***RØKKE*** STATSBUDSJETTET OG SKATTERANET 2023/24/25++

*JBJB
12.09.2022 kl 18:39 104450

Hei folkens:))

Og...advarslene har stått i kø etter at Bjørn Dæhli flyttet til Sveits i fjor, men politikerne har vendt det døve øret til, folkens - politikerne på stortinget som selv har utnyttet alle lovlige og ulovlige triks i skatte og pendlerboligsakene reiser seg nå protest mot Røkke - selv har skatteakrobatikken til politikerne medført at skatteetaten har ilagt en rekke politikere straffeskatt - nå roper de samme politikerne ukvemsord etter Kjell I. Røkke for at han tar nødvendige, men helt lovlige grep for å sikre sine verdier - hva som skjer med alle hans bedrifter (Aker, Aker Solution, AkerBP+++) og andre underliggende firma vil bare fremtiden vise - zånn går no dagan...ZnageZz....

Kjell Inge Røkke sto foran et umulig dilemma. I 15 år har han levd uten inntekt, men betalt formuesskatt av beskattede midler. Den tiden er over. Nå ventet 250 millioner i utbytteskatt for å betale formuesskatten på 360 millioner.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/12/7928222/rokke-matte-ta-ut-612-millioner-i-utbytte-bare-for-a-betale-skatt

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 02.08.2024 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Kajtek
22.11.2023 kl 20:35 4817

Jeg leste det. Bra skrevet. Tragisk at politikkerne som skal styre landet har så lite kunnskap at de ikke kan se konsekvenser. Det er til å grine av.
True
23.11.2023 kl 21:31 4646

Nettopp. At vanlige folk ikke kan forstå noe så basisk er bare trist i seg selv. Når har det noen gang hjulpet å straffe de som faktisk skaper verdier i samfunnet? Ignoranse, inkompetanse, latskap og misunnelse er det som beskriver denne regjeringen enkelt og greit.
True
23.11.2023 kl 23:32 4567

Vel, verden vil bedras som alltid eller hva? Når ble de mest kompetente noen gang ansatt i forhold til de inkompetente (og korrupte)? Jeg, som en kompetent høyt utdannet fagperson, så disse konsekvensene på laaaaang vei, men det nytter ikke å si noe. Folk må lære den harde veien som alltid.

Tenk deg Spetalen som Finansminister. Hadde vært den største gavepakken vi noen gang kunne fått. Men neida, vi har en bonde uten noen som helst relevant erfaring og som ikke kan regne. Flotte greier.
Paragrafen
23.11.2023 kl 23:55 4549

Når målet er at vi skal bli "like" er de jo på rett vei. Drepe all tiltakslyst og kreativitet er en effektiv måte å skape apatiske individer og et ditto samfunn på, der den politiske klassen slipper brysomme individer. Run for the hills....
True
24.11.2023 kl 00:33 4573

Kunne ikke sagt det bedre. Tror faktisk jeg aldri har vært mer apatisk jeg heller, og det får denne regjeringen mye skylden for. Jeg kunne takle avslag med verdighet under den forrige regjeringen til tross for mange BS tilbakemeldinger (overkvalifisert o.l.) fordi da var innsatsen fortsatt verdt det i det minste. Men nå er det jo helt håpløst at nesten ikke en skit er verdt å gjøre, annet enn å spille systemet og investere langsiktig for finansiell frihet.

Denne regjeringen vil at vi skal være flinke droner / slaver mens de meler sin egen kake. Det er derfor flere og flere burde ta høyere utdannelse, spesielt økonomi og ledelse, retts- og statsvitenskap for å forstå hvordan verden virkelig fungerer og ikke bli konstant holdt for narr.
*JBJB
24.11.2023 kl 21:19 4475

Hei folkens:))

Og...da er det bare å gratulere finansminister komiske Ali, vingle Støre og resten av Venezuelamedløperne, folkens - de destruktive skatteskjerpelsene og det dårlige politiske håndverket som regjeringen utøver har ført landet inn i en ond spiral - som tidligere postulert er konsekvensene ute i åpent lende og forholdene på bakken kan ikke skyves under teppet - skyhøy og stigende inflasjon, stagflasjon, laaange suppekøer, hundre tusen nye innvandrere og NAV klienter neste år, høye renter lengre enn nødvendig, generell mistillit til politiske lovnader og lav tillit til norsk økonomi i utlandet er med på å undergrave troen på den norske valutaen - flyttebyråene kan se lyst på fremtiden - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz..

Veksten er stanset opp – stagflasjonen er her
Norsk økonomi er per i dag preget av stagflasjon – stagnasjon og høy inflasjon samtidig. Likevel er enda en renteøkning før jul sannsynlig.
https://www.dn.no/okonomi/okonomi/makrookonomi/inflasjon/veksten-er-stanset-opp-stagflasjonen-er-her

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 27.11.2023 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Kajtek
26.11.2023 kl 11:07 4262

Nå skal de bruke 800 mill. på å splitte de kommunene som ble slått sammen under Erna sin periode. Jeg må si at Vedum er flink til å bruke våre skattepenger på så tullete ting. Vet ikke om jeg skal le eller grine.
True
30.11.2023 kl 02:40 4047

Nå ser vi klart og tydelig igjen hvor stor skade denne klovne regjeringen gjør. Har gått så lang tid nå at jeg har blitt vant til dette sirkuset og tenkte at det er like greit å bare å ignorere, men jeg får seriøst vondt i huet av det som skjer, og det faktum at jeg ikke får gjort noe med det, annet enn å vente på neste valgskiftet.

At ikke denne regjeringen har blitt kastet for lengst, begriper jeg bare ikke. Nå går strømprisene i været igjen også som om det kom som noen overraskelse og er bare nok et svik fra denne regjeringen, strømstøtte eller ikke.

Jeg skjemmes av det som skjer. Virkelig. Skam dere som har stemt inn dette.


https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GM7Wr6/virker-som-det-sprekker-mer-og-mer?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-6567b04de0dfbd1209cb3d77

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4QMAJ/skyhoey-stroempris-i-soer-norge-hull-i-hodet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QaMWA/regjeringen-lovte-stroemtiltak-foer-vinteren-kommer-til-vaaren?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row15_pos1&utm_medium=dre-65676a11e0dfbd1209a7c512
*JBJB
03.12.2023 kl 09:22 3973

Hei folkens:))

Og...Venezuelapolitikerne og medløperne er enig om statsbudsjettet for 2024, folkens - resultatet presenteres kl. 10:00 i dag: mer skatt og avgifter, mer til grønne luftslott og nye overadministrerte FN fond etter den kaldeste november i manns minne med 3,5 grader under normalen for landet som helhet, mer til innvandring og import av NAV klienter, mer til familiegjenforening++++ - konsekvensene som kronesvekkelse, høy inflasjon og høye renter lengre enn land vi liker å sammenlikne oss med følger på lasset -read our lips - skrekk og gru - stay tuned...ZnageZz...

Det ble klart søndag – etter at forhandlingene på Statsministerens kontor ble gjenopptatt klokka 10 lørdag.
Forhandlingene har pågått siden mandag 13. november.
SV gikk inn i prosessen med krav om økte skatter, mer omfordeling og mer klimapolitikk og har jevnlig meldt om stor avstand og vanskelige forhandlinger.
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/12/03/8066769/sv-og-regjeringspartiene-enige-om-statsbudsjettet-for-neste-ar

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 03.12.2023 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
*JBJB
03.12.2023 kl 10:44 4000

Hei folkens:))

Og...det ble spot on slik vi forutså, folkens - skatter og avgifter øker med 1,3 milliarder og 4 milliarder avsettes til grønn og samfunnsskadelig omstilling - "ryk og reis" Kjersti Bergstø SV og resten av Venezuelamedløperne - skrekk og gru - stay tuned -...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 03.12.2023 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
keisam
03.12.2023 kl 13:39 3898

Dette blir bra, at regjeringen har fått spikret et budsjett for neste år. Nå ligger alt til rette for fremtiden. SFO vil høyst sannsynlig utvides til 6-klasse og selvfølgelig gratis. Sykefraværet i offentlig sektor kan økes ytterligere, gjerne mot 15-20 prosent. Freyr og andre lignende selskaper som er fylt med avdankede grønne venstrepolitikere kan sikre sin jobb og fremtidige jobbmuligheter. Formuesbeskatningen bør økes, fordobling eller 2-3 må inntreffes slik at renteinntektene ikke unnslipper salg av eiendeler. Nå mangler vi bare innføring av arveskatt med betydelig proveny. Skatt på arv vil medføre betydelig nye arbeidsplasser og er vinn vinn for alle. Kompetanseoverføring fra generasjon til generasjon er en stor hemsko for samfunnets utvikling. Det er fullstendig galskap at private næringslivet blir videreført til neste generasjon uten at de skal starte med blanke ark og høy belåning, likeledes at noen skal overta hus og hytte til kunstige lave priser.

Jonas, Trygve og Kjersti setter føringen for fremtidens velferdssamfunn med null utslipp og penger nok til alle. Dette må heies frem ved hvert valg fremover. Allmektige stat, opphøyd i evighet, opphøyd i herlighet.
*JBJB
03.12.2023 kl 15:53 3820

Hei folkens))

Og...Venezuelamedløperne innfører flere og flere av Hugo Chavez sine ideer, folkens - først skattlegger de grundere, aksjonærer og industribyggere på en måte som fører til utflagging og skatteflukt - når konsekvensene av egne handlinger utspiller seg på bakken kommer nye forordninger og regler for å stanse flere fra å rømme landet samtidig som analfabeter og NAV klienter ønskes velkommen inn i landet - fra i dag skjerper nemlig "ryk og reis" politikerne reglene selv om de for kort tid siden ønsket Kjell Inge Røkke+++ god tur til Sveits og med "ryk og reis" retorikk - men skatteflukten vil nok fortsette - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz

3. desember 2023 kl. 10:32 Skjerper reglene for skatteflukt fra i dag SV har fått regjeringspartiene med på å skjerpe reglene for skatteflukt i budsjettavtalen.
«Utflyttingsskattereglene utvides til å gjelde ved overføring av aksjer mv. til enhver som er skattemessig bosatt eller hjemmehørende utenfor Norge», heter det i avtalen.
Endringene gjøres gjeldende fra og med i dag.
https://www.nrk.no/nyheter/skjerper-reglene-for-skatteflukt-fra-i-dag--1.16662891

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
keisam
03.12.2023 kl 18:10 3737

Nye utflytterskatteregler er ypperlig. Dette vil engasjere mange advokater og banker/stråmenn for å flytte verdi ut av landet med minst mulig skattetrykk. Mellommenn og transaksjoner er den nye oljen og velferdssystemet vil bestå og stadig blir bedre.
PSI- Investor
03.12.2023 kl 18:20 3720

Det må være befriende deilig å helt kunne overlate til andre å skape verdier samtidig som man pussig nok klarer å se det som sin soleklare rett å fordele det andre har skapt videre til en tredjepart
True
04.12.2023 kl 02:24 3553

Enhver Sosialist sin drøm eller hva? Sikre din egen frihet og selvstendighet sier jeg bare og hold ut dette marerittet frem til neste valg. Blå regjering er trolig sikret i 8 år fremover uansett, men vi kunne vært fint foruten Finnes skandalen som nesten diskvalifiserte Erna som ny Statsminister. Det måtte jo bare skje ikke sant?

Jeg har ingenting til overs for denne regjeringen og akter ikke å bidra med en skit annet enn til meg selv så lenge de regjerer. De er en skam og vanære for oss alle. Ikke har de bare jaget ut de mest velykkede verdiskaperne i landet, en etter en har også åpenbart vist sin korrupsjon og totale inkompetanse, og har måttet fratre som Statsråd.

Der har du det gode hatet i et nøtteskall. Vanlige folk lot seg lure som vanlig og vanlige folk har kun fått det verre, ikke bedre. Støre får bare nyte det siste året han har igjen som Statsminister fordi det blir garantert hans siste. Han har ingening å være stolt av uansett. Han sørget for å skape tidenes verste regjering i historien, samt oppnådde den verste meningsoppslutningen noensinne til det punktet hvor Høyre er største parti for første gang i historein.

Det sier sitt! Og det er bare å se heeeelt tilbake på mine eldre innlegg rett etter regjeringsvalget at jeg så dette komme LANG vei og ba om at regjeringen burde kastes pronto før de gjør for mye (irrversibel) skade.

Vel, nok en gang - folk ville ikke høre, og skaden er allerede gjort. Gratulerer så mye!

Sørg for å bruke hodet ved neste valg, så slipper dere slik etterpåklokskap.
keisam
04.12.2023 kl 08:16 3482

Den midlertidige forhøyede arbeidsgiveravgiften bli videreført. Dette er et steg i riktig retning for fast forhøyet og forhåpentligvis videre økning i årene fremover. Det er stort sett ingen som ønsker en reduksjon i utgiftene på statsbudsjettet og derfor er det viktig at inntektene øker. Overgangen med å flytte usikre private arbeidsplasser over til sikre offentlige arbeidsplasser forsterkes med dagens regjering og vil bejubles av vanlig folk. Jonas, Trygve og Kjersti holder stø kurs i en retning som de fleste liker. Våre liv blir i en middels stor postboks i ei blokk i en eller annen by og når vi dør vil vårt minne kunne iaktta på et postkasseskilt på en eller annen vegg i nærheten. Lik og likskap er som hånd i hansken og et uttrykk venstresiden har rappet fra Høyres Lae, og vil kanskje bli det nye slagordet hos sosialistene.
True
04.12.2023 kl 19:01 3377

Vet at du er sarkastisk i dine innlegg, men skulle helst se at du ikke er det fordi det er faktisk ikke noe morsomt. Er det noe bevis en gang for alle at Sosialistenes utopia ikke fungerer, så er det under den regjeringsperioden her.

Verden og mennesker fungerer ikke slik som de vil ha det! Det er en håpløs ønskedrøm av noen naive sjeler som tror de kan forenkle ting ved å ta fra de rike og "gi til de fattige". Og ja, jeg skrev det i anførselstegn fordi hvor mange står ikke i matkø nå under en SOSIALIST regjering? Kan ikke huske et ENESTE avisoppslag om det under forrige regjering.

Feiginger hele gjengen! I det landet her som absolutt alle andre land jobber du og står på og tjener DIN egen rett til livets opphold! Det er ingen enkel snarvei for suksess og lykke her i livet og det har samtlige korrupte statsråder som har måtte gå av i vanære også måtte smertelig erfare. Flesteparten av dem har ikke en gang verken erfaring fra næringslivet eller høyere utdannelse, men av en eller annen grunn er det de som regjerer landet. Forstå det de som kan. Verden vil bedras.
Fluefiskeren
04.12.2023 kl 19:28 3350

Sosialist regjering?

Det er det slett ikke. Senterpartiet er vel nesten så langt fra sosialisme som det er mulig å komme. Og ikke glem at Høyre og Ap tradisjonelt er veldig like når det gjelder avstemminger på Stortinget. Men selvsagt fint for dere å dra sosialist- og Venezuela kortene.
_K2_
04.12.2023 kl 20:33 3311

Hvis det ikke er mulig å komme lenger unna sosialisme enn SP ligger vi veeeldig dårlig an. De sitter i regjering med AP og har SV som budsjettpartner.
Skrekk og gru, som det heter.

Fra SNL:

Agrarsosialisme er en betegnelse på ideologien til et knippe beslektede politiske bevegelser, som er kjennetegnet av en venstreorientert eller sosialistisk økonomisk politisk politikk, og av at de henter sin støtte fra småbønder og jordløse landarbeidere. Som andre sosialistiske bevegelser kan agrarsosialistiske partier være enten sosialdemokratiske, eller revolusjonære og marxistiske.

I norsk sammenheng har agrarsosialistiske tenkemåter i første rekke preget dannelsen av en lang rekke samvirkeorganisasjoner i landbruket. Bondeorganisasjonene Norsk bonde- og småbrukarlag og i mindre grad Norges Bondelag, samt Arbeiderpartiet og i den senere tid Senterpartiet, har også gått inn for en landbrukspolitikk som i relativt stor grad minner om programmet til de nordamerikanske agrarsosialistene.
True
04.12.2023 kl 20:42 3297

AP er sosialdemokrater som stammer fra den sosialistiske grenen innen tradisjonell politisk teori og det holder i massevis for meg for å kalle dette en Sosialist regjering. SP er også til venstre og hadde de bare hatt et snev av fornuft, hadde de vært på høyre / borgerlig side.

Det spiller imidlertid ingen rolle nå som Trygve har kjørt sitt eget parti rett ned i grøfta og har heller ikke lenger noen troverdighet. Og han var en av de få som faktisk hadde troverdighet i utgangspunktet FØR han gikk inn i regjering. Same old shit.
True
04.12.2023 kl 20:54 3300

Og SV har nettopp lyktes med å øke skattene med 1.3 milliarder kroner... Hurra for det norske folk! Kun en sosialistisk regjering ville godtatt dette, IKKE en borgerlig regjering.

Om ikke AP er 100% sosialistisk (det er de ikke), så er hvertfall SV det... Og skillet mellom AP og Høyre er jo nettopp det at AP alltid øker på skattene og avgiftene, mens Høyre reduserer skatter og avgifter, og ikke minst gir Nordmenn større insentiver for å jobbe.

Og det er et meget viktig skille!
keisam
05.12.2023 kl 08:40 3152

Sarkastisk er jeg i liten grad, prøver å forstå vanlige folk og stemningen i samfunnet. Følger du kommentarfeltet i avisinnleggene om de som flytter ut mottar de mange lykkeønskninger på sin reise.

Høyre og Erna er ikke redningen for det norske samfunnet. Hennes mål er ikke reversering og medlem av EU.

Norge vil i større grad bli råvareeksportør, mindre foredling og industri, mere servicejobber. Gamle kristne verdier der man nyter før man yter fordufter, skaper for lite mellommenn og transaksjoner.

Innvandrerandelen øker for hvert år og har en tilbøyelighet til venstresiden i norsk politikk, og forsterkes med overkjøringen på Gazastripen.

Husk at denne Venezuela og andre sosiale politiske prosjekter ikke kan sammenlignes med det som skjer i Norge, vi har et stort oljefond i dollar som kan omgjøres NOK. Ser på tv2 nå at Støre har flertall, AP i stor fremgang og Høyre faller. Vestre har blitt sendt ut i felten i det siste og vil fange oppslutning, til stor bravur. Giske har skrevet bok og generer mange velgere over hele landet. Vestre med sin formue på 100 mill viser at det er levelig i Norge med større formuer, det samme gjelder Tangen.

Når jeg skal gi mine barn råd om fremtiden vil det være med å sikte seg inn mot en utdanning offentlige etterspør og forhåpentligvis sikker jobb.
True
05.12.2023 kl 18:07 3081

Dersom du ikke var sarkastisk her, synes jeg virkelig synd på deg. Tror du er på feil forum som blant annet mener at formuebeskatningen må økes / fordobles og innføring av arveskatt. Var sikker på at du var sarkastisk, men nå synes jeg bare synd på deg. Du er tydelgvis langt ut på venstresiden.
True
05.12.2023 kl 18:13 3076

"Når jeg skal gi mine barn råd om fremtiden vil det være med å sikte seg inn mot en utdanning offentlige etterspør og forhåpentligvis sikker jobb."

Ja, veldig flott. En overblåst offentlig sektor hvor to tredjedeler av Nordmenn allerede jobber. Blir skikkelig stas ut av de barna som alltid lærer å ta "the path of least resistance".........
keisam
05.12.2023 kl 19:25 3043

Jeg forholder meg bare til virkeligheten. De med vanlige inntekter skal skånes. De med høye inntekter må bidra mere. De som har formue må betale og venstresiden ønsker gjerne å øke denne satsen, eller redusere rabatten ytterligere. De som drar fordel av firmahytter eller andre luksusgoder må betale mere. Bedrifter vil bli skånet. Når livet er ferdig og gravlunden blir det nye hjemmet er det ikke nødvendig med at store verdier overføres uavkortet til neste generasjon. Avgifter som ikke tar hensyn til kjøpekraften er ikke sosialistisk og vil endres etter hvert eller nye støtteordninger. Regner med alle med høye inntekter gjerne ønsker seg høyere bompenger, så trafikkmengden reduseres. For meg kunne de bare doble bompengene i Oslo men det er ugunstig for mange barnefamilier.

Pengebruken over statsbudsjettet har økt jevnt og trutt fra årtusenskifte og spesielt de siste årene. Samtidig har forfallet forsterket seg på mange område, som vei, bane, skole, helse, forsvar, vann og avløp osv. Dagens Pisatall var ikke oppløftende. Fattigdom har økt de siste 10-15 år. Regner med løsningen vil være mere penger og disse pengene kan ikke tas fra de som har minst. Vi er midt inne i en spiral som det er vanskelig å komme ut av. Hvordan ser du for deg løsninger for fremtidens utfordringer og hvem som må bidra mest i spleiselaget?

Politisk står jeg et godt stykke bort fra venstre, hvis du ønsker å plassere meg på den politiske linjen er jeg sentrum-høyre, med noe kristelige verdier. Ser oppslutningen for midt parti svekkes for hvert år som går og plutselig er det borte.

Personlig er jeg ikke glad for å betale formuesskatt men jeg får ikke gjort noe med det. Går også ut fra at andelen av befolkningen som er i formuesposisjon er begrenset og neppe vil gi flertall ved valg. Hvis formuesprosenten økes må jeg bare tilpasse meg situasjonen slik at den blir betalt. Jeg har ikke mulighet til å flytte utenlands. Er inneforstått med at jeg er den som skal tas av staten og min kjøpekraft har peaket. Så vil tiden vise hvordan jeg kommer til å tilpasse meg en ny hverdag.
keisam
06.12.2023 kl 09:23 2935

Jamfør artikkelen til Torbjørn Røe Isaksen på E24. Av 168 nye dollarmilliardærer er arvinger i flertall. Dette vil nok medføre nye diskusjoner om arveskatt.
Fluefiskeren
06.12.2023 kl 09:38 2955

Men deres fan her mener at de som har arvet store formuer uten å ha gjort et realt arbeidsslag er de vi skal se opp til og dyrke.
keisam
06.12.2023 kl 10:56 2937

Husk at spørsmål om arveskatt har endret seg de siste tiårene. Kunnskap og kompetanse kunne enkelt fordufte før i tiden, spesielt innenfor landbruket og kunne medføre mindre matproduksjon. Problemstillingene innenfor arv og arveavgift er på et helt annet nivå, hvor kunnskapen til arvelater ikke er nødvendig og unik for neste generasjon. I tillegg så slipper man å bekymre seg for at sine etterlatte blir bundet opp i en videreføring. Er vel ikke bare å forvalte hundrevis av millioner og mrd.
Mr Karma
06.12.2023 kl 11:13 2924

For meg kan de gjerne ha 50 % arveskatt, men da må jeg ha nullskatt mens jeg lever. Så staten lever av de som hver dag faller fra.

Men reaksjon medfører motreaksjon. Så en slik ordning vi føre til at folk som nærmer seg livets utgang sørger for at den skjer i utlandet...

Nøkkelen til lavere skatter og avgifter er lavere offentlig pengeforbruk. Alt annet skaper bare for mange tilpasninger.
Kajtek
06.12.2023 kl 12:54 2870

Jeg forstår ikke hva man snakker at de som tjener mye må bidra mer? Tjener man 300.000 og betaler 23 % i skatt , utgjør det kr. 69.000. Tjener man 800.000 og har 23 % sakk, betaler man 184.000 i skatt. Det er kanskje ikke helt riktige skattesatser. De som tjener veldig lite betaler vel mindre skatt og de som tjener 800.000 betaler mer skatt enn 23 %. Poenget mitt er at de som tjener mer betaler mer i skatt. De har også større formue enn de som tjener lite. De fleste av dem som tjener mer, som har høyere stillinger har sannsynligvis, vanligvis høyere utdannelse, mer kunnskap på et eller fele områder og de bidrar med det til samfunnet med forskning, utvikling, modernisering . Jeg kaller det og som bidrag til samfunnet.

Hvis man ikke gjør noe med formuesskatten ( det vil si gå ned) vil bedriftene etterhvert ha mindre verdi pga at for å betale denne skatten må de ta ut utbytte av selskapet. Den må være så pass stor at de må betale skatt for at de har tatt utbytte. Etter hvert, ikke dag eller imorgen, men etterhvert vil bedriftene ha mindre avkastning, mindre formuer. Da går det mindre skatt til staten. Etterhvert vil det kanskje gå så gale at de må begynne å si opp folk, da er det mindre til skattekassen.
Alt det utløser en skjedereaksjon. Håper ikke at det kommer så langt. Håper Høyre kommer til makten i 2025. Men på denne tiden kan denne regjeringen gjøre mye skade. De begynner i feil ende. De bør konsentrere seg om de fattige. Ikke sløse med skattebetalernes penger slik Vedum gjør når han bruker 800.000 mill. På å splitte de kommunene på Sørlandet som Erna har tatt sammen. Det vil han gjøre selv om ved avstemming viser det seg at de kommunene vil ikke bli splittet igjen.
keisam
08.12.2023 kl 21:34 2668

Sikkert greit med Høyre hvis du ønsker at Norge skal inn i EU. Alt tyder på at neste valg vil dreie seg om tettere samarbeid med Europa.

Dagens låneopptak i NSM er neppe noe unikt, og gir et godt bilde på pengebehovet til statlige organer og etater. For over 100 år siden skrev Max Weber om byråkratiets makt i demokratiet og NSM er et godt eksempel på at byråkratene er villig til å bryte grunnloven for sitt virke, over mange år. Politikerne som er byråkratenes nyttige idioter har ikke noe annet valg en å stille flere midler til rådighet, og derfor må skatteinntektene økes.

Det er sikkert en del mennesker som ønsker reduserte offentlige utgifter, men tror ikke de vil få så stor oppslutning under et valg. Vi har et alt for godt samfunn i dag med verdens beste sikkerhetsnett og middelklassen kan tynes mye mer for å finansiere statskassa. Sløseriombudsmannen må fylle Facebook og X mange ganger før det blir noe endringer.
*JBJB
09.12.2023 kl 14:19 2570

Hei folkens:))

Og...vanlige folk liker dårlig Venezuelapolitikk, grønn symbolpolitikk og venstreekstrem finanspolitikk, folkens - dagens måling i Klassekampen og Nationen gir komiske Ali og vingle Støre det glatte lag samtidig som Høyre og FRP får henholdsvis 25 og 16% - det merkelige er at det tiskes i gangene om høyere skatter, flere avgifter og mer toll for å komme seg ut av gjørma selv om folket sier det motsatte både i valg og meningsmålinger - det kan virke som politikerne på Stortinget glemmer fort at deres mandat som folkevalgt er å gjøre hverdagen best mulig for Norges innbyggere - de rike skal fortsatt tas og og flyttebilene vil ha gode dager i møte - read our lips - skrekk og gru - stay tuned - ZnageZz...

Arbeiderpartiet er nede på 17,7 prosent i en ny måling, og de borgerlige har solid flertall. – Det er noe vi gjør feil, sier AUF-lederen.
Astrid Hoem, leder for Arbeiderpartiets ungdomslag slår fast at det er partiet, ikke velgerne det er noe galt med. Ap faller 4,5 prosentpoeng på målingen Norfakt har gjort for Klassekampen og Nationen.
De er så vidt større enn FrP, som måles til 16 prosent etter et byks på 4,9 poeng.
Hele målingen (endring fra november i parentes): R 5,4 (+0,5), SV 10,8 (+0,5), Sp 5,5 (-1), INP 3,4 (-0,1), MDG 3,7 (+0,8), KrF 3,8 (+0,1), V 5,9 (+0,4), H 25 (-2,2), FrP 16 (+4,9), Andre 2,7 (+0,5).
https://www.nationen.no/frp-er-nesten-like-store-som-ap-helt-spesielt/s/5-148-464623

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
True
09.12.2023 kl 17:38 2544

Nettopp. De som tjener mer betaler allerede mer skatt, ergo er det ingenting som heter "likhet" og "rettferdighet" når man øker skattesatsen til de som tjener mer. Tvert imot, men dette er Norge i et nøtteskall og det er derfor de med høyere utdannelse forblir lønnstaperne her i landet.

Små lønnsforskjeller, stor velferdsstat, og lite insentiver til å jobbe som igjen har resultert i at Norge har høyest sykefravær i hele verden fordi det lønner seg å være syk. Den modellen fungerer ikke i lengden, akkurat som USAs modell ikke fungerer i lengden for mange. Det bør være en bedre balanse, men jeg er redd det er enten eller som gjelder.
Redigert 09.12.2023 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
keisam
09.12.2023 kl 21:37 2524

Det har gått inflasjon i høyere utdannelse. Arbeidsgivere(hovedsaklig offentlige) setter krav om bachelor eller mastergrad for utførelse av enkle arbeidsoppgaver. Jon Hustad har snakket/skrevet om 106’ere. Dette er viktige faktorer som vil holde lønnen nede. Enkelte utdannelser, som innenfor teknologi, finans, eiendom og marketing har høyere avlønninger men mange av de kan vel oppfatte seg selv delvis innenfor bedragersyndromet.

Livsløpsregnskapet i dag er ca 3 mill for menn og 15 mill for kvinner. Disse tallene er nok stigende. Gjennomsnittsalderen hos uføre er synkende, nærmer seg 50 år. Antall pensjonister er økende, kanskje 10-20 tusen flere som kommer til i forhold til de som faller fra hvert år. En slående likhet er forventet antall år som pensjonist og antall år som uføretrygdede, ca 17 år. Fødselsratene i Norge er synkende og kan for komme til Koreansk nivå, godt under 1, under 0,9, under 0,8, var vel 0,78 sist jeg sjekket. For å opprettholde befolkningen kreves rate på ca 2,1.

Etter reviderte budsjettet for 2024 utpå vårparten tror jeg statsbudsjettet passerer 2000 mrd og jeg tror når vi kommer til 2030 budsjettet vil det passere 3000 mrd. Befolkningsmengden har peaket lenge før 2030 og forhåpentligvis vil mange av ukrainerne ha flyttet tilbake. Samtidig vil enda større andel av folketrygdmedlemene motta sin hovedinntekten fra det offentlige.

Hverken Jonas eller Erna har den samlede kraft eller være landsfader/kvinne som kreves for å omstille samfunnet for fremtidens endrede demografi. I dag er det begrensede personer som kan ha dette potensialet, som Vestre i AP og Frølich i H. Den med kanskje det største potensialet er selveste Giske. Han har ideologien, intelligensen, kunnskapen og medmenneskeligheten. Jeg har stor tro på at hans klåfingerhet vil bli tilgitt. Giske vil benytte hver en anledning til å fremme arbeiderbevegelsen grunntanker og kjernesaker fremover, og vil høyst sannsynlig gjenvinne tillit og skape en så stor oppslutning at ingen kan hindre han å bli landsfader gjennom de harde 30 årene. Vi trenger en leder som samler hele folket og er villig til å bygge nasjonen igjen. Slagordet fra 1969 kan gjerne gjenbrukes i 2029, Trygghet i felleskapet. Boka til Giske vil nok bli liggende under mange juletre og bli lest av flere og man kan ikke se bort fra at det er denne boka som vil øke hans popularitet de nærmeste årene. God lesning.
True
09.12.2023 kl 22:21 2536

Dette var et godt skrevt innlegg i det minste. Er også enig i at Giske er en mye bedre statsminister kandidat enn Støre selv om jeg ikke har så mye overs for fyren etter hans skandale. Var mye mer tilhenger av han før det, men ingen er perfekte og jeg har så klart mine svin på skogen selv.

Som alltid er det arbeidet og resultatene som teller, ikke personens svakheter og feil. Det kan alltid tilgis så lenge det ikke dreier seg om alvorlige saker. Likevel, når du har alvorlige karakterbrist som for eks. Moxnes, kan slike uansett ikke ha tillit til å være Statsråd i mine øyne.

Fyren lærte ikke en gang av den "første" tyverihendelsen (Gud vet hvor mye han har stjålet før han ble tatt), men han bare fortsatte i etterkant, kleptomanen som han er. Da går det bare ikke. Giske har "bare vært" klåfingret som du sier og fortjener alltids en ny sjanse.

Jeg kommer aldri uansett til å være tilhenger av en rød regjering, spesielt etter dette. Har aldri opplevd verre noen gang. Hadde jeg vist dette kom til å skje, tror jeg nesten jeg hadde tatt en helt annen utdanning. De har det sikkert meget godt i det offentlige.

Heldigvis har jeg en meget bra profil og utdannelse som også er like egnet til det offentlige. Det er bare et sant helvete å få jobb enten det er privat eller offentlig nå dessverre, spesielt når så mye kommer ned til timing og flaks, uavhengig av erfaring og kompetanse.
keisam
18.12.2023 kl 10:24 2221

Politisk kvarter i dag handlet om arveskatt. SVs Kaski snakket bra for seg mens APs Skjæran pratet bare masse rart. Jeg tviler på at arveskatt ikke blir innført de nærmeste årene. Støre vil beholde makten og er villig til å gå langt for å oppfylle SV ønske fremover. SV gjør det stadig bedre på målingene og folk støtter opp om deres politikk, og de vil få stadig større påvirkningskraft ved budsjettforhandlinger.

Norge har behov for et sterkt politisk parti og statsminister. Høyre og Erna har sannsynligvis peaket. AP har mulighet til å nå gamle høyder med en annen ledelse. Norges løsning vil være Trond Giske, innføring av Giskisme og vil værende en samlende leder for befolkningen og nasjonen, hvor nasjonens beste settes først.
*JBJB
18.12.2023 kl 17:18 2163

Hei keisam/folkens:))

Og...neste års budsjettfremleggelse vil være preget av at stortingsvalget 2025 nærmer seg, keisam - vanlige folk har også formuer og de partiene som tør å snakke høyt om arveskatt i et stortingsvalgår vil fort havne under sperregrensen - mange av Senterpartiets velgere har de bredeste ryggene og der i gården er arveskatt helt uaktuelt - selv finansminister komiske Ali vil stå ved den lovnaden - at SV og Kaski roper om mer skatt, mer skatt på inn og utpust til mer eller mindre samfunnsskadelige formål er en no brainer - skrekk og gru - ZnageZz...

NB! Registrerer for øvrig med undring at skatteetaten beregner en gjennomsnittsrente på 7% på innskudd neste år i forbindelse med skattekortet som ble mottatt før helgen - renteinntekter beskattes med 22% fra første krone av opptjente renter og korrigering til edruelig rentenivå er selvsagt utført!!!

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 18.12.2023 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
MacJoJo
18.12.2023 kl 18:06 2159

Ad Kronekursen:

Leste ett intervju med Sissner her om dagen, og det er første gangen jeg ser noen nevner at snakk om avviklingen av oljeproduksjon er en medvirkende årsak til kronekursens nedadgående trend.

Må si jeg har tenkt at dette kunne være en medvirkende årsak.

Politikerne, i alle partier, har snakket om å avvikle oljealderen i Norge nå i snart 20 år. Så det vil ikke være veldig rart om utlendinger begynner å tro at norske politikere virkelig vil gjennomføre dette.

Politikerne kan godt sette en dato, evt ett årstall (2050?), men investeringer i sektoren vil tørke inn lenge før dette.

Kan det være derfor vi opplever stadig nedadgående krone, og at dette er grunnen til at krona ikke kommer opp igjen?