Edda Wind - Vedlikehold og service i havvind, doblings kandidat?
Edda Wind driver med service rundt montering og vedlikehold av havvind møller. De har allerede sikret seg noen veldig lange kontrakter på noen av fartøyene, også har de ventet med å tegne kontrakter på noen av nybyggene, da ratene er stigende i dette markedet. Det er ca 49 fartøy bygd og under bygging, mens behovet er estimert til å være ca 105 fartøy innen 2025 og 250 innen 2030 (ex Kina). John Fredriksen og Wilhelm Wilhelmsen Holding er blant de største eierne i selskapet. Dagens kurs er kr 23,55 og Dnb Markets har kursmål på kr 40 på selskapet. Dnb har worst case kursmål på kr 20, det er nesten der aksjen er priset pr dags dato. Markedet rundt havvind er ventet å kun være i start gropen og Edda Wind er posisjonert for å kunne bli en stor aktør i dette markedet på lang sikt. Edda Wind er blant de få grønt selskapene på Oslo børs som allerede går med overskudd på driften.
Verft er ca full booket frem til 2026 pga massiv bygging av LNG og containerskip.
Rystad Energy estimerer 32 000 turbiner i 2030. Super profit til noen vil si høyere kostnader for andre. Det vil si høyere kostnader både på montering og løpende vedlikehold av vind møllene. Denne super profiten har Edda Wind posisjonert seg bra for å kunne delta i.
Det er 2 forskjellige skip som holder på med dette:
1. CSOVs (commissioning service operation vessels) in installing and commissioning offshore wind farms
2. SOVs (Service Operations Vessel) - serving as floating infrastructure once they are operational
Det er ca 14 selskap innen dette segmentet. "in the SOV and CSOV segments to be Edda Wind, Esvagt, Windea Offshore, North Star Renewables, REM Offshore, and Norwind Offshore, which all have at least three tier-1 vessels including newbuilds. Another eight companies have one or two vessels each, giving a total of 14 companies in the market. Two stand out as market leaders based on fleet size: Esvagt and Edda Wind, with nine vessels each"
"Edda Wind one of few CSOV providers. The majority of the tier-1 vessels are SOVs that target long-term O&M work. Of the 49 tier-1 vessels including newbuilds, 37 are SOVs and 12 are CSOVs. Edda Wind owns five of the 12 CSOVs"
"Other companies in the CSOV space include REM Offshore, Integrated Wind Solutions, and Acta Marine. REM Offshore has one CSOV on contract with Siemens Gamesa and two newbuilds under construction"
"Including I&C and O&M, we forecast total C/SOV demand of 105 vessels by 2025 and 250 by 2030 (excluding China), Current supply of 49 tier-1 vessels including ordered newbuilds"
"There are about 24 purpose-built SOVs in the market today and another 25 under construction. We estimate demand in 2030 to be over 250. We have modelled dayrates of EUR29k for SOVs and EUR34k for CSOVs in 2022–2025e. We expect CSOV dayrates to be higher than those for SOVs due to somewhat higher capex and lower utilisation"
Informasjon er hentet fra Dnb Markets, Sparebank 1 Markets, ABG og kvartals rapportene til Edda Wind.
Verft er ca full booket frem til 2026 pga massiv bygging av LNG og containerskip.
Rystad Energy estimerer 32 000 turbiner i 2030. Super profit til noen vil si høyere kostnader for andre. Det vil si høyere kostnader både på montering og løpende vedlikehold av vind møllene. Denne super profiten har Edda Wind posisjonert seg bra for å kunne delta i.
Det er 2 forskjellige skip som holder på med dette:
1. CSOVs (commissioning service operation vessels) in installing and commissioning offshore wind farms
2. SOVs (Service Operations Vessel) - serving as floating infrastructure once they are operational
Det er ca 14 selskap innen dette segmentet. "in the SOV and CSOV segments to be Edda Wind, Esvagt, Windea Offshore, North Star Renewables, REM Offshore, and Norwind Offshore, which all have at least three tier-1 vessels including newbuilds. Another eight companies have one or two vessels each, giving a total of 14 companies in the market. Two stand out as market leaders based on fleet size: Esvagt and Edda Wind, with nine vessels each"
"Edda Wind one of few CSOV providers. The majority of the tier-1 vessels are SOVs that target long-term O&M work. Of the 49 tier-1 vessels including newbuilds, 37 are SOVs and 12 are CSOVs. Edda Wind owns five of the 12 CSOVs"
"Other companies in the CSOV space include REM Offshore, Integrated Wind Solutions, and Acta Marine. REM Offshore has one CSOV on contract with Siemens Gamesa and two newbuilds under construction"
"Including I&C and O&M, we forecast total C/SOV demand of 105 vessels by 2025 and 250 by 2030 (excluding China), Current supply of 49 tier-1 vessels including ordered newbuilds"
"There are about 24 purpose-built SOVs in the market today and another 25 under construction. We estimate demand in 2030 to be over 250. We have modelled dayrates of EUR29k for SOVs and EUR34k for CSOVs in 2022–2025e. We expect CSOV dayrates to be higher than those for SOVs due to somewhat higher capex and lower utilisation"
Informasjon er hentet fra Dnb Markets, Sparebank 1 Markets, ABG og kvartals rapportene til Edda Wind.
Redigert 24.08.2022 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Patron72
04.03.2023 kl 12:05
3849
Selv pælmet jeg seaway 7 og kom meg inn i Edda igår.
Vil vel tro flere S7 aksjonærer kommer over?
Har stor tro på fremtiden i denne bransjen.
Vil vel tro flere S7 aksjonærer kommer over?
Har stor tro på fremtiden i denne bransjen.
Vampyren
04.03.2023 kl 12:13
3838
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities nedjusterer sitt kursmål på Edda Wind til 36 kroner pr aksje, fra tidligere 45 kroner pr aksje, og gjentar kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fredag.
Utvanningseffekten fra utstedelse av nye aksjer påvirker meglerhuset verdsettelsesestimater betydelig, vises det til i oppdateringen.
Det fremgår av en oppdatering fredag.
Utvanningseffekten fra utstedelse av nye aksjer påvirker meglerhuset verdsettelsesestimater betydelig, vises det til i oppdateringen.
drekkapilsen
04.03.2023 kl 15:57
3727
De store ønsker jo ingen rep.emisjon så det er helt vanlig at den blir avlyst. Edda burde forresten kjørt en fortrinssrettet emisjon, da de ikke har umiddelbart kapitalbehov. De skal kjøpe 4 båter, som de har valgt helt selv. Dårlig utført da det kun gagner de store eierne.
Konspiratorix
04.03.2023 kl 21:09
3615
Aksjekursen var rett under 25 kroner i dag. Da kan man kjøpe vel selv på børs, opptil et punkt, uansett om det blir reperasjonsemisjon eller ikke?
Patron72
29.03.2023 kl 19:18
2745
Flotte nyheter idag.
Edda Breeze og Edda Brint er på kontrakt
https://newsweb.oslobors.no/message/586472
Kom også innsidekjøp
https://newsweb.oslobors.no/message/586493
Edda Breeze og Edda Brint er på kontrakt
https://newsweb.oslobors.no/message/586472
Kom også innsidekjøp
https://newsweb.oslobors.no/message/586493
Frodon
29.03.2023 kl 21:55
2647
Var på tide 😜 Sykt at gangvei systemet fortsatt ikke er godkjent, men små penger i det lange løpet. Bra timet innsidekjøp like ved all time low. Neste skip kommer i Q3?
Patron72
29.03.2023 kl 22:01
2630
Ja ifølge siste presentasjon er det q3.
Så kommer Edda Goelo på kontrakt i q4 👍
Så kommer Edda Goelo på kontrakt i q4 👍
Patron72
31.03.2023 kl 15:26
2506
Så må en jo nevne selvsagt at Edda Boreas skal ut på oppdrag i q2.
Nevner at Edda Passat er på kontrakt til september 23. Så her må en vel forvente det kommer ny kontraktsmelding etterhvert.
Aksjen kjøpes nå godt under emi pris 👍
Nevner at Edda Passat er på kontrakt til september 23. Så her må en vel forvente det kommer ny kontraktsmelding etterhvert.
Aksjen kjøpes nå godt under emi pris 👍
habbiten
13.08.2023 kl 13:29
1424
"– Kostnadsøkningen skyldes forsinkede leveranser og kvalitetsutfordringer som har drevet oss inn i en lengre offshorekampanje. Markedet i 2022 og 2023 for SOV-er (driftsskip) har også vært et helt annet enn vi la til grunn i 2019, sier han."
https://e24.no/energi-og-klima/i/kEGVX6/smell-for-hywind-tampen-prislappen-har-oekt-til-74-mrd
Bra for Edda Wind 😀
https://e24.no/energi-og-klima/i/kEGVX6/smell-for-hywind-tampen-prislappen-har-oekt-til-74-mrd
Bra for Edda Wind 😀
habbiten
13.10.2023 kl 11:45
844
Dette toget står fortsatt på perrongen men kan fort kjøre fra de som nøler ;)
-
«
- 1
- 2 »