GOGL - januar 1

Slettet bruker
GOGL 01.01.2018 kl 17:28 31971

Imorra er det på an igjen. Capesize klokka 12. Fortsetter rate-grusingen?

Kjør debatt!
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.01.2018 kl 14:43 16135

FFA: Capes very firm from the start trading better Asian time then continuing much firmer European open nearby up over 10% on good volume. PMX, SMX both better on lighter volume.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 16:12 15981

På med rallyhjelmen. 80kr innen fredag neste uke!

P_Invest er du inne?!
1045
03.01.2018 kl 16:29 15929

USA 8,77$ ,3,91 %
Slettet bruker
03.01.2018 kl 17:20 15867

Herlig. Nå må vi bare passere 75, så er 125 next! ;-)
Sa2ri
03.01.2018 kl 20:12 15722

Ser ut til at ratene er på oppadgående igjen:

FFA: Capes firmer into the close with few offers getting scooped up as rumours of stronger physical surface PMX, SMX both continued firmer with highest prints at the close and Cal18 nearing 12k.
Slettet bruker
03.01.2018 kl 21:51 15591

Takk Sa2ri - går godt i USA også i kveld, opp nå 4.6%..
Redigert 03.01.2018 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
farmern
03.01.2018 kl 22:01 15566

Greit at den er opp såpass, men med kurs på 8,11 tilsvarer det jo kr. 71,60. Ikke så langt unna sluttkursen i Oslo altså
Slettet bruker
03.01.2018 kl 22:12 15539

Sluttkurs USA ble 8.82, opp 4.5%
Aristarchos
04.01.2018 kl 09:17 15434

GOGL – opp som en løve, og ….? Blir det lignende utvikling som rundt 1.12 og 11.12 ut av dette?
sognoksen
04.01.2018 kl 10:10 15224

Solgte alt i dag om det var smart det for vi se.
Sa2ri
04.01.2018 kl 10:22 14575

More than 500 bulkers hit by severe coal terminal congestion in Asia
Jan 04, 2018 02:04 pm | Sam Chambers

Severe port congestion both to load and unload coal is affecting more than 500 dry bulk vessels, according to data from Thomson Reuters Eikon. Bottlenecks at import terminals across China and delays at loading ports in Indonesia's rainswept Kalimantan island are pushing the price of coal up in recent weeks. Spot cargo prices for Australian […]

http://splash247.com/500-bulkers-hit-severe-coal-terminal-congestion-asia/
Sa2ri
04.01.2018 kl 10:29 14566

Peter Hermanrud er ute med en fersk analyse på GOGL, og i en morgenraport fra SB1M står blant annet følgende:

"DRY BULK: Peter Hermanrud picks Golden Ocean as one of his top picks for 2018. Recent drop in spot rates explained by seasonal factors, and we expect rates to continue drift lower short term which is normal before Chinese New Year. However, the FFA market has risen sharply in the past weeks and is at new high. With a fleet growth at a 15 years low fleet for both 2018 and 2019 and a strong global economic backdrop we expect this year that 1)TC rates to improve well past required new build rate ($18’000 for a cape) and 2)Secondhand values to increase past newbuild parity, 5yrs old hit 85-90% and 3)15% increase in cape new build price driven by higher steel prices. Assuming GOGL trading at P/NAV 1.1x, we can see share trading close to NOK 100/share by end 18."
Kbkristi
04.01.2018 kl 10:41 14678

Med den farten Gogl stiger nå, så er Gogl i 100 om 9 dager :)
Redigert 04.01.2018 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 10:49 14503

Herlig!
(",)Aksjel
04.01.2018 kl 12:00 14392

Melding fra BørsXtra i dag:
GOLDEN OCEAN: Sparebank 1 Markets tror aksjen skal stige fra NOK 72 til NOK 97 i løpet av 2018. De mener selskapet i dag prises til 1,3 ganger NAV (1,08 for sammenlignbare selskap), men at det vil falle til 1,1 ganger ut fra antatt kursmål og antatte skipsverdier ved utgangen av året (følgelig en estimert NAV på NOK 88 end 2018). Meglerhuset tror på solid oppgang i skipsverdier for tørrbulk i 2018 grunnet økte rater, lave ordrebøker, økte stålpriser og høyere utnyttelsesgrad ved verft.
Sa2ri
04.01.2018 kl 12:31 14339

Fra Twitter:

"Capesize rates started to grow in Eastern Hemi after holiday decrease https://goo.gl/URaFFk #drybulk"
Sa2ri
04.01.2018 kl 14:08 14140

It seems that #drubulk #chartering activity is getting back to normal levels! #BDI up by 5% to 1341 today while #capesize #BCI up by 289 pts (almost 11%). #Shipping is a high #volatility business! #freight @BasilKaratzas #BalticExchange @BalticExchange
Sa2ri
04.01.2018 kl 14:16 14115

Siden jeg er så godt I gang med å "diskutere" med meg selv, tar jeg like gjerne med denne også:

Dry Bulk FFA: Capesize Market Bullish Once Again
in Dry Bulk Market,International Shipping News 04/01/2018

Capesize FFA Commentary:
The bullish tone on capes continued yesterday with paper rates surging on the run up to index. C5 reported at 6.45 & 6.50 combined with rumoured C7 fixed 10.50 in early trading resulted in a near 10% jump on the 5TC index pushing the headline rate through $16k again. There was a lull in the early afternoon session but rumours C7 fixed at 11.30-11.40 brought a fresh wave of buyers as we approached the close. Expectation is for further gains as the week progress.

Panamax FFA Commentary:
It was a far more active day on Panamax paper yesterday with the curve opening well supported in lieu of the bullish Capes and saw buyers further sharpening their ideas post index. Jan traded up form $11100 to $11500 while Feb bounced from $10600 to $11500 as buyers had to chase a thin offer side. Similarly down the back end of the curve we saw rates up ave $500 with sellers once again hard to come by. We closed well up on what was a scrappy day as many still try to gather a feel for the underlying post holidays.

Supramax FFA Commentary:
After a trade less start to the new year yesterday, Supramax paper opened the day with strong bid support again and lacking offers. Jan was seen trading $10,000-$10,200 range, but the majority of the activity was seen in the Calendars. The Cal 18 reached $10500 and the Cal 19 $10250, both being new highs for these periods.

Handysize FFA Commentary:
Another relatively quiet day was seen by the handysize paper, as the main focus was on the larger sizes. However we did see the Cal 19 trading $8750.

Source: Freight Investor Services (FIS)

http://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-ffa-capesize-market-bullish-once-again/
Slettet bruker
04.01.2018 kl 14:20 14093

Tusen takk Sa2ri
Sa2ri
04.01.2018 kl 17:45 13899

FFA: Capes continue to push on above average volume with Jan trading up another 10%. PMX and SMX both red hot with cal18 PMX trading north of 12k in size.
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:25 13848

Takk igjen Sa2ri.
Da fortsetter altså rater opp 10% i januar. GOGL i USA snart i USD 9 nå :-)

Men, hva betyr dette i meldingen din:
"PMX and SMX both red hot with cal18 PMX trading north of 12k in size".
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:55 13801

Skal bli gøy å være GOGL'er fremover, må bare klare å lempe ut før det snur :)

Mulig at markedet holder koken utover våren siden de har kutta kapasitet gjennom vinteren nå, og kanskje vil produsere mer stål senere for å jevne ut?
Slettet bruker
04.01.2018 kl 19:28 13896

Ble handlet over 12k på bra volum.
Sa2ri
04.01.2018 kl 19:41 13743

FFA: Capes pushed into the close printing highs of the day across the curve on good volume. PMX flat to a touch better but very light afternoon trading.
kubota
04.01.2018 kl 20:31 13665

Hva tenker dere om de 500 båtene som ligger "i kø i Asia?
Vil dette får en negativ effekt når dette løsner?
Slettet bruker
04.01.2018 kl 20:59 13809

Sa2ri - se spørsmål til deg litt lengre oppe fra meg litt tidligere i kveld, på forhånd takk for svar :-)

Eller ee GOGL i USA nå i 9 USD, opp over 2%.
Sa2ri
04.01.2018 kl 21:09 13804

Dette svarte vel goglimonke på, men skjønner at du ikke helt så det:-)

"PMX and SMX both red hot with cal18 PMX trading north of 12k in size"

Noen av meldingene som kommer fra ulike aktører, spesielt innenfor shipping, er det kun de som behersker "stammespråket" som forstår. Jeg er ingen ekspert på dette, men det denne meldingen sier er at: Panamax (PMX) og Supramax (SMX) var begge heite hvorav 2018 kalenderen for PMX ble handlet over 12k på stort volum (noen ganger er det enklere å lese disse på Engelsk, merkelig nok).
Slettet bruker
04.01.2018 kl 21:33 13577

Flott og takk! :-) Det var sånn jeg også leste / håpet det var, og at red hott ikke betydde røde / negative tall, men mer altså som at det koker i markedet :-)
Sa2ri
05.01.2018 kl 07:54 13433

Dry bulk: Capesize freight rates continue upward trend
in Dry Bulk Market,International Shipping News 05/01/2018

While the market started off on a rather quiet note, freight rates for the Asia Pacific and Atlantic Capesize routes continued to surge Thursday as industry sources witnessed a flurry of trades later in the day.

A ship operator source tracking the Capesize market expected the market to continue trending upwards and said “the market’s sentiment is really looking bullish, and there are more cargoes in the market than what a lot of people expected.”

A Hong Kong-based shipbroker agreed that the market was bullish as there was keen interest from operators for vessels on a one-year time charter period.

A chartering source with a mining company however, was skeptical about the rally and said “it’s looking a little bubbly, the fundamentals are looking weak — there are still a lot of vessels in the market.”

On the Western Australia-Qingdao route, Rio Tinto was heard to have fixed a Capesize vessel from Dampier to Qingdao at $6.90/wmt for January 13 onwards loading dates, but further details could not be confirmed.

BHP was heard seeking a Capesize vessel from Port Hedland to Qingdao for January 18 onwards loading dates.

It was later heard to have fixed a Capesize vessel at $7/wmt, but further details could not be confirmed.

Roy Hill was heard to have fixed a Capesize vessel from west coast Australia to Qingdao at $6.90/wmt for January 15 onwards loading dates, but further details could not be confirmed.

The freight rate for a Capesize vessel to move iron ore from Port Hedland to Qingdao was assessed at $7/wmt, up 65 cents/wmt from Wednesday.

Among other cargoes and fixtures heard in the region, OneSteel was heard seeking a Capesize vessel from Whyalla to Qingdao for January 25-31 laycan.

Cliffs Resources was heard to have fixed MV Aqua Venture from Esperance to China for January 19 onwards loading dates at $8.45/wmt In the Atlantic, JERA was heard seeking a Capesize vessel from Bolivar to Rotterdam for January 18-27 laycan.

Cargill was heard to have fixed MV Polymnia on a time charter trip for a trans-Atlantic round voyage for January 6 delivery dates at $25,000/day, DOP Ijmuiden.

On the front haul, Oldendorff was heard to have fixed MV Cape Keystone from Tubarao to Qingdao at $16.85/wmt, but further details could not be confirmed.

It was later heard seeking a Capesize vessel on the route for February 1-10 laycan, bidding at $17/wmt.

LDC was heard seeking a Capesize vessel from Tubarao to Qingdao for February 1-10 laycan, bidding at $17/wmt.

The freight rate for a Capesize vessel to move iron ore from Tubarao to Qingdao was assessed at $17.50/wmt, up $1.50/wmt from Wednesday.

From South Africa, Oldendorff was heard seeking a vessel to carry 150,000 mt (plus/minus 10%) coal from Richards Bay to Krishnapatnam for January 21-30 laycan.

The freight rate for a Capesize vessel to move iron ore to Qingdao from Saldanha Bay was assessed at $13.25/wmt, up $1.25/wmt day on day.

Source: Platts

http://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-capesize-freight-rates-continue-upward-trend/
Sa2ri
05.01.2018 kl 07:58 13424

India could turn into iron ore importer again – Credit Suisse
in Dry Bulk Market,Freight News 05/01/2018

Mining output cut in eastern state of Odisha could turn India into iron ore importer again and lead to a rise in domestic prices of iron ore, Credit Suisse analysts write in a note.

Odisha suspended operations of seven mines after leaseholders failed to meet a deadline on Dec. 31, but a govt official told Reuters that India’s top iron ore state is likely to meet output target of 100 mln tonnes of ore in FY 2017/18.

With domestic steel output still growing, ore exports have fallen to near-zero in recent months, and until other Odisha mines ramp up, India may turn into a net importer again – CS analysts.

Higher domestic steel prices help vertically integrated manufacturers such as Tata Steel Ltd, CS analysts add.

Jefferies says a rally in domestic iron ore prices could cap margin gains at non-integrated steel firms such as JSW Steel Ltd in near term.

Shares of Tata Steel have risen 0.3 pct this year as of Wednesday’s close, while JSW Steel has fallen 0.4 pct.

Source: Reuters

http://www.hellenicshippingnews.com/india-could-turn-into-iron-ore-importer-again-credit-suisse/
Sa2ri
05.01.2018 kl 08:28 13354

Dobbelside i dagens FA om tørrlast. Ikke mange skyer å se i horisonten skal man tro de som uttaler seg. Hermanrud er også intervjuet etter gårdagens oppdatering på GOGL.

Tror vi kan få en fin avslutning på uken i dag.
KJEPET
05.01.2018 kl 08:35 13341

Godt nytt år bulkvenner. Regner med at dere fortsatt sitter godt lastet i GOGL nå. Regner med at dere også har sett parameterne som gjør de neste to årene til et lite bulkeventyr og er investert deretter. Tradisjonelt så begynner kursen å stige rundt disse tider (rundt midten av januar), da ofte lenge før ratene begynner å gå (gjerne rundt 1. mars). Når ratene nå holder stand/stiger er det ikke vanlig på denne tiden av året. Det bare beviser hva som skjer og at ratene vil bli gode utover, spesielt da fra høsten av.

Ser det har blitt mye roligere og behageligere på GOGL trådene på det nye året. Fint om det kan holde seg slik fremover.
Aristarchos
05.01.2018 kl 09:46 13222

Noen som kan opplyse en ikke-fagmann om hva termen $/wmt egentlig betyr? Ref ovenfor "It was later heard to have fixed a Capesize vessel at $7/wmt ..."
Triton
05.01.2018 kl 09:51 13399

Godt å ha deg tilbake Kjepet, tror dette blir et godt år for vi som er langiktige. Sitter fullastet i Gogl og Flng.
Empire
05.01.2018 kl 09:56 13370

Må si meg enig kjepet. Det har vært mange som har ment mye om bulk og golden, men nå sitter det kanskje en gjeng med longere igjen og trådene har blitt mye hyggeligere.

Det har vært en sann fornøyelse å være golden aksjonær i større eller mindre grad siden sommeren 2016. Flere av de nick som da var negative og mente man måtte være tilbakestående hvis man satset på bulk, har iløpet av 2017 hatt sporadiske forsøk på å backtrade egne innganger til nettopp den perioden. Å kunne smykke seg som "forum helt" står tydeligvis høyt i noens bok. Når det kommer til forskjellen på å ha litt innsikt og bare fjase, så synes jeg du kjepet, samt din våpendrager i sommer/høst klarte dere veldig bra. Nå har også Sa2ri kommet til og løftet det hele i en mye mer positiv retning.

For golden sin del så forventer jeg nå utbytte fra neste kvartallsrapport, altså Q1 2018. Hvis vi får et snitt for 2018 mellom 15-20k, så tjener golden penger som gress og skipsprisene vil øke, noe som også støtter en høyere aksjekurs. Men husk, de virkelige pengene ligger i å kjøpe lavt i syklusen, låne ut til shorting lenge og motta pene utbytter for den tålmodige.

På den negative siden så er det verdt å merke seg at Kinas nedskalering av stål industrien er forventet å holde frem gjennom 2018. At stål volumet skal ned er ikke utelukkende negativt for verken pris/marginer eller import av jernmalm, men man skal passe seg litt for kinesisk etterspørsel etter stål i 2018 tror jeg. Det er flere faktorer som gjør at kinesisk vekst nå dempes, men det er kontrollert fra kinesiske myndigheter sin side, så jeg har ikke tro på noen kollaps.

Som Sa2ri nevner over, andre økonomier har en annen strategi. India har lenge snakket om å bygge opp en egen stål industri, men har vært hemmet av billig overproduksjon på verdensbasis og dårlig gjennomføringskraft på uttalte mål nasjonalt. De leter etter sine "kjerne industrier" som fremvoksende nasjon.

Vil ellers anbefale dere å se nærmere på alternative energi kilder/fornybar energi, noe jeg vet f.eks Sa2ri kan mye om. Kina innfører f.eks forbud mot fossilt brennstoff for biler i 2020. 67% av veksten innen energi ble tatt av fornybar energi i 2017 for kina og fornybar ligger nå f.eks bare 300 gigawatt bak kullkraft og er med dagens vekst forventet å gå forbi innen 2020. Energi miksen endres sakte men sikkert (som nevnt mange ganger før) og det er potensielt mye penger å tjene for den som bruker litt tid på å sette seg inn i de forskjellige case. For kull er dette på sikt negativt, men som alltid tar ting noe tid.

Og det ble som vanlig langt og mange sidespor ;)
Redigert 05.01.2018 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
KJEPET
05.01.2018 kl 10:15 13328

Takk for hyggelige ord. Det er selvsagt ikke slik at man skal bare se én side, og bare være positiv til alt som skjer i markedet. Men å ha en god og konstruktiv tone er viktig synes jeg.

Shipping er inne i en spennende fase. Kull er på vei ut, men slik store endringer alltid laaaang tid. Syklusene i shipping er heldigvis kortere (selv om de også er lang sett i forhold til andre sykliske bransjer). Som dere ser holder man igjen på kontraheringer for de store skipene nå. Det er mye usikkerhet der ute. Mange slikker fortsatt sårene etter den brutale nedturen som har vært, og finansieringene til nye skip sitter ikke like løst hos bankene/investorene som for 10 år siden. I tillegg er flere usikker på volumet på kullet. Når man da har ballastvanninvesteringer og usikkerheten rundt teknologien rundt reduksjon av svovel er dette en fin "mix" til å unngå massekontraheringer. Ordreboken for 2018 og 2019 er jo også særdeles hyggelig, 1-2% økning i flåten er laveste siden 1999.

På demandsiden tror jeg den forventede nedgangen i Kina ikke blir like stor som fryktet. Tiltakene mot forurensning vil fordele stålproduksjonen jevnere utover året, som jeg tror er positivt på sikt. Og dreiningen over til renere malm er ubetinget positivt. Verdensøkonomien er også i full sving og vil vedvare i noen år fremover. India kan bli en joker og kommer de i gang med malmimport så blir det full fest i bulk:-)

Men som man er inne på her, så er det alltid usikkerhet rundt Kina. Det har det alltid vært. Nedsiden i bulk for 2018 og 2019 mener jeg er minimal, men som sagt er det alltid usikkerhetsmomenter å trekke frem.
KJEPET
05.01.2018 kl 13:15 13017

Fra FFA i dag:
"Capesize FFA Commentary:
Another very bullish day for the big ships as the physical market quickly made up all of last weeks losses and the paper continued to go north. The entire curve was well supported and was marked sharply higher as good volume changed hands. With further gains expected in the physical market one would not be surprised to see the paper move"
Slettet bruker
05.01.2018 kl 13:36 12963

Blir det opp igjen til 30k? Da kan vi jo snuse på 100lappen and beyond :)

Ingen rater på Nordnet idag heller, Kanskje det kommer på mandag?
Slettet bruker
05.01.2018 kl 13:40 12950

Enig med alle, godt å ha kjepwt tilbake og svært gode inmlegg her nå i gode former :-)

Vedr rater har de hele uken etter nyttpr kommet senr på dagen, så også i dag? Alle rapporter / innlegg tyder dog på videre oppgang :-)