$$$PPPGGGSSS$$$ PGS ØKTE INNTEKTER. Kursmål 12 gjentatt
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.10.2022 kl 14:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Dæven noen har fått gjort seg pene kjøp i dag. Har dere lest artikkelen?
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/10/11/7943735/pgs-aksjestup-pa-gode-tall
...
Obxserver
I dag kl 12:21150
Nå er alle kattene ute av sekken selv om de tjener penger (ref Pedersen melder positiv EBIT):
*Kan det bli verre hvis de melder om at transaksjonen er i orden før 26.okt?
*Kan det bli verre hvis de melder om store kontrakter før 26.okt?
*Kan det bli verre når UK vil ha fast track på 898 blokker (ikke sementblokker som mange tror, slik kursen opererer nå)
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/10/11/7943735/pgs-aksjestup-pa-gode-tall
...
Obxserver
I dag kl 12:21150
Nå er alle kattene ute av sekken selv om de tjener penger (ref Pedersen melder positiv EBIT):
*Kan det bli verre hvis de melder om at transaksjonen er i orden før 26.okt?
*Kan det bli verre hvis de melder om store kontrakter før 26.okt?
*Kan det bli verre når UK vil ha fast track på 898 blokker (ikke sementblokker som mange tror, slik kursen opererer nå)
Redigert 11.10.2022 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
Normalone
16.09.2022 kl 16:48
4803
Quendi - jeg er helt enig i at hvilken nasjonalitet/opprinnelse den enkelte har er HELT irrelevant for diskusjonen. Jeg synes derimot at du i ditt historiske tilbakeblikk ikke tar med det helt sentrale for hvorfor (i alle fall) jeg mener en bør være investert i PGS i dag, nemlig hvordan kursen har utviklinget seg periodene der vi har hatt et sterkt seismikk marked. Alt vitner nå om at vi er på vei inn i det kanskje sterkeste syklusen noen gang - og med manglende investeringer siden 2014, kraftig økning i etterspørselen (ref f.eks alle de nye letelisensene i England/Norge mv, kraftig økningen av leting i Brasil) og mye mindre kapasitet på tilbudssiden (færre båter mv) viser bare, som Pedersen sa på Pareto konferansen, at vi kun er i startfasen - og har veldig mange gode år med kraftig økning i ratene. Sett med et historisk bilde er det mye som tyder på at vi kan oppleve den samme kraftige stigningen Ulltveit Moe opplevde i PGS - husk at det er fortsatt nærmere 700 % opp til ATH (mcap) i PGS....
jaroas50
16.09.2022 kl 16:55
4814
Jørgen2002 skrev Kan noen ha solgt seg ut på sluttauksjonen?
Eller kjøpt seg inn…?
kntfn
16.09.2022 kl 17:27
5094
Samme opplegg på de andre store aksjene og, Equinor, Vår, Shelf etc. Kursdropp og massiv omsetning i siste øyeblikk.
Normalone
16.09.2022 kl 17:30
5141
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/16/7930944/oslo-bors-ville-falt-15-prosent-uten-olje?internal_source=sistenytt
Robert Næss mener OSE er rekordbillig som følge av fremtidsutsiktene innen Olje/gass.
Robert Næss mener OSE er rekordbillig som følge av fremtidsutsiktene innen Olje/gass.
Ikke for å skremme noen.
Jeg husker en gang, det er ikke mange årene siden, det var noen få dager før børsene krakket i covid.
Det var ekstreme omsetninger i slutt auksjonene på Oslo børs, i de aller mest omsettelige aksjene på Oslo børs,
lite skjønte jeg den dagen, sjekket videre of fant samme fenomen i de aller fleste store aksjer.
men få dager etter poppet det opp med enorme short possisjoner i short registeret, det viste seg at hele Oslo børs ble kraftig shortet den ettermiddagen og så krakket det få dager etter, som vi alle husker
Det er ikke sammenlignbart det vi nå ser i aksjene,
for volumene den gang var enorme, men kanskje det kan være en forsmak på hva som kommer.
Pgs er bull som f, men ikke om børsene krakker, da stuper alt.
Robert Ness har et poeng, det er oljen som holder oss oppe,Oslo børs er skånet for fall grovt sett så langt, men globale markeder har falt i lang tid, men hvor lenge klarer Oslo børs være kongen på hauen?
Skulle oljen falle ned enda et hakk i tradings range, da smeller det trolig på Oslo børs.
Jeg husker en gang, det er ikke mange årene siden, det var noen få dager før børsene krakket i covid.
Det var ekstreme omsetninger i slutt auksjonene på Oslo børs, i de aller mest omsettelige aksjene på Oslo børs,
lite skjønte jeg den dagen, sjekket videre of fant samme fenomen i de aller fleste store aksjer.
men få dager etter poppet det opp med enorme short possisjoner i short registeret, det viste seg at hele Oslo børs ble kraftig shortet den ettermiddagen og så krakket det få dager etter, som vi alle husker
Det er ikke sammenlignbart det vi nå ser i aksjene,
for volumene den gang var enorme, men kanskje det kan være en forsmak på hva som kommer.
Pgs er bull som f, men ikke om børsene krakker, da stuper alt.
Robert Ness har et poeng, det er oljen som holder oss oppe,Oslo børs er skånet for fall grovt sett så langt, men globale markeder har falt i lang tid, men hvor lenge klarer Oslo børs være kongen på hauen?
Skulle oljen falle ned enda et hakk i tradings range, da smeller det trolig på Oslo børs.
Redigert 16.09.2022 kl 17:47
Rull79
16.09.2022 kl 18:04
5249
Tull, det var ikke noe massiv omsetning og kursdropp i Shelf. I PGS minnet det mer om en avtalt stor post som gikk. Det er også helt naturlig at de store vurderer å ta ned risiko over helgen i dagens marked. Oljen stiger, da tror jeg vi vil se skyhøy omsetning i pgs på mandag.
kntfn
16.09.2022 kl 18:08
5248
Shelf var feil av meg å nevne ja, men det skjedde uansett på mange andre aksjer. Short? Evt indexfond som gjør unna helgehandelen?
Bjørkeris
16.09.2022 kl 18:10
5250
PGS bærer hele porteføljen min etter idag! Flere venner som jobber i NOV, HMH og det er helt galematias mye aktivitet sier dem. Dette må gå veien🥳👍
Rull79
16.09.2022 kl 18:10
5635
Se på Borr over dammen, den får kjørt seg kraftig fordi der er det enda større frykt for å sitte i noe over helgen. Det gir muligheter for å tjene seg 10-15% på Borr fra mandag av. Den går rett til 45-46 igjen.
Rull79
16.09.2022 kl 18:13
5655
Da tror jeg mest på indexfond og at DNB var selger.Merkelig om noen tør gå short i pgs med 3-4 mill aksjer nå. Tror ingen er så dumme
Normalone
16.09.2022 kl 18:14
5764
He he Long - det er etter mitt syn overhodet ikke sammenlignbart (det du nevner ift før Covid og dagens sluttauksjon), det vi opplevde i dag er ikke uvanlig (ser av og til stor omsetning i sluttauksjonen over "hele linjen"). Jeg tror det vi så i dag har sammenheng med "forberedelser" knyttet til endringene i hovedindeksen (får effekt fra mandag).
Robert Næss mener vel at OSE fortsatt er rekordbillig - og oljeselskapene tjener fortsatt veldig gode penger selv om oljeprisen faller til 70-80 dollar - samtidig som at vi vet at det skal letes mye fremover (uavhengig av oljeprisen).
Robert Næss mener vel at OSE fortsatt er rekordbillig - og oljeselskapene tjener fortsatt veldig gode penger selv om oljeprisen faller til 70-80 dollar - samtidig som at vi vet at det skal letes mye fremover (uavhengig av oljeprisen).
Redigert 16.09.2022 kl 18:15
Normalone
16.09.2022 kl 18:19
5859
Jeg tror ikke vil skal ha for store forventninger til kursbyks SOM FØLGE at PGS skal inn i obx - det vil være det fundamentale som vil gi oss en bra kursutvikling:)
Ta deg tiden til å sjekke sluttauksjonen i de mest omsatte aksjene
Ikke bare olje relatert, yara, Nhy, Vår, Akbp, Equinor, Tomra osv osv
Jeg tror noen vedder milliard beløp på at Oslo børs vil krakke i tiden fremover :-))
Ikke bare olje relatert, yara, Nhy, Vår, Akbp, Equinor, Tomra osv osv
Jeg tror noen vedder milliard beløp på at Oslo børs vil krakke i tiden fremover :-))
Redigert 16.09.2022 kl 18:30
Normalone
16.09.2022 kl 18:44
5957
Long - det er helt riktig, de gangene en opplever en kraftig omsetning i sluttauksjonen skjer det blant "alle" - ikke bare i enkelte selskaper. Jeg tror det har en sammenheng med diverse "planlagte" omrokkeringer. I PGS gikk kursen faktisk litt opp i sluttauksjonen, selv om det ble omsatt for ca 45 mill. Dersom en hadde valgt å shorte for 45 mill i PGS i sluttauksjonen, ville ikke kursen steget....
Max-Investor
16.09.2022 kl 18:45
5993
PGS steg fint de siste 20 minuttene. Jeg tenker at en ikke skal legge for mye i dette med omsetning på 5,7 mill aksjer i sluttminuttet. Det skjer sånn i blant at det kommer en høy omsetning helt på tampen. Noen har kjøpt og noen har solgt. Kursen endret seg bare fra 7,88 til 7,885. Sånn sett så steg kursen helt på tampen.
Redigert 16.09.2022 kl 18:46
Beinvest1
16.09.2022 kl 19:24
5828
Jasper7 skrev fra mandag er vel pgs i obx, da må vel div. Fond kjøpe?
Tror ikke noen er pålagt til å kjøpe dessverre. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. PS er all inn her.
Redigert 16.09.2022 kl 19:26
Quendi
16.09.2022 kl 19:45
5735
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/16/olja-rysslandsaudiarabien-ser-100-usd-rimligt-prismal-rtrs.html
Mycket manipulation i oljepriset från olika starka intressen under de senaste månaderna och det kommer troligtvis fortsätta.
Mycket manipulation i oljepriset från olika starka intressen under de senaste månaderna och det kommer troligtvis fortsätta.
Pølsebua
16.09.2022 kl 20:09
5652
Jeg la merke til det samme, og lurte på hvorfor. I vår ble nesten 17 mill aksjer omsatt. Mer enn summen av handler tidligere på dagen. 600 MNOK. I pgs var prosenten lavere. Opp en tredjedel, på husken. Har ikke sett dette før, og synes parallellen din er interesant.
Redigert 16.09.2022 kl 20:10
På mandag er den gamle Regenten i jorden, og helt nye impulser kommer inn (etter mitt syn basert på årelang studie av de siste 7000 år)
Bjerke
16.09.2022 kl 20:58
9661
Står dette på DN investor:
Selskapenes inkludering i – eller uttreden fra – indekser kan ha innvirkning på omsetningen og prisingen av aksjer, fordi det betyr at fond som er basert på indeksene må kjøpe eller selge dem.
Selskapenes inkludering i – eller uttreden fra – indekser kan ha innvirkning på omsetningen og prisingen av aksjer, fordi det betyr at fond som er basert på indeksene må kjøpe eller selge dem.
china
16.09.2022 kl 21:16
9672
Hvis at den skal inn i hovedindeksen er så positivt , så er vel det grunnen til den kraftige oppgangen i dag da.
Quendi
16.09.2022 kl 22:07
9519
2020, 2008 och 2001 kom som en blixt från klar himmel. Det gör inte denna kraschen, om den ens kommer. Med andra ord så kommer det (TROLIGTVIS) vara lättare att sälja ut sig med mindre tapp, än det varit tidigare krascher.
Den här mannen har såklart också ett egenintresse av att skrämma upp folk. Han har redan tagit shortpositioner enligt artikeln och har cash till att köpa billigt sen.
Så länge oljepriset inte kraschar, så kraschar inte Oslobörsen och det är det jag kommer följa.
Den här mannen har såklart också ett egenintresse av att skrämma upp folk. Han har redan tagit shortpositioner enligt artikeln och har cash till att köpa billigt sen.
Så länge oljepriset inte kraschar, så kraschar inte Oslobörsen och det är det jag kommer följa.
Kingen
16.09.2022 kl 22:08
9520
Er det noen som hører på den klovnen Hermanrud. Han har vel spådd krakk i mange år. Han får selvsagt rett til slutt, men ikke i år:)
Max-Investor
16.09.2022 kl 22:12
9530
Børsene over dammen endte ned i dag, men hentet seg fint inn igjen utover dagen. Oljen opp👍
Thesistulling
16.09.2022 kl 22:27
9483
Må si meg enig i det.
Cool-PGS-Noreco, i den rekkefølgen det nærmeste året.
Tror jeg holder meg unna alt annet.
Det slenger i vinkler var det en som sa en gang.
Cool-PGS-Noreco, i den rekkefølgen det nærmeste året.
Tror jeg holder meg unna alt annet.
Det slenger i vinkler var det en som sa en gang.
Kingen
16.09.2022 kl 22:31
9504
Holder meg for øyeblikket til Cool og PGS. Dette bør være vinner aksjene fremover.
oppturen
16.09.2022 kl 22:45
9447
Blir vel ikke krakk, kan vel helle kalke det realitetsorientering. Trøym forklarte vel litt om det her forleden.
Grønne drømme bobler skal selvsakt sprekke, men til gjengjeld er her flere som er feilpriset andre veien, som f.eks. PGS er et soleklart eksempel på.
PGS kvitter seg med 150 mill i gjeld i H2 2022 og ytterligere 100 mill i H1 2023, en liten refinansiering på 800 mill blir lett. Pengene vil strømme inn.
Grønne drømme bobler skal selvsakt sprekke, men til gjengjeld er her flere som er feilpriset andre veien, som f.eks. PGS er et soleklart eksempel på.
PGS kvitter seg med 150 mill i gjeld i H2 2022 og ytterligere 100 mill i H1 2023, en liten refinansiering på 800 mill blir lett. Pengene vil strømme inn.
Jasper7
16.09.2022 kl 22:54
9476
obx index fond må jo ha med alle aksjene, så de må kjøpe, men behøver vel ikke gå til himmels fordet
Saudi Arabia And Russia Both Want $100 Oil
By Julianne Geiger - Sep 16, 2022, 8:50 AM CDT
OPEC+ heavyweights Saudi Arabia and Russia, with their +11 million bpd quotas, are looking at $100 oil as a fair price good for all, anonymous Reuters sources familiar with both Russian and Saudi Arabian government thinking said.
Russia and Saudi Arabia, who together make up more than half of OPEC+'s total quota, are widely considered the leaders of the OPEC+ group, and a $100 preference could lead to an active defense of this desired floor price.
……
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Saudi-Arabia-And-Russia-Both-Want-100-Oil.html
By Julianne Geiger - Sep 16, 2022, 8:50 AM CDT
OPEC+ heavyweights Saudi Arabia and Russia, with their +11 million bpd quotas, are looking at $100 oil as a fair price good for all, anonymous Reuters sources familiar with both Russian and Saudi Arabian government thinking said.
Russia and Saudi Arabia, who together make up more than half of OPEC+'s total quota, are widely considered the leaders of the OPEC+ group, and a $100 preference could lead to an active defense of this desired floor price.
……
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Saudi-Arabia-And-Russia-Both-Want-100-Oil.html
Thesistulling
17.09.2022 kl 08:01
9019
Ikke akkurat dårlig nytt det der da.
😁
Tiramisuen på Pier 31 var skikkelig god, med vaniljeis 😋
😁
Tiramisuen på Pier 31 var skikkelig god, med vaniljeis 😋
Max-Investor
17.09.2022 kl 11:22
8569
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kommer-ingen-redningspakke/77174536
Det er ikke vanskelig å forstå at leteaktiviteten må økes.
Det er ikke vanskelig å forstå at leteaktiviteten må økes.
oppturen
17.09.2022 kl 13:07
8351
Merkelig nok ser det ut som veldig mange sliter med å forstå akkurat det. ( men det snur vel en dag, en vinter med energi rasjonering i Europa vil nok vekke flere)
Londonmannen
17.09.2022 kl 14:16
8239
Det er nok ikke forståelsen det mangler på, snarere ønsket fra større aktører til å få tak i flere billige aksjer før en uunngåelig reprising setter inn. Og beste måten til å få småinvestorer til å selge seg ned/ut på dette latterlig lave kursnivået, er å la dem få inntrykk av at kursen ikke vil stige i overskuelig fremtid og spille på investorenes utålmodighet.
Men for meg vil det være helt perfekt dersom kursen blir liggende på rundt kr 8,- ut september. Så får vi se hvor mange hundre prosent kursen stiger frem mot sep 2023.
Men for meg vil det være helt perfekt dersom kursen blir liggende på rundt kr 8,- ut september. Så får vi se hvor mange hundre prosent kursen stiger frem mot sep 2023.
Bare å være tålmodig. Seigpininga tar nok snart slutt 😄
Max-Investor
18.09.2022 kl 11:22
6966
Ikke mange timene igjen nå, så starter en ny spennende uke. Er det gjensyn med 8-tallet på mandag.
oppturen
18.09.2022 kl 12:07
6842
Ikke lenge før oljeprisen vil stige kraftig nå.
https://www.finansavisen.no/nyheter/utenriks/2022/09/18/7931240/hadde-verdens-strengeste-coronaregler-na-apner-flere-kinesiske-byer-opp
I tillegg ønsker OPEC+ med Saudi Arabia og Russland en høyere olje pris.
USA kan ikke trekke fra kriselager i all evighet, gjeldende vedtak er trekk ut September.
Tipper olje prisen vil gå rett opp fra Oktober til Mars.
På den mørke siden kan vi få et megasmell neste sommer når en gjør opp regnskap og ser effektene av vinteren.
https://www.finansavisen.no/nyheter/utenriks/2022/09/18/7931240/hadde-verdens-strengeste-coronaregler-na-apner-flere-kinesiske-byer-opp
I tillegg ønsker OPEC+ med Saudi Arabia og Russland en høyere olje pris.
USA kan ikke trekke fra kriselager i all evighet, gjeldende vedtak er trekk ut September.
Tipper olje prisen vil gå rett opp fra Oktober til Mars.
På den mørke siden kan vi få et megasmell neste sommer når en gjør opp regnskap og ser effektene av vinteren.
Kontur
18.09.2022 kl 12:49
6816
Oljen vil gå i 120-230, det er relativt sikkert når man ser årsaken til at den er det den er i dag
Rigg og seismikk vil få en flott opptur når dette inntreffer i løpet sept-okt
Rigg og seismikk vil få en flott opptur når dette inntreffer i løpet sept-okt
nafa
18.09.2022 kl 20:02
6014
Hvalrossen er flytta fra Akerbrygge til et ukjent sted lengre ut i fjorden av sikkerhetsmessige årsaker.
Rabbe
18.09.2022 kl 20:30
6129
Noken med peiling som kan sei noke om ka økande rente vil sei for PGS mtp gjelda dei he?
china
18.09.2022 kl 21:10
5955
Hva tenker folket til uken, kommer det såkalte krakket eller er PGS fredet i påvente av Supersyklusen vi liksom skal inn i?
ag-3
18.09.2022 kl 22:32
5598
Hvis vi bare skal inn i supersyklusen på liksom ... Ja da tipper jeg kraftig ned.
Nei dette blir spennende. Tror olja holder seg godt, og da må det et skikkelig krakk til for å kjøre pgs ned av betydning.
Tipper pgs holder seg mellom 7-8 fremover til "noe" sender den godt opp.
Nei dette blir spennende. Tror olja holder seg godt, og da må det et skikkelig krakk til for å kjøre pgs ned av betydning.
Tipper pgs holder seg mellom 7-8 fremover til "noe" sender den godt opp.
At December 31, 2020, the Company had approximately 50% of its net debt (excluding lease liabilities) at fixed interest rates.De har mye fastrente i pgs, men noe flytende tilsynelatende. Det her skreiv dem i 2020: For every (hypothetical) one percentage point increase in LIBOR, the annual net interest expense of the PGS’ net debt, including finance leases, would increase (with some delay) by approximately $4.9 million. A stronger US dollar reduces PGS’ operating expenses as reported in US dollars. It is estimated that a 10% change of the US dollar against the two most significant non-USD currencies, NOK and GBP, would have an annual impact on gross cash cost of $10-12 million, and $5-6 million before currency hedging.
Strong usd reduces operating expenses = bra!
Strong usd reduces operating expenses = bra!
Min konklusjon er at renta ikke er så krise (vi har jo ikke sett 1% økning enno)... bli mer enn veid opp av dollarøkningsgevinsren. PGS kvitta sæ med 80 milliona gjeld det kvartalet her med sculptor-dritten
Redigert 19.09.2022 kl 07:05
Alskens fearmongers som dukker frem, men er overbevist om at høsten som helhet blir et Eventyr i PGS