SIOFF - glemt diamant?

VIP001
SIOFF 25.09.2022 kl 16:37 127925

Er ikke SIOFF uvanlig billig på dette nivået? Med investorer som Midelfart og Sveaas i styret og utsiktene i supply er bedre enn på mange år. I tillegg er gjeldsgraden i SIOFF bedre enn i konkurrerende selskaper. Siem har den mest morderne supplyflåten og det har lenge vært snakk om fusjon mellom Viking og Siem.

Og nå er kursen 9,28. Er det noe jeg har oversett eller er dette en glemt diamant hvor en virkelig kan gjøre et godt kjøp nå?

For the record; jeg kjøpte meg inn på fredag til kurs 9,6 og har planer om å sitte lenge her.
Redigert 01.03.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Dølle
12.04.2023 kl 21:10 6625

Satser en slant på at du har solgt i Dolphin og skal skitprate inn lav kurs i Siem
drekkapilsen
13.04.2023 kl 09:47 6552

Ruby blir i Sør-Amerika til over sommeren minst. Usikker hvor lenge Sapphire og Amethyst blir i India. Topaz skal på vind-kontrakt mens Aquamarine har forlatt Australia nå som siste båt. De tre siste er i spotten i Nordsjøen hvor det kan bli trangt i sommer. Alt av konstruksjons-båter og PSVer er på kontrakt, så Q2 og Q3 kan bli bra i år.
hifidude
13.04.2023 kl 10:25 6543

Nå kommer vel kost for dokking av Emerald på Q1 i det vesentligste, den blir relativt høy.
Ikke vært all verdens rater i spot heller.
Men for all del, fremtiden ser lovende ut for SIOFF.
GullogGråstei
13.04.2023 kl 14:13 6519

Kristian Siem er ikke lenger like viktig aksjonær i SIOFF etter omstruktureringen som han har vært tidligere.
desirata
13.04.2023 kl 14:36 6511

Matros, det er gode poenger du har. Har noen kommentarer:

Hvor har du det fra at Sioff skal bygge havvind skip, Iom du sier NÅ ?
Hugser Siem prøvde å skifte selskap domolikile og namn til Renewables. Dette ble imidlertid skrinlagt. Dersom skal bygge nye havvind skip, så kan dette like godt skje i Seaway7 som Sioff.

Jeg ser den store upside i Sioff i AH flåten, med økende behov for AH i flytende havvind, i tillegg til Rigmove, towing, o.l. Samt en merger med Viking supply, vil disse bli ledende spot aktør i Nordsjøen med litt markedsmakt.

Som du nevner er store nedskrivninger tatt i skips verdier, men da er det potensiale for reversering av disse. Som vil komme rett på bunnlinjen.

Med bedrede markeder / rater, økte skips verdier, flere kontraker, m.m. vil jeg tro 3 tallet er i sikte.
drekkapilsen
13.04.2023 kl 15:42 6462

De burde slå seg sammen med lille Viking, så blir de dominerende på AHTS i Nordsjøen. Trodde det var det Sveaas ønsket med sitt kjøpt. Kan kutte mye admin også, ved å slå de to sammen.
GullogGråstei
13.04.2023 kl 22:20 6333

Ja Sioff + VIking + et rasjonaliseringsprogram for å effektivisere den samlede driften hadde sett veldig bra ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. Jeg har en stor posisjon i Viking og liker selskapet veldig godt, men de har litt stor driftsorganisasjon i forhold til antall båter. Etter en sammenslåing vil man med trygghet kunne rasjonalisere driften betydelig og bedre bunnlinjen.
Redigert 13.04.2023 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
sveipen
13.04.2023 kl 23:53 6351

Da går vi for det.
Punktum.
hifidude
14.04.2023 kl 10:22 6262

Siem lider tungt under SOFF-effekten idag, klarer ikke se noen annen grunn. Eller?
drekkapilsen
14.04.2023 kl 10:32 6253

ja markedet klarer ikke å skille mellom et solid selskap og et selskap i gjeldskrise, når det er samme bransje.
sveipen
15.04.2023 kl 01:59 6104

Sveås har virkelig gjort en kjempekule i denne aksjen, og han selger ikke.
Tydelig at denne kommer til å fortsette oppover etter en liten pause. Nytt kursmål....30 kroner.
Gull i pungen
15.04.2023 kl 10:10 6051

Både Siem Offshore og Viking Supply holder til i Kr.sand..?

Kort vei til merger!
hifidude
17.04.2023 kl 09:49 5659

Merkelig hvordan SIOFF lagger markedet idag, SOFF suser frem. Siem fulgte SOFF ned fredag, men ikke opp idag gitt.
sveipen
17.04.2023 kl 10:39 5584

Det spørs om noen har interesse av og holde Sioff der den er til de har plukket nok aksjer.
Lav omsetning foreløpig.
desirata
17.04.2023 kl 16:38 5482

For et par uker siden steg Sioff mye og det ble nevnt nye kontrakter.

Det ser ut for alt koker vekk. AH ratene som er viktig for Sioff er på lavmål med mange ledige båter og lav utilisation.

Kursen var under 20kr idag. Dersom ikke ratene tarsec opp i mai, ser det ikke bra ut for Q2 heller.
Q1 som legges fram 11.5. blir vel ikke noe særlegt. Heller ingen nyheter fra selskapet som vanlegt.
Tanjiro
17.04.2023 kl 17:10 5443

Er helt vanlig med en korrigering etter en fin oppgang, vært med siden 16kr og fylte sist på 21 tallet. Aksjen hentet seg fint inn igjen på slutten av dagen også. Offshore blir uten tvil en fin sektor å sitte i dette året
sveipen
17.04.2023 kl 22:55 5313

En pause etter denne eventyrlige stigningen er helt naturlig. Fortsetter nok opp når den har konsolidert, og samlet kraft for en ny oppgang.
Tanjiro
18.04.2023 kl 13:40 5070

Dagen startet fint og aksjen var opp over 3%, men så begynte soff å falle… merkelig at sioff skal følge etter da de ikke har noe med hverandre. Hva skjer dagen Soff kjører emi, blir dumt om sioff skal påvirkes av det, noe jeg ikke tror selvfølgelig, men bare skjønner ikke helt dette mønsteret
desirata
18.04.2023 kl 13:47 5061

Ja, det er merkelig, Sioff følger Solstad ned, gjerne med 1/3.

Derimot dersom stiger Solstad, gjør ikke nødvendigvis Siem det. Det så vi nyleg.

Er også bekymret for emisjon, vil slå negativt ut for alle supply aksjer, men hvor mye gjenstår å se.
GullogGråstei
18.04.2023 kl 14:04 5049

Det er ikke så rart at aksjene utvikler seg forskjellig ettersom utviklingen i disse to aksjene har skilt lag ganske kraftig i det siste. SOFF-aksjen er halvert den siste måneden, mens SIOFF er opp omtrent 30%. Da kan det fort komme en motreaksjon i SOFF på nivåer der den aksjen har støtte, samtidig som det kommer konsolidering av kursveksten og gevinstsikring i SIOFF.

Begge aksjene vil nok fortsatt reagere ganske likt på nyheter som har betydning for segmentet, som konkret utilization og rateutvikling, oljepris og andre faktorer som kan påvirke aktivitet i offshoresektoren på sikt. Jeg tror imidlertid at SOFF også i fortsettelsen vil være mer sårbar for den typen nyheter som indikerer at rentebanen fortsetter oppover og at stor gjeld blir tyngre å bære.
Gull i pungen
21.04.2023 kl 14:27 4636

Siem Viking..?

Siem Offshore wants to lead consolidation drive to meet charterers’ emission demands

https://www.tradewindsnews.com/offshore/siem-offshore-wants-to-lead-consolidation-drive-to-meet-charterers-emission-demands/2-1-1438685
desirata
21.04.2023 kl 16:55 4595

Enig i det.

Elers er AH markedet så dårlegt i høysesongen at Siem Pearl er hyret ut i ren supply duties for 1 uke til rate kr. 200k, det er ca break-even. Under break Even dersom en regner med dødtid for/etter. AH ratene ligger på 300k med et dusin ledige båter.

Blir det ikke bedre i mai måned ser det ikke så bra ut ?
Matros
23.04.2023 kl 09:32 4300

Årsberetningen beskriver selskapet utsiktene. Ut i fra disse er det liten grunn til å forvente en kraftig økning i ebitda. Subsea er selvsagt bra, men de har jo bare 4 båter som allerede tjener bra. For ankerhåndteringsbåtene skriver de at markedene vil bli bedre med økt riggaktivitet,MEN at man må få et betydelig oppsving i havvind aktiviteten før dette blir stramt. Man kunne håpet på at selskapet forventet å tjene grisemye penger på aht båtene når riggratene er på full fart opp, men sånn er det ikke. En viktig forklaring er at riggmarkedet er stramt fordi man har skrapet en meget stor andel av flåten, spesielt semi rigger hvor jeg tror nesten halvparten er borte. Hvorfor aksjen skal prises med dobbelt så høy ev/ebitda som riggselskaper som odfjell,og ikke minst shelf, samt sunsea 7 er en gåte for meg
sveipen
23.04.2023 kl 14:26 4178

Gåter er til for å løses. Dette blir nok fortsatt en diamant fremover.
Viking og Sioff blir et flott radar par.
hifidude
23.04.2023 kl 17:08 4109

Ratene på AHTS har stort sett vært like 2022 så langt, det var først i Mai det tok av i fjor.
PSV og veldig lik 2022.

Så våren blir spennende, jeg har ikke oversikt over utsiktene til rigmoves osv for AHTS, men det er vel noen flere båter tilgjengelig i år. Anyone?
GullogGråstei
23.04.2023 kl 18:18 4131

Er det flere båter tilgjengelig i år.? Jeg har inntrykk av at det er motsatt. Båter har blitt flyttet ut av Nordsjøen.
desirata
24.04.2023 kl 15:25 3846

Muleg noen AH båter har forlatt Nordsjøen, men andre er kommet inn, eks Siem Emerald. Sent ifjor var det uttalelser om at mange skulle ut og på kontrakt, men ser ikke noe om dette nå ?

Det er 10 ledige AH båter akkurat nå og kun 3 jobber ute, en båt til hver. Med hele tiden 10 ledige AH skip, blir artene lave, rundt 300k. Som med lav utilisation, er litt over break-even rate.

Aksjen faller uten lyspunkt. Siem må ha et brukbart ratenivå for ankerhandler flåten for å tjene penger.
hifidude
24.04.2023 kl 19:58 3745

Tenker vi havner noe rundt Q1 2022, mest sannsynlig over. Utnyttelsen og rater for PSV/AHTS er nogenlunde lik Q1 2022, de andre båtene må vi anta drar inn bedre.
Gjelden er noe lavere enn i Q1 2022.
Mariner2023
27.04.2023 kl 11:46 3420

Opal og Pearl skal igjen ut på tokt om noen dager, ratene ser ut til å være rundt 1 mill/dag. I første omgang kortere oppdrag med muligheter for forlengelse. Starten på en god sommer?
desirata
27.04.2023 kl 12:06 4306

Meget gode rater for Opal og Pearl, henholdsvis 950k og 1,2m. Mariner kun halvparten.

Håpe at dette kan fortsette framover slik at vi kan få aksjen nærmere 25 kroner ! ?
Mariner2023
27.04.2023 kl 12:49 4307

I første omgang er det ihvertfall bra at sesongen ser ut til å være igang. Og et godt tegn at Equinor velger å bruke Siem til de ratene. Jeg tror nok mye av prisen på aksjen vi ser i dag priser inn tilsvarende rater frem mot sommeren, så det er ikke sikkert oppgangen kommer med det første men vi får se. Nå er vel de fleste båtene til Siem på lengre kontrakter, så vil Pearl, Opal og Emerald som nå alle er i spotmarkedet dra nytte av gode tider hvis det kommer. Alle forventer gode tider, så nedsiden er der absolutt hvis det ikke kommer mer nå i mai.
Mariner2023
27.04.2023 kl 13:01 4289

Ser man litt nærmere på hva som nå er av ledig kapasitet, så er det om 2 dager omtrent ikke ledige AHTS`er verken i Norge eller UK. 2 uker ut i mai begynner det å bli flere ledige men det er klart at ratene man ser nå er et tegn på at etterspørselen er større enn tilbudet, for øyeblikket. Det lover godt, det kan man si :)
GullogGråstei
27.04.2023 kl 15:16 4303

Forventningen til et godt marked i sommer er absolutt til stede. Det interessante spørsmålet er hvor godt det faktisk blir. Det kan bli bedre en godt og vi kan kanskje se rater som folk ikke hadde forventet. Da kommer også kursutviklingen.

Men det er absolutt gledelig at utilization strammer seg til i Nordsjøen nå og at vi får et selgers marked.
Redigert 27.04.2023 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
danmark1
27.04.2023 kl 15:51 4571

Stemmer meget godt overens med det Soff meldte ud i Feb. Der bliver rekord høje rater i år.
The Godfather
28.04.2023 kl 12:47 4459

Opal og Pearl fikset. Equinor
desirata
28.04.2023 kl 13:02 4494

Utilization er viktigst, hjelper lite med kr. 1 mil i rater 5 dager per måned.

Må håpe på 1mil 20 dager per måned i sommersesongen dvs 4 måneder. Ifjor var det meget bra rater, men kun ca2 måneder. Så ble det labert neste halvåret.

Vet ikke hva term / periode ratene er for AH nå. Kunne de fått to båter for 1 år til kr. +400k, hadde det vært bedre.
GullogGråstei
28.04.2023 kl 13:16 4728

Jeg er enig i at summen av inntekter over tid er det viktigste, men oppnålse av rater som overgår gamle høyder vil likevel bidra til å sette fantasien i sving.

Når ratene begynte å nærmed seg millionen i mars hadde jeg litt euforiske forventninger til hvordan sommeren skulle bli. April har kanskje ikke vært like fantastisk. Men nå i inngangen til mai kan det se ut som om sommeren er i gang.

Det går også an å gjøre hybridavtaler med kunder, der man inngår en langvarig termavtale med en fast kunde, men samtidig også har en enighet om at båten kan fristilles opportunistisk til å ta noen godt betalte spot-oppdrag der rederen deler gevinsten fra spot-oppdraget med kunden. Jeg har hørt rykter om selskap som inngår slike avtaler.
The Godfather
28.04.2023 kl 14:04 4680

Clarksons

Offshore Support Vessels

North Sea OSV update

- The AHTS market in Norway is sold out and would likely hold tight well into next week as some operations and forward work is slipping.

Consequently, rates may increase further from last at around £100k/day.

The Norwegian PSV market is also sold out and there are no vessels becoming available in the near term.

In other words, extension levels are expected to continue to rise and rates could climb towards NOK 400k/day (~$37k/day) shortly.

In the UK, the market could tighten going into the weekend with limited availability. One recent fixture was reported at around £12k/day, and new activity could end up printing even higher.

Redigert 28.04.2023 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
danmark1
28.04.2023 kl 15:59 4592

Vi nærmer os 1,5 mio N.kr. for AHTS :-)
desirata
28.04.2023 kl 16:14 4591

Danskemann,

Har du skiftet til Sioff nå, fornøyde av å vente på emisjon i Solstad ?
Mariner2023
29.04.2023 kl 10:24 4367

Det blir spennende tider fremover. Bare i april ble det gitt tillatelse til boring i fire områder til Aker, DNO og Equinor, alle med forventet oppstart i mai. Det er forventet økt aktivitet i nordsjøen i årene fremover, og ved årsskfitet var det 15 pågående utbygginger på sokkelen. Investeringer i nordsjøen er forventet å øke med 15-20 milliarder i 2023 og enda mer i 2024-25. 2022 var faktisk er år med lavere investeringer på flere år, og kan kanskje forklare noe av den korte sesongen i fjor. Økt aktivitet spesielt på letefronten med flytting av rigger er godt nytt for alle innen offshore. Mange offshore selskap har allerede gått veldig bra på børsen det siste året, så det store spørsmålet må være hvor er oppsiden? Større nedbetalinger av gjeld enn forventet? Muligheter for utbytte på sikt? Da må vi se sammenhengende arbeid med fornuftige rater fremover.
desirata
29.04.2023 kl 11:38 4457

Mariner,
Bra innlegg og det ser bra ut, men:

Bare glem utbytte fra supply rederier, pga de har restriksjoner fra långivere etter restrukturering. Samt stor gjeld som må nedbetales. Jeg ser heller ikke det store i å motta 1 kr i utbytte, da faller aksjekursen tilsvarende. Den krona kan like godt være i selskapet. Det er heller ingen skatte gevinst.

Dersom dere vil ha utbytte, kjøp shipping aksjer som gir over 10%
GullogGråstei
29.04.2023 kl 14:30 4546

Oppsiden ligger i at ingen av de aktuelle offshore-rederiene er priset på nivåer som gjør at den implisitte flåteverdien begynner å ligne på nybygg-priser som replacement cost for dagens båter. Man er altså et godt stykke unna at det blir bygget nytt. Ratene må rett og slett kraftig opp, og selskapsverdiene vil følge etter.
desirata
29.04.2023 kl 14:42 4561

Forstår hva du mener, men lite trolig det skjer.

Ta vanleg shipping, det være tank, bulk, o.a. Hvor det også er lite nybygg. Markedsverdien vil ikke gjenspeile nybygg priser, det har kun skjedd 2 ganger i historien i 1973 og 2008 og da kun for 1-et års tid.

Børs verdien vil alltid gjenspeile enten inntjening, dvs rater eller markedsverdi skipene.
Puffen
29.04.2023 kl 14:52 4573

PLutselig ble det helt andre rater for Pearl og Opal. Nå blir det spennende framover...
danmark1
29.04.2023 kl 16:27 4607

Selskaber med skibe, der kan arbejde for havvind får ekstra god indtægt i de kommende år. Der bliver mangel på skibe generelt.
GullogGråstei
29.04.2023 kl 21:27 4459

Du har nok rett i at man ikke kan forvente at markedsverdien på hele flåten vil gjenspeile ertatning med nybygg. Mange av båtene er jo alltid til envher tid aldrende og fortjener en lavere bokført verdi. Men verdien av båtene kan heller ikke være så lav at nybygg ikke kommer på tale. Det er fortsatt der vi er nå, tror jeg.

Hva tror du en splitter ny AHTS med 20 000+ bhp, kanskje ROV-mulighet og klasset for nordiske farvann ville kostet å bygge i dag? Jeg tipper det ville vært meget dyrt, og at vi fortsatt ikke er i nærheten av rater og opplevd inntjeningsmulighet som får bestillingene på slike til å renne inn hos verftene.

Det kommer kanskje noen bestillinger på spesialskip til havvind snart. Det er i mine øyne veldig risikabelt for selskapene som satser på det. Havvind er så vanvittig dyrt at det fort kan komme et politisk stemningsskifte. Uten subsidier og folk som lar seg forføre av alt det grønne tullpratet, kan fort havvind bli et kortvarig "eventyr".
Redigert 29.04.2023 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
desirata
30.04.2023 kl 09:52 4322

Vi har kun 2014 priser å sammenligne med, da ingen har bestilt offshore fartøy etterpå.

Da kostet en top spec PSV ca NOK 400m, en stor 300 ton AHTS ca 700m. En kan bare spekulere hva disse vil koste idag. Skulle jeg tippe, vil jeg sagt 40% mere. Skulle noen bestillte en stor AHTS idag til 1. Mia, må de ha en 5års kontrakt til min NOK 500k per dag. Det er ikke muleg.

Siste havvind båter bestillt i Norge, koster 800m. Jeg håper at Sioff ikke bestiller slike på spec. Jeg har hørt dette nevnt på forumet, hva er årsak. Er det rykter om slikt, eller ? Som du sier, de kan få noen gode år 5-10år, men en båt bygges jo for 30 år. Samt det er lite alternativ bruks områder for slike, sammenlignet med PSV, o.a.
danmark1
30.04.2023 kl 10:05 4360

Jeg tror, du tager helt forkert i forhold til havvind. Havvind bliver meget stort i de kommende år. I Danmark vil vi udbygge med strøm til 15 mio. husstande. De selskaber, der har skibe til disse opgaver vil tjene mange penge, her er flere norske godt stillet.