SIOFF - glemt diamant?
Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.
Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?
For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?
For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Mariner2023
29.04.2023 kl 10:24
4384
Det blir spennende tider fremover. Bare i april ble det gitt tillatelse til boring i fire områder til Aker, DNO og Equinor, alle med forventet oppstart i mai. Det er forventet økt aktivitet i nordsjøen i årene fremover, og ved årsskfitet var det 15 pågående utbygginger på sokkelen. Investeringer i nordsjøen er forventet å øke med 15-20 milliarder i 2023 og enda mer i 2024-25. 2022 var faktisk er år med lavere investeringer på flere år, og kan kanskje forklare noe av den korte sesongen i fjor. Økt aktivitet spesielt på letefronten med flytting av rigger er godt nytt for alle innen offshore. Mange offshore selskap har allerede gått veldig bra på børsen det siste året, så det store spørsmålet må være hvor er oppsiden? Større nedbetalinger av gjeld enn forventet? Muligheter for utbytte på sikt? Da må vi se sammenhengende arbeid med fornuftige rater fremover.
desirata
28.04.2023 kl 16:14
4608
danmark1 skrev Vi nærmer os 1,5 mio N.kr. for AHTS :-)
Danskemann,
Har du skiftet til Sioff nå, fornøyde av å vente på emisjon i Solstad ?
Har du skiftet til Sioff nå, fornøyde av å vente på emisjon i Solstad ?
The Godfather
28.04.2023 kl 14:04
4697
Clarksons
Offshore Support Vessels
North Sea OSV update
- The AHTS market in Norway is sold out and would likely hold tight well into next week as some operations and forward work is slipping.
Consequently, rates may increase further from last at around £100k/day.
The Norwegian PSV market is also sold out and there are no vessels becoming available in the near term.
In other words, extension levels are expected to continue to rise and rates could climb towards NOK 400k/day (~$37k/day) shortly.
In the UK, the market could tighten going into the weekend with limited availability. One recent fixture was reported at around £12k/day, and new activity could end up printing even higher.
Offshore Support Vessels
North Sea OSV update
- The AHTS market in Norway is sold out and would likely hold tight well into next week as some operations and forward work is slipping.
Consequently, rates may increase further from last at around £100k/day.
The Norwegian PSV market is also sold out and there are no vessels becoming available in the near term.
In other words, extension levels are expected to continue to rise and rates could climb towards NOK 400k/day (~$37k/day) shortly.
In the UK, the market could tighten going into the weekend with limited availability. One recent fixture was reported at around £12k/day, and new activity could end up printing even higher.
Redigert 28.04.2023 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
28.04.2023 kl 13:16
4745
Jeg er enig i at summen av inntekter over tid er det viktigste, men oppnålse av rater som overgår gamle høyder vil likevel bidra til å sette fantasien i sving.
Når ratene begynte å nærmed seg millionen i mars hadde jeg litt euforiske forventninger til hvordan sommeren skulle bli. April har kanskje ikke vært like fantastisk. Men nå i inngangen til mai kan det se ut som om sommeren er i gang.
Det går også an å gjøre hybridavtaler med kunder, der man inngår en langvarig termavtale med en fast kunde, men samtidig også har en enighet om at båten kan fristilles opportunistisk til å ta noen godt betalte spot-oppdrag der rederen deler gevinsten fra spot-oppdraget med kunden. Jeg har hørt rykter om selskap som inngår slike avtaler.
Når ratene begynte å nærmed seg millionen i mars hadde jeg litt euforiske forventninger til hvordan sommeren skulle bli. April har kanskje ikke vært like fantastisk. Men nå i inngangen til mai kan det se ut som om sommeren er i gang.
Det går også an å gjøre hybridavtaler med kunder, der man inngår en langvarig termavtale med en fast kunde, men samtidig også har en enighet om at båten kan fristilles opportunistisk til å ta noen godt betalte spot-oppdrag der rederen deler gevinsten fra spot-oppdraget med kunden. Jeg har hørt rykter om selskap som inngår slike avtaler.
desirata
28.04.2023 kl 13:02
4511
Utilization er viktigst, hjelper lite med kr. 1 mil i rater 5 dager per måned.
Må håpe på 1mil 20 dager per måned i sommersesongen dvs 4 måneder. Ifjor var det meget bra rater, men kun ca2 måneder. Så ble det labert neste halvåret.
Vet ikke hva term / periode ratene er for AH nå. Kunne de fått to båter for 1 år til kr. +400k, hadde det vært bedre.
Må håpe på 1mil 20 dager per måned i sommersesongen dvs 4 måneder. Ifjor var det meget bra rater, men kun ca2 måneder. Så ble det labert neste halvåret.
Vet ikke hva term / periode ratene er for AH nå. Kunne de fått to båter for 1 år til kr. +400k, hadde det vært bedre.
danmark1
27.04.2023 kl 15:51
4588
Stemmer meget godt overens med det Soff meldte ud i Feb. Der bliver rekord høje rater i år.
GullogGråstei
27.04.2023 kl 15:16
4320
Forventningen til et godt marked i sommer er absolutt til stede. Det interessante spørsmålet er hvor godt det faktisk blir. Det kan bli bedre en godt og vi kan kanskje se rater som folk ikke hadde forventet. Da kommer også kursutviklingen.
Men det er absolutt gledelig at utilization strammer seg til i Nordsjøen nå og at vi får et selgers marked.
Men det er absolutt gledelig at utilization strammer seg til i Nordsjøen nå og at vi får et selgers marked.
Redigert 27.04.2023 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
Mariner2023
27.04.2023 kl 13:01
4306
Ser man litt nærmere på hva som nå er av ledig kapasitet, så er det om 2 dager omtrent ikke ledige AHTS`er verken i Norge eller UK. 2 uker ut i mai begynner det å bli flere ledige men det er klart at ratene man ser nå er et tegn på at etterspørselen er større enn tilbudet, for øyeblikket. Det lover godt, det kan man si :)
Mariner2023
27.04.2023 kl 12:49
4324
I første omgang er det ihvertfall bra at sesongen ser ut til å være igang. Og et godt tegn at Equinor velger å bruke Siem til de ratene. Jeg tror nok mye av prisen på aksjen vi ser i dag priser inn tilsvarende rater frem mot sommeren, så det er ikke sikkert oppgangen kommer med det første men vi får se. Nå er vel de fleste båtene til Siem på lengre kontrakter, så vil Pearl, Opal og Emerald som nå alle er i spotmarkedet dra nytte av gode tider hvis det kommer. Alle forventer gode tider, så nedsiden er der absolutt hvis det ikke kommer mer nå i mai.
desirata
27.04.2023 kl 12:06
4323
Meget gode rater for Opal og Pearl, henholdsvis 950k og 1,2m. Mariner kun halvparten.
Håpe at dette kan fortsette framover slik at vi kan få aksjen nærmere 25 kroner ! ?
Håpe at dette kan fortsette framover slik at vi kan få aksjen nærmere 25 kroner ! ?
Mariner2023
27.04.2023 kl 11:46
3437
Opal og Pearl skal igjen ut på tokt om noen dager, ratene ser ut til å være rundt 1 mill/dag. I første omgang kortere oppdrag med muligheter for forlengelse. Starten på en god sommer?
hifidude
24.04.2023 kl 19:58
3762
Tenker vi havner noe rundt Q1 2022, mest sannsynlig over. Utnyttelsen og rater for PSV/AHTS er nogenlunde lik Q1 2022, de andre båtene må vi anta drar inn bedre.
Gjelden er noe lavere enn i Q1 2022.
Gjelden er noe lavere enn i Q1 2022.
desirata
24.04.2023 kl 15:25
3863
Muleg noen AH båter har forlatt Nordsjøen, men andre er kommet inn, eks Siem Emerald. Sent ifjor var det uttalelser om at mange skulle ut og på kontrakt, men ser ikke noe om dette nå ?
Det er 10 ledige AH båter akkurat nå og kun 3 jobber ute, en båt til hver. Med hele tiden 10 ledige AH skip, blir artene lave, rundt 300k. Som med lav utilisation, er litt over break-even rate.
Aksjen faller uten lyspunkt. Siem må ha et brukbart ratenivå for ankerhandler flåten for å tjene penger.
Det er 10 ledige AH båter akkurat nå og kun 3 jobber ute, en båt til hver. Med hele tiden 10 ledige AH skip, blir artene lave, rundt 300k. Som med lav utilisation, er litt over break-even rate.
Aksjen faller uten lyspunkt. Siem må ha et brukbart ratenivå for ankerhandler flåten for å tjene penger.
GullogGråstei
23.04.2023 kl 18:18
4148
Er det flere båter tilgjengelig i år.? Jeg har inntrykk av at det er motsatt. Båter har blitt flyttet ut av Nordsjøen.
hifidude
23.04.2023 kl 17:08
4126
Ratene på AHTS har stort sett vært like 2022 så langt, det var først i Mai det tok av i fjor.
PSV og veldig lik 2022.
Så våren blir spennende, jeg har ikke oversikt over utsiktene til rigmoves osv for AHTS, men det er vel noen flere båter tilgjengelig i år. Anyone?
PSV og veldig lik 2022.
Så våren blir spennende, jeg har ikke oversikt over utsiktene til rigmoves osv for AHTS, men det er vel noen flere båter tilgjengelig i år. Anyone?
sveipen
23.04.2023 kl 14:26
4195
Gåter er til for å løses. Dette blir nok fortsatt en diamant fremover.
Viking og Sioff blir et flott radar par.
Viking og Sioff blir et flott radar par.
Matros
23.04.2023 kl 09:32
4317
Årsberetningen beskriver selskapet utsiktene. Ut i fra disse er det liten grunn til å forvente en kraftig økning i ebitda. Subsea er selvsagt bra, men de har jo bare 4 båter som allerede tjener bra. For ankerhåndteringsbåtene skriver de at markedene vil bli bedre med økt riggaktivitet,MEN at man må få et betydelig oppsving i havvind aktiviteten før dette blir stramt. Man kunne håpet på at selskapet forventet å tjene grisemye penger på aht båtene når riggratene er på full fart opp, men sånn er det ikke. En viktig forklaring er at riggmarkedet er stramt fordi man har skrapet en meget stor andel av flåten, spesielt semi rigger hvor jeg tror nesten halvparten er borte. Hvorfor aksjen skal prises med dobbelt så høy ev/ebitda som riggselskaper som odfjell,og ikke minst shelf, samt sunsea 7 er en gåte for meg
desirata
21.04.2023 kl 16:55
4612
Enig i det.
Elers er AH markedet så dårlegt i høysesongen at Siem Pearl er hyret ut i ren supply duties for 1 uke til rate kr. 200k, det er ca break-even. Under break Even dersom en regner med dødtid for/etter. AH ratene ligger på 300k med et dusin ledige båter.
Blir det ikke bedre i mai måned ser det ikke så bra ut ?
Elers er AH markedet så dårlegt i høysesongen at Siem Pearl er hyret ut i ren supply duties for 1 uke til rate kr. 200k, det er ca break-even. Under break Even dersom en regner med dødtid for/etter. AH ratene ligger på 300k med et dusin ledige båter.
Blir det ikke bedre i mai måned ser det ikke så bra ut ?
Gull i pungen
21.04.2023 kl 14:27
4653
Siem Viking..?
Siem Offshore wants to lead consolidation drive to meet charterers’ emission demands
https://www.tradewindsnews.com/offshore/siem-offshore-wants-to-lead-consolidation-drive-to-meet-charterers-emission-demands/2-1-1438685
Siem Offshore wants to lead consolidation drive to meet charterers’ emission demands
https://www.tradewindsnews.com/offshore/siem-offshore-wants-to-lead-consolidation-drive-to-meet-charterers-emission-demands/2-1-1438685
GullogGråstei
18.04.2023 kl 14:04
5066
Det er ikke så rart at aksjene utvikler seg forskjellig ettersom utviklingen i disse to aksjene har skilt lag ganske kraftig i det siste. SOFF-aksjen er halvert den siste måneden, mens SIOFF er opp omtrent 30%. Da kan det fort komme en motreaksjon i SOFF på nivåer der den aksjen har støtte, samtidig som det kommer konsolidering av kursveksten og gevinstsikring i SIOFF.
Begge aksjene vil nok fortsatt reagere ganske likt på nyheter som har betydning for segmentet, som konkret utilization og rateutvikling, oljepris og andre faktorer som kan påvirke aktivitet i offshoresektoren på sikt. Jeg tror imidlertid at SOFF også i fortsettelsen vil være mer sårbar for den typen nyheter som indikerer at rentebanen fortsetter oppover og at stor gjeld blir tyngre å bære.
Begge aksjene vil nok fortsatt reagere ganske likt på nyheter som har betydning for segmentet, som konkret utilization og rateutvikling, oljepris og andre faktorer som kan påvirke aktivitet i offshoresektoren på sikt. Jeg tror imidlertid at SOFF også i fortsettelsen vil være mer sårbar for den typen nyheter som indikerer at rentebanen fortsetter oppover og at stor gjeld blir tyngre å bære.
desirata
18.04.2023 kl 13:47
5078
Ja, det er merkelig, Sioff følger Solstad ned, gjerne med 1/3.
Derimot dersom stiger Solstad, gjør ikke nødvendigvis Siem det. Det så vi nyleg.
Er også bekymret for emisjon, vil slå negativt ut for alle supply aksjer, men hvor mye gjenstår å se.
Derimot dersom stiger Solstad, gjør ikke nødvendigvis Siem det. Det så vi nyleg.
Er også bekymret for emisjon, vil slå negativt ut for alle supply aksjer, men hvor mye gjenstår å se.
Tanjiro
18.04.2023 kl 13:40
5087
Dagen startet fint og aksjen var opp over 3%, men så begynte soff å falle… merkelig at sioff skal følge etter da de ikke har noe med hverandre. Hva skjer dagen Soff kjører emi, blir dumt om sioff skal påvirkes av det, noe jeg ikke tror selvfølgelig, men bare skjønner ikke helt dette mønsteret
sveipen
17.04.2023 kl 22:55
5330
En pause etter denne eventyrlige stigningen er helt naturlig. Fortsetter nok opp når den har konsolidert, og samlet kraft for en ny oppgang.
Tanjiro
17.04.2023 kl 17:10
5460
Er helt vanlig med en korrigering etter en fin oppgang, vært med siden 16kr og fylte sist på 21 tallet. Aksjen hentet seg fint inn igjen på slutten av dagen også. Offshore blir uten tvil en fin sektor å sitte i dette året
desirata
17.04.2023 kl 16:38
5499
For et par uker siden steg Sioff mye og det ble nevnt nye kontrakter.
Det ser ut for alt koker vekk. AH ratene som er viktig for Sioff er på lavmål med mange ledige båter og lav utilisation.
Kursen var under 20kr idag. Dersom ikke ratene tarsec opp i mai, ser det ikke bra ut for Q2 heller.
Q1 som legges fram 11.5. blir vel ikke noe særlegt. Heller ingen nyheter fra selskapet som vanlegt.
Det ser ut for alt koker vekk. AH ratene som er viktig for Sioff er på lavmål med mange ledige båter og lav utilisation.
Kursen var under 20kr idag. Dersom ikke ratene tarsec opp i mai, ser det ikke bra ut for Q2 heller.
Q1 som legges fram 11.5. blir vel ikke noe særlegt. Heller ingen nyheter fra selskapet som vanlegt.
sveipen
17.04.2023 kl 10:39
5601
Det spørs om noen har interesse av og holde Sioff der den er til de har plukket nok aksjer.
Lav omsetning foreløpig.
Lav omsetning foreløpig.
hifidude
17.04.2023 kl 09:49
5676
Merkelig hvordan SIOFF lagger markedet idag, SOFF suser frem. Siem fulgte SOFF ned fredag, men ikke opp idag gitt.
Gull i pungen
15.04.2023 kl 10:10
6068
Både Siem Offshore og Viking Supply holder til i Kr.sand..?
Kort vei til merger!
Kort vei til merger!
sveipen
15.04.2023 kl 01:59
6121
Sveås har virkelig gjort en kjempekule i denne aksjen, og han selger ikke.
Tydelig at denne kommer til å fortsette oppover etter en liten pause. Nytt kursmål....30 kroner.
Tydelig at denne kommer til å fortsette oppover etter en liten pause. Nytt kursmål....30 kroner.
drekkapilsen
14.04.2023 kl 10:32
6270
ja markedet klarer ikke å skille mellom et solid selskap og et selskap i gjeldskrise, når det er samme bransje.
hifidude
14.04.2023 kl 10:22
6279
Siem lider tungt under SOFF-effekten idag, klarer ikke se noen annen grunn. Eller?
GullogGråstei
13.04.2023 kl 22:20
6350
Ja Sioff + VIking + et rasjonaliseringsprogram for å effektivisere den samlede driften hadde sett veldig bra ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. Jeg har en stor posisjon i Viking og liker selskapet veldig godt, men de har litt stor driftsorganisasjon i forhold til antall båter. Etter en sammenslåing vil man med trygghet kunne rasjonalisere driften betydelig og bedre bunnlinjen.
Redigert 13.04.2023 kl 22:20
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.04.2023 kl 15:42
6479
De burde slå seg sammen med lille Viking, så blir de dominerende på AHTS i Nordsjøen. Trodde det var det Sveaas ønsket med sitt kjøpt. Kan kutte mye admin også, ved å slå de to sammen.
desirata
13.04.2023 kl 14:36
6528
Matros, det er gode poenger du har. Har noen kommentarer:
Hvor har du det fra at Sioff skal bygge havvind skip, Iom du sier NÅ ?
Hugser Siem prøvde å skifte selskap domolikile og namn til Renewables. Dette ble imidlertid skrinlagt. Dersom skal bygge nye havvind skip, så kan dette like godt skje i Seaway7 som Sioff.
Jeg ser den store upside i Sioff i AH flåten, med økende behov for AH i flytende havvind, i tillegg til Rigmove, towing, o.l. Samt en merger med Viking supply, vil disse bli ledende spot aktør i Nordsjøen med litt markedsmakt.
Som du nevner er store nedskrivninger tatt i skips verdier, men da er det potensiale for reversering av disse. Som vil komme rett på bunnlinjen.
Med bedrede markeder / rater, økte skips verdier, flere kontraker, m.m. vil jeg tro 3 tallet er i sikte.
Hvor har du det fra at Sioff skal bygge havvind skip, Iom du sier NÅ ?
Hugser Siem prøvde å skifte selskap domolikile og namn til Renewables. Dette ble imidlertid skrinlagt. Dersom skal bygge nye havvind skip, så kan dette like godt skje i Seaway7 som Sioff.
Jeg ser den store upside i Sioff i AH flåten, med økende behov for AH i flytende havvind, i tillegg til Rigmove, towing, o.l. Samt en merger med Viking supply, vil disse bli ledende spot aktør i Nordsjøen med litt markedsmakt.
Som du nevner er store nedskrivninger tatt i skips verdier, men da er det potensiale for reversering av disse. Som vil komme rett på bunnlinjen.
Med bedrede markeder / rater, økte skips verdier, flere kontraker, m.m. vil jeg tro 3 tallet er i sikte.
GullogGråstei
13.04.2023 kl 14:13
6536
Kristian Siem er ikke lenger like viktig aksjonær i SIOFF etter omstruktureringen som han har vært tidligere.
hifidude
13.04.2023 kl 10:25
6560
Nå kommer vel kost for dokking av Emerald på Q1 i det vesentligste, den blir relativt høy.
Ikke vært all verdens rater i spot heller.
Men for all del, fremtiden ser lovende ut for SIOFF.
Ikke vært all verdens rater i spot heller.
Men for all del, fremtiden ser lovende ut for SIOFF.
drekkapilsen
13.04.2023 kl 09:47
6569
Ruby blir i Sør-Amerika til over sommeren minst. Usikker hvor lenge Sapphire og Amethyst blir i India. Topaz skal på vind-kontrakt mens Aquamarine har forlatt Australia nå som siste båt. De tre siste er i spotten i Nordsjøen hvor det kan bli trangt i sommer. Alt av konstruksjons-båter og PSVer er på kontrakt, så Q2 og Q3 kan bli bra i år.
Dølle
12.04.2023 kl 21:10
6642
Satser en slant på at du har solgt i Dolphin og skal skitprate inn lav kurs i Siem
Matros
12.04.2023 kl 20:58
6637
Hver enkelt av disse 3 riggene vil i løpet av 12-18 måneder generere like mye netto cash som 3 av siem sine subsea båter. De 3 riggene vil til sammen lett generere mer cash enn siem offshore noengang har klart å generere med hele flåten sin, med unntak av 2014. Til tross for at evnen til å skape cash er bedre, verdsettes de til kun 15% av verdien til siem offshore. Resten klarer dere kanskje å tenke ut selv, men ja …….selg den ene……og kjøp den andre….og gutter husk investeringsregel nr.1……..kjøp billig selg dyrt……cash talks…..»rusty» thinking walks……he he
drekkapilsen
12.04.2023 kl 20:24
6624
Hva har rust-riggene til Dolphin med Siem å gjøre? Dolphin har lovet gull og grønne skoger men riggene ligger fortsatt fast i Flekkefjord. De eldste i verden er de også.
Gull i pungen
12.04.2023 kl 16:07
6742
Edvin Austbøs Alden AS har i løpet av få måneder solgt hele beholdningen av Dolphin Drilling-aksjer.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/12/8000166/investor-edvin-austbo-kaster-kortene-i-dolphin-drilling
https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/12/8000166/investor-edvin-austbo-kaster-kortene-i-dolphin-drilling
Matros
12.04.2023 kl 11:44
6875
Ja for Kristian siem kontrollerte selskaper har jo alltid vært rause med utbytter……..eller. Jeg er selv subsea 7 aksjonær, og slutter aldri å bli overrasket over hvor gjerrig selskaper er på utbytter, selv om selskaper er overkapitalisert. Men du skal ha lykke, vi får begge håpe at det drysser litt på aksjonærene etter hvert.
GullogGråstei
12.04.2023 kl 11:18
6903
Det er nok ikke feil at det kan komme en emisjon i Solstad og at det kan bli en børsnotering av DOF, og at det slik sett vil være mulig å få en eierandel i et offshore supplyrederi for de som ønsker det. Men disse tingene påvirker ikke ratene eller lønnsomheten i Sioff.
Jeg er enig i at det er risiko i å bygge nye skip for havvind. Først og fremst en politisk risiko for at havvindsatsingene blir mye mindre enn det noen kanskje forestiller seg (fordi det er så vanvittig dyrt), men kanskje også fordi det det vil kreve en emisjon. Jeg håper at SIOFF viser magemål og heller fokuserer på å få lønnsomhet på båtene som de har nå, få ned gjeldsgraden og gi utbytter til aksjonærene. Får jeg utbytte, blir det underordnet hva andre gidder å betale for aksjen.
Jeg er enig i at det er risiko i å bygge nye skip for havvind. Først og fremst en politisk risiko for at havvindsatsingene blir mye mindre enn det noen kanskje forestiller seg (fordi det er så vanvittig dyrt), men kanskje også fordi det det vil kreve en emisjon. Jeg håper at SIOFF viser magemål og heller fokuserer på å få lønnsomhet på båtene som de har nå, få ned gjeldsgraden og gi utbytter til aksjonærene. Får jeg utbytte, blir det underordnet hva andre gidder å betale for aksjen.
Redigert 12.04.2023 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
Matros
12.04.2023 kl 10:13
6835
Det er mange forhold som tilsier at en bør ta penger av bordet i Sioff. Dette følgende fin facts bør få deg til å våkne.
- Solstads salg av psv flåten gav en skuffende pris…… ser det virkelig så bra ut ?
- nå er det nesten helt sikkert at Solstad må hente mer egenkapital. En slik refinansiering vil IKKE, skje til ev/ebitda 10……glem det. En slik emisjon vil åpenbart trekke ned verdsettelsen i sioff.
- man kan heller ikke utelukke at sioff henter egenkapital for å finansiere nye og dyre havvind skip, da bør den emisjonen settes snart, før solstads emisjon.
- det blir nok også en del aksjer i dof etterhvert.
Så totalt sett kommer vi til å flomme i nye aksjer og emisjoner. Denne sektoren skal bli billig igjen, og det er ingen grunn til at prisingen skal være det dobbelte av rigg aksjene.
Vi får ta dolphin en annen gang, men dolphin er der hvor sioff var på 3 kroner og kreditorene bøtta ut.
-
- Solstads salg av psv flåten gav en skuffende pris…… ser det virkelig så bra ut ?
- nå er det nesten helt sikkert at Solstad må hente mer egenkapital. En slik refinansiering vil IKKE, skje til ev/ebitda 10……glem det. En slik emisjon vil åpenbart trekke ned verdsettelsen i sioff.
- man kan heller ikke utelukke at sioff henter egenkapital for å finansiere nye og dyre havvind skip, da bør den emisjonen settes snart, før solstads emisjon.
- det blir nok også en del aksjer i dof etterhvert.
Så totalt sett kommer vi til å flomme i nye aksjer og emisjoner. Denne sektoren skal bli billig igjen, og det er ingen grunn til at prisingen skal være det dobbelte av rigg aksjene.
Vi får ta dolphin en annen gang, men dolphin er der hvor sioff var på 3 kroner og kreditorene bøtta ut.
-
GullogGråstei
12.04.2023 kl 08:57
6921
Så du selger Sioff fordi det - slik du ser det - blir mindre riggaktivitet i Nordsjøen, men kjøper Dolphin Drilling som har to av tre rigger i Nordsjøen? Er ikke det litt rart?
Erfarne olje- og gassinvestorer vil heller si at en oppgangskonjunktur for segmentet først løfter operatørene, deretter rigg og seismikk og først til slutt oljeservice som supply- og utstyrsleverandører.
Hvis du tror at verdensøkonomien går på en brå smell, og at bransjen slik får seg en brå knekk på veien opp, ville jeg vel heller ha forsøkt å komme meg ut av hele segmentet.
Men hvis du tror på Dolphin, forstår jeg ikke helt hvorfor du er så redd for Sioff. De historiske nedskrivningene man har gjort av flåten er jo en realitet. Det er selvfølgelig riktig at verdiene fremstår kunstig lave. Men det gir jo rom for overskudd selv med rater som fortsatt ikke er spesielt høye i et historisk perspektiv, og det sikrer at segmentet forblir stengt for ny tonnasje og konkurranse, ettersom prisen på nybygg fortsatt er altfor høy til at det lønner seg å bygge nytt.
Det er mulig at dagens båter historisk ble bygget for dyre og med for avanserte spesifikasjoner, men nå har man altså den fordel at det er dette avanserte utstyret man sitter igjen med, bokført til en brøkdel av prisen.
Du må heller ikke glemme at det er andre strategiske investorer (som Sveaas) som nå er tungt inne i Siem Offshore. Sveaas er flink til å tjene penger.
Erfarne olje- og gassinvestorer vil heller si at en oppgangskonjunktur for segmentet først løfter operatørene, deretter rigg og seismikk og først til slutt oljeservice som supply- og utstyrsleverandører.
Hvis du tror at verdensøkonomien går på en brå smell, og at bransjen slik får seg en brå knekk på veien opp, ville jeg vel heller ha forsøkt å komme meg ut av hele segmentet.
Men hvis du tror på Dolphin, forstår jeg ikke helt hvorfor du er så redd for Sioff. De historiske nedskrivningene man har gjort av flåten er jo en realitet. Det er selvfølgelig riktig at verdiene fremstår kunstig lave. Men det gir jo rom for overskudd selv med rater som fortsatt ikke er spesielt høye i et historisk perspektiv, og det sikrer at segmentet forblir stengt for ny tonnasje og konkurranse, ettersom prisen på nybygg fortsatt er altfor høy til at det lønner seg å bygge nytt.
Det er mulig at dagens båter historisk ble bygget for dyre og med for avanserte spesifikasjoner, men nå har man altså den fordel at det er dette avanserte utstyret man sitter igjen med, bokført til en brøkdel av prisen.
Du må heller ikke glemme at det er andre strategiske investorer (som Sveaas) som nå er tungt inne i Siem Offshore. Sveaas er flink til å tjene penger.
Redigert 12.04.2023 kl 11:02
Du må logge inn for å svare
Matros
11.04.2023 kl 21:31
7095
Da er mine siste aksjer i dette selskapet solgt. Grunnen er enkel.
- aksjen er dyr, den er på 2022 tallene priset til ev/ebitda på hele 10. MEN end viktigere selskapet er langt fra billig om man sammenligner inntjeningen med tidligere toppår for selskapet. Med unntak av 2014 har selskapet aldri tjent over 130 mill i ebitda. Det gir en ev/ebitda på 7,5, som er langt fra billig for topp inntjening.
- selskapet har aldri tjent mye penger. Den eneste grunnen til overskudd nå er at store nedskrivinger av flåten gir kunstig lave avskrivninger. Med normal avskrivninger, ville selskapet hatt store underskudd i 2022
- siem selskapene har alltid hatt elendig lønnsomhet. Det har vært bygget alt for dyre båter, som har gitt alt for lav avkastning. Nå skal siem offshore være en plattform for investeringer i båter for havvind, og utbytter kan man bare glemme.
Ellers bestilles det masse tonnasje for havvind nå, og det vil spise fra subsea båtenes marked. Antall rigger i nordsjøen reduseres nesten hver måned nå, så dette markedet blir mindre og mindre.
Det var en fantastisk tur, nå er penga flytte til dolphin drilling i stedet. Det er er latterlig billig, når kontraktene er på plass.
- aksjen er dyr, den er på 2022 tallene priset til ev/ebitda på hele 10. MEN end viktigere selskapet er langt fra billig om man sammenligner inntjeningen med tidligere toppår for selskapet. Med unntak av 2014 har selskapet aldri tjent over 130 mill i ebitda. Det gir en ev/ebitda på 7,5, som er langt fra billig for topp inntjening.
- selskapet har aldri tjent mye penger. Den eneste grunnen til overskudd nå er at store nedskrivinger av flåten gir kunstig lave avskrivninger. Med normal avskrivninger, ville selskapet hatt store underskudd i 2022
- siem selskapene har alltid hatt elendig lønnsomhet. Det har vært bygget alt for dyre båter, som har gitt alt for lav avkastning. Nå skal siem offshore være en plattform for investeringer i båter for havvind, og utbytter kan man bare glemme.
Ellers bestilles det masse tonnasje for havvind nå, og det vil spise fra subsea båtenes marked. Antall rigger i nordsjøen reduseres nesten hver måned nå, så dette markedet blir mindre og mindre.
Det var en fantastisk tur, nå er penga flytte til dolphin drilling i stedet. Det er er latterlig billig, når kontraktene er på plass.