Gcc
Pareto • GCC – Gram Car Carriers just announced a 5Y TC for the 6.7k CEU panamax ‘Viking Adventure’ (2015-built) at USD 60k/day on average with start-up in Q1’23. This yields EBITDA of USD ~100m over the contract period vs. our quoted value of USD 72m in our lagging NAV of NOK 176/sh. We assumed 3Y TCs for USD 45k/day so clearly upside here, with USD 60k/day for the remaining three panamaxes coming open next year yielding EPS of NOK ~50 in 2024. GCC also secured a two-year extension for the 4.2k CEU mid-size ‘Viking Coral’ (2011-built) at USD 35k/day with start-up in Q2’24 – in line with our estimates. This leaves 75% and 51% of 2023 and 2024 fixed, respectively. 10% up on conservative values yields YE’24 NAV of NOK 240, and GCC could clearly double again.
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Redigert 31.10.2022 kl 15:53
Du må logge inn for å svare
Black Peter
26.01.2023 kl 10:28
7030
Se også denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/vesselsvalue-vehicle-carrier-and-roro-full-year-review-2022/
Veldig rart at den ikke ligger bak en betalingsmur. Men som nevnt tidligere har vi ikke noe i spot, så dette er et større problem for Hauto og til dels wawi.
12,5% direkteavkastning på 140kr aksjen, som har oppside. Ca. 18% direkteavkastning på 2024 tallene.
https://www.hellenicshippingnews.com/vesselsvalue-vehicle-carrier-and-roro-full-year-review-2022/
Veldig rart at den ikke ligger bak en betalingsmur. Men som nevnt tidligere har vi ikke noe i spot, så dette er et større problem for Hauto og til dels wawi.
12,5% direkteavkastning på 140kr aksjen, som har oppside. Ca. 18% direkteavkastning på 2024 tallene.
Redigert 26.01.2023 kl 10:43
Du må logge inn for å svare
Black Peter
26.01.2023 kl 13:24
7064
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Får se om dette er bunnen og at de er ferdigsolgt. Blir fin rekyl og solid bunn når det engang snur..
Får se om dette er bunnen og at de er ferdigsolgt. Blir fin rekyl og solid bunn når det engang snur..
Black Peter
31.01.2023 kl 09:00
6776
Kristian Falnes forsetter å laste opp på disse nivåene og er åpenbart enig om at den er billig på 140kr.
Ny analyse fra Pareto i går, kursmål 235kr.
Ny analyse fra Pareto i går, kursmål 235kr.
HagnInvest
31.01.2023 kl 13:51
6719
Pareto: GCC – Some accounting effects and higher opex to avoid down-time reduce our P&L estimates in GCC for 2023 – 24, while importantly the cash flows stay mostly the same. With no growth on the agenda, we see no reason why near all cashflows should be paid out to shareholders – and therefore raise our assumed pay-out ratio from 50 to 75%. This will then imply yields of 15% / 23% in 2023 / 2024. BUY reiterated, TP NOK 235; ‘24e P/E 5.5x and 14% yield.
canarias
01.02.2023 kl 22:45
6662
Fint driv i dag også, Q4 nærmer seg og GCC er billig på dagens nivå.
Black Peter
02.02.2023 kl 15:21
6530
Jeg regnet raskt over det, og om de skulle øke utbytte til 75 % av regnskapsført EPS etter IFRS endret regnskapsføring, slik Pareto analytiker forventer, vil det bli ganske likt men litt høyere enn ved 50 % etter "gammel" modell. Altså en stor forskjell på 75 % kontra 50 % (ikke minst mhp prising av aksjen i markedet) og hele 26-27kr i utbytte bare i 2023. 38kr i 2024, 42 i 2025-27! :)
Det ville være rart om de ikke skulle gjøre det, da denne løsningen både gir høyt utbytte (også i % av EPS - symboleffekt), medfører liten økning fra tidligere uttalt utbyttepolitikk (som også kunne økes til 75 %)samt de vil ha plenty med cash til å gjøre innvannende kjøp, refinansiere gjeld eller finansiere nybygg, gitt at de velger den løsningen når vi kommer dit.
Med 75 % utbytte og sterk guiding for kommende kvartaler(slik Pareto synligjorde i siste analyse ganske så riktig), vil vi være back on track mot kurser på 250-300kr rimelig kjapt.
Håper de ikke dummer seg ut, de har vært veldig tydelig på at alt skal tilbake til aksjonærene i form av utbytter eller innvannende kjøp - sistnevnte virker mindre sannsynlig med de siste bestillingene av skip gjort i markedet. Om en uke får vi svaret.
Det ville være rart om de ikke skulle gjøre det, da denne løsningen både gir høyt utbytte (også i % av EPS - symboleffekt), medfører liten økning fra tidligere uttalt utbyttepolitikk (som også kunne økes til 75 %)samt de vil ha plenty med cash til å gjøre innvannende kjøp, refinansiere gjeld eller finansiere nybygg, gitt at de velger den løsningen når vi kommer dit.
Med 75 % utbytte og sterk guiding for kommende kvartaler(slik Pareto synligjorde i siste analyse ganske så riktig), vil vi være back on track mot kurser på 250-300kr rimelig kjapt.
Håper de ikke dummer seg ut, de har vært veldig tydelig på at alt skal tilbake til aksjonærene i form av utbytter eller innvannende kjøp - sistnevnte virker mindre sannsynlig med de siste bestillingene av skip gjort i markedet. Om en uke får vi svaret.
Redigert 02.02.2023 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
canarias
10.02.2023 kl 15:48
6246
Bea med innsidekjøp I GCC .
Skuffende de ikke øket til 75% nå,
men jeg er rimelig sikker på at økningen kommer i mai.
Skuffende de ikke øket til 75% nå,
men jeg er rimelig sikker på at økningen kommer i mai.
blundstone
23.02.2023 kl 17:08
5905
Ny kontrakt for to av "småbåtene" i dag:
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers (GCC) har signert en treårig timecharterkontrakt for fartøyene Oslo City og Viking Odessa med «en ledende europeisk operatør».
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Kontrakten tilfører rundt 61 millioner dollar (rundt 630 millioner kroner) i fremtidige inntekter, ifølge GCC. Dagraten er på 27.750 dollar per dag for hvert fartøy.
De nye kontraktene vil starte i løpet av andre kvartal 2023.
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers (GCC) har signert en treårig timecharterkontrakt for fartøyene Oslo City og Viking Odessa med «en ledende europeisk operatør».
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Kontrakten tilfører rundt 61 millioner dollar (rundt 630 millioner kroner) i fremtidige inntekter, ifølge GCC. Dagraten er på 27.750 dollar per dag for hvert fartøy.
De nye kontraktene vil starte i løpet av andre kvartal 2023.
Black Peter
23.02.2023 kl 21:40
5844
Dette var sterke rater, tenker vi bryter gjennom 157kr ila noen dager. Veldig bra 👍
canarias
24.02.2023 kl 09:53
5751
Ratene var overraskende bra ja,
utover I 2023 vil stadig flere båter gå over på de nye sterke ratene og dividenden vil øke kraftig , i tillegg får vi sannsynligvis økning til 75% av overskuddet.
utover I 2023 vil stadig flere båter gå over på de nye sterke ratene og dividenden vil øke kraftig , i tillegg får vi sannsynligvis økning til 75% av overskuddet.
canarias
25.02.2023 kl 13:47
5683
Har du Black Peter en formening om ca. hvor mye dividender vil bli i årene fremover?
canarias
05.03.2023 kl 15:27
5326
Storebrand-forvalter Tiril Støle mener Gram Car Carriers aksjen er latterlig lavt priset og fortjener en pris på 240 etter de siste særdeles sterke TC kontraktene de har inngått.
canarias
08.03.2023 kl 21:57
5078
Nytt stort innsidekjøp I dag I Gram Car Carriers
Nye 620725 aksjer, selskapet er latterlig billig på dagens nivå og de kvartalsvise dividender vil øke kraftig fremover.
Nye 620725 aksjer, selskapet er latterlig billig på dagens nivå og de kvartalsvise dividender vil øke kraftig fremover.
Black Peter
16.03.2023 kl 11:37
4803
Tiril er på sporet av noe!
17-23kr i 2023, 23-35kr i 2024 og videre noe økende i mange år. Dette avhenger av om de øker utbytte% fra 50% til 75% eller ikke? Kursen falt 30-40kr når de endret regnskapsprinsipper i vinter, så her er det oppside i korte bildet. Videre vil resultatet mer enn dobles i april. Teknisk god tid for kjøp, når den bryter 155-158 blir det fart oppover. Også fin som ren utbytteaksje for nybegynnere, og det er ikke nedside her da ledelsen også kjøper hele tiden og alle båtene er på gullrater i 5 år.
Lykke til!
17-23kr i 2023, 23-35kr i 2024 og videre noe økende i mange år. Dette avhenger av om de øker utbytte% fra 50% til 75% eller ikke? Kursen falt 30-40kr når de endret regnskapsprinsipper i vinter, så her er det oppside i korte bildet. Videre vil resultatet mer enn dobles i april. Teknisk god tid for kjøp, når den bryter 155-158 blir det fart oppover. Også fin som ren utbytteaksje for nybegynnere, og det er ikke nedside her da ledelsen også kjøper hele tiden og alle båtene er på gullrater i 5 år.
Lykke til!
Black Peter
21.03.2023 kl 11:20
4689
BIL: NYREGISTRERING PERSONBILER I EU +11,5% I FEB ÅR/ÅR -ACEA
Oslo (Infront TDN Direkt): Statistikk fra European Automobile Manufacturers' Association (Acea) viser en oppgang i nyregistrerte personbiler i EU på 11,5 prosent i februar 2023 sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding tirsdag.
Den sterkeste oppgangen i februar var i Spania (+19,2%), etterfulgt av Italia (+17,4%).
I de første to månedene av 2023 var nyregistrerte personbiler i EU opp 11,4 prosent fra foregående år.
Oslo (Infront TDN Direkt): Statistikk fra European Automobile Manufacturers' Association (Acea) viser en oppgang i nyregistrerte personbiler i EU på 11,5 prosent i februar 2023 sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding tirsdag.
Den sterkeste oppgangen i februar var i Spania (+19,2%), etterfulgt av Italia (+17,4%).
I de første to månedene av 2023 var nyregistrerte personbiler i EU opp 11,4 prosent fra foregående år.
keisam
31.03.2023 kl 08:47
4493
Er bunnen nådd i dette selskapet for denne gangen? Straks nytt kvartal med nye kontrakter og forhåpentligvis god 1q med påfølgende økning i utbytte. Kina har åpnet opp og verden går mot litt lysere tider.
keisam
31.03.2023 kl 12:06
4591
Teknisk har den ikke brutt igjennom 137 og går i retning 155 motstand, virker beroligende nærmeste fremtid.
Regner med en del fond skal omrokkere pengene sine i forbindelse med nytt kvartal og man kan ikke se bort fra at GCC er et riktig selskap for større og mindre plasseringer, spesielt for utbyttefond.
Regner med en del fond skal omrokkere pengene sine i forbindelse med nytt kvartal og man kan ikke se bort fra at GCC er et riktig selskap for større og mindre plasseringer, spesielt for utbyttefond.
Black Peter
19.04.2023 kl 12:46
4211
Da var motstand brutt teknisk, vi skal opp å teste forrige topp.
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Mye spenning knyttet til utbyttepolitikken fremover. Ellers vil markedet bli positivt overrasket på fredag når Q1 kommer. Dette blir årets utbytteaksje!
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Mye spenning knyttet til utbyttepolitikken fremover. Ellers vil markedet bli positivt overrasket på fredag når Q1 kommer. Dette blir årets utbytteaksje!
Black Peter
19.04.2023 kl 12:47
4226
BIL: NYREGISTRERING PERSONBILER I EU +28,8% I MARS ÅR/ÅR -ACEA
Oslo (Infront TDN Direkt): Statistikk fra European Automobile Manufacturers' Association (Acea) viser en oppgang i nyregistrerte personbiler i EU på 28,8 prosent i mars 2023 sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding onsdag.
Alle de største markedene så en tosifret vekst i mars, med Spania på 66,1 prosent og Italia på 40,7 prosent i front.
I første kvartal 2023 var nyregistrerte personbiler i EU opp 17,9 prosent fra foregående år.
Oslo (Infront TDN Direkt): Statistikk fra European Automobile Manufacturers' Association (Acea) viser en oppgang i nyregistrerte personbiler i EU på 28,8 prosent i mars 2023 sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding onsdag.
Alle de største markedene så en tosifret vekst i mars, med Spania på 66,1 prosent og Italia på 40,7 prosent i front.
I første kvartal 2023 var nyregistrerte personbiler i EU opp 17,9 prosent fra foregående år.
Black Peter
19.04.2023 kl 12:49
10716
Pareto:
Research focus: GCC – Q1 due Friday – we expect increase to 75% pay-out
• Gram Car Carriers will deliver Q1 numbers on Friday (21 Apr). We are in line
with (a somewhat limited) consensus, expecting EBITDA / EPS of USD 28m /
USD 0.5 – up from USD 23m / USD 0.34 in Q4 as more and more vessels roll
over onto new contracts. We differ from consensus when it comes to dividends,
expecting the BoD’s evaluation of ‘the dividend policy ahead of the AGM in
May’ to result in a boost to 75% payout ratio (cons. still at 50% payout ratio).
This would yield 16% / 24% in 2023 / 2024 on our numbers (10% / 16% at 50%
payout), with GCC having fixed 97% / 80% of revenue days, respectively
Fearnleys:
Gram Car Carriers legger frem tall for første kvartal på fredag. Fearnley Securities venter et ebitda-resultat på 28 millioner dollar og EPS på 0,52 dollar pr aksje i første kvartal. Fastratekontrakter bør gi begrensede overraskelser, noterer meglerhuset.
Imidlertid tror meglerhuset at investorenes oppmerksomhet vil rettes mot kommentarer rundt utbyttepolitikken til selskapet, som for tiden ligger på 50 prosent av inntjeningen.
"Vi har antatt at 50 prosent vil bli utbetalt (0,26 dollar pr aksje), men basert på nåværende kontraktfestet ordreserve og markedsforhold, tror vi at dette kan heves til et sted rundt 75 prosent og kvartalsrapporten bør være en positiv trigger for aksjen. Konsensusestimatene for utbytte er på 0,30 dollar pr aksje", skriver meglerhuset.
Research focus: GCC – Q1 due Friday – we expect increase to 75% pay-out
• Gram Car Carriers will deliver Q1 numbers on Friday (21 Apr). We are in line
with (a somewhat limited) consensus, expecting EBITDA / EPS of USD 28m /
USD 0.5 – up from USD 23m / USD 0.34 in Q4 as more and more vessels roll
over onto new contracts. We differ from consensus when it comes to dividends,
expecting the BoD’s evaluation of ‘the dividend policy ahead of the AGM in
May’ to result in a boost to 75% payout ratio (cons. still at 50% payout ratio).
This would yield 16% / 24% in 2023 / 2024 on our numbers (10% / 16% at 50%
payout), with GCC having fixed 97% / 80% of revenue days, respectively
Fearnleys:
Gram Car Carriers legger frem tall for første kvartal på fredag. Fearnley Securities venter et ebitda-resultat på 28 millioner dollar og EPS på 0,52 dollar pr aksje i første kvartal. Fastratekontrakter bør gi begrensede overraskelser, noterer meglerhuset.
Imidlertid tror meglerhuset at investorenes oppmerksomhet vil rettes mot kommentarer rundt utbyttepolitikken til selskapet, som for tiden ligger på 50 prosent av inntjeningen.
"Vi har antatt at 50 prosent vil bli utbetalt (0,26 dollar pr aksje), men basert på nåværende kontraktfestet ordreserve og markedsforhold, tror vi at dette kan heves til et sted rundt 75 prosent og kvartalsrapporten bør være en positiv trigger for aksjen. Konsensusestimatene for utbytte er på 0,30 dollar pr aksje", skriver meglerhuset.
Black Peter
20.04.2023 kl 12:59
10616
Det ligger i kortene at det blir nye rekorder for både distribusjonsflåten og Panamax når de neste langtidskontraktene kommer. Det er ikke ledig kapaistet på en god lang stund, og de ble nylig sluttet en korttidskontrakt på en 1998 båt på 100.000usd. Se ellers børsmelding fra HAUTO under.
Spetalen også på vei inn i bilfrakt, på med beltet!
HAUTO: SIGNERT FEMÅRS KONTRAKT MED ASIATISK BILPRODUSENT
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners har signert en femårskontrakt med en større asiatisk bilprodusent for transport av biler fra Asia til Europa. Kontrakten har betydelig verdi over en femårs periode med oppstart fra april 2023.
Det fremgår av en melding torsdag.
Konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners sier at kontrakten er en milepæl og bekrefter selskapets strategi om å bygge langsiktige forhold til kunder.
-Å bygge en bærekraftig kontraktsreserve og jobbe strategisk med store OEMer for å løse deres langsiktige transportbehov er vår toppprioritet og hvordan vi ønsker å distribuere en stor del av kapasiteten vår, sier han.
Spetalen også på vei inn i bilfrakt, på med beltet!
HAUTO: SIGNERT FEMÅRS KONTRAKT MED ASIATISK BILPRODUSENT
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners har signert en femårskontrakt med en større asiatisk bilprodusent for transport av biler fra Asia til Europa. Kontrakten har betydelig verdi over en femårs periode med oppstart fra april 2023.
Det fremgår av en melding torsdag.
Konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners sier at kontrakten er en milepæl og bekrefter selskapets strategi om å bygge langsiktige forhold til kunder.
-Å bygge en bærekraftig kontraktsreserve og jobbe strategisk med store OEMer for å løse deres langsiktige transportbehov er vår toppprioritet og hvordan vi ønsker å distribuere en stor del av kapasiteten vår, sier han.
Pehrsson
21.04.2023 kl 10:52
10512
Og positive endringer kom som bestilt. Fearnley Securities-analytiker Øystein Vaagen øker kursmålet fra 210 til 250 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling etter å ha lagt til grunn den nye utbyttepolitikken
Black Peter
21.04.2023 kl 12:29
10529
GCC: IKKE BEKYMRET FOR NYBYGGORDREBOKEN, SER STERK BILETTERSPØRSEL - WHIST
Oslo (Infront TDN Direkt): Sluttbrukeretterspørselen etter biler er fortsatt sterk, og markedet forventes å være tilbake på pre-covid-nivåer i 2024. Det er fortsatt mangel på bilskip de neste par årene, og ratene fortsetter å være på rekordhøye nivåer.
Det sier konsernsjef Georg A. Whist i Gram Car Carriers under kvartalspresentasjonen fredag.
-Vi ser fortsatt sterk etterspørsel etter våre åpne fartøyer i andre halvår av 2024 og forventer å kunngjøre ytterligere kontrakter som reflekterer de sterke markedsforholdene, sier finansdirektør Gunnar Koløen i Gram Car Carriers.
Charterratene har stabilisert seg på rekordnivåer for Panamax og mellomstore skip, mens ratene for distribusjonsfartøyer fortsetter å øke med svært begrenset tilgjengelighet, sier Whist.
På spørsmål om han i det hele tatt er bekymret for hvordan dette markedet vil være om to eller tre år sier Whist at tilbudssiden er fortsatt støttende til tross for den seneste økningen i nybygg-ordreboken, og at det ikke er noe som gir ham søvnløse netter.
-Netto flåtevekst har vært negativ siden 2014. Så langt er det kun levert ett nybygg i 2023. Aldersprofilen på flåten indikerer et betydelig resirkuleringspotensial, sier han.
-Mellom nå og slutten av 2025, er det 103 nybygg som kommer til markedet. Akkurat nå mangler det trolig mellom 20 og 25 skip. Det er derfor vi har et veldig, veldig stramt marked, og vi ser også at noen biler også går på suboptimale løsninger som container. Så det er en mangel der allerede (..) Hvis verdensflåten reduseres med én knop tilsvarer det en kapasitet på 25 skip og det kan enkelt være to knop. Hvem vet? I tillegg er det ytterligere 26 skip som fyller 28 år som er store skrapingskandidater, utdyper han.
Den store svingfaktoren som gjør Gram Car Carriers ganske komfortable med ordreboken er ifølge Whist at det i fjor ble solgt i overkant av 80 millioner biler globalt.
-Bilsalget i år er ventet til rundt 86 millioner stigende videre til før-covid-nivåer på 90 til 95, ifølge LMC Automotive. Det trengs rundt 27 skip for en økning i bilsalget på 5 millioner, gitt historisk 16-17 prosent frakt av biler til havs. Så hvis prognosene er riktige, trenger vi 80 skip. Da har vi ikke nok, sier han videre.
Oslo (Infront TDN Direkt): Sluttbrukeretterspørselen etter biler er fortsatt sterk, og markedet forventes å være tilbake på pre-covid-nivåer i 2024. Det er fortsatt mangel på bilskip de neste par årene, og ratene fortsetter å være på rekordhøye nivåer.
Det sier konsernsjef Georg A. Whist i Gram Car Carriers under kvartalspresentasjonen fredag.
-Vi ser fortsatt sterk etterspørsel etter våre åpne fartøyer i andre halvår av 2024 og forventer å kunngjøre ytterligere kontrakter som reflekterer de sterke markedsforholdene, sier finansdirektør Gunnar Koløen i Gram Car Carriers.
Charterratene har stabilisert seg på rekordnivåer for Panamax og mellomstore skip, mens ratene for distribusjonsfartøyer fortsetter å øke med svært begrenset tilgjengelighet, sier Whist.
På spørsmål om han i det hele tatt er bekymret for hvordan dette markedet vil være om to eller tre år sier Whist at tilbudssiden er fortsatt støttende til tross for den seneste økningen i nybygg-ordreboken, og at det ikke er noe som gir ham søvnløse netter.
-Netto flåtevekst har vært negativ siden 2014. Så langt er det kun levert ett nybygg i 2023. Aldersprofilen på flåten indikerer et betydelig resirkuleringspotensial, sier han.
-Mellom nå og slutten av 2025, er det 103 nybygg som kommer til markedet. Akkurat nå mangler det trolig mellom 20 og 25 skip. Det er derfor vi har et veldig, veldig stramt marked, og vi ser også at noen biler også går på suboptimale løsninger som container. Så det er en mangel der allerede (..) Hvis verdensflåten reduseres med én knop tilsvarer det en kapasitet på 25 skip og det kan enkelt være to knop. Hvem vet? I tillegg er det ytterligere 26 skip som fyller 28 år som er store skrapingskandidater, utdyper han.
Den store svingfaktoren som gjør Gram Car Carriers ganske komfortable med ordreboken er ifølge Whist at det i fjor ble solgt i overkant av 80 millioner biler globalt.
-Bilsalget i år er ventet til rundt 86 millioner stigende videre til før-covid-nivåer på 90 til 95, ifølge LMC Automotive. Det trengs rundt 27 skip for en økning i bilsalget på 5 millioner, gitt historisk 16-17 prosent frakt av biler til havs. Så hvis prognosene er riktige, trenger vi 80 skip. Da har vi ikke nok, sier han videre.
canarias
22.04.2023 kl 14:33
10369
Meget bra guiding fra CEO Georg , imponerende rett og slett.
Fortsatt god helg til alle aksjonærer I Gram Car Carriers.
Trygve prøver forøvrig enda å være morsom med sine blikkbokststeorier. hehe
Fortsatt god helg til alle aksjonærer I Gram Car Carriers.
Trygve prøver forøvrig enda å være morsom med sine blikkbokststeorier. hehe
Black Peter
16.05.2023 kl 09:30
9737
SFL CORP: FORLENGER KONTRAKTER FOR TO BILSKIP MED 3 ÅR, VERDI USD 155M
Oslo (Infront TDN Direkt): SFL Corporation har forlenget kontrakter for bilfraktskipene "SFL Composer" og "SFL Conductor" med Volkswagen for en minimumsperiode på tre år, noe som øker selskapets ordrereserve med 155 millioner.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
Ebitda fra de to skipene ventes å øke fra rundt ni millioner dollar i dag til rundt 47 millioner dollar pr år.
Forlengelsen og den nye raten vil være gjeldende fra det tidspunktet de to nybygde dual-fuel-skipene leveres på deres respektive 10-års charter til Volkswagen, som for tiden er estimert til tredje og fjerde kvartal 2023, opplyses det.
............
Dette tilsvarer ca. 71.000usd/day og båtene har en kapasitet på 6500 ceu og er 17-18år gamle.
Siden disse starter i Q3 og Q4, kan det bety at vi får en eller flere nye kontrakter i nær fremtid for Gram.
Forventer også rekordrater for distribusjonsflåten 2 stk, som er eneste ledige i segmentet.
Spennende!
Oslo (Infront TDN Direkt): SFL Corporation har forlenget kontrakter for bilfraktskipene "SFL Composer" og "SFL Conductor" med Volkswagen for en minimumsperiode på tre år, noe som øker selskapets ordrereserve med 155 millioner.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
Ebitda fra de to skipene ventes å øke fra rundt ni millioner dollar i dag til rundt 47 millioner dollar pr år.
Forlengelsen og den nye raten vil være gjeldende fra det tidspunktet de to nybygde dual-fuel-skipene leveres på deres respektive 10-års charter til Volkswagen, som for tiden er estimert til tredje og fjerde kvartal 2023, opplyses det.
............
Dette tilsvarer ca. 71.000usd/day og båtene har en kapasitet på 6500 ceu og er 17-18år gamle.
Siden disse starter i Q3 og Q4, kan det bety at vi får en eller flere nye kontrakter i nær fremtid for Gram.
Forventer også rekordrater for distribusjonsflåten 2 stk, som er eneste ledige i segmentet.
Spennende!
canarias
16.05.2023 kl 19:13
9660
Fantastisk bra rater for SFL CORP der Black Peter.
Etter Q1 21 april sa CEO I GCC at vi kunne forvente nye kontraktsinngåelser i løpet av ca.en måneds tid så de kan komme any time nå.
Dividenden vil øke kraftig fremover etter hvert som flere av skipene går over på de nye ratene.
Etter Q1 21 april sa CEO I GCC at vi kunne forvente nye kontraktsinngåelser i løpet av ca.en måneds tid så de kan komme any time nå.
Dividenden vil øke kraftig fremover etter hvert som flere av skipene går over på de nye ratene.
canarias
28.05.2023 kl 12:06
9206
På dagens kurs ser utbytte ut til å bli over 20% årlig.
Stemmer dette noenlunde ?
Hvor mye har Black Peter på blokken?
Stemmer dette noenlunde ?
Hvor mye har Black Peter på blokken?
Redigert 28.05.2023 kl 12:09
Du må logge inn for å svare
Black Peter
30.05.2023 kl 12:05
9049
Ca. 24% direkteavkastning i form av utbytte de nærmeste årene..Og en så lenge skattefritt!
Forventer 5års TC på 57.500usd på Viking Amber, 77.500usd på Viking Queen, samt 20/30 på distribusjonsflåten
Spetalen og Fredly har troen på bilfrakt fremover :)
Forventer 5års TC på 57.500usd på Viking Amber, 77.500usd på Viking Queen, samt 20/30 på distribusjonsflåten
Spetalen og Fredly har troen på bilfrakt fremover :)
Black Peter
09.06.2023 kl 09:59
8683
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 8. jun 2023
Gram Car Carriers viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har brutt en rektangelformasjon. Etablert brudd på motstanden ved 171 kroner vil signalisere videre oppgang til 187 kroner eller mer. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 160 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 160 kroner ved reaksjoner tilbake.
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Ser bra ut nå, lite motstand over dagens nivå..
Har også tro på en innvannende avtale med hovedaksjonær i nær fremtid ala "Puglia", midsize 5 år på ca 55k/d gir er verdt over 20kr aksjen og vil legge til nesten 1kr aksjen i utbytte hvert kvartal fra rundt Q4. Antar det er det som tilbakekjøpsaksjene skal brukes til, om ikke andre avtaler er i sluttfasen.
Utbytte kommende kvartaler: 6kr/7,25kr/8,5kr/9,5kr/10,5kr. Det kommer til å ta av skikkelig når alle skjønner hvor store utbyttene faktisk blir!
God helg i solen :)
Gram Car Carriers viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har brutt en rektangelformasjon. Etablert brudd på motstanden ved 171 kroner vil signalisere videre oppgang til 187 kroner eller mer. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 160 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 160 kroner ved reaksjoner tilbake.
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Ser bra ut nå, lite motstand over dagens nivå..
Har også tro på en innvannende avtale med hovedaksjonær i nær fremtid ala "Puglia", midsize 5 år på ca 55k/d gir er verdt over 20kr aksjen og vil legge til nesten 1kr aksjen i utbytte hvert kvartal fra rundt Q4. Antar det er det som tilbakekjøpsaksjene skal brukes til, om ikke andre avtaler er i sluttfasen.
Utbytte kommende kvartaler: 6kr/7,25kr/8,5kr/9,5kr/10,5kr. Det kommer til å ta av skikkelig når alle skjønner hvor store utbyttene faktisk blir!
God helg i solen :)
Redigert 09.06.2023 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
canarias
09.06.2023 kl 16:46
8633
Utbyttene vil bli eventyrlige de neste årene og selskapet vil være gjeldfritt i 2028 tross at 75% går til utbytte.
Mye er nok ikke diskontert inn og som du sier Black Peter det vil ta av når investorer skjønner det.
I tillegg er dollaren råsterk.
Riktig god helg.
Mye er nok ikke diskontert inn og som du sier Black Peter det vil ta av når investorer skjønner det.
I tillegg er dollaren råsterk.
Riktig god helg.
Redigert 11.06.2023 kl 11:05
Du må logge inn for å svare
canarias
22.06.2023 kl 14:30
7966
Da blir GCC notert i New York også, vi vil med det få større likviditet.
Positivt.
Positivt.
TheDentist
02.07.2023 kl 23:07
7532
Hey!
När kommer GCC att noteras i USA? Vart kan jag läsa om det?
När kommer GCC att noteras i USA? Vart kan jag läsa om det?
canarias
05.07.2023 kl 20:20
7391
Fornuftig å selge to eldre skip fra distribusjonsflåten, Viking Princess er jo fra 1996.
Gevinsten er på formidable 19 mill $
Selskapet har en plan og innen Shipping dukker det alltid muligheter opp, noe som ledelsen i GCC er flinke til å utnytte.
Gevinsten er på formidable 19 mill $
Selskapet har en plan og innen Shipping dukker det alltid muligheter opp, noe som ledelsen i GCC er flinke til å utnytte.
Redigert 05.07.2023 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
Black Peter
06.07.2023 kl 11:23
7263
Helt riktig, synes det tok veldig lang tid å fornye disse to kontraktene :)
Med USD/NOK 11, gir det gevinst på ca. 7,20kr aksjen, 75% skal rett til oss som blir ca. 5,40kr i form av ekstra utbytte!
Vises knapt på kontantstrømmen at disse går ut, samt da verdsettes resterende flåte 17 skip med snitt C4250 og alder 10 år til ca.390musd. :)
Enkelt forklart prises da altså dagens flåte, som er 10 år, altså dobbelt så ny, og nesten 3 dobbelt kapasitet, til samme pris, ca. 23musd pr. båt. Enig med Chr. Falnes, lett å regne hjem dette caset.
Det er litt komiske Ali over prisingen, kanskje det blir billige aksjer for utbytte som kommer i august nok en gang..
Med USD/NOK 11, gir det gevinst på ca. 7,20kr aksjen, 75% skal rett til oss som blir ca. 5,40kr i form av ekstra utbytte!
Vises knapt på kontantstrømmen at disse går ut, samt da verdsettes resterende flåte 17 skip med snitt C4250 og alder 10 år til ca.390musd. :)
Enkelt forklart prises da altså dagens flåte, som er 10 år, altså dobbelt så ny, og nesten 3 dobbelt kapasitet, til samme pris, ca. 23musd pr. båt. Enig med Chr. Falnes, lett å regne hjem dette caset.
Det er litt komiske Ali over prisingen, kanskje det blir billige aksjer for utbytte som kommer i august nok en gang..
Redigert 06.07.2023 kl 11:31
Du må logge inn for å svare
Black Peter
06.07.2023 kl 14:13
7223
Jeg har stor tillit til ledelsen, de har gjort alt riktig hittil.
Det kan godt hende de selger flere båter, eller hele flåten stykkevis gjennom 4-6 transaksjoner, det kan være de vil gi best verdi for alle aksjonærer.
Hvis vi selger 5 midsize nå, kan vi betale 1/3 av gjelden og utbetale resten, ca.150kr aksjen i utbytte og ha 12 båter igjen, og gjeldsfri i 26! Tygg litt på den..
Dette kan bli MPCC på steroider
Det kan godt hende de selger flere båter, eller hele flåten stykkevis gjennom 4-6 transaksjoner, det kan være de vil gi best verdi for alle aksjonærer.
Hvis vi selger 5 midsize nå, kan vi betale 1/3 av gjelden og utbetale resten, ca.150kr aksjen i utbytte og ha 12 båter igjen, og gjeldsfri i 26! Tygg litt på den..
Dette kan bli MPCC på steroider
Redigert 06.07.2023 kl 14:14
Du må logge inn for å svare
canarias
06.07.2023 kl 15:52
7186
Ledelsen er skikkelige ringreven som jobber aktivt for å maksimalisere aksjonærenes verdier.
Dette er en av de beste aksjene å være tungt inne i, så får vi se hva det neste trekket blir.
Forøvrig interessann teori Black Peter kommer med her.
GRAM CAR CARRIERS PÅ STEROIDER, vi får se, mulighetene er mange.
Meget mulig på sikt å få fantastisk avkastning her,.
Dette er en av de beste aksjene å være tungt inne i, så får vi se hva det neste trekket blir.
Forøvrig interessann teori Black Peter kommer med her.
GRAM CAR CARRIERS PÅ STEROIDER, vi får se, mulighetene er mange.
Meget mulig på sikt å få fantastisk avkastning her,.
canarias
10.07.2023 kl 13:17
7010
TheDentist skrev Hey! När kommer GCC att noteras i USA? Vart kan jag läsa om det?
Gcc er allerede notert I USA .
Hvis du ser på hjemmesiden deres er det utfyllende opplysninger der.
Hvis du ser på hjemmesiden deres er det utfyllende opplysninger der.
TheDentist
15.07.2023 kl 18:49
6712
Ok, för det ser inte klart ut.
https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/17876456-gram-car-carriers
https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/17876456-gram-car-carriers
canarias
09.08.2023 kl 13:30
5984
Hvor mye regner Black Peter med at dividend blir nå i Q2 ?
Gleder meg til Q2 slippes tirsdag neste uke.
Her vil det kunne bli svære utbetalinger fremover som markedet ikke på langt nær har diskontert inn I kursen.
Gleder meg til Q2 slippes tirsdag neste uke.
Her vil det kunne bli svære utbetalinger fremover som markedet ikke på langt nær har diskontert inn I kursen.
Godtid2
09.08.2023 kl 15:42
5927
7.14 NOK per aksje, solid økning fra sist.
Godt over 20% yield neste år, på allerede inngåtte kontrakter
Godt over 20% yield neste år, på allerede inngåtte kontrakter
canarias
09.08.2023 kl 19:59
5951
Hvor har du NOK 7,14 per aksje fra? Jeg hadde håpet på rundt NOK 6,00 .
Har du noen estimater for de neste kvartaler?
Yield kan som du sier bli godt over 20% neste år, jeg håper på rundt 24 %
Har du noen estimater for de neste kvartaler?
Yield kan som du sier bli godt over 20% neste år, jeg håper på rundt 24 %
Redigert 09.08.2023 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Godtid2
10.08.2023 kl 14:57
5922
70 cent nå og stigende mot 90 cent per aksje. Tror interessen øker når tallene kommer på tirsdag.
canarias
10.08.2023 kl 16:45
5880
Det er jeg også overbevist om Godtid2
Jeg regner med det kjøres en del presentasjoner også av CEO etter at Q2 tallene er sluppet.
Jeg regner med det kjøres en del presentasjoner også av CEO etter at Q2 tallene er sluppet.
Black Peter
14.08.2023 kl 10:38
5578
Jeg ligger på ca. EPS 8kr/utbytte 6kr.
Litt usikker på når Viking Bravery starter på ny rate, går fra 18k til 65k. Har lagt til grunn at dette skjer fra Q3.
Jeg har ellers Diamond, Ocean på ny rate. Vi får se, har bommet litt de siste gangene så.. Tror også at markedet blir overrasket positivt og at vi starter på en ny oppadgående kurstrend.
Litt usikker på når Viking Bravery starter på ny rate, går fra 18k til 65k. Har lagt til grunn at dette skjer fra Q3.
Jeg har ellers Diamond, Ocean på ny rate. Vi får se, har bommet litt de siste gangene så.. Tror også at markedet blir overrasket positivt og at vi starter på en ny oppadgående kurstrend.
canarias
14.08.2023 kl 13:24
5537
Viking Bravery startet på ny rate i juli.
Vi satser på positive overraskelser og masse gode presentasjoner av selskapet og positiv omtale i finanspressen.
Vi satser på positive overraskelser og masse gode presentasjoner av selskapet og positiv omtale i finanspressen.
Redigert 14.08.2023 kl 17:16
Du må logge inn for å svare
canarias
15.08.2023 kl 09:22
5356
Dividend ble en del under hva vi forventet, men allerede Q3 vil gi meget bra uttelling.
Nå ser jeg frem til presentasjonen av CEO kl.10
Nå ser jeg frem til presentasjonen av CEO kl.10
Redigert 15.08.2023 kl 18:49
Du må logge inn for å svare
canarias
15.08.2023 kl 10:52
5323
Fin presentasjon fra CEO og klare utfyllende svar under spørsmålsrunden.
GLIMRENDE.
GLIMRENDE.