Hvorfor er denne under 4 kr nå?
Knfo
15.09.2022 kl 17:31
2444
Ingen overraskelse. Dobler salget av hydrogen, men dobler samtidig underskuddet. Dette sier det meste om Ulf Hafseld & Co. Alt denne mannen tar i går dit høna sparker til tross for sugerør ned i Enova sine støttepakker. Kontantbeholdningen er snart tapt, så her lukter det en snarlig emisjon.
Redigert 15.09.2022 kl 17:32
Du må logge inn for å svare
Det hele er ikke så ringe som det tager sig ud i halvårs rapporten
Hynion har fået vel i omegnen af 100mio kr i støtte
https://www.hynion.com/news/all-time-high-sales-of-hydrogen-at-h%C3%B8vik-fuelling-station
Hynion har fået vel i omegnen af 100mio kr i støtte
https://www.hynion.com/news/all-time-high-sales-of-hydrogen-at-h%C3%B8vik-fuelling-station
Redigert 16.09.2022 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
zool
16.09.2022 kl 09:21
2339
torsken skrevInnlegget er slettet
Jeg kjenner litt til hydrogenindustrien i Norge som ekstern investor, så kan gi deg litt bakgrunn når det gjelder Hynion, dets historie og hvorfor jeg selv er inne i selskapet.
Knfo tenker nok på det vesle selskapet Hyop som Ulf Hafseld hadde på 2010-tallet. Det ble startet opp hydrogenstasjoner i Norge før 2010 men de store aktørene trakk seg etterhvert ut, da det var for tidlig. Ulf Hafseld sluttet i et av disse selskapene og startet Hyop for å holde hydrogenstasjonene i Norge i live inntil etterspørselen tok seg opp, mens det da kun var et fåtall hydrogenbiler på veiene.
På mange måter holdt Ulf Hafseld ideen om hydrogen som drivstoff i Norge i live på egen hånd på 2010-tallet, og jeg tror at endel av selskapene på børsen i dag ikke hadde eksistert om det ikke hadde vært for Hyop. Ulf Hafseld kan vel sies å være Norges grand-old-man når det gjelder hydrogen.
På slutten så kom det inn svenske investorer i Hyop. Hyop ble lagt ned og så ble Hynion startet av de samme svenske investorene, sammen med Ulf Hafseld og endel andre eksterne investorer som så en mulighet til å komme seg inn i en voksende del av hydrogenindustrien. Deretter gikk Hynion på børs.
Mens Hyop fokuserte på privatbilister i en liten del av Norge, så er det i dag tungtransporten som hydrogenstasjonene bygges ut for, spesielt hydrogenkorridoren Tyskland-Danmark-Sverige-Norge, hvor kommersielle aktører vil fylle på hydrogen mens de kjører denne ruten oppover og nedover 24/7. Jeg ser for meg at det er spesielt hydrogenstasjonene her hvor selskaper som Everfuel og Hynion kommer til å få større inntekter fra grunnet kontinuerlig tungtrafikk og derigjennom tanking av hydrogen. Inntil da så kommer offentlige institusjoner slik som EU, den svenske og den norske stat til å bidra med midler for at infrastrukturen blir bygget ut.
Presset på å få bygget ut denne infrastrukturen øker fram mot bensinbilene fases ut og blir forbudt å kjøpe. I mellomtiden har for eksempel Renova i Sverige testet ut elektriske kjøretøy og har besluttet at det ikke fungerer for dem, slik at de skal starte med hydrogenkjøretøy. Så vi ser at det finnes et marked for hydrogenkjøretøy innen tungtransport, såvel som andre områder slik som taxier hvor time-is-money og de må fylle på drivstoff raskt og ikke har tid til å vente.
Så er du investor i Hynion så vil det offentlige bidra til økt verdi på Hynion gjennom disse bidragene til utbygging av infrastruktur, du kan si at de sponser din investering. Mens du som investor nok kan måtte bli med på et par emisjoner når det gjelder selve driften, fram til Hynion går med overskudd noen år fram i tid. Utbytter fra disse hydrogenstasjonenes framtidige inntekter er gulroten som investor i Hynion.
Så får vi også se om det vesle vekstselskapet Hynion underveis blir snappet opp av en eller annen større aktør som tar over og bygger videre ut selv, før Hynion kommer fram til de store inntektene.
Knfo tenker nok på det vesle selskapet Hyop som Ulf Hafseld hadde på 2010-tallet. Det ble startet opp hydrogenstasjoner i Norge før 2010 men de store aktørene trakk seg etterhvert ut, da det var for tidlig. Ulf Hafseld sluttet i et av disse selskapene og startet Hyop for å holde hydrogenstasjonene i Norge i live inntil etterspørselen tok seg opp, mens det da kun var et fåtall hydrogenbiler på veiene.
På mange måter holdt Ulf Hafseld ideen om hydrogen som drivstoff i Norge i live på egen hånd på 2010-tallet, og jeg tror at endel av selskapene på børsen i dag ikke hadde eksistert om det ikke hadde vært for Hyop. Ulf Hafseld kan vel sies å være Norges grand-old-man når det gjelder hydrogen.
På slutten så kom det inn svenske investorer i Hyop. Hyop ble lagt ned og så ble Hynion startet av de samme svenske investorene, sammen med Ulf Hafseld og endel andre eksterne investorer som så en mulighet til å komme seg inn i en voksende del av hydrogenindustrien. Deretter gikk Hynion på børs.
Mens Hyop fokuserte på privatbilister i en liten del av Norge, så er det i dag tungtransporten som hydrogenstasjonene bygges ut for, spesielt hydrogenkorridoren Tyskland-Danmark-Sverige-Norge, hvor kommersielle aktører vil fylle på hydrogen mens de kjører denne ruten oppover og nedover 24/7. Jeg ser for meg at det er spesielt hydrogenstasjonene her hvor selskaper som Everfuel og Hynion kommer til å få større inntekter fra grunnet kontinuerlig tungtrafikk og derigjennom tanking av hydrogen. Inntil da så kommer offentlige institusjoner slik som EU, den svenske og den norske stat til å bidra med midler for at infrastrukturen blir bygget ut.
Presset på å få bygget ut denne infrastrukturen øker fram mot bensinbilene fases ut og blir forbudt å kjøpe. I mellomtiden har for eksempel Renova i Sverige testet ut elektriske kjøretøy og har besluttet at det ikke fungerer for dem, slik at de skal starte med hydrogenkjøretøy. Så vi ser at det finnes et marked for hydrogenkjøretøy innen tungtransport, såvel som andre områder slik som taxier hvor time-is-money og de må fylle på drivstoff raskt og ikke har tid til å vente.
Så er du investor i Hynion så vil det offentlige bidra til økt verdi på Hynion gjennom disse bidragene til utbygging av infrastruktur, du kan si at de sponser din investering. Mens du som investor nok kan måtte bli med på et par emisjoner når det gjelder selve driften, fram til Hynion går med overskudd noen år fram i tid. Utbytter fra disse hydrogenstasjonenes framtidige inntekter er gulroten som investor i Hynion.
Så får vi også se om det vesle vekstselskapet Hynion underveis blir snappet opp av en eller annen større aktør som tar over og bygger videre ut selv, før Hynion kommer fram til de store inntektene.
Redigert 16.09.2022 kl 09:23
Du må logge inn for å svare
Tak for en fin indføring i historien til Hynion!
Fjellheim
16.09.2022 kl 10:38
2395
Fin gjennomgang zool. Jeg tipper de blir kjøpt opp. Det er ikke mye suksess priset inn i dag i alle fall :)
Bracon
19.09.2022 kl 18:17
2228
Hadde aldri trodd at denne skulle ned på dette nivået. Med millionene som har kommet inn i kassen, så er dette hinsides med god hjelp av roboter.
Bracon
22.09.2022 kl 15:50
2063
Atter en dag i minus. Skal bare ikke opp. Begynner å bli møkk lei! Presses ned på lite volum. Tragikomisk.
trani
04.10.2022 kl 19:26
1723
torsken skrevInnlegget er slettet
Vanskelig å si, men tror ikke den blir kjøpt opp for over kr.4..
Bracon
11.10.2022 kl 15:18
1598
Kommer det ikke noe nyheter som kan løfte denne. Står bomm fast på dette nivået. Forferdelig å se på!
torsken
12.10.2022 kl 15:33
1562
Dette er virkelig tragisk og vondt.
Fatter ikke at det er mulig. Kan det være for at jeg har kjøpt på 2,85?
Fatter ikke at det er mulig. Kan det være for at jeg har kjøpt på 2,85?
Bare laste opp på disse nivå. Kommer snart melding tror jeg og da går denne 50% på ett blunk
Bracon
14.10.2022 kl 08:51
1444
Blir kraftig opptur på OB i dag skrives det. Hyn. går vel i minus. Garantert.
Pass på nå , nå ville jeg kjøpt med begge hender
Bracon
14.10.2022 kl 16:32
1385
Joda. Ble en bombe at denne gikk i minus i dag også. Fortsetter vel trenden til uka som kommer.
Andpaal71
14.10.2022 kl 17:10
1371
Håper ikke det, men det må vel en del triggere til for at denne skal gå opp. Regjeringens interesse for hydrogen, salg av biler og busser som går på H. Og ikke minst båter og fly etterhvert.
Redigert 14.10.2022 kl 17:14
Du må logge inn for å svare
torsken
15.10.2022 kl 13:32
1322
NEL opplyser om kontrakt i støelseorden 600 mill. Hydrogen er i vinden. Dette er fremtiden .
trani
17.10.2022 kl 12:45
1252
Alle andre får store kontrakter, mens Hyn får rester om det blir noe?
Nå må dere ikke gi bort pengene deres, KJØP
torsken
17.10.2022 kl 15:32
1209
Det er jo ikke mye som tilsier at det er lurt å kjøpe. Det som kan gi positive signaler er at flere på topp 20 øker litt.
Redigert 17.10.2022 kl 22:05
Du må logge inn for å svare
Polaris99
17.10.2022 kl 18:02
1181
Hvorfor kjøpe? Det er lite som tyder på at hydrogen vil slå an som drivstoff til personbiler eller tungtransport. Nylig kom det er studie som viser at BEV vil dominere også for tungtransport, siden det blir billigere enn FCEV. Det er lite som tyder på at Hynion noen sinne vil få lønnsomhet på sine hydrogenfyllestasjoner, og de har heller ikke kapital nok til å skifte fokus til potensielt mer lønnsomme segment, som sjøtransport.
"Long-haul trucks will initially have a slower increase in uptake potential but grow quickly to 80% by 2026 and 99.5% by 2030. Market uptake in the long-haul segment almost exclusively consists of BEVs. FCEVs have a consistently higher TCO than diesel throughout the 2030s and account for only 0.1% of long-haul sales (0.02% of total freight sales), beating diesel in a few countries with extremely high distances and low hydrogen costs."
https://www.transportenvironment.org/discover/electric-trucks-take-charge/
"Long-haul trucks will initially have a slower increase in uptake potential but grow quickly to 80% by 2026 and 99.5% by 2030. Market uptake in the long-haul segment almost exclusively consists of BEVs. FCEVs have a consistently higher TCO than diesel throughout the 2030s and account for only 0.1% of long-haul sales (0.02% of total freight sales), beating diesel in a few countries with extremely high distances and low hydrogen costs."
https://www.transportenvironment.org/discover/electric-trucks-take-charge/
Bracon
18.10.2022 kl 08:17
1137
Ser ut til at det blir en oppgang på OB i dag, men Hyn. slutter nok under 1,80,-. Det er om å gjøre å presse denne ned hver dag. Tviler ikke at denne bunner ut på krona.