserte produkter med mye manuelt arbeid er ikke noe Norge kan lykkes med i dag.

En annen sak er om vi har kunnskapen som skal til. Vi har en viss bildelproduksjonen i Norge, men det begrenser seg til støtfangere, hjulopphenget, koblinger, Dvs. Relativt enkle produkter der konkurransefortrinnet har vært høy grad av automatisering og rask omstillingsevne samt evne til å ta frem nye produkter raskt. Komplekse produkter som girkasser står ikke på listen, heller ikke mye elektrisk. Det er ingen fabrikk som monterer biler i Norge så det er ganske store hull i kunnskapsbasen. Så mye av ledelsen i en slik satsing vil måtte hentes fra utlandet.
Skal bankene være med må det også betydelig risikokapital inn, dette er det ikke sikkert lar seg fremmedfinansiere før de begynner å lykkes.

Et tredje forhold er kvalitet. Nikola tre er designet i US. Jeg vet ikke hvor mye som er låst av konstruksjonen, men det er ikke urimelig å tenke at store komponenter er hentet fra amerikansk industri. Vi har sett hvordan Tesla sliter med kvaliteten. Er det representativt for kvaliteten på amerikansk bilindustri kan det være et spørsmål om det er hensiktsmessig å basere Nikola tre på amerikanske komponenter. Men som sagt, dette vet jeg for lite om, bortsett fra at kvalitet er viktig for om Nikola skal lykkes i Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
really
12.11.2018 kl 22:54 2475

Fabrikkarbeidere er ikke hva fabrikkarbeidere var. I dag styrer fabrikkarbeidere datastyrte maskiner og har høyt kompetansenivå. Det finnes nok en og annen jobb fortsatt der det sitter et menneske ved maskinen og mater den med komponenter en og en, men slike jobber robotisert i raskt tempo.

Det gjør at de tilvante forestillingene om fabrikkarbeidere ikke passer med dagens virkelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare