NEL: Agendaen til Clearstram Banking!

rogneveien
NEL 12.11.2018 kl 10:22 2649

Jeg registrerer at Clearstream Banking øker kollosalt i NEL. Jeg mener derfor at dette fortjener en egen tråd nå. Jeg utfordrer herved alle som påberoper seg å vite noe om NEL, børs og aksjekjøp generelt til å komme med synspunkter på hva de mener er grunnen til denne enorme kjøpslysten. Personlig tror jeg på teorien om et snikoppkjøp, med påfølgende bud på selskapet. Dette kan være sammensatt av flere interessenter som sørger for at kjøpene holdes under meldegrensen. Jeg klarer ikke å se for meg at CB plutselig skulle selge seg ned igjen uten at det forligger skjellig grunn for dette. DETTE ville i så fall være en katastrofe for NEL som ville gruse aksjen. De eier snart dobbet så mye som Spettet gjorde i sin tid. Det som er merkelig er at markedet responderer så bevisstløse på dette. Aksjen var over 5 når Spettet var inne å ropte og skreik om "UENDELIG". Men nå når det virker som det er storfisker som har tatt agnet er det heller tamt fra markedets side. Noen av dere ivrige og mindre ivrige skribenter som har serøse synspunkter så bruk litt av deres kunnskap og energi på å dele med oss amatører som er ferske og kan lite i dette markedet. På forhånd takk for seriøse svar.

Løkke til.
Redigert 12.11.2018 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
IFA
12.11.2018 kl 12:04 2310

Et eksempel:
Handelsmønsteret styrt av elektronisk handel ("robothandel") i en langvarig søvndyssende handel i DNO i sin tid - som virket kjedelig og interesseløs blant norske investorer, førte plutselig til en børsmelding hvor norske investorer bråvåknet til en melding om at RAKs eierskap var kommet så langt i det skjulte at RAK i praksis kunne styre resten av prosessen til full dominans av DNO. RAKs relativt kortvarige akkumulering skjedde gjennom meglerhus ved bruk av et skreddersydd kontosystem som heller ikke Oslo Børs hadde noen innvendinger til. Og det meste av prosessen skjedde uten betydelig kursoppgang - heller en langvarig runddans innenfor et relativt smalt kursintervall.

I en periode hvor E24 hadde "robothandel" som hovedtema, uttalte DNBs representant i et intervju at det ved hjelp av "robothandel" var fullt mulig å akkumulere store aksjeandeler uten de store kursutslagene.

Dette har jeg senere forholdt meg til - og tar meg ikke bryet med å rekonstruere denne historien mer i detaljer nå, men husker jeg på diskusjonsfora den gang flere ganger påpekte denne langvarige "styrte" robothandelen, og satt avventende i DNO som min største aksjepost - og fikk dermed den avkastningen som var mulig å hente i en slik situasjon.

DNO var et spesielt selskap som norsk presse drev klappjakt på - eller som strategene i norske meglerhus ignorerte - eller dømte nedenom og hjem sammen med en profilert norsk professor som egentlig var venn/ medforfatter med dagens styreformann.
Men det har nok vært en tradisjon i dominerende norske investormiljøer i mange år å ignorerer "oppkomlinger" innen ulike bransjer som bla. innen teknologi og medisin.
Oslo Børs kan vel knapt enda kalles en gunstig børs for utviklingsselskaper innen teknologi og medisin.
Når ikke norske analytikermiljøer har en god tradisjon å støtte seg til innen disse områdene, blir gjerne fokuset på denne type selskaper noe preget av venstrehåndsarbeid.

Det kan virke som om dominerende norske investormiljøer i hovedsak har holdt seg innenfor sin komfortsone når det gjelder bransjer, og da helst sykliske aksjer i hovedindeksen som passer best i de matematiske modellene som analytikerne føler som de beste "krykkene" å støtte seg på.
Redigert 12.11.2018 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
OZZY
12.11.2018 kl 14:19 1978

lurer på om det er de som selger og kjøper 12.500 aksjer. frem og tilbake rundt og rundt.
IFA
12.11.2018 kl 14:50 1879

Siden 2012 har bla. EU og Oslo Børs sett krav til et noe symbolsk redusert tempo i forandringer på ordrelegging, men her har den interesserte anledning til å skaffe seg et inntrykk av "robotenes" dominans på ordrelegging på Oslo Børs:
Sverre Rørvik Nilsen
(E24) Publisert: 13:13 - 07.02.2012, Oppdatert: 14:36 - 07.02.2012

Oslo Børs i dag: Slik herjer robotene ** Tar jobben til meglerne ** Danker ut traderne ** Spyr ut ordrer som slettes umiddelbart
For aksjemeglerne hadde november 22 handledager. For aksjerobotene besto måneden av 673 millioner millisekunder. For første gang kan du se det komplette bildet av robotenes inntog på Oslo Børs.

CHICAGO / OSLO (E24): Aksjerobotenes inntog på Oslo Børs har snudd meglerbransjen på hodet. Det som før var en lukrativ bransje, med høyt lønnende aksjemeglere og fete bonusordninger, preges nå av bonuskutt og nedbemanninger.
Nedturen i internasjonal økonomi må ta noe av skylden. Men de fundamentale endringene i bransjen drives frem av de superraske aksjerobotene - datamaskiner som driver såkalt algoritmehandel (se faktaboks under).
Robotenes inntog har snudd bransjen på hodet. Borte er dagene da en 25-åring med fersk siviløkonomgrad i lomma tjente millioner. Det er matematikerne, fysikerne og IT-ingeniørene som er aksjemarkedets nye stjerner.
Taleevner er byttet ut med programkodekunnskap, en rask munn erstattet med en rask telelinje.

Forsvinner
På oppdrag for E24 har den amerikanske eksperten på aksjeroboter, Eric Hunsader i Chicago-baserte Nanex Llc, analysert samtlige ordrer og handler ved Oslo Børs i november i fjor.
-Det er en formidabel mengde data. I løpet av november ble 40 millioner ordrer lagt inn i handelssystemet til Oslo Børs. Kun én av 20 ordrer resulterte i en handel.
Hunsaders analyse er entydig: Aksjerobotene har tatt over store deler av handelen på Oslo Børs. Men ingen har oversikt over omfanget - heller ikke Børsen.
Robotenes tempo er så høyt at mennesker ikke klarer å følge med på handelen lenger.
Analysen viser at nær én av tre ordrer på Oslo Børs ble slettet i løpet av 16 millisekunder (16 tusendedelers sekund) – eller enda raskere. I november utgjorde dette mer enn 11 millioner ordrer.
Innen ett sekund var 56 prosent av ordrene forsvunnet.
- Ordrene blafrer, og du vet ikke hvilke priser som er ekte. Mange av ordrene kan være der for å få deg til å gjøre noe. Det kan være for å skape panikk eller for å få deg til å bli mer aggressiv i markedet, sier Hunsader.

95 prosent støy
På en gjennomsnittlig novemberdag i 2011 ble det lagt inn 1.857.989 ordrer.

Av disse ble 1.748.626 ordrer slettet , de fleste av dem innen få millisekunder.
Kun 99.500 ordrer resulterte i snitt i en faktisk aksjehandel.
Med andre ord: 95 prosent av alt som legges inn i Oslo Børs' handelssystem, er robotdrevet støy.
Som regel skyldes den høye ordreaktiviteten ulike strategier for å teste markedets betalingsvilje, forsøk på å manipulere kurser, eller tjene den lille øren ekstra som med store volumer kan bety millioner av kroner.
- Lynrask trekking av ordre er høyere i Oslo enn i andre markeder vi har sett på, sier Hunsader.
Forts.

Sammendrag:
Aggressive roboter anno 2012
Med utstyr i millionklassen kan høyfrekvenshandlere, gjerne gigantisk hedgefond eller banker, få tilgang til markedsinformasjon andre ikke har, ved å eksempelvis legge inn og kansellere ordre lynraskt, samtidig som de har mulighet for å gjennomfører flere og raskere handler enn normale meglere.
For å sikre seg høyest mulig hastighet leier meglerhus plass i samme rom som huser serverne til de forskjellige børsene, noe som gjør at forsinkelsen blir så liten som mulig.
Det antas at avstanden mellom børsens dataserver og noen av meglerhusenes dataservere kan være så liten som 1 meter.
Fenomenet med algoritmisk og høyhastighetshandel har bygget seg opp over tid de siste årene, og er en av de viktigste kildene til inntekter for store amerikanske meglerhus.

https://e24.no/boers-og-finans/robot/slik-herjer-robotene-paa-oslo-boers/20149284
Redigert 12.11.2018 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 16:25 1592

Clearstream har varit inblandade i många olagligheter, så det är väl ingen drömägare. Ser samtidigt att New York minskat sitt innehav.
Framtia
12.11.2018 kl 16:39 1539

Kan det være så enkelt som at H2 Mobility Tyskland er de som kjøper gjennom CB??? Et cluster av medlemmer som vil sluke Nel og deres foretrukne teknologi og kapasitet...? Er dette noe Nikola er komfortabel med!? Nel ledelsen virker å være uanfektet av dette fenomenet, noe jeg tror beror på at de vet mer enn de gir uttrykk for. !
Dersom noen mot formodning ønsker å kjøpe opp Nel, må det være en velsignelse at de er notert på OSE! Ikke vanskelig å komme seg inn billig her for de med økonomiske muskler...
H2Mobility Tyskland; Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og TOTAL....
rogneveien
12.11.2018 kl 17:17 1372

Framtia.
Jeg har også merket meg at ledelsen i NEL overhode ikke kommenterer dette. Nå er det vel ikke vanlig å kommentere aksjekjøp over børs, men det er her 12% eierskap vi snakker om så langt. Tror nok Løkke og co vet mer enn de gir uttykk for. Vet ikke helt om jeg er komfortabel eller ukomfortabel med dette. Klarer ikke helt å få brikkene på plass. Hvis det er slik du tenker er nok dette klarert med NIKOLA uten at vi vet.
Forøvrig godt innspill.

Løkke til.
Redigert 12.11.2018 kl 17:19 Du må logge inn for å svare