SIOFF - glemt diamant?

VIP001
SIOFF 25.09.2022 kl 16:37 125136

Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.

Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?

For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
desirata
11.05.2023 kl 22:41 8816

Tror ikke kursen passerer 25kr inntil AHTS ratene er vedvarende over kr. 1million en måneds tid.

Også det Siem prøver seg på i Solstad kan bli interessant. Han er ekspert og har lang erfaring med / på konsolideringer. Avhenger vel også mye på om Røkke er lei av supply affæren. Det har jo ikke vært noen suksess til nå.
sveipen
11.05.2023 kl 20:31 8955

Fantastisk 1Q.
Dette var over mine forventninger.
Neste stopp 30 kroner ila. 23.
Puffen
11.05.2023 kl 10:15 8973

Q1| rapporten overgår alle mine forventninger. Og det sier ikke lite. Men utvikling i cash og gjeld er råsterkt. Særlig mtp at dette var Q1.
The Godfather
11.05.2023 kl 09:21 8937

Fra Pareto;

SIOFF – Solid Q1, run rate EV/EBITDA 6.2x

Siem Offshore (Not covered) reports Q1’23 EBITDA of USD 37m, up from USD 21m in Q4 on the back of an improvement in across almost all asset classes on the back of increased utilization and charter rates

Net debt stood at USD 445m at Q1’23, down USD ~30m from year-end on the back of operating cash flow

Thus, run rate NIBD/EBITDA is at ~3x, and EV/EBITDA 6.2x not taking into account expected higher earnings throughout the year as Q1 is usually seasonally soft

The market outlook remains bullish across all segments, and it states it is well positioned as it has refrained from taking on long term contracts in the previously weak market

On floating wind, it states the segment may require large high-end AHTS newbuilds, but due to the high capex on such newbuilds it sees the current fleet as a key contributor
Gull i pungen
11.05.2023 kl 08:38 8989

💪💪
Braastad
11.05.2023 kl 08:27 8986

Oslo (Infront TDN Direkt): Siem Offshore fikk et driftsresultat på 20 millioner dollar i første kvartal 2023, mot 1 million dollar i samme periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport torsdag.

Resultat før skatt var på 30 millioner dollar (6), mens driftsinntektene var 76 millioner dollar (61).

Den forventede aktivitetsøkningen i Brasil, Vest-Afrika og Nordsjøen viser nå tegn til realisering, selv om det går langsommere enn forventet.

"Selv om det går saktere enn forventet, vi ser høyere rater i lengre perioder innenfor flere segmenter. Fokuset er å sikre utnyttelse, spesielt for AHTS-segmentet i Australia, Asia og Nordsjøen", heter det.

For OSCV-segmentet ser selskapet nå at forespørsler om flerårige kontrakter treffer markedet, som er et signal om at befraktere posisjonerer seg strategisk for å redusere risikoen for ikke å ha kontroll over eiendeler for å gjennomføre sine allerede bokførte prosjekter i årene som kommer.

Etter å ha avstått fra å ta på seg langsiktig kontrakter i det tidligere svake markedet har selskapet nå flere fartøy i posisjon til å målrette langsiktig muligheter i årene som kommer", heter det videre.
desirata
10.05.2023 kl 21:49 9157

Ja desverre er det slutt ved kommende nyttår. Kan heller ikke se noe nye oppdrag for JR, så den blir vel skrapet. Det vil merkes på inntjeningen, men forhåpentligvis vil vi ha bedre OSV inntekter neste åra.

Jeg har vært ombord der flere ganger.
Skipet har vært i samme chart i 38 år siden 1985. Snitt raten har vært oppunder $100k, litt mindre siste åra. Da har de ikke betalt fullrate for vente perioder.

Skal lete lenge etter en bedre "pengebåt"
Contrarianus
10.05.2023 kl 21:26 9148

Jeg vet ikke om de sier noe om det i morgen, men dessverre ser det ut til at operasjonene med Joides Resolution ikke blir forlenget etter 2024.
https://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=306986&org=OCE&utm_medium=email&utm_source=govdelivery
hifidude
10.05.2023 kl 20:49 9203

Noen tanker om Q1 i morgen?
Braastad
09.05.2023 kl 08:32 9495

Oslo (Infront TDN Direkt): Supplyrederiet Tidewater fikk en justert ebitda på 59,1 millioner dollar i første kvartal 2023, det høyeste nivået siden tredje kvartal 2015.

Det fremgår av en selskapets kvartalsrapport mandag kveld.

Omsetningen i kvartalet var på 193,1 millioner dollar, det høyeste nivået siden fjerde kvartal 2015.

Selskapet gjentar forventningen om en omsetning på 900 millioner dollar i 2024, med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.

Etter kjøpet av PSVer fra Solstad Offshore ventes proforma omsetning å være 1.030 millioner dollar, også med en driftsmargin for fartøyene på rundt 50 prosent.

"Vi er oppmuntret av det fortsatte momentet vi så i løpet av første kvartal med økte dagratene, spesielt for det som forventes å være det tregeste kvartalet i året på grunn av sesongvariasjoner i visse markeder. Konsoliderte globale gjennomsnittlige dagrater fortsatte den oppadgående trenden vi så gjennom 2022", skriver selskapet.

Redigert 09.05.2023 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
desirata
08.05.2023 kl 11:02 9700

AH slutninger på Kr. 1,3 og 1,4 million idag.

Når disse kryper opp mot 2 mill, vil også aksjen komme opp mot kursmålet.
Tanjiro
08.05.2023 kl 09:34 9652

Flotte greier, har ikke vært i tvil når det kommer til denne investeringen, benyttet uroen i markedet den siste uken til å kjøpe mer
Braastad
08.05.2023 kl 09:05 9538

SIOFF: FEARNLEY SECURITIES TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 27

Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities tar opp dekning av Siem Offshore med en kjøpsanbefaling og kursmål 27 kroner pr aksje.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset mandag.

I et landskap med høyt belånte norske OSV-eiere, har Siem Offshore vært i stand til å løse sine vanskeligheter gjennom en vellykket restrukturering og redusering av selskapets flåte, viser meglerhuset til.

"Vi anslår at Siem Offshores ebitda til 127 og 160 millioner dollar i henholdsvis 2023 og 2024, basert på vårt syn om at OSV-markedet forventes å forblir stramt de neste årene", skriver meglerhuset.
Gull i pungen
05.05.2023 kl 16:10 9817

Langebru inn på aksjonærlisten i SIOFF.

https://www.siemoffshore.com/investors#shareholders
Mariner2023
05.05.2023 kl 09:03 9749

Ja sommeren har startet! Ser ut til at de fikk i underkant av 50 000GBP men uansett bra at oppdragene kommer. Ikke for å dra igang vindkraft diskusjonen, men ser også at Island Vanguard har fått oppdrag for Equinor og Hywind Tampen, det er vel i første omgang 3 vindturbiner, og så er vel planen 11 til sammen til Gullfaks feltet. Ser ut til å være 3 ukers oppdrag så der også kan det jo komme noe etterhvert.
desirata
04.05.2023 kl 16:54 9965

Opal og Pearl hyret ut til nytt Rigmove til 900k rate igjen og direkte fra jobb til jobb.

Samtidig så strammer AHTS markedet seg med mange oppdrag på gang. Leste at flere store AH skip skal til Afrika snart. Derved kan det bli 2 mil. rater i sommer, men som sagt er utilization er også viktig.

Aksjen vil gå ATH.
danmark1
02.05.2023 kl 10:03 10366

Det er sikkert fornuftig nok at slutte her, du kan ikke rigtig finde argumenterne mere. Det handlede netop om offshore rederiernes muligheder med havvind, som uanset hvordan du vender og drejer det, bliver en positivt faktor i de kommende år. De selskaber, der har fartøjer, der kan bruges, vil kunne få en god indtjening her.
GullogGråstei
01.05.2023 kl 19:34 10547

Utfordringene med at den fornybare kraften er variabel vil forsterke både pålitelighets- og prisutfordringer desto større andel slik kraft utgjør av helheten. I dag er vindkraftkomponenten ganske liten. Hvis man bygger ut mye mer slik kraft kan det skape store problemer dersom man ikke samtidig bygger store balansekraft-kilder. Jeg synes dette høres veldig dyrt ut for både strømkundene og skattebetalerne, og antar derfor at de politiske vindene kan komme til å snu.

Men denne tråden skal handle om SIOFF og ikke om havvind, så jeg kommer ikke til å skrive mer om politikken rundt dette.
Mariner2023
01.05.2023 kl 19:10 10440

Nyheten om millionratene har nådd Finansavisen. Blir spennende å følge med fremover. Ser at Pearl og Opal sirkler rundt Tott West som skal bores av Equinor de neste månedene.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/05/01/8004717/ny-millionrate-for-offshorerederne
danmark1
01.05.2023 kl 16:22 10358

Nu har jeg ikke påstået, at der ikke skal være backup, men det er næppe sandsynligt, at det hele står stille på en gang :-). Målet er, at en større del af strømmen skal komme fra vindmøller og fordelingen kommer til at foregå, som det allerede er tilfældet i dag. Norge leverer jo også strøm, når det kniber.
GullogGråstei
01.05.2023 kl 16:04 6052

Hvordan skal vindmølleparkene samarbeide om levering av strøm til Europa når de er avhengige av de samme værsystemene? Når det er vindstille over Europa fordi det ligger et høytrykk over kontinentet kan det også være bikkjekaldt. Da må man ha backupløsninger. for energiproduksjon Man kan ikke få støtte fra andre vindmøller som også står stille.
Redigert 01.05.2023 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
sveipen
01.05.2023 kl 10:05 6242

Sioff må være en av de beste offshore investeringene på OSSE for øyeblikket.
Restrukturert gjeld, og selskapet vil tjene penger fremover.
Jeg er enig i at å bygge nytt ikke er noen god idé for øyeblikket, derfor håper jeg ikke det blir gjort.
Når ratene stiger, og flåteverdiene skrives opp ytterligere, vil aksjekursen fortsette å stige. 30 kroner er ingen umulighet før sommeren er over.
danmark1
01.05.2023 kl 09:45 6057

Jeg ved ikke, hvilke muligheder havvind har i Norge, men i resten af nord Europa bliver udbygningen enorm, men som nævnt tager det mange år. Tyskland er helt færdig med atomkraft og her vil man få en del strøm fra Danmark. Alle disse vindmølleparker kommer til at samarbejde om levering af strøm til Europa. Man nævner at AHTS vil have muligheder og det vil smitte af på raterne generelt. Andre fartøjer, der er mere egnede vil få nok at se til.
Mariner2023
01.05.2023 kl 09:39 5900

Nesten alle offshore selskap ser på havvind som en stor mulighet i dag, gitt dagens planer og ønsker om utbygging. Vår Energi utreder havvind ved Goliat. Subsea7, Siem og Kongsberg Maritime signerte i år en samarbeidsavtale for å se på optimalisering av havvind prosjekter. Så dette kan bli en god mulighet, hvis det blir aktuelt. Jeg er også skeptisk til havvind, eller vindkraft generelt. For dyrt, og for lite pålitelig kraftkilde. Når det er sagt, det kommer til å være arbeid med oljeleting/utvinning i nordsjøen lenge med pågående og nye prosjekter. Det er pr.idag tatt opp ca. 50 % av antatte ressurser, de siste 50 årene. Så vi kan også anta at det kommer minst 50 år til med utvinning på norsk sokkel.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 23:05 6062

Jeg er enig i at flytende havvind kan bidra til diversifiseringsmuligheter for eksisterende AHTS-flåte. Slik sett er det en gunstig etterpørselsekspansjon for offshore-rederiene all den tid "havvindeventyret" pågår.. Jeg er bare skeptisk til å bygge svindyre spesialskip som er låst til idéen om at det skal bygges mer og mer havvind i et stadig voksende tempo over flere tiår. Den fremtidsvisjonen står på skrøpelige bein.
Redigert 30.04.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 21:46 6098

Like lettkjøpte som dine påstander om at Solstad aksjen skulle opp i over 50kr og det ikke trenger en emisjon.

Nå er kursen nærmere 20kr og emisjon faren er imminent.
desirata
30.04.2023 kl 21:27 6041

Enig i at havvind er dyrt, særleg flytende som er dobbelt så dyrt som bunnfast per idag.

Derimot kan flytende havvind bli en god muleghet for Sioff iom. sine store AHTS. Dette ble omtalt i siste kvartal rapporten. Troleg vil dette bli senere om noen år, da de bygger bunnfast dersom muleg, pga kostnad forskjellen.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 21:09 5948

Havvindprodusentene vil ikke få betalt når det blåser og de kan produsere mye strøm. Da blåser det jo i hele Nordsjøbassenget. Lønnsomheten er tvilsom og kostnadene, spesielt på staten, strømkundene og skattebetalerne vil bli veldig store. Iallfall slik dette er planlagt her i Norge.
danmark1
30.04.2023 kl 19:27 6015

Jeg tror, du kommer til at revidere dit syn på havvind. Dine påstande er for letkøbte. Det betyder blot mere arbejde og formodentlig bedre rater for offshore, at havvind udbygges i stor stil. Hvor mange år, det kommer til at strække sig over med selv udbygningen er ikke nemt at forudsige, men det bliver mange år, for det kræver stor planlægning og stor produktion af vindmøller, for at komme op på en passende andel.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 17:07 5898

Det er mye prat om havvind, men den politiske rekylen bort fra dette kostnadssluket kommer, forhåpentligvis for befolkningen i landene våre, før eierne av skipene har sikret lønnsomhet.
Redigert 30.04.2023 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
danmark1
30.04.2023 kl 16:04 5634

Ørsted behøver du ikke bekymre dig om, de skal nok klare sig. Det er først nu, at der virkelig bliver satset på havvind.
danmark1
30.04.2023 kl 15:50 5452

Jeg taler ikke om nye skibe. Jeg skriver, at de selskaber, der har skibe, der kan bruges til havvind, står godt stillet.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 14:24 5356

Olje er neppe på vei ut. Verden har ingen erstatning som er rimelig nok til å holde hjulene i gang uten olje. Verden har betydelig befolkningsvekst. Etterspørselen etter energi, spesielt rimelig energi, er låst til å vokse. Rimelig energi er brutalt hardt korrelert med velstand.

Statlig lederskap som bevisst trosser denne sammenhengen og styrer mot lavere og lavere velstand og dårligere global konkurransedyktighet vil bli erstattet av lederskap som er villig til å styre på en måte som er mer i samsvar med folks interesser på individplan.

Ingen sivilisasjoner som er bygget på prinsippet om at man kannibaliserer på fellesskapet gjennom tilkarringsmekanismer vil overleve spesielt lenge. Lønnsomhet gjennom subsidier og kostnader som er skjøvet over på forbrukere med tvang er ikke egentlig lønnsomhet.

Jeg er fullstendig klar over alt maset om hydrogen og ammoniakk som alternative drivstoff for båter, men det forblir like fullt er en "pie-in-the-sky" sett fra kostnadsperspektiv. Det er ubeskrivelig mye prat om grønn omstilling og alternativer til olje- og gass. Likevel fortsetter det faktiske forbruket av hydrokarboner i verden å øke for hvert år som går. For meg er derfor olje- og gass, og bedrifter som leverer tilhørende støttefunksjoner, noe av det sikreste man kan satse på, også i et lengre perspektiv.
Redigert 30.04.2023 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 13:17 4905

Vedr nykontrahering av AHTS vil jeg tilegge følgende:

Når beddinger blir ledige på Møre i 2025 er det muleg LO og verftene vil lobby for bedre betingelser. Dersom Eksfin da kommer opp med lavrente lån og gode betingelser, er det muleg å bygge under milliarden.

Men det er også mere skjær i sjøen.

Det kan være at AHTS markedet ser bra ut neste åra, men ingen kan bygge en båt for kun 10år. Hva med år 10-30 ?

Desuten må den utstyres med batteri pakke og alternativ drivstoff. Tror ikke at dual fuel med LNG vil være fullgodt, det må ha mulegheten til hydrogen, ammoniakk eller metanol.

Summa-summarium så tror jeg ikke rate på halv million vil være tilstrekkelig, iom alle risiko momenter som kan inntreffe. Olje på vei ut, hva skal båten gjøre om 15 år ?
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:11 4850

Jeg vet ikke noe konkret om Siem, men jeg tror at verftsindustrien og klasseselskapene har forventninger om at bestillinger på slike fartøy vil komme ganske snart og at de representerer et vekstsegment.
Redigert 30.04.2023 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:05 4624

Jeg var også en av de som fikk morgenkaffen i halsen da jeg leste at Siem begynte å fjase med grønne floskler og den domicile-endringen.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 13:03 4548

Spesialskip rettet mot havvind - uten gode alternativanvendelser - er høyrisiko. Det er i ferd med å demre for våre samfunn politisk hvor store de de facto subsidiene til denne bransjen vil være, og alle de problemene som risikerer å oppstå i kjølvannet av en energimiks som har så store innslag av variabel fornybarkraft. Det må bygges ut reservekapasitet til å håndtere perioder med lite vind i Nordsjøen. Det må investeres massivt i infrastruktur for å ta toppen av elkraftproduksjonen, selv om denne kapasiteten sjelden vil bli brukt. Prisene på vindkraftturbiner har steget dramatisk i det siste, siden turbinprodusentene ikke tjener penger. Vi som investerer i offshore-rederier forventer ratevekst som igjen vil ramme bunnlinje og lønnsomhet og marginberegninger som i dag ligger til grunn for havvindprosjektene. Jeg spår at "havvind-eventyret" blir kortvarig.

Det er ikke lett å gjøre økonomi ut av fornybar, noe f.eks. Ørsted har fått merke på kursutviklingen. Den aksjen er halvert siden toppen i desember 2020.
Redigert 30.04.2023 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 13:00 4538

Gråstein, takk for den.

Vennligst også si om du har info vedr eventuel havvind satsing i Siem Offshore. Da jeg vil se det som negativt for aksjen, pga det isåfall må en emisjon til. Du hugser forsøket med skifte av namn + dolomicile ifjor, men ble skrinlagt.